Ford Focus -99 puhaltimen ongelma

buctu

Manuaalisella ilmastoinnilla varustetun Focuksen puhaltimen kanssa seuraava ongelma:
puhaltimen asento 1; ei puhalla, antaa kytkeä ilmastoinnin
puhaltimen asento 2; ei puhalla, antaa kytkeä ilmastoinnin
puhaltimen asento 3; kytkee itsestään sisäilmankierron päälle (antaa kytkeä pois), ei anna kytkeä ilmastointia päälle, puhallin puhaltaa hyvin
puhaltimen asento 4; kytkee itsestään sisäilmankierron päälle (antaa kytkeä pois), ei anna kytkeä ilmastointia päälle, puhallin puhaltaa paremmin kuin asennolla 3
puhaltimen asennon vaihto 4 tai 3 -> 2 sammuttaa sisäilmankierron, antaa kytkeä taas ilmastoinnin, mutta ei puhalla.

Ilmastointi huollettu ja toimii varmasti, puhallin toimii ainakin asennoissa 3-4, akku kytketty irti yli tunniksi joka ei ainakaan nollannut mitään,
Onko asennoilla 1-2 oma vastus tmv? onko puhaltimella jonkinlainen oma "boxi" jonka pystyisi nollamaan?

Auto nauttinut valohoitoa joten nyt kaikki vihjeet on tarpeen ?

10

7537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elmond

      Puhaltimen etuvastus hajonnut. Sen voi vaihtaa itsekin, jos osaa purkaa puoli kojelautaa...
      Vaihto maksoi töineen n. 150 euroa, siitä työn osuus oli noin puolet.

      • buctu

        ...itsekin arvelin. Pitää käydä marmoritiskiltä utelemassa osan hintaa/toimitusaikaa...hyvällä tuurilla jos saisi räjäytyskuvat vielä käsiini.
        V-lopun kelit sellaiset, että ilmastointi pakko saada toimintaan =D.

        Kiitokset Elmondille!


      • ruuvaillen
        buctu kirjoitti:

        ...itsekin arvelin. Pitää käydä marmoritiskiltä utelemassa osan hintaa/toimitusaikaa...hyvällä tuurilla jos saisi räjäytyskuvat vielä käsiini.
        V-lopun kelit sellaiset, että ilmastointi pakko saada toimintaan =D.

        Kiitokset Elmondille!

        Puhalitimen etuvastus sijaitsee puhaltimen kyljessä ja on helppo vaihtaa itse:
        - irroita hansikaslokero (3 ristipääruuvia)
        - irroita hansikaslokeron alla oleva verhoilulevy (3 ruuvia/muovitappia).
        - etuvastus orggis on puhaltimen alareunassa kiinni (minulla oli sininen väriltään), se on yhdellä ruuvilla kiinni, irroita ruuvi, ota vastus kouraan, irroita nelijohtoinen liitin irti ja pistä uusi vastus tilalle
        - ruuvaa vastus kiinni ja kokeile toimiiko
        - pistä loput osat kasaan

        Ford-liikkeessä etuvastuksen hinta oli 18,20 euroa (RS-huolto Tampere, Fordin alkuperäisosa). 150 euroa on kyllä kiskurihinta jos ne tämän homman teki.

        Tohon meni puoli tuntia kun ei ollut ihan sopivan mittaista ruuvaria. Se vastuksen ruuvi on vähän hankalassa paikassa, mutta todellakaan ei mikään mahdoton homma jos osaa ruuvaria vaan käyttää. :)

        Niin ja oireena oli että puhallin toimi vain nopeudella 4, 1-2-3 olivat mykkiä.


      • entinen omistaja
        ruuvaillen kirjoitti:

        Puhalitimen etuvastus sijaitsee puhaltimen kyljessä ja on helppo vaihtaa itse:
        - irroita hansikaslokero (3 ristipääruuvia)
        - irroita hansikaslokeron alla oleva verhoilulevy (3 ruuvia/muovitappia).
        - etuvastus orggis on puhaltimen alareunassa kiinni (minulla oli sininen väriltään), se on yhdellä ruuvilla kiinni, irroita ruuvi, ota vastus kouraan, irroita nelijohtoinen liitin irti ja pistä uusi vastus tilalle
        - ruuvaa vastus kiinni ja kokeile toimiiko
        - pistä loput osat kasaan

        Ford-liikkeessä etuvastuksen hinta oli 18,20 euroa (RS-huolto Tampere, Fordin alkuperäisosa). 150 euroa on kyllä kiskurihinta jos ne tämän homman teki.

        Tohon meni puoli tuntia kun ei ollut ihan sopivan mittaista ruuvaria. Se vastuksen ruuvi on vähän hankalassa paikassa, mutta todellakaan ei mikään mahdoton homma jos osaa ruuvaria vaan käyttää. :)

        Niin ja oireena oli että puhallin toimi vain nopeudella 4, 1-2-3 olivat mykkiä.

        ei autos oo paljon yksinkertaisempaa hommaa ku vaihtaa toi etuvastus. tarvikkeella osan hinta oli 20 euroo ja vaihtoonkin meni ainaski 20 min. 150 euroa on täyttä huijausta


    • =)

      Joo hei hyvää päivää miten helppo operaatio toi oli näillä ohjeilla. Ite olin kärsiny näitä helteitä kuukauden päivät, kun kuvittelin et se on tämmöselle kädettömälle niin vaikea toimenpide... Kiitos ohjeista...

    • BIIIrdie

      Mulla sekos puhallin sillain, että talvipakkasilla oli jäykkä ja kun käänsin sitten sen pienemmälle niin spädäm... Nollalla puhaltaa vähän, 1,2,3 täysillä ja 4 lopettaa puhaltamisen. 0 on myös mahdollista saada puhallus loppumaan, jos se on oikeassa asennossa. Mietin että missähän vosi olla vika ja kuinka vaikia korjata?

    • BIIIIIrdie
      • Ei nakkisormi

        Sehän se on ja löytyy Motonetistä tuote:48-8643 H:19,90e mutta kannattaa
        varmistaa että se löytyy sen paikkakunnan liikkeestä josta sen aikoo ostaa.

        Ei ole ylivoimainen vaihtaa itse mutta ei sovi olla isot nakkisormet.


    • Kytkkin

      Juu, huomasin kyllä :) Mutta sen vaihto ei auttanut asiaa, ongelma jatkuu yhä :( Joko kytkin tai moottori, luultavasti kytkin... Huooooh, se ei taida ihan olla tee-se-itse homma vaihtaa sitä..

    • teeseitsemies

      Haluan vielä lisätä vinkiksi että löysin itse vastuksen vasta kun katsoin BIIIIrdien lähettämää kuvaa.
      Oma alkuperäinen vastus oli valkoinen ja uusi ford varaosa vastus musta. Tämä hankaloitti paljon etsintää kun ei tiennyt etsiä valkoista möttiä vaan mustaa.
      Mutta kun tekee työn ja löytää vastuksen vaan sieltä niin työhön menee puolituntia.

      Jos on nakkisormet tai muuten kankea taipumaan niin suosittelen huoltoliikkeen tekemänä mutta älkää maksako yli 50 euroa työstä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe