Collien ruokinnasta

ettei liho !!

Montako DESIÄ esim. Royal Canin adult ruokaa (punainen pussi) annatte päivässä koirallenne. Annostus pussin kyljessä on 300 g ja pussin kyljessä on mittakupin kuva ja 300 g:aan niitä menisi 2. Ei voi pitää paikkaansa, minulla oleva kuppi on niin iso.... Minulla ei ole vaakaa, siksi en voi mitata, montako desiä 300 g on ja ilmeisesti mittakupin koko on erilainen kuin pussin kyljessä oleva.

Aikaisemmin olen antanut junior ruokaa kasvattajan ohjeiden mukaan

11

1040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Collieperhe

      Ei koiraa kannata muutenkaan ruokkia minkään pussin ohjeiden mukaan.. Omasta koirasta pitää tietää paljonko se syö. Ne ohjeet ovat viitteelliset...

      Kävin mittaamassa deseinä.. Meillä syö kaksi aikuista urosta molemmat 6-7dl nappulaa päivässä (aamulla ja illalla, annos siis puolitettu), riippuen paljonko ulkoillaan (Collie vaatii toki minimissään sen tunnin päivässä). Jos ollaan 10km lenkillä, käydään uimassa tai metsässä vapaana, saavat vähän enemmän.
      Jos laiskottaa ja mennään vain tavalliset lenkit n.4km/pvä, silloin syödään se 6dl. Toki lisukkeena on sitten lähes päivittäin jotain muuta. Pelkän nappulan jäytäminen on kyllä tylsyyden tylsyys koiralle :)

      Eli koiran koosta ja liikunnanmäärästä se on kiinni. Ja siitä, onko uros vai narttu. Nartut toki ovat vähän pienempiä ~syövät vähemmän.

      • cut off

        tai vähemmän, riippuen lisäänkö jotain muuta ruokaa. Aamulla yleensä pari desiä rasvatonta piimää ja illalla enemmän. Minulla on sellainen suuri mittakuppi, joka on täynnä 350 g. En anna siis edes kokonaista sellaista.

        Koira liikkuu aika paljon, tietenkin säästä riippuen. Huonolla ilmalla pari puolen tunnin lenkkiä, mutta hyvällä ilmalla koira saa juosta pihalla vapaana koko päivän tai käymme pitkillä lenkeillä. Mielestäni koira saa liikuntaa ihan tarpeeksi (meidän koira on ainoa, jota hinataan koko ajan meidän alueella ;-)

        SILTI moni sanoo että onpa teidän koira lihava.... siis narttucollie ja painoa ehkä noin 20 kg tai vähän enemmän. Mutta koiralla on aivan järkyttävän paksu turkki ja ehkä siksi näyttää lihavalta, märkänä on niin laiha että melkein pelästyin että annanko liian vähän rtuokaa.... eläinlääkäri ei ole sanonut mitään koiran painosta. Mutta meidän koira näyttää niin tukevalta verrattuna muihin siroihin colliesiin... Kylkiluut tuntuvat jne mutta silti ärsyttää kun kaikki sanovat sitä lihavaksi


    • Susannaaaaaaaa

      helpottaa mittausta !

    • Leksaku

      Tällä hetkellä koirani saa 5 - 7dl päivässä. Ongelma on sellainen että koirallani on ollut pitkä vaikea ripuli/löysä vatsa ja nyt ongelma alkaa pikkuhiljaa väistymään (toivottavasti) painoa on vain noin 15kg ja kyseessä on sentään 2v uros. Painoa pitäisi olla enemmän.

      • koirasi vatsa ei selväst

        kestä ko ruokaa. Koira on RAJUSTI alipainoinen. Ota nyt ihmeessä yhteyttä kasvattajaa tai ell, jotka neuvovat! Noin alipainoinen koira sairastuu, voi olla jo sisäelinsairauksia, nivelet kärsineet. Huomioithan liikunnan! Edes narttu ei paina noin vähän!!!!!!!!


      • jokin sisäelinsairaus ja

        se aiheuttaa se, ettei maha toimi. Kyllä pitää tarkistuttaa lääkärillä, ei noin vähän painava jaksa enää!


      • eikö kasvattaja ole

        reagoinut??? Jos paino pudonnut yhtäkkiä, ehdottomasti lääkäriin, silloin aina jotain vialla!


      • miten painon

        kanssa on käynyt.

        Meillä oli nuorena samoja ongelmia, eli "pakki" oli sekaisin usein. Sitten siirryimme yrjölänpuuroon sekä lisukkeisiin, niin johan loppuivat ongelmat. Nykyisin koriemme painot ovat 23-26 kg(urokset), kylkiluut tuntuvat ja koirien turkit ovat hyvässä kunnossa.


      • voik
        miten painon kirjoitti:

        kanssa on käynyt.

        Meillä oli nuorena samoja ongelmia, eli "pakki" oli sekaisin usein. Sitten siirryimme yrjölänpuuroon sekä lisukkeisiin, niin johan loppuivat ongelmat. Nykyisin koriemme painot ovat 23-26 kg(urokset), kylkiluut tuntuvat ja koirien turkit ovat hyvässä kunnossa.

        Voiko collielle antaa tavallista puuroa?


      • Myy2
        voik kirjoitti:

        Voiko collielle antaa tavallista puuroa?

        Siis mun mielestä 20 kg ei ole välttämättä alipainoinen!!!
        Riippuu rakenteesta, itsellä 18kg narttu, joka on lyhytrunkoinen ja paino hänelle ok, toinen narttu 22kg hieman kookkaampi muutenkin.
        Kyllä koiraa tunnustelemalla tuntee pitkäkarvaisestakin koirasta onko sopiva, katsomalla päältä ei kyllä nää.


      • minä vaan

        Koirasi on todella köykäinen. Tosin jotkut vaan ovat hoikkia, minulla on sellainen uros, joka on vasta nyt vanhana saanut lihaakin luiden päälle. Samaa ripulointitaipumusta on ollut myös. Mutta kun löytyi hyvä ruoka, jota kestää jatkuvasti, ja tehosyötimme ja myöskin lisänä annettin nutri-plusgeeliä, niin vankistui. Aina se on kuitenkin ollut energinen ja hyvinvoiva, laihuus on varmaan enemmänkin haitannut minua. Eläinlääkärimme ovat olleet samaa mieltä, eli jos koira voi hyvin, ei sen tarvitse painaa jotain tiettyä kilomäärää, ne ovat vain ohjeellisia, ja koska uros on muutoinkin sellainen sirompi rakenteeltaan, niin tokihan jo sekin painossa näkyy. Mutta tuo 15 kg kuulostaa tosi pieneltä, meillä on ollut 18 sellainen normi silloin aiemmin.

        Ja mitä koiran terveyteen tulee, niin joka käynnillä kehuvat, että on erittäin terve ja hyvinvoiva ikäisekseen tuo koira. Ja vanhuuden merkkejä ei tosiaan muita ole kuin se, että dementia alkaa vaivata. Ja arvioivat, että yksi syy nykyiseen kuntoon on myös sekin, että se ei ole ikinä kärsinyt ns. elintasosairauksista, eli ei ole ollut ylipainoinen tms.

        Minulla oli aikaisempi collie sellainen, että se piti itse tasapainossa syömänsä ravinnon ja liikunnan. Eli sai syödä niin paljon ja usein kun halusi, mutta sitten välilläpiti paastoja. Paino ei heitellyt juurikaan. Onnistui hienosti yhden koiran kanssa sekin. Alkuharjoittelun jälkeen siis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe