Hei!
Olin heinäkuussa 2008 lentokoneessa. Muuten koneessa oli ihan kivaa, nousut ei ollut mitään, mutta laskeutuminen oli yhtä painajaista. Ensin korvat meni lukkoon. Söin purkkaa ja yritin "avata" korvia nielemällä. Ei auttanut mitenkään. Korvat meni enemmän ja enemmän lukkoon. Viimein se muuttui sietämättömäksi kivuksi. Kipu laajeni korvista alaspäin, poskiin. Tuntui, että kuolen.
Noh, selvisin kuitenkin jotenkuten, mutta lennon jälkeen en kuullut mitään ja korvat olivat täysin lukossa monta päivää. Helmikuussa kuulin, kun korvassani "naksahti" ja aloin kuulla paljon paremmin. Korva oli ollut kesästä asti lukossa.
Kesällä 2010 pitäisi mennä Italiaan ystävän luo. En tiedä miten uskallan olla lentokoneessa.
Kipu oli todella sietämätöntä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mikä voisi auttaa tuohon korviin sattumiseen?
Toivottavasti saan vastauksia, hauskaa tulevaa kesää! :)
Sattuuko lentokoneessa korviin?
15
3866
Vastaukset
- fhd
Hei!
Aikoinaan kun olin ekaa kertaa lentokoneessa, niin minulla kävi sama juttu, mutta paluumatkalla ei taas ollut mitään ongelmaa, eikä ole enää ollut sen jälkeen. - ...
Itselläni korvat menevät helposti lukkoon vaikkapa Näsinneulan hississä, tai junalla Jyväskylään matkustaessa siellä Pönttövuoren tunnelissa. Ensiksi pitäisin huolen siitä ettei ole alkavaa/päällä olevaa/loppuvaa flunssaa tai allergiaoireita. Kaikki nuo voivat turvottaa korvakäytäviä ja ilmastointi ei pelaa. Nieleskeleminen/juominen tai suun pitäminen auki auttavat tasaamaan painetta.
Sitten on varmasti myös nuo äärikeinot: allergialääkkeet, nuhalääkkeet, jopa tavallinen särkylääke kuurina 3-4 pv tabletti aamuin-illoin, sekin alentaa korvakäytävän turvotusta (on käytetty alkavan korvatulehduksen torjuntaan, mutta silloin lääkärin ehdottamana jälkitarkastuksen kera). Aikuinen kyllä itse tietää mitä voi ottaa ja mitä kannattaa ottaa.
Korvien paineentasausta voi etukäteen parantaa yksinkertaisella keinolla: nipistä nenä tukkoon vaikka sormin puristamalla. Vedä suu täyteen ilmaa ja nipistä sitten tiukasti kiinni. Puhalla (kuin yrittäisit puhaltaa ilmapalloa). Kun ilma ei pääse pois suusta eikä nenästä, se hakeutuu nielun kautta korvakäytäviin. Tuota voipi sitten toistella päivättäin ennen matkaa. - ------------
suu kiinni, purista nenä kiinni sormilla ja varovainen puhallus. Tasaa paineen korvan sisällä ulkoilman painetta vastaavaksi. Puhaltelu kannattaa aloittaa heti kun kone aloittaa laskeutumisen (tämä on usein n. puoli tuntia ennen saapumista) ja toistaa muutaman minuutin välein.
Tätä sukeltajat käyttävät paineentasaukseen laskeutuessaan syvemmälle ja ongelmia on erittäin harvoilla. Sukeltaessa paine-erot ovat moninkertaisia verrattuna lentokoneen paine-eroihin.
Eri asia sitten jos on röörit aivan tukossa esim. flunssan takia. Sinulla ei ole, jos nousun aikana ei ole ongelmia. - jokurandomityyppi
en oo varma, mutta auttaisko sekin, että pidättelet sormia korvissa
- lekurin ohje
jos korvat ja nenä on terveet niin ei takuulla tiedä mitään.
- nimetön.
> Sattuuko lentokoneessa korviin?
Minua ei korvissa tunnu juurikaan, mutta se riippuu lentokonemallista.
Airbus koneissa on yleensä ottaen lennon aikana matkustamossa niin suuri paine, ettei lento tunnu missään.
Boiengin koneissa korvissa tuntuu hieman enemmän, muttei kovin pahasti.
Huonoin kokemukseni on Embraerin koneessa, jonka jäljiltä korvissa tuntui vielä seuraavanakin päivänä.
Matkustamon paineistus on aika pirun tärkeä asia, koska jos lentäjät unohtavat sen, niin voi käydä näin:
http://www.youtube.com/watch?v=aJ_vPU9tcfo - 1-2-3-4-5
Aivan asiallisia ohjeita olet saanut, mutta silti ihan yksinkertainen kehotus: Mene lääkäriin!
Ei kenenkään korvien kuulu olla kuukausikaupalla lukossa. Korvissasi on mitä ilmeisimmin ainakin ollut jokin kivuille ja muille altistava tila, joka voi olla krooninen infektio, rakennevika tai ihan mikä vain ja lääkärillä se kannattaa selvityttää. Lentäminen voi aiheuttaa vaikka kuinka hurjia kipuja, mutta eivät seuraukset noin pitkäkestoisia ole, ellei korvissa jo valmiiksi ole jotain vialla. - Tässä mun vinkkini!!
Joo ei flunssassa koneeseen jos mitenkään voi välttää, kauhea kokemus! Tosin flunssassa mun korvat ainakin reagoivat jopa kotitaloni hississä - enkä asu edes kovin korkealla, kuudennessa kerroksessa! Mun tapaukseni on tietysti erilainen kuin ap. kysyjän, mulle on vauvana laitettu shuntti päähän, ei korvien vaan muun syyn takia.
Mulla on sellanen jännä havainto että jos nousun aikana nieleskelee, haukottelee, pureskelee purkkaa tms, siis vaikka nousun aikana ei mitään tuntuisikaan, laskeutuminenkin on kivuttomampaa! Tiedä sitten onko tuo oikeasti totta vai vain kuvitelmaa, mutta siihen luotan edelleen. Siis nousun ja laskun aikana samoja kikkoja, mielellään ei jumita vain yhteen kikkaan vaan SEKÄ haukottelua ETTÄ purkkaa, nieleskelyä jne. Mulla saattaa joskus mielestäni vaikean laskeutumisen aikana mennä lievän paniikin puolelle, siihen voi keksiä jonkun "mantran" jota on hyvä jankuttaa itselleen jo ennen lentoa ja viimeistään ennen kuin hermostuu liikaa, mun mantra ollut aina "Ihana päivä, aurinko paistaa, ihana päivä, aurinko paistaa..." - ei sitä ääneen tarvi höpötellä, mielessään vaan toistelee. :) - Ei satu enään.
Korvakipuun itselläni auttaa nuhatipat ennen lentoa.( kentällä.) Aiemmin kärsin korvakivuista, nousussa ja laskussa.
- flunssainenn
mulla ainaki auttaa pelkästään se että nieleskelee laskun ja nousun ajan :)
viime talvena sain flunssan lomamatkan aikana jonka takia tulomatka oli ihan kauhea. nousussa ei vielä tuntunut mitään mutta 5 tunnin lennon aikana kuiva ilma vain pahensi nenän vuotoa ja helsinki-vantaalle laskeutuessa kyllä tuntui että korvat hajoaa. tilanne vain paheni jatkolennolla ouluun, niistin ihan koko matkan paksua limaa, eikä se loppunut millään, seassa oli jo vähän vertakin nii säikähdin ihan kunnolla että apua mun nenä räjähtää. mutta lasku oli kyllä yhtä hel****iä. räkää oli koko pää täynnä, ekaksi lukittui korvat eivätkä enää auenneet, sitten alkoi sattua nenään ja poskipäihin, ja poskipäistä kipu laskeutui hampaisiin asti, ja oikeasti luulin että mulla putoo hampaat suusta ja en voinu estää kyyneliäkään valumasta ku sattui nii tajuttomasti!
eli siis sanoisin vaan sen että mikään ei oo lentomatkalle nii kauheeta ku flunssa. - åööpåoopkh
Apua, minä kävin juuri ulkomailla, ja laskeutumisessa sattui kamalasti korviin, ne on ollut lukossa nyt pari päivää, vaikka koneessa söin purkkaa ja nieleskelin.... Minulle tuli vielä flunssa reissussa..:(
- Vise versa
Niin flunssa tahtoo tukkia röörit..., koitas puristaa nenästä ja puhaltaa suu kiinni.
(käänteinen temppu tuohon nieleskelyyn).
- Ei tee kipeetä
Hakekaa apteekista erityisesti lentomatkalle tarkoitetut korvatulpat. Olen kärsinyt vuosikausia joka kerta korvakivuista lentokoneessa, kunnes kokeilin näitä ja vihlominen loppui. Niiden nimi Ear-Planes (tai jotain) Kyllä apteekin tädit/sedät tietävät.
- Painetta pitää
Eipä taida auttaa jos flunssan tai esim. poskiontelotulehduksen takia on kanavat tukossa...
- Ahtaat korvakäytävät
Minulla sama vika.. Korviin sattuu aina laskeutumisen yhteydessä.. Vihloo oikein kunnolla ja tuntuu, että taju lähtee. Tämä tapahtuu on flunssaa tai ei. Johtunee ahtaista korvakäytävistä..
Itseä on auttanut juuri nuo apteekissa myytävät tulpat ja sen lisäksi otan aina n. 1h ennen laskua Duactin! Ei satu enää..ainakin niin pahasti! :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad731279- 42911
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että360748- 118696
- 53683
- 51648
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116646Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38615- 76602
- 56584