Eli...
Ystäväni on jäänyt pulaan pienen lapsensa kanssa. Ottaisin hänet asumaan kanssani omistusasuntooni kesäksi. Hän joutuu maksamaan omasta asunnostaan lainan korkoja niin kauan, kun asunto menee kaupaksi.
Itselläni on suurehko asunto, jossa oleilen aika vähän, joten ottaisin heidät luokseni kesäksi. Hirveästi en viitsisi veloittaa, yhtiövastikkeen verran. Maksaisin sitten itse lainanlyhennykset ym.
Miten minun pitää ottaa tämä nyt huomioon? Joudunko tästä hänen maksamastaan n.200e/kk maksamaan sen 29% veroa? Ja miten nyt kannattaisi toimia?
Ja jos jossakin on ymmärrettävästi selitetty tämä asia, laittakaa linkkejä tulemaan, kiitos :)
Omistusasuntoon kanssani asumaan?
5
4893
Vastaukset
- ...
Teoriassa joudut maksamaan veroja vuokran (200 euroa/kk) ja hänen osuutensa asuntoon kulujen erotuksesta (eli jos ikään kuin vuokraat puolet asunnosta hänelle voit vähentää siitä 200 eurosta puolet yhtiövastikkesta, sähkölaskusta, vakuutuksesta jne.).
Käytännössä asiaa ei kuitenkaan pysty tarkistamaan, joten ota vuokra verottomana häneltä.Veroja maksetaan 28 % voitosta, ei peritystä vuokrasta. Joten mitään riskiä ei kysyjän tapauksessa varmaankaan ole.
Vuokran ottaminen pimeästi on sitten jo rikos, ja ei kai rikosta (edes pientä) kannata tehdä muutaman kymmenen euron takia?
- vielä...
Jos asunnossa on jäljellä asuntolainaa, niin sen osan koroista, joka liittyy vuokrattuun osaan vuokra-ajalta voi vähentää vuokratulosta, eikä voi vähentää oman asunnon asuntolainan korkona.
En osaa sanoa vaikuttaako osa-vuokraus siihen kahden vuoden aikaan, mikä pitää asua yhtäjaksoisesti, jotta asunnon voi myydä verotta sitten joskus. Mutta jos tuo on täyttynyt jo aiemmin, ei sillä ole väliä...- ratkaisuna
Nopeasti ajatellen alivuokraus olisi paras vaihtoehto kaikille...
Eli sinä et kärsi siitä, jos et vuorkaa liian isoa osaa asunnostasi, jolloin 2 vuoden yhtämittainen asuminen ja omistus puuttuisi myytäessä.
Toisaalta vuokralainen saa todennäköisesti asumistukea, jos asuu alivuokralaisena, eli se on hänelle taloudellisesti järkevämpää kuin pimeä vuokralaisuus.
Sinä tietenkin ilmoitat kiltisti verottajalle että saat vuokratuloja (tulot-kulut) määrän x ja maksat niistä veroa 28 %. Veron voi tuttu vuokralainen korvata, jos niistä muutamista euroista on kiinni. Tulee silti normaalisti kannattavammaksi asumistuen kanssa kuin ilman. Kuvion optimointi vaatii sitten jo hieman laskemista, mutta ei taida olla tarpeen. - oman asunnon lainana
Vuokrattuun osaan kohdistuvaa asuntolainaa taas ei voi vähentää verotuksessa oman asunnon lainana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317796
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455330- 594832
- 763517
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162035Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322001- 311859
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441707- 381662
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1411591