Yamaha fzr600 3HE -94 nykii pintakaasulla ?

jruponen

Moi !

Mitkähän olisivat todennäköisimmmät syyt siihen, että Yamaha fzr600 3HE, ajettu 32000 mailia nykii tolkuttomasti alle 3000 varvin. Sen jälkeen kiihtyy kuin tauti, mutta käynee hiema epätasaisesti. Käynnistyy ryypyllä laakista, mutta lämmetessä ryyppy päällä kierrokset nousevat enemmän kuin lääkäri märää, elikkä tonne kolmen tonnin hujakoille.

Fillari on muuten hyvän tuntuinen paitsi melkoista vaihteistomekkalaa. Mikähän olis oikea vaihteistoääntä vaimentava öljy ?

1. Tyhjennän tankin vedestä ja vanhasta löpöstä.
2. Tsekkaan puristukset ja vaihdan uudet tulpat.
3. Putsaan ilmanputsarin.
4. Rasvaan ja säädän vaijerit.
5. Synkkaan kaasarit
6. Lasken neuloja pykälän, koska tulppien reunoissa oli mustaa nokea, kärjet sinänsä olivat oikean sävyisiä.
Venat on kuulemma sädetty.

"Eikä tässä vielä kaikki." ... Mistähähän vois vielä häikkää etsiä, jos nää ei auta ???

Terveisin, jarkko

6

1873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuosta´´

      kaasarin synkkauksesta liikkeelle. Olettaen että perusjutut on kunnossa, eli tulpat, välykset jne.
      Puristusten mittaus on hieman kaksipiippuinen juttu. Jos itseltäsi mittari löytyy, miksei sitä mitata tietysti voi. Muista kuitenkin että kone on ´sisäänajettu´, uuden arvoja sieltä et saa. Kertoohan se sitten jos jotain on oikeasti vialla.

      • jruponen

        Kiitos viestistäsi !

        Tyhjentelin tankin ja uimurit vanhaoista löpöistä ja vaihdoin bensafiltterin. Ruiskuttelen vielä kaasarin puhdistusainetta vähän joka reikään ja pesen tankin freesillä löpöllä. Vanha löpö on varmaan tukkinut kaasareissa paikkoja, jospa ne suihkuttelemalla aukeaisivat, ettei tarttisi niitä vielä purkaa.

        Vielä täytyy tsekata tulpat ja puristukset. Mulla on Bilteman puristusmittari, josta tietenkin puuttuu mopon tulppa-adapteri. Se pitäisi vielä jostain loihtia. Vanhasta tulpastahan sen voisi värkätä, mutta joku valmis adapteri olisi coolimpi.

        Oisko tähän hyviä ideoita ?

        Ja sitten ... Kaasarit synkaan.

        Mulla on SynchPro (Storm) synkkalaite, mutta Yamahan adapterit ja väliaikaistankit olivat loppu. Sain tältä saitilta neuvon käyttää Mig-hitsauslaitteen suuttimia (6mm), ja vihjeen tankin tekoon limupullosta. Nyt synkkakamat ovat kunnossa. Jännä nähdä ..., toivossahan on kevyt elää.

        On tää mopohomma aika nysväystä, kun työkalut täytyy ensin keksiä, etsiä ja viritellä. Pieneen hommaan menee hilseenheitossa useita päiviä ellei jopa viikkoja. Mutta kai se siitä ... päivä joskus paistaa risukasaankin.

        Terv. jarkko


    • MrFord

      Polttoaineen pinnankorkeus kohokammioissa liian korkea. Laske 1mm kerrallaan kunnes toimii. Kaasuttimien synkkaus ensimmäisenä.

      • jruponen

        Kiitos neuvosta !

        Bensapinnoissa taitaa olla salaisuuden avain !

        Mopo käy hieman epätasaista tyhjäkäyntiä. Kiersin seosruuvia 1/4 kierrosta rikkaammalle (eli kiinni päin), jolloin tyhjäkäynti rupesi aaltoilemaan. Tän muutoksen vaikutus on vielä ajossa kokeilematta. Tsekkaan sen tänään.

        Sitten käyn käsiksi uimureihin. Bensapinnat Clymerin ohjekirjan mukaan tarkistetaan moottorin käydessä kaasarikohtaisesti 6 mm letkulla uimurien tyhjennysputkista ruuvit avaamalla.

        Mahtuiskohan kohot säätämään irroittamatta kaasareita, avaamalla vain kohokammion kansi. ?

        Terv. jarkko


      • Rasanen.de
        jruponen kirjoitti:

        Kiitos neuvosta !

        Bensapinnoissa taitaa olla salaisuuden avain !

        Mopo käy hieman epätasaista tyhjäkäyntiä. Kiersin seosruuvia 1/4 kierrosta rikkaammalle (eli kiinni päin), jolloin tyhjäkäynti rupesi aaltoilemaan. Tän muutoksen vaikutus on vielä ajossa kokeilematta. Tsekkaan sen tänään.

        Sitten käyn käsiksi uimureihin. Bensapinnat Clymerin ohjekirjan mukaan tarkistetaan moottorin käydessä kaasarikohtaisesti 6 mm letkulla uimurien tyhjennysputkista ruuvit avaamalla.

        Mahtuiskohan kohot säätämään irroittamatta kaasareita, avaamalla vain kohokammion kansi. ?

        Terv. jarkko

        jruponen,
        Saitko pyöräsi kulkemaan nykimättä?
        Ostin juuri -93 vuoden fzr600 3he:n, joka tekee tuota samaa nykimistä pienillä kierroksilla.

        Mopojen rassailuista ei ole mulla vielä kokemusta, mutta ehkäpä sitä jotain oppisi, kun alkaisi aiheeseen tutustumaan. Mitenkä pitkälle noita uskaltaa sit itse säätää, kun ei ole ns. ammattitaitoa?
        Netistä latailin justiinsa Service Manualin, jonka tulostelen ens viikolla töissä iltalukemisiksi ;)

        Saitko selville, että missä vika oli? Osaisi ainakin vihjata suoraan oikeaan suuntaan, jos johonkin pajalle säädettäväksi tuon veisi...

        T. Tomi (www.rasanen.de)


      • vari
        Rasanen.de kirjoitti:

        jruponen,
        Saitko pyöräsi kulkemaan nykimättä?
        Ostin juuri -93 vuoden fzr600 3he:n, joka tekee tuota samaa nykimistä pienillä kierroksilla.

        Mopojen rassailuista ei ole mulla vielä kokemusta, mutta ehkäpä sitä jotain oppisi, kun alkaisi aiheeseen tutustumaan. Mitenkä pitkälle noita uskaltaa sit itse säätää, kun ei ole ns. ammattitaitoa?
        Netistä latailin justiinsa Service Manualin, jonka tulostelen ens viikolla töissä iltalukemisiksi ;)

        Saitko selville, että missä vika oli? Osaisi ainakin vihjata suoraan oikeaan suuntaan, jos johonkin pajalle säädettäväksi tuon veisi...

        T. Tomi (www.rasanen.de)

        Jos saan vahvistaa epäilyksiänne sen verran yleisesti, että kun ryyppy on päällä rikastaa se seosta joko lisäämällä polttoaineen määrää tai kuristamalla ilman määrää. No tämähän on monille pässin selvää.

        Mutta lämpinä kierrokset ei nouse rikastin päällä ellei seokseen pääse tarvittavaa ilmaa mukaan. (Joissain pyörissä on ryyppy toteutettu niin, että myös luisti/perhosläppä avautuu. Täten kierrokset nousee tarkoituksella tietylle kierrosmäärälle. Esim. 2700 kierrosta on eräässä CB 750 Hondassa normaali kylmäkäynnistys. Mikäli korjaamokirjaan on uskomista)

        Tämä kierrosten nousu voi johtua myös ilmavuodosta tai kaasuttajat on epäsynkassa. Eli yksi tai useampi luisti / perhosläppä on enemmän auki verrattuna muihin. Tästä johtuen tyhjäkäynti voi seilata ja ajossa nykii.

        Olettekin jo jäljillä mutta sanoimpahan kuitenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2480
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1930
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      998
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      65
      841
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe