Heinäkuussa Egyptiin!

nuuuubi

Heipparallaa!

Olen matkalla poikakaverin kanssa Egyptiin 7.-13.7. huolimatta siitä, että monet varoittelevat kuumuudesta. Olemme kuitenkin hyvin tietoisia siitä, ja olemme valmiit ottamaan riskin. Nyt kaipaisinkin kovasti teidän jo matkanneiden vinkkejä sekä mahdollisesti yhteydenottoja teiltä samaan aikaan matkustavilta, yhdessä on mukava matkustaa ja miettiä.

Eli kysymyksiä:

1. Kertokaa vähän hintatasosta. Olen lukenut matkaoppaita ja nettiä, mutten löydä hyviä esimerkkejä siitä, mitä mikäkin maksaa. Esim. ruoka, vaatteet ja matkamuistot. Millaisissa summissa liikutaan ja mikä olisi hyvä summa ottaa mukaan? Olemme ajatelleet ottaa mukaan 300 eurolla egyptin puntia, onko se tarpeeksi? Siis käyttörahaa.

2. Luottokortit. Käykö visa-electron? Miten maksaminen kortilla onnistuu ja rahan nosto. Onko rahan vaihtaminen helppoa?

3. Kieli, pärjääkö siellä englannilla, vai onko hyvä ottaa mukaan arabian kielen sanakirja tms?

4. Järjestetäänkö Niilillä päiväristeilyjä?

5. Onko hyviä vinkkejä shoppailupaikoille? Minua kiinnostaisi sellainen basaarityyppinen torimeininki, jossa saa kiskoa hintoja alas ja ostaa käsitöitä ja kankaita sekä paikallisia vaatteita.

6. Onko Kairossa uimapaikkoja? Olemme menossa kahteen eri hotelliin, ensin kolme yötä Kairossa (ei uima-allasta) ja sitten kolme yötä Gizassa (allas), joten olisi mukava tietää, onko uintimahdollisuutta Kairossa muualla kuin hotelleilla.

7. Muita hyviä vinkkejä? Esim. mitä kannattaa pakata tai missä kannatta käydä tms, ihan vapaasti saa vinkata! Halutaan nähdä ja kokea paljon. :)

Näitä juttuja olen metsästänyt joka paikasta, mutta toistaiseksi en ole löytänyt tyydyttäviä vastauksia oppaista tai netistä, toivottavasti teistä joku osaa vastata. :) Odotamme hieno matkaa ja lämmintä säätä, sitä varmasti piisaa!

4

1003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isis85

jotain, koska yhteensä noihin kysymyksiin voisi vastata sivukaupalla, Kairo on tuhansien mahdollisuuksien kaupunki. Ihmettelen tosin, ettette ole matkaoppaista löytänyt tietoa. No, ehkä tosiaan on vaikea löytää ensikertalaiselle olennaista siitä hurjasta määrästä informaatiota.

ad 1. vaikea tietää miten paljon tarvitsette, sisältävätkö hotellit myös ruokailut? Ja matkamuistot voivat maksaa 1 LE.stä moneen sataan Euroon. Kulkemiseen tarvitsette rahaa, riippuen kyydistä. Jos käytte nähtävyyksissä, niihinkin menee jotain. Tuo 300 on ehkä vähän alakanttiin per henkilö per viikko.

ad 2. Luottokortteja ei hyväksytä niin yleisesti kaupoissa kuin Suomessa, basaarilla melko usein. Isommissa, tasokkaammissa hotelleissa kyllä. Visa Electronilla voi nostaa automaateista rahaa. Se onnistuu mielestäni monessa paikassa.

ad 3. Tietenkin englanti käy, ajatelkaa nyt, että maassa jossa jo yli 150 vuoden ajan käy turisteja, ei puhuttaisi englantia. No, eivät tietenkään monet tavalliset ihmiset puhu, mutta yleisesti turistien kanssa tekemisissä olevat kyllä. Suosittelen opettelemaan muutaman arabiankielisen sanonnan, kiitos, tervehdyksiä ym. Ja shoppailua varten kannattaa opetella arabialaiset numerot, se helpottaa monesti kaupantekoa.

ad 4. Päiväristeilyistä en Kairossa tiedä, mutta kokemisen arvoista on purjehdus Felukka- veneellä, tunti tai pari. Ja illalla on illallisristeilyjä, johon kuuluu ruokailu ja ohjelmaa. Yleensä 2 tuntia kestäviä.

ad 5. Shoppailu, siinäpä onkin aihe. Kairon keskustassa, downtown, on katuja, joissa on kenkiä, vaatteita ym. Ihan länsimaisiakin. Matkamuistot löytää kai parhaiten Khan el Khalili- basaarista. Se on tosin kokemus ja nähtävyys sinänsä, vaikka ei ostaisi mitään. Pieni varoitus: sinne voi eksyä, tosin paikalliset auttavat siinäkin tapauksessa.

ad 6. Tietääkseni Kairossa voi tosiaan uida vain hotellien uima- altaissa. Niilissä uiminen on sekä kiellettyä, että terveydelle vaarallista. Tietääkseni minkä tahansa hotellin poolille voi mennä, kun maksaa jonkun kohtuullisen summan. Geziran saarella, keskustassa on ihana historiallinen linna hotellina (Marriott), ja niillä on hieno pool- alue. Myös Pyramidien juurella Mena House- hotellilla on tyylikäs pool- alue. Hotelli on arvailujen mukaan tosin restauroitavana, tai ainakin sen tarpeessa. Olisi muuten myös tosi tyylikäs esimerkki arabi- arkkitehtuuria.

ad 7. Nyt loppui virta, ehkä jatkan tästä aiheesta toisen kerran. Kairossa on niin vaikea tietää, mistä kukakin on kiinnostunut: faraonisista vai islamilaisista nähtävyyksistä, vai tavallisten ihmisten elämästä?

Tässä siis jotain tietoa, ihan pikkuisen vain.

• nuuuubi

Uskon, että on vaikea kertoa lyhyesti yhtään mistään lomakohteesta! :) Olen todellakin ollut "liian runsaan infon uhri" matkaoppaisiin tutustuessa ja kaikki tuntuu kovin sekavalta, siksi päätin kysyä infoa teiltä jo matkanneilta.

Vastauksestasi oli kovasti apua! Kiitos vaivannäöstäsi. :)

Olemme enemmän kiinnostuneita pyramideistä ja egyptin historiasta kuin islamilaisesta kulttuurista, sillä pysähdymme samalla reissulla istanbulissa islamilaisuutta ihmettelemässä. ;) Aiomme siis katsastaa ainakin gizan pyramidit ja museoita.

Iltaristeily Niilillä kuulostaa hielta! Osaatko neuvoa tarkemmin, miten sellaiseen pääsee mukaan?

300 euroa liian vähän? Emme aio juurikaan shoppailla (tuliaiset itselle ja perheelle tietty) ja sitten sisäänpääsyt museoihin jne. Ja tietenkin ruoka. Mutta hintatasosta olen päätellyt, että tuo 300 euroa riittäisi mainiosti. Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan ihan konkreettisia esimerkkejä kairon hinnoista. Esim: ruoat?

• isis85
        nuuuubi kirjoitti:

Uskon, että on vaikea kertoa lyhyesti yhtään mistään lomakohteesta! :) Olen todellakin ollut "liian runsaan infon uhri" matkaoppaisiin tutustuessa ja kaikki tuntuu kovin sekavalta, siksi päätin kysyä infoa teiltä jo matkanneilta.

Vastauksestasi oli kovasti apua! Kiitos vaivannäöstäsi. :)

Olemme enemmän kiinnostuneita pyramideistä ja egyptin historiasta kuin islamilaisesta kulttuurista, sillä pysähdymme samalla reissulla istanbulissa islamilaisuutta ihmettelemässä. ;) Aiomme siis katsastaa ainakin gizan pyramidit ja museoita.

Iltaristeily Niilillä kuulostaa hielta! Osaatko neuvoa tarkemmin, miten sellaiseen pääsee mukaan?

300 euroa liian vähän? Emme aio juurikaan shoppailla (tuliaiset itselle ja perheelle tietty) ja sitten sisäänpääsyt museoihin jne. Ja tietenkin ruoka. Mutta hintatasosta olen päätellyt, että tuo 300 euroa riittäisi mainiosti. Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan ihan konkreettisia esimerkkejä kairon hinnoista. Esim: ruoat?

Joo, kyllä tuolla summalla varmaan pärjää, Kairossa on niin monenhintaista ruokailua. Itse kun en ole niin pitänyt kirjaa ja tuntuma on, että on mennyt enemmänkin, mutta ehkä se on mennyt shoppailuun. Ruokaa saa tosi halvalla, mutta itse en uskalla noihin katukeittiöihin oikein luottaa. Ja hinnat ovat Egyptissä olleet nousussa inflaation myötä. Mutta ehkä jos heittäisi vaikka, 40 LE per ruokailu (ei alkoholijuomia), mikä on jotakuinkin 5€, Sillä pitäisi selvitä, ja koskee kohtuuhintaisia paikkoja.

Museoista ehdottomasti tärkein on ns. egyptiläinen museo Tahrir- aukion vieressä. Siellä menisi monta päivää, jos haluaisi ollenkaan tarkemmin nähdä. Kahden tunnin jälkeen on jo ns ähky ja pitää pitää tauko. Muut museot menevät jo kovasti oman kiinnostuksen mukaan. Itse olen käynyt islamilaisen taiteen museossa.

Iltaristeilyistä saa hyvin tietoa hotellin respasta. Niitä on monen tasoisia. Onko tarjonta ehkä keskellä kesää miten rajoittunutta, tiedä häntä.

Siis onnea vaan matkaan, kuumuuteen kannattaa vain asennoitua ja peittävää kevyttä vaatetusta mukaan sekä aurinkovoidetta, muuten polttaa nahkansa tuossa tuokiossa vaikka pyramideilla. Toivottavasti teillä on ilmastoitu hotelli!

• nuuuubi
        isis85 kirjoitti:

Joo, kyllä tuolla summalla varmaan pärjää, Kairossa on niin monenhintaista ruokailua. Itse kun en ole niin pitänyt kirjaa ja tuntuma on, että on mennyt enemmänkin, mutta ehkä se on mennyt shoppailuun. Ruokaa saa tosi halvalla, mutta itse en uskalla noihin katukeittiöihin oikein luottaa. Ja hinnat ovat Egyptissä olleet nousussa inflaation myötä. Mutta ehkä jos heittäisi vaikka, 40 LE per ruokailu (ei alkoholijuomia), mikä on jotakuinkin 5€, Sillä pitäisi selvitä, ja koskee kohtuuhintaisia paikkoja.

Museoista ehdottomasti tärkein on ns. egyptiläinen museo Tahrir- aukion vieressä. Siellä menisi monta päivää, jos haluaisi ollenkaan tarkemmin nähdä. Kahden tunnin jälkeen on jo ns ähky ja pitää pitää tauko. Muut museot menevät jo kovasti oman kiinnostuksen mukaan. Itse olen käynyt islamilaisen taiteen museossa.

Iltaristeilyistä saa hyvin tietoa hotellin respasta. Niitä on monen tasoisia. Onko tarjonta ehkä keskellä kesää miten rajoittunutta, tiedä häntä.

Siis onnea vaan matkaan, kuumuuteen kannattaa vain asennoitua ja peittävää kevyttä vaatetusta mukaan sekä aurinkovoidetta, muuten polttaa nahkansa tuossa tuokiossa vaikka pyramideilla. Toivottavasti teillä on ilmastoitu hotelli!

Eli siis kyllä, ilmastoitu hotelli löytyy. Hotelli on 5 tähden Sofitel le sphinx Gizassa ihan pyramidien lähellä. Siinä on valtava uima-allaskin, jonka ääressä tulemme varmasti viettämään helteisiä hetkiä.

Nyt alkaa taas olla infoa sen verran päässä, että pitää hetkeksi lopettaa matkajärjestelyt, että ajatukset taas selviää. :) Katsotaan pärjätäänkö me ollenkaan siellä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe