De Quervainin tauti ja leikkaus

Auau

Olen vähän päälle parikymppinen nainen. Minulla todettiin viime talvena oikeassa kädessä De Quervainin tauti, joka alkoi ensin pienenä kipuiluna. Lääkäri kehotti ensin ostamaan lastallisen rannetuen ja käyttämään sitä aina kun käsi on kipeä. Tuesta onkin ollut jonkin verran apua, mutta tulehdus uusii aina uudelleen ja uudelleen aina kun teen otain vähänkin rasittavampaa, kuten kannan raskasta laukkua tai kirjoitan vaikka enemmän.
Opiskelen alaa, jossa tietokonetta täytyy käyttää paljon ja toisaalta myös ajoittain nostella raskaita esineitä.
Välillä olen ollut estynyt tekemään kouluhommia tämän vaivan vuoksi, sillä en ole pystynyt käyttämään kättä lainkaan.

Tulehdusjaksot ovat myös muuttuneet aina vain kivuliaammiksi. Pahimmillaan kipu pitää hereillä öisin ja estää tekemästä jokapäiväisiä asioita. Välillä en pysty edes taivuttamaan sormiani tai liikuttamaan rannetta lainkaan. Kättä särkee lepoasennossakin vimmatusti.

En ole käynyt lääkärillä diagnoosin jälkeen. Lääkäri sanoi, että kortisonipiikit ovat viimeinen keino ja auttavat ainakin joksikin aikaa.
En kuitenkaan haluaisi toistuvasti joutua turvautumaan niinkin tujuihin piikkeihin.

Millaiset perusteet pitää olla leikkaukseen pääsylle? Jos en saa pysyvämpää apua, joudun todennäköisesti vaihtamaan alaa. Mutta mikä se sellainen ala on, jossa ei tarvitsisi käyttää käsiään lainkaan?
Tämä on todella invalidisoiva vaiva.

16

14702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsipuolipoika

      Oon 32-vuotias mies ja tismalleen sama vaiva kun sulla......vuoden vaivannu...3 tai 4 kertaa pistetty kortisonia...ei auttanu ainakaan mulla yhtään...työpaikkalääkäri laitto lähetteen TAYS:iin käsipolille ja nyt oottelen pelkopersiissä kutsua leikkaukseen...pelottaa mennä mutta eipä taida olla paljon vaihtoehtoja...

      • 16-vee tyttö

        Olen 16-vuotias tyttö ja mulla todettiin tämä sama vaiva noin viikko sitten. Kipua on ollut jo useamman vuoden, mutta viimesen vuoden aikana pahentunu niin paljon että joku ratkasu oli pakko saaha. Mulla kipu on aivan kauhea aamuisin ja päivisin ku tekee jotain, ja senki jälkeen ihan kiitettävästi ko se työn lopettaa. Olen huomannu etten mitään kovin tarkkaa pysty tekemään. Esim. työntämään lankaa neulansilmään, aivan tuskaa ko käsi tärisee niin paljon. Itelläki aikamoista miettimistä mitä työtä voi tulevaisuudessa tehä, ja seki vielä että mitä alaa minun kannattaa nyt lähteä opiskelemaan...

        Mulle lääkäri ei edes mistään kortisonipiikeistä puhunu, ainoastaan leikkauksesta. Ei ole mitään hajua kuinka hyvin se leikkaus sitte auttaa, toivottavasti ei olis aivan turhaa.. Vuoden päivät siinä menee että siihen leikkaukseen pääsen/joudun..


      • käsipuolipoika

        Mulla on nyt tulevana keskiviikkona(9.12) käsileikkaus TAYS:issa....vähän jänskättää...käsi on nyt niin huonossa kunnossa että hyvä et kahvikuppi pysyy kädessä....kirjottelen sit tänne kun/jos oon selvinny kunnialla operaatiosta....


      • käsipuolipoika
        käsipuolipoika kirjoitti:

        Mulla on nyt tulevana keskiviikkona(9.12) käsileikkaus TAYS:issa....vähän jänskättää...käsi on nyt niin huonossa kunnossa että hyvä et kahvikuppi pysyy kädessä....kirjottelen sit tänne kun/jos oon selvinny kunnialla operaatiosta....

        No nyt on sitten käsi operoitu...itse leikkaus meni tosi hyvin ja helposti...vaikka jännitin melkosen paljon...aamulla menin seittemältä TAYS:iin ja puolenpäivän jälkeen olin jo kotona käsi siteissä.Ei tullu edes kipsiä eikä lastaa vaan rasvalappu ja sidettä päälle...kipuja ei juurikaan oo ollu...vähän särkylääkkeitä oon nappaillu...nyt vaan odotellaan rupeeko käsi joskus pelittään...sen voin kohtalotovereille sanoo et leikkaus ei oo ollenkaan niin paha homma kun miltä se äkkiä kuulostaa...lopputulos on tietty sit ihan toinen juttu...noh aika näyttää...


      • SJ
        käsipuolipoika kirjoitti:

        No nyt on sitten käsi operoitu...itse leikkaus meni tosi hyvin ja helposti...vaikka jännitin melkosen paljon...aamulla menin seittemältä TAYS:iin ja puolenpäivän jälkeen olin jo kotona käsi siteissä.Ei tullu edes kipsiä eikä lastaa vaan rasvalappu ja sidettä päälle...kipuja ei juurikaan oo ollu...vähän särkylääkkeitä oon nappaillu...nyt vaan odotellaan rupeeko käsi joskus pelittään...sen voin kohtalotovereille sanoo et leikkaus ei oo ollenkaan niin paha homma kun miltä se äkkiä kuulostaa...lopputulos on tietty sit ihan toinen juttu...noh aika näyttää...

        Kerrohan väliaikatietoja, miten käsi nyt voi! Itse olen jonossa, pitäisi päästä nopeasti. Käsikirurgi sanoi kyseessä olevan tosi pieni operaatio. Itsellä ollut vaiva nyt 9 kk, kokeiltu kaikkea muuta paitsi kortisonia. Kaksi lääkäriä sanonut, että kortisoni ei enää tässä vaiheessa auta.


      • käsipuolipoika
        SJ kirjoitti:

        Kerrohan väliaikatietoja, miten käsi nyt voi! Itse olen jonossa, pitäisi päästä nopeasti. Käsikirurgi sanoi kyseessä olevan tosi pieni operaatio. Itsellä ollut vaiva nyt 9 kk, kokeiltu kaikkea muuta paitsi kortisonia. Kaksi lääkäriä sanonut, että kortisoni ei enää tässä vaiheessa auta.

        Nyt ei oo kyllä kauheen hyviä uutisia...käsi puutuu ja on aivan uskomattoman kipee jos peukaloo liikuttaa ylöspäin,eli poispäin muista sormista...tänään kävin taas lääkärissä ja laitto uuden lähetteen käsipolille,epäilee et jotain vikaa on jossain hermoissa...saattavat tehdä sen hermorata testin vai mikä se nyt on...ei kiva mut ei auta valittaa...mut älä nyt vaan jätä menemättä leikkaukseen mun juttujen takia,monet on saanu leikkauksella avun tähän vaivaan...itse leikkaus ei tosiaan ollu ollenkaan paha juttu,puudutus ja varmaan olin leikkaus salissa 20 min ja sit jo kohta päästettiin lähteen kotio...


      • käsipuolipoika
        käsipuolipoika kirjoitti:

        Nyt ei oo kyllä kauheen hyviä uutisia...käsi puutuu ja on aivan uskomattoman kipee jos peukaloo liikuttaa ylöspäin,eli poispäin muista sormista...tänään kävin taas lääkärissä ja laitto uuden lähetteen käsipolille,epäilee et jotain vikaa on jossain hermoissa...saattavat tehdä sen hermorata testin vai mikä se nyt on...ei kiva mut ei auta valittaa...mut älä nyt vaan jätä menemättä leikkaukseen mun juttujen takia,monet on saanu leikkauksella avun tähän vaivaan...itse leikkaus ei tosiaan ollu ollenkaan paha juttu,puudutus ja varmaan olin leikkaus salissa 20 min ja sit jo kohta päästettiin lähteen kotio...

        Kävin taas tapaamassa mut leikannutta kirurgia ja huolissaan oli kun ei oo alkanu yhtään käsi parantua...laitto kortisoonipiikin(ties kuinka monennen) ja meinas et jos ei jumppa auta niin leikkaa keväällä uudestaan ja enemmän...sit viä vähän viikonloppuna teloin kättä ja nyt taas tosi arkana...ei hyvältä näytä,meinaan tulee saikkurahapäivätkin täyteen ja kohta oon rahallisestikkin kusessa...noh,periks ei anneta ja luotetaan siihen et kaikki viä kääntyy parhainpäin...


      • rannetautinen
        käsipuolipoika kirjoitti:

        Kävin taas tapaamassa mut leikannutta kirurgia ja huolissaan oli kun ei oo alkanu yhtään käsi parantua...laitto kortisoonipiikin(ties kuinka monennen) ja meinas et jos ei jumppa auta niin leikkaa keväällä uudestaan ja enemmän...sit viä vähän viikonloppuna teloin kättä ja nyt taas tosi arkana...ei hyvältä näytä,meinaan tulee saikkurahapäivätkin täyteen ja kohta oon rahallisestikkin kusessa...noh,periks ei anneta ja luotetaan siihen et kaikki viä kääntyy parhainpäin...

        Olisi mielenkiintoista tietää kuinka teille kaikille loppujenlopuksi on käynyt tämän asian kanssa.

        Itse sain tämän diagnoosin tänään ja lääkäri käski etsiä itse lisätietoja kun ei osannut siitä oikein mitään kertoa. Kortisonipiikin käski hakea terveyskeskukselta sitten kun pääsen.


      • käsipuolipoika
        rannetautinen kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista tietää kuinka teille kaikille loppujenlopuksi on käynyt tämän asian kanssa.

        Itse sain tämän diagnoosin tänään ja lääkäri käski etsiä itse lisätietoja kun ei osannut siitä oikein mitään kertoa. Kortisonipiikin käski hakea terveyskeskukselta sitten kun pääsen.

        No mulla ei ainakaan oo hyviä uutisia omalla kohdallani...käsi ihan paskana ja kauheeta vääntöö vakuutusyhtiön kanssa...mua on tutkittu ja lisää tutkitaan kokoajan ja muutakin vikaa on kädessä kun tää de quervain ei vaan viä oo löydetty mitään...2 vuotta jo kestäny ja kokoajan pahentunu kivut...mutta taaskin korostan sitä että jokainen on oma tapauksensa ja tää on vaan mun tarinani...sulla voi olla että leikkaus auttais ja käsi paranee(kortisoonista en ainakaan mää saanu mitään apua...)
        Toivotaan että sulla auttais,eikä leikkauskaan oo paha kokemus...


      • samassa veneessä
        käsipuolipoika kirjoitti:

        No mulla ei ainakaan oo hyviä uutisia omalla kohdallani...käsi ihan paskana ja kauheeta vääntöö vakuutusyhtiön kanssa...mua on tutkittu ja lisää tutkitaan kokoajan ja muutakin vikaa on kädessä kun tää de quervain ei vaan viä oo löydetty mitään...2 vuotta jo kestäny ja kokoajan pahentunu kivut...mutta taaskin korostan sitä että jokainen on oma tapauksensa ja tää on vaan mun tarinani...sulla voi olla että leikkaus auttais ja käsi paranee(kortisoonista en ainakaan mää saanu mitään apua...)
        Toivotaan että sulla auttais,eikä leikkauskaan oo paha kokemus...

        harmilliselta kuulostaa. itsellä tuo jännetuppi äkääntyi kanyylin laitosta, ja nyt 4kk päästä tapahtuneesta kohta leikataan. Toivottavasti kivut loppuis. kuka sut taysissa leikkas?


      • käsipuolipoika
        samassa veneessä kirjoitti:

        harmilliselta kuulostaa. itsellä tuo jännetuppi äkääntyi kanyylin laitosta, ja nyt 4kk päästä tapahtuneesta kohta leikataan. Toivottavasti kivut loppuis. kuka sut taysissa leikkas?

        Se oli nuorempi mieskirurgi...nimee en nyt muista,mut tosi pätevän olonen kaveri ja ripee liikkeissään..:) mulla vaan ei helpottanu sen takia kivut kun on ilmeisesti enemmänkin vaiva tuolla kyynärpäässä,mut vuosi sitten vaikutti kuitenkin suurin ongelmakohta olevan toi peukalon tyvi ja ranne...ei oo oireeton kyllä viäkään...käsi on nyt kyllä tosi huonona,ja mukavasti vasenkin tumppu on alkanu oireilla kun joutuu enemmän kuormittaan sitä nykyään...kai se vaan täytyy aatella et epätoivoon ei saa vaipua ja näillä mennään...:)
        Toivotaan kuitenkin että sää saat avun leikkauksesta!!!


      • samassa veneessä
        käsipuolipoika kirjoitti:

        Se oli nuorempi mieskirurgi...nimee en nyt muista,mut tosi pätevän olonen kaveri ja ripee liikkeissään..:) mulla vaan ei helpottanu sen takia kivut kun on ilmeisesti enemmänkin vaiva tuolla kyynärpäässä,mut vuosi sitten vaikutti kuitenkin suurin ongelmakohta olevan toi peukalon tyvi ja ranne...ei oo oireeton kyllä viäkään...käsi on nyt kyllä tosi huonona,ja mukavasti vasenkin tumppu on alkanu oireilla kun joutuu enemmän kuormittaan sitä nykyään...kai se vaan täytyy aatella et epätoivoon ei saa vaipua ja näillä mennään...:)
        Toivotaan kuitenkin että sää saat avun leikkauksesta!!!

        Tays on kyllä hyvä paikka käsiropleemille, oikeen haaverissa on tullut siellä käytyä kerran jos toisenkin. Nyt tuo vasuri hoituu yksityisellä, toivottavasti hoituukin. Ootko muuta kuntoutusta saanut, fysioterapiaa tms? joku kunnon jäsenkorjaajahan vois saada koko muun kropan kuosiin, josse on joutunu "sijaistaan" kipeetä kättä? Tsemppiä sulle ja voimia!


      • käsipuolipoika
        samassa veneessä kirjoitti:

        Tays on kyllä hyvä paikka käsiropleemille, oikeen haaverissa on tullut siellä käytyä kerran jos toisenkin. Nyt tuo vasuri hoituu yksityisellä, toivottavasti hoituukin. Ootko muuta kuntoutusta saanut, fysioterapiaa tms? joku kunnon jäsenkorjaajahan vois saada koko muun kropan kuosiin, josse on joutunu "sijaistaan" kipeetä kättä? Tsemppiä sulle ja voimia!

        Oon käyny lukemattomia kertoja kolmella eri fysioterapeutilla,niistä käynneistä saatu apu on vaan valitettavasti niin lyhytaikainen...muita niksauttajia en oo ainakaan viä koittanu,paljon on ihmiset niistä kertonu ja vissiin apuakin moni saanu...fysiatrilla käynti olis mulla seuraavaks ohjelmassa...Kiitti tsemppaamisesta ja toivotaan parasta sullekkin!


    • mumma-13

      Moi!
      Mulla on vajaa vuosi sitten leikattu oikeasta kädestä ko vaiva. Olin sairauslomalla n. 2kk ja yritettiin ensin levolla ja burana kuurilla selättää vaiva, mutta eihän oikeaa kättä niin vain levossa pidetä. Yhden kortisoni pistoksen sain myös sairausloman aikana, mutta ei siitä ollut mulle ainakaan apua. Olin itse aiemmin jo valmis leikkaukseen, mutta työterveyslääkäri ja käsikirurgi halusivat vielä odottaa ihme parantumista. Kun leikkausaika sitten oli käsillä niin jännittihän se, mutta todella kannatti. Heti leikkauksen jälkeen kipu oli poissa ja tuli tietty mieleen, että mites puudutuksen tehon loputtua? Leikkauksen jälkeen vielä kuukausi sairauslomalla. Nyt olen täyspainoisesti tehnyt kaikkea ilman kipua.Olen yksi onnekkaista joille leikkaus todella antoi avun. Nyt vaan on ruvennut vaivaamaan vasen käsi.

    • käsipuolipoika

      Minäkin olen nykyään jo pystynyt palaamaan työelämään takaisin. Oikeestaan ratkasu ongelmiin oli suht helppo....meinaan mua ensimmäisenä auttanut Fysioterapeutti sanoi kokoajan että puntille puntille puntille. Enhän sitä tietenkään Hämäläiskyrmyniskana aluks uskonu mut sit jossain vaiheessa vähän vahingossakin mulle tuli kuntoiluvehkeitä (penkki, painoja ja ylätalja monitoimivekotin...yms Niillä aloin sit pienillä painoilla nytkytteleen 3-4 kertaa viikossa ja sehän rupes auttaan...oli upee tunne kun tajus että se auttaa..Nykyään meen nosteleen heti painoja kun alkaa niskat jumittaa, käsi/kädet kipeytyä tai päätä särkeä, olen jopa voinut alottaa uudestaan mulle rakkaat lajit: Tennis, Sulkapallo ja Squash. Tosin täytyy todeta että kädet saa kipeäks pelatessa lähes joka kerta mut tiukka tuki oikeessa kyynärvarressa auttaa...entiseks kädet tuskin koskaan tulee mut mulle riittää ettei oo 24/7 särkyä ja että saa taas olla töissä ja harrastaa. Ja puntillakin hyväksyn sen ettei musta tuu Mister Olympiaa tms bodaria, mutta aivan sama kuhan pysyy kunnossa, ees jonkinlaisessa...koittakaahan ihmiset kevyttä treeniä vaikka 2kg käsipainolla aluks, sillä lihasten pitää olla kunnossa.

    • suolasiili

      Kiitos teille jotka ootte kommentoineet tähän ketjuun. Ihanaa kuulla, että vaivaan löytyy apua leikkauksista ja lihaskuntoharjoittelusta. Itsellä myös fysioterapeutin suunnittelema lihaskuntoharjoittelu on auttanut kipuihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2234
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2054
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      165
      1830
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      164
      1675
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      18
      1280
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1168
    Aihe