Mielikuvituksen käyttö.

pilvi*

Kun meiltä kysytäään miten määrittelemme luovan ihmisen,yleisin vastaus on " luova ihminen " on sellainen ,joka osaa käyttää mielikuvitustaan.

Jotkut kutsuvat häntä oikean aivopuoliskon käyttäjäksi.Tämä on osittain totta.
Luovat ihmiset ovat taipuvaisia käyttämään juuri oikeaa aivopuoliskoa,mikä ohjaa intuitiivisia ajattelutoimintoja,muovaa mielikuviamme,eli siis tukee mielikuvitusajatteluamme.

On todettu,että oikea aivopuolisko virittää sähköisiä alfa-aaltoja,joita ilmenee silloin,kun kuvittelemme,visualisoimme tai
päiväunelmoimme.

Isojen aivojen vasen puolisko taas aktivoituu,kun suoritamme loogisia,matemaattisia,kielellisiä ja arviointitehtäviä.
Näitä harjoitellessamme aivojen beta-aallot vahvistuvat.

Luovassa ajattelussa tarvitsemme kuitenkin sekä vasemman,että oikean aivopuoliskon aktiviteetteja,vaikkakin
mielikuvitus ajattelulla on valta-asema.

Tutkijat ovat havainneet,että ikääntyessä on taipumus laiminlyödä mielikuvitusajattelua---ikääntyneen on pysyttävä asiassa ja oltava asallinen.
Luovan ajattelun kannalta se on vahingollinen kehityskulku.

Siteeraan lopuksi Albert Einsteiniä.

Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto.

29

293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luova

" Jos et ole täällä huvin tai hyödyn vuoksi,

minkä hemmetin takia olet täällä"

Roert Townsend.

• taas ,jos eiolla jo aikaisemmin tiedetty näitä .

• asioita seuraava
        ullamirjami kirjoitti:

taas ,jos eiolla jo aikaisemmin tiedetty näitä .

Joskus olis mukavaa nähdä käyttöä sille mielikuvitukselle,joka on niin tiedossa.

Totuus kuitenkin in,että palstalle on vain muutama kirjoittaja, jotka ovat antaneet

näyttöä siitä.Ullamirjamihan voisi antaa pienen näytön noista tietämistään asioista!

• asioita seuraava kirjoitti:

Joskus olis mukavaa nähdä käyttöä sille mielikuvitukselle,joka on niin tiedossa.

Totuus kuitenkin in,että palstalle on vain muutama kirjoittaja, jotka ovat antaneet

näyttöä siitä.Ullamirjamihan voisi antaa pienen näytön noista tietämistään asioista!

kuinka oppimaton olen ollut .
        Nyt se on kohta jo liian myöhäistä ,ja varsinkaan en aio antaa minkäänlaista ohjetta koska kaikki ovat enemmän oppineita täälä

• ullamirjami kirjoitti:

kuinka oppimaton olen ollut .
        Nyt se on kohta jo liian myöhäistä ,ja varsinkaan en aio antaa minkäänlaista ohjetta koska kaikki ovat enemmän oppineita täälä

voi kärsiä ,varsinkin jos ei tykkää lukea muiden lennokkaita kirjoituksia . Minä taasen tykkään, kun vielä "tällä" ikääkin mielikuvitus lentää.

• Serahviina
        ullamirjami kirjoitti:

voi kärsiä ,varsinkin jos ei tykkää lukea muiden lennokkaita kirjoituksia . Minä taasen tykkään, kun vielä "tällä" ikääkin mielikuvitus lentää.

Voisitko hiukan tarkemmin määritellä.
        Kirjoituksessasi peilaa vaan joku aivan muu!

• pilvi*
        Serahviina kirjoitti:

mutta en voi olla vastaamatta siihen. Tuo mielikuvitus elämässämme on lähde elinvoimaan ja uudistumiseen.

kUN ANAMME ITSELLEMME VAPAUDEN IHAN KUIN LAPSENA,JOLLOIN MEITÄ EI RAJOITTANUT MIKÄÄN,sorry en viitsi pyyhkiäkään pois,on se silta sinne luovuuteen.

Ei meidän tarvitse olla niin päteviä,sanoissamme ja teoissamme.Lapset meitä rakastavat,juuri sen tähden jos uskallamme olla vapaita normeista ja uskomuksista.

Jos muistamme kesäisiä päiviä lapsuudestamme,jolloin kaikki oli mahdollista,voimme palata siihen onnelliseen olotilaan. Elämä ei vaadi meiltä suuria enää,meillä on oikeus onneen. Silloin kun itse olemme myönteisiä elämälle,on meillä annettavaa kaikille joita kohtaamme loppuelämässämme.Voimmeko toivoa enempää?

• joku tulee
        pilvi* kirjoitti:

mutta en voi olla vastaamatta siihen. Tuo mielikuvitus elämässämme on lähde elinvoimaan ja uudistumiseen.

kUN ANAMME ITSELLEMME VAPAUDEN IHAN KUIN LAPSENA,JOLLOIN MEITÄ EI RAJOITTANUT MIKÄÄN,sorry en viitsi pyyhkiäkään pois,on se silta sinne luovuuteen.

Ei meidän tarvitse olla niin päteviä,sanoissamme ja teoissamme.Lapset meitä rakastavat,juuri sen tähden jos uskallamme olla vapaita normeista ja uskomuksista.

Jos muistamme kesäisiä päiviä lapsuudestamme,jolloin kaikki oli mahdollista,voimme palata siihen onnelliseen olotilaan. Elämä ei vaadi meiltä suuria enää,meillä on oikeus onneen. Silloin kun itse olemme myönteisiä elämälle,on meillä annettavaa kaikille joita kohtaamme loppuelämässämme.Voimmeko toivoa enempää?

ja alkaa opettaa seitsenkymppisiä elämän perusasioissa. Kuka sinut on tänne tilannut ?
        Myönteisiä elämälle...voi että noita fraaseja viitsit monistaa,

• pilvi*
        joku tulee kirjoitti:

ja alkaa opettaa seitsenkymppisiä elämän perusasioissa. Kuka sinut on tänne tilannut ?
        Myönteisiä elämälle...voi että noita fraaseja viitsit monistaa,

Pientä sarkasmia ajattelussasi!Luovu siitä niin voit olla onnellisempi kuin uskotkaan

• Serahviina kirjoitti:

esm. ammatissani käyttää "mielikuvitusta".
        Ja apuna se on ollut monessa täpärässä tilanteessa ,elämän varrella.
        Minua ei ole kukaan ollut "seläntakana" sanomassa että, teeheppäs näin,tai näin.
        On ollut pakko tulla omilla hoksottimillaan toimeen. En ole ollut sellaisessa työssä, että joku olisi neuvonut minun tekemisiäni.
        Luova työ on sellaista.

Nyt sitten kysyisinkin ,Serahfiinalta mikä minun kirjoituksessani "peilaa"?
        Siihen ei mielikuvitukseni riitä. --Olen kovin kiinnostunut,itsekkin sen tietämään.

• päivi*

Katsoin Nybergin ohjelmaa TV1 klo 1945, jossa Nyberg haastatteli 9 laudaturin ylioppilas Magdalena. Haastateltava oli erittäin asiallinen keskustelussa kysyttäessä pitääkö hän itseään älykkäänä, vastaus oli, no en erikoisemmin.
      Matematiikan, fysiikan ja kemian tehtävät vaativat loogista ajattelua, vähän samaa kun ratkaisisi Sudokua tai ristisantehtäviä. Systemaattisuus on opiskelussa myös tärkeää.

Lainaan pilvi*n tekstiä:
      "Isojen aivojen vasen puolisko taas aktivoituu,kun suoritamme loogisia,matemaattisia,kielellisiä ja arviointitehtäviä.
      Näitä harjoitellessamme aivojen beta-aallot vahvistuvat".

Näin helppoa opiskelu on kun osaa vain käyttää luovuutta, loogisuutta ja eteene systemaattisesti opiskelussa.

• pilvi*

silloin se on tosiaan helppoa!Nyt täytyy kuitenkin ottaa huomioon ,ettei kaikilla ole ollut mahdollisuutta kiinnostua samoista asioista,ilman,että se olisi tehnyt heistä ihmisinä huonompia millään lailla!

On monia kansanihmisiä,joita hämmästellen joutuu ymmärtämään,jotka ovat ajatelleet syntyjä syviä,ilman minkään laista koulutus pohjaa.Se jos mikä auttaa ymmärtämään,että ihminen on ajatteleva olento itsessään.

• pilvipäivit

uskotaan että osaatte kuuklettaa.itse kaivatte kuoppaanne, kukaan ei halua tuollaisen kanssa keskustella, jatka vaan itseksesi höpinöintiä!

• päivi*
        pilvipäivit kirjoitti:

uskotaan että osaatte kuuklettaa.itse kaivatte kuoppaanne, kukaan ei halua tuollaisen kanssa keskustella, jatka vaan itseksesi höpinöintiä!

Google on hyvä apuvälinen tämän päivän maailmassa kaikille tasapuolisesti. On eri asia kuka mitäkin tietoa googlen kautta hakee, riippuu jokaisen motivaatiosta mikä ja mitkä asiat kiinnostavat.

Olen todennut myös keskustelu palstoilta voi löytyä laadukasta kiinnostavaa luettavaa, kuten tämä pilvi*n aloittama ketju.

Vahinko vain, usein vasta siinä vaiheessa kun ongelmat kasaantuvat elämän tielle, haetaan tietoa juuri aivojen toiminnasta. Mistä johtuvat esim muistihäiriöt.

Olen korostanut usein, meitä jokaista tarvitaan, eivät kaikki ole professoreita, riittää kun on hyvä siinä ammatissa jonka itselleen on valinnut. Luovuutta tarvitaan kaikessa toiminnassa koska emme ole teknisiä suorite robotteja.

• pilvipäivi
        päivi* kirjoitti:

Google on hyvä apuvälinen tämän päivän maailmassa kaikille tasapuolisesti. On eri asia kuka mitäkin tietoa googlen kautta hakee, riippuu jokaisen motivaatiosta mikä ja mitkä asiat kiinnostavat.

Olen todennut myös keskustelu palstoilta voi löytyä laadukasta kiinnostavaa luettavaa, kuten tämä pilvi*n aloittama ketju.

Vahinko vain, usein vasta siinä vaiheessa kun ongelmat kasaantuvat elämän tielle, haetaan tietoa juuri aivojen toiminnasta. Mistä johtuvat esim muistihäiriöt.

Olen korostanut usein, meitä jokaista tarvitaan, eivät kaikki ole professoreita, riittää kun on hyvä siinä ammatissa jonka itselleen on valinnut. Luovuutta tarvitaan kaikessa toiminnassa koska emme ole teknisiä suorite robotteja.

mikä siunaus että plasta on saanut tällaisen suorite robotteja vastustvan henkettären. Muista että puoli tuntia on maksimi minkä voimme ilman sinua selviytyä!

• pilvi*
        päivi* kirjoitti:

mutta emmeköhän kestä,kun olemme itse hakeneet sitä tietoa!
        Sanoit aivan oikein,ettemme ole teknisiä suorite robotteja.

Olkaamme siitä iloisia.Lähipiirissäni on monia hvinkin korkeasti koulutettuja
        ihmisiä,joita todella kunnioitan,sosiologeja ,jotka ovat elämäntehtäväkseen ottaneet
        ihmiskunnan sopeutumisen nykyelämään.

Kuitenkin on omalta osaltani sanottava,että hekin arvitsevat meitä,käytännön ihmisiä,jotka eivät ole niin teoreettisesti joutuneet elämisen arvojaan ihmiskunnan hyväksi valjastamaan.

• pilvi*
        pilvi* kirjoitti:

mutta emmeköhän kestä,kun olemme itse hakeneet sitä tietoa!
        Sanoit aivan oikein,ettemme ole teknisiä suorite robotteja.

Olkaamme siitä iloisia.Lähipiirissäni on monia hvinkin korkeasti koulutettuja
        ihmisiä,joita todella kunnioitan,sosiologeja ,jotka ovat elämäntehtäväkseen ottaneet
        ihmiskunnan sopeutumisen nykyelämään.

Kuitenkin on omalta osaltani sanottava,että hekin arvitsevat meitä,käytännön ihmisiä,jotka eivät ole niin teoreettisesti joutuneet elämisen arvojaan ihmiskunnan hyväksi valjastamaan.

Kun näin jälkeenpäin muistelen lapsuudenkotiani,totean vanhempieni olleen hyvinkin vireitä ihmisiä.

Heillä oli tapana leikkiä huoneteatteria,jouluna muistan kuinka isä käveli edestakaisin frotepyyhe turbaanina viitta hartioillaan,pitkä tanko sauvana,ja hetken kuluttua äiti
        oivalsi mistä oli kyse.Siinä sitten nukke sylissään ,hyvin siveän näköinen äitini kulki Joosefin jäljessä Jeesuslapsi sylissään.

Milloin isä soitteli kitaraa trubaduurina ja lauloi äidille:Hän jumaloitsi viuluaan,mi oli lahja ruhtinaan---- Yleensä isä laulaen toi ajatuksiaan esiin hienosti.Jos joskus oli kireä tunnelma puolisoiden välillä niin laulu oli:------ Elo tää juoksuhaudoissa on...

Kun he joka kesä kävivät Linnamäen Peacokissa ,esittivät he ohjelman kyllä minulle----
        joskus olen ihmetellyt,että pukeutuivatkin rooliasuihin----sieltäköhän olen oppinut irroittelemaan pukeutumalla silloin tällöin jänniin vaatteisiin.

• Luin tämän aloituksen aiheen, en nyt sanatarkasti, mutta kylläkin asiasisältöisesti, joku aika sitten yhdestä ammattilehdestä.

Tieto on siis lukemalla, kokemuksella jne. hankittua aivoenergiaa, jota vai sitten hyödyntää jakamalla sitä muille, joko muodossa, minä tiedän tai minä luin jostakin.

• mielikuvitus,on jokin peritty ,tai ainakin lapsena opetettu ja saatu kyky?
        Jos ei käytä mielikuvitusta ei se voi kehittyäkkään .

• Ilmamaisteri
        ullamirjami kirjoitti:

mielikuvitus,on jokin peritty ,tai ainakin lapsena opetettu ja saatu kyky?
        Jos ei käytä mielikuvitusta ei se voi kehittyäkkään .

Satuin aikani kuluksi avaamaan myös tämän otsakkeen, aiheena kiinnostava, mutta kunhan ajattelemme, kuinka paljon todella käytämme tai näytämme mielikuvitustamme jokapäiväisessä elämässämme, niin aika suppeaa se on.
        Emmehän kaikki ole taiteellisesti lahjakkaita, jos olisimme, niin useimmat antaisivat luovuutensa näkyä erilaisina käden töinä.

Toiset taas eläytyvät mielikuvitusmaailmaansa, harvemmat tuovat julki mielikuvituksensa tuotteet, jos kaikki rupeaisimme toteuttamaan niitä, niin uskon, että aika pian olisi puupaa-auto pihalla ja sairaalat täynnä!

Jokainen varmaan käyttää mielikuvitustaan omien arvojensa ja rajojensa puitteissa.
        Täällä kirjoituksissakin toisilla ajatus lentää atmosfääreihin asti, useimmat pidättäytyvät normien sisällä.
        Pääasiahan on, että kirjoitellaan täällä erilaisista asioista ja osallistutaan kiinnostuksemme herättäviin aiheisiin..

• samoja aiheita
        Ilmamaisteri kirjoitti:

Satuin aikani kuluksi avaamaan myös tämän otsakkeen, aiheena kiinnostava, mutta kunhan ajattelemme, kuinka paljon todella käytämme tai näytämme mielikuvitustamme jokapäiväisessä elämässämme, niin aika suppeaa se on.
        Emmehän kaikki ole taiteellisesti lahjakkaita, jos olisimme, niin useimmat antaisivat luovuutensa näkyä erilaisina käden töinä.

Toiset taas eläytyvät mielikuvitusmaailmaansa, harvemmat tuovat julki mielikuvituksensa tuotteet, jos kaikki rupeaisimme toteuttamaan niitä, niin uskon, että aika pian olisi puupaa-auto pihalla ja sairaalat täynnä!

Jokainen varmaan käyttää mielikuvitustaan omien arvojensa ja rajojensa puitteissa.
        Täällä kirjoituksissakin toisilla ajatus lentää atmosfääreihin asti, useimmat pidättäytyvät normien sisällä.
        Pääasiahan on, että kirjoitellaan täällä erilaisista asioista ja osallistutaan kiinnostuksemme herättäviin aiheisiin..

monilla, mutta joittenkin esittäminä ne kiinnostavat, joittenkin taas ei.

• saman huomannut
        samoja aiheita kirjoitti:

monilla, mutta joittenkin esittäminä ne kiinnostavat, joittenkin taas ei.

ja jos viitsii vähän tutkia, näkee miten se menee. yleensä kannattaa avata ketju muula kuin vakinikillään, silloin asiasta kiinnostuneet ovat likkeellä, eivät kirjoittajien luokittelijat.

• pilvi*

Jack B.Emden, Personally-cretivea as dynamic voyage. julk. 2001 kirja on omistuksessani,ja olen pitänyt taideseurassaani luentoja siitä.

Iloinen mieli on kuin vesi kuivalle kukalle,sen myötä alkaa elämä kukoistamaan.

Arvo Ylppö,lääkäri ja tutkija,joka tiesi miten elää luovasti 104 vuotiaaksi. terv. pilvi

• pilvi* kirjoitti:

Jack B.Emden, Personally-cretivea as dynamic voyage. julk. 2001 kirja on omistuksessani,ja olen pitänyt taideseurassaani luentoja siitä.

Iloinen mieli on kuin vesi kuivalle kukalle,sen myötä alkaa elämä kukoistamaan.

Arvo Ylppö,lääkäri ja tutkija,joka tiesi miten elää luovasti 104 vuotiaaksi. terv. pilvi

omaa mielikuvitusta ,että me olimme Monican kanssa vähäaika sitten Päiväkahveella.
        Taisi pelästyä kun ehdottelin sitä Murrepalstaksi, aloitus oli ainakin Eteläpohjalaista murretta.:=)

• pilvi*
        ullamirjami kirjoitti:

omaa mielikuvitusta ,että me olimme Monican kanssa vähäaika sitten Päiväkahveella.
        Taisi pelästyä kun ehdottelin sitä Murrepalstaksi, aloitus oli ainakin Eteläpohjalaista murretta.:=)

tämän palstan myötä.Elävämpää jotenkin.Jo aikaisemmin olin tykästynyt Kantelettaren vanhaan kieleen,nyt kun olen lukenut monia eri murteita,olen todennut kirjakielen olevan sterilimpää,tarkoitan köyhempää.

Sitä ei pysty selittämään kirjakielellä,kiva kun eri murteet saavat elää.
        Meillä oli naisten ilta meneillään,ihan antoisa ilta,jossa jokainen sai puhua sydämestään.

Hyviä öitä toivotan ja kesä senkun jatkuu! Heippa

• pilvi* kirjoitti:

tämän palstan myötä.Elävämpää jotenkin.Jo aikaisemmin olin tykästynyt Kantelettaren vanhaan kieleen,nyt kun olen lukenut monia eri murteita,olen todennut kirjakielen olevan sterilimpää,tarkoitan köyhempää.

Sitä ei pysty selittämään kirjakielellä,kiva kun eri murteet saavat elää.
        Meillä oli naisten ilta meneillään,ihan antoisa ilta,jossa jokainen sai puhua sydämestään.

Hyviä öitä toivotan ja kesä senkun jatkuu! Heippa

on ollut sateinen päivä --minuakin nukuttaa jo ---Natti,natti.

• ajastin
        ullamirjami kirjoitti:

on ollut sateinen päivä --minuakin nukuttaa jo ---Natti,natti.

Luovuus on jokaisella jossakin, kun vaan sen kaivaa esille. Ajattelijat, näyttelijät, kuvittelijat ja käsitöitä harrastavat.

Joku luo tarinaa, joku jatkaa sitä. Näyttelijät nostavat rooleissaan esittävän kirjahenkilön eläväksi. Joku tekee malleja ompeluun, veistoon, kutomiseen ja neulomiseen ja kirjan henkilöksi.
        Joku luo itselleen uusia ajatuksia kaiken aikaa jättäen toteutumatta, tai piirtää, maalaa jopa rakentaa.
        Luovuutta on monenlaista niinkuin ihmisiäkin, onneksi. Jokaiselle jotakin elämä antaa. Ehkäpä vain niitä ajatuksia.

• Pilvi*
        ajastin kirjoitti:

Luovuus on jokaisella jossakin, kun vaan sen kaivaa esille. Ajattelijat, näyttelijät, kuvittelijat ja käsitöitä harrastavat.

Joku luo tarinaa, joku jatkaa sitä. Näyttelijät nostavat rooleissaan esittävän kirjahenkilön eläväksi. Joku tekee malleja ompeluun, veistoon, kutomiseen ja neulomiseen ja kirjan henkilöksi.
        Joku luo itselleen uusia ajatuksia kaiken aikaa jättäen toteutumatta, tai piirtää, maalaa jopa rakentaa.
        Luovuutta on monenlaista niinkuin ihmisiäkin, onneksi. Jokaiselle jotakin elämä antaa. Ehkäpä vain niitä ajatuksia.

oli aikanaan oudokseltaan vaikeaa tajuta,Kun ruotsinkielellä kysytään:

Vems pojke är du? se vääntyy Hokes pojtsi e tu? Liljendalin murretta en osaisi edes

matkia. Hämeessä sanottiin ennen jännästi,kun tarkoitettiin kaadun,koajun---kaksi vokaalia muuttui suljetummaksi.

Satakunnan murre on tutuinta siskoni myötä,joka avioitui sinne.Mutta vanha kansa jos kovin nopeasti puhuu murretta,myy kyllä minut alta aikayksikön,vaikka kuuntelisin kuinka luovasti!

• pilvi*
        Pilvi* kirjoitti:

oli aikanaan oudokseltaan vaikeaa tajuta,Kun ruotsinkielellä kysytään:

Vems pojke är du? se vääntyy Hokes pojtsi e tu? Liljendalin murretta en osaisi edes

matkia. Hämeessä sanottiin ennen jännästi,kun tarkoitettiin kaadun,koajun---kaksi vokaalia muuttui suljetummaksi.

Satakunnan murre on tutuinta siskoni myötä,joka avioitui sinne.Mutta vanha kansa jos kovin nopeasti puhuu murretta,myy kyllä minut alta aikayksikön,vaikka kuuntelisin kuinka luovasti!

jonkinlainen mielikuvitus,huoneleikki meneillään.On plöröt ja kahvitanssit, ja ilo tuntuu olevan ylimmillään.

Se mikä ilahduttaa on,ettei yhtään ilkeilyä tunnu olevan ilmassa.Mielikuvituksellisista

astioista sitä nyt juodaan kansallisjuomaamme.No,kerran sitten näinkin väki riehaantuu.

Uudistunut on ilme. Hm.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      192
      6576
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      106
      5483
    3. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      125
      3448
    4. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      265
      3415
    5. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      87
      2425
    6. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      3
      2145
    7. Sinä et halunnut sitoutua

Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne
      Ikävä
      19
      1846
    8. Läppärit kahviloissa

Aika omituista nykyään, että mennään ”trendikkäästi” tekemään lämppärillä töitä kahviloihin ja viedään moneksi tunniksi
      Kahvilat
      52
      1822
    9. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      58
      1763
    10. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      98
      1396
    Aihe