Kiinostaisi tietää lihottaako Kasvisestrogeenit/ lisäävätkö ruokahalua?
Keltarauhashormoonit ja estrogeenit turvottaa.
Olen 44 vuotias, ja lääkäri ei anna hormooneja, kun kuulemma tän ikäisellä ei voi olla vielä vaihdevuosia! 2 vuotta on ollut kylmä hiki, mikä tulee puuskittain.Joskus voisin olla pikkuhoususiltaan 20 asteen pakkasessa parvekkeella, kun on niin kuuma.Välillä taas alkaa paleltaa, ennenkuin hiki on kerennyt edes kuivua iholta.Viime kesät on ollu tosi vaikeita helteineen.Kuukautiset tulee paljon tiheämmin nykyisin.Kierto on ollut jo 3 vuotta n.23pv.Nuorempana oli 30pv.
Mitä tämä on, jos ei vaihdevuosivaivoja? Kuka voisi kertoa?
Lihottaako kasviestrogeenit ?
11
4945
Vastaukset
- maire
Kierto muuttuu lyhyemmäksi vaihdevuosia lähestyttäessä. Itsellänikin oli kierron pituus aiemmin 28-30 vrk ja se lyheni 24-26 vrk runsaat puolitoista vuotta sitten. Olen 47-vuotias.
Tuo kierron lyheneminen on tietämäni perusteella aivan yleistä. Muita oireita ei kyllä ole ollut, ei ainakaan vielä hikoilua tai palelua, joten en valitettavasti osaa vastata kuin tuon kierron pituuden osalta.- Nita
Verikokeella näkee että oletko vaihdevuosissa. Minulla ainakin oireita vuosia ennen kuin menkat loppuivat. en ole varma mutta eiköhän apteekista nykyään saa ostaa vaihdevuositestiä.
Olen syönnyt hormooneja muutaman vuoden, eikä ne ainakaan minua ole lihottannut tai turvottannut.
- Orvokki
Kiitos vastauksista.Äitini on kuollut rintasyöoään 42 vuotiaana, sairastuttuaan 36-vuotiaana.En siis saisi varmaan estrogeenia, vaikka pyytäisin.Olen ajatellut kokeilla soijatuotteita ensin.Ne vaan maistuu niin pahalta.Kannattasko kokeilla jotain soijapuristetta? Onko kellään ollu niistä apua näihin esioireisiin?
Kysyy:Orvokki- nainen53v.
Olen käyttänyt soijakapseleita siitä asti kun ensi oireet alkoivat, eivätkä ne miltään maistu kun veden kanssa ne ottaa. En ole edes kokeillut muita soijatuotteita koska noissa kapseleissa on juuri se tarvittava vuorokausiannos.
Hormoonihoitoja en ollut edes koskaan ajatellut alkaa käyttämään kun suvussamme on myös rintasyövänriski.
Noista menkoista vielä kun aloitin soijakapselit niin vuotojen väli oli n.3kk. 6kk. ja vuoden päästä loppuivat kokonaan, nyt on viimeisistä kulunut jo 4v.
Suosittelen lämpimästi tätä vaihtoehtoa sinulle!!! - nainen53v.
nainen53v. kirjoitti:
Olen käyttänyt soijakapseleita siitä asti kun ensi oireet alkoivat, eivätkä ne miltään maistu kun veden kanssa ne ottaa. En ole edes kokeillut muita soijatuotteita koska noissa kapseleissa on juuri se tarvittava vuorokausiannos.
Hormoonihoitoja en ollut edes koskaan ajatellut alkaa käyttämään kun suvussamme on myös rintasyövänriski.
Noista menkoista vielä kun aloitin soijakapselit niin vuotojen väli oli n.3kk. 6kk. ja vuoden päästä loppuivat kokonaan, nyt on viimeisistä kulunut jo 4v.
Suosittelen lämpimästi tätä vaihtoehtoa sinulle!!!Eivät ole ainakaan minua lihottaneet!
- Taru
Mitä soijatuotteita olet maistanut? Soijarouheesta tulee hyviä ruokia kun vaan maustaa hyvin. Soijarouhetta on kahta erilaista toista pitää liottaa n. 20min ja teksturoitua ei.
Ohjeita:
http://www.risetti.fi/soijarou.htm
Myös pellavansiemenet sisältävät kasviestrogeeniä ja hyviä rasvoja!!!
- Muumimamma
"Olen 44 vuotias, ja lääkäri ei anna hormooneja, kun kuulemma tän ikäisellä ei voi olla vielä vaihdevuosia!"
Ikävä kyllä vaihdevuosivaivat saattavat alkaa joillakin jo noin nuorena ja jopa aiemminkin, yksilöllisiä kun ovat. Alkamisiän ikähaitari kun on runsaimmillaan yli 10 v.
Tutkimusten mukaan esim. tupakointin aientaa alkamista muutamalla vuodella, syitä on muitakin, joista toiset näyttävät olevan jotenkin perinnöllisiä. Vuotovälien harveneminen on selvä merkki "oikeeseen" ikään tultaessa.
Sekin on tyypillistä, että vaikka ruokahalussa eikä syömisessä tapahtuisi muutoksia, jotenkin vain syömiset alkaa kerääntyä vartaloon, enimmäkseen vatsan seutuville. Käsittääkseni se liittyy muutoksiin aineenvaihdunnassa ja tietysti näihin hormonaalisiin muutoksiin. Sen takia syömisen laadun tarkkailu ja liikunta tulevat entistä tärkeimmiksi. - merituuli-61
Kyllä noihin oireisiin pitää saada apua. Kokemusta on ja ammattitaitoinen lääkäri tietää miten auttaa...!!!
Mene gynygologille. Eri lääkäri.
Paniikkihäiriössä samanlaisia oireita. - marjaana
laboratorio kokeilla otetaan tieto onko vaihdevuodet, ainakin minulla. Oireet mullakin samat.
- opiskelija vain
Kasviestrogeenit toimivat hiukan tilanteesta riippuen elimistössä luonnollisen estrogeenin vasta/myötävaikuttajina, sekä antioksidantteina. Ne ovat kuitenkin paljon heikompia kuin omat estrogeenimme. Niiden vaikutusta mm. vaihdevuosi oireisiin on tutkittu, niillä ei ole todettu olevan vaikutusta itse oireisiin,mutta luukadon vähentämiseen kyllä (väitöskirja:Eini Nikander 10.9.2004, Helsingin yliopisto). Lisäksi aasialaiset, jotka saavat ravinnossaan paljon kasviestrogeenejä sairastavat vähemmän rintasyöpää -eivätkä ole kyllä ylipainoisiakaan.
Kasviestrogeenin ei ole todettu lihottavan,päinvastoin se poistaa huonoa LDL-kolesterolia elimistöstä ja estää "pahojen" eläinperäisten estrogeenien imeytymistä suolistosta ja kulkeutumista soluihin (esim. rintarauhaseen), jotka puolestaan voivat olla yksi syy länsimaseen lihavuuteen ja hormonaalisiin syöpiin. Kasvisyöjät saavat ravinnostaan tavallista enemmän kasvistrogeenejä, eivätkä suinkaan ole lihavia, päin vastoin terveempiä.
Toisaalta ei ole vielä mitään takeita vaikuttavista määristä, koeolosuhteet joissa näitä asioita tutkitaan ovat vain koelosuhteita. Kasvistrogeenilisien käytäminen ei välttämättä auta sen enempää, joskus kyse ei ole yksittäsiestä aineesta vaan yhteivaikutuksesta, eli luonnollisessa muodossa palkokasveista ja marjoista saatuna yhdessä esim. kuidun ja vitamiinien kanssa terveysvaikutus voi olla parempi, vaikka tällöin saatavat määrät jäävät pieniksi. Mutta ei soijan syönnistä terveyshaitta ainakaan ole, päinvastoin.- Tarkoitin Lugesteronia
TArkoitikin, että käytän Lugesteronena keltarauhashormoonina 200 mg iltaisin.Estrogeenina käytän 37.5 mg laastaria. Eli lihottaako Lugesterone?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232512- 622414
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062290- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321520
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371442- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201186- 951171