Allergiaa chinchilloista???

teeta

Tietääkös joku, että kuinka paljon chincilla aiheuttaa allergiaa? Yhtä paljon kuin joku marsu, joka aiheuttaa paljon, vai niinkuin esim. villakoira, joka ei juuri yhtään??? Tärkeä tieto... Ja kuinka ison häkin sellanen vipeltäjä tarvii? Ois tosi kiva saada vastauksii, varsinkin tohon allergia-juttuun. Kiitos hienoista palstoista!!!

16

5616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenny

      On ihan yksilöllistä aiheuttaako chincilla allergiaa. On sanottu, ettei chincilla ole paha allergian aiheuttaja (tiiviin karvan vuoksi, hilse ei pölise?), mutta se tosiaan riippuu ihan henkilöstä tuleeko allergiaa vai ei. Ja vaikka ei olisi allerginen itse eläimelle, voi heinä ja puru aiheuttaa oireita.

      Chincilla tarvitsee mahdollisimman suuren häkin, mikään kanihäkki ei kelpaa. Meillä on kahdelle chincillalle suuri frettihäkki.

    • Minä vain.

      Se riippuu aikapaljon..esim. Chinchillahan ei oikeestaan aiheuta allergiaa koska turkki on niin tiivis ja siitä ei lähde karvaa MUTTA tiedät varmaankin sen että jos chitsuja käsittelee kovakouraisesti se pudottaa karva tuppoja ja nuo karvat ovat erittäi hienoja eli siis niitä ei juurikaan näy joten siitä voi tulla oireita ja pää asiassahan chinchillan tapauksessa se ei ole itse eläin joka allergiaa aiheuttaa vaan suurempi todennäköisyys ongelmana on purut ja heinä.
      Milla todettiin että olen allerginen kaikille eläimille mutta oon huomannut että se on tapauskohtanen koska mulla oli noin 10v.sitten kani eikä allergiaa, nyt on ollut 7v.kissa eikä allergiaa ja nyt on 2chinchillaa ollut muutaman vuoden eikä taaskaan mitään muuta kuin että kun laitan heinää niiden häkkiin kutisee silmät mutta sitten se jääkin siihen eli voisi sanoa että ei ongelmia. Ja häkki täytyisi olla korkea koska chitsut tykkäävät kiipeillä. Toivottavasti oli apua.

    • allerginen minäkin

      kerron että minkäänlaisia ongelmia ei minullekaan ole chinchuista tullut. Olen jostain lukenutkin, että jos löytyy ihminen joka todella on niille allerginen, niin pitäisi heti ottaa yhteyttä chinchillaliittoon tms. Olisi nähkääs eka tapaus ikinä...mutta kyllähän kaikki tällaiset asiat niin yksilöllisiä ovat, että vaikeata sanoa.

      • chilla

        Mulla on 4 chillaa. Oireita niistä ei ole tullut. Purut, heinä ja kylpyhiekkakin voivat aiheuttaa herkille oireita. Itse olen allerginen mm.heinien siitepölylle, mutta kuiva heinä ei ole aiheuttanut oireita.


      • tuisku

        minulla on ollut nyt puolivuotta chinchu
        eikä ole ollut oireita ,ainoa mitä epäilin on
        heinä ja kuivike.olen pärjännyt ihan hyvin
        toistaiseksi. en ole katunut päivääkään kun
        chinchun ostin eläinkaupasta.kasvattajilta
        muuten saa valmiiksi kesyjä.chinchuni oli aika
        villi alussa mutta paljon pitää olla kärsivällisyyttä ja nyt on neitokainen tosi
        hassu ja ihana ,kesyyntyy lisää päivä päivältä . allergiaan vielä , harkita kannattaa todella
        ottaako vai ei jos on allerginen koska eläimeen
        kuitenkin kiintyy ja voi sitä päivää jos joutuu
        luopumaan,itse en aio luopua jos sattuisin
        allergisoitua chinchulle.


      • teeta
        tuisku kirjoitti:

        minulla on ollut nyt puolivuotta chinchu
        eikä ole ollut oireita ,ainoa mitä epäilin on
        heinä ja kuivike.olen pärjännyt ihan hyvin
        toistaiseksi. en ole katunut päivääkään kun
        chinchun ostin eläinkaupasta.kasvattajilta
        muuten saa valmiiksi kesyjä.chinchuni oli aika
        villi alussa mutta paljon pitää olla kärsivällisyyttä ja nyt on neitokainen tosi
        hassu ja ihana ,kesyyntyy lisää päivä päivältä . allergiaan vielä , harkita kannattaa todella
        ottaako vai ei jos on allerginen koska eläimeen
        kuitenkin kiintyy ja voi sitä päivää jos joutuu
        luopumaan,itse en aio luopua jos sattuisin
        allergisoitua chinchulle.

        Mitäs heiniä ja kuivikkeita sä käytät? Onko jotain mitkä ei 99% allergisoi?


    • BlackHeartAngel

      Äitini oli hamstereille, koirille, kaneille jne.jne.jne allerginen, mutta chinchillasta ei tullut mitään..
      Joten voisihan se olla, että sinulle ko.otus sopisi lemmikiksi..Voi olla taas, ettei..Yksilöllistä.
      toisille tulee heinästä&purusta allergiaa, ellei eläimestä...

      • Ulzi

        Allergiahan ei tule karvasta, vaan hilseen, syljen ja muitten eritteiden sisältämistä valkuaisaineista.
        Pienet jyrsijät ovat kuitenkin erityisen ärhäköitä herkistäjiä, koska niiden virtsa saattaa haihtuessaan aiheuttaa allergiaoireita.
        Mutta eiköhän sekin ole aika yksilöllistä. Itsekin meinaan chinchillaa hommailla, ja olen vain lukenut tuon jutun jostain.


    • Hamlet

      Tietääkö joku pystyykö testaamaan onko allerginen
      chincillalle? Voisiko joku infota minkä verran
      chincillat ja sen tarvikkeet häkit ym. maksavat.
      Kuinka iso häkin pitäisi olla? Minkä verran ruokaan menee suurinpiirtein rahaa kuussa? Niin, ja vielä haluaisin tietää kuinka hyvin chincillat viihtyvät sylissä - pitävätkö hellittelystä?

      • BlackHeartAngel

        Testaamaan chinchillalle allergisuutta..?!
        Siis allergiatesteilläkö? Kaiketi ei, en ainakaan kuullut ole.. joten melkeinpä olisi parasta vain livenä kokeilla riippuen tietenkin allergian oireista...

        Chinchillat saattavat kasvattaja- nimen omaavalla henkilöllä maksaa yli 100e, mutta saa 20-50e yleisimmin..
        Kasvattaja-nimen omaavalta henkilöltä saat kuitenkin kunnon tietopaketin, jolla pystyt varmistamaan eläimelle oikeanlaisen hoidon.

        Lisätietoa lemmikki-chinchillat ry:n sivustolta...
        http://clik.to/slc/

        Yksi chinchilla-pelletti pussi maksaa 5euron paikkeilla.
        En osaa sanoa, kauanko riittää...

        Chinchilla harvemmin viihtyy sylissä.
        Toki saattaa istahtaa olkapäälle tms..
        Rapsuttelusta tosin yleisimmin pitää..Varsinkin leuan alta.

        Omani nukkui vieressä monesti päiväunia...


      • Maol
        BlackHeartAngel kirjoitti:

        Testaamaan chinchillalle allergisuutta..?!
        Siis allergiatesteilläkö? Kaiketi ei, en ainakaan kuullut ole.. joten melkeinpä olisi parasta vain livenä kokeilla riippuen tietenkin allergian oireista...

        Chinchillat saattavat kasvattaja- nimen omaavalla henkilöllä maksaa yli 100e, mutta saa 20-50e yleisimmin..
        Kasvattaja-nimen omaavalta henkilöltä saat kuitenkin kunnon tietopaketin, jolla pystyt varmistamaan eläimelle oikeanlaisen hoidon.

        Lisätietoa lemmikki-chinchillat ry:n sivustolta...
        http://clik.to/slc/

        Yksi chinchilla-pelletti pussi maksaa 5euron paikkeilla.
        En osaa sanoa, kauanko riittää...

        Chinchilla harvemmin viihtyy sylissä.
        Toki saattaa istahtaa olkapäälle tms..
        Rapsuttelusta tosin yleisimmin pitää..Varsinkin leuan alta.

        Omani nukkui vieressä monesti päiväunia...

        Chinchillojen alin suositushinta on 50 euroa!


      • ämmän ryjä
        BlackHeartAngel kirjoitti:

        Testaamaan chinchillalle allergisuutta..?!
        Siis allergiatesteilläkö? Kaiketi ei, en ainakaan kuullut ole.. joten melkeinpä olisi parasta vain livenä kokeilla riippuen tietenkin allergian oireista...

        Chinchillat saattavat kasvattaja- nimen omaavalla henkilöllä maksaa yli 100e, mutta saa 20-50e yleisimmin..
        Kasvattaja-nimen omaavalta henkilöltä saat kuitenkin kunnon tietopaketin, jolla pystyt varmistamaan eläimelle oikeanlaisen hoidon.

        Lisätietoa lemmikki-chinchillat ry:n sivustolta...
        http://clik.to/slc/

        Yksi chinchilla-pelletti pussi maksaa 5euron paikkeilla.
        En osaa sanoa, kauanko riittää...

        Chinchilla harvemmin viihtyy sylissä.
        Toki saattaa istahtaa olkapäälle tms..
        Rapsuttelusta tosin yleisimmin pitää..Varsinkin leuan alta.

        Omani nukkui vieressä monesti päiväunia...

        Harvemmin chillaa saat 20€ mutta 50€ voit saada perusvärisen eli standardin. Ja yksityisilläkin chillat saattavat maksaa oikein hyvin sen 100€ jos ei enemmänkin riippuu väristä.
        Sillan ruokkiminen ei niin hirveän tyyristä ole , mutta hyvinkin tarkkaa. Chillalle hyvät pelletit ovat Bunny, Altromin ja teurligs plus tietysti heinä ja vesi. Ja tosiaan se riippuu niin sillasta kuinka kauan 1kg pellettipussi kestää.


    • Kristian

      Hei,näin viestisi ja ajattelin vastata,chinchilloista ei pitäisi tulla allergia oireita,
      mutta kannattaa varmistaa asia vaikka lääkäriltä.Voit hakea lisätietoa sivuilta: http://clik.to/slc

    • ChinchillaTypy

      Itse olen allerginen kaikille karvaisille eläimille ja mun tekisi mieli ottaa chinchilla. Pystyn olemaan paikassa missä on kissoja ja koiria, kunhan en koske niihin. Välillä kyllä alkaa nokka menemään tukkoon, silmät vuotaa, taipeet syhyy ja hengitys ahdistaa kun olen tuttavani luona ja siellä on pelkästään koira, jolla on pitkät karvat. Kai sekin sitte vaikuttaa se että onko pitkät karvat vai ei?? Mutta jos kerran chinchillasta on sanottu ettei se ole paha allergian aiheuttaja niin kannattaako mun sitten sellaista edes ottaa?? Olis se aika typerää ensiksi hankkia ja jos ei pystykkään pitämään sitä niin samantien myymään pois. Vastailkaa :)

    • accd

      Ota yhteyttä kasvattajaan ja pyydä päästä testaamaan aiheuttaako chinchillat allergiaa. Allergeenejä ei ole pelkästään siinä hilseessä, vaan myös jätöksissä. Samoin heinät, purut, kylpyhiekat jne. voi aiheuttaa allergiaa.

      http://www.chinchilla.fi/kasvattajat/

    • ChinchillaTypy

      Niin no tietenkin toikin voisi onnistua :) Miks ei het tullu mielee et pääsiskö kokeilemaa et aiheuttaako se mitää allergista reaktiota :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe