Kysyisin mielipiteitä tällaiseen asiaan, kun olen pystiffini kanssa lenkillä(koira on aina irti), se kiilaa minun eteen ja haluaa kulkea minun edessä.mistä tämä voi johtua?
Pyreneittenmastiffi
13
4831
Vastaukset
- aina takana.
Minullakin on pyreneittenmastiffi, minulla koira aina kiinni lenkillä yleisillä alueilla, sillä koiraan on yhtä paljon luottaminen kuin vauvan pyllyyn.
Muistathan että syy sinussa mikäli koira kokee jonkun pikkuisen chihun uhkaksi..
Mutta, minunkin koirani tahtoo kulkea edessä, minä en kuitenkaan anna, sillä minä johdan ja hallitsen tilanteen, koira kulkee vähän takana.
Tällaisen säännöt meillä.
PS: Pidän kyllä koiraani irti, mutta vasta sitten, kun tiedän ettei sen eteen voi mistään minkäännäköistä mahdollisesti uhkaksi tulkittavaa tulla.
Vaikka minun koirani onkin ihana nalle, eikä koskaan kenellekkään ole edes uhkaillut, silti, minun koirani minun vastuuni.- rasistikoiran omistaja
Haluutko avata vähän tota "Muistathan että syy sinussa mikäli koira kokee jonkun pikkuisen chihun uhkaksi.." Turhauttaa kun tuntuu, ettei saa kunnon vastausta edes ammatti-ihmisiltä, sitten on jotain ihme spekulointia että mistä se voi johtua että lihapää on menossa pienempiensä päälle, huono itsetunto yms...Otan ihan vastuun tekemisistäni ja koiran käytöksestä kunhan vaan hokaisin et mitä teen väärin. Lihapää on aloittanu moisen käytöksen ehkä joskus 4-vuotiaana ja on nyt siis 6v.
- nallukka80
Meillä ei kuule lenkkipoluilla tule ketään vastaan.asutaan niin syrjässä, että voin vapaasti pitää koiraa irti lenkilla ollessamme.minäkin olen aina sitten ohjannut koiraa sivummalle tai taakseni, kun on yrittänyt kiilata eteen.mutta johtuuko tuo kiilaaminen siitä, että koira yrittää ns.ottaa johtajan paikkaa?
- Kuussa?
nallukka80 kirjoitti:
Meillä ei kuule lenkkipoluilla tule ketään vastaan.asutaan niin syrjässä, että voin vapaasti pitää koiraa irti lenkilla ollessamme.minäkin olen aina sitten ohjannut koiraa sivummalle tai taakseni, kun on yrittänyt kiilata eteen.mutta johtuuko tuo kiilaaminen siitä, että koira yrittää ns.ottaa johtajan paikkaa?
Asutte sitten varmaan kuussa.. Eläimiä ainakin voi tiellenne eksyä, muistathan että nyt syntyy pikkuisia luontoon.
Mutta, kohteliaasti muistutan vain.
Minun mielestäni se voi johtua siittä, lisäksi laumikselle tekisi hyvää takana käveleminen sillä ainakin minun pyrre ymmärtää silloin minun olevan tilanteen hallitsijana, eikä sen tarvitse olla "vahtina" sillä minä johdan ja vahdin.
Näin meillä. - hyökkivä?
rasistikoiran omistaja kirjoitti:
Haluutko avata vähän tota "Muistathan että syy sinussa mikäli koira kokee jonkun pikkuisen chihun uhkaksi.." Turhauttaa kun tuntuu, ettei saa kunnon vastausta edes ammatti-ihmisiltä, sitten on jotain ihme spekulointia että mistä se voi johtua että lihapää on menossa pienempiensä päälle, huono itsetunto yms...Otan ihan vastuun tekemisistäni ja koiran käytöksestä kunhan vaan hokaisin et mitä teen väärin. Lihapää on aloittanu moisen käytöksen ehkä joskus 4-vuotiaana ja on nyt siis 6v.
Sinulla on siis laumanvartija?
Minun laumikseni on kokenut vain yhden koiran uhkaksi.
Olin aina itse hermona kun lähestyimme tämän koiran olinpaikkaa, sillä tämä koira oli aina pihallaan ja siellä pihalla oli usein myös koiran omistaja "pikkasen höppänä" äijä, joka yritti kerran käydä päälleni lenkillä ollessani. Eli hermoilu ei johtunut koirasta vaan koiran omistajasta ja luultavasti koirani sitten reagoi tähän minun hermoiluuni ja luuli sen johtuvan talon koirasta.
Onko teille joskus sattunut joku ihan pienikin juttu pikkukoirien kanssa?
Ehkä hermoilet näitä kohtaamisia ja siittä johtuu koirasikin "rasistisuus"?
Koirahan heijastelee omistajansa tunteita.
Sinuna minä totuttelisin koiran muihin koiriin pikkuhiljaa, tai siis oikeammin sanottuna totuttaisin itseni muihin koiriin oman koirani seurassa.
Tällainen tuli mieleen viestistäsi. - rasistikoiran omistaja
hyökkivä? kirjoitti:
Sinulla on siis laumanvartija?
Minun laumikseni on kokenut vain yhden koiran uhkaksi.
Olin aina itse hermona kun lähestyimme tämän koiran olinpaikkaa, sillä tämä koira oli aina pihallaan ja siellä pihalla oli usein myös koiran omistaja "pikkasen höppänä" äijä, joka yritti kerran käydä päälleni lenkillä ollessani. Eli hermoilu ei johtunut koirasta vaan koiran omistajasta ja luultavasti koirani sitten reagoi tähän minun hermoiluuni ja luuli sen johtuvan talon koirasta.
Onko teille joskus sattunut joku ihan pienikin juttu pikkukoirien kanssa?
Ehkä hermoilet näitä kohtaamisia ja siittä johtuu koirasikin "rasistisuus"?
Koirahan heijastelee omistajansa tunteita.
Sinuna minä totuttelisin koiran muihin koiriin pikkuhiljaa, tai siis oikeammin sanottuna totuttaisin itseni muihin koiriin oman koirani seurassa.
Tällainen tuli mieleen viestistäsi.No, metsänvartijan koiriksi noi on sillon 1800-luvulla jalostettu, seurakoiriksi nykyään luokitellaan, mutta vahtivietti on kova, voi juma. Viimeviikolla oli ollut hoidossa siskollani. Siskon kakara oli karannu tielle paijailleen jotain valkoista pikku fifiä niin lihapää oli juossu fifin päälle ja painanut sen kenttään etukäpälällään. Eli ei purrut tms. Näin on käynyt myös minun kanssa lenkille että valkonen pritsi tullu vastaan niin päälle vaan ja koira kenttään. Se pitää pikkukoiraa aloillaan muutaman sekunnin ja sitten päästää. Aikoinaan ne jalostettiin siihen että ne otti salametsästäjiä kiinni just niin, eli piti paikoillaan kunnes metsänvartija ehti paikalle, mut ajatus jostain sellasesta on vähän kaukainen ja eh, hieman korni. Mitä se nyt niitä pieniä kiusaa. Voihan olla että itse olen nykiny sitä hihnasta sivummalle kun on joku tullu vastaan ja se on tulkinnu sen väärin. Isommilleen ei kyllä ala.... ja kyllä, olisi pitänyt olla kiinni ihan niinku olen sanonutki että kytkekää kiinni ettei satu mitään! Lakikin jo siitä sanoo.
- Anonyymi
rasistikoiran omistaja kirjoitti:
No, metsänvartijan koiriksi noi on sillon 1800-luvulla jalostettu, seurakoiriksi nykyään luokitellaan, mutta vahtivietti on kova, voi juma. Viimeviikolla oli ollut hoidossa siskollani. Siskon kakara oli karannu tielle paijailleen jotain valkoista pikku fifiä niin lihapää oli juossu fifin päälle ja painanut sen kenttään etukäpälällään. Eli ei purrut tms. Näin on käynyt myös minun kanssa lenkille että valkonen pritsi tullu vastaan niin päälle vaan ja koira kenttään. Se pitää pikkukoiraa aloillaan muutaman sekunnin ja sitten päästää. Aikoinaan ne jalostettiin siihen että ne otti salametsästäjiä kiinni just niin, eli piti paikoillaan kunnes metsänvartija ehti paikalle, mut ajatus jostain sellasesta on vähän kaukainen ja eh, hieman korni. Mitä se nyt niitä pieniä kiusaa. Voihan olla että itse olen nykiny sitä hihnasta sivummalle kun on joku tullu vastaan ja se on tulkinnu sen väärin. Isommilleen ei kyllä ala.... ja kyllä, olisi pitänyt olla kiinni ihan niinku olen sanonutki että kytkekää kiinni ettei satu mitään! Lakikin jo siitä sanoo.
Vastataan tähän, vaikka onkin jo vanha ketju.
Pyreneittenmastiffi ei ole koskaan ollut mikään metsänvartijan koira (kuten bullmastiffi) tai paimentava koira (kuten paimenkoirat), vaan kotieläimiä suurpedoilta ja varkailta suojeleva laumanvartija tyyppinen koira, toki nykyisin usein myös pelkkä pihavahti.
Se on hyvin samantyyppinen koira kuin Espanjanmastiffi, eli ei niin herkästi kiinnikäyvä/tulinen puolustusreaktioissaan, kuten vaikkapa kaukasiankoira tai cuvac, mutta toki tarpeen vaatiessa ja mikäli muut varoitukset eivät tehoa, löytyy myös pystiffiltä se hurjempi puolensa.
Tuo koiran edellä kulkeminen, etenkin metsässä liittyy todennäköisesti siihen, että koira haistaa alueella liikkuvan pedon/petoja (voi olla mitä vaan ketusta tai supikoirasta karhuun). Tällöin laumanvartijalle on aivan tyypillistä toimintaa asettua omistajansa/laumansa ja mahdollisen uhkan oletetun sijainnin välimaastoon.
Ihmisten ilmoilla liikuttaessa on varsinkin aikuisen koiran kuitenkin opittava kulkemaan omistajan vierellä/sivulla, näin sinä osoitat koiralle kantavasi ensisijaisen vastuun turvallisuudestanne. Koiran ei tule olettaa jokaisen lenkkeilijän/vastaan tulevan koiran olevan sille tai omistajalleen uhkaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastataan tähän, vaikka onkin jo vanha ketju.
Pyreneittenmastiffi ei ole koskaan ollut mikään metsänvartijan koira (kuten bullmastiffi) tai paimentava koira (kuten paimenkoirat), vaan kotieläimiä suurpedoilta ja varkailta suojeleva laumanvartija tyyppinen koira, toki nykyisin usein myös pelkkä pihavahti.
Se on hyvin samantyyppinen koira kuin Espanjanmastiffi, eli ei niin herkästi kiinnikäyvä/tulinen puolustusreaktioissaan, kuten vaikkapa kaukasiankoira tai cuvac, mutta toki tarpeen vaatiessa ja mikäli muut varoitukset eivät tehoa, löytyy myös pystiffiltä se hurjempi puolensa.
Tuo koiran edellä kulkeminen, etenkin metsässä liittyy todennäköisesti siihen, että koira haistaa alueella liikkuvan pedon/petoja (voi olla mitä vaan ketusta tai supikoirasta karhuun). Tällöin laumanvartijalle on aivan tyypillistä toimintaa asettua omistajansa/laumansa ja mahdollisen uhkan oletetun sijainnin välimaastoon.
Ihmisten ilmoilla liikuttaessa on varsinkin aikuisen koiran kuitenkin opittava kulkemaan omistajan vierellä/sivulla, näin sinä osoitat koiralle kantavasi ensisijaisen vastuun turvallisuudestanne. Koiran ei tule olettaa jokaisen lenkkeilijän/vastaan tulevan koiran olevan sille tai omistajalleen uhkaksi.Ei näin järkevää kirjoitus kuulu tänne.Kaks Maremma.
- 3 PYRRE
Mutta minun pyrre kulkee aina takana....houkuttelen ja mairittelen lenkille mukaan mutta usein palaa kotiin jo 10m jälkeen.Eikä pyrre ryntäile kaiken liikkuvan perään..
- ptsyffi
Ei sitä koskaan tiedä, vaikka miten korvessa asuu, jos reitille satttuu vaeltajia tai suunnistajia tms.
Se paimentaa, eli pitää laumaa kasassa, voisiko kiilaaminen hieman johtua siitäkin. Ihmisen täytyy kuitenkin olla johtaja ja pitää koira niin, että se tulee hieman takana. Jos koira yrittää mennä edelle, pitää pysähtyä aina silloin, se alkaa jossain vaiheessa hermostuttaa koiraa, ja se oppii, että eteenpäin mennään vain silloin jos hän ei kiilaa eteen.
Tutuillani on pystiffi ja iso onkin. Se on lähteny maatilan pihasta naapurien perään joskus, kun ovat hakeneet postia postilaatikoilta. Sen takia tätä koiraa pidetään aamuisin kiinni....
jne.. - vanha rouva
Laumanvartija suojaa omistajaansa/ laumaansa menemällä uhan ja lauman/omistajan väliin. Siksi koirasi menee eteesi, kuulee jotakin josta ei voi olla varma onko uhka vaiko ei joten toteuttaa viettiään ja suojaa lauman/omistajan.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen.
Nämä palstat ovat enemmän vastausten perusteella "mustatuntuu" juttuja, kuin oikeita kokemuksia.. kannattanee tiedustella mielummin rotujärjestöistä jolloin vastaus on todennäköisemmin oikeampi.. - eiii
Hoh hoijaa!!
- simonicus
Sano Hohille ettei hoijaamisesta ole mitään hyötyä.
Minun kaukkarini tekee samaa, se tulee poikittain seisomaan eteeni kun toinen koira tulee vastaan. Olen koiralleni niin tärkeä kun toimitan sille herkkuja lähikaupasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256