Renault 9

Renuista kiinnostunut

Olen etsiskellyt itselleni vanhaa renault merkkistä autoa. Renault 18 ja renault 9 kiinnostavat, sekä vanha kunnon 25. Olen löytänyt muutaman hyvinpidetyn ja vähän ajetun ysirellun. Millainen tuo renault ysin 1.4 litrainen kone on kestävyydeltään? Kone on ainakin nokkaketjulla, joten ei tarvitse stressata hihnanvaihdon kanssa. Varmasti pieniruokainen kone tuo 1.4. Tämä kone taitaa olla sellainen tee se itse miehen kone eli huollot onnistuvat hyvin omatoimisesti. Kertokaa omia kokemuksianne vanhoista Renuista, kiitos:)!

13

791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On ehkä

      Paras 80-luvun autoista. Omalla ysilläni ajeltiin lähes 400 000 km ilman koneremonttia.

      • aloittaja

        Jep:)! Näyttää siis siltä, että tuo ysi on ollut eritttäin hyvä auto. Oliko sinullakin tuo 1.4 litrainen kone? Oliko kaikissa rellun koneissa tuohon aikaan ketjukäyttöinen nokka-akseli? Miten on tämän kaksilitraisen koneen venttiiliajoitukset hoidettu? Siis sen kaksilitraisen, jota käytettiin muun muassa Renault 18:sta?


      • Litrainen
        aloittaja kirjoitti:

        Jep:)! Näyttää siis siltä, että tuo ysi on ollut eritttäin hyvä auto. Oliko sinullakin tuo 1.4 litrainen kone? Oliko kaikissa rellun koneissa tuohon aikaan ketjukäyttöinen nokka-akseli? Miten on tämän kaksilitraisen koneen venttiiliajoitukset hoidettu? Siis sen kaksilitraisen, jota käytettiin muun muassa Renault 18:sta?

        Kone minunkin autossa. En kaikista koneista ole aivan varma, mutta luultavasti lähes kaikissa oli ketjulla, ei hihnalla. Paitsi siinä 1.7 litraisessa, mikä oli ysinkin nokalla, oli hihnalla. Tuosta kaksilitraisesta en osaa sanoa mitään.


      • aloittaja
        Litrainen kirjoitti:

        Kone minunkin autossa. En kaikista koneista ole aivan varma, mutta luultavasti lähes kaikissa oli ketjulla, ei hihnalla. Paitsi siinä 1.7 litraisessa, mikä oli ysinkin nokalla, oli hihnalla. Tuosta kaksilitraisesta en osaa sanoa mitään.

        Taisi tuo kahdeksankymmentäluku olla ketjuaikaa varsin monella automerkillä. Tosin osa käyttää ketjuja vieläkin ja on jopa siirtynyt hihnasta takaisin ketjuun. Kaikissa Renault 19 autoissa taitaa olla hihna, näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Miten on muuten hihnanvaihdon laita näissä vanhemmissa relluissa, kun esim. lagunassa on hihna niin hankalassa paikassa, että vaihdattaminen tulee kalliiksi?


      • Koskaan
        aloittaja kirjoitti:

        Taisi tuo kahdeksankymmentäluku olla ketjuaikaa varsin monella automerkillä. Tosin osa käyttää ketjuja vieläkin ja on jopa siirtynyt hihnasta takaisin ketjuun. Kaikissa Renault 19 autoissa taitaa olla hihna, näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Miten on muuten hihnanvaihdon laita näissä vanhemmissa relluissa, kun esim. lagunassa on hihna niin hankalassa paikassa, että vaihdattaminen tulee kalliiksi?

        Vaihtanut, mutta luultavasti on aika helppo homma näissä vanhoissa autoissa. Tilaa ainakin konehuoneista löytyy.


      • olakkin
        Koskaan kirjoitti:

        Vaihtanut, mutta luultavasti on aika helppo homma näissä vanhoissa autoissa. Tilaa ainakin konehuoneista löytyy.

        Jakohihnan vaihdolle näyttäisi olevan vanhemmisssa malleissa tilaa, kuten myös muille huoltotöille. Uudemmissa ranskalaisissa autoissa hihnanvaihtoa hankaloittaa moottorin sijainti "konehuoneen reunassa". Tämä johtaa pitkään työaikaan, joten hihnanvaihdolle huoltoliikkeessä tulee hintaa. Eräällä tuttavallani oli ykköskopan Megane ja hän sanoi, että hihnanvaihto maksoi 1200 euroa! Itse luulen, että vaihdon olisi saanut halvemmalla, jos sen olisi teettänyt jossain muualla. Merkkiliikkeessä vaihdattaminen maksaa maltaita. Itse kysyin eräältä autoihmiseltä näistä ranskalaisten autojen hihnahommista. Hänellä oli 90-luvun alun peugeot 405. Kysyin, onko hänen autoonsa vaikea vaihtaa hihna ja hän vastasi, että ko. autoon hihnanvaihto on helppoa, mutta 94-vuodesta eteenpäin vaihtotyö on hankalaa moottorin sijainnin takia. Onkohan muuten missään nykyajan Renaultissa ketjukäyttöistä nokka-akselia?


      • Safraneeni
        olakkin kirjoitti:

        Jakohihnan vaihdolle näyttäisi olevan vanhemmisssa malleissa tilaa, kuten myös muille huoltotöille. Uudemmissa ranskalaisissa autoissa hihnanvaihtoa hankaloittaa moottorin sijainti "konehuoneen reunassa". Tämä johtaa pitkään työaikaan, joten hihnanvaihdolle huoltoliikkeessä tulee hintaa. Eräällä tuttavallani oli ykköskopan Megane ja hän sanoi, että hihnanvaihto maksoi 1200 euroa! Itse luulen, että vaihdon olisi saanut halvemmalla, jos sen olisi teettänyt jossain muualla. Merkkiliikkeessä vaihdattaminen maksaa maltaita. Itse kysyin eräältä autoihmiseltä näistä ranskalaisten autojen hihnahommista. Hänellä oli 90-luvun alun peugeot 405. Kysyin, onko hänen autoonsa vaikea vaihtaa hihna ja hän vastasi, että ko. autoon hihnanvaihto on helppoa, mutta 94-vuodesta eteenpäin vaihtotyö on hankalaa moottorin sijainnin takia. Onkohan muuten missään nykyajan Renaultissa ketjukäyttöistä nokka-akselia?

        Ei eräs korjaamo suostunut vaihtamaan hihnaa laisinkaan, ja paikallisessa merkkihuollossa ei oltu kyseiseen malliin oltu ennemmin vaihdettu, mutta lupasivat kuitenkin yrittää. Hintaa kysyttäessä vastattiin että lagunan hihnan vaihto maksaa 500-700e, ja safraneen vähintään sen.

        Ainakin tuossa Trafic pakussa oleva 2.0 dCi on kai ketjulla.


      • Cucco
        aloittaja kirjoitti:

        Taisi tuo kahdeksankymmentäluku olla ketjuaikaa varsin monella automerkillä. Tosin osa käyttää ketjuja vieläkin ja on jopa siirtynyt hihnasta takaisin ketjuun. Kaikissa Renault 19 autoissa taitaa olla hihna, näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Miten on muuten hihnanvaihdon laita näissä vanhemmissa relluissa, kun esim. lagunassa on hihna niin hankalassa paikassa, että vaihdattaminen tulee kalliiksi?

        1. 4 l moottorina on käytetty myös vanhempaa ketjukonetta TR malleissa. Myös 1230 cm3 moottori on kejukäyttöinen.


    • Rellunpippana

      Itsellä oli R 11, mikä oli 9:n sisarmalli samalla tekniikalla, mutta 5-ovinen viistoperä.
      Todellakin ketjulla oli (1,4 l kone) jakopää, eikä remminvaihtoja tarvittu. Venttiilinvarren kumit vaihdettiin kerran, kun alkoi mennä öljyä. Öljynkulutus loppui siihen. Venttiilit piti säätää 20 000 km:n välein. Ei siinä koskaan mitään isompia ongelmia ollut ja ihan kiva ajaa. Kori oli hyvä - ei ruosteherkkä. Tosin kori antoi aika paljon periksi kun naapurin setä peruutti Pajerolla kylkeen...
      Jos löytyy siisti ja huollettu peli, niin siitä vaan ostamaan.
      Ai niin, siitä kulutuksesta: 6,5 - 8,0 taisin sille mittailla lukemia. Ei siis maailman pieniruokaisen, mutta ei syöppökään. Aika vanhaa tekniikkaahan se jo on.

      • Oli tuohon aikaan. Autot olivat yksinkertaisia tekniikaltaan. Hihna on sen verran uusi keksintö, että R9:n aikaan varsin monissa autoissa oli vielä ketju. Tosin en tiedä onko volkkareissa ollut ketjuja käytössä, kun vanhemmisssakin golfeissa tuntuu jakopäällä pyörivän hihna?


    • 2.1 diesel.

      mistähän meinaat renault 18sen löytää...
      oli paljon parempi kuin rellu9.
      rellu11 on paljon hiljaisempi... ysi on kun tyhjällä
      tynnyrillä ajais.. pitää olla paljon kirjaimia (GTL EI SIIS PERUSMALLI).

      • aloittaja

        Relluissa pätee perinteinen totuus: Mitä yksinkertaisempi, sen kestävämpi auto. Yksinkertaisessa perusmallissa ei ole sähkövikoja niin paljon kuin kaikilla herkuilla varustelluissa huippumalleissa. Renault 18 oli herkempi ruostumaan kuin ysi, sillä kasitoistasessa ei käytetty tietääkseni sinkkipeltejä niin kuin ysissä. Kasitoistanen kuuluu vielä niinhin herkästi ruostuviin relluihin. Tiedän erään tyypin, jolla on toimiva ja vähän ajettu Renault 18. Pellit ovat vielä hyvässä kunnossa auton ikään nähden ja tekniikkakin pelaa, mistä osoituksena tuore leima. Hän on valmis myymään auton halukkaille, sillä hänellä on useampia relluja. 11:sta en teidä mitään, en ole milloinkaan ajanut sillä.


      • Cucco

        Vm 88 mallisessa Renussa on nyt 165000 km. Monien mukaan se kestää pitkään eikä jakohihnahuolia ole. Ruostetta on vain oven alareunan pistehitsausjäljissä hieman. Kevytkorinen auto kiihtyy mukavasti ja on hyväjousitteinen myös painuneilla teillä. Vuosi sitten oston jälkeen siinä on korjattu jarrut, suojakumi, pyöränlaakeri, raidetangonpäät ym huoltoa ja fiksausta.
        Ovisaranoiden tapit kuluvat ja vaihto on hankalaa, kun saranat on hitsattu kummastakin päästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1686
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      271
      1584
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      285
      1343
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1282
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      905
    6. 66
      874
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      863
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      46
      861
    9. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      841
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      818
    Aihe