Terve,
Suunnittelemme automatkaa ja aikaa olisi 14 ( 2) vuorokautta. Onko antaa ideoita missä kannattaa käydä? Ajattelimme seuraavaa ohjelmaa:
1. pvä laivalla Tukholmaan, yö laivalla.
2. pvä Tukholma - Hampuri 950km (ilta/yö Hampurissa)
3. Hampuri - München 775km (ilta/yö München)
4. München - Milano 500km (ilta/yö/aamupäivä Milanossa)
*mahdollisuus myös pikaisesti vierailla Alpeilla
5. Milano - Nizza 317km, illalla Nizzazza, yö Nizzassa
6. Nizza - Cannes - Monaco, toinen yö Nizzassa
7. Nizza - Venetsia 575km, n. 5h Venetsiassa (riittääkö?), yö jossakin Italian/Itävallan rajalla
8. Venetsia - Wien 587km, ilta/yö Wienissä
9.-10. Wien/Praha, luultavasti päivä per kaupunki, välimatka 294km
11. Ns. varapäivä (tämä voidaan toki käyttää myös Milanossa tai Venetsiassa, tai jossakin muualla??)
12. Praha-Dresden/Berliini riippuen aikataulusta 250...350km, mahdollisesti suoraan Praha-Rostock
13. Laivalla Rostock-Helsinki
14. Kotona
Melkoista ajoa tietysti mutta se ei haittaa. Autona 911 Porsche, joten nopeastihan maisema vaihtuu. Miinuksena että pikkuteille ei oikein tällä aikataululla ole aikaa, paitsi Ranskan rivieralla.
Onko aikataulu liian tiukka eli ehtiiko parissa viikossa kierrellä Eurooppaa? Sattuuko matkalle jokin erityinen kohde, jossa kannatta vierailla? Garda-järvi Italiassa on toki hieno paikka ja harkinnassa. Sloveniassa voisi myös piipahtaa.
Kiitokset vastauksista!
Helsinki-Nizza-Milano-Venetsia autolla
34
5419
Vastaukset
- Rooman kävijä
Ei tossa ajassa ehdi katsella paikkoja.
Varaa viikoksi jokin paikka, mistä tehdä retkiä. - kartanlukija
tutustua Euroopan moottoritieverkostoon. Jos olette heinä- tai elokuussa liikkellä, niin auton nopeudella ei ole merkitystä. Kovin vähän on myös teitä, joilla ei ole nopeusrajoituksia. Siellä on usempikin nopea auto, joka roikkuu hermostuneena edelläolevan peräluukussa kiinni ruuhkassa.
- Kahdessa viikossa
Kiitos kommenteista!
Jos jostakin syystä joudutaan ruuhkaan, niin jää sitten Praha/Wien ohjelmasta pois, eihän siinä sen kummempaa. Rakastamme molemmat autoja ja 12h ajo ei ole mikään ongelma päivässä hienolla urheiluautolla, edes ruuhkassa. Kahdessa viikossa ehtii Nizzaan ja takaisin aivan varmasti. Pääkohteethan ovat Nizza Monaco, Milano ja Venetsia, muilla ei periaatteessa merkitystä. Venetsiasta taas pääsee parissa päivässä Rostockiin tarvittaessa. Matkan tarkoitushan on puoliksi nauttia ajamisesta ja puoliksi nähdä jotakin (=lepoa seuraavan päivän ajoja varten). Corollalla en lähtisi edes 10 km mummolaan kahville, mutta Porsche on sitten jotain ihan muuta.
Uudet navigaattorit osaavat neuvoa parhaan reitin jos joku tie on tukossa. Tiedän että heinäkuu on ruuhkaista aikaa Keski-Euroopassa ja navista huolimatta eniten pelottaa staut Saksassa, siinähän voi mennä useita tunteja helposti. Samaten rengasrikko ym. saattaa viivästyttää matkaa. 2000-luvun 911 Porschehan ei muuten tielle jätä.
Niin, ja Saksan suurimmat autobaanathan ovat käytännössä kaikki rajoittamattomia vapailla osuuksilla. Kaupunkialueet sitten erikseen. Pohjoisesta etelään vaihtoehtoja on kolmisen kappaletta, joten suurimmat tietyöt voi välttää jo etukäteen reittiä valitessa. Vapailla osuuksillahan matka taittuu nopeasti.
Siirrytään siis toiseen aiheeseen; missä kannattaa matkan varrella piipahtaa, vaikka kahville?
Onko Saksassa matkan varrella näkemisen arvoisia kohteita (pikkukaupunkeja), jossa syödä currywurstit?
Välillä München-Milano olen ajatellut ainakin Luganoa, hieno pikkukaupunki Etelä-Sveitsissä.
Onko välillä Milano-Nizza jotakin näkemisen arvoista kohdetta?
Milano-Venetsia pysähdys todennäköisesti Garda-järvellä.
Entä riittääkö 5h Venetsiassa?
Entä väli Venetsia-Wien? Ja kannattaako tässä kohtaa ajaa pohjoisreittiä Itävallan kautta vai eteläreittiä Slovenian kautta?
Samaten Wienin ja Prahan välillä voi mukavia kahvipaikkoja ehdotella.
Kiitokset taas jo etukäteen. - kartanlukija
Kahdessa viikossa kirjoitti:
Kiitos kommenteista!
Jos jostakin syystä joudutaan ruuhkaan, niin jää sitten Praha/Wien ohjelmasta pois, eihän siinä sen kummempaa. Rakastamme molemmat autoja ja 12h ajo ei ole mikään ongelma päivässä hienolla urheiluautolla, edes ruuhkassa. Kahdessa viikossa ehtii Nizzaan ja takaisin aivan varmasti. Pääkohteethan ovat Nizza Monaco, Milano ja Venetsia, muilla ei periaatteessa merkitystä. Venetsiasta taas pääsee parissa päivässä Rostockiin tarvittaessa. Matkan tarkoitushan on puoliksi nauttia ajamisesta ja puoliksi nähdä jotakin (=lepoa seuraavan päivän ajoja varten). Corollalla en lähtisi edes 10 km mummolaan kahville, mutta Porsche on sitten jotain ihan muuta.
Uudet navigaattorit osaavat neuvoa parhaan reitin jos joku tie on tukossa. Tiedän että heinäkuu on ruuhkaista aikaa Keski-Euroopassa ja navista huolimatta eniten pelottaa staut Saksassa, siinähän voi mennä useita tunteja helposti. Samaten rengasrikko ym. saattaa viivästyttää matkaa. 2000-luvun 911 Porschehan ei muuten tielle jätä.
Niin, ja Saksan suurimmat autobaanathan ovat käytännössä kaikki rajoittamattomia vapailla osuuksilla. Kaupunkialueet sitten erikseen. Pohjoisesta etelään vaihtoehtoja on kolmisen kappaletta, joten suurimmat tietyöt voi välttää jo etukäteen reittiä valitessa. Vapailla osuuksillahan matka taittuu nopeasti.
Siirrytään siis toiseen aiheeseen; missä kannattaa matkan varrella piipahtaa, vaikka kahville?
Onko Saksassa matkan varrella näkemisen arvoisia kohteita (pikkukaupunkeja), jossa syödä currywurstit?
Välillä München-Milano olen ajatellut ainakin Luganoa, hieno pikkukaupunki Etelä-Sveitsissä.
Onko välillä Milano-Nizza jotakin näkemisen arvoista kohdetta?
Milano-Venetsia pysähdys todennäköisesti Garda-järvellä.
Entä riittääkö 5h Venetsiassa?
Entä väli Venetsia-Wien? Ja kannattaako tässä kohtaa ajaa pohjoisreittiä Itävallan kautta vai eteläreittiä Slovenian kautta?
Samaten Wienin ja Prahan välillä voi mukavia kahvipaikkoja ehdotella.
Kiitokset taas jo etukäteen.Vauhti kiehtoo ja allanne on vuokra-auto? Arvasinko oikein? Mitä teette, kun ohittaessanne pitkää rekkaa loivassa kaarteessa rekka ajautuu kaistallenne tukkien tien edestä ja takaa ja autonne keskikaiteen ja rekan välissä on teillä tyhjää tilaa molemmin puolin korkeintaan 10 cm? Osaako kuski pysyä siinä välissä? Tai entä kun tiellä mutkan takana palaa auto hirveällä roihulla, niin että ohittaminen on aikamoinen riski ja takaa voi tulla auto parinsadan tuntivauhdilla päällenne. Hallitsetteko autonne kunnolla? Näitä ja kaikkea muuta sopii miettiä etukäteen. Näiden ja muutamien muidenkin tapahtumien jälkeen olemme hengissä selvinneet, mutta asenteet ovat muuttuneet. Keskieuroopan teillä tapahtuu kaikenlaista. Lisäksi Saksan suurimmatkin autobahnat ovat vuosi vuodelta saaneet lisää nopeusrajoituksia. Muuallahan ei vapaasti voi ajaakkaan.
Minun mielestäni Alppien yli menevistä mootoriteistä Brennerin sola on näyttävin. Se kulkee korkealla ja sieltä näkee hyvin. Kannattaa pysähtyä Eurooppa-sillalla ja käydä katsomassa kävellen, kuinka korkealla silta on. Siinä kohdalla on myös huoltoasema ja Mc Bonalds ja muita paikkoja. Luganon kautta ajettaessa kuljen mieluummin Maggioren länsirantaa, mutta se on pieni ja mutkitteleva kapea maantie.
Venetsiassa ehditte mennä vaporetolla Canal Grandea pitkin Piazza San Marcolle ja kävellä rauhallisesti sieltä Rialton sillalle. Enempää ette juuri ehdi.
Matkanvarrella on paljon pieniä viehättäviä pieniä kaupunkeja, joihin kannattaa välillä ajaa mootoritieltä tauolle, kahville tai syömään.
Heinäkuun loppupuoli on jo etenkin perjantaisin ja lauantaisin ruuhkainen ihan kaikkialla. - Kahdessa viikossa
kartanlukija kirjoitti:
Vauhti kiehtoo ja allanne on vuokra-auto? Arvasinko oikein? Mitä teette, kun ohittaessanne pitkää rekkaa loivassa kaarteessa rekka ajautuu kaistallenne tukkien tien edestä ja takaa ja autonne keskikaiteen ja rekan välissä on teillä tyhjää tilaa molemmin puolin korkeintaan 10 cm? Osaako kuski pysyä siinä välissä? Tai entä kun tiellä mutkan takana palaa auto hirveällä roihulla, niin että ohittaminen on aikamoinen riski ja takaa voi tulla auto parinsadan tuntivauhdilla päällenne. Hallitsetteko autonne kunnolla? Näitä ja kaikkea muuta sopii miettiä etukäteen. Näiden ja muutamien muidenkin tapahtumien jälkeen olemme hengissä selvinneet, mutta asenteet ovat muuttuneet. Keskieuroopan teillä tapahtuu kaikenlaista. Lisäksi Saksan suurimmatkin autobahnat ovat vuosi vuodelta saaneet lisää nopeusrajoituksia. Muuallahan ei vapaasti voi ajaakkaan.
Minun mielestäni Alppien yli menevistä mootoriteistä Brennerin sola on näyttävin. Se kulkee korkealla ja sieltä näkee hyvin. Kannattaa pysähtyä Eurooppa-sillalla ja käydä katsomassa kävellen, kuinka korkealla silta on. Siinä kohdalla on myös huoltoasema ja Mc Bonalds ja muita paikkoja. Luganon kautta ajettaessa kuljen mieluummin Maggioren länsirantaa, mutta se on pieni ja mutkitteleva kapea maantie.
Venetsiassa ehditte mennä vaporetolla Canal Grandea pitkin Piazza San Marcolle ja kävellä rauhallisesti sieltä Rialton sillalle. Enempää ette juuri ehdi.
Matkanvarrella on paljon pieniä viehättäviä pieniä kaupunkeja, joihin kannattaa välillä ajaa mootoritieltä tauolle, kahville tai syömään.
Heinäkuun loppupuoli on jo etenkin perjantaisin ja lauantaisin ruuhkainen ihan kaikkialla....alla on nimittäin oma, itse omalla työllä hankittu hieno lainaton auto. Pari kertaa olen vuokrannut auton Saksasta, kerran oli Fiesta ja toisella kerralla jo C-Mersu. Ei huono vaihtoehto sekään mutta ajaminen Porschella kiehtoo ja toki myös se vauhti. Koska vierellä on hyvinkin tärkeä ihminen, jää 285km/h huiput kokeilematta. 160km/h on hyvä vauhti ja sopivan suoran tullen voi hiukan kokeilla. Ei sitä vauhtia tuolla vehkeellä oikein huomaa...
Lasken olevani suhteellisen nuori kuljettaja noin 7 vuoden ajokokemuksella. Tuo Saksan liikenne ei pelota tippaakaan, olen käynyt siellä n. 20 kertaa ja ajanut tuhansia kilometrejä muillakin kivoilla autoilla. Etelä-Pohjois -suunta Keski-Saksassa on suhteellisen tuntematon. Osavaltioista juuri Baijeri (ihme kyllä) on vain kokematta. Kerran olen käynyt autolla Italiassa, silloin ajettiin länsireittiä Strasbourgin kautta Gardalle. Enemmän se Italian liikenne pelottaa, kun Ferrarit saavat vain tilaa.
Tosiaan hyvä pointti tuo Alppien ylitys. Sinun mielestäsi siis kannattaa ajaa mielummin E45 Veronaan ja sieltä Milanoon kuin E43 E35 suoraan Milanoon? Ajattelin että tuo E35 olisi ainoa vaihtoehto. Osaatko sanoa paljonko ajallisesti tulee matkalle lisää pituutta? Pikkuteille ei taideta ehtiä tällä reissulla mutta eihän sillä Maggioren länsireitillä näyttäisi kauheasti pituutta olevan. - Ottaa aikaa
Kahdessa viikossa kirjoitti:
...alla on nimittäin oma, itse omalla työllä hankittu hieno lainaton auto. Pari kertaa olen vuokrannut auton Saksasta, kerran oli Fiesta ja toisella kerralla jo C-Mersu. Ei huono vaihtoehto sekään mutta ajaminen Porschella kiehtoo ja toki myös se vauhti. Koska vierellä on hyvinkin tärkeä ihminen, jää 285km/h huiput kokeilematta. 160km/h on hyvä vauhti ja sopivan suoran tullen voi hiukan kokeilla. Ei sitä vauhtia tuolla vehkeellä oikein huomaa...
Lasken olevani suhteellisen nuori kuljettaja noin 7 vuoden ajokokemuksella. Tuo Saksan liikenne ei pelota tippaakaan, olen käynyt siellä n. 20 kertaa ja ajanut tuhansia kilometrejä muillakin kivoilla autoilla. Etelä-Pohjois -suunta Keski-Saksassa on suhteellisen tuntematon. Osavaltioista juuri Baijeri (ihme kyllä) on vain kokematta. Kerran olen käynyt autolla Italiassa, silloin ajettiin länsireittiä Strasbourgin kautta Gardalle. Enemmän se Italian liikenne pelottaa, kun Ferrarit saavat vain tilaa.
Tosiaan hyvä pointti tuo Alppien ylitys. Sinun mielestäsi siis kannattaa ajaa mielummin E45 Veronaan ja sieltä Milanoon kuin E43 E35 suoraan Milanoon? Ajattelin että tuo E35 olisi ainoa vaihtoehto. Osaatko sanoa paljonko ajallisesti tulee matkalle lisää pituutta? Pikkuteille ei taideta ehtiä tällä reissulla mutta eihän sillä Maggioren länsireitillä näyttäisi kauheasti pituutta olevan.Meinasit että navigaattori auttaa ohi ruuhkista. Saksassa on liittymien väli yllättävän pitkä, kun joudut ruuhkaan. Äkkiä menee kaksi tuntia ennen kuin olet seuraavassa liittymässä mistä pääset pois moottoriteltä. Joku kahden tunnin ruuhka on saksalaisten mielestä ihan normaalia, pahimpina aikoina voi joutua 10 tunnin ruuhkiin.
Vaikka saksassa on vapaa nopeus moottoriteillä, niin käytönnössä pääset ajamaan vapaasti yöllä. Normaalisti päivisin teillä on niin paljon kulkijoita että keskinopeus jää yllättävänkin alhaiseksi. Sanoisin että tuolla suunnitellulla aikataululla istutte vain autossa. Viikko lisää niin voi jotakin nähdäkkin. - kartanlukija
Kahdessa viikossa kirjoitti:
...alla on nimittäin oma, itse omalla työllä hankittu hieno lainaton auto. Pari kertaa olen vuokrannut auton Saksasta, kerran oli Fiesta ja toisella kerralla jo C-Mersu. Ei huono vaihtoehto sekään mutta ajaminen Porschella kiehtoo ja toki myös se vauhti. Koska vierellä on hyvinkin tärkeä ihminen, jää 285km/h huiput kokeilematta. 160km/h on hyvä vauhti ja sopivan suoran tullen voi hiukan kokeilla. Ei sitä vauhtia tuolla vehkeellä oikein huomaa...
Lasken olevani suhteellisen nuori kuljettaja noin 7 vuoden ajokokemuksella. Tuo Saksan liikenne ei pelota tippaakaan, olen käynyt siellä n. 20 kertaa ja ajanut tuhansia kilometrejä muillakin kivoilla autoilla. Etelä-Pohjois -suunta Keski-Saksassa on suhteellisen tuntematon. Osavaltioista juuri Baijeri (ihme kyllä) on vain kokematta. Kerran olen käynyt autolla Italiassa, silloin ajettiin länsireittiä Strasbourgin kautta Gardalle. Enemmän se Italian liikenne pelottaa, kun Ferrarit saavat vain tilaa.
Tosiaan hyvä pointti tuo Alppien ylitys. Sinun mielestäsi siis kannattaa ajaa mielummin E45 Veronaan ja sieltä Milanoon kuin E43 E35 suoraan Milanoon? Ajattelin että tuo E35 olisi ainoa vaihtoehto. Osaatko sanoa paljonko ajallisesti tulee matkalle lisää pituutta? Pikkuteille ei taideta ehtiä tällä reissulla mutta eihän sillä Maggioren länsireitillä näyttäisi kauheasti pituutta olevan.että olette nuoria? Hyvä ettei auto ole outo ajettava. Vaikka liikenne ei pelota, niin onnettomuuksia siellä näkee paljon enemmän kuin Suomessa jo suuren liikennemäärän vuoksi ja turvallisuusväli on pienen puoleinen usein ajonopeuteen verrattuna.
Minä pidän enemmän München-Verona reitistä, koska reitti on vehreämpi maisemiltaan, vaikka kulkeekin korkean vuoriston välissä. Tieltä myös näkee maisemat hyvin. Reitti lienee myös noin 100 km pitempi kuin E43. Luganon kautta menevä moottoritie (E43) on kapeampi ja maisemiltaan karumpi ja mielestäni myös tylsempi. Kerran sillä tiellä oli joku tietyö ja reitti kierteli yhäällä hyvin kapealla ja kivisellä tiellä 30 km:n tuntinopeudella jos kuinka kauan. Mutta makuja on monenlaisia. Minä pidän kauniista postikorttimaisemista, joita Brennerin solassa riittää.
On hyvä tietää, että vuoristossa navigaattorin kertoma kiertotie saattaa olla ruuhkaa hitaampi vaihtoehto ja ettei siltä tieltä todennäköisesti pääse pitkään aikaan palaamaan takaisin, jos kaduttaa. Jos reitti on hyvä, niin sen ovat ruuhkassa keksineet monet muutkin ja se on yhtä hidas.
Italiassa annetaan mielestäni tilaa liikenteessä. On kuitenkin hyvä huomata, että italialainen on aina nopeampi, etuoikeutetumpi, taitavampi ja liikenteen paremmin tunteva kuski, niin ei ole ongelmia. Liikenne siihen aikaan Välimeren rannoilla on sen verran ruuhkaista, että on useinmiten aivan yhdentekevää, ajaako Ferrarilla, Porschella vai Corollalla. Kaikki mahtuu samanlailla sekaan. Mutta sekä moottoritien että rannan maantien maisemat ovat sen verran hulppeita, että on mukava ajella hiljempaa. Voi katsoa, kuinka Ventimiglian vanhat talot roikkuvat kuin ihmeen kaupalla ylhäällä rinteessä tai pysähtyä pienen pieneen Laiguegliaan kahville.
Kun matkan varrella parkkeeratte autonne jonnekin ja lähdette tutustumaan paikkakuntaan, niin pistäkää parkkipaikan tiedot ylös paperille. Ne unohtuvat helposti ja eksyminenkään ei ole vaikeaa. Moni turisti hukkaa myös autonsa joksikin aikaa. - Kahdessa viikossa
kartanlukija kirjoitti:
että olette nuoria? Hyvä ettei auto ole outo ajettava. Vaikka liikenne ei pelota, niin onnettomuuksia siellä näkee paljon enemmän kuin Suomessa jo suuren liikennemäärän vuoksi ja turvallisuusväli on pienen puoleinen usein ajonopeuteen verrattuna.
Minä pidän enemmän München-Verona reitistä, koska reitti on vehreämpi maisemiltaan, vaikka kulkeekin korkean vuoriston välissä. Tieltä myös näkee maisemat hyvin. Reitti lienee myös noin 100 km pitempi kuin E43. Luganon kautta menevä moottoritie (E43) on kapeampi ja maisemiltaan karumpi ja mielestäni myös tylsempi. Kerran sillä tiellä oli joku tietyö ja reitti kierteli yhäällä hyvin kapealla ja kivisellä tiellä 30 km:n tuntinopeudella jos kuinka kauan. Mutta makuja on monenlaisia. Minä pidän kauniista postikorttimaisemista, joita Brennerin solassa riittää.
On hyvä tietää, että vuoristossa navigaattorin kertoma kiertotie saattaa olla ruuhkaa hitaampi vaihtoehto ja ettei siltä tieltä todennäköisesti pääse pitkään aikaan palaamaan takaisin, jos kaduttaa. Jos reitti on hyvä, niin sen ovat ruuhkassa keksineet monet muutkin ja se on yhtä hidas.
Italiassa annetaan mielestäni tilaa liikenteessä. On kuitenkin hyvä huomata, että italialainen on aina nopeampi, etuoikeutetumpi, taitavampi ja liikenteen paremmin tunteva kuski, niin ei ole ongelmia. Liikenne siihen aikaan Välimeren rannoilla on sen verran ruuhkaista, että on useinmiten aivan yhdentekevää, ajaako Ferrarilla, Porschella vai Corollalla. Kaikki mahtuu samanlailla sekaan. Mutta sekä moottoritien että rannan maantien maisemat ovat sen verran hulppeita, että on mukava ajella hiljempaa. Voi katsoa, kuinka Ventimiglian vanhat talot roikkuvat kuin ihmeen kaupalla ylhäällä rinteessä tai pysähtyä pienen pieneen Laiguegliaan kahville.
Kun matkan varrella parkkeeratte autonne jonnekin ja lähdette tutustumaan paikkakuntaan, niin pistäkää parkkipaikan tiedot ylös paperille. Ne unohtuvat helposti ja eksyminenkään ei ole vaikeaa. Moni turisti hukkaa myös autonsa joksikin aikaa.Pidän minäkin enemmän postikorttimaisemista. Nyt kun aikataulu on tiukka, niin toki olisi kiva nähdä jotakin myös ajaessa. Taidanpa ottaa tuon Brennerin reitin ohjelmaan mukaan. Tuo Luganon reitin olen sitäpaitsi jo kerran nähnytkin.
Ja Italialaisten kanssa ei lähdetä tappelemaan tai kisaamaan. En minä harrasta kisailua Suomessakaan. Lähinnä tuo agressiivinen ajotapa yhdistettymä ylimielisiin ihmisiin hiukan arveluttaa. Tässä samalla sanottakoon, että Italiassa olen pari kertaa käynyt ja hieman on kyllä enemmän negatiivista sanottavaa paikallisista ihmisistä. Nenänvartta pitkin katsotaan kun auto on Suomen kilvissä. Pizza on hyvää ja kaupungit sekä maisemat upeita, se riittää.
Tuota Venetsiaa tahtoisi toki katsella kauemminkin, joten yritämme saada ohjelmaan mahtumaan enemmän aikaa siellä. Mahdollisesti yksi yö Gardalla ja aamulla kohti Venetsiaa, jolloin jäisi lähes päivä aikaa. Saattaa muutenkin olla, että tuo 2 päivää toteutuu, jolloin ehtisi vähän pysähdelläkin.
Tässä vaiheessa jo tuhannet kiitokset neuvoistasi!
Mutta vielä pari asiaa tuli mieleen:
Missä kannattaisi yöpyä? Itse kaipaan enemmän Saksalaisia zimmerfrei/B&B -tyyppisiä majoituksia kuin viiden tähden hotelleja. Niissä aistii sen vieraanvaraisuuden (ainakin Saksassa) ja pääsee lähemmäs paikallista kulttuuria. Ajateltiin ainakin ottaa teltta mukaan, joten mahdollisesti Italiassa yksi yö leirintäalueella.
Jos Sinulla on suositella paikkoja (mm. Nizzassa) tai Milanossa (hotelli tai yllä mainittu B&B), niin kokemuksia otetaan mielellään vastaan.
Samaten vielä pitäisi pähkäillä Venetsian ja Wienin välinen reitti - suoraan Itävaltaan vai Slovenian kautta? - kartanlukija
Kahdessa viikossa kirjoitti:
Pidän minäkin enemmän postikorttimaisemista. Nyt kun aikataulu on tiukka, niin toki olisi kiva nähdä jotakin myös ajaessa. Taidanpa ottaa tuon Brennerin reitin ohjelmaan mukaan. Tuo Luganon reitin olen sitäpaitsi jo kerran nähnytkin.
Ja Italialaisten kanssa ei lähdetä tappelemaan tai kisaamaan. En minä harrasta kisailua Suomessakaan. Lähinnä tuo agressiivinen ajotapa yhdistettymä ylimielisiin ihmisiin hiukan arveluttaa. Tässä samalla sanottakoon, että Italiassa olen pari kertaa käynyt ja hieman on kyllä enemmän negatiivista sanottavaa paikallisista ihmisistä. Nenänvartta pitkin katsotaan kun auto on Suomen kilvissä. Pizza on hyvää ja kaupungit sekä maisemat upeita, se riittää.
Tuota Venetsiaa tahtoisi toki katsella kauemminkin, joten yritämme saada ohjelmaan mahtumaan enemmän aikaa siellä. Mahdollisesti yksi yö Gardalla ja aamulla kohti Venetsiaa, jolloin jäisi lähes päivä aikaa. Saattaa muutenkin olla, että tuo 2 päivää toteutuu, jolloin ehtisi vähän pysähdelläkin.
Tässä vaiheessa jo tuhannet kiitokset neuvoistasi!
Mutta vielä pari asiaa tuli mieleen:
Missä kannattaisi yöpyä? Itse kaipaan enemmän Saksalaisia zimmerfrei/B&B -tyyppisiä majoituksia kuin viiden tähden hotelleja. Niissä aistii sen vieraanvaraisuuden (ainakin Saksassa) ja pääsee lähemmäs paikallista kulttuuria. Ajateltiin ainakin ottaa teltta mukaan, joten mahdollisesti Italiassa yksi yö leirintäalueella.
Jos Sinulla on suositella paikkoja (mm. Nizzassa) tai Milanossa (hotelli tai yllä mainittu B&B), niin kokemuksia otetaan mielellään vastaan.
Samaten vielä pitäisi pähkäillä Venetsian ja Wienin välinen reitti - suoraan Itävaltaan vai Slovenian kautta?Tiedät ehkä, että Itävaltaan tarvitset auton tuulilasiin liimattavan moottoritietarran (Vignette). 10-päivän tarra maksaa 7,70 euroa ja on voimassa 9-10 vuorokautta leimaamisajankohdasta riippuen. Tarran saa ostettua Saksasta huoltoasemalta. Brennerin sola lähtee Innbruckista, jonne voit ajaa Münchenin eteläpuolelta paria tavallista kiemurtelevaa ja kapeaa maantietä pitkin tai Kufsteinin kautta moottoritietä. Tavalliset tiet, joissa on nousua ja laskua, ovat hitaita. Mikäli Itävallassa ajaa tavallista tietä ja menee solaan vasta Innsbruck Süd liittymästä, ei moottoritietarraa tarvitse. Solassa rahastetaan sola-maksu, joka on noin 5 euroa. Italian moottoritiemaksusysteemin kai tunnet? Brennerin solan jälkeen tie ohittaa Garda-järven itäpuolelta. Vaikka Garda on kaunis, niin sinne menemisessä tuhraantuu todella paljon aikaa. Vuoristoahan jo näit Alppeja ylittässä. Tiet eivät ole nopeita. Jätä Garda väliin, jos päätarkoituksesi on nähdä Ligurian rannikko ja vähän Rivierankin puolta sekä Venetsia. Veronan jälkeen tie kääntyy Milanon suuntaan. Milanossa ( ja Monzassa) en ole ikinä käynyt, vaikkakin vierestä mennyt, joten niistä en osaa sanoa mitään. Milanosta kannattaa ajaa suoraan Nizzaan (ja Monacoon?). Näillä tienoilla olen muutaman kerran ollut. Hotellit ovat kalliita ja kannattaa katsoa ehkä leirintäpaikkaa. Auton parkkeeraus on ongelma liikuttaessa vallankin Monacossa. Täältä kannattaa lähteä sitten Venetsiaan päin pitkin rantaa.
Venetsia onkin oikeastaan minun lempikaupunkini ja siksi mielestäni ainakin konaisen päivän arvoinen kohde. En ole yöpynyt Venetsiassa koskaan, mutta käynyt usein. Ihan halpaan hotelliin en Venetsiassa menisi. Syrjäkujilla haisee välillä naftaliinit ja muut myrkyt. Päivän parkki maksaa Venetsiassa noin 20 euroa. Venetsiaan kannattaa ajaa autolla aivan laidalle asti eli pitkin pitkiä siltoja. Ennen siltoja yrittävät ennen koppalakkiset (jotka poliisi kaiketi kielsi hämäävinä) ja nykyisin lippalakkiset taksivenekuskit kalastella asiakkaita kalliisin venematkoihin ja parkkeihin. Älkää menkö ansaan.
Sloveniaan on myös oltava moottoritietarra, mutta voit jätää sen maan suosiolla väliin ja mennä takaisin suoraan Itävaltaan. Slovenian läpiajosta ei paljoa viisastu.
Jatkan myöhemmin tätä sepustusta. - kartanlukija
Kahdessa viikossa kirjoitti:
Pidän minäkin enemmän postikorttimaisemista. Nyt kun aikataulu on tiukka, niin toki olisi kiva nähdä jotakin myös ajaessa. Taidanpa ottaa tuon Brennerin reitin ohjelmaan mukaan. Tuo Luganon reitin olen sitäpaitsi jo kerran nähnytkin.
Ja Italialaisten kanssa ei lähdetä tappelemaan tai kisaamaan. En minä harrasta kisailua Suomessakaan. Lähinnä tuo agressiivinen ajotapa yhdistettymä ylimielisiin ihmisiin hiukan arveluttaa. Tässä samalla sanottakoon, että Italiassa olen pari kertaa käynyt ja hieman on kyllä enemmän negatiivista sanottavaa paikallisista ihmisistä. Nenänvartta pitkin katsotaan kun auto on Suomen kilvissä. Pizza on hyvää ja kaupungit sekä maisemat upeita, se riittää.
Tuota Venetsiaa tahtoisi toki katsella kauemminkin, joten yritämme saada ohjelmaan mahtumaan enemmän aikaa siellä. Mahdollisesti yksi yö Gardalla ja aamulla kohti Venetsiaa, jolloin jäisi lähes päivä aikaa. Saattaa muutenkin olla, että tuo 2 päivää toteutuu, jolloin ehtisi vähän pysähdelläkin.
Tässä vaiheessa jo tuhannet kiitokset neuvoistasi!
Mutta vielä pari asiaa tuli mieleen:
Missä kannattaisi yöpyä? Itse kaipaan enemmän Saksalaisia zimmerfrei/B&B -tyyppisiä majoituksia kuin viiden tähden hotelleja. Niissä aistii sen vieraanvaraisuuden (ainakin Saksassa) ja pääsee lähemmäs paikallista kulttuuria. Ajateltiin ainakin ottaa teltta mukaan, joten mahdollisesti Italiassa yksi yö leirintäalueella.
Jos Sinulla on suositella paikkoja (mm. Nizzassa) tai Milanossa (hotelli tai yllä mainittu B&B), niin kokemuksia otetaan mielellään vastaan.
Samaten vielä pitäisi pähkäillä Venetsian ja Wienin välinen reitti - suoraan Itävaltaan vai Slovenian kautta?Unohdin sanoa, että tietänet kalliin auton omistajana autovakuutuksesi omavastuun säännöksistä. Autovakuutuksen omavastuut on monissa vakuutuksissa Puolassa, Latviassa, Liettuassa ja Virossa todella korkeat. Olet varmaan tarkastanut sen seikan?
Tiedätkö myös auton ympäristötarravaatimuksista Saksasta? Ilman tarraa ei joka kaupunkiin voi ajaa.
Ennen nettikautta suosimme mekin zimmerfrei-majoitusta. Yksityimajoitukset ja majatalot löytyvät yleensä paikkakuntien nettisivuilta, mutta useimmilla ei ole omia sivuja, joten varaus toimii yhä edelleen joko puhelimella tai faksilla. Eli käytännössä niitä on työläs varata etukäteen vain yhdeksi yöksi. Olen kyllä tehnyt sitäkin. Halpahotellija sekä Saksassa että Ranskassa ovat www.hotelformule1.com ja www.etaphotel.com, jotka molemmat kuuluvat ketjuun www.accorhotels.com. Näiden osoitteita kannattaa ottaa mukaan ja Nizzasta kannattaisi ehkä varata jo etukäteen. Katso,että hotellilla on oma parkkipaikka. Luottokorttinumeron joutuu antamaan takuiksi, mutta sen voi perua, jos aikataulu pettää. Muuten Wienissäkin on Etap-hotelli. Itse olen viime vuosina käyttänyt paljon saksalaista hotellivaraamoa www.hrs.de, joka on mielestäni edullinen sekä hinnoiltaan että varaussäännöiltään. Monet hotellit täyttävät huoneitaan hyvin edulliseen hintaan varhaisilla (n. 2-4 kk etukäteen) varauksilla. Hotellin tiskille menijä maksaa yleensä listahinnan.
Ensimmäisellä automatkalla ei vielä pysty aikatauluttamaan matkaansa, mutta ajan mittaan senkin oppii tekemään. Oletan, että teillä voi olla teltta aina välillä käytössä, kun kohtuuhintaista majoitusta ei löydy, joten ottakaa mukaan myös leirintäalueiden osoitteita mukaanne. Nekin saattavat olla hyvin täynnä.
Olemme autoilleet aika paljon Italiassa, mutta en ole saanut italialaisista agressiivista tai ylimielistä mielikuvaa. Kyllä suomalaiset ovat jääräpäisempiä ja sulkeentuneempia. Italialaiset ovat yleensä ystävällisiä, mutta ajotavat kyllä yllättävät usein suomalaisen. Italiassa annetaan toiselle tilaa liikenteessä ja oletetaan, että toinen antaa sitä myös heti eli tullaan suoraan eteen. Asia on käsitettävä näin päin. Olemme monesti arastelleet ahtaaseen väliin menoa ja pian on joku näyttänyt antavansa tilaa, sillä eihän Italialaista liikennettä huonosti tuntevat ulkomaalaiset selviä ilman apua. Näin kun asian käsittää helpottuu liikkuminen. - Kahdessa viikossa
kartanlukija kirjoitti:
Unohdin sanoa, että tietänet kalliin auton omistajana autovakuutuksesi omavastuun säännöksistä. Autovakuutuksen omavastuut on monissa vakuutuksissa Puolassa, Latviassa, Liettuassa ja Virossa todella korkeat. Olet varmaan tarkastanut sen seikan?
Tiedätkö myös auton ympäristötarravaatimuksista Saksasta? Ilman tarraa ei joka kaupunkiin voi ajaa.
Ennen nettikautta suosimme mekin zimmerfrei-majoitusta. Yksityimajoitukset ja majatalot löytyvät yleensä paikkakuntien nettisivuilta, mutta useimmilla ei ole omia sivuja, joten varaus toimii yhä edelleen joko puhelimella tai faksilla. Eli käytännössä niitä on työläs varata etukäteen vain yhdeksi yöksi. Olen kyllä tehnyt sitäkin. Halpahotellija sekä Saksassa että Ranskassa ovat www.hotelformule1.com ja www.etaphotel.com, jotka molemmat kuuluvat ketjuun www.accorhotels.com. Näiden osoitteita kannattaa ottaa mukaan ja Nizzasta kannattaisi ehkä varata jo etukäteen. Katso,että hotellilla on oma parkkipaikka. Luottokorttinumeron joutuu antamaan takuiksi, mutta sen voi perua, jos aikataulu pettää. Muuten Wienissäkin on Etap-hotelli. Itse olen viime vuosina käyttänyt paljon saksalaista hotellivaraamoa www.hrs.de, joka on mielestäni edullinen sekä hinnoiltaan että varaussäännöiltään. Monet hotellit täyttävät huoneitaan hyvin edulliseen hintaan varhaisilla (n. 2-4 kk etukäteen) varauksilla. Hotellin tiskille menijä maksaa yleensä listahinnan.
Ensimmäisellä automatkalla ei vielä pysty aikatauluttamaan matkaansa, mutta ajan mittaan senkin oppii tekemään. Oletan, että teillä voi olla teltta aina välillä käytössä, kun kohtuuhintaista majoitusta ei löydy, joten ottakaa mukaan myös leirintäalueiden osoitteita mukaanne. Nekin saattavat olla hyvin täynnä.
Olemme autoilleet aika paljon Italiassa, mutta en ole saanut italialaisista agressiivista tai ylimielistä mielikuvaa. Kyllä suomalaiset ovat jääräpäisempiä ja sulkeentuneempia. Italialaiset ovat yleensä ystävällisiä, mutta ajotavat kyllä yllättävät usein suomalaisen. Italiassa annetaan toiselle tilaa liikenteessä ja oletetaan, että toinen antaa sitä myös heti eli tullaan suoraan eteen. Asia on käsitettävä näin päin. Olemme monesti arastelleet ahtaaseen väliin menoa ja pian on joku näyttänyt antavansa tilaa, sillä eihän Italialaista liikennettä huonosti tuntevat ulkomaalaiset selviä ilman apua. Näin kun asian käsittää helpottuu liikkuminen.Kiitokset neuvoista ja linkeistä. Onko kyseiset hotellit kuitenkin yleensä siistejä, eli yö tai pari menee mukavasti? Olen tutkiskellut tripadvisoria jonkin verran ja katsellut hotelleja sieltä. Tuolta etapin sivuilta löysin etenkin Hampuriin hyvän vaihtoehdon minne mennä. Taidamme yöpyä ensimmäisen yön siellä, lähes keskellä kaupunkia.
Italian kokemukset ovat itsellä hyvin rajalliset, joten katsotaanpa kuitenkin tämä matka vielä ennen kuin tuomitaan. Eiköhän sielläkin rauhallisella ajolla ja käytöksellä pärjää. - kartanlukija
Kahdessa viikossa kirjoitti:
Kiitokset neuvoista ja linkeistä. Onko kyseiset hotellit kuitenkin yleensä siistejä, eli yö tai pari menee mukavasti? Olen tutkiskellut tripadvisoria jonkin verran ja katsellut hotelleja sieltä. Tuolta etapin sivuilta löysin etenkin Hampuriin hyvän vaihtoehdon minne mennä. Taidamme yöpyä ensimmäisen yön siellä, lähes keskellä kaupunkia.
Italian kokemukset ovat itsellä hyvin rajalliset, joten katsotaanpa kuitenkin tämä matka vielä ennen kuin tuomitaan. Eiköhän sielläkin rauhallisella ajolla ja käytöksellä pärjää.ovat olleet hyvin siistejä, mutta sänky on normaalia sänkyä kovempi ja kapeampi. Pari yötä menee ihan hyvin. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että hotellit ovat yleensä Saksassa hyvin siisteja ja Italiassakin, mutta Ranskassa ollaan hieman suurpiirteisempiä tässä suhteessa.
Tripadvisorista en ole varannut koskaan, mutta tarkastanut hintoja. Sen valikoima Euroopassa on vähän suppea. Majoitumme usein matkan varrella pieniin kaupunkeihin tai isompien laitamille, joihin monilla varaamoilla ei ole mitään tarjottavaa. Näin majoituksen saa hyvissä hotelleissa ja vastaavissa edulliseen hintaan. Täyteen pakatun autonkin saa hotellin parkkipaikalle jätettyä turvallisemmin. Tämän vuoden keskihinnaksi tuli kahden hengen huoneelle aamiaisen kanssa 50 euroa.
Toivotan lopuksi kaikkea hyvää automatkalle. Muistakaa maltti liikenteessä ja muutenkin. On turha hermostua! Ja vastoinkäymisistä voi ajatella, että matkailu avartaa.
Lähdemme tänään lomalle autolla ja ajamme Veronaan asti kuvailemaani reittiä. Säät näyttävät olevan hieman vaihtelevat, mutta eiköhän viiteen viikkkoon mahdu kaunistakin. - Kahdessa viikossa
kartanlukija kirjoitti:
ovat olleet hyvin siistejä, mutta sänky on normaalia sänkyä kovempi ja kapeampi. Pari yötä menee ihan hyvin. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että hotellit ovat yleensä Saksassa hyvin siisteja ja Italiassakin, mutta Ranskassa ollaan hieman suurpiirteisempiä tässä suhteessa.
Tripadvisorista en ole varannut koskaan, mutta tarkastanut hintoja. Sen valikoima Euroopassa on vähän suppea. Majoitumme usein matkan varrella pieniin kaupunkeihin tai isompien laitamille, joihin monilla varaamoilla ei ole mitään tarjottavaa. Näin majoituksen saa hyvissä hotelleissa ja vastaavissa edulliseen hintaan. Täyteen pakatun autonkin saa hotellin parkkipaikalle jätettyä turvallisemmin. Tämän vuoden keskihinnaksi tuli kahden hengen huoneelle aamiaisen kanssa 50 euroa.
Toivotan lopuksi kaikkea hyvää automatkalle. Muistakaa maltti liikenteessä ja muutenkin. On turha hermostua! Ja vastoinkäymisistä voi ajatella, että matkailu avartaa.
Lähdemme tänään lomalle autolla ja ajamme Veronaan asti kuvailemaani reittiä. Säät näyttävät olevan hieman vaihtelevat, mutta eiköhän viiteen viikkkoon mahdu kaunistakin.Kiitokset neuvoistasi! Oikein hyvää lomaa ja kesää teille!
Laitan kyllä matkakertomusta tänne kun tulemme lomalta. Sen verran rehellinen katson olevani, että mainitsen kyllä liian tiukasta ohjelmasta.
- ei kiirettä
Onko tiukka ?
No minusta toi on ihan järjetön.
Jos idea on ajaa uutta autoa sisään niin ok, mutta samat mailit saa mittariin ajamalla jäämerelle ja takas ja näkee yhtä paljon. Jos haluaa nähdä eurooppaa lopputulos on että et näe yhtään mitään.
Olen useamman autoloman tehnyt ja omasta mielestä nykyinen tapa on toistaiseksi paras mitä olen itse keksinyt. Eli autolomallakin kaikki aika perillä oloon ja nautiskeluun, autolla VAIN ko. paikan lähistöllä sitten paikallisten nähtävyyksien bongailemiseen EI pelkkään matkan ajamiseen. Päivä matka parisataa maksimissaan ja ehkä 1-2 pidempi legi matkalle.
Itse suosittelen ehdottomasti lentoa jonnekkin kivaan paikkaan vuokra auto alle ja sen jättö toiseen paikkaan ja sieltä lento takas. Vienna->Nizza on minusta paras legi euroopassa ja sinne pääsee suorilla lennoilla hyvin helposti ja ei tarvitse ajaa ympyrää kiinni.
Pystyy poimimaan "rusinat" pullasta ja jää kaikki "turha" pois. Ton välin pystyy ajamaan monella tapaa ja ne kaikki on loistavia - kartta käteen ja suunnittelemaan. Aikaa kannattaa käyttää 3 vko ja ehdottomasti ihan kaikki yhden yön visitit on ihan turhia, 2-3 pvä on per paikka minimi jos olla lomalla ja monissa paikoissa vierähtää hyvin helposti useampikin yö, 4-5.
Suomesta asti minusta on täysin järjetöntä lähteä työntämään kohti Nizzaa, 90% ajasta ja rahasta ja lomasta menee ihan hukkaan 100%.- Kahdessa viikossa
Toiset tykkää löhötä Kanarialla pari viikkoa väsymättä, toiset taas nauttia ajamisesta huikeissa maisemissa.
Olen ollut lukuisissa miljoonakaupungeissa lomalla ja viimeistään parin päivän jälkeen alkaa tehdä mieli jotain muuta. Mä oon menevää tyyppiä, joten tuollaiset 4-5 päivän breikit Nizzaan ei oikein sytytä. Usko tai älä, niin välillä tulee Suomessakin lähdettyä sunnuntaina ajamaan se 300km ilman mitään päämäärää reitille, jonka on nähnyt kymmeniä kertoja. Illalla sitten tyytyväisenä takaisin. Hulluuttako? Kenties. Tai sitten vain rakkautta autoiluun.
Minä uskon että näemme ja koemme paljon kahdessa viikossa. Voin sanoa jo nyt että nautin varmasti ajamisesta suhkot tylsällä E4:llä Ruotsissakin. Ei harmita tippaakaan startata auto Hampurissa päämääränä München ja tuntien ajo. Tää on mun juttu.
Kuten sanoin jo alussa, auton vuokraus on varmasti monelle ihan hyvä vaihtoehto. Itsekin jopa sitä harkitsin jossakin vaiheessa. Kyseeseen olisi tullut joku mukava avoauto. Hinta vaan tuppaa olemaan sen 1000€ / viikko vähänkin paremmalla autolla. Sillä Corollalla pääsee myös ja ihan hyvä auto sekin. Mutta ei minun auto. Autolomalle lähdetään omalla autolla, piste.
Viimeinen lauseesi kertoo, että et ole ollenkaan oivaltanut mistä on kyse. - Kahdessa viikossa
Kahdessa viikossa kirjoitti:
Toiset tykkää löhötä Kanarialla pari viikkoa väsymättä, toiset taas nauttia ajamisesta huikeissa maisemissa.
Olen ollut lukuisissa miljoonakaupungeissa lomalla ja viimeistään parin päivän jälkeen alkaa tehdä mieli jotain muuta. Mä oon menevää tyyppiä, joten tuollaiset 4-5 päivän breikit Nizzaan ei oikein sytytä. Usko tai älä, niin välillä tulee Suomessakin lähdettyä sunnuntaina ajamaan se 300km ilman mitään päämäärää reitille, jonka on nähnyt kymmeniä kertoja. Illalla sitten tyytyväisenä takaisin. Hulluuttako? Kenties. Tai sitten vain rakkautta autoiluun.
Minä uskon että näemme ja koemme paljon kahdessa viikossa. Voin sanoa jo nyt että nautin varmasti ajamisesta suhkot tylsällä E4:llä Ruotsissakin. Ei harmita tippaakaan startata auto Hampurissa päämääränä München ja tuntien ajo. Tää on mun juttu.
Kuten sanoin jo alussa, auton vuokraus on varmasti monelle ihan hyvä vaihtoehto. Itsekin jopa sitä harkitsin jossakin vaiheessa. Kyseeseen olisi tullut joku mukava avoauto. Hinta vaan tuppaa olemaan sen 1000€ / viikko vähänkin paremmalla autolla. Sillä Corollalla pääsee myös ja ihan hyvä auto sekin. Mutta ei minun auto. Autolomalle lähdetään omalla autolla, piste.
Viimeinen lauseesi kertoo, että et ole ollenkaan oivaltanut mistä on kyse.Tuossa on muuten esimerkki eräästä matkasta: http://www.janiahola.com/automatka/automatka.htm
Siinä on etappeja puolta meitä enemmän. Tosin aikaakakin oli käytetty hieman alle kolme viikkoa. Jos saamme vielä pari päivää puristettua lisää, niin ei meillä ainakaan tiukempi aikataulu ole?
On muuten todella hyvä matkakertomus. Eikä mielestäni ollut mikään ''järjetön'' matka. Tyytyväiseltä kirjoittaja ainakin vaikutti. Kannattaa lukea. - neiti x
Kahdessa viikossa kirjoitti:
Toiset tykkää löhötä Kanarialla pari viikkoa väsymättä, toiset taas nauttia ajamisesta huikeissa maisemissa.
Olen ollut lukuisissa miljoonakaupungeissa lomalla ja viimeistään parin päivän jälkeen alkaa tehdä mieli jotain muuta. Mä oon menevää tyyppiä, joten tuollaiset 4-5 päivän breikit Nizzaan ei oikein sytytä. Usko tai älä, niin välillä tulee Suomessakin lähdettyä sunnuntaina ajamaan se 300km ilman mitään päämäärää reitille, jonka on nähnyt kymmeniä kertoja. Illalla sitten tyytyväisenä takaisin. Hulluuttako? Kenties. Tai sitten vain rakkautta autoiluun.
Minä uskon että näemme ja koemme paljon kahdessa viikossa. Voin sanoa jo nyt että nautin varmasti ajamisesta suhkot tylsällä E4:llä Ruotsissakin. Ei harmita tippaakaan startata auto Hampurissa päämääränä München ja tuntien ajo. Tää on mun juttu.
Kuten sanoin jo alussa, auton vuokraus on varmasti monelle ihan hyvä vaihtoehto. Itsekin jopa sitä harkitsin jossakin vaiheessa. Kyseeseen olisi tullut joku mukava avoauto. Hinta vaan tuppaa olemaan sen 1000€ / viikko vähänkin paremmalla autolla. Sillä Corollalla pääsee myös ja ihan hyvä auto sekin. Mutta ei minun auto. Autolomalle lähdetään omalla autolla, piste.
Viimeinen lauseesi kertoo, että et ole ollenkaan oivaltanut mistä on kyse.noin paljon ?
Kyllä se niin on että ei teitä miehiä voi ymmärtää... muistut ihan ex miestäni jolle oma urheiluauto oli tärkeämpi kuin minä, toivottavasti matkaseuralaisesi pitää autossa istumisesta ja autostasi yhtä paljon kuin sinä :DDD
Onnea matkaan ! - Taatto*
Kahdessa viikossa kirjoitti:
Toiset tykkää löhötä Kanarialla pari viikkoa väsymättä, toiset taas nauttia ajamisesta huikeissa maisemissa.
Olen ollut lukuisissa miljoonakaupungeissa lomalla ja viimeistään parin päivän jälkeen alkaa tehdä mieli jotain muuta. Mä oon menevää tyyppiä, joten tuollaiset 4-5 päivän breikit Nizzaan ei oikein sytytä. Usko tai älä, niin välillä tulee Suomessakin lähdettyä sunnuntaina ajamaan se 300km ilman mitään päämäärää reitille, jonka on nähnyt kymmeniä kertoja. Illalla sitten tyytyväisenä takaisin. Hulluuttako? Kenties. Tai sitten vain rakkautta autoiluun.
Minä uskon että näemme ja koemme paljon kahdessa viikossa. Voin sanoa jo nyt että nautin varmasti ajamisesta suhkot tylsällä E4:llä Ruotsissakin. Ei harmita tippaakaan startata auto Hampurissa päämääränä München ja tuntien ajo. Tää on mun juttu.
Kuten sanoin jo alussa, auton vuokraus on varmasti monelle ihan hyvä vaihtoehto. Itsekin jopa sitä harkitsin jossakin vaiheessa. Kyseeseen olisi tullut joku mukava avoauto. Hinta vaan tuppaa olemaan sen 1000€ / viikko vähänkin paremmalla autolla. Sillä Corollalla pääsee myös ja ihan hyvä auto sekin. Mutta ei minun auto. Autolomalle lähdetään omalla autolla, piste.
Viimeinen lauseesi kertoo, että et ole ollenkaan oivaltanut mistä on kyse.Ymmärrän tasan suhteesi ajamiseen. Koen olevani siinä suhteessa samanlainen, vaikka kulkineenani on nyt asuntoauto. Yhtään ei harmita ajaminen ja aina olen mieluummin siinä ratin takana. Menemisestä ja matkustamisesta voi aivan hyvin nauttia noinkin. Kova on kutina minullakin rattia vääntämään päivänkin, tai parin paikallaanolon jälkeen. Toki otan matkalle erilaisia 'teemoja' mukaan ja uppoudun välillä niihin.
Hyvää matkaa sulle ja kerro reissukokemuksiasi sitten tuonnenpana. - JiiJii69
Kahdessa viikossa kirjoitti:
Toiset tykkää löhötä Kanarialla pari viikkoa väsymättä, toiset taas nauttia ajamisesta huikeissa maisemissa.
Olen ollut lukuisissa miljoonakaupungeissa lomalla ja viimeistään parin päivän jälkeen alkaa tehdä mieli jotain muuta. Mä oon menevää tyyppiä, joten tuollaiset 4-5 päivän breikit Nizzaan ei oikein sytytä. Usko tai älä, niin välillä tulee Suomessakin lähdettyä sunnuntaina ajamaan se 300km ilman mitään päämäärää reitille, jonka on nähnyt kymmeniä kertoja. Illalla sitten tyytyväisenä takaisin. Hulluuttako? Kenties. Tai sitten vain rakkautta autoiluun.
Minä uskon että näemme ja koemme paljon kahdessa viikossa. Voin sanoa jo nyt että nautin varmasti ajamisesta suhkot tylsällä E4:llä Ruotsissakin. Ei harmita tippaakaan startata auto Hampurissa päämääränä München ja tuntien ajo. Tää on mun juttu.
Kuten sanoin jo alussa, auton vuokraus on varmasti monelle ihan hyvä vaihtoehto. Itsekin jopa sitä harkitsin jossakin vaiheessa. Kyseeseen olisi tullut joku mukava avoauto. Hinta vaan tuppaa olemaan sen 1000€ / viikko vähänkin paremmalla autolla. Sillä Corollalla pääsee myös ja ihan hyvä auto sekin. Mutta ei minun auto. Autolomalle lähdetään omalla autolla, piste.
Viimeinen lauseesi kertoo, että et ole ollenkaan oivaltanut mistä on kyse.Kyllä tuo aikataulutus on ihan realistinen, nimenoman jos ideana on automatka eikä vain siirtyä autolla kohteesta toiseen. Kyllä monessa maassa pystyy pitämään aika kivoja keskinopeuksia, nopeusrajoitukset ovat korkeampia eikä niin ehdottomia kuni suomessa. Toisaalta totta sekin että vapaiden nopeuksien Saksassa saattaa ajaminen olla välillä aika hidasta.
- Taatto*
JiiJii69 kirjoitti:
Kyllä tuo aikataulutus on ihan realistinen, nimenoman jos ideana on automatka eikä vain siirtyä autolla kohteesta toiseen. Kyllä monessa maassa pystyy pitämään aika kivoja keskinopeuksia, nopeusrajoitukset ovat korkeampia eikä niin ehdottomia kuni suomessa. Toisaalta totta sekin että vapaiden nopeuksien Saksassa saattaa ajaminen olla välillä aika hidasta.
Ottaa mukaan ainaskin 'matkajääkaappi'. Niin, ja paljon sitä ylimääräistä pinnaa. Rakkautta ilmeisesti riittää, sehän se ydinvoima on, vai onko. Enivei, kyllä se sitte siitä.
- Laskelmat
Kahdessa viikossa kirjoitti:
Tuossa on muuten esimerkki eräästä matkasta: http://www.janiahola.com/automatka/automatka.htm
Siinä on etappeja puolta meitä enemmän. Tosin aikaakakin oli käytetty hieman alle kolme viikkoa. Jos saamme vielä pari päivää puristettua lisää, niin ei meillä ainakaan tiukempi aikataulu ole?
On muuten todella hyvä matkakertomus. Eikä mielestäni ollut mikään ''järjetön'' matka. Tyytyväiseltä kirjoittaja ainakin vaikutti. Kannattaa lukea.Katselin tuon reissun kustannuksia ja totesin että on vähän alakanttiin laitettu ainankin bensa kustannukset. Jos matka ja kulutus pitävät paikkansa niin bensa olisi tuon mukaan maksanut 57 senttiä/litraa. Jo 2003 bensa maksoi 1 euron paikkeilla.
On taidettu myös yöpyä teltassa, ainankin jos uskoo tuota. - Kahdessa viikossa
Laskelmat kirjoitti:
Katselin tuon reissun kustannuksia ja totesin että on vähän alakanttiin laitettu ainankin bensa kustannukset. Jos matka ja kulutus pitävät paikkansa niin bensa olisi tuon mukaan maksanut 57 senttiä/litraa. Jo 2003 bensa maksoi 1 euron paikkeilla.
On taidettu myös yöpyä teltassa, ainankin jos uskoo tuota.Noiden tietojen perusteella itse ainakin laskin nopeasti taskulaskimella polttoaineen keskihinnaksi 1,148e / litra.
Eikä telttayöitäkään tainnut olla mukana http://www.janiahola.com/automatka/automatka.htm
- v
Venetsiassa auto lentokentän parkkiin, tilaa on, ja siitä bussilla. Ei ruuhkia, hinta pari euroa.
- Euroopassa
Matkustimme hieman eri periaatteella.
Useimmiten ajoin kohdealueelle yhtäjaksoisesti ja siellä retkeilimme lyhyemmin tai pitemmin pistoin ja vaihdoimme majapaikkaa.
Kahdessa viikossa ehti loistavasti kiertelemään mm. Itävaltaa ja Unkaria.
Tukholmasta yhtä soittoa esim. Langenloisiin ja sieltä Wieniin sekä ympäristöön.
Budapest, Eger, Keskemet, Dunauföred yms.
Itävallan alppien kautta takaisin. Krosklöckner jne.
Emme tuollekaan reisulle tehneet mitään aikataulua.
-10 v penskat mukana.
Saksan ja Ruotsin läpi suoraan kotiin.
Vastaavalla periaatteella olemme ajelleet mm. Benelux-maissa, Rankassa ja Pohjois-Saksassa.
Kyllä aikasi riittää mutta suosittelisin löysien poistamista alkupäästä.
Menomatkan Hampurin ja Munchenin yöpymiset ovat mielestäni tarpeettomia.
Luumuilkaa siellä paluumatkalla jos kiinnostaa!
Kun bensa oli halpaa ja lennot kalliita sekä 4-henkilöä matkassa, ajoin usean kerran Kaakkois-Espanjan asunnollemme yhtäjaksoisesti Tukholmasta 32 - 36 tunnissa. Muija kartturina.
Paluuseen käytimme 5 - 6 vuorokautta käyttäen yöpymispaikoissa aikaa muuhunkin kuin nukkumiseen.
Nykyään lennämme muijan kanssa esim. Muncheniin tai Budapestiin, vuokraamme auton ja pyörimme Itävallan, Unkarin alueella viikon, pari. - Mikä idea ?
Ranskaa alas Cannesiin....sitten Nizza- Monaco- Milano- Venetsia, Eikö? No' ainahan ei toisten aivoituksia tiedä... Hyvää matkaa !
- mene vaikka
vielä tarifaan ,käyt siellä vähän leukimassa porssestasi ,pääset äkkiä konsulin kyydillä kotiin Suomeen ,kiireesi loppuu siihen .
- Kahdessa viikossa
Nyt on sitten matka takana! Ja heti alkuun että loistavasti meni!
Nissan-kuljettajien epäilyksistä huolimatta reilussa parissa viikossa ehtii autolla loistavasti Nizzaan, ei edes tiukkaa tehnyt. 911 Porschelle matkanopeus n. 150km-160km/h keskimäärin aika sopiva, välillä kovempaa, välillä hiljempaa. Kyllä se vaan on kertakaikkiaan uskomaton vehje tuo Porsche. Ajelin koko matkan ja vähän alle 5000km ei mikään ongelma tuolla autolla.
Mistään ruuhkista ei ollut tietoakaan, lyhyet staut sekä meno- että tulomatkalla Saksassa (~20-30min). Taas muutama tietäjä täällä varoitteli ettei Keski-Euroopan motarit vedä heinäkuussa, kyllä se vaan niin on että vaihtoehtoreittejä on niin paljon että kyllä vetää! Sopivan realistinen suhtautuminen ruuhkiin on paikallaan ja tietyöpaikat kannattaa tsekata etukäteen Suomessa...
Pari muutosta tuli matkaan eli menomatka myös laivalla (paremmin sopi tämä aikataulu) ja Milano jätettiin pois. Samaten Hampurin visiitti jäi pois, sillä laivassa vietettiin pari yötä, koska reitti kulki Gdynian kautta, joten ensimmäiselle yösijalle ei ollut tarvetta.
Aika hyvin kuitenkin piti alkuperäinen suunnitelma. Nizza oli niin hieno paikka että sinne päivä lisää olisi ollut paikallaan. Prahan olisi voinut skipata kokonaan.
Pääkohteet olivat siis:
-München
-Garmisch-P
-Innsbruck
-Gardajärvi ympäristöineen
-Nizza
-Monaco
-Venetsia
-Graz
-Wien
-Praha
...lisäksi lukuisia pikkukyliä ja -kaupunkeja Baijerissa, Alpeilla, Välimeren rannalla sekä paluumatkalla Itävallassa ja Tsekissä. Mukaan mahtui sekä rauhallisempia paikkoja että UNESCOn maailmanperintökohteita. Brennerin sola oli toki upea tie mutta kyllä tuo Genova-Nizza on kerrassaan henkeäsalpaava.
Oikeastaan missään vaiheessa ei autoilu kyllästyttänyt. Ainoa miinus oli oikeastaan, että ajettiin Nizzasta Veronaan samaa reittiä kuin menomatkalla. Tuo Genova-Verona on suhteellisen tylsä, joskin ruuhkaton tie. Toinen tylsähkö väli oli Wienistä Prahaan, etenkin Tsekin puoleinen osuus.
Venetsiaan riitti muuten 3,5h oikein hyvin (sis. 30min lounas). Turisteja oli niin paljon, että alkoi jo puuduttamaan.
Matkabudjetti n. 2600€ kahdelta sisältäen hotellit, laivat, polttoaineet, tiemaksut. Ruokiin n. 50€ / päivä, auton huoltoon muutamaan -Porsche tavaraan 1000€ sekä vaate ym. tuliaisiin sopivasti. Hintaan nähden kyllä paljon tuli koettua. Suosittelen!
Kelit sattui kohilleen. Koko matkalla päivälämpötila 25-35. Yhden kerran satoi päivällä koko matkan aikana, pieni tilkka Prahassa.
Seuraava reissu tulee kulkemaan samaa reittiä Travemündeen asti, josta suunnataan Benelux-maihin (Amsterdam & Bryssel). Sitten Pariisiin ja aikataulusta riippuen Barcelonaan asti ja sieltä Nizzaan jos muutama päivä tätä reissua enemmän aikaa. Jos sama aika käytettävissä kuin nyt, niin Pariisista suoraan Nizzaan. Sitten Sveitsin läpi takaisin Saksaan ja Kölniin, josta Traveen.
Epäilijöille tiedoksi että matkaa tulee tähän reissuun verrattuna n. 500km lisää jos mennään Kataloniaan saakka...- juttu,
jotta matka meni hyvin.
Ihmettelin noita Heinäkuun ruuhkia kun Keski-Euroopassa on Elokuu yleinen lomakuukausi. - kartanlukija
Oli mukava lukea kommenttisi matkastanne. Ihastuitteko tähän lomailutapaan?
Meidän lomallemme osui Euroopan huonoista säistä huolimatta vain 3 sadepäivää ja lämpötila oli 25-30 astetta. Matkakulumme olivat 900 euroa (laivat Ruotsin kautta, tiemaksut ja polttoaineet 7.000 kilometrilta) ja majoituskulut 1.400 euroa (32 yötä) eli yhteensä 2.300 euroa.
Menomatkalla Hampurin eteläpuolella pikkutiellä jouduimme mukaan vanhojen traktorien kesäajeluihin. Hitaasti ja arvokkaasti jonossa mentiin.
Itävallassa oli historiallisten autojen ralli ja samaa rallireittiä mekin ajoimme Kitzbüheliin katsomaan autojen maaliintuloa. Rock soi, kun entisen rock-kauden kasvatit ajoivat maaliin kauniissa vanhassa kaupungissa. Autot olivat todella hienoja ja joukossa oli useita Porscheja. - Kahdessa viikossa
kartanlukija kirjoitti:
Oli mukava lukea kommenttisi matkastanne. Ihastuitteko tähän lomailutapaan?
Meidän lomallemme osui Euroopan huonoista säistä huolimatta vain 3 sadepäivää ja lämpötila oli 25-30 astetta. Matkakulumme olivat 900 euroa (laivat Ruotsin kautta, tiemaksut ja polttoaineet 7.000 kilometrilta) ja majoituskulut 1.400 euroa (32 yötä) eli yhteensä 2.300 euroa.
Menomatkalla Hampurin eteläpuolella pikkutiellä jouduimme mukaan vanhojen traktorien kesäajeluihin. Hitaasti ja arvokkaasti jonossa mentiin.
Itävallassa oli historiallisten autojen ralli ja samaa rallireittiä mekin ajoimme Kitzbüheliin katsomaan autojen maaliintuloa. Rock soi, kun entisen rock-kauden kasvatit ajoivat maaliin kauniissa vanhassa kaupungissa. Autot olivat todella hienoja ja joukossa oli useita Porscheja.Kyllä. Jopa avovaimoke tykästyi kovin. Itselläni on nyt haave ajaa parin vuoden sisällä Barcelonaan saakka. Meillä laivamatkat veivät ison osan budjetista (1000e), joten tottakai fiksumpaa olisi ajaa Ruotsin kautta.
Kateeksi käy tuollainen 32pv/7000km autoloma. Missä kaikkialla kävitte? Meillä tuskin on moneen (kymmeneen) vuoteen moiseen mahdollisuutta. 2-3 viikkoa on ehdoton maksimi töistä johtuen.
Vielä säistä. Kertakaikkiaan upeat säät sattuivat myös meille, Nizzassa jopa liian kuumaa ( 35). Kerran satoi muutama tippa Prahassa sekä Alpeilla toki oli koleaa ja pilvistä ( 15). Oli kyllä yksi elämän kohokohdista tuo reissu. - urbin strada
Kahdessa viikossa kirjoitti:
Kyllä. Jopa avovaimoke tykästyi kovin. Itselläni on nyt haave ajaa parin vuoden sisällä Barcelonaan saakka. Meillä laivamatkat veivät ison osan budjetista (1000e), joten tottakai fiksumpaa olisi ajaa Ruotsin kautta.
Kateeksi käy tuollainen 32pv/7000km autoloma. Missä kaikkialla kävitte? Meillä tuskin on moneen (kymmeneen) vuoteen moiseen mahdollisuutta. 2-3 viikkoa on ehdoton maksimi töistä johtuen.
Vielä säistä. Kertakaikkiaan upeat säät sattuivat myös meille, Nizzassa jopa liian kuumaa ( 35). Kerran satoi muutama tippa Prahassa sekä Alpeilla toki oli koleaa ja pilvistä ( 15). Oli kyllä yksi elämän kohokohdista tuo reissu.Aina kun liidän fiudella läpi Euroopan mulla on currywurst-keitin pelkurin penkillä porisemassa. Mun Porssessa kultamussukka istuu aina takasitsillä aromipesä kuumankosteana... voi v****u mitä urpoja!
- VOSNISENIE
urbin strada kirjoitti:
Aina kun liidän fiudella läpi Euroopan mulla on currywurst-keitin pelkurin penkillä porisemassa. Mun Porssessa kultamussukka istuu aina takasitsillä aromipesä kuumankosteana... voi v****u mitä urpoja!
JA KOKKOLA TUKHOLMA KÖPIS HAMPURI FULDA INSBRUK VERONA CANNES ST TROPES- PALUU PISA VENETSIA GRATS VIEN BRATISLAVA TSEKKI VARSOVA JA BALTIT REILU KOLME VIIKKOA YKS KUSKI
YKSI 2000KM AJO PUTKEEN ...ALKUKESÄLLÄ HELPPO JUTTU SUOSITTELEN...MITÄÄN EI VARATTU ETUKÄTEEN JA KAIKKI LÖYTY.....SIIS AJOIMME 20V AUTOLLA KOKO LENKIN....N8000 JA RISAT KM - Oma hotelli....
"kahdessa viikossa" nyt se oli "reilussa kahdessa viikossa" joka on sama kuin "vajaassa kolmessa viikossa", sulla on noi rajat aika leveellä....."melkein kuukaudessa", mutta pääasia taisikin olla se porsche, EIKÖ?
Öitä vietit "porsche'ssa" sikiöasennossa, Eikö ! - Aito matkailija
Oma hotelli.... kirjoitti:
"kahdessa viikossa" nyt se oli "reilussa kahdessa viikossa" joka on sama kuin "vajaassa kolmessa viikossa", sulla on noi rajat aika leveellä....."melkein kuukaudessa", mutta pääasia taisikin olla se porsche, EIKÖ?
Öitä vietit "porsche'ssa" sikiöasennossa, Eikö !Etsin täältä palstalta mukavia matkakertomuksia, joista voi ammentaa ideoita omaan tulevaan automatkaan. Mutta tässähän kävi niin, että itse matka jää ihan taka-alalle kun pääasia on autossa. Siis miten joku voi olla noin täynnä omaa autoaan? Ja miten se matkan onnistuminen on auton merkistä kiinni? Olen itsekin tehnyt useita automatkoja Euroopassa autolla, jonka merkkiä minulla ei ole tarvetta mainita ja se on kestänyt hienosti vaikka ei olekaan niin hieno ja kallis kuin kirjoittajalla. Eikä moottiritien jumitukset läheskään aina ole kiinni mistään tietöistä. Jos onnettomuus sattu, mitä tapahtuu paljon niin on aivan samantekevää minkä merkkisellä autolla siinä ruuhkassa kökötät.
Aivan uskomatonta! Tosiaan itse matka jäi täysin taka-alalle lukiessani tuota kirjoitusta. Ei taida elämässäsi paljon muuta olla kun auto saa noin suuren osan huomiostasi. Sääliksi käy matkakumppaniasi ja veikkaanpa ettei teidän tarinanne kauaa kestä, ellei hän ole samanlainen leuhkija kuin sinä.
Tämä on matkailupalsta, nuo leuhkimispalstat ovat erikseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812