Kouluterveydenhoitajalta terveisiä; lapsi on lihava

Äimän käkenä

Ajauduin palstalle syystä että 10 v tyttäreni on saanut kouluterveydenhoitajakseen jonkinsortin personal trainerin. Muutimme, lapsi vaihtoi koulua ja uusi terveydenhoitaja puuttui reippain ottein tytön "orastavaan" ylipaino-ongelmaan. Ollaan ihan normaali perhe, eikä meille kellekään ole tullut mieleen tutkia gramman tarkkuudella paino kehittymistä. Isoveli sai joskus 12 v kasvupyrähdyksen ja siitä asti on ollut tosi hoikka. Tyttö syö monipuolisesti, urheilee ja on reipas. Paino on 39 kg ja pituus 142 cm. Nyt kuitenkin tyttö on huolissaan, peilailee, punnitsee ja pohtii ruokapöydässä, voiko ottaa kaksi perunaa. Ymmärrän, että ylipaino on ongelma, mutta uskon, että suurempi ongelma on kompleksinen suhtautuminen tuon ikäisenä omaan kehoon. Minusta kouluterveydenhoitaja toimi tyhmästi. Tyttö oli ihan tyytyväinen ennen hoitajan puuttumista, nyt hän pitää itseään lihavana jayrittä laihduttaa.

8

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deianna

      Olin 14 vuotta, kun terveydenhoitaja kertoi painoindeksini olevan 25 ja sen, etten saa lihota enää kiloakaan. Otin tietysti tämän ihmisen sanoman tosissani ja aloin tarkkailla painoani ja syömisiäni.

      Yhdeksännen luokan lopussa olin jo syömishäriöinen. Kovasti alipainoinen ja oireilin psyykkisesti. Iloinen tyttö muuttui masentuneeksi, elottomaksi luuksi ja nahaksi. 162 cm ja 39 kiloa.

      Nyt olen 23 - vuotias ja edelleen sairastan bulimiaa, käyn terapiassa ja syön mielialalääkkeitä.

      Minun tarinani toivon opettavan sen, että otat tytön huolen tosissasi. Kerrot mikä on normaalia syömistä, sen miten paljon (urheilevana tyttönä) lihakset painavat. Sen että hän on tärkeä, rakas ja "kelpaa" kaikille juuri sellaisenaan.
      En soisi tätä h*lvettiä edes pahimmalle vihamiehelleni.

      • lapset 12 ja 15

        lapsen painoa ei saisi arvostella.

        meilläkin yks tuttu arvosteli tyttömme ulkonäköä sanoen että "sullekkin on tullut tommonen pömppä vatsa".

        tyttö sitten peilaili illalla vierailun jälkeen ja huomasin sen.

        puhuin heti hänen kanssaan ja sanoin että tommosia ihmisiä jotka arvostelee ei kannata ottaa vakavasti, niillä on itellä ongelmia ja ovat tyhmiä kun arvostelevat.

        kehuin tyttöäni kauniiksi ja mikä tärkeää isänsäkin kehui että on nätti, eikä yhtään "pömppä".

        asia onneksi meni sillä ohi.

        itse muistan kuinka oma kummini arvosteli aikoinaan ruokapöydässä syömisiäni tyyliin "kyllä säkin voisit syödä vähän vähemmän".
        enpä syönyt sit mitään, jätin kaiken lautaselle, niin se sanominen koski. olin joku 15v silloin.
        eipä mua kukaan lohduttanut, edes oma äiti vaikka kuuli ja istui vieressä.


    • terkkarin pitäisi

      olla järkevämpi siinä mitä lapselle sanoo ja mitä ei. Minun 14 vuotias tyttäreni sai kuulla olevansa ylipainoinen. On isokokoinen ja roteva, ei läski. Tyttäreni ilmoitti ettei syö mitään. Meni jonkun aikaa että jouduin vahtimaan että syö, koska koulussa ei syönyt. Nyt tyttö on laihtunut, kun sanoin että syö proteiineja ja rasvoja ja vain vähän hiilihydraatteja. Terkkareiden pitäisi tehdä oikea ruokavalio lapsille jotka ovat ylipainoisia, MUTTA EIVÄTHÄN NE RESSUKAT TIEDÄ MITÄÄN RAVINTO-OPISTA!

      • periaatteessa

        Ja nimenomaan ns. nopeat hiilihydraatit heiluttavat insuliinitasoa. Jos homma ei mene mihinkään Atkinsin tyylisiin todella rankkoihin erikoisdieetteihin, ei sillä ole lapsesi terveydelle merkitystä. Tosiasia on, että hitaiden hiilihydraattien syönti on terveellistä, ja esim Karppaus ei ole vaarallista, jos ei lähdetä leikkimään ketoosien ja muiden kommervenkkien kanssa, sekä huonoin tiedoin. Tunnen monia, jotka ovat juuri hiilihydraattien rajoitusten kautta päässeet hyviin tuloksiin niin laihtumisen kuin kolesteroliarvojenkin suhteen. Samoin esim aikuisiän diabeteksen. Perustallahan on terveellinen ajatus. Paljon kasviksia, täysjyvätuotteita (mahdollisimman käsittelemättömiä), jne. Rasvojen laadullakin on merkitystä. Se, että syö voita ei ole välttämättä se pahin, mutta nykymargariini meininkikään ei ole terveellinen. katselkaapa niitä margariinien lisäainelistoja.

        Meillä esimerkiksi syödään minimaalisen vähän perunaa kotona. Peruna on huono perusraaka-aine, ja sen ainoa etu on hinta. Ihminen ei ravitsemuksellisesti perunaa tarvitse lainkaan, koska on paljon muita paljon terveellisempiä kasviksia. Että älä nyt ihan suoriltaan terveydenhoitajan ja tyttäresi linjauksia tyrmää, näillä tiedoilla tosin ei voi sanoa, että onko sinulla oikeasti syytä olla huolissaan.


      • periaatteessa
        periaatteessa kirjoitti:

        Ja nimenomaan ns. nopeat hiilihydraatit heiluttavat insuliinitasoa. Jos homma ei mene mihinkään Atkinsin tyylisiin todella rankkoihin erikoisdieetteihin, ei sillä ole lapsesi terveydelle merkitystä. Tosiasia on, että hitaiden hiilihydraattien syönti on terveellistä, ja esim Karppaus ei ole vaarallista, jos ei lähdetä leikkimään ketoosien ja muiden kommervenkkien kanssa, sekä huonoin tiedoin. Tunnen monia, jotka ovat juuri hiilihydraattien rajoitusten kautta päässeet hyviin tuloksiin niin laihtumisen kuin kolesteroliarvojenkin suhteen. Samoin esim aikuisiän diabeteksen. Perustallahan on terveellinen ajatus. Paljon kasviksia, täysjyvätuotteita (mahdollisimman käsittelemättömiä), jne. Rasvojen laadullakin on merkitystä. Se, että syö voita ei ole välttämättä se pahin, mutta nykymargariini meininkikään ei ole terveellinen. katselkaapa niitä margariinien lisäainelistoja.

        Meillä esimerkiksi syödään minimaalisen vähän perunaa kotona. Peruna on huono perusraaka-aine, ja sen ainoa etu on hinta. Ihminen ei ravitsemuksellisesti perunaa tarvitse lainkaan, koska on paljon muita paljon terveellisempiä kasviksia. Että älä nyt ihan suoriltaan terveydenhoitajan ja tyttäresi linjauksia tyrmää, näillä tiedoilla tosin ei voi sanoa, että onko sinulla oikeasti syytä olla huolissaan.

        Perun äskeisen, luin huonosti. Sinähän olit toiminutkin viisaasti´, kun olit kertonut hiilihydraateista. Olen hirveän pahoillani, ja yritän lukea seuraavalla kerralla huolellisemmin.


      • pyytele anteeksi
        periaatteessa kirjoitti:

        Perun äskeisen, luin huonosti. Sinähän olit toiminutkin viisaasti´, kun olit kertonut hiilihydraateista. Olen hirveän pahoillani, ja yritän lukea seuraavalla kerralla huolellisemmin.

        Olen jo ammattini puolesta lukenut paljon ravinto-oppia. Joten tiedän oikeanlaisten rasvojen ja proteiinien merkityksen. On unohdettu pähkinät,siemenet, mantelit, linssit,pavut ym.tärkeät raaka-aineet.Terveydenhoitaja ei sanallakaan tyttärelleni maininnut niistä. Terkka ei edes tiennyt että linssit sisältävät runsaasti esim. rautaa. Meillä syödään raakana paljon kasviksia ja vain vähän prunaa.


    • puuttuisin tuohon

      Kyllä sinun pitää ehdottomasti puuttua tuollaiseen. Terveydenhoitajalle pitäisi nyt kyllä laittaa tiukkaa viestiä, että tyttösi on notkahtamassa toiseen ääripäähän, anoreksiariskiin terveydenhoitajan lausuntojen takia. Lapsen äitinä sinulla on siihen täysi oikeus ja oikeastaan velvollisuuskin. Aiheesta on ollut niin paljon tiedotusvälineissä, että luulisi ammattilaisen osaavan pitää mölyt mahassaan. Tapoja asian esilletuomiseksi kun on muitakin, kuin täräyttää ylipainosta herkässä iässä olevalle lapselle.

      Pidä huoli, että tyttö syö edelleen monipuolisesti ja urheilee, niin todennäköisesti hänelle käy kuten veljelleenkin ja pituuskasvu häivyttää "ongelman". Sen lisäksi sinun täytyy ehdottomasti saada tyttö vakuuttuneeksi, että ei ole järkeä alkaa tarkkailla jokaista suupalaa tai jättää aterioita väliin, vaan järkevillä valinnoilla ja terveellisillä elämäntavoilla orastava ongelmakin poistuu.

      • kdsjd

        Minä en laskisi lasta koulun terveydenhuoltoon. He ei vain ymmärrä kaikkia asioita välillä oikein. Kuuluvat koulun henkilökuntaan vaikka toisin väitetään. Heidän pitää ajatella niinkuin koulussa on tapana. Yksityisellä käyttäisin vain. Parempi palvelu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe