Käytetty Mondeo 1996-1998

suomenkiertäjä

Olen tässä autoa vaihtamassa vanhasta uskollisesta riisikupista uudempaan. 1996-1998 -vuosien Mondeot kiinnostavat, minkälaisia autoja? Millaisia matka-ajossa? Kuluttavat kovasti? Voiko itse huoltaa? Autossa arvostan mukavaa matka-ajoa, kohtalaista kulutusta sekä luotettavuutta. Tietenkin edulliset huollot ovat aina plussaa.

13

921

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistäs sen

tietää minkälaisen saa,riippuu ihan kilsoista miten paljon ajettu,minulla oli 250tkm ajettu mondeo 1,8 kulutus maantiellä 6l ihan ajotavasta riippuen saa kyllä enemmänkin kulumaan ja sit kaupunki siinä 9l paikkeilla kesät talvet,koiran luita sai vaihtaa parikertaa,muuten kohtuullisen hyvin itse huollettavissa jos vain osaa,240tkm paikkeilla hajos ohjaus vaihde no senkin sain itse korjattua romuttamolta vain käytetty tilalle,no olihan se ihan mukava peli mutta nyt vain rupes remppaa tulemaan enemmänkin niin laitoin sit auton pois

• Focus05

Hyviä autoja ne on. Hyvä ajaa, hyvä ohjaus. Kulutuksesta en osaa sanoa kuin 2-litraisesta joka vie reilun 7l/ 100km rauhallisessa maantieajossa.

Jos jakari ja ruuvimeisseli kestää kädessä niin täysin itse huollettavissa ja korjattavavissa ainakin kulutusosien suhteen. Alustan niveliä ja puslia noissa menee ja etujarrulevyjä ja sen semmoista mutta tarvikkeena osat ihan suht halpoja ja itse pystyy tosiaan tekemään aika paljon. Yksi kalleimmista tyyppivioista on vetarit jotka alkaa ravistaa, Motonetista taisi olla 125e korjattu koko akseli.

Jos hyvän auton ajaa haluat järkihintaan niin kyllä kannattaa Mondeota käydä ainakin kokeilemassa. Luotettavuuteen vähän hankala sanoa mitään, nuo alkaa olla jo vanhoja autoja, oma on ainakin toiminut hienosti (melkein 250tkm ajettu).

Ruosteisia niistä alkaa olla suurin osa, jos se on ongelma niin voi tulla pitkä ja hikinen urakka auton etsinnässä ;) Itse ostaisin suoraan 2-litraisen, tarvittaessa kulkee riittävästi eikä se niin paljoa enempää vie ainetta.

• Ois 1.8 bensamondeo vm. -99, jolla ajettu kohta n. 110 tkm. Harvinainen ruosteeton yksilö, kun on ruostesuojattu aikanaan. Etelä-Suomesta löytyis.

• uudemmissa!

Mondeon kannesta hävisi 1998 alussa hydrauliset venttiilinnostimet. Kannattaa siis säädättää venttiilinvälykset, niin välttyy kansiremontilta... ja koneen alla oleva syylärinputki on syytä tutkia, ettei ole puhki syöpymässä... niitä tyyppiongelmia.

• vvbb
        uudemmissa! kirjoitti:

Mondeon kannesta hävisi 1998 alussa hydrauliset venttiilinnostimet. Kannattaa siis säädättää venttiilinvälykset, niin välttyy kansiremontilta... ja koneen alla oleva syylärinputki on syytä tutkia, ettei ole puhki syöpymässä... niitä tyyppiongelmia.

Eiköhän siellä nyt kuitenkin ole ne hydrauliset nostajat bensakoneissa.

• siellä
        vvbb kirjoitti:

Eiköhän siellä nyt kuitenkin ole ne hydrauliset nostajat bensakoneissa.

ole hydraulisia nostimia.

• asiasta?
        siellä kirjoitti:

kun tuntuu, että olisi peräti lujaa laatua oleva Lada?

• vvbb
        siellä kirjoitti:

Miksi tuon ikäisiin(93-00) mondeoihin sitten myydään kyseisiä varaosia?

• koska nostimet ei käy
        vvbb kirjoitti:

Miksi tuon ikäisiin(93-00) mondeoihin sitten myydään kyseisiä varaosia?

93-4/98 (silver top zetec) nostimet on hydrauliset "juuttuvat, vain fordin omalla 5W-30 öljyllä toimivat".
        4/98-10/00 (black top zetec) nostimet ovat kiinteät, levysäätöiset "idioottivarmat, vähemmän huoltovapaat"

Tieto löytyy kaikista mahdollisista mondeon ohjekirjoista ja korjauskäsikirjoista.

• vvbb
        koska nostimet ei käy kirjoitti:

93-4/98 (silver top zetec) nostimet on hydrauliset "juuttuvat, vain fordin omalla 5W-30 öljyllä toimivat".
        4/98-10/00 (black top zetec) nostimet ovat kiinteät, levysäätöiset "idioottivarmat, vähemmän huoltovapaat"

Tieto löytyy kaikista mahdollisista mondeon ohjekirjoista ja korjauskäsikirjoista.

Näinhän se menee, mutta ei ne voi olla yhtäaikaa kiinteät ja levysäätöiset(kaksi eri asiaa). Löysin tiedon jossa lukee että kiinteät ja kestää "oletettavasti" koko auton iän. Luonnollisesti täysin huoltovapaat. Zetec moottoreistahan on eri versioita: E(zeta), R(zeta), SE(sigma), Rocam(kent), TDCI(duratorq)

• öljyistä
        koska nostimet ei käy kirjoitti:

Kyllä se pelittää muillakin öljyillä, ainoa sääntö on ettei saa olla 0W-öljyä.
        Itse ajoin 300tkm mobilin 1llä ja merkkihuollon vaihtamalla castrolilla, ilman ongelmia.

• Sperttinen

Olen kuullut että nuo mondeot ovat suht helppohuoltoisia. Mutta koeajossa muista tarkkailla erityisesti

• fffgggg

Mulla on 96 malli ja ei kyllä voi suositella. Vikoja on ollut paljon. Just laskin, että viimeisen vuoden aikana on mennyt keskimäärin 150 euroa kuussa korjauksiin ja tähän vielä huollot päälle. Jäähdytysnestevuotoja on ollut ihan tajuttomasti. Joku 6 viimeisen kolmen vuoden aikana. Kyljet ruosteessa. Pakoputket uusiksi. Pakokaasuarvot koholla jne. En edes muista enää kaikkia vikoja... Ihan kiva ajaa, mutta osta ehkä vähän vanhempi audi vaikka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Älä unohda minua

Nainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit si
      Ikävä
      84
      822
    2. On väärin

Tykätä ja haluta sua kun tilanne täysin mahdoton mutta minkäs teet. Mun sisällä roihuaa 🔥 kunpa tietäisit mitä sä minus
      Ikävä
      43
      682
    3. Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?

Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v
      Tanssii tähtien kanssa
      12
      658
    4. Valtuuston kokous

Kyl tuo Anita Ruokani on ihan pihalla,käy aika hitaalla.
      Kemijärvi
      50
      599
    5. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      581
    6. Mitä tunteita

Sulla vielä on?
      Ikävä
      77
      524
    7. Nyt on nyt

Turha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausl
      Ikävä
      49
      451
    8. Miehelle

❤️
      Ikävä
      31
      439
    9. Näin on!

Päästy taas iltaan! Jee, päiviä taas yksi vähemmän meidän kohtaamiseen! ❤️
      Ikävä
      42
      404
    10. Saat mut hymyileen suuresti, ja odotan koska saan antaa sulle haleja ja pusuja ihan oikeasti

En tiedä mikä sussa on, mut sun koko olemus ja ilmeet, ja persoona ja ulkonäkö saa mut vaan hyvälle tuulelle. Oot vaan s
      Ikävä
      14
      389
    11. Martina avautuu

Martina on päässyt kertomaan Feminassa konkurssistaan. On viettänyt monia unettomia öitä. On elänyt ikäänkuin painekatti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      378
    12. Kadutko mies?

Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
      Ikävä
      29
      369
    13. Hyvästi Iisalmen Citymarket.

Nyt riitti huolimaton kassatoiminta!Nyt sattuu joka toisella käynnillä samaa,joko laskutettu samasta tuotteesta liian mo
      Iisalmi
      18
      362
    14. Hyvää huomenta

Eräälle Naiselle ❤️‍🩹
      Ikävä
      52
      358
    15. Se oikea.....

Hän ei ole sinulle se oikea, jos hän pitää sinua vain yhtenä vaihtoehtona.
      Ikävä
      56
      347
    16. Kyllä ymmärrän sinua

Mutta silti se sattuu….
      Ikävä
      26
      346
    17. Mikä fiilis

Onko asiat niin kuin hyvin?
      Ikävä
      59
      343
    18. Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?

Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.h
      Maailman menoa
      119
      343
    19. Kaivatun haluaminen

seksuaalisesti herättää syvältä selkärangasta esiin villieläimellisiä vaistoja sekä haluja peittäen sivistyneen ihmisenä
      Ikävä
      27
      334
    20. Mitä järkeä kiusata ihmisiä palstalla

Luuleeko ne kiusaajat oikeasti, että joku tosissaan ajattelisi niiden haukkujen olevan itselle? Hukkaan menee kiusaajill
      Ikävä
      89
      328
    Aihe