Saako ajokorttiin ottaa itse kuvan? Voiko sen viedä valokuvaamoon, jossa tekisivät passikuvan/ajokorttikuvan? Sopiiko sen kuvan ottaa esim. ihan tavallisen kokoisena, siis melko läheltä musta valkoisena ja viedä muistitikulla kuvaamoon. Eli rajaavatko passikuvan kokoiseksi?? MAksuttaavatko tavallisen digikuvan hinnan vai passikuvan hinnan siitä?
Ajokorttikuva
2
2912
Vastaukset
- ihan itse
Ei kai se hirveitä maksa kuvaamossakaan, mutta kyllä ajokorttiin ja passiin kelpaa itse mustesuihkarilla valokuvapaperille printattu mv- tai värikuva, joka täyttää passikuvan ehdot.
Itse uusin viime vuonna passin ja kuvan siihen kuvasin ja tein itse. Kuvan tein seuraavan linkin ohjeiden mukaisesti:
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/files/Passikuvaohje_26-02-2008_FI/$file/Passikuvaohje_26-02-2008_FI.pdf - Jaska Perusjaska
Kuvan saa tosiaan ottaa itsekin, mutta säännöt ovat melko tiukat. Lue tuo edellisessä viestissä oleva linkki, ennen kuin edes aloitat. Oleellisinta on, että kasvot ovat oikeankokoiset kuvassa, tausta on tasainen ja että kasvot valottuu oikein. Heittovarjoa ei saa olla, eli suora salamavalo ei kelpaa.
Kuvan voit toki ottaa normaalikokoisena ja viedä valokuvausliikkeeseen käsiteltäväksi, mutta kalliimmaksi se tulee kuin tavallinen passikuva. Kuvankäsittelylle on yleensä jokin tuntihinta, liikkeessä jossa aikoinaan olin töissä, se oli 80 €/tunti.
Toki tuollaiseen passikuvan tekemiseen ei mene läheskään tuntia, mutta kyllä niistä parikymppiä veloitettiin.
Lisäksi valokuvausliike ei ota mitään vastuuta siitä, että kuva kelpaisi poliisille, jos se on itse ottamasi.
Itse kuvan teettäminenhän ei maksa juuri mitään. Yksi kymppikuva on n. 0,50 €/kpl ja siihen mahtuu 6 passikuvaa oikeassa koossaan.
Periaatteessa valokuvapaperille tulostettu kuvakin kelpaa, mutta niiden laatu vaihtelee niin paljon, että suosittelen kuvan teettämistä liikkeessä. Se ei tosiaan maksa kovin montaa senttiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351