L-vika?

Leona

Hei kaikki!

Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta:

Poikani täytti huhtikuussa 2v. ja on nyt alkanut juttelemaan kovasti jopa lauseita. Lauseet tosin ovat vielä muodossa "minulla nälkä, minä kaatuu..", mutta sehän on tätä normaalia puheen harjoittelua. "Ongelma" on se, ettei poikani osaa sanoa L-kirjainta, vaan korvaa sen usiemmiten n-kirjaimella esim. kello = kenno, laulaa = naunaa, lintu = nintu jne.. Ikää tosiaan on vasta se 2v., mutta missä vaiheessa pitäisi enemmän puuttua tähän, jos se ei ala korjaantumaan itsekseen?

Meidän perhe kyllä ymmärtää pääosin mitä poika tarkoittaa, koska puhe on muuten loogista ja selvästi ilmaistua.

Onko muita saman asian kanssa kamppailevia? Pitäisikö asialle vain antaa aikaa?

12

3292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lai-ne

moikka

poikani on täyttänyt neljä talvella eikä sano L- eikä R-kirjainta. korvaa molemmat W-kirjaimella. eli esim kello=kewwo, koira = koiwa. hän alkoi puhua 2-vuotiaana ja on siitä asti puhunut samalla lailla. viisivuotistarkastuksessa puututaan puuttuviin kirjaimiin ja lapsi pääsee puheterapeutille.

teillä ei ole MITÄÄN kiirettä asian kanssa, uskoisin että L tulee sieltä kyllä. poikani ällän puuttuminen on aika harvinaista, ärrä puuttuu vielä monelta 4-vuotiaana.

• Leona

Kiitos asiallisesta viestistäsi! Meilläkin kewwo tulee aika usein:) Ja milloin mitäkin.. Annetaan ajan kulua.

• Kokemusta tästä

Hei!
      Tarkistakaa nyt varalta kuitenkin, että nouseeko lapsen kieli ylähuulelle ja hammasvallille. Jos kielijänne on liian tiukka, mutkistaa se L:n ja R:n oppimista. Antakaa omaa mallia lallattelemalla, R:n oppimisen kannalta kannattaa harjoitella myös D:tä, esim. DEN DEN DEN; DA DA DA jne.

• Nonna-84

Meillä esikoisella myös kesti oppia L-kirjain. Vasta vähän ennen 4-vuotis synttäreitä alkoi L-kirjain tulla sanoihin oikein..

• asldkj

Puheterapiaan ohjataan 5-vuotiaista ne, joilla on vielä äännevirheitä. (Puuttuu esim. S tai R tai molemmat).

Mutta puheterapiaan ohjataan jo nuorempiakin, jos kielenkehitys/ puheen tuottaminen on selvästi ikätasoaan jäljessä. 5-vuotiaana ollaan aika pahasti myöhässä, jos lapsella on useita äännevirheitä, epäselvää puhetta tai muita vaikeuksia puheen tuottamisessa.

• meidän kunnassa
        asldkj kirjoitti:

Puheterapiaan ohjataan 5-vuotiaista ne, joilla on vielä äännevirheitä. (Puuttuu esim. S tai R tai molemmat).

Mutta puheterapiaan ohjataan jo nuorempiakin, jos kielenkehitys/ puheen tuottaminen on selvästi ikätasoaan jäljessä. 5-vuotiaana ollaan aika pahasti myöhässä, jos lapsella on useita äännevirheitä, epäselvää puhetta tai muita vaikeuksia puheen tuottamisessa.

ei alle 5v. oteta puheterapiaan, vaikka puuttuu useita kirjaimia... Ymmärtää puhetta ja muodostaa lauseita, sekä kieli muuten "rikasta".

• Vika

Meillä 7.v ei vielä Ärrää kunnolla sano. Täry tulee esim. Dn Dn Dn. Ällää hieman jo sanoi ja lellellee

• jeps..........

Syötä näkkäriä, jotta lapsesi oppii tuntemaan suunsa. Se ehkäisee mömmöpuhetta. Siksi sitä koulussakin syötetään...

• shamira81

Meillä poika ei osannut sanoa L ja K- kirjainta vaan korvasi molemmat T-kirjaimella..
      Mutta nyt kun on käynyt puheterapiassa ja hoitoon sai myös joitain harjoituksia mitä ovat tehneet aamupiirin aikana niin nyt sitten osaa L:n sanoa, mutta K ei vielä tule.

Ja poika on nyt vähän reilu 5 vanha ja puheterapiassa alkoi käymään viime vuonna.
      Eli ne harjoitukset kyllä on hyvä tehdä. Meillä kotona ei malta niihin keskittyä, mutta hoidossa ryhmässä menee helpommin.

• gyfyfyifvhbukh

Selkeää puhetta voi harjoitella ihan jatkuvasti kotonakin, ilman mitään erikseen otettua harjoitustuokiota. Meillä päästiin pahimmasta L-puutteesta ihan vain koko ajan lapsen kanssa keskustellessa korjaamalla ja muistuttamalla käyttämään ällää. Kyllä se sieltä vähitellen alkaa tulla. Lapsi oppii matkimalla, ja kun itse selkeästi näyttää kirjaimen paikkaa suussa useita kertoja päivässä, se edesauttaa oppimista. Meilläpäin puheterapia-aikoja saa niin harvakseen, että harjoittelu on kyllä kokonaan omalla vastuulla. Harmittaa vain, kun olisi päässyt sata kertaa helpommalla aloittamalla "superselkeän puhetyylin" jo heti nuorempana!

• Vii-en äiti

Minä aikoinani ajattelen antaa pojalle nimeksi Ville - ajattelin, että oppii sen helposti sanomaan. :) Ville sanoi itseään Vii-eksi pitkää ja pikkusiskollekin hän on Vii-e.

• L-koooooodiiiiiii

KAtso boxilta yhden kauden L-koodi. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      122
      5639
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      64
      3990
    3. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      45
      3626
    4. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      31
      2999
    5. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2902
    6. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2369
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      2237
    8. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      13
      2216
    9. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1717
    10. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      1634
    Aihe