Ongelmia Rajalla

---

Olen ollut jenkeissä puoli vuotta. Ensimmäisen kerran matkustin kolmeksi kuukaudeksi viime syyskuussa, joulu suomessa ja tammikuussa takaisin poikaystävän luokse. Rajalla jouduin kuulusteluihin että miksi olen taas tulossa yms. Pääsin maahan mutta passiini leimattiin punainen leima missä on muutama koodi ja alleviivattu 90days. Varoiteltiin että seuraavalla kerralla saattaakin olla ongelmia maahantulossa. käytännössä pysy suomessa kauemmin.

Nyt olisi lähtö taas edessä kesäkuussa. Suomessa olen ollut silloin kaksi kuukautta ja turistiaikeeni olen yrittänyt tehdä selväksi esimerkiksi varaamalla hotellin miamista yms.

Mitä teen jotta varmasti pääsen poikaystävän luokse rajan toiselle puolelle? Hänestä ei varmaankaan kannata kenellekkään rajaviranomaisille mainita?

Kuinka moni on käännytetty pois rajalta? Miten se tapahtuu ja kuinka yleistä se on?

KIITOS.

12

1517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paivahan

      naita sattuu. Sinua kuulustellaan ja jos maahantulo evataan odottelet seuraavaa Suomeen menevaa konetta takahuoneessa.
      Ei hyvalta nayta tuo punainen leima.

    • ???

      Eikös sitten kannattaisi hakea ihan oikeata viisumia?

    • transatlantic

      Maahantuloviranomaiset varmasti kiinnittävät heti huomion siihen, että viimeisen noin yhdeksän kuukauden aikana olet viettänyt paljon enemmän aikaa 'turistina' USA:ssa kuin omassa kotimaassasi. Ei enteile hyvää.

      Mieleen tulee myös kysymys kuinka ansaitset matkarahasi? Viranomaiset voivat hyvinkin arvella sinun ansaitsevan ne laittomalla työllä USA:ssa, sillä vietäthän siellä enemmän aikaa kuin missään muualla.

      Kannattaa ottaa yhteyttä suurlähetystöön ja kysyä neuvoa, sillä olisi harmi tulla käännytettyä rajalta. Toisaalta suurlähetystö yleensä neuvoo vain 'normaali' käytäntöä, eivätkä ratko ongelmia.

    • olivia1919

      kaverini on käännytetty rajalla, mutta silloin tilanne oli se että hän oli oleskellut jenkeissä yhtäjaksoisesti ainakin puoli vuotta yli työviisumin (oli aupairina ja jäi sitten pidemmäksi aikaa). Joten kun hän myöhemmin yritti mennä lomalle nykiin, tuli käännytys takaisin.

      En kuitenkaan usko että tuota 3 kk turistiviisumia voi käyttää noin että viettää vuodessa enemmän aikaa usa:ssa kuin suomessa. mielestäni siitä on ihan säädetty että suomessa pitää viettää tietty määrä päiviä vuodessa....en nyt kuitenkaan kuollaksenikaan muista mitään tarkempaa. varmaan guuglettamalla löytyisi.

      itse olen viikon päästä lähdössä kuukaudeksi poikakaverini luo jenkkeihin......aikoinaan möläytin että poikakaverin luo menossa, ja siitä asti olen saanut vastailla niin älyttömiin ja v-mäisiin kysymyksiin rajalla että huh huh......

      mutta siis onnea matkaan, toivotaan että pääset maahan!

      • viisumikaan

        aina takaa maahanpaasya jos epailevat etta ei ole puhtaat jauhot pussissa.


      • ..;:,
        viisumikaan kirjoitti:

        aina takaa maahanpaasya jos epailevat etta ei ole puhtaat jauhot pussissa.

        voiko ne virkailijat vain itse päättää siinä hetkessä että käännyttääkö vai eikö? kysytäänkö siinä koskaan kolmannelta osapuolelta mitään?

        mitkä ovat syitä milloin käännyttävät? pelkästään jos joku on tehnyt jotai ns "laitonta", säätöjen vastasta vai voiko ne ihan huvikseenki jos vaikka vain epäilee.. ?


      • Olivia191
        ..;:, kirjoitti:

        voiko ne virkailijat vain itse päättää siinä hetkessä että käännyttääkö vai eikö? kysytäänkö siinä koskaan kolmannelta osapuolelta mitään?

        mitkä ovat syitä milloin käännyttävät? pelkästään jos joku on tehnyt jotai ns "laitonta", säätöjen vastasta vai voiko ne ihan huvikseenki jos vaikka vain epäilee.. ?

        itse olen samaa miettinyt, koska kuten edellä mainitsin, olen joutunut kovaankin tenttiin vaikka en ole ikinä mitään likimainkaan laitonta tehnyt, vain lomamatkoilla käynyt poikakaverin luona.
        Luulisin kyllä että pelkkä epäily ei riitä vaan heillä on oltava kunnon todisteet ja syyt sille ettei sinua voi päästää maahan.
        Alkuperäisen kirjoittajan kertomus tosin mielestäni voisi olla tarpeeksi syytä olla päästämättä maahan, koska turistiviisumi ei ole tarkoitettu "jatkuvaan" oleskeluun.


      • maahantulohaastattelussa
        ..;:, kirjoitti:

        voiko ne virkailijat vain itse päättää siinä hetkessä että käännyttääkö vai eikö? kysytäänkö siinä koskaan kolmannelta osapuolelta mitään?

        mitkä ovat syitä milloin käännyttävät? pelkästään jos joku on tehnyt jotai ns "laitonta", säätöjen vastasta vai voiko ne ihan huvikseenki jos vaikka vain epäilee.. ?

        Mikä olisi se kolmas osapuoli, jota kuultaisiin asiassa? Poikaystävä?

        90 päivää on visa waiverin aikaraja, eikä sitä ole tarkoitus käyttää monta kertaa vuodessa. Jos maahantulossa epäillään, että olet aikomassa jäädä maahan, ilman viisumia vaikka opiskelu-, naimisiinmeno- tai työskentelytarkoituksessa, maahanpääsy voidaan evätä. Käännytystä tuskin tehdään ihan muutamassa minuutissa, vaan sitä edeltää pitkä kuulustelu, jossa voi olla useampi henkilö kyselemässä.

        Kuten joku jo aiemin kirjoitti, maahntulossa tulee varmaan esiin kysymyksiä, millä olet elättänyt ja millä aiot elättää itsesi matkan aikana, jos olet ollut suurimman osan viimeisen vuoden aikana Yhdysvalloissa visa waiverilla, joka ei salli työskentelyä.

        Jos olette kihloissa, voisit ehkä hakea K1-viisumia, mutta ennen tuota matkaa, jolla sinut luultavasti käännytetään. Viisumin hakeminen käännytyksen jälkeen voi olla hankalampaa.


      • Meduuli
        ..;:, kirjoitti:

        voiko ne virkailijat vain itse päättää siinä hetkessä että käännyttääkö vai eikö? kysytäänkö siinä koskaan kolmannelta osapuolelta mitään?

        mitkä ovat syitä milloin käännyttävät? pelkästään jos joku on tehnyt jotai ns "laitonta", säätöjen vastasta vai voiko ne ihan huvikseenki jos vaikka vain epäilee.. ?

        Käännytys ei ole rikosoikeudellinen prosessi, siinä ei päde se "syytön kunnes syylliseksi tuomittu", vaan maahan pyrkijän pitää itse osoittaa täyttävänsä maahan pääsyn edellytykset. Tämä on yleinen periaate kaikkialla, myös Suomessa. Tuskin huvikseen käännyttävät, mutta USA:ssa tuo kynnys voi olla aika alhaalla.

        Käännytyksestä seuraa sitten monivuotinen maahantulokielto, jolloin voi olla mahdotonta saada edes ennalat haettua viisumia.

        Aloittajan seuraava matka olisi jo kolmas 90 vrk matka vuoden sisällä, se tuskin mitenkään menee läpi turistina.

        Tässä eräs maahantulotarkastus:

        http://www.uusisuomi.fi/nakokulmat/niklasherlin/eeva-kaarina-aronen-ja-maahan-saapuminen


      • tämä kokemus
        Olivia191 kirjoitti:

        itse olen samaa miettinyt, koska kuten edellä mainitsin, olen joutunut kovaankin tenttiin vaikka en ole ikinä mitään likimainkaan laitonta tehnyt, vain lomamatkoilla käynyt poikakaverin luona.
        Luulisin kyllä että pelkkä epäily ei riitä vaan heillä on oltava kunnon todisteet ja syyt sille ettei sinua voi päästää maahan.
        Alkuperäisen kirjoittajan kertomus tosin mielestäni voisi olla tarpeeksi syytä olla päästämättä maahan, koska turistiviisumi ei ole tarkoitettu "jatkuvaan" oleskeluun.

        Pallontallaajien palstalta.

        http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=3867.msg190565#msg190565

        Ja

        http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=3867.msg190570#msg190570


      • hellanjettas
        Meduuli kirjoitti:

        Käännytys ei ole rikosoikeudellinen prosessi, siinä ei päde se "syytön kunnes syylliseksi tuomittu", vaan maahan pyrkijän pitää itse osoittaa täyttävänsä maahan pääsyn edellytykset. Tämä on yleinen periaate kaikkialla, myös Suomessa. Tuskin huvikseen käännyttävät, mutta USA:ssa tuo kynnys voi olla aika alhaalla.

        Käännytyksestä seuraa sitten monivuotinen maahantulokielto, jolloin voi olla mahdotonta saada edes ennalat haettua viisumia.

        Aloittajan seuraava matka olisi jo kolmas 90 vrk matka vuoden sisällä, se tuskin mitenkään menee läpi turistina.

        Tässä eräs maahantulotarkastus:

        http://www.uusisuomi.fi/nakokulmat/niklasherlin/eeva-kaarina-aronen-ja-maahan-saapuminen

        sentään kun oli kultalusikka suussa syntynyt neiti joutunut tiukkaan paikkaan.
        Ettei vaan omassa asenteessa ollut vikaa, ainakin tuli sellainen tunne kun jutun luki.
        Oikein pitänyt mainita että on syntynyt rikkaaksi, voi .......u mikä idiootti.
        Mistähän kautta ressukka oli myös lentänyt, kun oli niiiin väsynyt lennosta?
        Itse lensin parikuukautta sitten Melbourneen, Australiaan 23:ssa tunnissa eikä tuntunut missään.


      • Viestiketjun aloitta
        hellanjettas kirjoitti:

        sentään kun oli kultalusikka suussa syntynyt neiti joutunut tiukkaan paikkaan.
        Ettei vaan omassa asenteessa ollut vikaa, ainakin tuli sellainen tunne kun jutun luki.
        Oikein pitänyt mainita että on syntynyt rikkaaksi, voi .......u mikä idiootti.
        Mistähän kautta ressukka oli myös lentänyt, kun oli niiiin väsynyt lennosta?
        Itse lensin parikuukautta sitten Melbourneen, Australiaan 23:ssa tunnissa eikä tuntunut missään.

        Alkuperäisenä kirjoittajana täytyi tulla toteamaan, että pääsin tuolloin maahan. Ja vielä syyskuussakin yli kuukauden reissulle. Molemmilla kerroilla ankarat kyselyt mutta aina lopuksi toivottivat mukavaa oloa. kerroin rehellisesti meneväni poikaystäväni luokse. Nyt on onneksi viisumi passissa eikä juurikaan tuosta tarvitse huolehtia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe