Restonomi

Kannattaako?

Valmistun nyt ravintolakokiksi ja ylioppilaaksi, ja lähden vuodeksi ulkomaille au pairiksi. Sen jälkeen minua kiinnostaisi restonomin opinnot, mutta olen kuullut siitä todella paljon negatiivista. Haluaisin nimenomaan esimieskoulutukseen, joten jos jolla kulla on siitä ja työtilanteesta jotain käsitystä, kuulisin mielelläni kokemuksianne. Toki työnhakutilanteessa moni muukin asia kuin restonomin paperit vaikuttavat, ja voisinkin sanoa itseäni aika hyväksi kandidaatiksi. Olen sosiaalinen, olen tehnyt paljon ravintola-alan töitä ja olen ollut ravintolahommissa myös ulkomailla. Jos näihin eväisiin lisäisi vielä restonomin paperit, niin miltä tilanteeni mielestänne näyttää?

Olisin todella kiinnostunut kaikista restonomin koulutukseen ja myöhempään työtilanteeseen liittyvistä kokemuksista.

10

1741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • resto

      Itse olen nyt opiskellut vuoden restonomiksi Mikkelin ammattikorkeakoulussa. Opiskelen palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa, joka on aika tarkaan samaa tavaa kuin esim hotelli ja ravintola restonomien opiskelut Tampereella.

      Voin sanoa, että ainakin täällä arvostetaan restonomeja ja mamkin opiskelijoita. Lähes jokaisessessa Mikkelin ravintolassa/yökerhossa jne jne on joku mamkista valmistunut ravintolapäälikkönä tai muissa esimiestehtävissä.

      Itsellä oli muutama vuosi sellasta diibadaaba ravintola-alan työkokemusta, kun tänne tulin mutta ei todellakaan mitään kovin vakuuttavaa paperia ollut näyttää. Koulussa oli kaikille pakollinen 8vko työharjoittelu opetusravintolassamme ravintola Tallissa (www.ravintolatalli.fi) sen jälkeen laitoin kesätyöhakemuksia vetämään Mikkelin parhaisiin ravintoloihin ja kaikista joihin hakemuksen laitoin kutsuttiin haastatteluun ja kolmessa paikassa tein yhden koe vuoron, jonka jälkeen pääsin vielä kilpailuttamaan palkat yms ja pääsin itse valitsemaan missä haluan kesällä töitä tehdä.. ei voi kun SUOSITELLA!

      • PaariMesu

        75% Restonomeista on täysin alalle sopimattomia vallanhimoisia sekopäitä.
        Jos -nomin pitää olla 10 min suorittavassa työssä on oikean duunarin tehtävä 3 tuntia töitä sössimisien korjaamiseksi.


      • fdrfdr
        PaariMesu kirjoitti:

        75% Restonomeista on täysin alalle sopimattomia vallanhimoisia sekopäitä.
        Jos -nomin pitää olla 10 min suorittavassa työssä on oikean duunarin tehtävä 3 tuntia töitä sössimisien korjaamiseksi.

        Monelle tosiaan toi koulu käy vain päähän. Luulee että, jos on restonomi niin on kaikki tietävä ylivaltias. Onneksi totuus tulee aika pian esiin.


    • jdhfos

      Hei,

      Totuushan on, että alamme oppii parhaiten töitä tekemällä, mutta ne paperit ovat hyvä apuvälinen työnhaussa. Jos mielit paikkaa esim. ketjujen johdosta tms. niin monesti tutkintoa arvostetaan korkealle. Restonomin koulutuksesta saat parhaan hyödyn irti, kun sinulla on jo pohjaa ravintola-alalta---osaat soveltaa teoriaa käytäntöön ja päinvastoin.

      Itse valmistuin Mikkelistä muutamia vuosia sitten ja nyt olen kolmannessa päällikköpaikassani, työkokemusta yhteensä 8. vuotta. Kunnianhimo ja nöyryys kantaa meidän alalla eteenpäin, ala on raskas, mutta antoisa päälliköille. Tsemppiä!

      • ja pääsee

        opiskelemaan restonomiksi mutta vain harvalla on luonnetta, persoonaa, sosiaalisia taitoja, älykkyyttä, sinnikkyyttä ja muita taitoja ko. työhön.

        Meidän luokalta, 30 opiskelijan joukosta, voin osoittaa ne muutamat ihmiset, jotka _todennäköisesti_ hallitsevat homman, pääsevät oikeisiin esimiestehtäviin, heistä tulee alan Ammattilaisia. Muut eivät pärjää.


      • Larry the Chef

        Nopeasti olet vaihdellut?
        Tyyliläsi ei saavuteta minkäänlaista jatkuvuutta.
        Vai oletko heittopussi?


      • örght
        Larry the Chef kirjoitti:

        Nopeasti olet vaihdellut?
        Tyyliläsi ei saavuteta minkäänlaista jatkuvuutta.
        Vai oletko heittopussi?

        Kyllä, niin olenkin. Ja aina päässyt korkeammalle. Muutama vuosi on hieman eri kuin lähes kymmenn vuotta. Heittopusseja nimenomaan palkataan uudestaan ja uudestaan päälliköiksi. Varsinkin kun juuri tällä alalla KUKAAN työnantaja ei kysele edellisten tekemisiesi perään. Onhan myös totta, että täällä suuren vaihtuvuuden alalla VAIN päälliköt työskentelevät samoissa paikoissa kymmeniä vuosia. Mene itseesi ja opettele kestämään toisten ihmisten pärjääminen. Tyylilläni on tällä hetkellä pullat oikein hyvin uunissa ja vielä lupaavampi tulevaisuus.


    • tai ei

      Sanotaan että koulutus kannattaa aina... mutta ei restonomin paperit kyllä tee kenestäkään keittiöön esimiestä. Siihen vaaditaan/pitäisi vaatia kosolti kts.useampi vuosi työ kokemusta sekä oikeanlaisen luonteen siihen hommaan. Voi toki olla olemassa ravintoloita jotka palkkaa päällikkönsä pelkästään tutkimusten pohjalta, mutta ei se kyllä ole mikään yleinen tapa. Luulempa että rivikokiksi sitä koulunpenkiltä joutuu oli siinä sitten minkälaisia tutkimuksia tahansa takataskussa, toisaltaan miksi kaikkien pitäisi olla mesuja...

    • Dartemida

      Hei, meillä olisi avointyöpaikka mutta Venäjällä Pietarissa. Suomalaisen ruoan ammattitaitoinen kokki, koko päivä javakituinen. Hyvä palkka ja asunto. Soita tai kirjita jos kiinnostaa.
      Terv., Diana 040 5733148 [email protected]

      • Boss 4 U

        Heippa vaan, kommentointia on kyllä varsin hupaisaa lukea.
        Yllä joku elämäänsä tyytyväinen nuori henkilö kertoo onnistuneesta kouluvalinnasta, alle hyökätään jauhamaan ettei restonomi ole minkään arvoinen työntekijä. :D Arvatkaa vaan mitä mieltä tällainen pian parikymmentä vuotta alalla ollut käytännön työstä eteenpäin ponnistanut kehäraakki (käytännön työstä paikat täysin paskana) ajattelee tuommoisista puheista?

        Töihin en ota ketään, jolla havaitsen luonnevikoja. Olkoon kyseessä kokki, tarjoilija, tai restonomi. Piste. Nuori restonomi on usein erittäin INNOKAS näyttämään osaamistaan, ja koulupohjansa vuoksi hänellä on laaja tietous asioista - ei kenties juuri sinun työpaikkasi roskisten paikan tai tiskikoneen kasaamisen suhteen - vaan ylipäätään koko ravintolan toimintaketjujen, esim. hankintojen ja tärkeiden asiakaspalvelun laatuun liittyvien asioiden suhteen. Teoriatieto auttaa ymmärtämään kokonaisuutta ja hahmottamaan asiat todella paljon laajemmin. Olen kurkkuani myöten täynnä ikäryhmäni sortavaa asennetta nuoria kohtaan. Korkeakoulututkinto on tänä päivänä tarpeen, alan muuttuva ja teknistyvä kehitys vaatii sitä. Käytännön työt hoidetaan hyvin todennäköisesti 10-20 vuoden päästä maahanmuuttajavoimin, ja nämä moniosaajat tarvitaan juuri siihen paikkaan hallitsemaan lähes hallitsematonta kokonaisuutta. Nauttikaa siis te henkisen väkivallan kannattajat vallastanne keittiöissä kun vielä kerkeätte. Ja todennäkköisesti olette niitä, jotka miettivät alan vaihtoa itsekin -kenties juuri korkeakoulututkintoa? Aikuispuolelle pääsee tänä päivänä kuka haluaa, joten sinne äkkiä älkääkä purkako omaan elämään liittyvää turhautumistanne täällä.
        Viimeinen piste.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2204
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2022
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      162
      1793
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      159
      1668
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      14
      1252
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1158
    Aihe