Miksi minä kuvaisin luontoa

Tympääntynyt aloittelija

Olen tehnyt perusteellisen virheen, mutta missä. Ostin järkkärin ja ajattelin kuvata luontoa, koska liikun ja muutenkin harrastan luontoa. Kävin talvella dikikuvaus kurssin, jossa opin perusasiat. Nyt olen kuvannut luontoa, erilaisia aiheita kuten lintuja, kasveja ja pieniä elukoita, mutta en ole alkuunkaan tyytyväinen tuloksiin. En yksinkertaisesti saa sellaisia kuvia kuin on esillä harrastajien suosimilla foorumeilla. Pahin takaisku tuli kun kaveri antoi osoitteita joista voin käydä katsomassa kuvia, tai laittaa omiani arvosteltavaksi. Ensinnäkin luontoon liittyviä kuvia on maalima jo täynnä, mitä uutta minulla olisi annettavana luontokuvauksen saralla. Miksi helvetissä menin tuhlaamaan ison kasan rahaa kuvauskalustoon kun pokkarikuvaajat ottaa parempia kuvia kuin minä.

16

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ewewwewe

      Luontokuvaus on aivan helvetin hankalaa. Eikä se riitä, että harrastaa luontoa ja liikkuu siellä, pitäisi myös osata nähdä ja löytää kuvaukselliset kohteet...


      Olen kuitenkin vahvasti eri mieltä, etteikö luontokuvauksesta voisi löytää uutta annettavaa vaikka niitä luontokuvia tosiaan onkin maailma (=netti) täynnä. Luonnossa kun on se mukava piirre, että se muuttuu koko ajan ja eläimet, kasvit ovat todellakin eläviä olentoja. Kahta samanlaista ei oikeastaan ole. Erikoisen ja ainutlaatuisen hetken tai kohteen ikuistaminen vaatii kuitenkin paljon liikkumista ja tutkimista, joten ei se tosiaan helppoa ole!


      Lähde purkamaan ongelmaa vaikka siitä, että otat jonkun kuvan ja mietit mikä siinä on vikana. Miksi se ei ole niin hieno kuin luontotuvan palstalla. Sommittelu perseellään? Värit eivät hehku? Kohteessa ei ole mitään mielenkiintoista? Kuvan terävyys huono?
      Yksinkertaisenkin kohteen kuvaamiseen kannattaa panostaa ja miettiä miten siitä saa sen ainutlaatuisuuden irti. Vaatii siis työtä ja ajatusta.
      http://www.luminous-landscape.com/columns/wolfe/night_fisherman.shtml

    • arpapeliä muuten...

      Jospa laittaisit jonkun kuvan näytille niin mietitään mikä siinä on pielessä. Ei se ole mitenkään harvinaista että aloittelija ei saa samaa jälkeä kuin vuosikausia kuvanneet. Näkemys asioihin tulee ajan kanssa, jos tulee. Kaikista ei tule maailman parasta juoksijaa vaikka olis minkälainen valmentaja ja doupingit. Kaikista ei myöskään tule huippukuvaajaa, ainakaan ihan ensimmäisellä viikolla.

    • kirvestä kaivoon vielä!!

      Se että liikut luonnossa, on hyvä peruslähtökohta! Kiinnostus luontoon, lintuihin ja eläimiin tuo tietoa niiden käyttäytymisestä ja helpottaa eläinten lähestymistä! Se, että olet käynyt jopa valokuvauskurssin, osoittaa perusteellista suhtautumista asiaan! Hyvä lähtökohta!! Kuvaamaan oppii kuitenkin vain kuvaamalla; älä vaadi itseltäsi heti liikoja, ei kukaan ole seppä syntyissään!! Käy ihmeessä katsomassa myös muiden kuvia; se on hyvä tapa kehittää myös omaa kuvaamistaan, samalla oppii "lukemaan" kuvaa.

      Luontoon liittyviä kuvia on maailma täynnä, pitää paikkansa, mutta aina voi löytää uuden näkökulman, uuden lähestymistavan. Tutki nimenomaan valoa, etsi valoa ja varjoja, käytä eri kuvakulmia. Kestää aikansa ennen kuin löytää itseään miellyttävän tavan kuvata ja saa aikaan kelvollista jälkeä. Valokuvaaja ei ole koskaan "valmis", heti kun luulee tietävänsä jotain, huomaa miten vähän itse asiassa tietääkään. Itse olen kulkenut kameran kanssa 12-vuotiaasta saakka ja viime vuosina siirtynyt digiin, 6 vuotta sitten aloittanut "vakavan" kuvaamisen.

      Anna itsellesi aikaa! Tiedän, että välillä turhauttaa, joskus on hyvä laittaa kamera viikoksi kaapin päälle ja katsoa sitten uutta intoa täynnä taas etsimen läpi. Anna vielä harrastuksellesi mahdollisuus; nämä kaksi kun eivät sulje toisiaan pois: luonnossa liikkuminen ja luontokuvaus, vaan päinvastoin!!

      Tsemppiä, hyvät kelit ovat tulossa; kesällä riittää valoa kuvata yötä päivää! Lintujen pesintä parhaimmillaan, sitten tuleekin jo syysmuutto, syksyn usvat soilla, ruskan väriloisto, jäiset riitteet ja huurteiset puut, puhtaat nietokset, höyryävät joet... ja taas kevätmuutto, soidinaika... jne... :)) Luontokuvaajalla riittää kameralle "ruokaa" koko vuoden!

      • piti vielä...

        ... kirjoittaa, että millä käsittelet kuvasi? Peruskäsittely kannattaa tehdä kaikille kuville! Eli rajaus kuntoon (kuvatessa kannattaa jo sommitella siten, ettei kotona tarvitse paljon rajailla), horisontti suoraan, väritasot, valkotasapaino, kirkkaus, kontrasti.

        Jos sulla ei ole ohjelmaa, niin tuossa pari linkkiä, ovat ladattavissa ja peruskäsittelyyn ihan kelpo ohjelmia!

        http://www.gimp.org/downloads/

        http://download.cnet.com/Picasa/3000-2193_4-10160334.html

        Ominaisuuksista en osaa sanoa, mutta pari kaveria käyttää ja ovat ihan tyytyväisiä!


    • Erilainenko?

      Kaikki edellä olleet vastaukset huippuhyviä ja ehkä juuri sinua auttavat.

      Ihan vaan huvin vuoksi kerronkin siis oman, erilaisen intohimoni (vaikka rakastan erittäin paljon myös luontokuvia).

      Nimittäin eniten rakastan kuvata ja jälkeenpäin katsellakin kaikenlaisia abstrakteja ja surrealistisia asioita, käsittämättömiä luonnostaan ja hullulla mielikuvituksella syntyviä illuusioita, yksityiskohtia, pintoja jne...

      Olen täysin jäänyt koukkuun tähän valokuvien tyyppiin, rajattomaan luovuuteen, jossa oikeastaan kukaan ei voi sanoa, mikä on oikein tai väärin teknisesti, hyvää tai huonoa valokuvauksellisesti ym... :D

    • luonnoton kuvaaja

      Jos kasvi- ja ötökkäkuvissa kaipaat lyhyttä syväterävyyttä, siihen on aika vaikea päästä kittizoomilla. Varsinkin ötökkäkuvaus vaatii hyvän makroputken jos kaipaa samantyylistä jälkeä kuin parhaimmat kuvat yleensä on. Et kertonut mikä objektiivi sinulla on mutta jos sinulla on käytössä se perus kittizoomi niin sillä ei saa kohtuullista jälkeä kuin perus maisemakuviin. Lintukuviin se on yleensä liian lyhyt. Valitettava totuus on että välineet myös ratkaisee, naulaa ei kannata hakata vatupassilla vaikka se työkalu onkin. Objektiivi vaikuttaa lopputulokseen enemmän kuin runko.

    • kysymyksenasettelu......

      Miksi sinulla pitäisi olla jotain uutta annettavaa?

      Mieti ennemmin mitä luontokuvaus antaa sinulle.

      Ei minua ainakaan haittaa pätkääkään se, onko joku toinen saanut parempia kuvia omista kuvausaiheistani.

    • IlkkaM

      Aiemmat vastaajat ovat kertoneet olennaisia asioita. Luontokuvauskin on taitolaji ja tekniikkalaji. Pitää treenata ja hakkia kokemuksia pitkään. Joku voi saada sokean kanan lailla harhalaukauksella huippukuvan heti, mutta eipä kykene toistamaan tilannetta. Et oleammattilainen ja saa huippukuvia, koska olet satsannut ison kasan rahaa hienoon tekniikkaan.

      Lue kirja Digikuva - myynti, osot & käyttöoikeus. T Suvanto et.al. Vain 200 sivua. Luulen että siitä löytyy vastauksia sunkin ongelmaan. Luulen että opit näkemään asian toisen puolen.

      Kokeile luonnon kuvausta uudessa valossa, siis ei päivänvalossa. Mene tutuille paikolle kun luonto herää tai aurinko laskee eri vuodenaikoina. Netistä näet auringon mousu- ja laskuajat. Mene kuvaamaan ne tutut kauneimmat paikat sateella. Huomaa miten valo ja maisema muuttuu heti sateen jälkeen. Yllätyt! Et ole ehkä huomannut mikä merkitys valolla on valo-kuvaan.

      Nuorena keräsin perhosia. Halpa ja kiva harrastus verratuna vaikka valokuvaukseen. Olisin voinut kehittää sitä lajia tutustumalla aiheeseen. Olisin voinut tutkia esim. ympäristön muuttumisen vaikutusta perhosten esiintymiseen ja mukautumiseen ympäristön muuttuessa. Ehkä sekin harrastus olisi jatkunut ammattiin saakka. Valokuvauksessa on samat mahdollisuudet. Kamera on vain väline tallentaa vaikka luontoa. Keskity johonkin teemaan, perehdy siihen, ja tutki sitä linssin läpi. Motivoidut uudella tavalla. Opit tarkkailemaan luontoa uudella tavalla.

      Sitä patsi, vaikka kaikki aiheet on jo kuvattu miljoonaan kertaan, sun näkökulma aiheeseen ei ole vielä nähty. Saatat erottua joukosta. Niin ei erotu, että menee luontoon ja ottaa kuvan, turhautuu vaan.

      • alkuperäinen tympääntyny

        Viestienne pohjalta olen arvottanut asiat uudelleen ja tullut siihen johtopäätökseen, että opittavaa on vielä rutkasti......vaikka eihän sitä tiedä, tuleeko minusta koskaan "kuvaajaa"


      • tarvitse tullakaan.....
        alkuperäinen tympääntyny kirjoitti:

        Viestienne pohjalta olen arvottanut asiat uudelleen ja tullut siihen johtopäätökseen, että opittavaa on vielä rutkasti......vaikka eihän sitä tiedä, tuleeko minusta koskaan "kuvaajaa"

        Pääasia on että itse nautit harrastuksestasi.


      • dryocopus martius
        alkuperäinen tympääntyny kirjoitti:

        Viestienne pohjalta olen arvottanut asiat uudelleen ja tullut siihen johtopäätökseen, että opittavaa on vielä rutkasti......vaikka eihän sitä tiedä, tuleeko minusta koskaan "kuvaajaa"

        Itse liikkunut luonnossa koko ikäni, valokuvusta harrastanut myös kauan, en silti läheskään aina onnistu ottamaan hyviä kuvia mutta olen silti tyytyväinen kuviini, pääasia kuitenkin on että on mukavaa liikkua luonnossa ja tehdä havaintoja eläimistä..luontokuviani en muokkaa ollenkaan, jos on hämärää niin sitten on hiukan hämärä kuva tai jos esim jokin oksa jää rikkomaan kuvaa niin olkoon, niinhän se luonnossa siinä oli.


    • Käskee kuvata

      Eihän kukaan pakota sinua kuvaamaan luontoa ja on parempi, jos pysyt sieltä pois, koska häiritset luontoa ja niitä, jotka osaa ja haluaa sitä kuvata.

      Nuo kuvat mainitsemasi kuvat ei ole "luontokuvia", vaan manipulaatioita. Eräskin, myös luontoa kuvaava kuvauksen työläinen sanoi, että viikko luonnossa ja kymmenen tietokoneen ääressä.

      • Kumpeli

        Tämä nyt oli kyllä taas sitten niin älykäs vastaus, että heräsi epäilys siitä, onko kirjoittaja jotain maan ulkopuolista älyä edustava yksilö.


    • jotain pielessä?

      Minulla aloittelijana melkein jokainen kuva oli "hyvä" ja sen hetken paras. Pikkuhiljaa alkoi vaatimukset kasvaa ja hyviä kuvia ei enää tullutkaan niin usein. Nyt yli 20 vuotta aktiivisesti kuvanneena tuntuu että yksi hyvä kuva vuodessa on jo kova saavutus.

    • ja kun kuvaa enemmän, alkaa kiinnittämään huomiota aina vaan enemmän ja enemmän yksityiskohtiin.. Mutta aloittelijalle: mieti sommittelu, linjat, värikontrasti/harmonia ja erityisesti se, MITÄ HALUAT kuvassa näkyvän. Kohdista tekniikan keinoin huomio sinne.

      Automaatti on huono ohjelma käytettäväksi, mieti mikä olisi parempi. Käytä kuvattavan kohteen ja sen vaatimusten mukaan joko aukko- tai aikavalotusta riippuen mitä kuvalla haet. Haarukoi valotusta, kokeile ja testaa mikä antaa parhaan tuloksen. Huomioi kuvassa se, että katse hakeutuu voimakkaimpiin kontrastikohtiin ja erilaiset linjat johdattavat katsetta. Värit vaikuttavat kuvasta tulevaan tunteeseen. Suora edestä (eli siis kuvaajan selän takaa) tuleva valo tappaa muodot, sivuttaisvalon tai jopa vastavalon käyttö tuo kuvaan paljon enemmän mielenkiintoa.

      Ei se avaruustiedettä ole mutta aikaa se vie, jotta pääsee kunnolla "harrastamaan". Itse kuvannut 14-vuotiaasta, nyt pikkuhiljaa päässyt jyvälle ^^ . Niin, ja ei saa olla itselleen liian ankara harrastusta aloittaessa. Ei kukaan ole seppä syntyessään ja tärkeintä on, että itse nauttii siitä tekemisestä ja saa siitä itselleen jotain elämystä. Vaikkakin kuvausreissun parasta antia olisi illanistujaiset nuotiolla ja 30 hyttysenpuremaa.

    • Käskee kuvaamaan?

      On kuitenkin hyvin vaikea välttää luonnon kuvaamista. Kuvaa vain sisällä tehtyjä asetelmia, ettei luonto lipsahda vahingossa kuvaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe