Tästä on varmasti ollut runsaasti puhetta aiemmin, mutta kysyisinpä vielä minäkin paria asiaa liittyen toimittajan uran alkuun. Eli olen yliopisto-opiskelija, jota kiinnostaisi kirjoittaa silloin tällöin juttuja esim. maakuntalehtiin. En kuitenkaan ole opiskellut alaa lainkaan. Jos otan yhteyttä johonkin lehteen, pitääkö minun lähettää ns. hatusta vetäisty juttunäyte eli että keksin vain jonkin aiheen ja kirjoitan siitä jutun? Voinko ottaa aiheekseni esim. rivitaloasumisen ja kirjoittaa siitä jutun käyttäen ainoastaan kirjallisia lähteitä? Vai voinko jopa haastatella esim. jotain tuttuani? Kaipaisin siis ihan käytännön vinkkejä siihen, miten hoitaa ensimmäinen yhteydenotto :)
Toimittajaksi
3
614
Vastaukset
- Talouspäällikkö.
Juttuja tulee koko ajan ilmaiseksi. Olemmekin ajatelleet alkaa laskuttamaan toimittajia, mikäli heidän nimi julkaistaan artikkelin yhteydessä.
- Koulou
Suunnitelmasi kuulostavat hyvältä! Tee ihmeessä noin ja tarjoa juttujasi eri lehdille. Todennäköisesti aluksi saat vain kieltäviä vastauksia, mutta kyllä se lopulta tärppää!
- Kräks
Lehdet eivät ota juttuja. Tämän päivän taloustilanteen takia ulkopuolisilta ostoja on vähennetty radikaalisti, monet lehdet lopettaneet ne kokonaan.
Aikakauslehdet käyttävät vakituisia avustajiaan (en ymmärrä miten sellaiseksi pääsee!). Jos tarjoat juttujasi, suurin osa lehdistä ei edes vastaa sinulle tai sitten vastaus on: "meillä ei ole juuri nyt tuontyyppiselle jutulle tilaa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389