tuoreita kokemuksia prahasta

satunnainen matkailija

kaipaisin tuoreita kokemuksia prahasta!!! Paljonko olette kuluttaneet päivässä ruokailuhin keskihintaisissa/edullisissa ravintoloissa?? Mitä nähtävyyksiä kannattaa käydä katsomassa!!

Olemme menossa porukalla prahaan heinäkuussa ja kaikki tieto otetaan ilolla vastaan

6

2840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopo j

      Ruokailu ja juomailu ei oo kallista, paitsi keskustassa. Nähtävyyksistä löydät tietoo hyvin pienellä vaivalla

    • pasaati1

      Vaikka mondon praha opas.

      Mitähän meillä meni kahdelta ihmiseltä pari kesää sitten jos kaikki päivän ruokailut/juomailut niin sanoisin n 50-100€/päivä,riippuen minkä tasoisissa paikoissa käytiin.

      Nähtävyyksistä esim Petrinin kukkula,Vituksen katedraali,luukappeli kutna horassa(prahan ulkopuolella),prahan eläintarha,juutalaiskortteli jne.

      Prahahan on yhtä nähtävyyttä koko kaupunki;)

    • isofia

      Olin juuri kuusi viikkoa Prahassa kouluvaihdossa. Laitan pari pätkää matkaraportistani, jos niistä olisi tuleville Prahan matkailijoille jotain hyötyä.

      "...Kielimuuri on Tsekissä yleisesti ajatellen melko korkea. Monet eivät ole opiskelleet englantia kauaa ja sen puhumista aristellaankin kovasti. Myöskään saksaa eivät monet halunneet puhua. Yleensä ihmiset kuitenkin ymmärsivät jotenkin jos heille puhui englantia. Myös elekieli nousi joskus tärkeään asemaan. Loppuajasta osasinkin jo muutaman tärkeän lauseen tsekkiä, kuten ”olen kasvissyöjä” (Jsem vegetarianka). ....

      Prahan keskustan välimatkat eivät ole kovinkaan isoja, lähes jokaiselta varteen otettavalta nähtävyydeltä jaksaa kävellä toiselle. Päivät kuluivatkin Prahan katuja kävellessä ja ihastellessa arkkitehtuuria, joka on niin vanhaa ja arvokasta, ettei sitä pysty edes käsittämään. Vanha kaupunki täyttyi aina turitimassoista, mutta Mala Stranalle (Pieni puoli) kävellessä tuntui jo hyvinkin väljältä. Tottakai turistimassat oli kestettävä, jotta näki ne nähtävyydet ”jotka vain kuuluu nähdä”, mutta minulle oli hyvin tärkeää päästä rauhallisemmillekin alueille. Onneksi Praha on täynnä puistoja. Kun ilma alkoi lämmetä ja olikin viimeisinä viikkoina yhtä lämmin kuin Suomessa kesällä, ihmiset söivät, nukkuivat ja viettivät aikaa puistossa ystäviensä ja koiriensa kanssa. ...

      Tsekin valuutan, korunan käytön opin nopeasti. Sata korunaa oli noin 4 euroa. Ravintolassa sai jo hyvän aterian tällä summalla, toki täytyi muistaa jättää n. kymmenen korunaa (joskus enemmän, riippuen annoksen hinnasta ja palvelun laadusta) tippiä. Upeita aterioita söin n.8 eurolla mm. kasvisravintola Radost Fx:ssä, I.P.Pavlovalla. Eläminen Prahassa oli siis verrattaen halpaa ja siellä tulikin syötyä ehkä jopa liian hyvin." :D

      Ja tietysti täytyy mainita että halvimmillaan olut maksoi 25 korunaa eli alle yhden euron. Monesti ravintoloissa siis halvempaa kuin pullovesi.
      Hintataso muuten; vaatteet monesti halvempia kuin Suomessa, toki myös samoja merkkejä, kuten h&m ja Sara sekä Mango, jotka tuntuivat olevan melko kalliita ja arvostettuja liikkeitä Prahassa. Kosmetiikka, cdlevyt tai elektroniikka eivät olleet oikeastaan halvempia kuin Suomessa, mutta juuri ruokatavarat ja juomat ovat toki hyvin halpoja.

      Perusnähtävyyksiä ovat Kaarlen silta, Petrinin kukkula ja Prahan linna, mutta suosittelen ottamaan joku päivä esim tramin numero 22 ja menemään sillä kiertoajelun Prahan läpi. Tämä linja menee nimittäin hyvin monien Prahan nähtävyyksien ohi ja yksi sen pysäkeistä on juuri Prahan linna. Joten miksi turhaan maksaa erikseen kiertoajelusta? Matkustuskortti tulee kuitenkin Prahassa hankittua, tällä kortilla voi siis kulkea metroilla ja trameilla rajattomasti kortin päivien määrän verran. Niitä saa ostettua lentokentältä ja keskustan metroasemilta. 5 päivää taisi olla 500 korunaa eli noin 20 euroa.

      Taidetta Praha tarjoaa ilmaiseksi paljon, kadut ovat täynnä modernia taidetta. Taidegallerioita on paljon, ja pääsymaksut naurettavan halpoja.

      Ja isoksi vinkiksi ennen matkaan lähtöä; Kannattaa opiskella tsekin perussanastoa, koska turisteja ei aina kohdella kovinkaan hyvin esim. pienemmissä ruokakaupoissa tai muissa kansan paikoissa. Eikä englantia tai saksaa todella puhuta jossain paikoissa yhtään.

      eli: kiitos = dekuji, ole hyvä= prosim. Muita mihin kannattaa panostaa on tervehdykset (dobry den= hyvää päivää) ja hieman jotain numeroita kannattaa opiskella.

      Toivottavasti tiedoistani oli hyötyä. Hyvää matkaa Prahaan!

      • Hyvät neuvot

        Isofialta


      • mimos_
        Hyvät neuvot kirjoitti:

        Isofialta

        Hei sinä joka olit juuri Prahass vieraillut kasvissyöjä. Osaisitko sanoa myös muita paikkoja? ja onko tuo 8e ihan perushinta kasvisruuasta (siis verrattaen kallis jos tsekkiläistä n.3e lla?) Olisi kiva tietää lisää:) Baltian maissa kun yleensä ongelma, itse en syö mitään eläinperäistä vieläpä niin voisin kuvitella ettei ihan jokapaikasta löydy aina (omalla kokemuksella esim bulgaria oli tosi inhottava paikka ruuan kannalta)


      • ravintola
        mimos_ kirjoitti:

        Hei sinä joka olit juuri Prahass vieraillut kasvissyöjä. Osaisitko sanoa myös muita paikkoja? ja onko tuo 8e ihan perushinta kasvisruuasta (siis verrattaen kallis jos tsekkiläistä n.3e lla?) Olisi kiva tietää lisää:) Baltian maissa kun yleensä ongelma, itse en syö mitään eläinperäistä vieläpä niin voisin kuvitella ettei ihan jokapaikasta löydy aina (omalla kokemuksella esim bulgaria oli tosi inhottava paikka ruuan kannalta)

        http://www.happycow.net/europe/czech_republic/prague/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe