Sääksirakkaat

G.J.

onko syy miun liittymän vai miksi en pariin päivään ole saanut näköyhteyttä Hailuodon webin sääksiyhteyteen. Onkos siellä tapahtunut kotkahyökkäys? Kamerat rikkoutuneet. Vai onko eka poikanen olmaantunut maaolmaan? Vai onko vain kyse tekniikan toiminnallisita tai muista vaikeuksista, joku osapuoli kenties laittanut rukkaset naulaan tai eläinsuojelijat tulleet väliin.

Kertokaa jotka sielläpäin asutte tai joilla yhteys pelaa.

382

6225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karoliina

      Ukkonen on rikkonut kameran, eikä sinne voi "kuulemma" mennä häiritsemään pesintää.
      Onko jollakin tiedossa muita kamera osoitteita?
      Hyvää KESÄÄ Kaikille!
      t. Karoliina

      • G.J.

        ovat uhkarohkeimpia pesänrakennus olentoja.


      • ne on ?
        G.J. kirjoitti:

        ovat uhkarohkeimpia pesänrakennus olentoja.

        Luotu luonnossa elämään, lentelevät, pesiytyvät, elävät.............
        Kunhan ihminen ei häiritsisi.


      • Taneli Alapiha
        ne on ? kirjoitti:

        Luotu luonnossa elämään, lentelevät, pesiytyvät, elävät.............
        Kunhan ihminen ei häiritsisi.

        pitäisi saada käyttää elämänsä vapaana kuin taivanlnnut.


      • G.J.

        ? kuuden metrin korkeudessa joten puu missä kamera on on varmaan samoja mittoja. Onneksi sääkset ovat jo tottuneen kiipeileviin karvattomiin karhuihin jotka kolisevat, kahisevat ja naksuvat. Se vaan mietityttää tuleeko tuon häiriön johdosta ukkosääksen muut mahdolliset pesijakamut rakkaammiksi ja syöttösaalis menee niille vai pyöräyttelivätkö ne kaksi muuta parittelemaansa naarasta ollenkaan munia. Arvailla pittää kun tiiä en mittään.


    • kautta
      • G.J.

        Kannatti avata kone tänäänkin vaikka ensin emmin :-)


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        Kannatti avata kone tänäänkin vaikka ensin emmin :-)

        Käyn huomenna ostamassa nettikameran.
        Laitan sen ihan suoraan.


      • HTZA

        et voi olla noin vihainen?

        Siitähän tulisi sitten Davis Attenborough-dokumentti Myyristä.


      • HTZA
        HTZA kirjoitti:

        et voi olla noin vihainen?

        Siitähän tulisi sitten Davis Attenborough-dokumentti Myyristä.

        paljon kalaa..
        AJattele, tulisi tumma pötkö jonka päässä kimaltelisi pari kirkasta suomua?
        Olisi kuin se myyrä jonka ylähuulien lävitse kasvavat ne kaivuuhampaat.
        Tai Puolukka-aikaan karvaton Hiiri? Vaaleanpunainen.


      • helesunki
        HTZA kirjoitti:

        paljon kalaa..
        AJattele, tulisi tumma pötkö jonka päässä kimaltelisi pari kirkasta suomua?
        Olisi kuin se myyrä jonka ylähuulien lävitse kasvavat ne kaivuuhampaat.
        Tai Puolukka-aikaan karvaton Hiiri? Vaaleanpunainen.

        teidän kanssanne... Hah ahahhhhaaaa kun naurattaaa


      • oih ja voih

        On näköjään tuuli tehnyt työtään tuollakin kun ei pesästä näy kuin kulma.


      • harmi.
        oih ja voih kirjoitti:

        On näköjään tuuli tehnyt työtään tuollakin kun ei pesästä näy kuin kulma.

        Eipä sitä nyt varmasti pystytä korjaamaan, onpas onnetonta, katselijoiden kannalta.
        .
        .


      • G.J.
        harmi. kirjoitti:

        Eipä sitä nyt varmasti pystytä korjaamaan, onpas onnetonta, katselijoiden kannalta.
        .
        .

        Kävin keskisuomalaisen nettisivuilla katsomassa kun talitinttipariskunta syöttää poikasiaan pesäkolossaan ja oli siellä kuvaa tässä aikalähellä olevasta pöllöperheestäkin jonka seitsikko on pitänyt ihmisnaapureitaan hereillä yöaikaan kilpaillessa kenen huuto saa runsaamman saalin syöttäjiltä.


      • G.J.

        Nyt on kamera kohdallaan tällä linkillä. Pian on h-hetketkin. Toivotaan pikaista sään lämpenemistä.


      • Miten ,
        G.J. kirjoitti:

        Nyt on kamera kohdallaan tällä linkillä. Pian on h-hetketkin. Toivotaan pikaista sään lämpenemistä.

        lienee saatu asento korjattua? Luulisi, ettei hautojaa kärsi säikytellä.
        Onneksi luvataan edes vähän lämpenevää.


      • G.J.
        Miten , kirjoitti:

        lienee saatu asento korjattua? Luulisi, ettei hautojaa kärsi säikytellä.
        Onneksi luvataan edes vähän lämpenevää.

        kotkien höykytys varmaan sai aikaseksi teräshermot ja ihmiset ovat vaarattomia nokka, pitkäkoukkukynsi petojen rinnalla. Ylhäältä tuleva uhka se on joka hetkauttaa. Korpit kyllä tulevat pesälle kiivetenkin, mutta niillä on omat kiireensä nyt.


    • henri|

      harakanpesä, veisinkö web kameran sinne. Tässä olen mielenkiinnolla seurannut, kun ovat ottaneet yhteen oravien kanssa. Niin ja variskin lenteli tuosta ohi rutkunpoikanen suussa, ja räkattirastaat perässä räksyttäen.

      • G.J.

        että harakat huomaavat välähdykset ja jemmaavat kamerasi jonnekin 'salaiseen paikkaan' :-)


      • asiaan,PLEASE

        MIKÄ ON RUTKU?


      • henri|
        asiaan,PLEASE kirjoitti:

        MIKÄ ON RUTKU?

        räkättirastas, ja on tuossa kymmenenkilsan päässä sääksenkin pesä, tekojärven rannalla.


    • henri|

      säksenpesältä ei ole kuin muutama kilsa äitini kotipaikalle.

      • henri|

        paljainsilmin, tai kiikarin kanssa, kun pesä ei ole rauhoitettu löytyy siitä ympäristöstä kalanpäitä, yleensä särjen ja lahnan.


      • tuoko ukko
        henri| kirjoitti:

        paljainsilmin, tai kiikarin kanssa, kun pesä ei ole rauhoitettu löytyy siitä ympäristöstä kalanpäitä, yleensä särjen ja lahnan.

        sille mammalle kalan suuhun, vai käykö se itse välillä lounaalla pesästä?


      • henri|
        tuoko ukko kirjoitti:

        sille mammalle kalan suuhun, vai käykö se itse välillä lounaalla pesästä?

        yksi niitä kyllä näkyy keralla pyydystelevän, että ei tietoo.


      • G.J.
        henri| kirjoitti:

        paljainsilmin, tai kiikarin kanssa, kun pesä ei ole rauhoitettu löytyy siitä ympäristöstä kalanpäitä, yleensä särjen ja lahnan.

        ovat varmaankin melkoisen mielenkiintoinen projekti. Jotenkin hurja ajatus, että sääkset munivat kolmannen munan osin hätäruuaksi, jos kahdelle vahvemmalle ja isommalle ei riitä kalaa niin ... uuh.

        Täällä suurimmat pesijät ovat Tiiroja, sataman viereisen uuden kerrostaloaluuen katoilla ja poikas aikaan kyllä naksuu ja suihkaa tiheään kun karkoitusuhan saa jokainen puolenkilometrin säteellä liikkuja.


      • sitä, että
        henri| kirjoitti:

        yksi niitä kyllä näkyy keralla pyydystelevän, että ei tietoo.

        emo jättää poikaset isukin hoiviin syssymmällä, ja suuntaa muuttomatkalle ihan ittekseen, ennen muuta pesuetta?


    • hissukseen

      eikö oo kummallista että nuo linnut mekastaa sen 17 tuntia vuorokaudesta ja ovat sitten hissunkissun ne 7 . Nyt tuli aivan kertaheitolla luonnolinen hiljaisuus, Autot vain pörräävät edestakaisin.

    • $heherazade

      Sieltä löytyy muita mukavia seurattavia kameroita
      www.saaristomeri.info-->linkit ->lintujen ystäville ja sieltä esim. nämä Viron konnakotkat ja maakotkat.
      Kuin katsoisi elokuvaa...

      • G.J.

        kuulostavat kauheilta. Etäkiinnyin noihin Hailudon sääksiin viimeskesänä ja ainakin toinen niistä on edelliskesäinen. Merenpartaalla oleva kamera Turussa (?) alkaa näyttää uutta kuvaa vasta poikasten rengastuksen aikoihin, luin.

        Kotkia olen aina ihaillut vaan tuo pesästä poikasten syönti kyllä sai vähän hypperiskeikkaa aikaan ja pakko siirtyä realismiin.


      • hän...
        G.J. kirjoitti:

        kuulostavat kauheilta. Etäkiinnyin noihin Hailudon sääksiin viimeskesänä ja ainakin toinen niistä on edelliskesäinen. Merenpartaalla oleva kamera Turussa (?) alkaa näyttää uutta kuvaa vasta poikasten rengastuksen aikoihin, luin.

        Kotkia olen aina ihaillut vaan tuo pesästä poikasten syönti kyllä sai vähän hypperiskeikkaa aikaan ja pakko siirtyä realismiin.

        vuoksi viron kotkakamerat lakkasivat minulle näkymästä. tulee vain teksti, ettei windows media player voi toistaa tiedostoa, koska se ei tue jotainprotokollaa??????????????????????


      • HTZA
        hän... kirjoitti:

        vuoksi viron kotkakamerat lakkasivat minulle näkymästä. tulee vain teksti, ettei windows media player voi toistaa tiedostoa, koska se ei tue jotainprotokollaa??????????????????????

        päivittäneet uudemmat ohjelmat jotka toistavat "laadukkaampaa" kuvaa.
        Siispä pitää sinunkin päivittää media playerisi.
        Avaa siis player, avaa help ja sieltä check for updates.
        Se ei aina auta, lähetys voi olla Quick Time tai Real Player tms. muotoinen.
        Jos näin on niin joudut asentamaan uuden "playerin".
        Kamerakuvan lähettäjän palstalla pitäisi kyllä olla kuvaus siitä missä muodossa kuva lähetetään. Fiksuilla on jopa linkki sinne mistä voi hakea päivitykset.


      • ..on
        HTZA kirjoitti:

        päivittäneet uudemmat ohjelmat jotka toistavat "laadukkaampaa" kuvaa.
        Siispä pitää sinunkin päivittää media playerisi.
        Avaa siis player, avaa help ja sieltä check for updates.
        Se ei aina auta, lähetys voi olla Quick Time tai Real Player tms. muotoinen.
        Jos näin on niin joudut asentamaan uuden "playerin".
        Kamerakuvan lähettäjän palstalla pitäisi kyllä olla kuvaus siitä missä muodossa kuva lähetetään. Fiksuilla on jopa linkki sinne mistä voi hakea päivitykset.

        uusimmat päivitykset. kyllä ennen toimi kun linkistä napsautti. sen verran olen tätä palstaa seurannut,että epäilen oletkohan oikea henkilö neuvomaan. kiitti kuitenkin yrityksestä?


      • HTZA
        ..on kirjoitti:

        uusimmat päivitykset. kyllä ennen toimi kun linkistä napsautti. sen verran olen tätä palstaa seurannut,että epäilen oletkohan oikea henkilö neuvomaan. kiitti kuitenkin yrityksestä?

        että olen jo ajastani jäljessä?
        Olen tehnyt tietokonehommia vasta 25v. ja edelleen olen alan hommissa, asiantuntijana. Taidat sotkea minut johonkin toiseen.
        Usko pois, mitä neuvoin.
        Se että Windows on ajantasalla tai Media Player ,ei aina tarkoita sitä että kaikki toimivat.
        Kuvien, videon, Streaming-lähetysten jne. toimiminen vaatii paljon muutakin.
        Hae tarkempaa tietoa netistä, tähän ei kaikkea voi kirjoittaa.


      • tässä..
        HTZA kirjoitti:

        että olen jo ajastani jäljessä?
        Olen tehnyt tietokonehommia vasta 25v. ja edelleen olen alan hommissa, asiantuntijana. Taidat sotkea minut johonkin toiseen.
        Usko pois, mitä neuvoin.
        Se että Windows on ajantasalla tai Media Player ,ei aina tarkoita sitä että kaikki toimivat.
        Kuvien, videon, Streaming-lähetysten jne. toimiminen vaatii paljon muutakin.
        Hae tarkempaa tietoa netistä, tähän ei kaikkea voi kirjoittaa.

        muut kuvat ja videot näkyvät ja viron kameratkin näkyi ennen...


      • HTZA
        HTZA kirjoitti:

        että olen jo ajastani jäljessä?
        Olen tehnyt tietokonehommia vasta 25v. ja edelleen olen alan hommissa, asiantuntijana. Taidat sotkea minut johonkin toiseen.
        Usko pois, mitä neuvoin.
        Se että Windows on ajantasalla tai Media Player ,ei aina tarkoita sitä että kaikki toimivat.
        Kuvien, videon, Streaming-lähetysten jne. toimiminen vaatii paljon muutakin.
        Hae tarkempaa tietoa netistä, tähän ei kaikkea voi kirjoittaa.

        http://europe.real.com/realplayer/
        http://www.apple.com/quicktime/download/
        http://en.wikipedia.org/wiki/Streaming_media
        http://www.3gp.com/

        näitä löytyy miljoona muutakin..


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        http://europe.real.com/realplayer/
        http://www.apple.com/quicktime/download/
        http://en.wikipedia.org/wiki/Streaming_media
        http://www.3gp.com/

        näitä löytyy miljoona muutakin..

        vaikka tietotekniikkaa kaikkine erityispiirteineen ja lupauksineen yksinkertaistuksesta heti kun se on mahdollista, niin ei vieläkään ole keksitty versiota G.JLlle. Siis sellaista että sanon koneelle: ala toimia ja mukaudu käyttötapojeni mukaan ja ohjaa minut oikealle tielle niin että osaan painaa oikeasta napista ja sinä päivität kaiken ajantasalle niin etteivät mitkään komplementit ja säädökset koneessa tappele keskenään, näyttö napsahda sinille ja annna käsittämättömiä numero- kirjain ketjuja ja että vaikka mitä. Minä haluan auto-pilotin.


      • HTZA
        tässä.. kirjoitti:

        muut kuvat ja videot näkyvät ja viron kameratkin näkyi ennen...

        ollut se että ota koneestasi aamulla backup sillä aikaa kun käyt suihkussa.
        Jos joku lakkaa toimimasta on helppo palauttaa edellinen tilanne.
        Meidän, ammattilaisten, kestovitsi on: "Emmää mitää oo tehny!"
        Käyttäjät aloittavat, useimmiten, tuolla fraasilla kun heiltä kysyy mitä on tapahtunut.
        Tietokoneen asetusten muuttuminen tapahtuu sekunnissa, yksi klikkaus sopivaan linkkiin tai paikkaan ja siinä se. Ja sitä klikkausta harva ongelmainen muistaa.
        Varsinkin kun selailee videoita tai kuvia, tulee helposti klikanneeksi jotain jossa lukee pienellä: Laitetaanko tämä oletukseksi?
        Ja Hups! siitä tulee oletus ja sitten ei entiset enää toimi.


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        vaikka tietotekniikkaa kaikkine erityispiirteineen ja lupauksineen yksinkertaistuksesta heti kun se on mahdollista, niin ei vieläkään ole keksitty versiota G.JLlle. Siis sellaista että sanon koneelle: ala toimia ja mukaudu käyttötapojeni mukaan ja ohjaa minut oikealle tielle niin että osaan painaa oikeasta napista ja sinä päivität kaiken ajantasalle niin etteivät mitkään komplementit ja säädökset koneessa tappele keskenään, näyttö napsahda sinille ja annna käsittämättömiä numero- kirjain ketjuja ja että vaikka mitä. Minä haluan auto-pilotin.

        rakastamme lyhenteitä. WLAN, WiFi, DOS, DVD, CD, RJ-45, MOBO, RAM, FD, ja niin edelleen.
        G.J:tä, ja hänen, kaikkia, ongelmiaan varten on myös varattu lyhenne: HTZA.
        Sitä ei saa imuroitua netistä, sen saa sopivasti houkuttelemalla.


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        rakastamme lyhenteitä. WLAN, WiFi, DOS, DVD, CD, RJ-45, MOBO, RAM, FD, ja niin edelleen.
        G.J:tä, ja hänen, kaikkia, ongelmiaan varten on myös varattu lyhenne: HTZA.
        Sitä ei saa imuroitua netistä, sen saa sopivasti houkuttelemalla.

        minun koneeni ja ongelmani vaativat näprääjän joka oivaltaa ja selittää kaiken selkokielisesesti miun aivojeni taajudelle virittyen ja antaa turvallisuudentunteen ja onnen tunteen: kyllä tämä tästä. Sinä selität liikaa ja luot pienoisia kaaospesäkkeitä sinnekin missä ennen vallitsi harmonia, minä nerotisoituisin ja alkaisin heittelemään kielen salamoita ja juoksisin karkuun.


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        minun koneeni ja ongelmani vaativat näprääjän joka oivaltaa ja selittää kaiken selkokielisesesti miun aivojeni taajudelle virittyen ja antaa turvallisuudentunteen ja onnen tunteen: kyllä tämä tästä. Sinä selität liikaa ja luot pienoisia kaaospesäkkeitä sinnekin missä ennen vallitsi harmonia, minä nerotisoituisin ja alkaisin heittelemään kielen salamoita ja juoksisin karkuun.

        Minä kirjoitin muuallekin...


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        Minä kirjoitin muuallekin...

        voisikohan sinussakin olla haarniskan alla ritarillinen sydän?


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        voisikohan sinussakin olla haarniskan alla ritarillinen sydän?

        on kainalossa aukko...


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        on kainalossa aukko...

        niin houkuttelee kutittelijoita ja lämmittelijöitä ja vaahtoavan tuoksuyrttisen pesusoikkon kanssa kulkevaisia. :-)


    • G.J.
      • HTZA

        Hailuujosa, eikös sitä peipisiilareita pitäs?
        Sais niitä turistit ruokkia, tuttipullolla tai luonnollisesti, isosilimääsiä hellantelttuja..
        Ne laskettas sitten isona haaviin ja annettas niijen tukehtua siihen.
        Ei tarvis hakata puoshaalla kaaliin.
        Olis enempi kalaa sitten miehille ja vaimotkin viihtyisivät?
        :)


      • tykkää,

        luonnotonta ihmisen iloksi erottaa vasa äidiltään.

        Ihan yhtä ihanaa, kuin lapsuudessa ihastelin Tuiran Sähkön ikkunaa pääsiäisen alla. Siellä oli parvi kananpoikia, meidän pentujen katseltavina. Voi vain miettiä, miltä niistä tuntui, ja mihin ne päätyivät.

        Murmurmurmurrrr!


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        Hailuujosa, eikös sitä peipisiilareita pitäs?
        Sais niitä turistit ruokkia, tuttipullolla tai luonnollisesti, isosilimääsiä hellantelttuja..
        Ne laskettas sitten isona haaviin ja annettas niijen tukehtua siihen.
        Ei tarvis hakata puoshaalla kaaliin.
        Olis enempi kalaa sitten miehille ja vaimotkin viihtyisivät?
        :)

        tai helisevällä päälläkö olet tänään noussut ylös?


      • G.J.
        tykkää, kirjoitti:

        luonnotonta ihmisen iloksi erottaa vasa äidiltään.

        Ihan yhtä ihanaa, kuin lapsuudessa ihastelin Tuiran Sähkön ikkunaa pääsiäisen alla. Siellä oli parvi kananpoikia, meidän pentujen katseltavina. Voi vain miettiä, miltä niistä tuntui, ja mihin ne päätyivät.

        Murmurmurmurrrr!

        mutta onneksi eivät joudu susien herkuksi.


      • G.J.
        G.J. kirjoitti:

        mutta onneksi eivät joudu susien herkuksi.

        noihin erilaisiin Kenneleihinkin. Pitäisi lakkauttaa. Periaate sama.


      • olisin -
        G.J. kirjoitti:

        noihin erilaisiin Kenneleihinkin. Pitäisi lakkauttaa. Periaate sama.

        nuori, alkaisin koiratytöksi?
        Päästäisin vapaaksi jokaikisen häkkiaitauksiin vangitun kotikoiran, joita ei edes päivittäin lenkkeilytetä. Saavat paskoa häkkiinsä. Haukkuvat liiassa elinvoimassaan kaiken liikkuvat, niin kauan, kunnes lamaantuvat.

        Murmurhauhau!


      • hyvä idea
        olisin - kirjoitti:

        nuori, alkaisin koiratytöksi?
        Päästäisin vapaaksi jokaikisen häkkiaitauksiin vangitun kotikoiran, joita ei edes päivittäin lenkkeilytetä. Saavat paskoa häkkiinsä. Haukkuvat liiassa elinvoimassaan kaiken liikkuvat, niin kauan, kunnes lamaantuvat.

        Murmurhauhau!

        Kaikki työttömät koirarakkaat vaan ulkoiluttamaan naapureiden koirat jotka eivät saa tarpeeksi liikuntaa. Näin saisivat kumpikin sen tarvittavan happihypyn.


      • G.J.
        G.J. kirjoitti:

        tai helisevällä päälläkö olet tänään noussut ylös?

        alkoi oma pää jomottamaan vallan vietävästi. Sen sitä saa kun ei malta palata riittävän aikaisin kotia ihanan pehmoisesta ja sireenintuoksuista raikkaasta ulkoilmasta, kun asteita mittarissa oli eilen vain 10 plussaa; räkätehtailijaksi. Alkaa kuumekin nousta. Olen minä tyhmä.


      • toisinpäin,
        hyvä idea kirjoitti:

        Kaikki työttömät koirarakkaat vaan ulkoiluttamaan naapureiden koirat jotka eivät saa tarpeeksi liikuntaa. Näin saisivat kumpikin sen tarvittavan happihypyn.

        koirat ulkoiluttamaan työttömiä. :))

        Koiran kanssa solmii sitä paitsi helpolla kontakteja muihin ulkoilijoihin, koirallisiin ja koirattomiinkin.


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        tai helisevällä päälläkö olet tänään noussut ylös?

        Kirkkain silmin.
        Painuin luontoon ja tulin takaisin vähän vajaa kahdeksan.
        Ajelin Sörkan rantatien huoltoasemalle, söin makkarasämpylän Varpusten kanssa ja join mukin kahvia, aurinko alkoi lämmittämään kivasti.
        Siivosin vaatekaapin ja istuin odottamaan sinua, koneen ääreen.
        Pikku hylkeenpoikaseni....


      • HTZA
        HTZA kirjoitti:

        Hailuujosa, eikös sitä peipisiilareita pitäs?
        Sais niitä turistit ruokkia, tuttipullolla tai luonnollisesti, isosilimääsiä hellantelttuja..
        Ne laskettas sitten isona haaviin ja annettas niijen tukehtua siihen.
        Ei tarvis hakata puoshaalla kaaliin.
        Olis enempi kalaa sitten miehille ja vaimotkin viihtyisivät?
        :)

        tarkoittaa merta.


      • muuta kuin asiaa
        toisinpäin, kirjoitti:

        koirat ulkoiluttamaan työttömiä. :))

        Koiran kanssa solmii sitä paitsi helpolla kontakteja muihin ulkoilijoihin, koirallisiin ja koirattomiinkin.

        Mua on muuten nykyään ruvennut pelottaan nuo Rottweilerit ja Pittbullit, aivan ne ovat kiltin näköisiä , mutta siltikin tuntee kuinka adrealiini alkaa pumpaan ja senhän koirat sitten heti vaistoavat.


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        Kirkkain silmin.
        Painuin luontoon ja tulin takaisin vähän vajaa kahdeksan.
        Ajelin Sörkan rantatien huoltoasemalle, söin makkarasämpylän Varpusten kanssa ja join mukin kahvia, aurinko alkoi lämmittämään kivasti.
        Siivosin vaatekaapin ja istuin odottamaan sinua, koneen ääreen.
        Pikku hylkeenpoikaseni....

        aamukonsertti on jo tuohon aikaan ohi, mutta muutoin kyllä luonto on mitä parhain. Muistaakseni sinulla oli melkoiset antipatiat hylkeitä kohtaan.


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        aamukonsertti on jo tuohon aikaan ohi, mutta muutoin kyllä luonto on mitä parhain. Muistaakseni sinulla oli melkoiset antipatiat hylkeitä kohtaan.

        tehdä poikkeuksen.
        Halia sinua hellästi, ennen kuin syön sinut suuhuni.
        Ouuu............


      • ohimennen
        HTZA kirjoitti:

        Kirkkain silmin.
        Painuin luontoon ja tulin takaisin vähän vajaa kahdeksan.
        Ajelin Sörkan rantatien huoltoasemalle, söin makkarasämpylän Varpusten kanssa ja join mukin kahvia, aurinko alkoi lämmittämään kivasti.
        Siivosin vaatekaapin ja istuin odottamaan sinua, koneen ääreen.
        Pikku hylkeenpoikaseni....

        Totean vaan, vaikken olekaan hylkeenpoikanen, että olenkohan joskus nähnyt sinut siellä huoltoasemalla? Täytyykin ruveta rekkareita vähän tarkemmin tiirailemaan!:)


    • henri|

      että pitäis lähteä seuraamaan kun sääksi kalastaa, voi itsekin onkia.
      Ihan varma en ole onko kalasääksi tänävuonna paikkeilla.

      • G.J.

        ne ohjaa hyville apajille :-) Hyvää kalaonnea sinulle.


    • paleltuneita

      pesällisiä uutisissa, kylmää.
      .

      • G.J.

        olleet kaikkein onnettomimpia. Hurjaa ajatella että jopa tiiran kokoisissa isommissa pesijöissä jotka eivät pyöräytä edes uutta poikuetta pienempien munijoiden tavoin. Tämä kai on sitä evoluutiota ja luonnon tasapainottelua: jotkut eläinlajit ja kasvustot kärsivät menetyksiä ja toiset päinvastoin.


      • G.J.

        aloit liiiiiiiiiiiiiiiioittttttelemaan aloituksessasi ja teit siitä melkein maailmanlopun veroisen. Ihan hirveasti draamaa.


      • G.J.

        tämä koppelo ei enää muni eikä muninut toukokuussakaan.


      • G.J.

        jo tälläinen vanhan koppelon seesteinen tyytyminen omaan olemiseen. Sinä taidat viellä havitella riikinkukolta höyheniä?


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        jo tälläinen vanhan koppelon seesteinen tyytyminen omaan olemiseen. Sinä taidat viellä havitella riikinkukolta höyheniä?

        Harmaanruskea pyrstöhöyhen.
        Jospa se saisi aikaan pesänrakennusvietin?


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        Harmaanruskea pyrstöhöyhen.
        Jospa se saisi aikaan pesänrakennusvietin?

        Kukahan sitä herätystä tarvitsee? Nyt kun uskaltaa huokasta kaiken hyörinän jälkeen niin kyllä sitä pitää olla oikeus myös istahtaa ja olla ja tasaantua ilman mitään viettien pörittelyjä.


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        Kukahan sitä herätystä tarvitsee? Nyt kun uskaltaa huokasta kaiken hyörinän jälkeen niin kyllä sitä pitää olla oikeus myös istahtaa ja olla ja tasaantua ilman mitään viettien pörittelyjä.

        "tytteli".
        Painun pehkuihin, kiitos kivasta kutittelusta.
        Taidan laittaa haarniskan naulaan, ja odottaa henkeni levitaatiota, vieköön tuulet sen sinne minkä se ansaitsee.
        Laita ikkunat kiinni.
        :)
        H.


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        "tytteli".
        Painun pehkuihin, kiitos kivasta kutittelusta.
        Taidan laittaa haarniskan naulaan, ja odottaa henkeni levitaatiota, vieköön tuulet sen sinne minkä se ansaitsee.
        Laita ikkunat kiinni.
        :)
        H.

        ja yritähän nukkua syvää ja levollista unta että tasaantuu tuo impulssiesi ruuhka.


    • G.J:lle

      Sinä kun tunnet noitten lintujen eleitä vähän enempi, niin mitä tarkoittaa kun 6-7 lokkia lentää ympyrää tuossa pihan tuntumassa.

      On siinä muutama variskin, mutta ne menee tuonne puitten lehtien suojaan. Yrittääkö ne lokit häätää pois niitä variksia, vaan onko varis se ilkimys.?

      • HTZA

        tai jotain muuta syötävää.
        Toivottavasti auton liiskaama Kani.
        Siinä voi kyllä olla elävä Rastaan poikanenkin.
        Luonto ja G.J. on ihmeellinen.
        Sitäpaitsi, G.J. tykkää vain minusta.


      • G.J.

        Todennäköisesti siinä on jokin houkutin, kuollut rotta tai muu raato ja lokit lentää ympyrää kun ei rohkeus riitä laskeutumiseen ja variksethan pelaavat aina varman päälle ja omivat vasta testatut raadot, arvelisin.


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        tai jotain muuta syötävää.
        Toivottavasti auton liiskaama Kani.
        Siinä voi kyllä olla elävä Rastaan poikanenkin.
        Luonto ja G.J. on ihmeellinen.
        Sitäpaitsi, G.J. tykkää vain minusta.

        siun korvienvälissä on nyt hiivaa joka käy ja puhut olemattomia.


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        siun korvienvälissä on nyt hiivaa joka käy ja puhut olemattomia.

        Pitkä työpäivä takana.
        21.00 alkaa illallinen.
        Kaapista olen juonut melkein kokonaisen olutpullon.
        Tiedän että kaipaat, mutta huomenna sitten.
        H.


    • yhdessä ..

      pesällä.

      Onko siellä jo kuoriuduttu??

      • G.J.

        mutta tänään on ollut emolla paljon oleilua pesän reunamilla joten saas nähdä.


      • G.J.
        G.J. kirjoitti:

        mutta tänään on ollut emolla paljon oleilua pesän reunamilla joten saas nähdä.

        kuvan vahingossa suuremmaksi ja näyttäisi hyvinkin mahdolliselta että kuoriutuminen olisi ainakin yhden kohdalla tapahtunut kun emo touhustaa niin hurjasti ja välillä olisi kuin olisi pikkuruisen untuvikon hahmoa mutta .... hienoa jos urakassa oltaisiin tuossa vaiheessa.


      • vaikka
        G.J. kirjoitti:

        mutta tänään on ollut emolla paljon oleilua pesän reunamilla joten saas nähdä.

        vannoa, että ainakin 'olin näkevinäni', että emo ruokki poikastaan??
        Ensimmäinen muna on putkahtanut 3.5. ja luin, että hautomisaika on keskimäärin 37 vuorokautta, joka taitaa nyt olla täynnä.
        Isäntä ei näytä pitävän sormusta, ei ole rangastettu.


      • huomannut,
        G.J. kirjoitti:

        kuvan vahingossa suuremmaksi ja näyttäisi hyvinkin mahdolliselta että kuoriutuminen olisi ainakin yhden kohdalla tapahtunut kun emo touhustaa niin hurjasti ja välillä olisi kuin olisi pikkuruisen untuvikon hahmoa mutta .... hienoa jos urakassa oltaisiin tuossa vaiheessa.

        että alkuperäinen kamerakin on taas kunnossa?


      • G.J.
        vaikka kirjoitti:

        vannoa, että ainakin 'olin näkevinäni', että emo ruokki poikastaan??
        Ensimmäinen muna on putkahtanut 3.5. ja luin, että hautomisaika on keskimäärin 37 vuorokautta, joka taitaa nyt olla täynnä.
        Isäntä ei näytä pitävän sormusta, ei ole rangastettu.

        ja sen verran erilaiset kuviot on tänään ollut että ei ihme, vihdoinkin. herralla on kolme kaksi muutakin naarasta joten voi olla saaliin jaossa tohinaa.


      • yhdellä
        G.J. kirjoitti:

        ja sen verran erilaiset kuviot on tänään ollut että ei ihme, vihdoinkin. herralla on kolme kaksi muutakin naarasta joten voi olla saaliin jaossa tohinaa.

        kolme, mitä hommaavat poikamiehet?


      • G.J.
        yhdellä kirjoitti:

        kolme, mitä hommaavat poikamiehet?

        tai jospa ovat 'isukkeina' ....... ei siis tietoa häivänkään vertaa.


      • muuten
        G.J. kirjoitti:

        tai jospa ovat 'isukkeina' ....... ei siis tietoa häivänkään vertaa.

        poikapingviinipariskunnasta, joka adoptoi orvon munan?
        Nyt siitä on kuoriutunut potra poikanen.


      • G.J.
        muuten kirjoitti:

        poikapingviinipariskunnasta, joka adoptoi orvon munan?
        Nyt siitä on kuoriutunut potra poikanen.

        mutta vielläkin hytisyttää kun katsoin elokuvan pigviinien vaelluksesta ja miten parissa sekunnissa muna jäätyi halkeamispisteeseen jos sitä ei kuljettanut kokoaikaa jalkojen välissä ja kieputtanut nokalla ympäri jos lauma värjötteli.

        Luonto on täynnä kaikenlaista.

        Mitäs sieltä munasta tuli? Omaa lajia vai ?


      • G.J.
        G.J. kirjoitti:

        mutta tänään on ollut emolla paljon oleilua pesän reunamilla joten saas nähdä.

        Ihan oikea poikanen ja sinne isukki tuo ruokaa ja emo syöttää. Ei ollut pelkkää näkyä vaan ihan oikeasti.


      • minulta näkemättä.
        G.J. kirjoitti:

        mutta vielläkin hytisyttää kun katsoin elokuvan pigviinien vaelluksesta ja miten parissa sekunnissa muna jäätyi halkeamispisteeseen jos sitä ei kuljettanut kokoaikaa jalkojen välissä ja kieputtanut nokalla ympäri jos lauma värjötteli.

        Luonto on täynnä kaikenlaista.

        Mitäs sieltä munasta tuli? Omaa lajia vai ?

        Luonto on ihmeitä täynnänsä.

        http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/06/homopingviinit_saivat_jalkikasvua_saksassa_777769.html


      • G.J.

      • isi ..
        G.J. kirjoitti:

        Ihan oikea poikanen ja sinne isukki tuo ruokaa ja emo syöttää. Ei ollut pelkkää näkyä vaan ihan oikeasti.

        toi emolle komean kalan, ja ainakin kaksi poikasen päätä korkealle kurkottelee pesästä.


      • G.J.
        isi .. kirjoitti:

        toi emolle komean kalan, ja ainakin kaksi poikasen päätä korkealle kurkottelee pesästä.

        just tulin saunasta jäähyttelemään ja juomaan sitruunavettä. Ovat päivittäneet ja ei voi sanoa kuin et on napsakoita poikasia:

        9.6.2009 Ensimmäinen poikanen kuoriutui.
        10.6.2009 Toinen poikanen kuoriutui.

        Viimonen villahousu puuttuu :-)


    • ottopottoporoliini

      Johan on jalkapallojoukkueella nimi! Hu-huu, hu-huu! Missä pallo? Hu-huu! Syötä mulle, hei mikäs sun nimes olikaan?

    • G.J.

      saderintama kiertää Hailuodon. Puuuh pilville, menkää muualle.

    • G.J.

      ja emo on topakka. :-)

      • isipapan

        pyydystämää punalihaista kalaa pesässä on taas perhe tämän päivän napostellut.


      • G.J.
        isipapan kirjoitti:

        pyydystämää punalihaista kalaa pesässä on taas perhe tämän päivän napostellut.

        välillä miettinyt kun emo kiepsahtaa välillä siivilleen että käykö se heittämässä lennosta lannotteita ympäristöön vai käykö se huikkaamassa ukolle et: vauhtia, täällä halutaan lisää.


      • sehän käväisee
        G.J. kirjoitti:

        välillä miettinyt kun emo kiepsahtaa välillä siivilleen että käykö se heittämässä lennosta lannotteita ympäristöön vai käykö se huikkaamassa ukolle et: vauhtia, täällä halutaan lisää.

        hetken verran poissa pesästä. Olen miettinyt, josko se vain käy oikomassa siipiään, mutta jos käykin pruikkaamassa liiat lähestölle, ei pesäänsä sottaa.
        Tai sitten urkkii, mistäpäin ukko nyt on tulossa.


    • hande

      Kun minä nuorna ornitologina etsin pesiä, en koskaan tätä velhoa pohjois-karjalassa löytänyt. Liikuinko väärien vetten ympäristössä...

      • G.J.

        suurin vaatimus on esteettymys laskeutua pesälle. Pesäpuun tai vastaavan täytyy olla todella tukevalatvainen ja kalaisaa vettä missä mieluiten 300 gramman kokoisia kaloja parveilee täytyy löytyä muutaman siiveniskun päästä.


      • henri|
        G.J. kirjoitti:

        suurin vaatimus on esteettymys laskeutua pesälle. Pesäpuun tai vastaavan täytyy olla todella tukevalatvainen ja kalaisaa vettä missä mieluiten 300 gramman kokoisia kaloja parveilee täytyy löytyä muutaman siiveniskun päästä.

        mutta hämäläisten sääksi. Ei näkynyt sääskiä tulin juuri pongailemasta, tierä häntä onko pesää enää olemassakaan, kun ei näkynyt.


      • G.J.
        henri| kirjoitti:

        mutta hämäläisten sääksi. Ei näkynyt sääskiä tulin juuri pongailemasta, tierä häntä onko pesää enää olemassakaan, kun ei näkynyt.

        itikka saa olla sääski vaikka itikoitakin on kahta eri kokovalikoimaa elukkana ja ötökkänä.


      • hande
        G.J. kirjoitti:

        itikka saa olla sääski vaikka itikoitakin on kahta eri kokovalikoimaa elukkana ja ötökkänä.

        Ja vahakantinen vihko. Kaikki havainnot 1.1 alkaen.
        Kalasääski jäi vain unelmaksi...
        Lunni on kesäretkeltä Norjan vuonoilta, kuin silloin harvinainen Laulujoutsen ja Korppi. Tosin Korpin näin paluumatkalla Valtimolla...


      • G.J.
        hande kirjoitti:

        Ja vahakantinen vihko. Kaikki havainnot 1.1 alkaen.
        Kalasääski jäi vain unelmaksi...
        Lunni on kesäretkeltä Norjan vuonoilta, kuin silloin harvinainen Laulujoutsen ja Korppi. Tosin Korpin näin paluumatkalla Valtimolla...

        suomineidon vyötäisten halki nopeaa pörähtää sääksimaille iahilemaan sääksiä ja Limingalle muitakin ihanuuksia.


      • löysin
        G.J. kirjoitti:

        suomineidon vyötäisten halki nopeaa pörähtää sääksimaille iahilemaan sääksiä ja Limingalle muitakin ihanuuksia.

        pesän, mutta tuolla alhaalla oikealla, maastossa, onko se suuri kivi vai otso eli hirvi?


      • G.J.

      • paikkakunnan
        löysin kirjoitti:

        pesän, mutta tuolla alhaalla oikealla, maastossa, onko se suuri kivi vai otso eli hirvi?

        pesää katselet?


      • jota kaikki
        paikkakunnan kirjoitti:

        pesää katselet?

        seuraavat, Hailuodon sääksipesää!!


      • sitä,
        jota kaikki kirjoitti:

        seuraavat, Hailuodon sääksipesää!!

        minäkin. Hirviä siellä kyllä on, muttei taida olla ainuttakaan nallea.


      • näin minäkin
        sitä, kirjoitti:

        minäkin. Hirviä siellä kyllä on, muttei taida olla ainuttakaan nallea.

        kuinka emo ruokkii poikasiaan


      • G.J.
        näin minäkin kirjoitti:

        kuinka emo ruokkii poikasiaan

        on luonto täynnä tapahtumisia ja lohdulliselta tuntuu miten hyvät vaistotoiminnot esim. sääksille on annettu. Ihmiset vastaavaan asemaan laitettuina kyllä alkaisivat nipottamaan et: ei käy. Ennen haukuttiin harakanpesiä ja nyt on huomattu niiden ekologinen hengittävyys ja se, että vaikka katonläpi aurinko siivilöityy (on myös plussa) ja sade vesi valuu pesälle niin se on riittävän vahvasti rakenneltu niin ettei vieraat, isommat nokat pääse niin helposti poikasiin käsiksi, hmm, nokiksi..


      • Saloseudulla
        hande kirjoitti:

        Ja vahakantinen vihko. Kaikki havainnot 1.1 alkaen.
        Kalasääski jäi vain unelmaksi...
        Lunni on kesäretkeltä Norjan vuonoilta, kuin silloin harvinainen Laulujoutsen ja Korppi. Tosin Korpin näin paluumatkalla Valtimolla...

        Aiemmistakin jutuistasi paljastuu (mm. ruisrääkkätarinat) ettet tosiasiassa tiedä linnuista juuri höykäsen pöläystä.
        Korppeja oli Pohjois-Karjalassa 1970-luvullakin, mutta erona nykyiseen, että eivät olleet niin yleinen näky ja pysyttelivät metsissä, eivätkä tunkeneet asutukseen kuten nyt saattaa tapahtua.
        Alakoululaisena koulumatkalla (60-luku) järven yli talvella hiihtäessäni pelkäsin korppia, joka kökki saaren nokassa, ohi piti mennä ja kun se kökki siinä jäällä...


      • 1970-luvulla
        hande kirjoitti:

        Ja vahakantinen vihko. Kaikki havainnot 1.1 alkaen.
        Kalasääski jäi vain unelmaksi...
        Lunni on kesäretkeltä Norjan vuonoilta, kuin silloin harvinainen Laulujoutsen ja Korppi. Tosin Korpin näin paluumatkalla Valtimolla...

        taisit olla kaupunkilaispoika vain harrastelevinasi lintuja.


    • G.J.
      • hande

        Olin yhteydessä Suomen Lintutieelliseen yhdisdykseen ja taisin laittaa Eläinmuseoonkin kirjeen, jossa perustelin laajaa lintutetämystäni.
        Eivät koskaan vastanneet...


      • G.J.
        hande kirjoitti:

        Olin yhteydessä Suomen Lintutieelliseen yhdisdykseen ja taisin laittaa Eläinmuseoonkin kirjeen, jossa perustelin laajaa lintutetämystäni.
        Eivät koskaan vastanneet...

        olla nuorukainen silloin ja vielä tuulenheittely iän kynnyksellä. Innostuitko vai lannistuitko?


    • ihmeellistä

      Olisipa tämän voinut näyttää äiti ja isävainaalle... Taidankin näyttää niille potilaille joita menen ensi viikolla hoitamaan, eivät kai hekään koskaan ole tällaista nähneet. Kiitos G.J. kun aloitit tämän mielenkiintoisen vision.

      • Kosmetiikkaa

        Samat ihmiset jotka ostelee, ostelee hullun lailla, osa niistä pällistelee jotain sääksikamerioita. Silkkaa huoruutta!


      • olokkoon näkemätä
        Kosmetiikkaa kirjoitti:

        Samat ihmiset jotka ostelee, ostelee hullun lailla, osa niistä pällistelee jotain sääksikamerioita. Silkkaa huoruutta!

        Näillä omilla silimillä mie tahon nähä. En sitä mitä jottii muut, miulle tyrkyttäät.
        Kampevvoo vasttaan, kun kuvittelen lihavanpuolleissen ekon/ukon silimä koprassa tiirroovvan jottai, mitenkä lintu pessii. Napssii sipssiii siinä sohvallaan. Eikä levvee perse nin likaha.


    • taaskaan

      se yhteys sinne hailuotoon :( ainakaan minun koneellani.

      • G.J.

      • ei vaan

      • G.J.
        ei vaan kirjoitti:

        toimi. Sinnä näkyy in english ainoastaa ja muuten ihan mustaa. :(

        varmaan joku päivitys omalla koneella olisi aiheellinen tai on jotain muuta itsestäsi ja koneestasi tilapäisesti riippumatonta.

        Täällä oli yöllä hirmuisen pelottava vaaka ja leveä ja sikinsokin salamainen ukkosenilma ja ja piti ryömiä pöydänalle poistamaan kaikki tietsikkajohdot pistorasiayhteydestään. Kone ehti kertaalleen jo tilttaamaan.


      • harmi...
        G.J. kirjoitti:

        varmaan joku päivitys omalla koneella olisi aiheellinen tai on jotain muuta itsestäsi ja koneestasi tilapäisesti riippumatonta.

        Täällä oli yöllä hirmuisen pelottava vaaka ja leveä ja sikinsokin salamainen ukkosenilma ja ja piti ryömiä pöydänalle poistamaan kaikki tietsikkajohdot pistorasiayhteydestään. Kone ehti kertaalleen jo tilttaamaan.

        enhän minä tuollaisia osaa tehdä. :(


      • löysin vian
        G.J. kirjoitti:

        varmaan joku päivitys omalla koneella olisi aiheellinen tai on jotain muuta itsestäsi ja koneestasi tilapäisesti riippumatonta.

        Täällä oli yöllä hirmuisen pelottava vaaka ja leveä ja sikinsokin salamainen ukkosenilma ja ja piti ryömiä pöydänalle poistamaan kaikki tietsikkajohdot pistorasiayhteydestään. Kone ehti kertaalleen jo tilttaamaan.

        olin sen vahingossa merkinnyt mainoskielto listalle. Nyt toimiiiiiii :)))))


      • G.J.
        löysin vian kirjoitti:

        olin sen vahingossa merkinnyt mainoskielto listalle. Nyt toimiiiiiii :)))))

        sellainen mainoskieltolista sijaitsee?


      • on tuo
        G.J. kirjoitti:

        sellainen mainoskieltolista sijaitsee?

        Firefoxin ABP mainoskiellon lisäosa tai joku sellanen ja en ollut huomannut että olin pistänyt sen kamerankin kieltolistalle. Tai siis kun siinä mainostetaan niin pistin poistoon, silloin tietenkin meni kamerakin. No nyt kuitenkin nään hailuodon sääksipesän :)


      • G.J.
        on tuo kirjoitti:

        Firefoxin ABP mainoskiellon lisäosa tai joku sellanen ja en ollut huomannut että olin pistänyt sen kamerankin kieltolistalle. Tai siis kun siinä mainostetaan niin pistin poistoon, silloin tietenkin meni kamerakin. No nyt kuitenkin nään hailuodon sääksipesän :)

        pitäisi vähitellen alkaa opiskelemaan noita pukkien laittoja oikeisiin kohtiin vaan tahtoo olla kuin koulussa että että vatsa pakonedessä ja kielioppi kädessä ja silloinkin vain tärpit. Pitäisi kirjoittaa atk-lkortti-ipakka jossa olisi ehdottoman pakolliset osattavat, päivitysten jälkeinen lierroslista ja sitten elämmä helpottavien pikkuniksien lista eli josta löytää syyt ja seuraukset kun olen painanut huomaamattomasti jotain ja koneessa onkin kuva vaikka ylösalaisin.

        No, kesän jälkeen syksyyn pimeillä ahkerointi alkaa.


    • G.J.

      kolmas poikanenkin on kuoriutunut ja kaikille riittää ruokaa.

      • upeaa kuvaa

        pesämaisemista. Kiitti, aioinkin kysyä, joko kolmas pää on noussut ruokaa vaatimaan.

        Horisontin taa painunut aurinko värjää taivaan punaisen violetiksi.
        Komeaa on emosääksen aatelisnenineen näkymiään ihailla.


      • G.J.
        upeaa kuvaa kirjoitti:

        pesämaisemista. Kiitti, aioinkin kysyä, joko kolmas pää on noussut ruokaa vaatimaan.

        Horisontin taa painunut aurinko värjää taivaan punaisen violetiksi.
        Komeaa on emosääksen aatelisnenineen näkymiään ihailla.

        vaihdilla ja pesästä alkaa kuukua mekastusta ympäristöön. Nyt viellä ukkokulta heittää joskus lohen lennosta pesään ja emo laittaa siivet ja kehonsa suojaamaan mätkäytykseltä. Aika näppärästi se saa tureen kalan katoamaan pesän uumeniin raakakypsymään.

        Tuo rengastusfilmin pätkä osoitti että poikanen on aika iso ennen siiville pääsy mahdollisuutta, että se on sulkien kypsyydestä enemmän kiinni kuin poikasen koosta ja halukkuudesta.

        Nokka on sääksellä työkalu ja sillä täytyy olla jos minkämomentin tarpeeseen sopiivaa käyryyttä lujuutta ja mitä kaikkea. Nätti nokka.


      • on nokka,
        G.J. kirjoitti:

        vaihdilla ja pesästä alkaa kuukua mekastusta ympäristöön. Nyt viellä ukkokulta heittää joskus lohen lennosta pesään ja emo laittaa siivet ja kehonsa suojaamaan mätkäytykseltä. Aika näppärästi se saa tureen kalan katoamaan pesän uumeniin raakakypsymään.

        Tuo rengastusfilmin pätkä osoitti että poikanen on aika iso ennen siiville pääsy mahdollisuutta, että se on sulkien kypsyydestä enemmän kiinni kuin poikasen koosta ja halukkuudesta.

        Nokka on sääksellä työkalu ja sillä täytyy olla jos minkämomentin tarpeeseen sopiivaa käyryyttä lujuutta ja mitä kaikkea. Nätti nokka.

        hyvin suunniteltu, pistävä katse, kokonaisuudessaan hieno esimerkki luonnon kauneudesta.

        Mielenkiintoinen oli tuo rengastuslinkki, kiitos siitäkin.
        Pitää olla uskallusta ja huimaamaton pää, että pesälle uskaltaa. Käyvätköhän vanhemmat koskaan rengastajien päälle?
        Monesti miettinyt, nyt uskalla tyhmyyteni paljastaa, jos poikanen jostain syystä tipahtaa pesästä, mitenhän sille käy?

        Taitaa luonto ajaa asiansa.


      • G.J.
        on nokka, kirjoitti:

        hyvin suunniteltu, pistävä katse, kokonaisuudessaan hieno esimerkki luonnon kauneudesta.

        Mielenkiintoinen oli tuo rengastuslinkki, kiitos siitäkin.
        Pitää olla uskallusta ja huimaamaton pää, että pesälle uskaltaa. Käyvätköhän vanhemmat koskaan rengastajien päälle?
        Monesti miettinyt, nyt uskalla tyhmyyteni paljastaa, jos poikanen jostain syystä tipahtaa pesästä, mitenhän sille käy?

        Taitaa luonto ajaa asiansa.

        edes arvailla. Joku nelijalkainen on onnellinen ja sitten on ne mustat korpit tekokkaine nokkineen ja pikkuparvineen.

        Kissat nostaa pentunsa niskanahasta roikottaen, käyttävätkö kihut kynsiään, Nehän taittaa oksatkin puusta vauhdilla ja lujaklla otteella.

        Toivotan ettei yksikään putoa.


    • G.J.

      miksi ihmeessä ukko (?) sääksi käy välillä nappaamassa kalan pois pesästä? Tänään oli ainakin kahden kalan episodi. Niin ja isukki (?) sai yhdessä vaiheessa olla pesällä yksin pitkän tovin ja melkoiset kalanpehmitys operaatiot sillä oli. Poikaset katsoivat kaikki kolme kaulapitkänä ihmeissään kun ensin kala oli reunalla ja hyvä ettei pudonnut yli laidan ja hups kala olikin niiden nokan alla ja isukki sen päällä pomppi ja kynsi ja nokki ja väliin katteli että missä se syöttelijä viipyy. Ensimmäisen :-)nokallisen sen antoi äitykän laskeutuessa pesälle ja samassa kala katosi isukin (?) kynsissä ja emo pörheänä siisti paikkoja. Nyt näytti rauha taas olevan pesässä ja emo ja oikea isukki ja kala-ateria oli pesällä yhtäaikaa ja isukin lähtiessä teillensä äitykkä syötteli poikasiaan rauhaisaan tahtiinsa.

      • kolme ..

        näyttävät jo kasvaneen, onhan niitä ahkerasti ruokittukin. Kurja ilma vain, viileä ja kostea.
        Tuleekohan koko maan sääksipopula samalla junalla, ja lähteekö myös?
        Jos, niin pohjoisen pojilla on lyhempi aika varttua, sääkin on etelää kurjempaa.
        Tuleeko niistä kuitenkin yhtä vahvoja, vai antaako ankeus lisää tahdonvoimaa?


      • G.J.
        kolme .. kirjoitti:

        näyttävät jo kasvaneen, onhan niitä ahkerasti ruokittukin. Kurja ilma vain, viileä ja kostea.
        Tuleekohan koko maan sääksipopula samalla junalla, ja lähteekö myös?
        Jos, niin pohjoisen pojilla on lyhempi aika varttua, sääkin on etelää kurjempaa.
        Tuleeko niistä kuitenkin yhtä vahvoja, vai antaako ankeus lisää tahdonvoimaa?

        jälkeen saadaan tietää sukupuolikin. No ehkei se pohjoinen kuitenkaan niin paljoa kauempana ole ja pesänkin 'saaminen' on helpompaa kun ei tarvitse (ehkä) vetää pitkää tikkua muiden sääksien ja kotkienkaan kanssa.

        No lisäsit uteliaisuuttani ja tässä on sitten historiaa pioneeri Pete-Sääksen matkailusta kotimaittensa välillä.

        http://www.fmnh.helsinki.fi/elainmuseo/satelliittisaakset/pete/


      • heijakkaa,
        G.J. kirjoitti:

        jälkeen saadaan tietää sukupuolikin. No ehkei se pohjoinen kuitenkaan niin paljoa kauempana ole ja pesänkin 'saaminen' on helpompaa kun ei tarvitse (ehkä) vetää pitkää tikkua muiden sääksien ja kotkienkaan kanssa.

        No lisäsit uteliaisuuttani ja tässä on sitten historiaa pioneeri Pete-Sääksen matkailusta kotimaittensa välillä.

        http://www.fmnh.helsinki.fi/elainmuseo/satelliittisaakset/pete/

        olipa valtaisi tietopläjäys.
        Mielenkiintoista, selvitti monta kysymystä, päivämatkat, nopeudet, korkeudet.
        Erikoista on nykytekniikka, ei voi muuta kuin taivastella.
        Ihmeelliset tutkat, kompassit ja paikantimet sääksilläkin on, kun tuhansien kilometrien matka taittuu lähes ihannesuunnistuksella.

        Mitähän Petelle tapahtui?

        Päivemmällä katselin virolaista pesää. Siellä tököttävät jo vanhempiensa kokoiset untuvapehmolelut, lentoharjoituksiakin kai jo tekevät. Nyt en saanut sitä aukeamaan.


      • kiltti.
        G.J. kirjoitti:

        jälkeen saadaan tietää sukupuolikin. No ehkei se pohjoinen kuitenkaan niin paljoa kauempana ole ja pesänkin 'saaminen' on helpompaa kun ei tarvitse (ehkä) vetää pitkää tikkua muiden sääksien ja kotkienkaan kanssa.

        No lisäsit uteliaisuuttani ja tässä on sitten historiaa pioneeri Pete-Sääksen matkailusta kotimaittensa välillä.

        http://www.fmnh.helsinki.fi/elainmuseo/satelliittisaakset/pete/

        Kertoisitko sen Hailuodon kameran osoitteen!


      • G.J.
        heijakkaa, kirjoitti:

        olipa valtaisi tietopläjäys.
        Mielenkiintoista, selvitti monta kysymystä, päivämatkat, nopeudet, korkeudet.
        Erikoista on nykytekniikka, ei voi muuta kuin taivastella.
        Ihmeelliset tutkat, kompassit ja paikantimet sääksilläkin on, kun tuhansien kilometrien matka taittuu lähes ihannesuunnistuksella.

        Mitähän Petelle tapahtui?

        Päivemmällä katselin virolaista pesää. Siellä tököttävät jo vanhempiensa kokoiset untuvapehmolelut, lentoharjoituksiakin kai jo tekevät. Nyt en saanut sitä aukeamaan.

        ehkä nappasi itselleen tai kävi ehkä törmäys johonkin sähköshokin antajaan kun on tuota siivenväliä kuitenkin aika paljon ja jos ei siihen taintunut niin joku terävähampainen avitti. Enpä tiedä.


      • G.J.

    • G.J.

      poikaset tänään ja ei kai ihmekkään:

      Tuorein säähavainto Ilmatieteenlaitoksen mukaan Hailuodon Marjaniemessä: 18.6.2009 15:00 Suomen aikaa
      Lämpötila 11,3 °C; kosteus 65 %; pohjoistuulta 10 m/s; puuska 11 m/s (14:40); paine 1009,0 hPa; puolipilvistä (5/8); näkyvyys yli 20 km.

      • kuinka kylmässä

        emo yrittää pitää pienokaisiaan lämpöisinä, 7,9 °C.
        Soisipa jo pian ilmojen lämpenevän.

        Mikä mahtaa sääksiä vetää tänne maahan pohjoiseen, sohjoiseen, näin Jussinakin?
        Luonto?


    • G.J.

      asettelee ahkerana reunarisuja korkeammalle kun alkavat poikaset kasvaessaan aktivoitua :-)

      • jo kasvaneet

        leikki-ikäisiksi ) on tosiaankin emolla puuhaa riittänyt. Siinä on siirrelty kaarnaa ja risua tänäpäivänä...ja välillä poikasiakin...


      • G.J.
        jo kasvaneet kirjoitti:

        leikki-ikäisiksi ) on tosiaankin emolla puuhaa riittänyt. Siinä on siirrelty kaarnaa ja risua tänäpäivänä...ja välillä poikasiakin...

        on kutitellut pehmoisen lämpöisillä silmäripsillään pesäläisiä ja kylmänkosteat kaarnat on hyväkin vähän käännellä ympärille niin on kuivassa hyvä olla ja puruuntuu pehmoiseksi pediksi. Eivät kohta mahdu syvennyksiinsä eli peteihinsä.


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        on kutitellut pehmoisen lämpöisillä silmäripsillään pesäläisiä ja kylmänkosteat kaarnat on hyväkin vähän käännellä ympärille niin on kuivassa hyvä olla ja puruuntuu pehmoiseksi pediksi. Eivät kohta mahdu syvennyksiinsä eli peteihinsä.

        Mutta G.J. kaipaa pesää..


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        Mutta G.J. kaipaa pesää..

        pesille ja siirtyminen uuteen ikäkauteen, varmaan vaihdevuodetkin pian yllättää. Mitäs kukkoselle?


      • HZTA
        G.J. kirjoitti:

        pesille ja siirtyminen uuteen ikäkauteen, varmaan vaihdevuodetkin pian yllättää. Mitäs kukkoselle?

        paria oksaa.


      • G.J.
        HZTA kirjoitti:

        paria oksaa.

        ovat oksat vaikka joskus valontiellä siivilänä.


    • menua,

      kuinka poikaset kasvavat silmissä. Ahkerasti ovat vanhemmat niitä ravinneet.

      Onneksi sinnekin on tullut kesä. Ei enää tarvi pelätä, että karvapallojen jarpaat paleltuu. :))

      • G.J.

        että ei tule hätistelijöitä niistä isoista kotkista. Alkavat sulatkin kasvamaan.

        Jollain ottaa koteloon että tämä ketju tässä roikkuu.


      • niin. :=O
        G.J. kirjoitti:

        että ei tule hätistelijöitä niistä isoista kotkista. Alkavat sulatkin kasvamaan.

        Jollain ottaa koteloon että tämä ketju tässä roikkuu.

        Minusta on vallan vallattoman mahtavaa, saada seurata luonnon ihmettä, mitä ei luonnossakaan koskaan pääsisi näin läheltä seuraamaan.

        Pitänee tästä lähin kirjoittaa näkymättömällä musteella. ;)


      • huom..
        G.J. kirjoitti:

        että ei tule hätistelijöitä niistä isoista kotkista. Alkavat sulatkin kasvamaan.

        Jollain ottaa koteloon että tämä ketju tässä roikkuu.

        eikun siis tänään kurkistaa kuinka muksut kasvaneet.

        Kuka voi olla tästä ketjusta tympääntynyt? Kerrankin ketju joka on aivan tavallinen ja asiallinen.


      • herrasääksi
        G.J. kirjoitti:

        että ei tule hätistelijöitä niistä isoista kotkista. Alkavat sulatkin kasvamaan.

        Jollain ottaa koteloon että tämä ketju tässä roikkuu.

        yönsä viettää? Vaikka mihin aikaan vuorokaudesta olen kurkannut, se korkeintaan hetken istahtaa puolisonsa vieressa.
        Mitenhän ne muuten viestivät, silmillään, vai käykö aivoista tajunnanvirta?

        Katselevat joskus toisiaan niin syvällisesti.


      • G.J.
        herrasääksi kirjoitti:

        yönsä viettää? Vaikka mihin aikaan vuorokaudesta olen kurkannut, se korkeintaan hetken istahtaa puolisonsa vieressa.
        Mitenhän ne muuten viestivät, silmillään, vai käykö aivoista tajunnanvirta?

        Katselevat joskus toisiaan niin syvällisesti.

        jossain lähettyvillä. Silloin isontuulen aikaan olivat molemmat tanakasti poikasten suojana.


      • että on
        G.J. kirjoitti:

        jossain lähettyvillä. Silloin isontuulen aikaan olivat molemmat tanakasti poikasten suojana.

        turva kelkassa.

        Kunpa säilyisivät kolmoset edelliskesän poikasia paremmin.


      • G.J.
        niin. :=O kirjoitti:

        Minusta on vallan vallattoman mahtavaa, saada seurata luonnon ihmettä, mitä ei luonnossakaan koskaan pääsisi näin läheltä seuraamaan.

        Pitänee tästä lähin kirjoittaa näkymättömällä musteella. ;)

        vika onkin vain olemassaolostani. Vaan nyt pääsee nukkumaan kun alkaa noiden levottomienjalkojeni särky hellittää ja ei tarvitse enää tepastella tämän yöalun tiimoilta.


    • kala

      Miksikähän tuo emo on pitänyt tuota revittyä kalaa jos kuinka kauan koipiensa alla. Opettaakohan se poikasilleen tulla itse iltapalalle..?
      Yksi niistä ainakin yrittää kurkotella kalan suuntaan.

      • G.J.

        Täytyy kai niille pikkuisille antaa jo lisäpotkua kehitykselle ja kynsillähän on melkoinen rooli niiden ruuanhankkimis systeemeissä. Siinä kehittyy varmasti motoriikkakin melkoisesti kun alakavat taituroimaan saaliin kiinni pitämisessä ja rääpimisessä suupaloiksi. Nyt kun alkaa tuo päänkannattelu sujumaan ja kaikenlainen liikehdintäkin on päässyt aluilleen niin ei jaksa kuin ihmetellä miten nopeasti kaikki sujuu. Pikkulinnuilla sama vielä nopeammin.


    • näkyvyys

      näin mustan auringon takia. Kuva kovin tummaa täynnänsä.

      Pelottavan uskaliaasti poikaset jo kuikuilevat ympäristöään. Jännää, kun aiemmin katsoin, emon lehahdettua kakkimatkalle(?), poikaset lääpöttävät lähes liikkumatta. Hyvä suojaväri niillä on, selässäkin vaalea viiru, kuin kuivat kepit pesän reunoilla.

      • G.J.

        on tuo sääksien avo yksiö ja ihmeen hyvin emo viellä saa piiloteltua noinkin isot poikasensa alleen ja pesän uumeniin kun ympäristö on levottomampi.


    • veljekset

      olisivat saanet monia inspiraatioita linnuista taivaallisen iltaruskon sävyttäessä kesäyön tunnelmia pesällä.

    • vaikutuksesta

      poikaset makaavat melkein liikkumatta lättänöinä, vai lie äitimuori pitänyt kovempaa jöötä?

      • HTZA

        ovat saaneet vanhemmat jättämään pesän ja hylkäämään poikaset.
        Ne ovat kuolleet ja tulossa on matotelevisio.
        Luontoahan sekin on. Ja onhan se hienoa nähdä luitarepivä Korppikin.
        Läheltä


      • G.J.

        pari tuntia sitten kun tulin koneelle hyvinkin topakasti puolikaaressa ja emo kuin opettaja siinä vastapäätä. Silloin katsoin et kappas, alkaa pään muoto jo olla ihan oikean sääksen näköinen. Pakkohan niiden on levätä välillä kun kun tuo kasvu ja kehitys tapahtuu noin vauhdilla. Eikös niillä siivet ole jo oikean näköiset (vaikka sulan tupet ei ole viellä lentoon sallivalla tolalla) silloin rengastusvaiheessa ja siihenhän ei ole enää pitkää aikaa ja kohta siitä niiden opittava lentämään ja lähdettävä saalistamaan oma ateriansa ja sitten onkin aika ylitellä meriäkin.


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        ovat saaneet vanhemmat jättämään pesän ja hylkäämään poikaset.
        Ne ovat kuolleet ja tulossa on matotelevisio.
        Luontoahan sekin on. Ja onhan se hienoa nähdä luitarepivä Korppikin.
        Läheltä

        siulle mäntysuopaa ja harjan kielenpesua varten jo ihan etukäteen?


      • RIMMIR

        päivemmällä ja silloin emo seisoa jökötti aika kauan paikallaan ja varjo siitä oli yhden poikasen suojana. Kyllä niillä varmaan on aika lämmintä siellä yläkerrassa.


      • HTZA
        HTZA kirjoitti:

        ovat saaneet vanhemmat jättämään pesän ja hylkäämään poikaset.
        Ne ovat kuolleet ja tulossa on matotelevisio.
        Luontoahan sekin on. Ja onhan se hienoa nähdä luitarepivä Korppikin.
        Läheltä

        Pitäisi saada kuriin ja ostaa sille oma kamera.
        Olen valmis aloittamaan keräyksen.
        Laitetaan pakettiin sitten pylväskengät ja hyttys/ötökkähattu.
        Pari kiloa pemmikaania ja lisäaineeton, vaaleanpunainen, pullo limsaa.
        Pari koirankakkapussia..
        Ja sellaiset tangon päässä olevat sakset.
        Joilla hän voi silittää poikasia.
        Minä haluan sitten filmata koko jutun.
        G.J kun on minun, huumorintajuinen, tyttöni.


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        Pitäisi saada kuriin ja ostaa sille oma kamera.
        Olen valmis aloittamaan keräyksen.
        Laitetaan pakettiin sitten pylväskengät ja hyttys/ötökkähattu.
        Pari kiloa pemmikaania ja lisäaineeton, vaaleanpunainen, pullo limsaa.
        Pari koirankakkapussia..
        Ja sellaiset tangon päässä olevat sakset.
        Joilla hän voi silittää poikasia.
        Minä haluan sitten filmata koko jutun.
        G.J kun on minun, huumorintajuinen, tyttöni.

        ovat luonnolliset turvavälit. Sait hylsyn.


      • G.J.
        RIMMIR kirjoitti:

        päivemmällä ja silloin emo seisoa jökötti aika kauan paikallaan ja varjo siitä oli yhden poikasen suojana. Kyllä niillä varmaan on aika lämmintä siellä yläkerrassa.

        on ne sulat joilla luukuttaa omia höyryjä tai päinvastoin ja poikasilla ?


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        ovat luonnolliset turvavälit. Sait hylsyn.

        Luoteineen varattu sinulle, hömppäni.
        Kunhan laskeudut 45 metrisestä hongasta, vapisematta muille kuin linnuille,
        Ajan katsojat pois, lataan ja laukaisen.
        Hylsyn saat pitää, loppuelämäsi.


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        Luoteineen varattu sinulle, hömppäni.
        Kunhan laskeudut 45 metrisestä hongasta, vapisematta muille kuin linnuille,
        Ajan katsojat pois, lataan ja laukaisen.
        Hylsyn saat pitää, loppuelämäsi.

        yhteneväisyyttä pilailukaupan synttärikynttilöiden kanssa arvoisa viisatelija.


      • Kameran säteilyn
        G.J. kirjoitti:

        on ne sulat joilla luukuttaa omia höyryjä tai päinvastoin ja poikasilla ?

        ja pelkästään sen olemassaolon vaikuttavan luonnon tasapainoon?

        Pitäisikö aikamme käyttää ihmiseen ja oppimamme soveltaa muuhun luontoon?

        PS. Kerro jo vihdoinkin pointtisi tämäm ketjun suhteen.


      • HTZA
        Kameran säteilyn kirjoitti:

        ja pelkästään sen olemassaolon vaikuttavan luonnon tasapainoon?

        Pitäisikö aikamme käyttää ihmiseen ja oppimamme soveltaa muuhun luontoon?

        PS. Kerro jo vihdoinkin pointtisi tämäm ketjun suhteen.

        Säteily saisi kohdistua voimakkaamminkin, ihmisiin.
        Mutta katsotaan nyt mitä G.J. sanoo.


      • RIMMIR
        Kameran säteilyn kirjoitti:

        ja pelkästään sen olemassaolon vaikuttavan luonnon tasapainoon?

        Pitäisikö aikamme käyttää ihmiseen ja oppimamme soveltaa muuhun luontoon?

        PS. Kerro jo vihdoinkin pointtisi tämäm ketjun suhteen.

        Mielikuvitukseni oli kovin lentävää silloin kun tätä ketjua alusta aloin seuraamaan, luulin sen olevan salapoliisien seurantaa jostakin rikollisryhmästä, Heh heh


      • G.J.
        Kameran säteilyn kirjoitti:

        ja pelkästään sen olemassaolon vaikuttavan luonnon tasapainoon?

        Pitäisikö aikamme käyttää ihmiseen ja oppimamme soveltaa muuhun luontoon?

        PS. Kerro jo vihdoinkin pointtisi tämäm ketjun suhteen.

        kamera ole aika kaukana toisessa puussa säteilyineen. Viime kesänä kiinnostuin Sääksistä ja pesinnästään kun Kemijärvellä oli pesä rakennettu vaaralliseen paikkaan. Joku linkitti nämä Hailuodon sääkset webyhteyksineen ja / tai siinä samassa syssä oli juttua siitä kun kotka oli hyökännyt sääksen pesälle ja surmannut ainakin yhden poikasen. Jotenkin jäi itu itämään ja halusin nähdä miltä poikanen näyttää ja minkälainen on elämänkierto siellä. Tuskin ensi kesänä seurailen.

        Pointti? Kun kamerayhteys katosi, ajattelin kysyä mitä sille on tapahtunut kun pohjanmalta, tai mitä aluetta se Hailuoto sitten onkaan, tuntuu olevan paljonkin täällä olevaisista.

        Ehkäpä tämä aloitus tänne mahtuu ja jos ei niin eiköhän tämä poistukin jos se sinua kauheasti häiritsee. Itse olen oppinut aikalailla kaikenlaista tämän myötä.


      • G.J.
        RIMMIR kirjoitti:

        Mielikuvitukseni oli kovin lentävää silloin kun tätä ketjua alusta aloin seuraamaan, luulin sen olevan salapoliisien seurantaa jostakin rikollisryhmästä, Heh heh

        jos olisit viimevuoden loppukesästä / alku syksystä nähnyt sen yrisuuressa sulkapalttoossa olleen ison ja ilkeännäköisen kotkan joka siinä pesällä kyttäsi tuntitolkulla niin tietäisit miltä ryökäleroikale näyttää.


      • bluffi...
        G.J. kirjoitti:

        kamera ole aika kaukana toisessa puussa säteilyineen. Viime kesänä kiinnostuin Sääksistä ja pesinnästään kun Kemijärvellä oli pesä rakennettu vaaralliseen paikkaan. Joku linkitti nämä Hailuodon sääkset webyhteyksineen ja / tai siinä samassa syssä oli juttua siitä kun kotka oli hyökännyt sääksen pesälle ja surmannut ainakin yhden poikasen. Jotenkin jäi itu itämään ja halusin nähdä miltä poikanen näyttää ja minkälainen on elämänkierto siellä. Tuskin ensi kesänä seurailen.

        Pointti? Kun kamerayhteys katosi, ajattelin kysyä mitä sille on tapahtunut kun pohjanmalta, tai mitä aluetta se Hailuoto sitten onkaan, tuntuu olevan paljonkin täällä olevaisista.

        Ehkäpä tämä aloitus tänne mahtuu ja jos ei niin eiköhän tämä poistukin jos se sinua kauheasti häiritsee. Itse olen oppinut aikalailla kaikenlaista tämän myötä.

        minua haastaa. :)


      • G.J.
        bluffi... kirjoitti:

        minua haastaa. :)

        kukin laisiamme haasteinemme ja elämisen pikkuiloinenmme ja suruinemme ja mitä kaikkea sitä nyt onkaan, ainakin toistaiseksi.


      • että me
        G.J. kirjoitti:

        kukin laisiamme haasteinemme ja elämisen pikkuiloinenmme ja suruinemme ja mitä kaikkea sitä nyt onkaan, ainakin toistaiseksi.

        osataan. Bluffata nuoremmille olevamme eteviä asiassa kuin asiassa.


      • G.J.
        että me kirjoitti:

        osataan. Bluffata nuoremmille olevamme eteviä asiassa kuin asiassa.

        nuoremmat enää usko siihen ja parikymppiset katselevat mietä jo säälien ja nyökyttelevät hymyillen kun jotain lausahdamme. :-( Elämä on kovaa vaan sisällämme asuu se iki-ikäinen kolmekymppinen.


    • mitä vauhtia

      poikaset kasvavat. Katsahdin pesää, ja säikähdin, että mikä koppelo sinne on lentänyt.
      Vaan poikanenhan se oli.
      Ei ihme, että rouva on lyönyt keppejä jo pystyynkin,

      • RIMMIR

        menossa juuri nyt.


      • G.J.

        Emo joutuu pakittamalla hätyyttelemään poikasia keskemmälle ja pää ja suunnanvaihdokset sujuvat ja suurin nokkailee ja siipensä alta ökkömöttiäisiä.


      • G.J.
        RIMMIR kirjoitti:

        menossa juuri nyt.

        petillä loikoillessani miten erilaista sorsapoikueen elämä ja kasvu on, vaikka lintuja ovat molemmat.


      • RIMMIR
        G.J. kirjoitti:

        Emo joutuu pakittamalla hätyyttelemään poikasia keskemmälle ja pää ja suunnanvaihdokset sujuvat ja suurin nokkailee ja siipensä alta ökkömöttiäisiä.

        on aika kiva seurata kun se matkii emoa vähän joka asiassa. Ja sitten aina pitää vähän "jöötä" sisaruksilleen sinä pienenä aikana kun emo käy lentomatkalla.

        Tuo pesän teko olisi ollut myös kiva seurata... miten se muuten säilyy talven yli?


      • G.M.
        RIMMIR kirjoitti:

        on aika kiva seurata kun se matkii emoa vähän joka asiassa. Ja sitten aina pitää vähän "jöötä" sisaruksilleen sinä pienenä aikana kun emo käy lentomatkalla.

        Tuo pesän teko olisi ollut myös kiva seurata... miten se muuten säilyy talven yli?

        hyvin rakennettu, korpit siivoavat sen kaikesta syömäkelpoisesta porukalla ja moneen kertaan, ainakin viimesyksynä ja kotkatkin oloeilevat ainakin joissakin pesissä. Tuuli varmaan estää liikojen lumien kertymisen ja ppu oksistoineen on vankka. Näin olettaisin, totuus voi olla toisenlainenkin.


    • hyvä niin
    • G.J.

      näyttää olevan nyt pinnalla ja on siinä varmaan opettelua että ne saa otettua haltuunsa kun ihan supusta täysin levälleen on monenlaista synkroniikkaa. Onneksi lintujen ei tarvitse ajatella, menisivät siivet solmuun ;-)

      • HTZA

        pörröisen G.J-Pöllön kynsiin haluaisin antaa kirjan.
        Olisi ihanaa katsoa sen, ajattelemattoman, sotkevan siipensä.
        Ja avata ne sitten.


    • tuon kuvan

      heilahtelun aiheuttaa?
      Nyt siellä lienee puuskaista tuulta, mutta muutenkin kuva tuntuu heilahtelevan.

      • RIMMIR

        se pesä siellä puun latvassa alkaa olla jo niin painava että se latva sitten heilahtelee joka liikkeestä, jonka emo aiheuttaa, repiessään sitä ruokaa niille poikasilleen.


      • jaksa ..
        RIMMIR kirjoitti:

        se pesä siellä puun latvassa alkaa olla jo niin painava että se latva sitten heilahtelee joka liikkeestä, jonka emo aiheuttaa, repiessään sitä ruokaa niille poikasilleen.

        sitä uskoa. Tuntuu, että kuva aina vähän väliä heilahtaa, liikkui emo, tai ei.
        Nythän sinne olisi tarjolla videoyhteyttäkin. Minulle ainakin tämä nykyinen riittää .

        Hetken haluaisi kuunnella, mitä ääniä siellä mahtaa kuulua.
        Äänteleekö emo pojilleen, vastaavatkohan ne?


      • G.J.

    • emon ..

      fysiikka kärsi, kun se koko ajan vain kykiksee pesällä, pieniä lentoharjoituksia lukuunottamatta?

      Muistelen lukeneeni, että se lähtee etelään paria viikkoa ennen muita, palauttaakohan se sen ajan siipiensä kantavuutta?

      • G.J.

        ukko-sääksikin pesällä ja emo saa siivitellä. Eilen emo oli poissa ja kävi itse pyydystämässä kalan poikasilleen ja vähitellen alkaa se irrottauttaminen. Tuskinpa muuten poikasia pystyisi rengastamaankaan.

        Näyttää tuo ikioma puskanpöpöläinenkin olevan aika paikalleen juuttunut kököttäjä :-D.


    • RIMMIR

      Näyttää aivan punkkarilta kun nuo sulat päässä törrotävät hienosti pystyssä.

      • G.J.

        jota punkkarit on viimeksi matkineet. Sanonta 'petolinnunperse' hiuksistakin on saanut paljon siistimmän mielikuvan. Ennemmin tuo sääksiemo muistuttaa vanha mummelia linnunsilmäpitsein kuvioiduissa puuvillapöksyissä olevaiselta. Viimevuonna tuli tällejä kun emot yrittivät puolustaa pentuja kotkahyökkäykkäyksessä ja siitä jäi muistoja ja poikastappioita.


      • valopallo

        ollut illan pesän vieressä, lie aurinko, vai kamerako sen saa aikaan?

        ¤


      • RIMMIR
        valopallo kirjoitti:

        ollut illan pesän vieressä, lie aurinko, vai kamerako sen saa aikaan?

        ¤

        ja nyt pieni kultainen pallo pesän edessä sekä taustalla punainen rubiini


    • saaren ..
      • G.J.

        seuraamani sääksimussukat ovat paljon ihanampia, niissä on sitä jotain :-))

        Kauniit on maisemat ja kalapaistitkin enemmän äärellä ja lajitoveritkin.


      • meitin
        G.J. kirjoitti:

        seuraamani sääksimussukat ovat paljon ihanampia, niissä on sitä jotain :-))

        Kauniit on maisemat ja kalapaistitkin enemmän äärellä ja lajitoveritkin.

        kolmoset ovat ylivetoja. :))
        Kamerakennoon on tainnut palaa pysyvä jälki auringosta.


      • G.J.
        meitin kirjoitti:

        kolmoset ovat ylivetoja. :))
        Kamerakennoon on tainnut palaa pysyvä jälki auringosta.

        kun herätessäni lopulta neljännen koneenavauksen jälkeen pääsin nettiin niin oli koko perhe koossa ja kyllä tutkailivat tarkkaan ja vauhdilla ympäristön tapahtumia. Isukki käväisi aina välillä pyörähtelemässä kaarroksia. Lisäsksi auringon ja pilvien varjot toivat kontrastia pesälle. Siellä ilmeisesti oli paljon muutakin elämää ja kulkijaa sekä maassa että ilmassa.

        Melkoinen varjostumaläntti mutta onneksi kuitenkin sivummalla. Sateiden jälkeen näkyy miten lie.


      • Hailuodonkin

        emo ruvennut kököttämään pesän reunalla kuin huuhkaja ikään pitkiä aikoja ja katselemaan kaukaisuuteen. Siellä ehkä Turussa ollaan aikataulussa edempänä ja muninnat kuoriutumiset ovat olleet aikaisemmat.


    • pilkkopimeää,

      Hailuodossa hyvä näkyvyys.
      Mihin ihmeen illatsuihin mahtaa H-luodon emo olla lähtenyt, kun ei ole pitkään aikaan ollut pesällä.

      ¤

      • heräsin ja

        silloin istui emo vasemmalla reunalla kökötellen ihan rauhassa. Ilmeisesti siellä on luonnon hiljaisuus ja mamma on lähtenyt saalistamaan tai istuskelemaan toiseen puuhun ukon kanssa :-)


      • näyttää
        heräsin ja kirjoitti:

        silloin istui emo vasemmalla reunalla kökötellen ihan rauhassa. Ilmeisesti siellä on luonnon hiljaisuus ja mamma on lähtenyt saalistamaan tai istuskelemaan toiseen puuhun ukon kanssa :-)

        olevan, huolehtiva mamma, poikasten kera.
        Ihmeellinen on luonto, herkkä, mutta myös raaka.

        Varmaan kävi loikuttelemassa siipiään, yön hiljaisuudessa.


    • RIMMIR

      oloinen tuo Hailuodon pesävahti...

      • RIMMIR

        niin seurasin sääksi perhettä. Siinä aamuyön tunteina näyttää olevan emolla touhua peittää poikasensa siipiensä alle suojaan toisten lintujen hyökkäyksiltä.


      • G.J
        RIMMIR kirjoitti:

        niin seurasin sääksi perhettä. Siinä aamuyön tunteina näyttää olevan emolla touhua peittää poikasensa siipiensä alle suojaan toisten lintujen hyökkäyksiltä.

        siellä maassa olisi paljon niitä karvaisia lihapaisteja juoksemassa niille kotkille etteivät ilmaantuisi lähitienoillekkaan pesää.


      • HTZA
        G.J kirjoitti:

        siellä maassa olisi paljon niitä karvaisia lihapaisteja juoksemassa niille kotkille etteivät ilmaantuisi lähitienoillekkaan pesää.

        Kohta tulee pari Oravaa ja syö ne poikaset, Urpon, Allin ja Villen ja sitten saapuu Mahtava Näätärouva, joka syö oravat, sitten mahtava auto jokaa ajaa Näätärouvan yli, kuski on eläintentäyttäjä, Näätä pääsee mökille, takan pälle ja sen lihat tunkiolle, ja sitten astuvat kuvaan suuret Suomalaiset sankarit, Varis ja Harakka.
        Ei niiden rankkaa ja sankarillista elämää kukaan kuvaa.
        Sankarit jotka, henkeään uhmaten, siivoavat tiet, roskikset, kaatopaikat.
        Ja kun ne sitten, onnessaan, lauleskelevat, niin taas haukutaan.
        :)


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        Kohta tulee pari Oravaa ja syö ne poikaset, Urpon, Allin ja Villen ja sitten saapuu Mahtava Näätärouva, joka syö oravat, sitten mahtava auto jokaa ajaa Näätärouvan yli, kuski on eläintentäyttäjä, Näätä pääsee mökille, takan pälle ja sen lihat tunkiolle, ja sitten astuvat kuvaan suuret Suomalaiset sankarit, Varis ja Harakka.
        Ei niiden rankkaa ja sankarillista elämää kukaan kuvaa.
        Sankarit jotka, henkeään uhmaten, siivoavat tiet, roskikset, kaatopaikat.
        Ja kun ne sitten, onnessaan, lauleskelevat, niin taas haukutaan.
        :)

        moottoripyöröjengi sellainen pahamaineinen ja maineensa ansainneet. Miun ykkösrakkaus: pääskyset, varikset kiusaa niitä ja ryöstelee pesiä. Millään otuksella en ole nähnyt niin ahneenkiiltävää ja ilkeää silmää kuin variksella jonka nokka lähestyi pääskysen pesää. Meidän belkkari pääsi räksyttämään sille varikselle äkkilähdöt ja sinne tielleen se vaappui koskaan palaamatta. Tästä tapauksesta on jo 14-vuotta mutta ainakun näen variksia niin muistan sen.


      • HTZA
        G.J. kirjoitti:

        moottoripyöröjengi sellainen pahamaineinen ja maineensa ansainneet. Miun ykkösrakkaus: pääskyset, varikset kiusaa niitä ja ryöstelee pesiä. Millään otuksella en ole nähnyt niin ahneenkiiltävää ja ilkeää silmää kuin variksella jonka nokka lähestyi pääskysen pesää. Meidän belkkari pääsi räksyttämään sille varikselle äkkilähdöt ja sinne tielleen se vaappui koskaan palaamatta. Tästä tapauksesta on jo 14-vuotta mutta ainakun näen variksia niin muistan sen.

        kysymään: Mikä on belkkari?
        Ja vielä, katsohan Naakkoja.
        Sörkan rantsun Nesteellä ne näyttävät tappajilta.


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        kysymään: Mikä on belkkari?
        Ja vielä, katsohan Naakkoja.
        Sörkan rantsun Nesteellä ne näyttävät tappajilta.

        belgianpaimenkoira joka oli meillä karkoittamassa koirapelkoani, joka iski kun muutimme alueelle jossa oli koiria ja paljon ja monet ihan irrallaan. Meidän Belkkarimme kuoli sitten aivolisäkekasvaimeen. Belkkarimme oli keskikokoinen ja ja painoi reilun 30 kg ja pikimusta ja siinä oli saksanpaimenkoiraakin mutta se oli kiltti ja pikkaisen alkukantainen eli sen vietit olivat hyvin vahvat ja joka juoksun jälkeen oli melkoiset pesänrakennus ja pehmitys operaatiot.


    • G.J.

      Nyt emon ei tarvitse enää kakoa syömäänsä ruokaa ja työntää sitä syvälle poikasten nieluun vaan ihan nätisti vaan palanen siirtyy nokasta nokkaan.

    • Heikunkeikku

      ...mä peliästyin :)
      Oon päivittäin kurkkinut suloisia poikasia ja emon touhuja. Nyt on ollut viikko väliä, että en ole päässyt kurkkimaan ja nyt päätin käydä tervehtimässä ja mitä on tapahtunutkaan.
      Siis, miten ihhhhmeessä poikaset ovat päässeet pullistumaan noin isoiksi? Yksi viikko ja Plöts, yhtäkkiä he näyttävät ihan "oikeilta". Pesähän suorastaan pursuaa päätä ja siipeä, jalkoja, kaulaa ja kirjavaa sulkaa. Hämmästyttävän nopeaa kasvamista ja kehittymistä.

      • G.J.

        ja ripeätahtinen mami tuo sääksiemo kun muokkaa pesän sisäreunoja taas väljemmäksi ja ulkoreunoja tukevammiksi. Melkoista hytkytystä varmaan sitten, kun poikasten siivet alkavat harjoitella levälläänoloa ja kintut ponnistusvoima kohottautua siivilleen. Kauniita lintuja on poikaisista kehittymässä.


      • herrään

        jokaikinen aamu jo neljältä lokkien ja harakoitten rääkyntään. :)
        Eikä yhtään huvita teidän laillanne seurata siivekkäitten elämää kun on tärkeämpääkin tekemistä.

        Toisaalta...tikustakin voi tehdä asiaa eikä siinä mitään pahaa.


      • G.J.
        herrään kirjoitti:

        jokaikinen aamu jo neljältä lokkien ja harakoitten rääkyntään. :)
        Eikä yhtään huvita teidän laillanne seurata siivekkäitten elämää kun on tärkeämpääkin tekemistä.

        Toisaalta...tikustakin voi tehdä asiaa eikä siinä mitään pahaa.

        sitten kiltisti niillä tikuilla. Se on vähän sama kuin sähköpostiin kurkistaa, kun kurkistaa pesän kuulumiset. Jos on aikaa ja sattumoisin pesällä tapahtumaa niin ihan mukava on seurailla hetkinen sitä, mitä siellä hommaillaan.


    • RIMMIR

      emon sulissa. Kylläpä se saa hyvin suojattua poikasensa kastumiselta.

      • G.J.

        mahtava mamma. :-)


      • on ..

        lämmintä 20,0 °C.

        Isoja pullukoita ovat pojat.
        Seilin kamerakin toimii jälleen.
        Älysin napauttaa kuvaa, niin sain lähikuvaa pesästä.
        En ole aiemmin hoksannut.


      • G.J.
        on .. kirjoitti:

        lämmintä 20,0 °C.

        Isoja pullukoita ovat pojat.
        Seilin kamerakin toimii jälleen.
        Älysin napauttaa kuvaa, niin sain lähikuvaa pesästä.
        En ole aiemmin hoksannut.

        näyttääkin poikanen olevan jo tosi iso. :-)


      • niitä pitäisi
        G.J. kirjoitti:

        näyttääkin poikanen olevan jo tosi iso. :-)

        olla, Aarni ja Eliel.

        Taitavat olla nyt emon siiven alla, eivät näy.


      • G.J.
        niitä pitäisi kirjoitti:

        olla, Aarni ja Eliel.

        Taitavat olla nyt emon siiven alla, eivät näy.

        että on kaksi. Emollahan on kaksi siipeä.


    • on ..

      vallan harmaa ja ankea näkymä.
      Emo lääpöttää lastensa suojana, kuin olisi sadeviitta harteillaan.
      Horisontissa kosteusharso.

      • G.J.

        kurkkasin, niin taitaviin siellä hyppäsi jo siivet auki lehäyttäen poteronsa pohjalta reilusti reunoille ja emon poistuttua retosteli siivillään muille. Toinen yritteli selkä retostelijaan päin käääntäen saada auki omiaan vaan solmussa vielä olivat. Nyt alkuillasta kun emo oli palannut ruuan kera pesälle niin kaikilla oli siivet somasti vähän avonaiset ja pörhöllään.


    • pesältä.

      Poikaset aiotaan rengastaa 14.7. n. klo. 12,00.

      Aion olla nenä kiinni ruudussa.

      • G.J.

        auki vai kiinni silloin? Voi kun jaksais muistaa itsekin kurkkailla.


      • RIMMIR

        rengastuksen? Miten se tehtiin?


      • HTZA
        RIMMIR kirjoitti:

        rengastuksen? Miten se tehtiin?

        Naama verillä, määrä riippuu otuksen koosta, otetaan laukusta ennalta määritelty rengas.
        Renkaaseen on maalattu eri väreistä värikoodi. Se koodi on kirjoitettu vihkoon jossa on mm. rengastuspäivämäärä.
        Otetaan elukan jalka, peukalon ja etusormen muodostamaan renkaaseen, kestetään urheasti sen nokkimiset ja puremat.
        Pujotetaan rengas siihen koipeen, otetaan laukusta koiven kokoon sopivat pihdit, ja puristetaan se rengas kiinni.
        Laitetaan hirviö takaisin pesään ja aletaan kiivetä alas, ja taas veri valuu, vanhemmat eivät usko että olet hyvällä asialla, ne käyttävät kynsiään.
        Sitten on nynnyjä jotka menevät pesälle jonkun naamasuojan kanssa.
        Ja sitten on G.J:n tyyppiset nynnyt jotka katsovat vain tietsikalta.
        :)
        H.


    • sai

      hieman satikutia emolta.
      Poikanen seisoskeli hieman uhkarohkeasti yhdellä jalalla pesän reunamalla, siinäpäs emon koukkunokka tulikin tarpeeseen. Veti poikasen takapyrstöistä paikalleen pesäkoloon ja istahti hetkeksi päälle.
      Nyt on jälleen tilanne rauhoittunut

      • G.J.

        tarkat vaistot.


    • näköinen

      poppoo. Hienot siivet jo haluaisivat lentoon.

      • jalka vaurioitunut,

        henkiinjääminen epävarmaa, kertoi rengastaja lehtijutussa, sanomalehti Kalevassa.


      • G.J.
        jalka vaurioitunut, kirjoitti:

        henkiinjääminen epävarmaa, kertoi rengastaja lehtijutussa, sanomalehti Kalevassa.

        eloonjäämisessä sääksellä yhtä tärkeä kuin siipiensä terveys. Aika kurja tilanne.

        Maakotkillakin on tänävuonna ollut poikkeuksellisen huono poikasvuosi kun ei ollut niilläkään ruokaa silloin kriittisellä hetkellä poikasten ruokkimiseen.


      • sääksi ..
        G.J. kirjoitti:

        eloonjäämisessä sääksellä yhtä tärkeä kuin siipiensä terveys. Aika kurja tilanne.

        Maakotkillakin on tänävuonna ollut poikkeuksellisen huono poikasvuosi kun ei ollut niilläkään ruokaa silloin kriittisellä hetkellä poikasten ruokkimiseen.

        tarvitsee kaksi tervettä jalkaa.
        Hyvinvoivilta pojat muuten vaikuttavat. Jospa koipi kuntoutuisi itsestään.


      • G.J.
        sääksi .. kirjoitti:

        tarvitsee kaksi tervettä jalkaa.
        Hyvinvoivilta pojat muuten vaikuttavat. Jospa koipi kuntoutuisi itsestään.

        lainaus eilisen Kaleva-lehden artikkelista (J.Mattinen):

        "Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus suosittelee raajarikkoisen nettisääksen jättämistä rauhaan. Keskuksessa on tultu siihen tulokseen, ettei poikasta tarvitse lähteä auttamaan. Ympäristökeskuksen ylitarkastaja Tupuna Kovasen mukaan rengastaja Mikko Ala-Kojola toimi rengastuksen yhteydessä aivan oikein.

        "Poikanen on aivan normaalisti kasvanut ja voi hyvin, eli se ei tarvitse välitöntä hoitoa", Kovanen perustelee. Hänen mukaansa raajarikkoisella poikasella on mahdollisuudet myös selvitä.

        "Kysehän on siitä, oppiiko se kalastamaan", Kovanen sanoo. Kovasen mukaan on täysin mahdoton ajatus, että lähdettäisiin puuttumaan luonnon kiertokulkuun. "Luonto on täynnä eläimiä, joita pitäisi siinä tapauksessa lähteä auttamaan", Kovanen kertoo. Hänen mukaansa ihmisten tulisi pitää kokonaisuus mielessä.

        Ympäristökeskuksen linjaus on, että luonto elää omaa elämäänsä. "Tätä nettivideotahan ei editoida niin kuin Avaraa luontoa, joten ihmiset näkevät todella millainen luonto on", Kovanen kertoo.

        Sääksikameran puuhamiehen Voitto Pulkkisen mukaan pesällä voidaan hyvin. "Poikaset syövät 4-5 kertaa päivässä", Pulkkinen kertoo. Nyt odotellaan sitä, että poikaset oppivat lentämään. Pulkkisen mukaan se tapahtunee lähiviikkoina"


    • tapahtunut

      jotain vakavaa, vai missä emon toinen koipi?

      • G.J.

        On emolla molemmat koivet tallessa ja nyt koko pesue näyttää uitetuilta koirilta eli luonto taisi suoda suihkun ellei jopa pienimuotoise painepesuripesun.


      • ovat, onneksi,
        G.J. kirjoitti:

        On emolla molemmat koivet tallessa ja nyt koko pesue näyttää uitetuilta koirilta eli luonto taisi suoda suihkun ellei jopa pienimuotoise painepesuripesun.

        ainakin mamman koivet. Eilen oli varmaan vetänyt jalkansa jotenkin ylös?

        Harmaata ja kosteaa on nyt. Muutamaan kertaan nahnyt, kuinka viisasti pojat pyllistävät pesän reunalta. Ainakin kaksi niistä kohottelee jo komeasti lentimiään, koreasti koivillaan. Toivon mukaan kolmannenkin jalka paranee. Jos ei, se on luonnonlaki, vaikka ihmisestä tosi pahalta tuntuukin.


    • G.J.

      pikku pullukat osaavat jo ruikata pesän reunalta komeassa kaaressa lannoitteet suolestaan pesäpuun juuria ravinnoimaan. Siipiharjoittelut ja niiden nystyjen aukinokkiminen on melkoista akrobatiaa. Yksi poikasista harjoittelee jo hyvinkin ilmassa erilaisia kaartoliikkeitä ja on aika koppava kun muut vasta liehuttelevat siipiään. Näkisinpä ensilennon, kaarteleeko pesän reunojen tuntumassa voi kokeileeko kantokykyä ennen kuin on mahalasku ryteikköön vai liitäkö kuin uljas kotka taivaan sineen.

      • HTZA

        Taitavat pudota, toisilleen ruikkien, ryteikköön.
        Siinä on sitten saastainen pesue.
        Vanhemmatkin kiertävät niitä kaukaa.


      • G.J.
        HTZA kirjoitti:

        Taitavat pudota, toisilleen ruikkien, ryteikköön.
        Siinä on sitten saastainen pesue.
        Vanhemmatkin kiertävät niitä kaukaa.

        ovat valioyksilöitä ja komeita potria sääksiä.


    • poikaset ..

      läähättävät, suut ammollaan, 24°C. Monenlaista säätä ovat saaneet lyhyen elämänsä aikana jo kokea.
      Hyvinvoivia ovat, pesäuutisissa painot rengastettaessa.

    • saisi

      tämänkin ketjun siirtää sinne minne kuuluukin, ei ole keskustelua kun seurantaa, mitä jokainen voi tehdä suoraan pesälle.

      • jos tässä ketjussa

        on järkeä niin ainakaan se ei kuulu tänne. Jonnekkin luono palstalle voisi siirtää. Eihän tästä tule loppua varsinkaan tässä tapauksessa kun todennäköisesti ketjua ylläpitää yksi ainoa henkilö. Yksinpuhelua koko ketju, ei ole keskustelusta tietoakaan.


      • kateellista
        jos tässä ketjussa kirjoitti:

        on järkeä niin ainakaan se ei kuulu tänne. Jonnekkin luono palstalle voisi siirtää. Eihän tästä tule loppua varsinkaan tässä tapauksessa kun todennäköisesti ketjua ylläpitää yksi ainoa henkilö. Yksinpuhelua koko ketju, ei ole keskustelusta tietoakaan.

        porukkaa taas liikkeellä.


      • Meriläinen

        vaan omille osastoilleen, ruokaketjut ruokaosastolle, meikkausketjut eiköhän niilekin ole oma osastonsa, huuhaalle kaikki hauska, musiikki osastoille musiikki jutut, jaa mitä tänne jäiskään? Vain sanattomuus, tyhjyys. Sitäkö se on 50 elämä.
        Ei hitto vie minun elämääni kuuluu kaikki tämä sikin sokin, Ja ketjut jotka ei kiinnosta pakkoko on lukea menee ohi vaan.


      • Heikunkeikku
        Meriläinen kirjoitti:

        vaan omille osastoilleen, ruokaketjut ruokaosastolle, meikkausketjut eiköhän niilekin ole oma osastonsa, huuhaalle kaikki hauska, musiikki osastoille musiikki jutut, jaa mitä tänne jäiskään? Vain sanattomuus, tyhjyys. Sitäkö se on 50 elämä.
        Ei hitto vie minun elämääni kuuluu kaikki tämä sikin sokin, Ja ketjut jotka ei kiinnosta pakkoko on lukea menee ohi vaan.

        ...Kotkasta tuli tomera vastaus :)
        Jepulis ja joo, justiin tota mieltä oon minäkin.
        "Sikin sokin"-asiaa minunkin elämään kuuluu.

        Täällä mä törötän sisällä, kun kukansumutin on pilvien päällä ja sumuttelee semmosta pikkutihkua tänne maan kamaralle. Välillä meen istumaan tonne ulos, katoksen alle, kun ilma tuoksuu niin mukavalle. Ei tuule yhtään ja on tosi lämmin.


      • Meriläinen
        Heikunkeikku kirjoitti:

        ...Kotkasta tuli tomera vastaus :)
        Jepulis ja joo, justiin tota mieltä oon minäkin.
        "Sikin sokin"-asiaa minunkin elämään kuuluu.

        Täällä mä törötän sisällä, kun kukansumutin on pilvien päällä ja sumuttelee semmosta pikkutihkua tänne maan kamaralle. Välillä meen istumaan tonne ulos, katoksen alle, kun ilma tuoksuu niin mukavalle. Ei tuule yhtään ja on tosi lämmin.

        saanut flunssan ja törötän sisällä kun ei hutsi mennä mihinkään.
        Systeri tuli saareen kipeenä ja pienissä tiloissa tartutti minut.
        No eiköhän tämäkin tästä mene.

        Joo, oon mie aina välillä tomera kun jotenkin turhia valituksia saa lukea vaikkei munkaan tietty oo pakko lukea mutta kumminkin...Monet ketjut on lukematta kun ei kosketa tai sillä hetkellä ei ole sanottavaa.


      • Heikunkeikku
        Meriläinen kirjoitti:

        saanut flunssan ja törötän sisällä kun ei hutsi mennä mihinkään.
        Systeri tuli saareen kipeenä ja pienissä tiloissa tartutti minut.
        No eiköhän tämäkin tästä mene.

        Joo, oon mie aina välillä tomera kun jotenkin turhia valituksia saa lukea vaikkei munkaan tietty oo pakko lukea mutta kumminkin...Monet ketjut on lukematta kun ei kosketa tai sillä hetkellä ei ole sanottavaa.

        ...jos oot flunssan saanut, lomakin menossa :(
        Törötä vaan sisällä, niin lähtee flunssa paremmin pois. Ja onhan se joskus ihan kivaa olla möllöttää vaan kotosalla, kyllä sitä aina jotakin käpsehtimistä keksii, jos ei jaksa vaan maata tai istua.

        Minäkin möllöttelen kotosalla tän päiväsajan, illalla lähden kaupunkia katteleen...

        Paranemisiin...


      • mitään ..
        jos tässä ketjussa kirjoitti:

        on järkeä niin ainakaan se ei kuulu tänne. Jonnekkin luono palstalle voisi siirtää. Eihän tästä tule loppua varsinkaan tässä tapauksessa kun todennäköisesti ketjua ylläpitää yksi ainoa henkilö. Yksinpuhelua koko ketju, ei ole keskustelusta tietoakaan.

        yksinpuhelua, olen eräs kirjoittajista, en yksi, enkä ainoa.


      • G.J.
        Meriläinen kirjoitti:

        vaan omille osastoilleen, ruokaketjut ruokaosastolle, meikkausketjut eiköhän niilekin ole oma osastonsa, huuhaalle kaikki hauska, musiikki osastoille musiikki jutut, jaa mitä tänne jäiskään? Vain sanattomuus, tyhjyys. Sitäkö se on 50 elämä.
        Ei hitto vie minun elämääni kuuluu kaikki tämä sikin sokin, Ja ketjut jotka ei kiinnosta pakkoko on lukea menee ohi vaan.

        röörit ja pitää ne auki vaikka allergialääkkeelläkin, nyt on piiloräkäistä flunssaa liikkeellä.

        Tämä on vähän töäälisten pitkäjänteisten ketjuksi muotoutunut ja pian syksy vie sääkset mennessään ja ketju hautautuu vanhojen sivujen varastoon. Tai haihtuu.


      • Meriläinen
        G.J. kirjoitti:

        röörit ja pitää ne auki vaikka allergialääkkeelläkin, nyt on piiloräkäistä flunssaa liikkeellä.

        Tämä on vähän töäälisten pitkäjänteisten ketjuksi muotoutunut ja pian syksy vie sääkset mennessään ja ketju hautautuu vanhojen sivujen varastoon. Tai haihtuu.

        on kaikkein inhottavimpia, mutta juuri otin c vitamiinia kaikki mustatherukat, valkosipulit ja hunajat on käytössä sekä enenkaikkea usko siihen että paranen.

        Tällä ketjulla on ollut kannattajansa ja lukijansa ei se muuten olis täällä roikkunut, ja minua se ei ole haitannut, alussa katsoin sääskiä mutta jostain syystä jäi.


      • G.J.
        Meriläinen kirjoitti:

        on kaikkein inhottavimpia, mutta juuri otin c vitamiinia kaikki mustatherukat, valkosipulit ja hunajat on käytössä sekä enenkaikkea usko siihen että paranen.

        Tällä ketjulla on ollut kannattajansa ja lukijansa ei se muuten olis täällä roikkunut, ja minua se ei ole haitannut, alussa katsoin sääskiä mutta jostain syystä jäi.

        ketju muistuttaa ainakin minua luonnon kiertokulusta ja lajien välisestä erilaisuudesta ja samuudestakin.

        Samalla tämä muistuttaa ihmisen näkemisen ja kokemisen syyvyydestä ja ohuudesta. Aidossa luonnossa kaikki syvys on näköaistille sopivassa mittakaavassa ja virikkeet/ ärsykkeet ovat muutenkin sopivat, ei liikaa eikä liian vähän. Lähelläolevan, kaukanaolevan ja välissäolevan pystyy näkemään, kuulemaan, aistimaan, kokemaan kaikilla aisteilla. Sielu ja mieli rentoutuvat.

        Kaupungissa näkeminen on ohutta kun talot ovat näköesteinä ja hälyä ja melua ja vilskettä ja tapahtumaa on ihan liikaa.


    • Heikunkeikku

      Toi yks poikasista hyppelehti Tosi ylös. Hienot siivet levällään. Oli niin pesän reunalla, kuin ikänä ja katteli sen näkösenä, että jokohan mää lähtisin pyrähyttämään pesästä veks. Lennähti tosiaankin yllättävän ylös :)

      • G.J.

        Triolla oli kunnon siivien lehyttelybileet kun emo oli poissa ja pisimmälle edistynyt kierteli melkoista ympyrää pesän sisällä. Täytyy lai niihin siipien kannattelijalihaksiinkin saada voimaa ja letkeyttä koko olemukseen. Pitää varmaan alittaa musiikintahdissa liikuskelevaa 'tanssahtelua'' itsekin. Käsien heiluttelu ja letkeä liikuttelu ylös alas ja ympäri ja kieputtelu ja huojuttelu rentouttaa hartialihaksia ja tasapainoaisti saa virikkeitä kun samalla liikehtii jaloilla ja koko keholla vaikka pienelläkin alueella.


    • RIMMIR

      Emoa varmaankin jo kyllästyttää ruokkia poikasiaan, No johan nuo teinit joutavatkin opettelemaan varpaan ja nokan käyttöä.

      • G.J.

        keskittyessään vaikka piirtämiseen käyttää aktiivisesti kieltään. Sääksellä näyttää siivet temppuilevan :-)


      • RIMMIR
        G.J. kirjoitti:

        keskittyessään vaikka piirtämiseen käyttää aktiivisesti kieltään. Sääksellä näyttää siivet temppuilevan :-)

        mitä sisar siellä kalan kanssa touhuilee... :)))


      • G.J
        RIMMIR kirjoitti:

        mitä sisar siellä kalan kanssa touhuilee... :)))

        sorsillahan jokaisesta suupalasta tulee kärhämäointiä jos joku on ilman.


    • pojista

      näyttää ottaneen lapsenlikan roolin, vahtii kahta muuta tuimalla katseellaan.
      Emo on tosi usein, ja tosi kauan pois pesältä.

      • G.J

        On aikuistuttava sääksiksi ja opittava monta asiaa, lentämisestä kalanpyyntiin.


      • sama ..

        on nytkin huomattavan vilkas sisaruksiinsa verraten.
        Tiedän kyllä yhden mahdollisesta vammasta.
        Nähdäkseni tämä villikko ottaa jo lentospurtteja pesän päällä, laidasta toiseen.


    • RIMMIR

      katveessa niinkuin keijut lentelisivät metsikön päällä ... Jos ninkuin alkas romanttiseksi :) (Varmaankin suuri hirvikärpäs parvi)

    • yksi ..

      poikanen?

      • G.J.

        Laittanut siivet levälleen ja nostanut molemmat kinttunsa pois pesästä ja nyt vöyhkää omilla teillään. Toivotaan ainakin niin.


      • vaan keskustelette

        ettekö voisi mennä chattiin, eikös se paikka ole tarkoitettu kahdenkeskisille keskuteluille.


      • yritetä
        vaan keskustelette kirjoitti:

        ettekö voisi mennä chattiin, eikös se paikka ole tarkoitettu kahdenkeskisille keskuteluille.

        rajoittaa sananvapautta. Sitä paitsi aihe on erittäin mielenkiintoinen.


      • tahansa,
        yritetä kirjoitti:

        rajoittaa sananvapautta. Sitä paitsi aihe on erittäin mielenkiintoinen.

        mutta kovin on kahden ihmisen ketju. Muutenkin täältä poistetaan kahdenkeskiset keskustelut. Taitaa olla sheriffit itse asialla.


      • täällä ..
        tahansa, kirjoitti:

        mutta kovin on kahden ihmisen ketju. Muutenkin täältä poistetaan kahdenkeskiset keskustelut. Taitaa olla sheriffit itse asialla.

        monologejakin.


      • ennen pitkää,
        täällä .. kirjoitti:

        monologejakin.

        mutta tämä yksitoikkoinen kaksinpuhelu on ja pysyy. Toisena osapuolena varmasti palstan sheriffi. Pitää varmaan itsekkin ilmoittautua sheriffiksi niin voi ruveta itsekkin käymään näitä yksin/kaksin keskusteluja.


      • G.J.
        vaan keskustelette kirjoitti:

        ettekö voisi mennä chattiin, eikös se paikka ole tarkoitettu kahdenkeskisille keskuteluille.

        En ole chattailija eijkä miusta sellaista koskaan tule. Luulisin, että tässäkin keskusteluketjussa on ollut enemmän kuin kaksi osallistujaa.

        Mikä lie tässä rimpsussa sinua pelottaa, ärsyttää tai muuten kiukuttaa on siulla varmasti sellainen itsetutkistelun paikka. Asennoidu niin, että jo viikon päästä nuorinkin poikanen osaa lentää, kohta emo ja uros lähtevät kohti etelänmaita ja poikaset ajallaan perässä. Sitten tämä ketju on historiaa. '

        Ajattele miten monta ihanaa ja upeaa ketjua ja aloitusta tällä palstalla on ja niistä jokaiseen voit osallistua. Se ettei tämä ketju kiinnosta suurintaosaa palstalaisia on kait miun häpiäni ja suruni aihe tai sitten ei. Ei tämän pitäisi olla sinulta mitenkään pois.

        Koetahan piristyä ja vedä hyviä aloituksiasi.


    • uskalsi

      lähteä kiitoradalle, kun ensimmäinen harjoituksissa ollut palasi kotiin.
      Siellä se nyt näkee lentounia kovan koitoksensa jälkeen pahnanpohjimmaisen vieressä.
      Saappaat nähdä, pääseekö se siivilleen, toivottavasti tilanne on hyvä.

      ¤

      • RIMMIR

        kotipesälle? Illan hämyssä kun ei oikein tahdo erottaa muuta kuin ne kaksi ...


      • tarkoitinkin,
        RIMMIR kirjoitti:

        kotipesälle? Illan hämyssä kun ei oikein tahdo erottaa muuta kuin ne kaksi ...

        että se lähti lentoon, kun pikkuiselle tuli lapsenlikka kotiin.

        ¤


      • RIMMIR

        tuolla seistä töröttää lapsenvahti :))


    • RIMMIR

      yhden poikasen vioittunut jalka, aivan kuin koko jalka olisi halvaantunut ja varpaat sojottaa taaksepäin.
      Kyllä se taitaa joutua merikotkien aamupalaksi :(

      • G.J

        kalalaan tarttumisote ja sen pysyvyys tärkeää Raskaita kalojahan sääkset eivät jaksa nostaa vaan jäävät terveetkin sille tielleen jos isoon saaliiseen erehtyvät.


    • on alkanut

      vuorokausi lyhentymään.
      Kuukausi sitten pesälle oli tähän aikaan vielä hyvä näkyvyys.
      Nyt on melkein pilkkopimeää.

      Emo taitaa olla taas yölennolla.

    • sanomalehti,

      Kaleva, kertoo taas pesästä.
      Ensimmäinen poikanen lähti lentoon viime tiistaina, kolmen korvissa iltapäivällä, ja tuli takaisin vasta seuraavana aamuna.

      • RIMMIR

        oli varmaan niin mukavaa lenneskellä noin kauan. Nythän Eeti onkin tehnyt niitä lentomatkoja aina sillosen tällön mutta ei poissa niin montaa tuntia.
        Reeti taikka Veeti onkin könöttänyt tuossa pesän reunamilla muutamaan otteeseen katse tuimana ja haaveilevanakin. Varmaan kohta rohkeus voittaa ja liitoharjoittelut alkavat. Josko jo huomenna?


    • Uninäytelmän

      tausta.

      • G.J.

        ja iltaruskon punaa.


    • kivellä.istuja

      lentokyvytön poikanen. Näin se aika vierii eteenpäin. Haikeaa jo. Kaikelle ja kaikille on aina joskus jätettävä jäähyväiset.

      • RIMMIR

        niin paljon myöhemmin kuin ne kaksi sisarustaan, mutta nyt näyttää opettelevan pesän tekohommia jo kuopuskin. Siirtelee risua paikasta toiseen.
        Onko se emo joka seisoo vierellä, kalasaalis varpaissaan?


      • näyttäisi,
        RIMMIR kirjoitti:

        niin paljon myöhemmin kuin ne kaksi sisarustaan, mutta nyt näyttää opettelevan pesän tekohommia jo kuopuskin. Siirtelee risua paikasta toiseen.
        Onko se emo joka seisoo vierellä, kalasaalis varpaissaan?

        sillä ei ole sulkien päissä valkoista, sen nyt mitä tällä hetkellä näkyy.


    • RIMMIR

      Ei kait siellä yksi poikasista ole nyt pahassa pulassa? Hän lähti lentokierrokselle aiemmin ja nyt vasemmassa viistossa näkyy kuinka kolme joskus jopa neljä lintuhahmoa jahtaavat toisiaan.

      Kaksi poikasista ja luultavasti emo ovat pesällä.
      Yksi poikasista käpertynyt niin matalaksi kuin mahdollista ja toinen poikasista seuraa tilannetta matalana mutta kuitenkin uteliaana. Emo tai iskä seisoo uljaana pesänreunalla.

      • nuo ole

        sääskiä, lentävät eläimet? Niitä on niin valtavasti.
        Toivottavasti.


      • RIMMIR
        nuo ole kirjoitti:

        sääskiä, lentävät eläimet? Niitä on niin valtavasti.
        Toivottavasti.

        tekisi tepposen, koska kuvahan tulee sykeittäin, näinhän voisi toivoa lentävien olevan vain puolet siitä mitä kuvassa näkyy.


      • ne minustakin
        RIMMIR kirjoitti:

        tekisi tepposen, koska kuvahan tulee sykeittäin, näinhän voisi toivoa lentävien olevan vain puolet siitä mitä kuvassa näkyy.

        ensin näyttivät.
        Sitten niitä tuli pesän ja kameran väliin, ja sääskiltä ne siinä näyttivät.
        Komeasti levittelee pahnanpohjimmainenkin siipiään.
        Saapa nähdä, päästäänkö niillä koskaan lentoon?
        Hienosti kävi äsken pruikkaamassa pesän laidalta. Siistejä ovat, pojat.


      • pongari
        ne minustakin kirjoitti:

        ensin näyttivät.
        Sitten niitä tuli pesän ja kameran väliin, ja sääskiltä ne siinä näyttivät.
        Komeasti levittelee pahnanpohjimmainenkin siipiään.
        Saapa nähdä, päästäänkö niillä koskaan lentoon?
        Hienosti kävi äsken pruikkaamassa pesän laidalta. Siistejä ovat, pojat.

        sen ressukan jalka. Se pahnanpohjimmainen. Pystyykö se yhdellä jalalla pyytämään itselleen kaloja, vaikka siivilleen pääsisikin? Onnistuuko sen elää yksijalkaisena?


      • se puhui,
        pongari kirjoitti:

        sen ressukan jalka. Se pahnanpohjimmainen. Pystyykö se yhdellä jalalla pyytämään itselleen kaloja, vaikka siivilleen pääsisikin? Onnistuuko sen elää yksijalkaisena?

        jo rengastajakin. Minuakin hirvittää, nolottaa ja itkettää sanoa, ettei oikein uskalla pesään katsoakaan, kun tekee pahaa.

        Luonto on julma, mutta kaikella siellä on paikkansa. Sinne ei sääli mahdu, meidän inhimillinen säälimme.

        Selvisikö elävien kirjoihin viime vuonna pesän ainoakaan poikanen?
        Minun muistini mukaan ei.


      • pongari
        se puhui, kirjoitti:

        jo rengastajakin. Minuakin hirvittää, nolottaa ja itkettää sanoa, ettei oikein uskalla pesään katsoakaan, kun tekee pahaa.

        Luonto on julma, mutta kaikella siellä on paikkansa. Sinne ei sääli mahdu, meidän inhimillinen säälimme.

        Selvisikö elävien kirjoihin viime vuonna pesän ainoakaan poikanen?
        Minun muistini mukaan ei.

        Katsokaapa siitä Hailuodon kuvasta ylhäältä

        LIVE VIDEO Lisää

        kohdasta se videonpätkä. Eipä ihme jos jonkun jalka murtui. Kyllä emo siihen malliin touhusi risujen kanssa. Polki mihin sattui...


      • ei tarvi
        pongari kirjoitti:

        Katsokaapa siitä Hailuodon kuvasta ylhäältä

        LIVE VIDEO Lisää

        kohdasta se videonpätkä. Eipä ihme jos jonkun jalka murtui. Kyllä emo siihen malliin touhusi risujen kanssa. Polki mihin sattui...

        syyttää rengastajaa. Poikanen kyyhötti paikallaan jo paljon ennen rengastusta.


    • viimeistä

      poikarukkaako varten pesään on rakennettu kalterit?

      • kivellä.istuja

        poikaset ei seivästä itseään laskeutuessaan.


    • RIMMIR

      nukkuu sisaruksensa liki pää toisen niskakuopassa.. On hyvä olla...

    • olen useasti

      pesälle kurkkinut, nyt vasta olen nähnyt, kuinka sen yhden jalka taittuu ihan väärään suuntaan.
      Yksikseen se nyt vetelee lohta ääntä kohti, hyvällä muonalla on pojat ruokittu.

      • RIMMIR

        se vioittunut jalka. Aivan kuin se olisi irti poikki "polvesta" alaspäin. Poikanen haluaisi seisoskella ja harjoitella tasapainoa vaan eihän siitä mitään tule.
        Isompi lintu siinä irroittelee paksumpia keppejä pesän ympärillä ja varmaan jos taitoja olisi vähän enemmän voisi poikasellekin löytyä puujalka.


      • lasta kai
        RIMMIR kirjoitti:

        se vioittunut jalka. Aivan kuin se olisi irti poikki "polvesta" alaspäin. Poikanen haluaisi seisoskella ja harjoitella tasapainoa vaan eihän siitä mitään tule.
        Isompi lintu siinä irroittelee paksumpia keppejä pesän ympärillä ja varmaan jos taitoja olisi vähän enemmän voisi poikasellekin löytyä puujalka.

        siihen alkujan olisi pitänyt laittaa.

        Sydän itki illallakin, kun katselin yksinäistä poikasta pesässään, ympärillään iltayön vaaleanpunainen sumu, tulevaisuudesta tuskin on toiveita?


      • kivellä.istuja
        RIMMIR kirjoitti:

        se vioittunut jalka. Aivan kuin se olisi irti poikki "polvesta" alaspäin. Poikanen haluaisi seisoskella ja harjoitella tasapainoa vaan eihän siitä mitään tule.
        Isompi lintu siinä irroittelee paksumpia keppejä pesän ympärillä ja varmaan jos taitoja olisi vähän enemmän voisi poikasellekin löytyä puujalka.

        Olen monesti jo ehtinyt miettiä kun tällä poikasella Kaleva-lehden mukaan todettiin polvilumpion olevan pois sijoiltaan, että mitä se sitten käytänössä tarkoittaa. Linnun polvihan on korkealla höyhen/untuvapeitteen alla. Ainakin tällä poikasella jalka ottaa ainakin välillä päälle.

        http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/67390/1233338746_Luuranko_lintu.jpg


    • RIMMIR

      Tuota pienimmäistä yrittää emo opettaa lentämään. Äsken oli kyllä niin lähellä vasenta reunaa että melkein oli pakko ottaa sivet avuksi, vaan ei, ei sittenkään.
      Nyt se rampuska hyppeli oikealle reunalle saadakseen edes jonkun palasen.

      • kivellä.istuja

        se eilen illalla pesällä yksin ollessaan yritteli jo aikalailla samanoloisesti lehhyytellä kuin vanhemmat jo siivilleen nousseet hurjimukset. Tuossa joutui jo emo antamaan kuopukselle jalkojensa välistä kun isommat alkoivat kiilailemaan apajille. Jalka pettää pienimmällä ja melkoisia tasapainoitteluesityksiä on kokeillut.

        Saa nähdä miten käy, jos eilen oli siellä Turussa varis psesillä niin parin viikon kuluttua tulevat korpit tälle pesälle kovasti 'siivousintoisina'


      • RIMMIR
        kivellä.istuja kirjoitti:

        se eilen illalla pesällä yksin ollessaan yritteli jo aikalailla samanoloisesti lehhyytellä kuin vanhemmat jo siivilleen nousseet hurjimukset. Tuossa joutui jo emo antamaan kuopukselle jalkojensa välistä kun isommat alkoivat kiilailemaan apajille. Jalka pettää pienimmällä ja melkoisia tasapainoitteluesityksiä on kokeillut.

        Saa nähdä miten käy, jos eilen oli siellä Turussa varis psesillä niin parin viikon kuluttua tulevat korpit tälle pesälle kovasti 'siivousintoisina'

        ajatuksen voimalla viestittää sille pienimmälle että käyttäis niitä paksumpia oksia tukena, niin se lentoon lähtö olisi helpompaa, eikä niin hirmuista tasapainottelua.

        Nuo sisaruksetkin yrittävät kovasti näyttää kuinka se lentoon lähteminen tapahtuu, helppoahan se heille on kun on molemmat jalat käytössä.


      • kivellä.istuja
        RIMMIR kirjoitti:

        ajatuksen voimalla viestittää sille pienimmälle että käyttäis niitä paksumpia oksia tukena, niin se lentoon lähtö olisi helpompaa, eikä niin hirmuista tasapainottelua.

        Nuo sisaruksetkin yrittävät kovasti näyttää kuinka se lentoon lähteminen tapahtuu, helppoahan se heille on kun on molemmat jalat käytössä.

        pesälle tulo, tai muualle varsinkin laskeutuminen, vaatisi kyllä tukevat telineet ja joustoa. Ei voi kun arvuutella. Meren yli lento on iso urakka ja monta vaaraa on edessä jo ennen sitä.


    • Pimeää

      vain taivankajossa vihreä suuri soikio.

    • pongari

      Se kolmas poikanen lähti lentoon!!! Harjoitteli pesän päällä aikansa. Kuinkahan paluu onnistuu...

      • kivellä.istuja

        että pääsi siivilleen ja sen lentämisen nautinnon kokea edes kerran. Joskohan alkaa sujumaan ? Pesään paluu ja kalan koukkuaminen kynsiin ja kanto pesälle. Hiluhillailee nyt kuitenskin.


      • RIMMIR

        Kaikki kolme poikasta emo pesällä. HIENOA :) Nuorin luutunen on vähän järkyttyneen oloinen vai liekö onnesta vähän töksöllään.


      • kivellä.istuja
        RIMMIR kirjoitti:

        Kaikki kolme poikasta emo pesällä. HIENOA :) Nuorin luutunen on vähän järkyttyneen oloinen vai liekö onnesta vähän töksöllään.

        skriivaamaan: mamman ussukka on kotona ja ihkuonnellisesti. ;-))


    • ritirinnan

      pesässä, taitaa olla lentely ottanut voimille.
      Emo mietiskelee syntyjä syviä pesän reunalla, rauhaa varmistaen.

    • Luomua

      Ihmisten tiirailu on mennyt liian pitkälle. Linnutkaan eivät saa asustaa rauhassa omissa peäpöntöissään. Big brother touhua, kun mkään ei enää riitä.

      • RIMMIR

        Esiintymispaikallahan osallistujat eivät puhu rivoja eivätkä keksi juonia toisten pään menoksi, eivätkä harjoita seksiä.


      • kiireesti

        takaisin komeroosi, laita pöntön kansi kiinni, tulpat korviisi ja älä tänne kurki. Mahoton tirkistelijä.


      • se nyt
        RIMMIR kirjoitti:

        Esiintymispaikallahan osallistujat eivät puhu rivoja eivätkä keksi juonia toisten pään menoksi, eivätkä harjoita seksiä.

        ihan noinkaan? :))

        Pesäuutisissahan kerrotaan, että lasten isä paritteli kolmen eri naaraan kanssa. Mitä siitä on seurannut, onko kolmessä pesässä sisaruspuolia?
        Onko biologinen isä kantanut kalaa kaikille, vai onko isäpuolia ilmaantunut kuvioihin?

        Minusta tämä tiirailu lisää luontoystävällisyyttä, tuskin häiritsee lintujen elämää.


      • RIMMIR
        se nyt kirjoitti:

        ihan noinkaan? :))

        Pesäuutisissahan kerrotaan, että lasten isä paritteli kolmen eri naaraan kanssa. Mitä siitä on seurannut, onko kolmessä pesässä sisaruspuolia?
        Onko biologinen isä kantanut kalaa kaikille, vai onko isäpuolia ilmaantunut kuvioihin?

        Minusta tämä tiirailu lisää luontoystävällisyyttä, tuskin häiritsee lintujen elämää.

        Onneksi se kolmen ketjureaktio jäi väliin, olishan sitä aivan punastellen ja ainakin joutunut sormien välistä tiiraileen...
        Muuten en ole vieläkään erottanut kumpi se sitä kalaa tuo. Vai viskaseeko se isukki sen kalan ilmasta sinne pesälle? Ja emo sitten repii sen annospalasiksi?


      • sitä kalaa
        RIMMIR kirjoitti:

        Onneksi se kolmen ketjureaktio jäi väliin, olishan sitä aivan punastellen ja ainakin joutunut sormien välistä tiiraileen...
        Muuten en ole vieläkään erottanut kumpi se sitä kalaa tuo. Vai viskaseeko se isukki sen kalan ilmasta sinne pesälle? Ja emo sitten repii sen annospalasiksi?

        ja vanhin poikasistakin tuo omat välipalansa.


      • se nyt
        RIMMIR kirjoitti:

        Onneksi se kolmen ketjureaktio jäi väliin, olishan sitä aivan punastellen ja ainakin joutunut sormien välistä tiiraileen...
        Muuten en ole vieläkään erottanut kumpi se sitä kalaa tuo. Vai viskaseeko se isukki sen kalan ilmasta sinne pesälle? Ja emo sitten repii sen annospalasiksi?

        multakin homma vei, kun tähän asti olen uskonut, kuin on opetettu, että sääkset ovat yksiavioisia. Liekö tämä isä jokin Auervaara?
        Vähän jotain samaa muistelen kuulleeni joutsenistakin.

        Kyllä, nähdäkseni, ukko useinmiten kalan tuo, ja äiti repii poikasten suihin.


    • kivellä.istuja

      yhdessä porukassa sääksistä. Tapahtumapaikkana merenranta lounaissuomessa. Siellä sääksi liipotti matalalla ja lokit seurailivat ärhennellen. Sääksi nappasi isohkon kalan ja istahti lähimmälle kivelle. Lokit räyhäsivät. Sääksi lähti suosiolla ja lkala jäi. Lokit iskivät nokkansa ensi kalan silmiin ja seuraavaksi maha auki. Pian sääksi palasi ja nappasi omansa kynsiinsä ja lensi pois. ;-))

      • oli fiksu

        sääksi. Perkautti saaliinsa jätekomppanialla. Niinhän nämä meitin linnut toki ovatkin.


    • on edelleen

      emon syötettävänä. Lentoretket onnistuvat vaan kalan kynsiin nappaamisessa ei tulosta?

    • helpoituksesta....

      Nyt siitä on päästy, ja taas se on alkupäässä. Ärsyttää:( yhtä paljon kun jotain Korvenkukan säännöt ensimmäisenä. Anteesksi vaan mutta ei voi mitään.

      • kivellä.istuja

        korkeintaan kuukausi ja ehkä risat tai alle ja -------------------------------------- Joulu on taas , joulu on taas ..... jne odotukset alkavat.


    • pesällä,

      kertoo sanomalehti Kaleva. Viime vuonna kävijöitä oli 800,000, nyt jo 1,200,000. Katselijoita on ollut 82 maasta, mm. Brasilia, Latvia ja Meksiko, se jatkaa.

      Eli on siellä katsojia ollut muutama meitäkin enemmän. :))

    • HTZA
      • HTZA

        viherpipertäjät ja muut luonnosta tietämättömät, varsinkin G.J...
        Ostetaanko yhdessä kala?
        Ja tuetaan luontoa.
        Laitan 100€ pottiin.
        H.


      • kivellä.istuja
        HTZA kirjoitti:

        viherpipertäjät ja muut luonnosta tietämättömät, varsinkin G.J...
        Ostetaanko yhdessä kala?
        Ja tuetaan luontoa.
        Laitan 100€ pottiin.
        H.

        Tarkkaan, että miksi kalat pitäisi varustaa lähettimillä kun tuo kalan kemiallinen suojavaippa on niin kosketusarka ja kaikenmaailman lähettimet tekevät sitäkautta siitää liian herkän saaliin. Jos hyötyä tulee jollekin niin se on vain kalamaha-ahmateille jotka hinkuvat jo jokaisen mahdollisen saalisjoen varrella perhoineen ja muineen. Antkaa lohien olla rauhassa ja syökää kuhaa ja haukea.

        Mitä itämereen tulee niin sen raskasliikennöinti pitäisi minimoida ja päästää luonnollinen ekosysteemi korjauskurssille. Siitää hyötyy kaikki. Soutuvene on keksitty.


    • RIMMIR

      Onko kuopus vain lentelemässä vai veikö joku?

    • kivellä.istuja

      miun siivelliset sankarit ovat lähteneet kohti lomaparatiisejaan kun ei niitä eilen näkynyt eikä tänään? Tosin en monesti oo kurkannut.

      • HTZA

        Käyhän vilkaisemassa kaloja, niiden määrä joessa lisääntyy..
        Ei luonto jätä sinua yksin.
        H.


      • kivellä.istuja
        HTZA kirjoitti:

        Käyhän vilkaisemassa kaloja, niiden määrä joessa lisääntyy..
        Ei luonto jätä sinua yksin.
        H.

        Miun suvussa yks tytteli pienenä kysyi kalakeittolautaselta: hei, kuka siellä kurkkii?

        Samainen tytteli katosi ja puolentunnin päästä soi puhelin yhestä naapurista. Täällä ovella pellavapää kyselee pääsiskö teijän sänkyyn uimaan, kun oli kuullut isin ja äitin jutelleen että meillä sellainen vesisänky on.


      • RIMMIR

        Tosi ankean näköistä, tyhjä pesä jota taivas kastelee. Kuinkahan kauas ne ovat jo kerenneet lentää... Ja lentävätköhän Suomen yli vai lännen kautta.

        Sitten rupesi mietityttään että onko niillä määrätyt pesät matkanvarrella, jossa voivat lepuuttaa siipiään.?

        P.S Oli kiva vitsi tuossa alempana, naamaa veti hymyyn aivan väkisin.


      • kivellä.istuja
        RIMMIR kirjoitti:

        Tosi ankean näköistä, tyhjä pesä jota taivas kastelee. Kuinkahan kauas ne ovat jo kerenneet lentää... Ja lentävätköhän Suomen yli vai lännen kautta.

        Sitten rupesi mietityttään että onko niillä määrätyt pesät matkanvarrella, jossa voivat lepuuttaa siipiään.?

        P.S Oli kiva vitsi tuossa alempana, naamaa veti hymyyn aivan väkisin.

        Jos ne oikeesti on jo lähteneet niin syksy on silloin aika pitkällä vaikka ollaan vasta elokuussa. Tuossa jossainpäin ketjuä on linkki, jossa yhdellä poikasääksellä oli radiolähetin ja reissaamista seurattiin reaaliaikaisesti. Montaareissua ei sääksi ehtinyt matkata kun tapahtui salaperäinen 'katoaminen'.


      • RIMMIR
        kivellä.istuja kirjoitti:

        Jos ne oikeesti on jo lähteneet niin syksy on silloin aika pitkällä vaikka ollaan vasta elokuussa. Tuossa jossainpäin ketjuä on linkki, jossa yhdellä poikasääksellä oli radiolähetin ja reissaamista seurattiin reaaliaikaisesti. Montaareissua ei sääksi ehtinyt matkata kun tapahtui salaperäinen 'katoaminen'.

        Kyllä siis tekniikka on huikeaa ja mielenkiintoista.
        Olisipa se lähetin ollut vain huonosti kiinni tai tullut ulos luonnollista tietä..


      • kivellä.istuja
        RIMMIR kirjoitti:

        Kyllä siis tekniikka on huikeaa ja mielenkiintoista.
        Olisipa se lähetin ollut vain huonosti kiinni tai tullut ulos luonnollista tietä..

        luonnolista tietä niin silloin viimeinen putki on ollut petolinnun ....seessä tai nelijalkaisen pedon vastaavassa :-((

        Tässä sateliittipete uusintana:

        http://www.fmnh.helsinki.fi/elainmuseo/satelliittisaakset/pete/


      • RIMMIR

      • huomannut

        poikanen näkyy olevan kotipesässä. Tulinpa iloiseksi kun näin hänet. :)
        On ainakin hengissä ja saanut ruokaa jossain.


      • RIMMIR
        huomannut kirjoitti:

        poikanen näkyy olevan kotipesässä. Tulinpa iloiseksi kun näin hänet. :)
        On ainakin hengissä ja saanut ruokaa jossain.

        on aivan tervejalkainen, jompi kumpi sisaruksista. Sitä kuopusta en kyllä ole nähnyt lainkaan muutamaan päivään. Nyt aurinkokin paistaa sinne risukasaan.


      • huomannut
        RIMMIR kirjoitti:

        on aivan tervejalkainen, jompi kumpi sisaruksista. Sitä kuopusta en kyllä ole nähnyt lainkaan muutamaan päivään. Nyt aurinkokin paistaa sinne risukasaan.

        eikö se ollutkaan kuopus. Pitkään katselin ja edestäpäin näytti aivan kuin olis seisonut yhdellä jalalla.

        Toivottavasti kuopus pärjäilee jossain.


      • raajarikkoinen
        huomannut kirjoitti:

        poikanen näkyy olevan kotipesässä. Tulinpa iloiseksi kun näin hänet. :)
        On ainakin hengissä ja saanut ruokaa jossain.

        vaan toinen, raajarikkoinen makasi ojassa 2 kilometrin päässä pesästä. Onneksi löydettiin. Jalka oli niin huonona ettei päässyt lentoon ja näännyksissäkin oli.


    • on päässyt,
      • G.J.

        poikaselle onni onnettomuudessa. Siipensä loukannut kotkakin on aiemmin saanut turvapaikan niin miksei sitten urhea sääksemme. Nyt polvikin mallataan varmaan kuntoon. Jos nyt linnulla kunto riittää.

        Vaikka jotain närästääkin niin sääksenpoikaselle:

        http://www.youtube.com/watch?v=NDhHxIz83Ic&feature=related


      • hieno.
        G.J. kirjoitti:

        poikaselle onni onnettomuudessa. Siipensä loukannut kotkakin on aiemmin saanut turvapaikan niin miksei sitten urhea sääksemme. Nyt polvikin mallataan varmaan kuntoon. Jos nyt linnulla kunto riittää.

        Vaikka jotain närästääkin niin sääksenpoikaselle:

        http://www.youtube.com/watch?v=NDhHxIz83Ic&feature=related

        Samaa minäkin mietin. Ettei vain ollut syömättä jo päiväkausia ojassaan?
        Tuntuu, etten ainakaan minä nähnyt sitä muutamaan päivään pesällä.

        Oli niin tai näin, täällä on aina jollekin väärinpäin. :))
        Niin on kohta toinen kausi katseltu sääksenpesää.


      • huomasin juuri
        hieno. kirjoitti:

        Samaa minäkin mietin. Ettei vain ollut syömättä jo päiväkausia ojassaan?
        Tuntuu, etten ainakaan minä nähnyt sitä muutamaan päivään pesällä.

        Oli niin tai näin, täällä on aina jollekin väärinpäin. :))
        Niin on kohta toinen kausi katseltu sääksenpesää.

        Ranuan eläinpuiston sivuilta löytää hyvää ohjeistusta jos löytää luonnon villieläviä vahingoittuneena.


      • kakkujuttu
        G.J. kirjoitti:

        poikaselle onni onnettomuudessa. Siipensä loukannut kotkakin on aiemmin saanut turvapaikan niin miksei sitten urhea sääksemme. Nyt polvikin mallataan varmaan kuntoon. Jos nyt linnulla kunto riittää.

        Vaikka jotain närästääkin niin sääksenpoikaselle:

        http://www.youtube.com/watch?v=NDhHxIz83Ic&feature=related

        olisipa kaikki noin helppoa :-)


    • näkee vielä

      vähän aikaa livessäkin, esimerkiksi eilen eräänkin pääkaupunkiseutulaisen lintutornin edustalla pyydysti ison kalan ja söi sen siinä tornin edustalla. Jämiä tuli sitten nokkimaan ruskosuohaukkakin kun sääksi jo häipyi ruokalevolle.

      • Sääksien poikasetkin

        kaikista pesistä ovat oppineet itse pydstämään kalansa niin vilskettä riittää ja kohtahan taitaa jo alkaa muuttoaika. Pariviikkoa niin alkavat poikasetkin seurata vanhempien lintujen esimerkkiä.


    • kuulunee
      • kivellä.istuja

        Ehkä siitä infotaam myöhemmin. Pesä taitaa olla sääksien osalta jo tyhjillään. Rampa poikanen ei ole ainoa laatuaan. Amerikassa oli kuulemma paikallinen jalaton sääksi elänyt jollen väärin muista, niin viisitoistavuotiaaksi.

        Rajavartion ilmoituksista luin jutun Kirkkonummen ? tienoilta olevasta poikasesta: Kalasääsken poikanen pelastettiin Kirkkonummella

        01.07.2009


        Porkkalan merivartioasema sai tiistaina 30.6 kello 19.15 ilmoituksen mökkeilijältä, joka oli pelastanut petolinnun poikasen Kirkkonummen sisäsaaristossa sijaitsevasta saaresta. Pelastushetkellä lokit olivat olleet nokkimassa kalliolla lojuvaa lentokyvytöntä poikasta. Mökkeilijä sai otettua linnun kiinni haavilla ja hän siirsi sen turvaan mökin saunaansa. Paikalle saapunut Porkkalan merivartioaseman partio tunnisti poikasen tänä vuonna syntyneeksi Kalasääskeksi. Lokit olivat saaneet nokittua poikasta niin paljon, ettei se olisi selvinnyt omin voimin. Merivartioaseman partio toimitti poikasen Korkeasaareen luonnonvaraisten eläinten hoitolaan.


    • Anonyymi

      WWF; n sääksiliven yksi poikasista putosi/lensi pesästä pois.

    • Anonyymi

      Pääseekö sääksi maasta lemtämään

    Ketjusta on poistettu 68 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe