ampiaisen/kimalaisen pisto

ennakolta kysyjä

On todennäköisesti vain ajan kysymys, milloin hupsu pentu (5kk) saa suuhunsa kimalaisen tai ampiaisen piston. Se nimittäin jahtaa pihalla kaikkea liikkuvaa ja pörisevää.

Onko kenelläkään kokemusta ja neuvoja, miten tulee toimia, jos vahinko sattuu? Painoa pennulla on 6kg.

7

5683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -seefferisti-

Muutamia vuosia sitten lapsuudenkodissani oli lapinkoiranarttu.

Muonakupin ympärillä pörräsi kesäisin ampiaisia/kimalaisia, ja lapparilla oli tapana, tottakai, jahdata niitä suuhunsa.

Kerrampa sitten pelätty hetki koitti, kun yksi pörriäinen pisti lapparia kitalakeen.

Olin ite tuolloin aikasta nuori, joten en ihan tarkalleen muista, mutta koska koiran kurkku ei tuolloin pahasti turvonnut, kipeä oli ainoastaan, sille kehotettiin syöttää nestemäistä ruokaa.

Kannattaahan sitä palleroista tarkkailla.

Koska jos kurkkuun/suuhun amppari pistää, sehän voi tietenkin turvota pahastikin.

• jos alkaa

kurkku turpoon ja heti.ei kyllä jahtaa sen jälkeen kun saa ekan piston se hyvä siinä yleensä.

• enää kyytabuja
        jos alkaa kirjoitti:

kurkku turpoon ja heti.ei kyllä jahtaa sen jälkeen kun saa ekan piston se hyvä siinä yleensä.

luin viime kesänä artikkelin, jossa kerrottiin että enää ei suositella koiralle annetavaksi kyytabletteja, siinä kerrottiin että siitä voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. kannattaa soittaa vaan eläinlääkäriin jos näin pääsee käymään, kyllä heillä oikeat tiedot että annetaanko kyytabletteja vai ei.

• -jke-
        enää kyytabuja kirjoitti:

luin viime kesänä artikkelin, jossa kerrottiin että enää ei suositella koiralle annetavaksi kyytabletteja, siinä kerrottiin että siitä voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. kannattaa soittaa vaan eläinlääkäriin jos näin pääsee käymään, kyllä heillä oikeat tiedot että annetaanko kyytabletteja vai ei.

Eikös näissä kyytabletit mahdollisesti jopa haitallisiksi julistavissa artikkeleissa ole ollut kyse nimenomaan kyyn puremasta? Hyönteisen pistossa elimistöön päätyvä myrkky lienee jotain aivan muuta...

Kyytablettihan ei mitenkään sitä varsinaista myrkytystilaa hoida vaan siitä aiheutuvia välillisiä oireita. Lievittää kipua ja turvotusta. Toisaalta koira pystyy tällöin myös liikkumaan paremmin ja myrkky tätä kautta pääsee leviämään tehokkaammin. Myös myrkytyksen vakavuutta on lääkärissä vaikea arvioida kun annettu lääke lievittää näkyviä oireita. Jokin vasta-aineiden tehoa heikentävä ja toisaalta myrkyn vaikutusta lisäävä riski siihen muistaaksi tämän lisäksi liittyi.

Eli mikään näistä ei hyönteisen pistoa koske.
        Kyllä minä ainakin antaisin ylähengitysteihin kohdistuneeseen hyönteisen pistoon kyytabletteja. Turvotus ja hengitysteiden ahtautuminenhan siinä on juuri uhkana. Ja siihen turvotukseenhan ne kortisonijohdannaiset tunnetusti auttavat. Korjatkoon viisaammat mikäli olen väärässä.

Eri asia sitten suostuuko pistoksen suuhun saanut koira niitä nappeja syömään...

• ryynis
        -jke- kirjoitti:

Eikös näissä kyytabletit mahdollisesti jopa haitallisiksi julistavissa artikkeleissa ole ollut kyse nimenomaan kyyn puremasta? Hyönteisen pistossa elimistöön päätyvä myrkky lienee jotain aivan muuta...

Kyytablettihan ei mitenkään sitä varsinaista myrkytystilaa hoida vaan siitä aiheutuvia välillisiä oireita. Lievittää kipua ja turvotusta. Toisaalta koira pystyy tällöin myös liikkumaan paremmin ja myrkky tätä kautta pääsee leviämään tehokkaammin. Myös myrkytyksen vakavuutta on lääkärissä vaikea arvioida kun annettu lääke lievittää näkyviä oireita. Jokin vasta-aineiden tehoa heikentävä ja toisaalta myrkyn vaikutusta lisäävä riski siihen muistaaksi tämän lisäksi liittyi.

Eli mikään näistä ei hyönteisen pistoa koske.
        Kyllä minä ainakin antaisin ylähengitysteihin kohdistuneeseen hyönteisen pistoon kyytabletteja. Turvotus ja hengitysteiden ahtautuminenhan siinä on juuri uhkana. Ja siihen turvotukseenhan ne kortisonijohdannaiset tunnetusti auttavat. Korjatkoon viisaammat mikäli olen väärässä.

Eri asia sitten suostuuko pistoksen suuhun saanut koira niitä nappeja syömään...

Ampiaisen tms. pistoon kyytabun voi kyllä antaa. Tosin silloinkin kannattaa eläinlääkärille soittaa/käydä siellä.

• RS

meillä ampiainen pisti 2v. narttua vuosi sitten ja naama turposi todella pahasti. Soitin ell, ja kehotti suoraan menemään sinne. Siellä sit laitettiin suoraan suoneen kortisooni ja niskaan antibiootti piikki. itse en siis jäisi odottelemaan mitä tapahtuu jos amppari pistää koiraa.

• tiedoksi

jos koira on ötököille allerginen ja saa pistoksen suuhunsa, niin pahin mahdollinen vahinko pistoksesta voi olla koiran kuolema.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1769
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1628
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1373
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      928
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      918
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      914
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      872
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe