Muutokset kynsissä

kynsikissa

Hei!

Vasemman käteni peukalon kynteen kasvaa pokittaipainaumat. Edellinen painauma on pian leikaus rajalla ja nyt näkyy uusi kynsinauhan rajalla?

Vasemman käden keskisormen kynnessä on poikittais painauma 1/4 etusormen vieressä..
Oikean käteni kynsisä on "valkoisia laikkuja"

Mistä nämä voisi johtua?
En ole loukanut käsiäni, enkä tehnyt niille mitään.

Kaikki kynteni myös varpaissa ovat iän myötä kuin muutuneet rapeiksi.

4

1709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laikut

kynsissä kertovat mm. sinkin puutteesta.

• Kissankynsi

Teinityttönä mulle tuli joka kynteen vako, kun esim vaihdoin poikaystävää tai jotain muuta mullistavaa tapahtui. Nykyään minulle ilmestyy ko painanteita/vakoja pelkästään peukalon kynsiin, ja niitä seuraa työpaikan vaihdosten, laihdutuskuurien ja mehupaastojen jälkeen. Painauma syntyy tietenkin siellä kynnen kasvukohdassa ja ilmestyy esiin vasta kynnen kasvun myötä. Isäni kertoi, että hänelle ilmestyi jokaiseen kynteen poikittainen painauma sodan aikana. Hänen mielestään se syntyi sotasairaalassa viettämänään aikana. Voi olla, että vaot tulivat esiin sairaalareissulla, mutta olivat syntyneet sotaan lähdön aikana. Oli miten oli, niin muutokset elämässä vaikuttavat kehoon, ja ne voivat näkyä monella tavalla. Olen lukenut, että raudan puutos aiheuttaa poikittaisia vakoja kynsiin. Se sopisi yhteen mehupaastojeni kanssa, ja nuorena poikaystävien vaihtobuumin aikaan minulla tosiaankin oli huono hemoglobiini.

• ?????

hemoglobiini on 168 olen 61v. nainen.

• Kissankynsi
        ????? kirjoitti:

hemoglobiini on 168 olen 61v. nainen.

Mulla myös on nykyään hemoglobiini, siinä 150 paikkeilla, mutta tulee niitä vakoja peukkuihin edelleenkin ja hyvässä ravitsemustilassakin, esimerkiksi ulkomaanmatkojen aikana. Mikä sitä kynsiaihiota sitten puristaakin kasvuhetkellä? Olen miettinyt sitä itsekin jo vuosikymmenet. Voisko olla nestetasapainon vaihtelut, jännitys tms. Vaarallista se nyt ei ainakaan ole. Se voi olla jokin periytyvä ilmiö, koska isälläni ja minulla sitä on ilmennyt, mutta äidilläni ja veljilläni ei.

Olen nähnyt ilmiöstä maininnan ainoastaan kahdessa lähteessä. Toinen oli ayurvedaopas, jossa se yhdistettiin krooniseen kuumeseen tai pitkäaikaiseen sairauteen. Minulla nyt ei ole kumpaakaan, ja minun tapauksessani vaot liittyvät yleensä poikkeavaan tilanteeseen. Toinen jokin täkäläisempi lähde, jota en nyt muista kertoi sen liittyvän heikkoon hemoglobiiniin. Tuskinpa kukaan osaa vastata siihen tyhjentävästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe