Punottu siima

vaihtoon?

Mistähän johtuu, että viime syksynä laittamani punottu siima menee aina solmuun? Vapa ja kela ovat olleet käytössä jo muutaman vuoden ilman ongelmia. Siimankin pitäisi olla kunnollista. Silti noin joka viidennellä heitolla siimaan ilmestyy sormenpään kokoinen takkukasa. Ei sen kummempaa, alkaa vituttaa niin että siima menee kohta vaihtoon.
Onko ideoita, mistä voisi johtua?

8

3901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joka jenkaa

koko siiman ruuville?
      Käytätkö mitään "pyörittäjää" uiistimen ja siiman välissä?
      Olen kalastanut melko paljon ja tämä on minun arvioni. Punottu siima tekee vielä helpommin niitä sotkuja jos se joutuu esim. jenkaamaan vedettäessä. Jos uskot naiskalastajan kirjoittamaa niin mieti tuota.

• löytyy

Uistimen ja siiman välissä on kyllä peruke, mutta ei ehkä kovin hyvä, halpahallitavaraa.. Samaa siimaa on kahdessa virvelissä, toinen on light-vapa jolla heitän vain pieniä lippoja. Siinäkin esiintyy solmuja, tosin harvemmin. Siinä samanlainen peruke. Voisin vaihtaa perukkeet ja katsoa miten se vaikuttaa..

• Lilli Kuha

Onko kelasi mahdollisesti hyrräkela? Silloin siimasotkut suorastaan kuuluvat kalastukseen. Pienikin huolimattomuus kostautuu mahtavina siimapöheikköinä.

Entä käytätkö paljon lippoja? Ne kiertävät siimaa erittäin tehokkaasti ja olisikin suotavaa, että välillä heittäisiin raskaampia, pitkäheittoisia lusikoita, jotta siima pääsisi taas oikenemaan.

Perukkeissakin voi olla laadullista vikaa. Kaikki perukkeet eivät toimi odotetulla tavalla eli eivät pyöri tarvittaessa.

Punotun siiman ominaisuuksissakin voi olla huomauttamista ja niistä saakin silloin tällöin lukea. Kallis punottu siima ei vältämättä toimi yhtä hyvin kuin huippulaatuinen ja huonomuistinen monofiilisiima. Juuri siitä syystä en itse pistä rahojani punottuun siimaan, vaan luotan edelleenkin perinteiseen monofiiliin joka kalastustilanteessa. Hyvin ja huolettomasti on "mono" lähes poikkeuksetta toiminut.

• jupasierra

Et tarvitse kuitusiimaa, varsinkaan jigi ja lippahommissa. Liian ohut siima, varsinkin punotuissa aiheuttaa ongelmia. Monofiilisiimoja löytyy todella laadukkaita, melkein venymättömiä hyvin varustetuista kalstusliikkeistä. Kokeilin itse kuitusiimoja, ja vaihdoin monon takaisin eikä ongelmia sen jälkeen. Kuitusiiman etu, parempi tuntuma on myyntikikka kalliille siimalle. Kestävyys on kuitusiiman paras etu monoon nähden. Taitava kalastaja saa saaliin ylös ultra välineilläkin, ja se on jännempää. Tärppiin vaikuttavat enemmän hyvät koukut. Huono kalastaja saa huonommin saalista. Tämä on minun mielipide, liikkeestä saat myyjän mielipiteen !

• nojaa..
        jupasierra kirjoitti:

Et tarvitse kuitusiimaa, varsinkaan jigi ja lippahommissa. Liian ohut siima, varsinkin punotuissa aiheuttaa ongelmia. Monofiilisiimoja löytyy todella laadukkaita, melkein venymättömiä hyvin varustetuista kalstusliikkeistä. Kokeilin itse kuitusiimoja, ja vaihdoin monon takaisin eikä ongelmia sen jälkeen. Kuitusiiman etu, parempi tuntuma on myyntikikka kalliille siimalle. Kestävyys on kuitusiiman paras etu monoon nähden. Taitava kalastaja saa saaliin ylös ultra välineilläkin, ja se on jännempää. Tärppiin vaikuttavat enemmän hyvät koukut. Huono kalastaja saa huonommin saalista. Tämä on minun mielipide, liikkeestä saat myyjän mielipiteen !

En moiti monoa mutta tykkään itse enempi kuitusiimasta enemmän pidempien heittojen, tuntuman sekä "kestävyyden" takia. Kuitu ei toki tykkää niin nirhaamisista eikä kovista nykäisyistä mutta mukavampi kalastella huomattavasti UL-välineillä.. Makuasia pitkälti, molemmilla pärjää.

• vastauksista

Taidan laittaa siiman vaihtoon. Nykyinen siima on ohutta ja heitän sillä enimmäkseen 24 gramman lusikkaa. Vavan suositus on 10 - 30 grammaa. "Perinteisen" siiman kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia enkä ole huomannut punotun siiman käytöstä olevan mitään hyötyä.

Kallis oli mutta tulipahan ostettua!

• EON 6600

Itse lataan haspelit 0,16-0,25 monofiileilla ja varapuolat 0,08-0,15 kuiduilla. Ei ole ollut sotkuja, kuitu kestää kiertymistä paljon monofiilia paremmin. Näillä paksuuksilla monofiili on parempi heittää mutta haukien saastuttamilla vesillä kuitu on turvallisempi. Soutuhommissa käytän kuitua koska sillä näkee vieheen roskaantumisen vavan kärjestä välittömästi. Kalastan lähinnä tammukkaa, meritaimenta, harria ja ahventa. Viime kesänä taimenjahdissa iski lohi, arvannette miten kävi:)

• asdaasd

onko kelas liian täynnä siimaa,ku sillon se joskus purkautuu hallitsemattomasti jha menee sotkuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15440
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      28
      3489
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      271
      2433
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1763
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      128
      1474
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      377
      1426
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1223
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1143
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      942
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      905
    Aihe