Kirjallisuusessee

lukiolainen

En nyt tiedä, kuuluuko tämä tälle osastolle, mutta...

Miten kirjallisuusessee kirjoitetaan? Tai siis mitä siihen pitää kirjoittaa? Meille annettiin kauheasti ohjeita siitä tyylistä, mutta ei sanottu mitään että MITÄ siinä pitää lukea!
Voisiko joku auttaa?

12

27271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rêveuse

Mitä ohjeita teille sitten on annettu?
      Ts. koskeeko essee/aine kirjallisuutta yleensä, jotakin tiettyä tyylilajia tai aikakautta, vai kenties yksittäistä teosta?

Todella hankala sanoa, kun tuo pelkkä nimike voi tarkoittaa ihan mitä hyvänsä. Kysele vaikka kavereilta mitä he aikovat kirjoittaa.

• JustMe

Vastaa kirjallisuusesseessäsi ainakin näinhin :D Munkin pitäis nyt kirjoittaa sellanen vaik ei kyl yhtään huvittais :S

Mistä asioista teos pääpiirteissäin on kertomus?
      Kuka tai ketkä teoksessa kertovat?
      Kuka tai ketkä teoksessa tuntevat, näkevät ja ajattelevat?
      Mitä löydät pinnalta ja sen alta?
      Mitä teos kertoo maailmasta ja elämästä yleensä?
      Millaisia arvoja ja asenteita teos sisältää?
      Mihin kirjailija on teoksellaan mahdollisesti pyrkinyt ?

• 2lukiolainen

niin.. oisko jotain sivua jossa olis esimerkkiä semmosesta?

• thiaa
    • äidinkielen ope

Hei,
      kirjoita essee näin:
      1) valitse OMA näkökulma: etsi kirjasta portti, josta voit astua kirjan maailmaan
      2) tuo esiin OMIA ajatuksiasi, tunteitasi, pohdintojasi ja tulkintojasi: mieti, mihin kirjan
      lukeminen sinut kuljettaa
      3) KESKUSTELE teoksen, kirjailijan, itsesi, muiden lukemiesi kirjojen tai kuvitteellisen
      lukijan kanssa
      4) mieti, mitä kirjan lukeminen opetti sinulle ITSESTÄSI
      5) pyri ajatuksen kuljettamisessa rentouteen, välittömyyteen: ole vilpitön!
      6) jos edellä olevat ohjeet tuntuvat vaikeilta noudattaa, kirjoita KIRJA-ANALYYSi
      (siihen löydät ohjeita kaikista oppikirjoista) ja yritä saada siihen kohtien 1-5 tuntua!

Nauti siitä, että voit ilmaista itseäsi! t. äidinkielen ope

• Hyvin neuvottu

Nostaa ^^^ opea. :)

• Neuvoton

Heippa, ajattelin tässä aiheessa, vaikka onkin ikivanha, kysyä kirjallisuusesseestä.
      Niin siis kun meidän täytyy kirjoittaa essee realismista, nimenomaan Suomessa, kuinka jäsennän tekstini, millainen rakenne siinä kannattaa olla? En tiedä missä järjestyksessä esittäisin asiat. Kannattaako minun kirjoittaa tekstissä hieman jostain sen aikakauden kirjailijasta kuten Ahosta tai Canthista?

Kiitos, jos vastaat, olen nimittäin usein pulassa, kun jotain pitää kirjoittaa. Pienetkin neuvot helpottavat paljon!

• slkfhöoeihfd

Kirjallisuusesseestä on varmaan ohjeet annettu koulussa. Ja jos ei ole, niin opettaja odottaa, että ne on opittu aiemmin. Käänny siis opettajan puoleen ja pyydä apua. Kuinka kattava tai laaja esseen täytyy olla, riippuu siitä, mikä on koulutusasteesi. Siksi on aivan mahdotonta antaa ohjeita.

Noista esimerkeistä. Kyllä. Käytä esimerkkejä kirjailijoista ja lähteitä(merkitse lähteet näkyviin) ja viittaa niihin selkeästi tekstissäsi (Niiniö sanoo, että realismin kauden....). Lähtökohta ei siis ole se, että sinä keksit sisällön uudestaan ja yksinäsi.

• Montaignen suvut

Kirjallisuustieteestä saa hyviä esseitä esimerkiksi. Artikkelikokoelmat, joita esim. SKS kustantaa, ovat täynnä hyvin muotoltuja ja ajatuksellisia, johdonmukaisesti argumentoituja esseitä. Tärkeintä on näkökulma ja että osaat viitata havaintosi todistavasti. Siinä se.

Hyvä essee takaa etenevät opinnot korkeakouluissa ja mahdollisen tutkijan elämässä.

• Alalla oleva

Eikö ne siellä koulussa opeta kirjoittamaan ja jäsentämään esseen ennen kuin pyytävät palauttamaan sellaisen? Ihan tosi, skidi, soita maikalles tai mutsilles: jompi kumpi on nimittäin mokannut tosi pahasti. Niin varmaan kyl munkin, ku täällä vastailen ;)

• Salillaoleva

ooppa vaa hiljaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe