Meillä on saksanpaimenkoira väriä musta ruskein merkein. On pääosin siis musta, suhteellisen vähän ruskeeta...
Koiran lapojen tienoilla on muutamia, suht selvästi erottuvia, lähes valkoisia karvoja.
Onko kyse värivirheestä noin "virallisesti", vai onko normaalia?
Turha lienee lisätäkään, että asiallisia vastauksia pyydän, mutta sen voin lisätä, että asiattomille kommentoihille en ainakaan vaivaudu vastaamaan yhtään mitään.
Värivirhe?
15
2434
Vastaukset
- Yks vaan
normaalia, niitä tulee vielä paljon lisää. Hännän yläpuoleltakin selästä karvanväri muuttuu enemmän ruskeaksi.
- ^adios amigos^
mutta puhunkin nyt VALKOISISTA karvoista...
Ruskeaa on tullut koko ajan lisää mm. korvien tyveen, mutta lapojen kohdalla on kokonaan VALKOISIA karvoja.
Onko se normaalia? - Yks vaan
^adios amigos^ kirjoitti:
mutta puhunkin nyt VALKOISISTA karvoista...
Ruskeaa on tullut koko ajan lisää mm. korvien tyveen, mutta lapojen kohdalla on kokonaan VALKOISIA karvoja.
Onko se normaalia?valkoisia ne meilläkin oli aluksi, mutta kun ikää tuli lisää ne muutuivat vaaleanruskeiksi. Meidän ruskea on muuten hyvin tumma punaruskea.
- ^adios amigos^
Yks vaan kirjoitti:
valkoisia ne meilläkin oli aluksi, mutta kun ikää tuli lisää ne muutuivat vaaleanruskeiksi. Meidän ruskea on muuten hyvin tumma punaruskea.
Meillä tosiaan suurimmaksi osaksi musta, naamassa, jaloissa ja vatsassa ruskeaa...
Nooh, eipä tuolla niin väliäkään, kun ei näyttelyissä tmv aiota käyttää, kunhan tuli mieleen taivastella =)
- Tepsukka
Meidän ihan samalla lailla tullut, koira nyt 5 kk, mutta kysyin vähän asiantuntijoilta ni olivat sitä mieltä että muuttuvat kyllä ruskeiksi nuo karvat:) joten älä huoli, eivät välttämättä siis pysyvästi valkoisia. Meidän pikkuisella oli luovutusiässä ihottumaa ja veikkailivat että niihin kohtiin juuri voi tulla vähän valkoisia karvoja ja näin kävi.
- ^adios amigos^
Ei siis liene syytä "huoleen"... =)
- näin...
Et kertonut koiran ikää... eli onko kyseessä pentu vai jo aikuinen koira? Meillä koira on nyt neljänvuoden ja niskaan sekä selkään on ilmestynyt paljon valkoisia/harmaita karvoja. Todennäköisesti vanhuuttaan harmaantuu lisää, mutta harmaantuminen alkoi minusta melko äkkiä... kun koira kuitenkin on vasta neljä vuotta. Meillä koira on musta ruskein merkein. Todella tumma väritykseltään, paitsi nyt nuo valkoiset/harmaat karvat jotka on ilmestynyt...
Jos joku osaa sanoa onko kyseessä vaan koiran luonnollinen harmaantuminen vai mikä voi olla syy...?- E.A
Narttukoiralla kyllä käsittääkseni olisi oltavakin selässä ja siinä kyljilläkin juuri noita harmaita karvoja, jotta se olisi hyvällä narttuleimalla varustettu.
Kasvattajaltakin voi kysyä - ^adios amigos^
On nyt paria kuukautta päälle vuoden vanha, eli ei sen pitäis ihan vielä meillä alkaa vanhuuttaan harmaantua =)
- ^adios amigos^
E.A kirjoitti:
Narttukoiralla kyllä käsittääkseni olisi oltavakin selässä ja siinä kyljilläkin juuri noita harmaita karvoja, jotta se olisi hyvällä narttuleimalla varustettu.
Kasvattajaltakin voi kysyäainakin on uros....
- herranjestas!
On nyt paria kuukautta päälle vuoden vanha, eli ei sen pitäis ihan vielä meillä alkaa vanhuuttaan harmaantua =)
Käykää nyt onnettomat vaikka googlettamassa kuvia sakemanneista, ettei ihan älyttömiä tarvitse täällä äimistellä.
Ei se musta ruskein merkein sitä tarkoita, että koirasta ei mitään muuta väriä löydy... voi pyhä yksinkertaisuus. - ^adios amigos^
herranjestas! kirjoitti:
Käykää nyt onnettomat vaikka googlettamassa kuvia sakemanneista, ettei ihan älyttömiä tarvitse täällä äimistellä.
Ei se musta ruskein merkein sitä tarkoita, että koirasta ei mitään muuta väriä löydy... voi pyhä yksinkertaisuus.Ei tarvitse kuule googletella mitään...
Valkoinen väri kun ei ole sallittu saksanpaimenkoirassa, valkoinenpaimenkoira on asia erikseen.
Jos et kärsi lukea ihmisten kysymyksiä, minkä ihmeen takia sinun pitää ylipäätään notkua täällä?
Olet varmasti sitten itse niin viisas, ettet ole elämäsi aikana kysynyt yhden ainutta kysymystä keneltäkään?
Se on mielestäni heikkoutta, jos ei osaa myöntää, ettei tiedä kaikkea.
Minä osaan: en tiedä kaikkea, siksipä kysyn heiltä jotka saattavat tietää.
Sinä et tiedä, kunhan pädet vaan. - eipäs, juupas
Ei tarvitse kuule googletella mitään...
Valkoinen väri kun ei ole sallittu saksanpaimenkoirassa, valkoinenpaimenkoira on asia erikseen.
Jos et kärsi lukea ihmisten kysymyksiä, minkä ihmeen takia sinun pitää ylipäätään notkua täällä?
Olet varmasti sitten itse niin viisas, ettet ole elämäsi aikana kysynyt yhden ainutta kysymystä keneltäkään?
Sinä et tiedä, kunhan pädet vaan.Vähäpätöiset, pienet valkoiset merkit rinnassa tai erittäin vaaleat raajojen sisäsivut sallitaan, mutta eivät ole toivottuja.
Eli ihan normaalista sakunkarvasta on kyse. Jollain mantteli on vaan mustempi / harmaampi kuin toisilla. Lapojen alueelle ilmestyy, varsinkin nartuilla, mutta myös uroksilla vaaleita / valkoisia karvoja, mitkä halkaisevat manttelin selästä. - saku uros
eipäs, juupas kirjoitti:
Vähäpätöiset, pienet valkoiset merkit rinnassa tai erittäin vaaleat raajojen sisäsivut sallitaan, mutta eivät ole toivottuja.
Eli ihan normaalista sakunkarvasta on kyse. Jollain mantteli on vaan mustempi / harmaampi kuin toisilla. Lapojen alueelle ilmestyy, varsinkin nartuilla, mutta myös uroksilla vaaleita / valkoisia karvoja, mitkä halkaisevat manttelin selästä.meillä on nyt 9kk uros, jolla on juuri selässä melkein koko selän pituudella vaaleaa karvoitusta, aivan samoissa kohdissa kuin isällään on ruskeaa....
myös hännän tyvessä on vaaleaa.... muuten koira on musta ruskein merkein.... ei parkin ruskea, vaan hieman vaaleampi.... itse olen ainakin kuvitellut että tämä on normaali, karva kun muuttuu koko ajan... tuossa 5kk iässä koira oli melkein musta, hännässä ja tassuissa ja hieman naamssa oli ruskeaa, nyt on tasoittunut jo niin että ruskeaa on melkein yhtä paljon kuin mustaa....
meidän koiralle rupes tulee vaaöeita juuri siinä n. 4kk-5kk iässä kun väri merkit rupesi muutenkin muuttumaan.... - tutustua
Ei tarvitse kuule googletella mitään...
Sinä et tiedä, kunhan pädet vaan.rotumääritelmään, kun kerran sakemannin on hankkinut? Ote siitä:
"Musta punaruskein tai ruskein merkein tai merkein, joiden väri voi vaihdella keltaisesta vaaleanharmaaseen. Yksivärinen musta tai harmaa tai harmaa tummin merkein. Musta mantteli ja maski. Vähäpätöiset, pienet valkoiset merkit rinnassa tai erittäin vaaleat raajojen sisäsivut sallitaan, mutta ne eivät ole toivottavia. Kirsun tulee olla kaikissa värisävyissä musta. Heikkopigmenttisiksi luokitellaan koirat, joilla on puutteellinen maski, kellertävät tai pistävän vaaleat silmät, vaaleat tai lähes valkoiset merkit rinnassa tai raajojen sisäsivuilla, samoin kuin ne, joilla on vaaleat päkiät ja punainen hännänpää. Pohjavilla on vaaleanharmaan sävyinen. Valkoinen väri ei ole hyväksyttävä. "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849