Olen sanonut vuokrasopimukseni irti kirjatulla kirjeellä vuokranantajalle. Samana päivänä kun vuokranantaja sai kirjeeni (=tänään), soitettiin kiint.välitysfirmasta, että he haluaisivat tulla asuntoa katsomaan koska omistaja haluaa panna sen myyntiin. Minulla on yksi kuukausi ja viikko aikaa kun asunto pitää olla tyhjä. Kysynkin voinko mitenkään lain puitteissa "viivyttää" kiint.välittäjän tuloa ja sen seurauksena asunnon näyttöjä?? Haluaisin, että asunto olisi ainakin melkein tyhjä ennen kun sitä ruvetaan näyttämään. Kiitos vastauksesta!
Vuokrasopimuksen irtisanominen
8
1403
Vastaukset
- Periaatteessa
Periaatteessa voit tietysti sanoa, että nyt ei käy sinulle. Laki sanoo näin:
....Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana......
Mutta et kyllä oikein voi vikkoa/paria kauempaa vitkutella.- viikoa paria vitkutella
Katsopa asiaa toiselta puolelta. Vuokranantaja ei halua lähtösi jälkeen seisottaa tyhjää asuntoa, tai sitten perii ylivuokraa toiselta.
Reilunta olisi, jos annat näyttää asuntoa, tai sitten hän tulee kuitenkin jollakin verukkeella näyttämään sitä, mikä on ihan lain puitteissa mahdollista.
Laki ei ymmärrä 'kiusantekoa'. - mistään
viikoa paria vitkutella kirjoitti:
Katsopa asiaa toiselta puolelta. Vuokranantaja ei halua lähtösi jälkeen seisottaa tyhjää asuntoa, tai sitten perii ylivuokraa toiselta.
Reilunta olisi, jos annat näyttää asuntoa, tai sitten hän tulee kuitenkin jollakin verukkeella näyttämään sitä, mikä on ihan lain puitteissa mahdollista.
Laki ei ymmärrä 'kiusantekoa'.kiusanteosta ole kysymys! Eikä mistään mahdollisen "ylivuokran" perimisestä KOSKA asunto menee myyntiin!
Olen ollut koko ajan ns. hyvä vuokralainen, hoitanut kämppää kun omaani ja maksanut maksut ajallaan ja korjauttanut rikkimenneitä "osia". Kämppä on remontin tarpeessa pikimiten, siksi menee myyntiin, koska omistaja ei halua ruveta remppahommiin eikä ottaa epävarmoja vuokralaisia minun jälkeen.
Ja juuri siksi toivoisin, että minulla olisi "muuttorauha". En tykkää että kodissani alkaa ravata ´kaikenmaailman´ ihmisiä, kun omat tavarani ovat vielä paikalla. Nyt ehkä ymmärsit mitä tarkoitan!? mistään kirjoitti:
kiusanteosta ole kysymys! Eikä mistään mahdollisen "ylivuokran" perimisestä KOSKA asunto menee myyntiin!
Olen ollut koko ajan ns. hyvä vuokralainen, hoitanut kämppää kun omaani ja maksanut maksut ajallaan ja korjauttanut rikkimenneitä "osia". Kämppä on remontin tarpeessa pikimiten, siksi menee myyntiin, koska omistaja ei halua ruveta remppahommiin eikä ottaa epävarmoja vuokralaisia minun jälkeen.
Ja juuri siksi toivoisin, että minulla olisi "muuttorauha". En tykkää että kodissani alkaa ravata ´kaikenmaailman´ ihmisiä, kun omat tavarani ovat vielä paikalla. Nyt ehkä ymmärsit mitä tarkoitan!?Lain mukaan sinun on annettava esitellä asuntoa. Mikäli sinulla on mukava vuokranantaja, niin kannattaa soittaa ja keskustella asiasta. Toisaalta sinun kannattaisi luoda hyvä suhde välittäjään. Välittäjälle on helpompi kertoa omia toiveitasi.
Asuntoesittely ei sinäänsä vaadi sinulta mitään suurempia ponnisteluita. Perussiisti asunto riittää, aamiaistiskit siististi pesualtaassa ei haittaa jne. Mikäli sinulla on henkilökohtaisia esineitä joita et halua vieraiden näkevän, niin laitat ne vain kaappiin piiloon. Mikäli asunnossasi on kiinteitä kaappeja, niin voit sopia välittäjän kanssa yhdestä esittelykaapista (ostajat voivat katsoa kaapin syvyyden). Välittäjä kyllä huolehtii siitä että muihin kaappeihin ei kurkita.
Yhteistyö kannattaa muutenkin, koska hyvän välitystavankin mukaan välittäjällä on oikeus esitellä asuntoa, tarvittaessa poliisin avustamana (ja uskoisin että suomesta ei löydy välittäjää jolle sellainen tilanne ei olisi suunnattoman ahdistava).- niin että
mistään kirjoitti:
kiusanteosta ole kysymys! Eikä mistään mahdollisen "ylivuokran" perimisestä KOSKA asunto menee myyntiin!
Ja juuri siksi toivoisin, että minulla olisi "muuttorauha". En tykkää että kodissani alkaa ravata ´kaikenmaailman´ ihmisiä, kun omat tavarani ovat vielä paikalla. Nyt ehkä ymmärsit mitä tarkoitan!?vuokranantajalla on oikeus irtisanomisaikanasi näyttää asuntoasi muille.
Mikäli estät tämän voit joutua maksamaan tästä haitasta, käytännössä esim. yhden ylimääräisen kuun vuokran. Tämän vuokranantaja voi pidättää vuokravakuudesta (jos sellainen on) tai hakea oikeuden kautta (ennakkopäätöksiä löytyy) joka sen varsin todennäköisesti myöntää.
Eli pidit tai et, asunnonvuokralaki on juuri kuten aiemmin vastasi kirjoitti ja sen mukaan on molempien osapuolten toimittava. - ihmeen
mistään kirjoitti:
Ja juuri siksi toivoisin, että minulla olisi "muuttorauha". En tykkää että kodissani alkaa ravata ´kaikenmaailman´ ihmisiä, kun omat tavarani ovat vielä paikalla. Nyt ehkä ymmärsit mitä tarkoitan!?vaikeus sinulla on? Tervejärkinen hyvän itsetunnon omaava ihminen ei ahdistu mitenkään, vaikka jotkut ulkopuoliset tulevat katsomaan asuntoa, oli se missä kunnossa tahansa.
Sinulla taitaa olla itsetunto nollasssa. Luuletko, että mahdollinen ostaja puhuu ja kirjoittaa ympäri Suomea, että "kyllä oli epäsiisti kämppä". Voi sinua surkimusta! - alkuperäinen kyselijä
niin että kirjoitti:
vuokranantajalla on oikeus irtisanomisaikanasi näyttää asuntoasi muille.
Mikäli estät tämän voit joutua maksamaan tästä haitasta, käytännössä esim. yhden ylimääräisen kuun vuokran. Tämän vuokranantaja voi pidättää vuokravakuudesta (jos sellainen on) tai hakea oikeuden kautta (ennakkopäätöksiä löytyy) joka sen varsin todennäköisesti myöntää.
Eli pidit tai et, asunnonvuokralaki on juuri kuten aiemmin vastasi kirjoitti ja sen mukaan on molempien osapuolten toimittava.viestittäjille vastauksista. Ne meni osittain vähän överiksi. Alunperin kysymyshän oli vain siitä, että voiko noita näyttöjä siirtää vähän edemmäs irtisanomisaikanani, ei todellakaan siitä, että kieltäisin ne kokonaan. Joten juttu on nyt sitten selvä; 1-2 vk voi yrittää siirtää, joten aion yrittää.
niin että kirjoitti:
vuokranantajalla on oikeus irtisanomisaikanasi näyttää asuntoasi muille.
Eli pidit tai et, asunnonvuokralaki on juuri kuten aiemmin vastasi kirjoitti ja sen mukaan on molempien osapuolten toimittava.Vaikka kirjailijaksi, koska elät muutenki mielikuvitusmaiilamassa!
Omistaja järjestää esittelyn, tai hänen edustajansa (=välittäjä). Mikäli vuokralainen pistää hanttiin, niin tarvittaessa viranoisvoimin..
Tuota vahingonkorvausta jonka mainitset, ei tunnetta AHVL:aissa (481/1995). Eikä kylläkään vallitsevassa oikeuskäytännössäkään..
Mikäli vuokralaisen toiminta aiheuttaa todistettavaa haittaa asunnon omistajalle, niin näkisin että laskevien hintojen aikana, vuokralainen on velvollinen (pahimassa tapauksessa), korvaamaan hinnan laskun kokonaisuudessaan. Tämä voisi vaikka Kalliossa tarkoittaa 2.000-5.000 euron laskua vuoralaiselle...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2217442
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s444789- 594752
- 753418
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162005Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗301850- 311809
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441667- 371578
- 1431317