Korjaustapa?

carpet

Eli makuuhuoneen muovimatto on laitettu vanhan muovimaton päälle. Nyt tämä uusi matto kupruilee. Saako kupruja suoristettua jotenkin? Itse en ole mattoja laittanut, vaan ne olivat paikallaan jo silloin, kun muutimme.

Onko yleistä, että muovimatot kupruilee esim. tuolien alla? Edellisessa asunnossa ei ongelmaa ollut, mutta siellä mattoja ei ollut kahta kerrosta tosin.

5

3568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liimaamaton

remppamatto ja sehän on helppo uusia kun kyllästyy.

• halpa ja huono

Irtoasennuksen yleinen vaiva.
        Venyy ja viruu ajan saatossa.
        Kannattaa liimata aina alustaansa niin loppuu virumiset ja venymiset ja kestää kolhuja ja elämää paljon paremmin.
        Eikun utta lattiaa vaan.Ei siinnä muuta tehtävissä ole.

• carpet
        halpa ja huono kirjoitti:

Irtoasennuksen yleinen vaiva.
        Venyy ja viruu ajan saatossa.
        Kannattaa liimata aina alustaansa niin loppuu virumiset ja venymiset ja kestää kolhuja ja elämää paljon paremmin.
        Eikun utta lattiaa vaan.Ei siinnä muuta tehtävissä ole.

Juu, sitä minäkin ajattelin, että ei varmaan paras tapa ole vain "heittää" mattoa toisen päälle. Ei tätä mattoa ole edes joka paikasta listan alle saatu, mikä lie hutiloitu lattiaremppa ollut.

• Mattoasentaja

Jos vanhan muovimaton päälle asennetaan uutta mattoa, niin se kannattaa poikkeuksetta liimata kauttaaltaan vanhaan mattoon kiinni. Tähän tarkoitukseen on syytä käyttää mahdollisimman tiheähampaista liimalastaa, ja niin sanottua tarraliimausta, eli liiman pitää antaa kuivua niin kauan, että sormilla tunnustellen se on tahmeaa ja "tarroittuvaa".
      Kun matto levitetään tarroittuneen liiman päälle, on "kolattava" ilmakuplat heti pois maton alta, muuten ne eivät enää lähde. Kolaamiseen voi käyttää vaikka puupalikkaa, minkä ympäri on kiedottu jokin kangasuikale, tms. mikä liukuu hyvin muovin päällä.
      Kupruilevan maton voi helposti liimata lattiaan uudelleen jos se halutaan säilyttää. Tällöin pitää poistaa jalkalistat, ja nostaa vuoron perään maton kummatkin päädyt ylös ja liimata se kiinni. asennuksessa voi myös käyttää kaksipuoleista teippiä sauman alla, ja jalkalistojen alla, joskin pysyvyys ei ole aina yhtä taattu kuin kokonaan liimatussa matossa.

• kupruilevaa

mattoa en kyllä lähtisi liimaamaan. Sen pintakalvo kun saattaa olla venähtänyt kuprun kohdalta. Tätä kalvon venymää ei saa kolattua minnekkään. Sitten onkin mukava poistaa liimattua mattoa toisen päältä. Mikäs mattoasentaja muuten käyttää teippiä jalkalistojen alla ? Sehän teettää takuuvarmasti kuprut jalkalistan viereen kun matto ei pääse liikkumaan ollenkaan. Eli jos matto nyt jostain syystä on pakko laittaa liimaamatta sen pitää olla irti aluslattiasta koko alalta. Silloin pitää matossa olla myös vahvuutta ja neliöpainoa kunnolla. Liimaus koko alalta
        on tosiaan oikea vaihtoehto. Jos hyväksyy vanhan maton kuvion läpilyönnit ja painumajäljet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe