Olen etsiskellyt itselleni vanhaa renault merkkistä autoa. Renault 18 ja renault 9 kiinnostavat, sekä vanha kunnon 25. Olen löytänyt muutaman hyvinpidetyn ja vähän ajetun ysirellun. Millainen tuo renault ysin 1.4 litrainen kone on kestävyydeltään? Kone on ainakin nokkaketjulla, joten ei tarvitse stressata hihnanvaihdon kanssa. Varmasti pieniruokainen kone tuo 1.4. Tämä kone taitaa olla sellainen tee se itse miehen kone eli huollot onnistuvat hyvin omatoimisesti. Kertokaa omia kokemuksianne vanhoista Renuista, kiitos:)!
Renault 9
13
812
Vastaukset
- On ehkä
Paras 80-luvun autoista. Omalla ysilläni ajeltiin lähes 400 000 km ilman koneremonttia.
- aloittaja
Jep:)! Näyttää siis siltä, että tuo ysi on ollut eritttäin hyvä auto. Oliko sinullakin tuo 1.4 litrainen kone? Oliko kaikissa rellun koneissa tuohon aikaan ketjukäyttöinen nokka-akseli? Miten on tämän kaksilitraisen koneen venttiiliajoitukset hoidettu? Siis sen kaksilitraisen, jota käytettiin muun muassa Renault 18:sta?
- Litrainen
aloittaja kirjoitti:
Jep:)! Näyttää siis siltä, että tuo ysi on ollut eritttäin hyvä auto. Oliko sinullakin tuo 1.4 litrainen kone? Oliko kaikissa rellun koneissa tuohon aikaan ketjukäyttöinen nokka-akseli? Miten on tämän kaksilitraisen koneen venttiiliajoitukset hoidettu? Siis sen kaksilitraisen, jota käytettiin muun muassa Renault 18:sta?
Kone minunkin autossa. En kaikista koneista ole aivan varma, mutta luultavasti lähes kaikissa oli ketjulla, ei hihnalla. Paitsi siinä 1.7 litraisessa, mikä oli ysinkin nokalla, oli hihnalla. Tuosta kaksilitraisesta en osaa sanoa mitään.
- aloittaja
Litrainen kirjoitti:
Kone minunkin autossa. En kaikista koneista ole aivan varma, mutta luultavasti lähes kaikissa oli ketjulla, ei hihnalla. Paitsi siinä 1.7 litraisessa, mikä oli ysinkin nokalla, oli hihnalla. Tuosta kaksilitraisesta en osaa sanoa mitään.
Taisi tuo kahdeksankymmentäluku olla ketjuaikaa varsin monella automerkillä. Tosin osa käyttää ketjuja vieläkin ja on jopa siirtynyt hihnasta takaisin ketjuun. Kaikissa Renault 19 autoissa taitaa olla hihna, näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Miten on muuten hihnanvaihdon laita näissä vanhemmissa relluissa, kun esim. lagunassa on hihna niin hankalassa paikassa, että vaihdattaminen tulee kalliiksi?
- Koskaan
aloittaja kirjoitti:
Taisi tuo kahdeksankymmentäluku olla ketjuaikaa varsin monella automerkillä. Tosin osa käyttää ketjuja vieläkin ja on jopa siirtynyt hihnasta takaisin ketjuun. Kaikissa Renault 19 autoissa taitaa olla hihna, näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Miten on muuten hihnanvaihdon laita näissä vanhemmissa relluissa, kun esim. lagunassa on hihna niin hankalassa paikassa, että vaihdattaminen tulee kalliiksi?
Vaihtanut, mutta luultavasti on aika helppo homma näissä vanhoissa autoissa. Tilaa ainakin konehuoneista löytyy.
- olakkin
Koskaan kirjoitti:
Vaihtanut, mutta luultavasti on aika helppo homma näissä vanhoissa autoissa. Tilaa ainakin konehuoneista löytyy.
Jakohihnan vaihdolle näyttäisi olevan vanhemmisssa malleissa tilaa, kuten myös muille huoltotöille. Uudemmissa ranskalaisissa autoissa hihnanvaihtoa hankaloittaa moottorin sijainti "konehuoneen reunassa". Tämä johtaa pitkään työaikaan, joten hihnanvaihdolle huoltoliikkeessä tulee hintaa. Eräällä tuttavallani oli ykköskopan Megane ja hän sanoi, että hihnanvaihto maksoi 1200 euroa! Itse luulen, että vaihdon olisi saanut halvemmalla, jos sen olisi teettänyt jossain muualla. Merkkiliikkeessä vaihdattaminen maksaa maltaita. Itse kysyin eräältä autoihmiseltä näistä ranskalaisten autojen hihnahommista. Hänellä oli 90-luvun alun peugeot 405. Kysyin, onko hänen autoonsa vaikea vaihtaa hihna ja hän vastasi, että ko. autoon hihnanvaihto on helppoa, mutta 94-vuodesta eteenpäin vaihtotyö on hankalaa moottorin sijainnin takia. Onkohan muuten missään nykyajan Renaultissa ketjukäyttöistä nokka-akselia?
- Safraneeni
olakkin kirjoitti:
Jakohihnan vaihdolle näyttäisi olevan vanhemmisssa malleissa tilaa, kuten myös muille huoltotöille. Uudemmissa ranskalaisissa autoissa hihnanvaihtoa hankaloittaa moottorin sijainti "konehuoneen reunassa". Tämä johtaa pitkään työaikaan, joten hihnanvaihdolle huoltoliikkeessä tulee hintaa. Eräällä tuttavallani oli ykköskopan Megane ja hän sanoi, että hihnanvaihto maksoi 1200 euroa! Itse luulen, että vaihdon olisi saanut halvemmalla, jos sen olisi teettänyt jossain muualla. Merkkiliikkeessä vaihdattaminen maksaa maltaita. Itse kysyin eräältä autoihmiseltä näistä ranskalaisten autojen hihnahommista. Hänellä oli 90-luvun alun peugeot 405. Kysyin, onko hänen autoonsa vaikea vaihtaa hihna ja hän vastasi, että ko. autoon hihnanvaihto on helppoa, mutta 94-vuodesta eteenpäin vaihtotyö on hankalaa moottorin sijainnin takia. Onkohan muuten missään nykyajan Renaultissa ketjukäyttöistä nokka-akselia?
Ei eräs korjaamo suostunut vaihtamaan hihnaa laisinkaan, ja paikallisessa merkkihuollossa ei oltu kyseiseen malliin oltu ennemmin vaihdettu, mutta lupasivat kuitenkin yrittää. Hintaa kysyttäessä vastattiin että lagunan hihnan vaihto maksaa 500-700e, ja safraneen vähintään sen.
Ainakin tuossa Trafic pakussa oleva 2.0 dCi on kai ketjulla. - Cucco
aloittaja kirjoitti:
Taisi tuo kahdeksankymmentäluku olla ketjuaikaa varsin monella automerkillä. Tosin osa käyttää ketjuja vieläkin ja on jopa siirtynyt hihnasta takaisin ketjuun. Kaikissa Renault 19 autoissa taitaa olla hihna, näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Miten on muuten hihnanvaihdon laita näissä vanhemmissa relluissa, kun esim. lagunassa on hihna niin hankalassa paikassa, että vaihdattaminen tulee kalliiksi?
1. 4 l moottorina on käytetty myös vanhempaa ketjukonetta TR malleissa. Myös 1230 cm3 moottori on kejukäyttöinen.
- Rellunpippana
Itsellä oli R 11, mikä oli 9:n sisarmalli samalla tekniikalla, mutta 5-ovinen viistoperä.
Todellakin ketjulla oli (1,4 l kone) jakopää, eikä remminvaihtoja tarvittu. Venttiilinvarren kumit vaihdettiin kerran, kun alkoi mennä öljyä. Öljynkulutus loppui siihen. Venttiilit piti säätää 20 000 km:n välein. Ei siinä koskaan mitään isompia ongelmia ollut ja ihan kiva ajaa. Kori oli hyvä - ei ruosteherkkä. Tosin kori antoi aika paljon periksi kun naapurin setä peruutti Pajerolla kylkeen...
Jos löytyy siisti ja huollettu peli, niin siitä vaan ostamaan.
Ai niin, siitä kulutuksesta: 6,5 - 8,0 taisin sille mittailla lukemia. Ei siis maailman pieniruokaisen, mutta ei syöppökään. Aika vanhaa tekniikkaahan se jo on.Oli tuohon aikaan. Autot olivat yksinkertaisia tekniikaltaan. Hihna on sen verran uusi keksintö, että R9:n aikaan varsin monissa autoissa oli vielä ketju. Tosin en tiedä onko volkkareissa ollut ketjuja käytössä, kun vanhemmisssakin golfeissa tuntuu jakopäällä pyörivän hihna?
- 2.1 diesel.
mistähän meinaat renault 18sen löytää...
oli paljon parempi kuin rellu9.
rellu11 on paljon hiljaisempi... ysi on kun tyhjällä
tynnyrillä ajais.. pitää olla paljon kirjaimia (GTL EI SIIS PERUSMALLI).- aloittaja
Relluissa pätee perinteinen totuus: Mitä yksinkertaisempi, sen kestävämpi auto. Yksinkertaisessa perusmallissa ei ole sähkövikoja niin paljon kuin kaikilla herkuilla varustelluissa huippumalleissa. Renault 18 oli herkempi ruostumaan kuin ysi, sillä kasitoistasessa ei käytetty tietääkseni sinkkipeltejä niin kuin ysissä. Kasitoistanen kuuluu vielä niinhin herkästi ruostuviin relluihin. Tiedän erään tyypin, jolla on toimiva ja vähän ajettu Renault 18. Pellit ovat vielä hyvässä kunnossa auton ikään nähden ja tekniikkakin pelaa, mistä osoituksena tuore leima. Hän on valmis myymään auton halukkaille, sillä hänellä on useampia relluja. 11:sta en teidä mitään, en ole milloinkaan ajanut sillä.
- Cucco
Vm 88 mallisessa Renussa on nyt 165000 km. Monien mukaan se kestää pitkään eikä jakohihnahuolia ole. Ruostetta on vain oven alareunan pistehitsausjäljissä hieman. Kevytkorinen auto kiihtyy mukavasti ja on hyväjousitteinen myös painuneilla teillä. Vuosi sitten oston jälkeen siinä on korjattu jarrut, suojakumi, pyöränlaakeri, raidetangonpäät ym huoltoa ja fiksausta.
Ovisaranoiden tapit kuluvat ja vaihto on hankalaa, kun saranat on hitsattu kummastakin päästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t535490Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo933389Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel453279HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat1553026Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"
Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L662402SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa
SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral532327Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi731860Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6962301817Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei2991675Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k921646