Linnut

Joku

Mina katsoin juuri ko. elokuvan, mutta minulle jai epaselvaksi etta miksi ne linnut hyokkailivat ihmisten kimppuun. Tietaisiko kukaan, vai eiko se vain kay selville elokuvassa?

8

2062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harras-taja

      Se ei käykään selville. Oikeasti linnut eivät hyökkäile ihmisten kimppuun. Olen aina pitänyt koko elokuvaa vähän teennäisenä, aiheeltaan liiaksi keksittynä. Minulle kun on tärkeää se että voin elokuvan jälkeen sanoa itselleni että juuri noin se voisi tosielämässä mennä. (Ei tietenkään scifit ja sormusten herrat).

      Sanoisin että Linnut on aika huono elokuva mutta eihän Mestarin teoksista niin saa sanoa. Oikeastaan ainut Hitchcock-elokuva josta pidän on Vertigo, siihenkin lienee syynä että näin sen lapsena ja rakastuin päättömästi Kim Novakiin.

      • !"#¤%&/()=

        Mitäs tuumaat niistä Oulun variksista, jotka ovat kuitenkin hyökkäilleet ihmisten kimppuun silloin tällöin viime vuosien aikana. Tapauksista uutisoitiin taannoin kovasti.


    • ensin

      kannattaisi kysyä mikä on lintu?

      Mikä tekee linnusta linnun? Lintuihin liittyy paljon merkillistä ja myyttistä. Linnut osaavat lentää, ja ihminen on aina halunnut lentää. Sen taidon ihminen on hankkinut itselleen mekaanisten vehkeiden avulla. Linnut ovat kuitenkin toista, ja niiden lento. Freud kertoo, että lentämisen tunne on sitä että ihminen kokee itsensä sekä kokonaiseksi, ehyeksi, että ihanan vapaaksi samaan aikaan. Tunne on seksuaalinen. Siinä yksi puoli lnnuista.

      Ajattelepa, mitä jos linnuista tulisikin uhka? Sellaisena lintuja ei luonnostaan juuri nähdä. Päinvastoin: meillä on runsaasti sanontoja, joissa linnut ovat ystäviämme: "Ottaa siipiensä suojaan...", "Nousta siivilleen...", "Kokeilla siipiensä kantavuutta...", jne. Mitäpä jos linnut yhtenä päivänä osoittautuisivatkin joksikin aivan muuksi kuin se lemmikkipapukaijamme, joka piristää mieltämme viheltelemällä veikeästi häkissään?

      Tämä myyttien maailma, jossa linnut ovat ihmiselle tärkeä ja merkitsevä symboli, toimii elokuvan lähtöasetelmana. Jos katsot filmin nyt uudestaan, huomaat, että ihmisen suhde lintuihin on pohjustettu heti alussa.

      Sitten tarinaa lähdetään viemaan eteenpäin niin, että linnut muodostavat ikään kuin pilven ihmisten päiden yläpuolella - kun ilmassa on jännitettä ja myrskyn uhkaa, kokoontuvat linnut ja alkavat suorittaa hyökkäyksiään.

      Filmin mies tapaa naisen, ja rakkaus syttyy. On kuitenkin mutkia matkassa: miehen äiti, joka on menettänyt oman aviopuolisonsa ja takertunut hieman liikaa poikaansa. Poika tuo tyttönsä näytille äitinsä luokse, ja draama on valmis. Äiti ei ole valmis ottamaan pojan nuorikkoa siipiensä suojaan, vaan on kahden vaiheilla: toisaalta hän rakastaa poikaansa, toisaalta haluaisi pojan kokonaan itselleen ja kokee tämän mukanaan tuoman naisen uhaksi.

      Ihmissuhdekuvio on tämä. Ensimmäinen lintu aivan kuin yllättäen tulee taivaalta ja nokkaisee tyttöä. Esimakua siitä mihin juttu on kehittymässä.

      Ohjaaja panee lintuihin tieteellisesti suhtautuvan ornitologin baarissa selittämään mitä linnut tekevät ja mitä ne eivät tee. Asiantuntija on itse vanha harppu - ei liene sattumaa - ja selitys on kuivahko: linnut eivät tee hyökkäyksiä. Ne eivät siihen kykene, eivätkä ne ole hyökkääviä. Vanhan naisen sympatiat ovat sataprosenttisesti lintujen puolella, hän on yhtä lintujen kanssa. Uskokoon ken tahtoo. Elokuva liikkuu eri tasolla: kohta seuraa tuollainen "mahdoton" hyökkäys.

      Elämme pahassa maailmassa. Koti on lopulta ainoa turvapaikka, ja sinne elokuvan päähenkilötkin linnoittautuvat. Nyt he ovat kaikki saman katon alla, samojen seinien sisällä. Draama voi tiivistyä. Pojan äiti tunnustaa omat kipeät menetyksensä tytölle. Syntyykö yhteisymmärrystä, läheisyyttä? Ulkona linnut valmistautuvat hyökkäykseen. Kuulemme niiden ääniä. Radion uutiset antavat tapahtumiselle oudon metallisen, ulkopuolisen näkökulman. Siinä ei tunnu olevan mitään inhimillistä, ja todellisuuden kanssa sillä tuntuu olevan yhtä vähän tekemistä kuin lintutieteilijän puheilla baarissa.

      Tyttö peittelee pojan väsyneen äidin lämpimään sänkyyn, ikään kuin ottaa tämän omasta puolestaan siipiensä suojaan. Mutta onko äiti vielä hyväksynyt tytön? Kuuluu lintujen ääniä ullakolta, ja tyttö lähtee tarkastamaan asiaa. Katto on rikottu ja linnut ovat päässeet sisään. Tyttö nokitaan verille. Poika pelastaa hänet - toteutuu suojelua koskeva valinta. Kun tyttö on lintujen uhri ja verissään, äitikään ei enää osaa kokea häntä uhkana vaan voi tehdä valintansa: nyt hän ottaa tytön lopullisesti siipiensä suojaan. Kiinnitä huomiota miten dramaattinen tämä ele elokuvassa on.

      Kun ratkaisu on tapahtunut, lintujen hyökkäys asettuu. Loppukohtauksessa kahlataan potentiaalisen vaaran muodostavan lintulauman läpi autolle, jolla paetaan kohti uutta elämää. Häkkilinnut toki muistetaan ottaa mukaan.

      Linnut on loistava elokuva, ja mestarin tuotannossa se edustaa sitä parempaa tasoa, jossa psykoanalyyttinen aines on onnistuttu punomaan itse tarinaan, eikä operoida pelkillä irrallisilla freudilaisilla efekteillä. Tällaisia elokuvia, joissa on erikseen tarinankuljetustaso ja erikseen syvätaso, voi pitää mestariteoksina.

      Todellisen kunnianosoituksen psykoanalyysille teki Stanley Kubrick viimeiseksi jääneessä elokuvassaan Eyes Wide Shut, jonka analysointia voitaisiin suorittaa kirjatolkulla. Siihen verrattuna Linnut on aika helppo tapaus. Mutta taitaa silti Linnutkin mennä yli monen ymmärryksen?

      • jotakin

        tuon suuntaista. Katselin filmin äsken uudestaan, edellisestä kerrasta on jo kymmenkunta vuotta, ja muistikuvat päässä olivat hieman eläneet. Itse teema, pääasia, oli kuitenkin juuri sellainen jona sen muistin.

        Hitchcock antaa kuitenkin tiedon äidin menetyksistä jo aiemmin, siinä vaiheessa kun tyttö "tulee taloon", joten katsojalla on tämä informaatio käytössään jo filmin alkupuolelta. Eli kolmiodraama mies - äiti - nainen on olemassa ja keskiössä, muu on sitten oheistodellisuutta. Lopun kuvissahan - kameran katsoessa alhaalta ikään kuin sitä mitä on ihmisten päiden yläpuolella (lintuja? maailmanloppu?) nämä kolme sitetään varsin dramaattisesti.

        Dramaattinen oli myös tuo ele, jolla mies asettaa lintujen repimän, haavoitetun naisen kädet hänen rinnalleen. Siinä kerrotaan että valinta on tapahtunut, kuka suojelee ja ketä, eikä naisten välistä taistelua enää ole.

        Kolmiodraama ja ihmissuhteet ovat pääosassa, mutta erilaisia sanomia ja viestejä voidaan filmistä lukea enemmänkin. Yksi on tuo mainittu tieteen ja elämän välinen suhde. Tieteen nimissä voi viisastella, mutta elävässä elämässä jokin muu, kenties jokin epäjärkevä kuten tunteet, ratkaisee.

        Hitchcockin oma kannanotto lintuihin on nähtävillä alun katukuvassa, jossa Hitch pyörähtää erään kaupan ovesta pari puudelia talutushihnoissa.


      • tinttileena

        että juuri tuohon tyyliin olen kokenut anoppini käytöksen, en vain ole osannut yhdistää sitä noin täsmällisesti ko. elokuvaan.
        Hyökkäykset jatkuvat raadollisina, koska en suostu hyysäämään ja hoivaamaan anoppiani, nyt on jo miehenikin verillä...kamalaa mihin kaikki voi päättyä??


    • Sic

      Kun ensimmäisen kerran näin Hitchcockin Linnut, ihmettelin lopussa, että: "Nytkö se jo loppui?". Mitään ei selitetty. Kaikki jäi avoimeksi. Mutta sittemmin olen tajunnut, että eihän asiaa voi järjellisesti edes selittää!

      Jos suuri Hitchcock sisällyttäisi leffaan lopun, jossa kerrotaan lintujen olleen kirottuja tai ufoja, olisi koko elokuva pelkkää huuhaata. Jos selitykseksi todettaisiin tutkimusten perusteella todellakin lintujen ruoassa oleva vika tms, olisi elokuva ihan tylsä... Kuka nyt tekisi elokuvan pilantuneesta linnunruoasta, joka aiheuttaa lintujen sekoamisen? Jeejee.

      Elokuvan itu perustuu ainakin minun mielestäni juuri siihen, että kukaan ei voi antaa valmista vastausta tapahtumiin, vaan jokainen saa kehittää oman teoriansa. Elokuvan eri tapahtumista ja viitteistä voi kehittää oman ideansa elokuvasta. Ei kaiken tarvitse aina olla niin valmiiksi pureskeltua.

    • että

      Hitchcock on Freudinsa lukenut.

      Ehkä elokuvat avautuvatkin siinä järjestyksessä: ensin Freud, sitten Hitchcock.

    • Tipu

      Tippy Hedren on aika sievä. Hän on muuten Melanie Griffithin äiti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe