Löysä uloste.

Mirru

Kanillani on löysä uloste. Tai se oikeastaan ei ole löysää vaan papanat paakkuuntuvat yhteen ja on ns. "litteä laatta" joka jää jalkoihin ja pyllyyn kiinni. Ja haisee pahalle. Kaikkia keinoja on jo kokeiltu. On jätetty tuore ruoka pois. On kokeiltu toisen kanin papanoita. On juonu laimennettua mehua ja teetä. On syöty matokuuri yms.
Tätä on jatkunut jo puoli vuotta ja eläinlääkärilläkin on käyty mutta mikään ei auta. (eläinlääkäri piti sitä vaan normaalina ripulina..)
kani on muuten terve, syö ja juo hyvin, hyppelee, eikä ole laihtunut.
Onko kellään ollut samanlaista tapausta tai onko vielä joku keino mitä pitäisi yrittää?

20

8316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupu

      Katso www.puput.net ja laita hakuun sanaksi vaikkapa otsikkosi:löysä uloste

      • Sade

        Meillä oli kanilla sanaa hommaa, eli löysää ulostetta. Mistään ei löytynyt apua. Kaikki kokeiltiin meilläkin. Sitten yhtäkkiä alkoivat virtsatieinfektiot... käytiin lääkärissä usein ja aina vaan tuputettiin lääkekuuri. sitten paikallinen eläinlääkäri sanoi ettei hän osaa tehdä enää mitään vaan menkään isomman kaupungin eläinlääkäriin. Ja niin mentiin... Kokeita otettiin paljon. Kaikki mahdolliset. Valitettavasti paljastui että pikku pupullamme oli diabetes... Virtsassa oli sokeria. Olisimme joutuneet alkaa pistämään insuliinia kanille, mutta emme siihen alkaneet... nyt rakkaani loikkii vihreämmillä laitumilla ilman minkäänlaista kipua. Emme tiedä johtuiko löysä uloste mistä. Ikinä ei tullut se asia selväksi. Toivottavasti teidän vaivanne paranee. Sori kun tuli näin synkkä esimerkki, mutta ei tällä asialla ole välttämättä mitään tekemistä teidän kanssanne. Koittakaahan parantua!


      • mie...
        Sade kirjoitti:

        Meillä oli kanilla sanaa hommaa, eli löysää ulostetta. Mistään ei löytynyt apua. Kaikki kokeiltiin meilläkin. Sitten yhtäkkiä alkoivat virtsatieinfektiot... käytiin lääkärissä usein ja aina vaan tuputettiin lääkekuuri. sitten paikallinen eläinlääkäri sanoi ettei hän osaa tehdä enää mitään vaan menkään isomman kaupungin eläinlääkäriin. Ja niin mentiin... Kokeita otettiin paljon. Kaikki mahdolliset. Valitettavasti paljastui että pikku pupullamme oli diabetes... Virtsassa oli sokeria. Olisimme joutuneet alkaa pistämään insuliinia kanille, mutta emme siihen alkaneet... nyt rakkaani loikkii vihreämmillä laitumilla ilman minkäänlaista kipua. Emme tiedä johtuiko löysä uloste mistä. Ikinä ei tullut se asia selväksi. Toivottavasti teidän vaivanne paranee. Sori kun tuli näin synkkä esimerkki, mutta ei tällä asialla ole välttämättä mitään tekemistä teidän kanssanne. Koittakaahan parantua!

        No riippuu vähän minkälaisesta löysästä ulosteesta on kyse esim. just sellaset litteät,yhteenpaakkuuntuneet saattaa olla "vitamiini papanoita" joita ne itekin syö,siis ihan normaalii.Aina niitä ei oo häkissä koska ne syö niitä sillon kun ne ei saa muualta sitä vitamiinii mut esim. jos syöttää jotain vitamiini tankoja syöttää niin sen jälkeen niitä kyllä löytyy häkistä..


    • peksu

      moicca kokeile pupullasi noin viikon ajan heinäkuuria eli vain heinää ja vettä luulisin oireiden häviävän.

    • <3 Simo-kani <3

      mun kanilla on melkein sama ongelma...
      me ollaa pari kertaa pesty sen pylly :D..
      oikeestaa meijän kanilla on jääny kakkaaa pyllyyn nii et se ei voi kunolla kakkia...
      meijän kanilla on myös ollu (entiiä onko enää) silmä ongelma. sen silmät rähmi tosi pahasti.. vietii pari kertaa lääkäriin saatii lääkettä sun muuta.. :D onnea ja tsemppiä!!!!

      • Emppu

        Meidän kani on puoliangorakani...
        Niin...meidän kanilla oli aina kakkanen pylly
        ja ne kakat oli jäänyt sen häntään kiinni ja littaantunut! Me vietiin se eläinlääkärille.
        Se nukutettiin ja leikattiin siltä karvaa pyllynreiän vierestä pois, koska karvat oli niin lähellä ulostusreikää niin kakat jäi kiinni turkkiin!!! Ei muuten kannata itse mennä leikkelemään!!!
        Mekin eka luultiin että sillä on ripuli!
        Toivottavasti tää edes yhtään auttaa!!! :)


    • Mie

      ..kania madotettu, joskus sisäloiset voivat aiheuttaa löysää ulostetta. Kani kakkii umpisuolipipanoita, jotka ovat pehmeitä ja haisevat, mutta ne on tarkoitettu syötäväksi. Joskus käy niin, että kani on laiska syömään näitä umpparipipanoita, ja silloin niitä löytyy esim. kanin tassun pohjista. Tuleeko kanilla yhtään kiinteitä pipanoita vai onko vallan löysää? Jos vallan löysää, loisia tai jotain muuta.

      • Mirru

        Pupsani syö kyllä umpisuolipapanansa moitteettomasti mutta osa saattaa kyllä mennä ohi suun ja ne sitten "sitovat" laatat yhteen. Jos näin voi sanoa:) Kanillani tulee ihan normaalia ulostetta eli kiinteää papanaa, ei siis ripulista ole kysymys tai pelkistä umpisuolipapanoista.

        Heinäkuuri on kokeiltu mutta siemenseoksen vaihtoa ei joten se taitaa olla seuraavana vuorossa. Kiitti kaikille vinkeistä!


      • Anonyymi
        Mirru kirjoitti:

        Pupsani syö kyllä umpisuolipapanansa moitteettomasti mutta osa saattaa kyllä mennä ohi suun ja ne sitten "sitovat" laatat yhteen. Jos näin voi sanoa:) Kanillani tulee ihan normaalia ulostetta eli kiinteää papanaa, ei siis ripulista ole kysymys tai pelkistä umpisuolipapanoista.

        Heinäkuuri on kokeiltu mutta siemenseoksen vaihtoa ei joten se taitaa olla seuraavana vuorossa. Kiitti kaikille vinkeistä!

        Mieluummin pellettiä kun siemeniä... Kanit kun on heinänsyöjiä eikä jyrsijöitä :3


    • niina

      syötätkö kanille siemenseosta? jos syötät, vaihda kanipellettiin (esim.genesis). meillä autto.

    • marjo

      minun kanillani on kanssa työ onnelma!se on muuten terve,mutta uloste jää takapuoleen kiinni!itse olen yrittännyt pestä kaniani,mutta ei ole auttannut!olisiko sinulla mitään keinoja?jotka voisivat auttaa!kiitos!

    • manteli

      mä löydän ain kanini häkistä välillä papanoita jotka on yhteen kiinnittyneitä möykkyjä.. mut se tekee myös tavallisii papanoit... se on vast ostettu ja noin 3 kuukautta..

      • Anonyymi

        Meillä oli kanin kanssa sama ongelma. Murrosiässä alkoi aina silloin tällöin jättää umppareita maahan, mutta sitten alkoi taas syömään :)


    • pupsuliii

      Luulin jo että mun kanit ei ole ihan tavallisia, mutta täällähän on muitakin !
      Meillä on kanien pyllyssä jatkuvasti ns. kakkalaatta.. Se tukkii pyllyn niin, että kani ei saa kakattua. Me ollaan siis alettu pestä kanien pyllyä, kun ei tässä muu auta. . Oiskopa ruuassa vikaa? Koska minulla on kaksi kania, ja molemmilla sama ongelma..:o

    • Umpisuoli ulostetta?

      Se voi olla sitä!

    • blackbeat

      Oivoi, hyvät ripuloivien kanien omistajat katsokaapa tämä! Kun kani ripuloi on syy mitä todennäköisimmin vääränlaisessa ruokinnassa esimerkiksi siemenseosten syöttäminen tai liika tuoreruoka, liian vähän heinää tai kuitua.
      Kanin ruokinta on noin 70% kuivaheinä ja loput koostuu lisukkeista eli kanipelletti/tuoreruoka/oksat jne. Siis jos kanilla on ripuli poista heti alkuun häkistä kaikki muu ruoka ja herkut pois paitsi hyvälaatunenkuivaheinä ja raikas vesi. Jatka näin vähintään 2 päivää. Sitten pikkuhiljaa rupeat antamaan pellettiä ja muuta. Älkää syöttäkö siemenseoksia sillä kani ei ole siemensyöjä.

      "Kanilla tulee olla aina hyvälaatuista heinää saatavilla.

      Äkillisiä ruokinnan muutoksia tulee välttää ja kaiken ruoan täytyy olla huoneenlämpöistä.

      Häkeissä pidettävät kanit syövät yleensä liian vahvaa ruokaa, mikä aiheuttaa tiiviin massan mahalaukkuun. Suoliston toiminta häiriintyy riittämättömästä kuidusta ja suoliston bakteerikasvusto muuttuu.
      Vähäinen kuidun määrä aiheuttaa ummetusta, vaikka kanilla onkin ripulin oireet.

      Kanin on myös päivittäin päästävä jaloittelemaan, sillä liikunnalla on valtava merkitys terveydelle.
      Se on paras stressin torjuntakeino ja ummetuksen estäjä. "
      Lähde: http://www.ilkka.fi/arki-ja-el%C3%A4m%C3%A4/kanin-suolistohairiot-pitaa-ottaa-tosissaan-1.661770

      • Anonyymi

        Kiitos tiedosta. En löytänyt sivua enää. Olen huolissani koneista. Vajaa kuukausi sitten kuoli meidän naaras kani. Hän kuoli yllättäen. Jälkikäteen olen huomannut, että hän joi paljon vettä.😔
        Kun meillä oli 3 kania veden määrä ei huomattu silloin. Nyt vesi ei mene niin paljon.
        Tänään meidän vanhin kanin uloste on ollut löysä ja olen taas huolissani. Onko hänellä kaikki hyvin? Heti laitoin vain vettä ja heinä pelkästään. Vain rukoilen, että se ei ole niin vakava ja kani selviää. 🙏


    • Anonyymi

      Mun kanilla on aika samanlainen juttu😬
      Ainoa ero siinä on se että sen uloste ei ole niin löysää.

    • Anonyymi

      Meidän kanilla on silleen että se kakkaa silleen pieniäpapanoita jotka on vähän löysiä ja ne tulee sellaseeks ”isoks” kakka kasaks mutta kakkii ihan sellasia ns kovia papanoita myös. Saattaa johtua liiasta herkkujen määrästä. Onko ihan normaalia? meidän kani on ehkä vasta parin kuukauden isässä niin en tiedä mikä voisi olla. Osaisiko joku auttaa?

    • Anonyymi

      Mutta kakka ei tartu pyllyyn tai jalkoihin kiinni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe