Hei!
Katsoin tänään Kadonneet-ohjelman televisiosta ja kuulin ensimmäistä kertaa tästä Piikkiöläisestä tytöstä, joka on kadonnut joskus 80-luvulla. Tapaus järkytti erityisesti, koska olen itsekin Turusta ja Piikkiö sijaitsee ihan vieressä. Googlasin mielenkiinnosta lisää tapauksesta ja törmäsin siihen, että jokin valkoinen auto olisi yhdistetty tähän tapaukseen. Hälytyskellot alkoivat soida päässäni, koska minulla itselläni on liiankin hyvin muistissa eräs valkoiseen autoon liittynyt tapaus. Oli alkusyksy 2001 ja olin viettämässä ystävieni kanssa baari-iltaa Turun keskustassa. Törmäsin torin kulmalla erääseen puolituttuun, joka oli menossa ns. pimeään taksiin ja tarvitsi tulkkia, sillä hän ei puhunut suomea. Lähdin mukaan tulkiksi, että tuttu saisi kyydin ja niin hän sitten saikin kyydin ja sanoi, että he heittävät minutkin matkalla kotiin. Auto oli valkoinen ja sen kuljettaja oli joku hiukan vanhempi (olin silloin itse 22 vuotias) muistaakseni Kosovon Albaani, joka puhui aika huonosti suomea. Vänkärin paikalla istui vähän nuorempi mies ja me miespuolisen tuttavani kanssa istuimme takapenkillä. Ensin oli puhe heittää tuttuni ja näin tehtiinkin. Autossa oli muistaakseni ihan normaali ja iloinen baari-illan jälkeinen tunnelma ja ainakin minä ja tuttuni olimme aika vahvassa humalassakin. Sen jälkeen kun he heittivät tuttuni kotiinsa kuski lupasi viedä minut kotiini Yo-kylään, kunhan heittää ensin kaverinsa kotiinsa. Hän heittikin kaverin kotiinsa ja lupasi sitten viedä minutkin. Juttelin kuskin kanssa jotain niitä näitä (en voi kuollaksenikaan enää muistaa mitä) ja hän jutteli ihan normaalisti. Havahduin siihen, että vastaantulevassa kyltissä Helsingintiellä lukikin Paimio. Tässä vaiheessa hätäännyin tietysti ja pyysin kuskia viemään minut kotiin. Hän sanoi, että hän vie minut ensin Paimion ABC-huoltamolle kahville ja sinne myös ajoimme ja hän osti minulle kahvit. Edelleen olin siinä uskossa, että heti sen jälkeen hän vie minut kotiin. Kun lähdimme taas ajamaan mies sanoi, että hän asuu ihan lähellä ja haluaa näyttää minulle missä asuu. Sanoin etten halua vaan että haluan heti kotiin. Mies vain nauroi ja jatkoi ajamista ja hän kääntyi isolta tieltä jollekin ihan pienelle ja pimeälle metsätielle. Muistan vain miten minua pelotti ja mies ajoi pimeässä pientä tietä pitkin kauhean kovaa. En muista käännyimmekö tieltä vielä jonnekkin, mutta muistan miten tie kävi pienemmäksi ns. kärrytieksi. Yritin pysyä rauhallisena ja olla näyttämättä pelkoani, vaikka mies nauroikin ja kyseli, pelottaako minua. Tie päättyi hirsisen mökin pihaan jonkinlaisen joen rannassa. Joki ei muistaakseni ollut iso, mutta en voi olla kovin varma koska oli niin pimeää ja olin hyvin humalassa. Muistan vain ajatelleeni, että näin niitä ihmisiä katoaa. Pyytelin koko ajan miestä viemään minut kotiin ja hän sanoi, että on jo niin myöhä, että on parempi viettää yö hänen mökillään. Mies yritti lähennellä ja minä vastustelin enkä antanut koskea itseeni. Mies koitti saada minua sisälle mökkiin, mutta en suostunut. Kerroin poikakaveristani ja perheestäni ja väitin, että olen uskovainen. Mies silti intti ja vonkasi niin kauan, että oli jo aika valoisaa. Olin vihainen ja epätoivoinen ja luulin, etten koskaan pääsisi kotiin. Muistan myös, että jossain vaiheessa mies sanoi jotain sen tapaista kuin "Kukaan ei täällä kuule, jos huudat.". Täytyy sanoa, etten ole eläissäni niin pelännyt. Yritin koko ajan jutella ihan niitä näitä ja olla kuin ei minua olisi yhtään pelottanut ja sanoin vain että olen tosi väsynyt ja haluan vain mennä kotiin. Sen verran muistan miehestä, että hän kertoi olevansa töissä jossain siellä (olimme ilmeisesti Paimio-Piikkiö-suunnilla) ja että mökki kuului hänen työnantajalleen. Joskus aamun tullessa mies kyllästyi vonkaamiseen ja lähti oikeasti heittämään minua kotiin. Hän oli vihainen siinä matkalla, enkä uskonut että hän oikeasti veisi minut kotiin. Siinä vaiheessa kun Hotelli Caribia näkyi jälleen olin aivan älyttömän helpottunut ja pyysin jättämään niille kohdin. Kun pääsin vihdoin autosta tajusin vihdoin, mitä olisi voinut tapahtua ja olin ihan hysteerinen, enkä osannut kuin itkeä. En uskaltanut edes mennä kotiin, vaan menin erään ystävän luokse saman tien ja kerroin hänelle tapahtuneesta. Kerroin seuraavana päivänä myös poikaystävälleni tapahtuneesta. He kehoittivat minua kertomaan tapahtuneesta poliisille, mutta en jotenkin kehdannut mennä kertomaan asiasta. Pimeät taksithan ovat laittomia, eikä mies ollut oikeastaan tehnyt lähentely-yrityksiä lukuunottamatta minulle mitään. Pelkäsin, että poliisit pitävät minua ihan tyhmänä eivätkä edes usko tapahtunutta. Jotenkin tuo kun puhuttiin Helsingintiestä ja Piikkiöstä ja valkoisesta autosta alkoi kuulostaa hieman liian tutulta. Toisaalta en usko, että mies olisi voinut olla joku murhaaja, koska hän tosiaan lopulta toi minut kotiin, eikä sinänsä tehnyt minulle mitään. Auto oli vanha ja valkoinen, enkä tajunnut katsoa merkkiä tai rekkaria. Mies oli n. 40-50 v, hintelä ja n. 170 cm.
Piia Ristikangas ja valkoinen auto
15
3727
Vastaukset
- eräs vain
Hänellä oli muistaakseni siniset tai harmaat silmät ja aika kaidat kasvot. Poltti paljon tupakkaa ja hampaat olivat oikein silminnähtävän keltaiset ja huonot. En valitettavasti muista enää tämän enempää, mutta sen verran säikähdin tapausta, että nämä asiat muistan edelleen.
Piian katoamiseenhan tässä on eroa vaikka kuinka silti ajallisesti, enkä tiedä sitäkään että miten kauan tämä albaani oli ollut Suomessa. Tämä minun tapaukseni sattui joskus vuoden 2001 syksyllä kun oli vielä lämmintä mutta yöllä pimeää. Kyseessä oli siis luultavammin ihan syyskuun alku tai elokuun loppu. Muistan vielä vaatteenikin, minulla oli ylläni musta puolihame ja vaaleanpunainen narutoppi sekä mustat korkeakorkoiset kengät. En enää muista oliko lisäksi takkia vai ei, mutta muistaisin että aika kesäistä ja vihreää oli vielä.
Nyt tuntuu ihan tyhmältä, että kirjoitin tämän tänne... Poistakaa vain, jos tuntuu siltä, ettei tästä ole tapaukselle hyötyä. Jos ei muuta, niin tosiaan kokemuksen äänellä voin sanoa, että pimeitä takseja ei todellakaan kannata käyttää.- Mika 33
Moikka!
Hyvä, että kerroit, nyt tuo sama poliisille Turkuun 02-281 511.
Ihan totta pyydän, että menet kertomaan tuon. Saattaa olla tosi tärkeä juttu. Tuosta olisi vielä helppo saada ote mieheen, mökin ja ajankohdan perusteella. Ajattele, että jos olisit alkanut näyttämään pelkoasi, olisi saattanut käydä toisin.
Se että tappaja ei joka kerta tapa on ihan normaalia. Pahimmat sarjamurhaajatkin tappavat vain promilleen ihmisistä joita näkevät.
Kirkot auttavat toisinaan pakolaisia, siinä saattaisi olla jopa linkki sinne kirkkoon. Jos nyt oikein alkaa maalailemaan.
Miksi hän kertoi niin paljon? Miksi hän toi mökille, josta voitaisiin jäljittää. Jos hän jossakin vaiheessa suunnitteli, että sinä et enää ikinä näe Turkua. Mutta sitten epäjohdonmukaisesti ajoikin sut kotiin, ehkä sytytys meni jotenkin ohi, ehkä pääsit kertomaan liikaa kodistasi ja oloistasi, ehkä suunniteltu fantasia meni jotenkin rikki.
Ihan totta mene kertomaan tuo poliisille.
Lisään vielä. Se että asiasta on pitkä aika, ei ole mitenkään ihmeellistä myöskään. Ihminen tuppaa elää samoilla tavoilla lähes koko elämänsä, poikkeuksia toki löytyy. Mutta jos ongelmaa ei voi tuoda päivänvaloon, sitä ei pysty työstämään ja sitä ei mahdollisesti pysty myöskään lopettamaan. Hetkeksi aikaa patoamaan omin voimin. Joten sellaista voi tapahtua muillekin ja ehkä seuraava ripustautuukin miehen armoille ja alkaa anelemaan ja rukoilemaan ja avautumaan, silloin voi olla toinen tulos.
Kokemukset sodasta kehittävät ihmisille sosiaalitonta kyvyttömyyttä mm. rakkauden ilmaisuun. Kun ihminen on täynnä vihaa, hänen pitää antaa vihaa rakkaudessakin. Näin valitettavasti on. Olet joka tapauksessa kohdannut monta kertaa rikki menneen ihmisen, paljon heikomman kuin itse olet, mutta myös paljon pahemman. Toivottavasti olet itse saanut tapauksen käsiteltyä.
Mika
(sori vuodatus ja kirjoitusvirheet :) - Eräs vain
Mika 33 kirjoitti:
Moikka!
Ihan totta pyydän, että menet kertomaan tuon. Saattaa olla tosi tärkeä juttu. Tuosta olisi vielä helppo saada ote mieheen, mökin ja ajankohdan perusteella. Ajattele, että jos olisit alkanut näyttämään pelkoasi, olisi saattanut käydä toisin.
Se että tappaja ei joka kerta tapa on ihan normaalia. Pahimmat sarjamurhaajatkin tappavat vain promilleen ihmisistä joita näkevät.
Kirkot auttavat toisinaan pakolaisia, siinä saattaisi olla jopa linkki sinne kirkkoon. Jos nyt oikein alkaa maalailemaan.
Miksi hän kertoi niin paljon? Miksi hän toi mökille, josta voitaisiin jäljittää. Jos hän jossakin vaiheessa suunnitteli, että sinä et enää ikinä näe Turkua. Mutta sitten epäjohdonmukaisesti ajoikin sut kotiin, ehkä sytytys meni jotenkin ohi, ehkä pääsit kertomaan liikaa kodistasi ja oloistasi, ehkä suunniteltu fantasia meni jotenkin rikki.
Lisään vielä. Se että asiasta on pitkä aika, ei ole mitenkään ihmeellistä myöskään. Ihminen tuppaa elää samoilla tavoilla lähes koko elämänsä, poikkeuksia toki löytyy. Mutta jos ongelmaa ei voi tuoda päivänvaloon, sitä ei pysty työstämään ja sitä ei mahdollisesti pysty myöskään lopettamaan. Hetkeksi aikaa patoamaan omin voimin. Joten sellaista voi tapahtua muillekin ja ehkä seuraava ripustautuukin miehen armoille ja alkaa anelemaan ja rukoilemaan ja avautumaan, silloin voi olla toinen tulos.
Kokemukset sodasta kehittävät ihmisille sosiaalitonta kyvyttömyyttä mm. rakkauden ilmaisuun. Kun ihminen on täynnä vihaa, hänen pitää antaa vihaa rakkaudessakin. Näin valitettavasti on. Olet joka tapauksessa kohdannut monta kertaa rikki menneen ihmisen, paljon heikomman kuin itse olet, mutta myös paljon pahemman. Toivottavasti olet itse saanut tapauksen käsiteltyä.
Mika
(sori vuodatus ja kirjoitusvirheet :)Kiitos vastauksestasi Mika. Harkitsen todella, että menenkö kertomaan tästä. Voihan silti toisaalta olla, ettei tämä liity Piian tapaukseen mitenkään... Ja nolottaa, kun en tiedä miehen nimeä enkä edes auton merkkiä tai rekisterinumeroa. En kyllä edes usko/muista, että mies olisi kertonut nimeään. Kaikki energiani meni ilmeisesti siihen, että koitin pysyä rauhallisena. Olin kuitenkin niin hysteerinen autosta päästessäni, että en jostain syystä ymmärtänyt painaa mieleeni rekkaria tai automerkkiä.
Sen verran vielä tarkennusta, että huoltoasema oli Tammisilta-niminen isompi yön läpi auki oleva huoltamo. Mökistä muistan selvästi, että auto oli mökin ja rannan välissä. Mökki oli autosta katsottuna vasemmalla puolella ja joki oikealla... Harmi kyllä en osaa muuten yhtään määritellä mökin sijaintia, paitsi että lähistöllä kilometrien säteillä ei näkynyt muistaakseni yhtään muuta taloa tai mökkiä. Se oli juuri yksi siihen, etten uskaltanut lähteä juoksemaan karkuunkaan (plus se, että olin korkokengillä matkassa ja tiedostin, että mies saisi minut luultavasti hyvin helposti kiinni, jos haluaisi.) Tie joka johti mökille oli ihan kapea kärrytie, jolla kasvoi pitkää heinää.
Voisikohan tästä olla oikeasti jotain hyötyä? Muuta yhtäläisyyttä tuohon Piian tapaukseen ei sinänsä ole kuin valkoinen auto ja sama seutu. Ja se että minäkin olen ihan vaalea ja minulla oli myös puolipitkät hiukset. Vanhempihan olin jo paljonkin kuin Piia ja jouduin tuohon tilanteeseen aivan omaa tyhmyyttäni. Tapahtumien välillä eroa kuitenkin 13 vuotta?
Mitähän ne siellä poliisissa oikein sanoisivat, jos menisin tuosta kertomaan?
Jotenkin minusta tuntuu siltä, että selvisin todella hiuskarvan hienosti jostain älyttömän vaarallisesta tilanteesta. Onneksi selvisin vain säikähdyksellä... - Poliisille
Eräs vain kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi Mika. Harkitsen todella, että menenkö kertomaan tästä. Voihan silti toisaalta olla, ettei tämä liity Piian tapaukseen mitenkään... Ja nolottaa, kun en tiedä miehen nimeä enkä edes auton merkkiä tai rekisterinumeroa. En kyllä edes usko/muista, että mies olisi kertonut nimeään. Kaikki energiani meni ilmeisesti siihen, että koitin pysyä rauhallisena. Olin kuitenkin niin hysteerinen autosta päästessäni, että en jostain syystä ymmärtänyt painaa mieleeni rekkaria tai automerkkiä.
Sen verran vielä tarkennusta, että huoltoasema oli Tammisilta-niminen isompi yön läpi auki oleva huoltamo. Mökistä muistan selvästi, että auto oli mökin ja rannan välissä. Mökki oli autosta katsottuna vasemmalla puolella ja joki oikealla... Harmi kyllä en osaa muuten yhtään määritellä mökin sijaintia, paitsi että lähistöllä kilometrien säteillä ei näkynyt muistaakseni yhtään muuta taloa tai mökkiä. Se oli juuri yksi siihen, etten uskaltanut lähteä juoksemaan karkuunkaan (plus se, että olin korkokengillä matkassa ja tiedostin, että mies saisi minut luultavasti hyvin helposti kiinni, jos haluaisi.) Tie joka johti mökille oli ihan kapea kärrytie, jolla kasvoi pitkää heinää.
Voisikohan tästä olla oikeasti jotain hyötyä? Muuta yhtäläisyyttä tuohon Piian tapaukseen ei sinänsä ole kuin valkoinen auto ja sama seutu. Ja se että minäkin olen ihan vaalea ja minulla oli myös puolipitkät hiukset. Vanhempihan olin jo paljonkin kuin Piia ja jouduin tuohon tilanteeseen aivan omaa tyhmyyttäni. Tapahtumien välillä eroa kuitenkin 13 vuotta?
Mitähän ne siellä poliisissa oikein sanoisivat, jos menisin tuosta kertomaan?
Jotenkin minusta tuntuu siltä, että selvisin todella hiuskarvan hienosti jostain älyttömän vaarallisesta tilanteesta. Onneksi selvisin vain säikähdyksellä...kerro ihmeessä poliisille, on kuitenkin totta, että laiton taksi on laiton, mutta ei se poliisi siitä säikähdä, kerrot totuuden. Ei se ota jos ei annakaan, ainakaan haittaa siitä ei voi olla. Jokainen vihje on tärkeä, joka voidaan liittää katoamistapaukseen. Ja jokaisen kadonneen omainen todella odottaa, että joku kertoisi edes jotain, josta voisi olla apua. Itse en tunne ristikankareen tapausta millään lailla, mutta omainen olen itsekin, ja siksi todella toivon, että kertoisit tietosi poliisille.
Hyvä ettei sinulle käynyt pahemmin. Voimia sinulle! - voimia sinulle
Poliisille kirjoitti:
kerro ihmeessä poliisille, on kuitenkin totta, että laiton taksi on laiton, mutta ei se poliisi siitä säikähdä, kerrot totuuden. Ei se ota jos ei annakaan, ainakaan haittaa siitä ei voi olla. Jokainen vihje on tärkeä, joka voidaan liittää katoamistapaukseen. Ja jokaisen kadonneen omainen todella odottaa, että joku kertoisi edes jotain, josta voisi olla apua. Itse en tunne ristikankareen tapausta millään lailla, mutta omainen olen itsekin, ja siksi todella toivon, että kertoisit tietosi poliisille.
Hyvä ettei sinulle käynyt pahemmin. Voimia sinulle!Minula tuli heti mieleen, että miehellä oli pahat mielessä ja kaiken lisäksi hän syyllistyi mielestäni VAPAUDENRIISTOON! Tee ilmoitus , vaikka aikaa kullunut, tee ilmoitus silti!
- hämeestä
voimia sinulle kirjoitti:
Minula tuli heti mieleen, että miehellä oli pahat mielessä ja kaiken lisäksi hän syyllistyi mielestäni VAPAUDENRIISTOON! Tee ilmoitus , vaikka aikaa kullunut, tee ilmoitus silti!
Minä taas muistelen juuri tuonna samana vuonna kun P.R katosi, minua ja ystävääni vainosi mies. Tämä tapahtui loppukesästä. Mies oli täällä pirkanmaalla sukulaisellaan kyläilemässä. hän ajeli valkoisella autolla, välillä pyörällä. Seurasi meitä aamusta iltaan, ajoi hiljaa perässä. Kerroimme tästä vanhemmillemme, kun tätä oli jatkunut jo pari viikkoa. Isäni meni tämän miehen sukulaisten luo, ja kyseli mikä tämä ahdistelija on. Sukulaiset olivat hieman järkkyneinä kertoneet, että mies oli muistaakseni tämän perheen isän veli, ja oli jostain Turun suunnalta käymässä lomalla heillä. Jäi semmoinen muistikuva että hän olisi ollut joko lomalla mielisairaalasta tai vankilasta.
- Kiinnostavaa tietoa
Kaikki kirjoittamasi on asiaa ja mielestäni hyvinkin varteenotettavaa joko tässä Piian tai jonkun muun rikoksen selvittämisessä.
Koska olet pitänyt kaiken sisälläsi, sinulle on tullut tunne, että olet itse jotain aiheuttanut (se näkyy kirjoituksestasi). Näin ei ole. Et ole syyllinen, mutta tietosi saattavat olla arvokkaita. Ja mitä sitten, jos eivät ole. Voit todeta, että se siitä! Ilmoita kuitenkin tietosi, mitään ei kukaa häviä. Kaunista kesää sinulle! - Mika 33
Mene jo kertomaan sinne poliisille.
Perustelet sitä itsellesi tuossakin, että kannattaakohan mennä, kun on niin paljon aikaa ja ei tiedä oikein kunnolla paikkaa ja omaa tyhmyyttään jouduit tilanteeseen. Perustelet huomaamattasi, miksi et mene. Tosiasiassa kukaan meistä ei tiedä johtaako juttu mihinkään.
Pois kaikki epäröinti ja sinne poliisille. Kannattaa tehdä se mitä voi. Ei ole iso jutttu ottaa yhteyttä. Vaikka sinulla olisi jotakin muuta kontollasi, ei poliisi ala tutkia mitään, edes hakuja, kun menet ilmoitusta tekemään.
Poliisi ei tiedota omista tutkintalinjoista, voisihan teoriassa olla mahdollista, että noihin tuntomerkkeihin sopivasta henkilöstä on oma tutkinta jo käynnissä. Väitän, että on todella harvinaista, että raiskaaja tekee tai yrittää tehdä vain kerran elämässään raiskauksen! Todennäköisempää varmasti on, että raiskaaja syyllistyy elämässään USEASTI sellaiseen tekoon. - TONT WERQ
Mika 33 kirjoitti:
Mene jo kertomaan sinne poliisille.
Perustelet sitä itsellesi tuossakin, että kannattaakohan mennä, kun on niin paljon aikaa ja ei tiedä oikein kunnolla paikkaa ja omaa tyhmyyttään jouduit tilanteeseen. Perustelet huomaamattasi, miksi et mene. Tosiasiassa kukaan meistä ei tiedä johtaako juttu mihinkään.
Pois kaikki epäröinti ja sinne poliisille. Kannattaa tehdä se mitä voi. Ei ole iso jutttu ottaa yhteyttä. Vaikka sinulla olisi jotakin muuta kontollasi, ei poliisi ala tutkia mitään, edes hakuja, kun menet ilmoitusta tekemään.
Poliisi ei tiedota omista tutkintalinjoista, voisihan teoriassa olla mahdollista, että noihin tuntomerkkeihin sopivasta henkilöstä on oma tutkinta jo käynnissä. Väitän, että on todella harvinaista, että raiskaaja tekee tai yrittää tehdä vain kerran elämässään raiskauksen! Todennäköisempää varmasti on, että raiskaaja syyllistyy elämässään USEASTI sellaiseen tekoon.Ehdottomasti kannattaa kertoa poliisille. Sajana Kadonneet todella hyvä, toivottavasti saamme jatkoa.
- haloo-OOOO
Mika 33 kirjoitti:
Moikka!
Mika
(sori vuodatus ja kirjoitusvirheet :)Ap. kirjoitus voi pitää paikkaansa, mutta hänen ahdistelijallaan (kosovon albaani) ja Piian tapauskella ei välttämättä ole mitään tekemistä keskinään. Yogoslavia hajosi vasta 1990-luvun alussa.
Ja nimenomaan albaanit ym. ovat harjoittaneet pimeän taksin ajoa.
On - judge dredd
hämeestä kirjoitti:
Minä taas muistelen juuri tuonna samana vuonna kun P.R katosi, minua ja ystävääni vainosi mies. Tämä tapahtui loppukesästä. Mies oli täällä pirkanmaalla sukulaisellaan kyläilemässä. hän ajeli valkoisella autolla, välillä pyörällä. Seurasi meitä aamusta iltaan, ajoi hiljaa perässä. Kerroimme tästä vanhemmillemme, kun tätä oli jatkunut jo pari viikkoa. Isäni meni tämän miehen sukulaisten luo, ja kyseli mikä tämä ahdistelija on. Sukulaiset olivat hieman järkkyneinä kertoneet, että mies oli muistaakseni tämän perheen isän veli, ja oli jostain Turun suunnalta käymässä lomalla heillä. Jäi semmoinen muistikuva että hän olisi ollut joko lomalla mielisairaalasta tai vankilasta.
Tuo kuulostaa uskottavammalta kuin se Kosovon albaani. Mutta luulen, että poliisi on jo tutkinut tuota tyyppiä ja sen mahdollisuutta Piian katoamiseen.
- Jippii!
Sori vaan, mutta tunnustaa satuilulta.
- Kuka tunnustaa mitä???
Nyt en oikein tajunnut. Tarkoititko, että tuntuu sadulta??? Ei minusta. Ihan asiallinen kirjoitus.
- judge dredd
Ristikankare oli sen tytön sukunimi.
- piikkiöläinen
on kyllä suomalainen. Siitä kertoo jo selvällä suomenkielellä kirjoitettu "katumuskirjekin" Kaarinan poliisille. Toivottavasti Piia pääsee joskus haudan lepoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki1913517Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen123180Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä632499Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa
Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman92135Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!
Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling411930Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)
Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.61868Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue391692- 901571
- 721133
- 741120