psykologitiimi päämäärä

jjny

Minkälaisia soveltuvuuskokeitä psykologitiimi päämäärä järjestää? Ovatko vaikeita? Meneekö esim kirjalliseen osioon paljon aikaa? Minkälaisia kysymyksiä sielä on?

18

5668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LasPalmas

      Viime syksynä savonlinnassa fysioterapian pääsykokeissa oli ainakin yli 200 kysymyksen persoonallisuustesti kyllä ei vaihtoehdoilla. Avaruudellista hahmotuskykyä testattiin kuvioilla, joista piti saada neliö vetämällä yksi viiva. Sitten oli muistaakseni kuviosarjoja, joihin piti valita seuraava sopiva kuvio, kirjainyhdistelmä jne. Tekstin ymmärtämistä oli, lyhyitä tekstiosioita joissa oli jokin erikoinen sana, jonka merkitys piti löytää tekstin sisältä.
      Sitten piti keksiä esim. autonrenkaalle, cd-levylle, vyölle jne. uusia käyttötarkoituksia, silä testattiin ideointikykyä.

      Aikaa testien suorittamiseen meni muistaakseni n. 2h. Melkein jokaisessa osiossa oli myös määrätty maksimiaika ja loppuun asti en päässyt varmaan yhdessäkään, mutta se ei ole varmaan tarkoituskaan. Persoonallisuustestin sai tosin tietysti tehdä loppuun asti.

      Toivottavasti oli apua ja tsemppiä kokeisiin :)

      • jjny

        Kiitos vastauksesta:) vähän helpottaa kun hieman tietää
        mitä tulevan pitää. Jos vielä muilla on kokemuksia kyseisen
        psykologitiimin pitämistä soveltuvuuskokeista niin ois kiva kuulla
        niitäkin :)


    • m

      Mulla meni 2,5-3 h kirjallisissa kokeissa. Ja siinä oli myös sellanen tehtävä että piti vääntää samallainen kuvio rautalangasta kuin piirtokeittimellä heijastettiin seinälle. Sitten oli se psykologin haastattelu, ei ollut ollenkaan kamala ja vaikea. Psykologi oli mukava ja ihmisen oloinen :D kuvittelin etukäteen että siellä on joku tantta pöydän takana silmälasit nokalla ja joka kyselee vaikeita kysymyksiä. Sitten oli ryhmätilanne. Siinä annettiin aihe josta piti keskustella 15-20 minuuttia muistaakseni, se oli vähän hankalaa kun muut ei oikein puhunut ja tuli hiljaisia hetkiä. :S kiusallista.

    • Ullapullaonmulla

      Olin Savonlinnassa pääsykokeissa ja tuo edellisen kuvaus Päämäärän soveltuvuuskokeista kuulostaa erittäin tutulta. :D

      Muistaakseni pääsykoekutsun mukana olleessa lapussa luki, että Päämäärältä on mahdollisuus saada palautetta psykologisesta soveltuvuustutkimuksesta ja puhuttiin siitä ennen pääsykokeiden alkamistakin. Nyt vaan olen kadottanut lapun ja en muista miten sitä tietoa omasta menestyksestä on mahdollista saada? Tarvitseeko tehdä mitään vai lähettääkö ne automaattisesti jotakin palautetta? Minulle olisi hyödyllistä saada tietoa, miten psykologinen osio meni, sillä jäin kauas varasijalle ja haluaisin yrittää uudelleen samaan koulutukseen.

      • Plaah.

        ilmeisesti kadotin lapun, kävin turussa pääsykokeessa hoitotyön linjalle, ja jäin varasijalle 102 :- (
        En yhtään ymmärrä mihin katosi 30 pistettä! Siksi tarvitsisin myös sen palautteen.. sen tiedän ettei sitä automaattisesti lähetetä. Meillä ainakin oli tosi vähän aikaa kaikkien osioiden, paitsi persoonallisuustestien tekemiseen. Kiireellä sai tehdä, ja monet sanoivatkin ettei kerenneet tehdä kaikkia, esim. kieliosioita loppuun.


      • voivoih
        Plaah. kirjoitti:

        ilmeisesti kadotin lapun, kävin turussa pääsykokeessa hoitotyön linjalle, ja jäin varasijalle 102 :- (
        En yhtään ymmärrä mihin katosi 30 pistettä! Siksi tarvitsisin myös sen palautteen.. sen tiedän ettei sitä automaattisesti lähetetä. Meillä ainakin oli tosi vähän aikaa kaikkien osioiden, paitsi persoonallisuustestien tekemiseen. Kiireellä sai tehdä, ja monet sanoivatkin ettei kerenneet tehdä kaikkia, esim. kieliosioita loppuun.

        itse juuri Turun amk:n hakutoimistoon ja kysyin asiasta. Täälläpäin alkaa 13.12 soittoajat Päämärään, jolloin voi kysyä tuloksian nimellä tai hakunumerolla jonka saa toimistosta jos ei sitä enää muista. Itsellä hävisi 30 pistettä jonnekin matkan varrelle ja oon kyllä tosi pettynyt tuloksiin :- ((( Onneksi on nyt työtä ja koulutus alla, mutta harmittaa kyllä kovin, luulin pärjänneeni paremmin. Tsemppiä kaikille jotka eivät päässeet, keväällä uudestaan vai mitä!? Ja onnea kaikille sisäänpäässeille tietysti myös.


      • onnistuu

        Vähän myöhässä tää vastaus, mutta kysymällä saa palautteen.
        Lähetin kyseiseen kouluun viestiä, että salasana ja tunnus on kadonnut ja käskivät ottaa yhteyttä Päämäärään. Henkilötunnuksella pääsen lukemaan palautteeni :)


    • äräämääp

      Päämäärä se vetää samoilla testeillä vuodesta toiseen! Olin Päämäärän järjestämässä pääsykokeessa. Edelleen piti väkertää rautalangasta määrätynlainen kuvio. Sen jotenkin ymmärsin, että alalle jonne haen, tarvitaan käden ja silmän yhteistyötä. Mutta vihkonen, joka oli täynnä logiikkatehtäviä meni yli ymmärryksen. Niitä oli todella paljon ja tehtävät kaikki samantapaisia. Minusta ne testit eivät anna oikeaa kuvaa testattavasta, sillä logiikkatehtäviin voit harjoitella mm. mensan tehtäviä tekemällä. Tuollaiset tehtävät pystyy opettelemaan ulkoa, ne ei kerro ihmisestä paljoakaa.
      Minusta testit ovat pelkkää rahastusta.
      Persoonallisuustestin ymmärtää, se voi auttaa ihmistä löytämään itsestään jotain uutta.
      Kurjaa, että koulut hölmöyksissään käyttävät tuollaisia palveluita.

      • aaarghh

        samaa mieltä noista matemaattisista osioista, ihan liikaa. Muutama vuosi sitten niitä oli vähemmän ainakin sh ja röntgenhoitaja kokeissa ja tilalla ryhmäkeskustelu.
        Itsellä ainakin meni ajatukset ihan solmuun laskuissa, kun en ollut aiemmin sellaisia juuri tehnyt. Pääsin kyllä sisälle ja palautteen mukaan osassa jopa keskitasoa paremmat tulokset, mutta en kyllä vapaaehtoisesti tekisi tuota testiä enää koskaan. olen yhden amk tason tutkinnon jo suorittanut ja koskaan ei siellä tullut eteen noita loogisia testejä. Yhdessä työnhakutilanteessa on tullut vastaan, mutta muuten niitä ei juurikaan kohtaa.


    • aaarghh

      olin muuten myös pettynyt siihen maksulliseen palautteeseen jonka ostin. Siinä oli vain suppea yhteenveto vastauksista, ei varsinaista päätelmää millaisen kuvan ovat saaneet tai mikä asia vaikutti mihinkin. Itse en hyötynyt palautteesta yhtään, enkä suosittele tuhlaamaan siihen rahoja.

    • kuplajakusetus

      Tuo kirjoituksissa mainittu firma on ihan silkkaa rahastusta ja humpuukia. Heillä on valmiiksi laaditut vastausraportti, joka on kaikille ihan sama. Vain ruksien paikat "tuloksina" vaihdellaan kullekin sopivaksi. Mihinkään mitattavissa olevaan tieteelliseen analyysiin nämä eivät perustu. Ihan silkkaa kusetusta. Kuka se idiootti mahtaa olla, joka on päättänyt että näiltä tilataan jotain soveltuvuustestejä? Se pitäisi heti viedä saunan taakse.

      • sellakka

        Samaa mieltä tästä. Olen käynyt kahtena eri vuonna yhteensä neljässä valintakokeessa eri oppilaitoksissa. Päämäärä Oy:n kahdessa kokeessa en päässyt lähellekään mitään. Metropoliassa kuitenkin varasijalle ja Laureassa tulin valituksi. Hain koulutukseen alalle, jolla olen työskennellyt menestyksekkäästi vuosia ilman tutkintoa. Päämäärä Oy:n mukaan en siis sovi tälle alalle lainkaan - en kuitenkaan aio maksaa sille firmalle kysyäkseni, miksen sovi... Kusetus on oikea ilmaisu.


    • Kdixbdösäsm

      Aika huuhaata nuo testit, mikkelissä olin sh kokeissa. Kirjallinen osuus oli aika hirveä ja siihen mulla kosahtikin vaikka muista osioista sain hyvät pisteet.

    • JormaUotisenHousut

      Kannattaa laittaa koululle aina palautetta, jos näitä kusetus firmojen kokeita tulee vastaan. Ovat melko harvassa nykyään kun niiden epätieteellisyydestä on tieto levinnyt. Mutta näköjään edelleen on kusetusta kannattavia kouluja.

    • Susanna111

      Minkälaiset ovat päämäärän kokeet nykypäivinä?

    • Anonyymi

      Itse olen tehnyt soveltuvuus/pääsykokeen nyt kahteen kertaan. Ei anneta tarvittavia tietoja ja pitää itse kysellä perään. Ei perusteluja, mikä meni väärin vaikka hylätty kokeesta. Vanhempi koittanut ottaa yhteyttä, ei vastata. Vittu mitä paskaa ihan suoraan sanottuna. Ja tiedän että sopisin alalle jonne haen, ja niin tietää läheisenikin…

      • Anonyymi

        Sinua en haluaisi opiskelu- enkä työtoverikseni. En haluaisi myöskään joutua asiakkaaksesi. Arvaa miksi?
        No et arvaa! Juuri siksi.


    • Anonyymi

      En voi suositella missään tapauksessa. ihan huuhaa testejä mitkä ei kohdistu millään tavalla ammattin johon hakee sekä hyvin epäorganisoidusti suoritetut testitapahtumat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe