Etu vai takakuormaaja ?

Kestävyys vai toimivuus

Kumpi on pihakäytössä kestävämpi ja/tai käytännöllisempi,
etu vai takakuormaaja ?
Jos lähdet montulle 2 km päähän ja haet sieltä hiekkaa,etukuormaajalla lastaat irtiotetun kippikärryn.
Miten sitten takakuormaajan kanssa ?
Joku väitti että on sellainen takakuormaajamalli jossa voisi silti olla kippikärry kiinni.?Muistaakseni Nettikoneessa olisi ollut sellainen myytävänäkin.
Takakuormain varmaankin vähemmän rasittaa traktoria, mutta sekin nyt riippuu traktorista, onhan sitä eroa jollain Majorilla tai
12045 Zetorillakin.Joku varoitteli että on menny Majori katki
etukuormaajan kanssa.Ehkä kuitenkin pitäisi sitten rakentaa kunnolliset kiinnikkeet jos pikkutraktoriin etukuormaajaa laitetaan.Käyttökin on toinen asia,jos nyt jotain multaa tai
turvetta tm ,kevyttä nostelee pikkukauhalla tai isolla kauhalla
raskasta sepeliä.
Kaverillani on Valmet 502 ja pikavik yksitoiminen etukuormaaja.Nosti silla pienen henkilöauton kuorma-auton lavalle ihan helposti.Sillä on nosteltu isoja kivenjärkäleitä
pihaa rakentaessa.Hiukkasen on väljää mutta pihakoneessa ei se haittaa.

25

7824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha kauhamies

      Etukuormaajalla kuormataan,ja takakuormaajalla viihdytetään itseä ja naapuria.

    • pikku traktoriin

      Ei kannata laittaa etukurmaajaa pikku traktoriin, on vain edessä ja pehmeällä sukeltaa paremmin. Rikot vain rattorisi sillä, etuakseli ei välttämättä kestä ja nosto tehokin niin ja näin sen kanssa..

      Takakuormaaja parempi vaihtoehto vanhoihin pikku rattoreihin, on olemassa kuormaajia jotka voi olla paikallaan kärryn kanssa. Paremmin se taka-akseli kestää kuin etuakseli..

      • ojanpohjamies

        Pieneen takapotkutraktoriin takakuormaaja, sillä voi tehdä töitä silläaikaa kun
        naapurin teini viihdyttää etukuormaajalla naapureita.


    • nuinnikkää

      Tuossa muutama hyvä videopätkä miten hyvin takakuormaajalla tekijämiehet osaavat kuormata:

      http://www.youtube.com/watch?v=H_0Vz4KNTkA

      http://www.youtube.com/watch?v=0j6V85jnJLE

      Takakuormaajan kanssa yleensä saa kärrin mukaan koukkuun, ei siis tarvitse rahjata kärriä ja kuormaajaa erikseen.

      Etukuormain takavedossa on mitään tekemätön kampe.

      Majoreita ovat katkoneet pitkäaisaisella kotimaisella skopolift kuormaajalla, jos sovitteita ei ole ollut taakse asti.
      Vanhaan traktoriin tulee aina asentaa kunnon sovitteet ja apurunko takasiltaan asti jos enempi kuormaa. Harrastekoneessa ei niin välttämätön jos vain osaa rauhallisesti ajaa.

      Kaksitoimisilla kauhankääntösylkyillä varustettuja pieniä etuKURmaajia löytää vähempi mitä hydekippauksella varustettuja takakuormaimia. Remppakauhalliset kierrä kaukaa, eivät ole niin monipuolisia loppukädessä...

      • takakuormaaja

        Linkkutyyppinen Sisu-Normet-takakuormaaja oli aikoinaan pomminvarma vehje takavetotraktoriin 2000 - 3500 kg painoluokkiin. Jos oli 2 hydrauliikan ulosottoa, takakuormaajan sai työntotanko lyhyelle pantuna niin ylös, että peräkärryn kippikin toiseen ulosottoon kytkettynä sopi nousemaan kuormaajan ollessa kiinni traktorissa.

        Toki siinä joutui taakse kurkkimaan, mutta toisaalta kauhan seudulle näki paljon paremmin kuin etukuormaajissa jos oli joku tarkempi homma.


      • Tosi on, sano...
        takakuormaaja kirjoitti:

        Linkkutyyppinen Sisu-Normet-takakuormaaja oli aikoinaan pomminvarma vehje takavetotraktoriin 2000 - 3500 kg painoluokkiin. Jos oli 2 hydrauliikan ulosottoa, takakuormaajan sai työntotanko lyhyelle pantuna niin ylös, että peräkärryn kippikin toiseen ulosottoon kytkettynä sopi nousemaan kuormaajan ollessa kiinni traktorissa.

        Toki siinä joutui taakse kurkkimaan, mutta toisaalta kauhan seudulle näki paljon paremmin kuin etukuormaajissa jos oli joku tarkempi homma.

        Jaska! Kunnon taka kuormaaja Normet/Sisu ja nuo hydr. ulostulot traktorissa, eikä nekään mitkään kummoiset tarvinneet olla, normaali yksi traktorin oma "kipin" ulosotto, johon putken osista haaroitus ja väliin palloventtiili toiseen haaraan, että sai pysymään kuormaajan ylhäällä kuljetuksen ja kippauksen ajaksi.

        Meilläkin isäukko ajoi soraa ihan urakalla Dextalla aikoinaan ja suuti mennen tulleen ja palatessaan etukuormaimella ajajat. Jossain 165 Massikassa ei etukuormaimella tehnyt yhtään mitään, hatullinen soraa kauhassa ja sittenkin on vaikeaa.

        Itse olen ajanut isommalla takavetoisella traktorilla takakuormaajalla myös soraa ja muuta maa-ainesta, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Ostin hööpöyksissäni etukuormaajan uusimpaan traktoriin, mutta ei sillä niin kätevästi kuormata, vaikka muuten sillä on ominaisuuksia. Etsin vielä vähän käytetyn Normet/Sisu takakuormaajan entisten loppuun kuormattujen takakuormaajien tilalle.

        Kysyjän vähään käyttöön ehdottomasti takakuormaaja ja Iisalmen lähellä tehty!


      • yksi video enemmän

        Yksi video kertoo enemmän kuin 1000 kuvaa.
        Olisiko kellään laittaa tänne kuvaa tai videoo kun peräkärry on kiinni traktorissa ja
        takakuormaaja samaan aikaan.Tämä olisi kiva nähdä.


      • kahohhasie
        yksi video enemmän kirjoitti:

        Yksi video kertoo enemmän kuin 1000 kuvaa.
        Olisiko kellään laittaa tänne kuvaa tai videoo kun peräkärry on kiinni traktorissa ja
        takakuormaaja samaan aikaan.Tämä olisi kiva nähdä.

        Tuolla joku takakuormaaja kärrin kanssa kiinni.

        http://kuvablogi.com/nayta/855175/


      • P.Ölvästi

        pitäis saada jostain. Olis hyvä ison nelikon etunostolaitteessa. Sais tehdä jotain keveitä satunnaisia nostohommia helposti! Mulla on jo yks takakuormaaja, mut se on vähän lelu. Taipuu heti jos osuu johonkin...


    • mf...

      etukuormaajan , nimittäin selkäni ei tykkään kierteellä ajamista

    • takakuormaaja

      Omasta mielestäni etukuormaaja on aikamoinen riesa, peittää näkyvyyden, on tiellä, on ylimääräisenä painolastina ja haittaa koneen huoltoa. Jos traktori on pelkästään kuormainkäytössä niin silloin nuo riesat voisi hyväksyäkin. Muussa tapauksessa takakuormaaja on parempi vaihtoehto. Takakuormaaja on näppärä käsitellä eikä rasita traktoria siten kuin etukuormaaja.

      • Pikaviki

        Ei tästä etukuormaajasta mitään ongelmaa tarvitse tehdä.
        Ålö kuormaajassa on esim:tapit irrotettava,letkut pikaliittimestä ja lasket
        tuen kanssa tantereelle.Nyt on helpompi kyntää, äestää ym.Saahan pelkän kauhan pois jos on pikakiinnitys, tälläkin saadaan painoa pois.Ei ne aisat sitten niin paljoo paina.


    • Urakkanupissa

      Kaikki urakkakoneet tekee kyllä töitä etukuormajilla, en ole kenenkää nähny vielä takakuormaajalla urakoivan. Päättele siitä kumpi on parempi.

      • hetkonenhei

        Hetkonen, eikös kaveri kysynyt kuormaajavaihtoehtoa harrastetraktoriin? Mitä tekemistä urakkakoneilla ja harrastekoneilla on keskenään?

        Saksassa mm. tunnettu puskutyhjennys vaunujen valmistaja Fliegl valmistaa takakuormaimia maatalouteen ja urakointiin, mutta se taas eri asia se!

        Vanha takaveto traktorin asetelmat kuormaimen suhteen ovat erilaiset kuin nelivetoisen useamman tonnin painoisen koneen.

        Pitää vielä muistuttaa, että harva se päivä näkee melko solmuun ajettuja etukuormaimia, merkistä riippumatta. Jostain syystä ei vielä ymmärretä, että ei maataloustraktori ja etukipotin vastaa kauhakuormaajaa kestävyydeltään, kuormausominaisuuksiltaan, penkasta murto ominaisuuksiltaan kuin muultakaan. Kätevä, kevyt ja mukana kulkeva se on, ja sillä voi tehdä mitä on tarkoitettukin, apulaitteeksi traktoriin, muttei kauhakuormaajan töihin. Päätoimiset Urakkalapiojat käyttävät kauhakuormaajaa, maataloustraktorien takakuormain aikakaudella urakoitsijat käyttivät raksoja, telakuormaimia.


      • mf...
        hetkonenhei kirjoitti:

        Hetkonen, eikös kaveri kysynyt kuormaajavaihtoehtoa harrastetraktoriin? Mitä tekemistä urakkakoneilla ja harrastekoneilla on keskenään?

        Saksassa mm. tunnettu puskutyhjennys vaunujen valmistaja Fliegl valmistaa takakuormaimia maatalouteen ja urakointiin, mutta se taas eri asia se!

        Vanha takaveto traktorin asetelmat kuormaimen suhteen ovat erilaiset kuin nelivetoisen useamman tonnin painoisen koneen.

        Pitää vielä muistuttaa, että harva se päivä näkee melko solmuun ajettuja etukuormaimia, merkistä riippumatta. Jostain syystä ei vielä ymmärretä, että ei maataloustraktori ja etukipotin vastaa kauhakuormaajaa kestävyydeltään, kuormausominaisuuksiltaan, penkasta murto ominaisuuksiltaan kuin muultakaan. Kätevä, kevyt ja mukana kulkeva se on, ja sillä voi tehdä mitä on tarkoitettukin, apulaitteeksi traktoriin, muttei kauhakuormaajan töihin. Päätoimiset Urakkalapiojat käyttävät kauhakuormaajaa, maataloustraktorien takakuormain aikakaudella urakoitsijat käyttivät raksoja, telakuormaimia.

        urakkakonetta ja harrastekonetta voi verrata keskenään . Urakoitsijat tekevät pitkiä päiviä , he eivät voi ajaa koko päivää selkä kierteellä .

        Toisaalta myöskään harrastetraktoreiden kuskien selkä ei sitä kestä sen paremmin ,siksi en oikein hyväksy takakuormaajia - kokemusta on : selkä kierteellä koneen äkillinen stoppaaminen esteeseen ei ole mukava kokemus !!
        Olkoonkin että kuormaaminen oli helppoa , en suosittele !

        Traktoreita saa kaupasta , risan selän kanssa saa elää loppuelämän .


    • mjussi

      se joka väittää että etukuormain on takakuormainta huonompi ihan sama missä tilanteessa puhuu paskaa tai ei tiedä koneista yhtään mitään!!!!!

      joku mainitsi että peittää näkyvyyttä.... totta. mutta niin se peittää takakuormainkin ja se on pieni miinus siihen verrattuna mitä sillä etukuormaimella voi tehdä.

      ja sama mies väitti että on turhana painona... se on kakspiippunen juttu. niin se on takakuormainkin. joo saahan sen takakuormaimen nopeesti pois mutta sanon et alle 4 minuuttia kauemmin ku varaa aikaa niin on etukuormainkin pois. ja sitten kun on se sorakärry perässä niin hups, eihän se etukuormain ollutkaan turhaa painoa, päin vastoin se on siinä tilanteessa oikeaa painoa oikeassa paikassa, mutta mitenkäs sitten se takakuormain... onkohan se se turhapaino jo valmiiksi raskaassa perässä? nykyajan etukuormaimet ei edes paina mitään että joutuu ottaan vielä kauhaankin soraa kun lähtee montulta kotiin päin. mulla on valtran 6400 ja kerran otin pois sen alussa kun menin auraan... mutta en kyllä huomannu suurta eroo painoissa tai näkyvydessä. ainoo että 4 siipiset kevensi keulaa liikaa. ei ole tullut sen jälkeen tarvetta.


      pikkurattoriin voisin ehkä laittaa takakuormaajan, kun eihän ne mitään enää maksakkaan. isompaan koneeseen etukuormain ehottomasti.

      • Ihan matematiikkaa

        Takakuormaimessa on lyhyet aisat, pieni riski vääntymisille.Etukuormaajassa
        on pitkät aisat tai varret miten niitä nyt kutsutaankin.Etukuormain on paljon alttiimpi
        rikkoutumisille kuin takakuormaaja.


    • fer.

      Jos sitä kuormainta tarvii vain pari kertaa vuodessa niin mikä ihmeen järki on laittaa etukuormainta pieneen ehkä tehottomaankin traktoriin? Joka vielä lyhentää traktorin niveliä ja etuakselin elinikää??

    • omaa kokemusta

      1970 luvulla jouduin harkitsemaan, kumman laittaisin 165 ferkuun, etu vai taka kuormaajan? Takavetoisena liikkuminen, etukuormaajan kanssa olisi ollut heikohkoa ja etuakseli olisi ollut lujilla? Siksipä päädyin takakuormaajan kannalle. Siis MF 165 ja Normetin pienempi takakuormaaja, (muistaakseni 151?) kaikilla kauhoilla ja talikoilla varustettuna. Lisäsin kolmitie venttiiliin kaksitoimisen hydrauliikkka lohkon. Nyt onnistui pitää kuormaaja kiini traktorissa vaikka samalla kippasi kuorman. (Velsan kärry) Myös kaksitoiminen kuokkamallin tuorerehuleikkuri toimi. Traktorin keulalle hieman lisäpainoja ja pito säilyi silti takapyörillä.
      Nykyisinhän traktorit ovat järkejään nelivetoja. Lienee ergonomisesti helpompaa työskennellä etukuormaajalla kun saa istua suorassa ja seurata kuormattavaa tavaraa edestä päin.

      • nääs...

        Takakuormaaja helpompi asentaa. Ei tartte muuta kun laittaa nostolaitteeseen ja se on siinä. Ehkäpä myös halvempi vaihtoehto ja varmasti harraste/ piha koneessa hoitaa hommansa. Urakka koneet sitte erikseen. Etukuormaajassa sitte hyvänä kun jää nostolaitteet vapaaksi vaikkapa lumilingolle tai perä levylle kun ne ei tosiankaan ole mitään puskukoneita etenkään pienet kuormaimet. Aina etukuormainta asennettaessa on tehtävä kunnolliset sovitteet. Takasiltaan asti vanhemmissa traktoreissa etenkin kun ei ole samantapaista tuki runkoa kuin joissakin uudemmissa. Traktorin kyä saa hajotettua millä vain työlaitteella joka on kiinteesti asennettu ilman kunnollisia sovitteita. Viimeks näin vanhan traktori kaivurin jossa apurunko oli murtunu ja keula painona ollu hydrauli tankki tippunu maahan vääntäen kaiken moottorin lohkoo myöten hajalle. Etuakseli tosin on kovemmilla jos ei oo järki mukana. Takapotkullakin pärjää etukuormaimen kans kun laittaa taakse painoo. Vaikka perälevyn, tai kuka tahansa osaa askarrella sopivan painon. Valaa esim. betoni möykyn jossa tapit nostolaitetta varten.


      • Nostovoimaa
        nääs... kirjoitti:

        Takakuormaaja helpompi asentaa. Ei tartte muuta kun laittaa nostolaitteeseen ja se on siinä. Ehkäpä myös halvempi vaihtoehto ja varmasti harraste/ piha koneessa hoitaa hommansa. Urakka koneet sitte erikseen. Etukuormaajassa sitte hyvänä kun jää nostolaitteet vapaaksi vaikkapa lumilingolle tai perä levylle kun ne ei tosiankaan ole mitään puskukoneita etenkään pienet kuormaimet. Aina etukuormainta asennettaessa on tehtävä kunnolliset sovitteet. Takasiltaan asti vanhemmissa traktoreissa etenkin kun ei ole samantapaista tuki runkoa kuin joissakin uudemmissa. Traktorin kyä saa hajotettua millä vain työlaitteella joka on kiinteesti asennettu ilman kunnollisia sovitteita. Viimeks näin vanhan traktori kaivurin jossa apurunko oli murtunu ja keula painona ollu hydrauli tankki tippunu maahan vääntäen kaiken moottorin lohkoo myöten hajalle. Etuakseli tosin on kovemmilla jos ei oo järki mukana. Takapotkullakin pärjää etukuormaimen kans kun laittaa taakse painoo. Vaikka perälevyn, tai kuka tahansa osaa askarrella sopivan painon. Valaa esim. betoni möykyn jossa tapit nostolaitetta varten.

        Sellainen mielikuva tuolee että takakuormain olisi hankalampani käyttää
        mutta jos harvemmin tarvii niin se olisi tehokkaampi.Nostaa enemmän, rasittaa traktoria vähemmän.Mutta varsinainen kysymys olisikin että mitkä takakuormain merkit on sellasia että voi vetää kippikärryäkin.Jos hakisi hiekka montulta ja itse lastaa.Onhan niitä peräkärryissäkin eripitusii aisojakin.


      • tuossa mallissa
        Nostovoimaa kirjoitti:

        Sellainen mielikuva tuolee että takakuormain olisi hankalampani käyttää
        mutta jos harvemmin tarvii niin se olisi tehokkaampi.Nostaa enemmän, rasittaa traktoria vähemmän.Mutta varsinainen kysymys olisikin että mitkä takakuormain merkit on sellasia että voi vetää kippikärryäkin.Jos hakisi hiekka montulta ja itse lastaa.Onhan niitä peräkärryissäkin eripitusii aisojakin.

        saa kauhan niin ylös ,ettäyhdistelmä toimii kärryä kipatessa

        Myynnissä aikoinaan nimellä "Sisu 252"

        http://www.nettikone.com/viewMachine.php?status=F&id_machine=747720&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2201607@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=2201607@tb=tmp_find_agent

        kuvakin löytyi tuolta


      • omaa kokemusta
        tuossa mallissa kirjoitti:

        saa kauhan niin ylös ,ettäyhdistelmä toimii kärryä kipatessa

        Myynnissä aikoinaan nimellä "Sisu 252"

        http://www.nettikone.com/viewMachine.php?status=F&id_machine=747720&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2201607@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=2201607@tb=tmp_find_agent

        kuvakin löytyi tuolta

        Meinaa jo parikymmentä vuotta vanhat asiat unohtumaan.. Juu, Sama kuormain oli Sisu ja Normet merkkisinä. Numeronkin muistin väärin? Piti olla tuo 252. Fergulla pystyi kippaamaan kuorman, kun kuormaajan sylinterille otti paineen kolmitie venttillin kautta ja samoten kärryn kipille kanssa kolmitie venttilin kautta, josta paineen pystyi ohjaamaan jommalle kummalle lohkolle, yksi tai kaksitoimiselle venttiilille. (myöhemmin asennetut lisävarusteet) Nyt nostolaite toimi itsenäisesti, samoin kuormaajan nostosylinteri, että kärryn kipin nostosylinteri. Tällä systeemillä sain lastattua kuorman kärrylle, otettua kärryn traktorin vetokoukkuun, liitettyä kärryn hydrauliikka letkun traktorin hydrauliikkaan, hytistä poistumatta. Kuormaaja ylös vivulla johon lohkoon kuormaaja oli kytketty. Nostovarret myös ylä asentoon. Toisen lohkon kautta, vivusta öljynpainetta kärryn sylinterille ja pian oli kuorma kipattu. Lava alas, takaisin montulle, kärryn letku irti ja kärry irti vetokoukusta tukevan puupöllin päälle, ohjaamosta käsin. Eikun uutta kuormaa lastaamaan.
        Jos kipin letkun kytki alkuperäiseen kipille tarkoitettuun liittimeen, ensin nousi kuormaaja ylös. Seuraavaksi lähti nousemaan kärryn lava kuormineen. Kun kärryn kuorma alkoi kevetä, putosi kuormaaja kärryn lavan ja rungon väliin. Siinä tuli aikamoinen ongelma, saada kärry tai kuormaaja irti traktorista.


      • Kyselyn aloittaja
        omaa kokemusta kirjoitti:

        Meinaa jo parikymmentä vuotta vanhat asiat unohtumaan.. Juu, Sama kuormain oli Sisu ja Normet merkkisinä. Numeronkin muistin väärin? Piti olla tuo 252. Fergulla pystyi kippaamaan kuorman, kun kuormaajan sylinterille otti paineen kolmitie venttillin kautta ja samoten kärryn kipille kanssa kolmitie venttilin kautta, josta paineen pystyi ohjaamaan jommalle kummalle lohkolle, yksi tai kaksitoimiselle venttiilille. (myöhemmin asennetut lisävarusteet) Nyt nostolaite toimi itsenäisesti, samoin kuormaajan nostosylinteri, että kärryn kipin nostosylinteri. Tällä systeemillä sain lastattua kuorman kärrylle, otettua kärryn traktorin vetokoukkuun, liitettyä kärryn hydrauliikka letkun traktorin hydrauliikkaan, hytistä poistumatta. Kuormaaja ylös vivulla johon lohkoon kuormaaja oli kytketty. Nostovarret myös ylä asentoon. Toisen lohkon kautta, vivusta öljynpainetta kärryn sylinterille ja pian oli kuorma kipattu. Lava alas, takaisin montulle, kärryn letku irti ja kärry irti vetokoukusta tukevan puupöllin päälle, ohjaamosta käsin. Eikun uutta kuormaa lastaamaan.
        Jos kipin letkun kytki alkuperäiseen kipille tarkoitettuun liittimeen, ensin nousi kuormaaja ylös. Seuraavaksi lähti nousemaan kärryn lava kuormineen. Kun kärryn kuorma alkoi kevetä, putosi kuormaaja kärryn lavan ja rungon väliin. Siinä tuli aikamoinen ongelma, saada kärry tai kuormaaja irti traktorista.

        Kiitos kovasti kaikille kyselyyn osallistujille.Nyt olen asiaa pohtinut ja päätynyt takakuormaajaan.Mulla on vanha Majori, laitan ensin sen siihen mutta tarkoitus olisi
        jossain vaiheessa myydä se Majori (-vm 55 diesel) ja ostaa joku hytillinen ja nopeampi.
        Hyvää kesän katkoa kaikille Wanhojen rautojen kanssa wäkertäjille.


      • volvomään
        Kyselyn aloittaja kirjoitti:

        Kiitos kovasti kaikille kyselyyn osallistujille.Nyt olen asiaa pohtinut ja päätynyt takakuormaajaan.Mulla on vanha Majori, laitan ensin sen siihen mutta tarkoitus olisi
        jossain vaiheessa myydä se Majori (-vm 55 diesel) ja ostaa joku hytillinen ja nopeampi.
        Hyvää kesän katkoa kaikille Wanhojen rautojen kanssa wäkertäjille.

        teet/teit, majuriin takakuormaaja on passeli kuormausvehes, kuten muihinkin veteraanivehkeisiin.

        Hyvää kesän katkoa itsellesi, huolehdi riittävästä painosta majurin nokalla ettet katko majuriasi/itseäsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6989
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1062
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      901
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      855
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe