Paha silmä?

mikä se on

Olen kuullut sellaisesta 'pahasta silmästä' joka koruna, kuvana yms suojelisi pahalta.

Millainen se on ja mikä on sen historia?

Lisäksi, ihmettelin hiukan tuota nimeä..
Miten 'paha silmä' voi suojella pahalta? Nimen perusteella voisi kuvitella aivan päinvastaista.
Eikös suomessa(suomen kielen puolesta) voi myös "katsoa jotakuta pahalla silmällä" (tai jotenkin noin)? Kuulostaisi aivan päinvastaiselta kuin suojelulta pahaa vastaan..

4

1663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjatkoon joku viisaampi, mutta oma käsitykseni on, että ns. paha silmä olisi eräänlainen kirous, joka muistaakseni voidaan langettaa saman käden etusormella ja pikkurillillä osoittaen ("hevikäsi" ;) ...). Sille voidaan heittää ns. vastakirous peukalo, etusormi ja pikkurilli pystyssä ("hevikäsi" peukku ;D ...). En nyt muista, mistä olen tuon lukenut, mutta tuollainen hämärä muistikuva olisi pääkopan perukoilla...

Suojaavina amuletteina käytetään Välimeren maista kotoisin olevaa turkoosinsinistä silmäamulettia, joita olen joillakin markkinoilla täällä Suomessakin nähnyt niitä myytävän mm. käsikoruina. Myös egyptiläistä Horuksen silmää pidetään voimallisena suoja-amulettina. Itsellä on sellainen tuttavien egyptintuliaisina, mutta kyllä niitäkin varmaan saattaa Suomestakin jostain löytyä.

Tuolta löytyy myös jotain tietoa...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Paha_silmä

http://www.saunalahti.fi/arnoldus/pahasilm.html

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/paha_silma.html

• Tai siis tummansinistä silmäamulettia... :)

• Koin sen kerran

Kannattaa lukea Esko Jalkasen käsitys pahasta silmästä.
      Sen mukaan pahat ajatukset muodostavat pahan silmän, joka suuntautuu kohteeseensa.
      Esimerkiksi jos on kaksi ihmistä, joista toinen vihaa toista ja jatkuvasti ajattelee pahaa, niin se vihan kohde joutuu pahan silmän ympäröimäksi.
      Paha silmä Esko Jalkasen mukaan saattaa aiheuttaa sairauksia, kodinkoneiden rikkoutumista tai muuten huonoa energiaa kohteen taloon.
      Paha silmä saadaan poistettua kuntouttamalla se "vasta-ajatuksilla", mihin ovat erikoistuneet Esko Jalkasen toimiston väki. Sinne voi ilmaiseksi lähettää pyynnön Esko Jalkasen Luonnonvoimat Yhdistyksen nettisivuilla.

• Koin sen kerran

Sori jos meni aiheen ohi..
        Ilmeisesti viestiketjun aloittaja halusi tietää vain korusta.
        Se varmaan ei oo sama kuin mitä tossa äsken kirjoitin, vaikka niillä onkin sama nimi:)
        Hyvää kevään jatkoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      67
      2801
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2554
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      431
      2217
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1692
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1477
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      26
      1283
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      18
      1165
    Aihe