Yamaha fzr600 3HE -94 nykii pintakaasulla ?

jruponen

Moi !

Mitkähän olisivat todennäköisimmmät syyt siihen, että Yamaha fzr600 3HE, ajettu 32000 mailia nykii tolkuttomasti alle 3000 varvin. Sen jälkeen kiihtyy kuin tauti, mutta käynee hiema epätasaisesti. Käynnistyy ryypyllä laakista, mutta lämmetessä ryyppy päällä kierrokset nousevat enemmän kuin lääkäri märää, elikkä tonne kolmen tonnin hujakoille.

Fillari on muuten hyvän tuntuinen paitsi melkoista vaihteistomekkalaa. Mikähän olis oikea vaihteistoääntä vaimentava öljy ?

1. Tyhjennän tankin vedestä ja vanhasta löpöstä.
2. Tsekkaan puristukset ja vaihdan uudet tulpat.
3. Putsaan ilmanputsarin.
4. Rasvaan ja säädän vaijerit.
5. Synkkaan kaasarit
6. Lasken neuloja pykälän, koska tulppien reunoissa oli mustaa nokea, kärjet sinänsä olivat oikean sävyisiä.
Venat on kuulemma sädetty.

"Eikä tässä vielä kaikki." ... Mistähähän vois vielä häikkää etsiä, jos nää ei auta ???

Terveisin, jarkko

6

1722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuosta´´

      kaasarin synkkauksesta liikkeelle. Olettaen että perusjutut on kunnossa, eli tulpat, välykset jne.
      Puristusten mittaus on hieman kaksipiippuinen juttu. Jos itseltäsi mittari löytyy, miksei sitä mitata tietysti voi. Muista kuitenkin että kone on ´sisäänajettu´, uuden arvoja sieltä et saa. Kertoohan se sitten jos jotain on oikeasti vialla.

      • jruponen

        Kiitos viestistäsi !

        Tyhjentelin tankin ja uimurit vanhaoista löpöistä ja vaihdoin bensafiltterin. Ruiskuttelen vielä kaasarin puhdistusainetta vähän joka reikään ja pesen tankin freesillä löpöllä. Vanha löpö on varmaan tukkinut kaasareissa paikkoja, jospa ne suihkuttelemalla aukeaisivat, ettei tarttisi niitä vielä purkaa.

        Vielä täytyy tsekata tulpat ja puristukset. Mulla on Bilteman puristusmittari, josta tietenkin puuttuu mopon tulppa-adapteri. Se pitäisi vielä jostain loihtia. Vanhasta tulpastahan sen voisi värkätä, mutta joku valmis adapteri olisi coolimpi.

        Oisko tähän hyviä ideoita ?

        Ja sitten ... Kaasarit synkaan.

        Mulla on SynchPro (Storm) synkkalaite, mutta Yamahan adapterit ja väliaikaistankit olivat loppu. Sain tältä saitilta neuvon käyttää Mig-hitsauslaitteen suuttimia (6mm), ja vihjeen tankin tekoon limupullosta. Nyt synkkakamat ovat kunnossa. Jännä nähdä ..., toivossahan on kevyt elää.

        On tää mopohomma aika nysväystä, kun työkalut täytyy ensin keksiä, etsiä ja viritellä. Pieneen hommaan menee hilseenheitossa useita päiviä ellei jopa viikkoja. Mutta kai se siitä ... päivä joskus paistaa risukasaankin.

        Terv. jarkko


    • MrFord

      Polttoaineen pinnankorkeus kohokammioissa liian korkea. Laske 1mm kerrallaan kunnes toimii. Kaasuttimien synkkaus ensimmäisenä.

      • jruponen

        Kiitos neuvosta !

        Bensapinnoissa taitaa olla salaisuuden avain !

        Mopo käy hieman epätasaista tyhjäkäyntiä. Kiersin seosruuvia 1/4 kierrosta rikkaammalle (eli kiinni päin), jolloin tyhjäkäynti rupesi aaltoilemaan. Tän muutoksen vaikutus on vielä ajossa kokeilematta. Tsekkaan sen tänään.

        Sitten käyn käsiksi uimureihin. Bensapinnat Clymerin ohjekirjan mukaan tarkistetaan moottorin käydessä kaasarikohtaisesti 6 mm letkulla uimurien tyhjennysputkista ruuvit avaamalla.

        Mahtuiskohan kohot säätämään irroittamatta kaasareita, avaamalla vain kohokammion kansi. ?

        Terv. jarkko


      • Rasanen.de
        jruponen kirjoitti:

        Kiitos neuvosta !

        Bensapinnoissa taitaa olla salaisuuden avain !

        Mopo käy hieman epätasaista tyhjäkäyntiä. Kiersin seosruuvia 1/4 kierrosta rikkaammalle (eli kiinni päin), jolloin tyhjäkäynti rupesi aaltoilemaan. Tän muutoksen vaikutus on vielä ajossa kokeilematta. Tsekkaan sen tänään.

        Sitten käyn käsiksi uimureihin. Bensapinnat Clymerin ohjekirjan mukaan tarkistetaan moottorin käydessä kaasarikohtaisesti 6 mm letkulla uimurien tyhjennysputkista ruuvit avaamalla.

        Mahtuiskohan kohot säätämään irroittamatta kaasareita, avaamalla vain kohokammion kansi. ?

        Terv. jarkko

        jruponen,
        Saitko pyöräsi kulkemaan nykimättä?
        Ostin juuri -93 vuoden fzr600 3he:n, joka tekee tuota samaa nykimistä pienillä kierroksilla.

        Mopojen rassailuista ei ole mulla vielä kokemusta, mutta ehkäpä sitä jotain oppisi, kun alkaisi aiheeseen tutustumaan. Mitenkä pitkälle noita uskaltaa sit itse säätää, kun ei ole ns. ammattitaitoa?
        Netistä latailin justiinsa Service Manualin, jonka tulostelen ens viikolla töissä iltalukemisiksi ;)

        Saitko selville, että missä vika oli? Osaisi ainakin vihjata suoraan oikeaan suuntaan, jos johonkin pajalle säädettäväksi tuon veisi...

        T. Tomi (www.rasanen.de)


      • vari
        Rasanen.de kirjoitti:

        jruponen,
        Saitko pyöräsi kulkemaan nykimättä?
        Ostin juuri -93 vuoden fzr600 3he:n, joka tekee tuota samaa nykimistä pienillä kierroksilla.

        Mopojen rassailuista ei ole mulla vielä kokemusta, mutta ehkäpä sitä jotain oppisi, kun alkaisi aiheeseen tutustumaan. Mitenkä pitkälle noita uskaltaa sit itse säätää, kun ei ole ns. ammattitaitoa?
        Netistä latailin justiinsa Service Manualin, jonka tulostelen ens viikolla töissä iltalukemisiksi ;)

        Saitko selville, että missä vika oli? Osaisi ainakin vihjata suoraan oikeaan suuntaan, jos johonkin pajalle säädettäväksi tuon veisi...

        T. Tomi (www.rasanen.de)

        Jos saan vahvistaa epäilyksiänne sen verran yleisesti, että kun ryyppy on päällä rikastaa se seosta joko lisäämällä polttoaineen määrää tai kuristamalla ilman määrää. No tämähän on monille pässin selvää.

        Mutta lämpinä kierrokset ei nouse rikastin päällä ellei seokseen pääse tarvittavaa ilmaa mukaan. (Joissain pyörissä on ryyppy toteutettu niin, että myös luisti/perhosläppä avautuu. Täten kierrokset nousee tarkoituksella tietylle kierrosmäärälle. Esim. 2700 kierrosta on eräässä CB 750 Hondassa normaali kylmäkäynnistys. Mikäli korjaamokirjaan on uskomista)

        Tämä kierrosten nousu voi johtua myös ilmavuodosta tai kaasuttajat on epäsynkassa. Eli yksi tai useampi luisti / perhosläppä on enemmän auki verrattuna muihin. Tästä johtuen tyhjäkäynti voi seilata ja ajossa nykii.

        Olettekin jo jäljillä mutta sanoimpahan kuitenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3290
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2043
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1632
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1084
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      148
      902
    Aihe