Koulu ja vaipat

neuvoton....

Hei kaikki,

Meillä on kouluun menijä syksyllä ja ongelma on että on vielä täysin vaipoissa. Päiväkotissa ovat vaihtaneet kyllä vaipat, mutta miten koulusa?

Voiko opetajalta pyytää vaipan vaihtamista jos opeteleminen ei onnistu kesän aikan. Usein kakka aika on juuri kouluaikaan että miten koulusa sitten. Osaa kyllä itse vaihtaa vaipan jos anna mukaan.

Varmaan muillakin on sama onkelma eli miten ootte selvinny

19

5994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ope...

      Hei! Aika hankala tilanne tosiaan teillä ja ymmärrän kyllä erittäin hyvin huolenne. Itse en opettajana kyllä lähtisi vaippoja enää koululaiselta vaihtamaan, vaikka tiedän kyllä ettei oppilas mitään asialle itse voi. Opettajan tehtävä koulussa on opettaa ja kasvattaa, ei niinkään enää sitten hoitaa näitä vaippojen vaihtoja, nenien niistämisiä ja peppujen pyyhkimisiä. Ne pitäisi periaatteessa olla kunnossa kouluun tultaessa. Toki sitä aina syksyisin varsinkin pienten ykkösten tullessa taas kouluun tulee autettua paljon vetoketjujen, umpisolmujen jne. kanssa, mutta kakkavaippojen vaihto on jo vähän eri mittapuun juttu.

      En tiedä lapsestanne, mutta itse ajattelisin niin, että se voisi olla oppilaallekin hiukan kiusallista tai noloa lähteä aina opettajan kanssa vessaan peppua pyyhkimään. Ja kun opettaja lähtisi mukaan vessaan, se herättäisi ainakin toisten lasten huomion hyvinkin pian. Toisekseen siihen menisi kuitenkin aikaakin jonkun verran ja varsinkin ekaluokan opettajalla on heti syksyn alkuun kaikki välkät kiireisiä kun tukiopetuksia ja yhteydenottoja ainakin meidän koulussa moni yrittää hoitaa päivän mittaankin.

      Ehdottaisin, että opettaisitte lapsen itse vaihtamaan vaipan, ihan varmuuden vuoksi jos ei opikaan kesällä pois vaipoista. Jos koulussa on terveydenhoitaja päivittäin paikalla niin häneltä varmaan voisi apua ainakin saada. Kouluavustajilta asiaa voisi ehkä myös kysäistä, vaikka avustustoimet periaatteessa onkin tarkoitettu luokkatilanteisiin ja oppimateriaalin valmistukseen. Uskoisin kuitenkin, että jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole käytettävissä ja lapsi ei opi kuivaksi niin ei häntä koulussa pulaan jätetä tai asiasta mitään numeroa nosteta. Eli rohkeasti vaan syksyllä koulutielle, kyllä se asia järjestyy jotenkin!

      • pikku tiedotus

        On oikeasti olemassa lapsia, jotka eivät kykene itse rakkoaan ja suoltaan hallitsemaan ihan rakenteellisista syistä. On olemassa myös lapsia, joita esim joudutaan katetroimaan, joka on tärkeää tehdä oikein ja ajallaan, seuraukset voivat olla hyvinkin vakavat muutoin. Koulun on hoidettava jollakin tavoin kaikki asiat, jotka ovat lapsen terveydelle tärkeitä. Piste. Olen vaan huomannut, että esimerkiksi diabeetikkolasta ymmärretään, ja kaikki tuki järjestetään, vaikka syy on ihan samalla lailla ihan terveydellinen. Jos ei opettaja ja avustaja pysty, niin sitten vaikka kotisairaanhoito. Mahdollisuuksia on olemassa.

        Opettajan tehtävä on kuitenkin selkeästi estää kiusallisten tilanteiden syntyminen, ja kaikki kiusaaminen pitää lopettaa alkuunsa. Yleensä paras tapa on ihan faktatieto (toki tiedän salassapitosäännökset), mutta esimerkiksi lasten vanhemmat voivat itse kertoa luokassakin, jos on tarpeen.

        Jos taas kyse on siitä, että jostakin syystä lapsi vaan ei ole ikinä oppinut vaipattomaksi, kannustus on tärkeää. Mutta ei varmasti ole useinkaan niin asiat, vaan taustalla on jokin elimellinen (joskus myös psyykkinen)syy, jos seitsemän vuotias ei pysty olemaan ilman vaippoja.

        Valitettavasti opettajan koulutuksessa on pahoja aukkoja. Esimerkiksi eräs erityisopettaja, joka toimii ihan tavallisessa luokassa opena, ei muka ollut kuullutkaan aistisäätelyn häiriöistä. (Samaisella lapsella on myöskin selkeitä tic-oireita.) Uskoi vasta sen olemassaolon, kun oli tarpeeksi kovia asiantuntijoita kertomassa. Lapsella on muitakin ongelmia mm. keskittymiskyvyn kanssa. Opettajan mielestä vaan on uppiniskainen ja tottelematon, sekä huonosti kasvatettu lapsi. Toimet ovat olleet sitä asennetta myötääviä, ja parissa vuodessa onkin saatu sillä keinoin todellisiin vaikeuksiin, mm. oppimisessa on selvästi jäänyt jälkeen. Ihan vaan siksi, että ei opettajan ominaisuudessa ole suostunut uskomaan muita.

        Itse en suostu toista lastani lähikouluun päästämään, koska on odotettavissa, että oppimisessa voi tulla ongelmia. Ihan on selkeä syy, ja ennusteet. En todellakaan ota riskiä, että lapseni joutuu tukea tarvitessaan samanlaiseen ryöpytykseen. Toista kertaa en taistelemaan halua joutua, vaan luotan toiseen kouluun, jonka erityisopetuksen laadusta sekä toimintakulttuurista on loistavia kokemuksia. Sitä ei uskoisi, miten 500 metrin väli kouluilla voi olla merkittävä, ja kahden koulun kulttuuri on niin erilaista.

        Ja ihan vaan vielä lopuksi, olen koulunkäyntiavustaja itse joten tiedän myöskin sitä puolta. Sen lisäksi tiedän myös sitä perheen puolta asioista, joista valitettavan monella opettajalla ei ole hajuakaan.


    • yksi ope

      Ota yhteyttä kouluun hyvissä ajoin eli jo nyt. Kyllä tuo on oppilashuollollinen asia eikä opettaja sinällään voi ratkaista tilannetta. Sitä kannattaa viedä eteenpäin yhdessä rehtorin, terveydenhoitajan ja tulevan opettajan kanssa. Mieleeni tulee kyllä nyt kouluavustaja. koska hän voi lähteä luokasta mukaan vaipan vaihtoon. Koulun on autettava teitä tällaisessa tilanteessa ja siten tehtävä kaikki mahdollinen lapsenne hyväksi.

    • mvjb

      Miusta on kyl tosi outoa et 7-vuotiaalla ois viel vaipat, ellei sit kyse on erikoislapsesta. Erikoislapsellaha ois sitte se henkilökohtanen avustaja (tai kouluavustaja) joka auttaa noissa asioissa. Mut että iha "normaali" 7-vuotias ois vielä vaipoissa...ni ihmettelen kyllä suuresti että miten on NÄIN???

      • Tai ei

        Sanoisin että tämä ei ole onkelma vaan provokaatio.! Joku vedättää taas opettajia. Sairasta!


      • tuli myös

        Juu tuli myös mieleen tämä että onko kyseessä vain todella myöhäinen kehitys vai jokin sairaus. Oman lapseni olisin vienyt jo aikoja sitten lääkäriin jos vastaava ongelma (lapseni nyt 3 ja ollut lähes vuoden täysin kuiva). Olen kyllä kuullut sairauksista jotka aiheuttavat sen ettei ihminen tunne milloin on tarve vessaan. Minun luokallani oli myös joskus ekalla luokalla poika jolla oli välillä vaikeuksia vessaan oikeaan aikaan menon kanssa. Nyt myöhemmin olen saanut syynkin tietää joka johtui hänelle tehdystä leikkauksesta.
        Tässä tapauksessa toivon että asia saadaan hoidettua niin että se on kaikille miellyttävä. Voin vain kuvitella mitä lapsi voi joutua kokemaan jos luokkakaverit saa vaippa hommista tietää. Ihan sääliksi käy. Toivon kuitenkin parasta ja kannattaa tosiaan ottaa jo nyt yhteyttä kouluun ja alkaa pohtia asiaa.


      • kokemusta on

        Näitä ongelmia on ihan ns. normaalin näköisillä ja oppimiskyvyltäänkin tavallisella lapsella. Ja ihan elimellinen vika voi olla taustalla. Läheskään kaikki lapset, joilla on jotain erityistarpeita eivät saa eivätkä tarvitse omaa avustajaa. Ei välttämättä edes erityisopetusta. Se on kuin allergia, joillakin on ja joillakin ei. Se ei tarvitse kuin synnytyksen komplikaation, jotta esim. rakon hallinta voi häiriintyä. Siinä ei auta mikään lapsen painostus eikä syyllistäminen. Ei myöskään vanhempien. Itselläni on kuusivuotias lapsi, jolla on vaippojen tarvetta. Mutta myös onnea. Muutaman minuutin kauemmin oltuaan ilman happea voisi ongelmat ollakin jo paljon suurempia. Ja lapsi lähtee ihan tavalliseen kouluun, ja tavalliseen luokkaan, ilman tukitoimia. Kun oppimiskyvyssä ei ole mitään kovin huolestuttavaa, hän ei mielestäni sellaista tarvitse. Terveydenhuolto on sitten eri asia. Ja koulupäivän ajan kuuluu koulusta tuki niihin pieniin hetkiin järjestyä. Hoidamme itse sen muun ajan luonnollisesti.

        Suomessa on lukemattomia koululaisia, jotka tarvitsisivat avustajaa, mutta eivät saa. Ja heillä on ongelmat välillä tosi suuriakin.

        Avaa silmäsi, saatat huomata paljon muutakin ihmeellistä.


      • aina aika-ajoin
        Tai ei kirjoitti:

        Sanoisin että tämä ei ole onkelma vaan provokaatio.! Joku vedättää taas opettajia. Sairasta!

        esille "koulupoika ja vaipat"


    • exray

      TÄMÄ AP. ON SAMA VATIPÄÄ, JOKA LAITTAA NÄITÄ IDIOOTTIMAISISA ALOITUKSIA VÄHÄN VÄLIÄ! Tätä samaa tarinaa, hän on yrittänyt joskus aiemminkin!

    • kärryiltä vai

      ymmärsinkö oikein, opettajalla vielä (jo) vaipat ?

      • keskusteltiin

        jo joku vuosi sitten. Aika monella opella tuntui olevan, kun luokasta ei ehdi vessaan ja sitä kahvia pitää välkät juoda.


    • Pohdiskelin

      Tuli tässä ensimmäisenä mieleen, että onko lapsellasi diagnosoitu jokin sairaus/ruumiillinen vamma, jonka vuoksi hän ei kykene pidättelemään tarpeitaan? Vai onko hän muuten vain ollut noin pitkään vaippojen varassa?

      Jos kyseessä on jokin sairaus tai vamma, jolle lapsi ei itse mitään voi, hänelle kannattaa varmasti pyytää henkilökohtaista avustajaa auttamaan noissa asioissa. Opettajan tehtävä se ei ole. Lisäksi olen vahvasti sitä mieltä (vamman tai sairauden tapauksessa), että ns. "normaali" koulu ei välttämättä ole hänen paikkansa, sillä toiset lapset huomaavat poikkeavuudet jo varhain. Aina, kun joku poikkeaa "normaalista", on suuri riski joutua kiusaamisen kohteeksi, mikä ei ainakaan helpota asiaa. Vaiva on jo muutenkin tarpeeksi nolo ilman, että siitä joku koko ajan huomauttelee. Lapset ovat raadollisia, se tulee muistaa.

      Jos kyseessä on vain erittäin viimetippaan jätetty vaipoista pois opettelu, suosittelen, että asia opetellaan pikimmiten, eikä sitä enää lykätä.

      Lapsesta itsestään riippumattomassa tilanteessa varmasti kannattaa ihan soittaa kouluun ja kertoa, mikä on homman nimi. Täällä pähkäily ja asioiden selvittämättä jättäminen virallista kautta ei johda kuitenkaan mihinkään lastasi auttavaan lopputulokseen.

    • lol

      vaippafetimissi vai oliko se vaippafetmenssi kattokaa wikistä

    • sinut tunnetaan

      Vaippafetisisti jaksaa vuodesta toiseen levittää kipeää juttuaan.

    • no jos

      on koulussa kouluavustjia niin nehän voi käyttää poikaasi vaipanvaihdossa. Poikasi sanoo kun on tarve vaihtaa ja kouluavustaja auttaa vaipat pojallesi ja yritä kouluttaa pottakouluttaa poikaasi ja sano että jos on ainoastaa sillo saa tehä pisut vaippaa jos on hirvee hätä

    • perheen (perä)pää

      Ei minunkaan mielestä vaippojen vaihtaminen oikein kuulu kun enintään erityisopettajien tontille.

    • Anonyymi

      Meillä on kohta 10V poika käyttää vielä vaippoja ja kun kysyn että laitetaanko tänään alushousut niin vastaa että "ei aion olla vielä vaipoissa!" Opettaja valittaa kun pitää vaihtaa vaipat mutta viikko sitten koko viikon tuli yökastelua ja ei suostu käymään pöntöllä ja ei tykkää tarravaipoista niin yks ilta housuvsipat loppu ja se kiukutteli uhkas pissaa rappu käytävään niin mieheni piteli lasta ja puinsille väkisin tarravaipat ja puin sitten ohuen haalarin päälle (haalarin saa auki vain takaa ja se lapsi ei oo koskaan saanu sitä ite auki) seuraavana päivänä oli yö vaippa vuotanut lattialle ja tuli hirvee siivous ja sitten koulusta soitettiin että sen lapsen vaipat oli loppu niin meni alus housuissa kouluun ja se lapsi soitti kesken päivän että tuli pissat koko luokan edessä housuun niin tulin hakemaan sitä koulusta ja sitten mentiin kauppaan vaippa ostoksille ja sen jälkeen vessaan vaihtamaan vaipat.

      T:Karoliina(kohta10V lapsen äiti)

      • Anonyymi

        jos tarvitsee vaippaa nii voisit pitää onhan joillain aikuisillakin vaipat


    • Anonyymi

      Mulla on vaippassa kakka ja pissa puhdasvaippa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe