typistetty agilityyn?

aertyuh

Tietääkö kukaan että saako typistetyn dobin kanssa kilpailla agilityä? Sen tiedän ettei toko kokeisiin ym sellaisiin saa osallistua, eikä näyttelyihin. Agilitystä ei oo kukaan ikinä kertonut.

Sori jos tästä on jo keskusteltu täällä, en jaksanut katsoa noista viesteistä että onko tälläistä jo kysytty.

13

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-)

      Typpärin kanssa et saa tehdä Suomessa mitään virallista. Etkä oikein epävirallistakaan, kuten match showt. Typpää ottaessasi varmaan tämän asian selvitit? En todellakaan ymmärrä miksi se dobberi on saatava ihan väkisin typistettynä, etenkin jos mielii jotakin palveluskoiransa kanssa harrastaa. Ja ei tarvitse alkaa selittämään mulle kuinka paljon paremman näköisiä ne on typistettyinä. Tiedän sen itsekin, mutta tiedän myös, että dobermann on palveluskoira, ei sohvaperuna, mitä valitettavan suuri osa typistetyistä on!

      • :(

        Ihan asiallinen kysymys oli mielestäni aloittajalla, miksei siihen voi vastata asiallisesti?
        Mielestäni, jos koira menee asiallisiin käsiin, ei ole väliä, tehdäänkö sillä tuloksia vai ei. Koiran kanssa voi harrastaa vaikka mitä, menemättä kokeisiin. Ja jos se "koe-kärpänen" sitten yllättäen pureekin, ei ole suuri vaiva hypätä paattiin, ja mennä vaikkapa Viron puolelle virallisia tuloksia havittelemaan.
        Kukin ottaa koiransa sellaisena kuin haluaa, ja se on mielestäni ihan ok. Kunhan koira menee sellaiseen kotiin, jossa sen kanssa tehdään ja touhutaan, koulutetaan asianmukaisesti, ja huolehditaan että koira saa kaiken tarvitsemansa ravinnon, liikunnan, rajat ja rakkauden.
        Totta on, että valitettavan paljon dobermanneja otetaan sohvaperunoiksi: niin typistettyjä kuin luomujakin. Mutta luulenpa, ettei paras keino saada ihmisiä harrastamaan koiriensa kanssa ole sättiä foorumilla ihmisiä, jotka haluavat typistetyn koiran...


      • ei voi harrastaa
        :( kirjoitti:

        Ihan asiallinen kysymys oli mielestäni aloittajalla, miksei siihen voi vastata asiallisesti?
        Mielestäni, jos koira menee asiallisiin käsiin, ei ole väliä, tehdäänkö sillä tuloksia vai ei. Koiran kanssa voi harrastaa vaikka mitä, menemättä kokeisiin. Ja jos se "koe-kärpänen" sitten yllättäen pureekin, ei ole suuri vaiva hypätä paattiin, ja mennä vaikkapa Viron puolelle virallisia tuloksia havittelemaan.
        Kukin ottaa koiransa sellaisena kuin haluaa, ja se on mielestäni ihan ok. Kunhan koira menee sellaiseen kotiin, jossa sen kanssa tehdään ja touhutaan, koulutetaan asianmukaisesti, ja huolehditaan että koira saa kaiken tarvitsemansa ravinnon, liikunnan, rajat ja rakkauden.
        Totta on, että valitettavan paljon dobermanneja otetaan sohvaperunoiksi: niin typistettyjä kuin luomujakin. Mutta luulenpa, ettei paras keino saada ihmisiä harrastamaan koiriensa kanssa ole sättiä foorumilla ihmisiä, jotka haluavat typistetyn koiran...

        mitään kennelliiton juttuja jos ei koiraa ole typistetty eu maassa pentuna jossa sallittu vielä.muuten on samanarvoinen kuin rakki jos typistetty suomessa eli pennutkaan ei kelpaa.


      • ........................
        ei voi harrastaa kirjoitti:

        mitään kennelliiton juttuja jos ei koiraa ole typistetty eu maassa pentuna jossa sallittu vielä.muuten on samanarvoinen kuin rakki jos typistetty suomessa eli pennutkaan ei kelpaa.

        ei kukaan arvonsa tunteva ell typistä pentuja suomessa missään tapauksessa, ikinä. Puoskareita toki löytyy, mutta ne onkin sitten sellaisia juttuja, ettei todellakaan suurin osa tee oikeaoppisesti... aiheuttaa koiralle paljon kipua ja kärsimystä yleensä. Ei ikinä sellaiselle!!!
        Ja: suomessa ei saa osallistua MIHINKÄÄN virallisiin kokeisiin (pelastukoira puolen jutuista en kyllä tiedä...) riippumatta siitä missä koira on typistetty! Vaikka ulkomailta toisi koiran, jonka tuontimaassa typistys sallittua, ei ole kokeisiin menemistä, ei myöskään näyttelyihin, edes epävirallisiin Match Show:hin. (poikkeuksen koirat, jotka ovat syntyneet ja typistetty ennen vuotta 2001, jolloin typistyksen kieltävä laki tuli voimaan)


    • sinne pääsee

      Pääset pelastuskoira kokeisiin typistetyllä =)
      Se taitaa olla ainut sallittu koelaji.

      • turha luulo

        Ei edes sinne, kaikki virallinen ja epävirallinen koe- ja näyttelytoiminta on näiltä kielletty.


      • jashe
        turha luulo kirjoitti:

        Ei edes sinne, kaikki virallinen ja epävirallinen koe- ja näyttelytoiminta on näiltä kielletty.

        Mistä tuon repäsit? Kyllä täälläpäin ainaki mätsäriin pääsee.


      • ........................
        jashe kirjoitti:

        Mistä tuon repäsit? Kyllä täälläpäin ainaki mätsäriin pääsee.

        Mennään sitten päin seiniä ton kanssa. Vuoden 2001 jälkeen typistettyjen koirien kanssa EI SAA osallistua edes mätsäreihin. On mätsäreiden järjestäjien vastuulla valvoa asiaa, ja jos siellä päin on saanut osallistua, on se ollut kiellettyä toimintaa.


      • ihan totta!!!
        ........................ kirjoitti:

        Mennään sitten päin seiniä ton kanssa. Vuoden 2001 jälkeen typistettyjen koirien kanssa EI SAA osallistua edes mätsäreihin. On mätsäreiden järjestäjien vastuulla valvoa asiaa, ja jos siellä päin on saanut osallistua, on se ollut kiellettyä toimintaa.

        eikä perustu kennelliiton sääntöihin vaan eläinsuojelulakiin. Eli jopa ne mätsärit on typätyiltä lain mukaan kielletyt! Jos mätsäreissä näitä esiintyy, rikotaan siinä lakia.


      • jashe
        ihan totta!!! kirjoitti:

        eikä perustu kennelliiton sääntöihin vaan eläinsuojelulakiin. Eli jopa ne mätsärit on typätyiltä lain mukaan kielletyt! Jos mätsäreissä näitä esiintyy, rikotaan siinä lakia.

        Ei siellä niitä kyllä oo näkyny, muttei sitä oo missään kielletykään.


      • opettele googlaamaan
        jashe kirjoitti:

        Ei siellä niitä kyllä oo näkyny, muttei sitä oo missään kielletykään.

        jos et muuten usko. Myös Finlexin sivuilta löytyy tieto. Tuo typistys-juttu on osa suomen lakia, ja se määrää ettei saa osallistua edes niihin leikkimielisiin kisoihin.


      • :)
        opettele googlaamaan kirjoitti:

        jos et muuten usko. Myös Finlexin sivuilta löytyy tieto. Tuo typistys-juttu on osa suomen lakia, ja se määrää ettei saa osallistua edes niihin leikkimielisiin kisoihin.

        me ollaan typpärin kanssa voitettukin mätsäreitä :) Toki välillä ei pääse osallistumaan


      • Jess!!
        :) kirjoitti:

        me ollaan typpärin kanssa voitettukin mätsäreitä :) Toki välillä ei pääse osallistumaan

        Mätsäreiden järjestäjä on siinä kohden vaan rikkonut Suomen lakia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe