Indeksikorotus/Elatus-

velvollisuus

Oon itse eronnut v. 2004,kun mies löysi uuden vaimokkeen itselleen.

Mies päätti maksaa lapsistaan(5) tietyn summan kuukaudessa,jonka vain sitten hyväksyin allekirjoituksellani.
Myöhemmin mies meni naimisiin ja uuden lapsenkin he tempasivat.
Jäivät asumaan sitä meidän entistä yhteistä taloa,josta toki vielä hieman velkaa,(mutta jonka siitä hetkestä kolmen vuoden päästä voitolla myivät).
Itse sain lapset luokseni,ja se oli sillä hetkellä tärkeintä..ei se maallinen omaisuus.

Hiljaiseloa sittemmin ollut,kunnes pari vuotta sitten mies sai kuulla että seurustelen..siinä vaiheessa hän yritti välittömästi lastenvalvojan kautta saada elatusmaksuja alennettua,
(ex ei vaan tajunnut sitä ettei nykyinen mieheni ole elatusvelvollinen kuin ainoastaan 2. omaa lastaan kohtaan).
Se juttu ei kuitenkaan onnistunut,koska olin työtön.

Nyt kun ilmoitin miehelle että indeksikorotus on elatusmaksuihin tullut vuoden alusta ja että hain leimat elatuspapereihin..mies oli hetken hiljaiselossa..kunnes tuli viesti että; "olen varannut ajan lastenvalvojalle,tulotiedot ym. mukaan".

Itse teen osa-aikatyötä,(kolmelle eri työnantajalle),josta saan lisänä työmarkkinatukea vajaat 200 e/kk.ssa..koska työtuloni ovat niin pienet(n.600-800e/kk.ssa).
Vuokramme on suht suuri,reilut 1000 e/kk.ssa,josta pienituloisina saamme mieheni kanssa lisäksi asumistukea reilut 200 euroa.
(Miehenikään ei siis ole mikään suurituloinen..päinvastoin).
Emme asu omakotitalossa,vaan vuokralla..vaikka lapsilukumäärä suuri onkin.
Omaisuuttakaan meille ei ole ehtinyt kertyä(eroistamme johtuen).

Ex mieheni ei ole käynyt lapsia koskevissa palavereissa,tapaa heitä n.kerran kuussa..eikä tapaamisten välillä pidä mitään yhteyttä omiin lapsiinsa.
Lomallekaan ei ota heitä lainkaan luokseen.
Ex osti uuden ISON talon vuosi sitten,ja käy vakituisesti töissä(tarvitseehan sitä kun yksi pieni lapsi heillä..).

Nyt sitten Ex mies kokee "herätyksen"kun pitäisi maksaa lapsista indeksikorotukset.
Hän on siis päättänyt ettei aio maksaa..vaan kenties haluaa jopa alentaa elatusmaksuja,(se ois todennäköisempää hänet tietäen).Siitä syystä viestitti ajasta lastenvalvojalle.

Kyse on kuitenkin HÄNEN omista lapsistaan..ja kun lapset ovat nyt jo isompia(9,12,13,16,17- vuotiaita)he kuluttavatkin ja tarvitsevat kaikkea enemmän(vanhimman lapsen ammattikoulukaan ei oo ilmaista ollut).
Ex mies ei osallistu mitenkään muutoin lapsien menoihin tai hankintohin(kännykät,tietsikka,fillarit*5) ,kun mitä on elatusmaksuja maksanut..enkä oo sitä vaatinutkaan.

Se että mies ei suostuisi omistaan enää itse aikoinaan määräämäänsä summaa(indeksikorotuksen kera)maksamaan on mielestäni törkeetä.
Yksin en oo aikoinaan lapsia tehnyt,kyllä hän oli kaikessa mukana ihan alusta loppuun.

No,tuohon "palaveriin" en aio mennä,(eikä sinne ole pakkokaan mennä sillä olen yksinhuoltaja lapsilleni).
Ilmoitin syyn exälle, kuin myös lastenvalvojan toimistoon..tulotietoni kun he saavat halutessaan Kelalta.

Ymmärtäisin jos ex olisi todellisessa taloudellisessa"pulassa",
ja olisi työtön/sairas tms.mutta varmasti hän silloin asuisi yhden lapsen(ja vaimonsa)kanssa pienemmässä asunnossakin.

Jokainen huoltaja jolla on useampi lapsi tietää sen että lapsi/nuori kuluttaa paljon yli sen mitä elatusmaksu on(vaikka otettais molempien vanhempien osuus mukaan).

Miten on muilla yksinhuoltajilla vuoden alusta tullut ideksikorotus sujunut?Onko mennyt maksut mutkattomasti..vai onko vastaavanlaista noottia ilmennyt?

16

1697

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se indeksi

korotus koske vaan kelan maksamia elatustukia, eikä etän maksamia sopimuksen mukaisia elatus maksuja?

• niihin

Etävanhemman maksamiin elatusmaksuihin tulee myös indeksikorotus. Eläminen kallistuu tasapuolisesti kaikilla, ei vain niillä joille Kela maksaa tuet.

• jos etä
        niihin kirjoitti:

Etävanhemman maksamiin elatusmaksuihin tulee myös indeksikorotus. Eläminen kallistuu tasapuolisesti kaikilla, ei vain niillä joille Kela maksaa tuet.

maksaa enemmän kuin minimin indeksikorotuksen jälkeen niin silloin ei nouse, ja riippuu etän tuloistakin, jos esim. 5 kersaa niin etälle ei välttämättä jää maksettavaa sitäkään mitä nyt maksaa.

• sillä tavalla
        jos etä kirjoitti:

maksaa enemmän kuin minimin indeksikorotuksen jälkeen niin silloin ei nouse, ja riippuu etän tuloistakin, jos esim. 5 kersaa niin etälle ei välttämättä jää maksettavaa sitäkään mitä nyt maksaa.

että kaikille tulee se tasan sama indeksikorotus riippumatta siitä, kuka sen tuen maksaa. Tämä on tosiasia.

• ap.
        jos etä kirjoitti:

Mutta kyllä se indeksikorotus tulee ihan samalla tavalla,vaikka etävanhempi maksaisi minimiä suurempaakin elatusmaksua.

Indeksikorotus tulee automaattisesti,ja ensi vuoden alusta kaikenlisäks ihan joka vuosi sanoi lastenvalvoja.
        Kun sopimuksessa lukee tietty määrä maksettavaa elatusmaksuja..se summa on ihan virallinen.

Jos elatusmaksuksi ois sovittu 200 euroa/lapsi..silti indeksikorotus ois tullut.

• eipä noi
        jos etä kirjoitti:

"indeksikorotukset" pahemmin vaikuta, sovittiin exän kanssa 3 vuotta sitten et se maksaa 100e per lapsi( 3 asuu mun tykö) ja mä saman verran yhdestä joka asuu exällä. Exä isompi tuloinen kuin minä mut mulle kaikki lapset saman arvoisia niinkuin exällekin ja hyvin on toiminut.

• jokainen tehdä
        eipä noi kirjoitti:

"indeksikorotukset" pahemmin vaikuta, sovittiin exän kanssa 3 vuotta sitten et se maksaa 100e per lapsi( 3 asuu mun tykö) ja mä saman verran yhdestä joka asuu exällä. Exä isompi tuloinen kuin minä mut mulle kaikki lapset saman arvoisia niinkuin exällekin ja hyvin on toiminut.

mielensä mukaisen elatussopimuksen...jos se vain molemmille osapuolille sopii.
        Ei indeksikorotus hakematta elatusmaksuihin tule!

Mutta, jos on olemassa oleva sopimus..molempien allekirjoituksella..ja sitten hakee lastenvalvojalta leimat virallisiin elatussopimuspapereihin..silloin se indeksikorotus on lainvoimainen ja MYÖS ulosottokelpoinen.

On se kumma kun ei ymmärretä että kustannukset nousee ihan kaikesta/kaikista..ei lapsen elatus saa/eikä voi olla pelkästään lähivanhemman tehtävä.
        Kun lapset kasvaa..kasvaa myös menot.
        Lasten arvostukseen tuo asia ei liity muutoin kun että onko etävanhempi niin typerä ettei halua omille lapsilleen sitä oikeutta mikä heille kuuluu?

• oo
        jokainen tehdä kirjoitti:

mielensä mukaisen elatussopimuksen...jos se vain molemmille osapuolille sopii.
        Ei indeksikorotus hakematta elatusmaksuihin tule!

Mutta, jos on olemassa oleva sopimus..molempien allekirjoituksella..ja sitten hakee lastenvalvojalta leimat virallisiin elatussopimuspapereihin..silloin se indeksikorotus on lainvoimainen ja MYÖS ulosottokelpoinen.

On se kumma kun ei ymmärretä että kustannukset nousee ihan kaikesta/kaikista..ei lapsen elatus saa/eikä voi olla pelkästään lähivanhemman tehtävä.
        Kun lapset kasvaa..kasvaa myös menot.
        Lasten arvostukseen tuo asia ei liity muutoin kun että onko etävanhempi niin typerä ettei halua omille lapsilleen sitä oikeutta mikä heille kuuluu?

saanut enää pariin vuoteen tehdä sellasta sopimusta mihin se indexi korotus tulee, se on laiton. tiedän kyllä että niitäkin on vielä tehty. lapsen ikä määrää korotukset

• se sinun tietosi
        oo kirjoitti:

saanut enää pariin vuoteen tehdä sellasta sopimusta mihin se indexi korotus tulee, se on laiton. tiedän kyllä että niitäkin on vielä tehty. lapsen ikä määrää korotukset

perustuu???

Olen siis ap. kirjoittaja..ja ainakin tänäpä kun lastenvalvoja soitti..hän oli myös sitä mieltä että ei ole oikein että kaikki lapsiin kohdistuvat kustannukset hoitaa yksinomaan lähivanhempi..ja että nuo indeksikorotukset ovat ihan lainvoimaisia..ja ensi vuoden alusta ne korotukset tulevat joka vuoden alusta..kun muutkin kustannukset nousevat.

Lastenvalvoja on lasten edunvalvoja...mutta silti hän piti kovin ihmeellisenä että ex-mies lähtee hakemaan alennusta elatusmaksuihin..koska itse olen lähivanhempana enempi elatuskyvytön pienten tulojeni vuoksi.
        Itsellä menee todellakin kaikki rahat LAPSIIN,asumiseen, ja ruokaan.
        Itseeni ei ole varaa laittaa euron euroakaan.

Kuulemansa perusteella...hän(lastenvalvoja) oli sitä mieltä että exän osaksi jää oikeusteitse hakea alennusta elatusmakusihin..muutoin se "alennus"ei taida onnistua.

• jos nousee...
        se sinun tietosi kirjoitti:

perustuu???

Olen siis ap. kirjoittaja..ja ainakin tänäpä kun lastenvalvoja soitti..hän oli myös sitä mieltä että ei ole oikein että kaikki lapsiin kohdistuvat kustannukset hoitaa yksinomaan lähivanhempi..ja että nuo indeksikorotukset ovat ihan lainvoimaisia..ja ensi vuoden alusta ne korotukset tulevat joka vuoden alusta..kun muutkin kustannukset nousevat.

Lastenvalvoja on lasten edunvalvoja...mutta silti hän piti kovin ihmeellisenä että ex-mies lähtee hakemaan alennusta elatusmaksuihin..koska itse olen lähivanhempana enempi elatuskyvytön pienten tulojeni vuoksi.
        Itsellä menee todellakin kaikki rahat LAPSIIN,asumiseen, ja ruokaan.
        Itseeni ei ole varaa laittaa euron euroakaan.

Kuulemansa perusteella...hän(lastenvalvoja) oli sitä mieltä että exän osaksi jää oikeusteitse hakea alennusta elatusmakusihin..muutoin se "alennus"ei taida onnistua.

Onko lastenvalvoja selvänäkijä ? Kun tietää, että indeksi nousee ensi vuoden alusta yli 5 %. Indeksikorotus tulee, jos nousu on yli 5%. Tuskin tulee. Ruoka halpenee, asuntolainojen korot laskee, palkat polkee paikallaan, koneet ja elektroniikka halpenevat...

• Toimii :)

Indeksikorotus ei ole mikään vapaaehtoinen maksu, vaan lakisääteinen. Hae elatussopimukseenne korotusleimat (-07 ja -09 vuosilta). Samalla saat tietää onko ns. yliheittovuosi tuo -07, jolloin saat korotuksen vähintään 1.1.09 lukien. Korotus on ulosottokelpoinen suoraan, eli sopimus paperi merkinnällä ja netinkautta tulostettu ulosmittuashakemus ulosottoon ja johan homma pelaa siististi. Ei tarvitse olla tekemisissä ex:n kanssa, uo miehet hoitelee sinulle kuuluvan osuuden miehen palkasta.

• vilpitön kysymys

Eikö korotuspaperi pitäisi ensin lähettää elatusvelvolliselle ja antaa mahdollisuus maksaa vapaaehtoisesti. Jossei maksa seuraavassa kuussa sitten ulosottoon ?

Siis yleisesti,kenen vastuulla on huolehtia korotuksen tiedotuksesta ?

a) etän pitää itse älytä

b) lähi ilmoittaa etälle

c) lv ilmoittaa etälle.

Siis olen etä, ja maksan indeksikorotuksen, jos siitä minulle ilmoitetaan. Mutta jos viedään suoraan ulosottoon, maksan tietysti sittenkin, mutta jostain muusta se on pois

• Aino_Kaino_

indeksikorotus on v. 2009??

• mamma betalas
        Aino_Kaino_ kirjoitti:

indeksikorotus on v. 2009??

Seuraavassa tiedote sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta:

Kuntainfo 13/2008 11.12.2008
        suomeksi
        Elatusapujen ja elatustuen määrät nousevat 1.1.2009
        Sisältöteksti
        Eräiden elatusapujen sitomisesta elinkustannusindeksiin annetun lain (660/1966) mukaan eräitä elatusapuja on korotettava seuraavan kalenterivuoden alusta lukien lain tarkoittaman elinkustannusindeksin noustua vähintään viisi prosenttia viimeksi tapahtunutta elatusapujen korottamista vastanneesta indeksiluvusta. Elatusapuja on viimeksi korotettu vuoden 2007 alusta. Elinkustannusten nousu lokakuusta 2006 lokakuuhun 2008 oli 8,9 prosenttia.

Sosiaali- ja terveysministeriön 26.11.2008 antaman asetuksen (746/2008) mukaisesti muun muassa avioliittolain (234/1929) tai lapsen elatuksesta annetun lain (704/1975) perusteella määräajoin suoritettavat elatusavut nousevat 5 prosenttia 1.1.2009 lukien. Korotus koskee ennen 1.1.2007 vahvistettuja elatusapuja.
        Myös elatusturvalain (671/1998) nojalla suoritettavan elatustuen määrä nousee edellä mainitun päätöksen mukaisesti 5 prosenttia. Täysimääräisen elatustuen määrä on 1.1.2009 lukien 136,41 euroa kuukaudessa lasta kohden.

• jos haluaa
        vilpitön kysymys kirjoitti:

Eikö korotuspaperi pitäisi ensin lähettää elatusvelvolliselle ja antaa mahdollisuus maksaa vapaaehtoisesti. Jossei maksa seuraavassa kuussa sitten ulosottoon ?

Siis yleisesti,kenen vastuulla on huolehtia korotuksen tiedotuksesta ?

a) etän pitää itse älytä

b) lähi ilmoittaa etälle

c) lv ilmoittaa etälle.

Siis olen etä, ja maksan indeksikorotuksen, jos siitä minulle ilmoitetaan. Mutta jos viedään suoraan ulosottoon, maksan tietysti sittenkin, mutta jostain muusta se on pois

Siis indeksikorotus pitäisi elatusvelvollisen itse ymmärtää maksaa. Mutta minäkään en ole huomannut indeksikorotusta tänä vuonna ennenkuin sain kaveriltani siitä kuulla. Joten en tietenkään ilkeämielisyyttäni laita samantien ulosottoon, vaan ilmoitan siitä korrektisti elatusvelvolliselle ja annan vielä kopion leimatusta paperista. Jos hän ei sittenkään aio maksaa, niin sitten se on tietoinen valinta ja niitä voi hakea ulosotosta. Viime kerralla elatusvelvollinen itse soitti ja kysyi olenko kuullut indeksikorotuksesta ja olenko leiman hakenut. Tuolloin kerroin olevani menossa ja että voin ilmoittaa tarkan summan sitten, niin ei tarvitse alkaa arpoa. Enkä ole niitä takautuvasti vaatinut, vaan laittanut tekstarin (jotta on sitten el.velv. todistaa) että riittää kun alkaa maksaa siitä päivästä lukien.

• ---------------
        jos haluaa kirjoitti:

Siis indeksikorotus pitäisi elatusvelvollisen itse ymmärtää maksaa. Mutta minäkään en ole huomannut indeksikorotusta tänä vuonna ennenkuin sain kaveriltani siitä kuulla. Joten en tietenkään ilkeämielisyyttäni laita samantien ulosottoon, vaan ilmoitan siitä korrektisti elatusvelvolliselle ja annan vielä kopion leimatusta paperista. Jos hän ei sittenkään aio maksaa, niin sitten se on tietoinen valinta ja niitä voi hakea ulosotosta. Viime kerralla elatusvelvollinen itse soitti ja kysyi olenko kuullut indeksikorotuksesta ja olenko leiman hakenut. Tuolloin kerroin olevani menossa ja että voin ilmoittaa tarkan summan sitten, niin ei tarvitse alkaa arpoa. Enkä ole niitä takautuvasti vaatinut, vaan laittanut tekstarin (jotta on sitten el.velv. todistaa) että riittää kun alkaa maksaa siitä päivästä lukien.

postissa tulemaan elatusvelvolliselle tiedotteen että paljon pitäisi nyt maksaa. ainakin meille tuli viimeeksi. nyt tänä vuonna 2011 ei ole ilmoitusta vielä tullut.tuleekohan???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      111
      2722
    2. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      62
      1724
    3. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      17
      1720
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      267
      1608
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      11
      1564
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      27
      1268
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      27
      1139
    8. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1062
    9. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      83
      1031
    10. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1022
    Aihe