Omat kartat Garminiin

Oregon-300

Onkohan missään kunnolisia ohjeita miten Garminiin saisi omia karttoja. Minulla on kyllä maastokarttoja sähköisenä, mutta ne ovat OziExplorer formaatissa, eli on kuvatiedosto ja sitten siihen koordinaattitiedosto.
Millä ohjelmilla (mielellään erittäin halvoilla) voisi tehdä Garminin ymmärtämiä karttoja? Netistä olen yrittänyt etsiä mutta ei löydy kunnon ohjeita.

5

2405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luin www.openstreetmap.org -sivustion wikistä (englanniksi) että ainakin sen sivuston karttoja voisi ladata Garminin navigaattoreihin. Ne kartat ovat tosin keskeneräisiä ja sopivatko ne geokätköilyyn? Ensin siis muunnosohjelmalla garminin omaan img-muotoon ja sitten siirto usb-kaapelilla sisään. En ole vielä ehtinyt kokeilla, kun on tuo laite vielä niin uusi.

      • Kartat garminiin, kaitim

        Nyt latasin karttoja openstreetmap.org-sivustolta Garmin Etrex legend Hcx-laitteeseen. Ne toimivat. Tein näin. JOSM-editorilla valitaan alue, se voi olla useamman kunnan tai maakunnan kokoinen. Tallennetaan osm-muotoon. Sitten mkgmap-ohjelmalla muunnetaan Garminin img-muotoon. Se on komentorivipohjainen java ohjelma. Siirto garminiin tehdään kopioimalla komentokehotteessa. Varmuuskopioi ensin entinen img-tiedosto talteen, jotta voit palauttaa laitteen ennalleen. Kopioinnissa siis vaihdetaan tiedostonimet oikeiksi. Jos muistikortilla on tilaa, varmuuskopioinnin voi tehdä myös muistikortille. Ohjeet englanniksi löytyvät openstreetmap.org sivuston wikistä.


      • Garminiin
        Kartat garminiin, kaitim kirjoitti:

        Nyt latasin karttoja openstreetmap.org-sivustolta Garmin Etrex legend Hcx-laitteeseen. Ne toimivat. Tein näin. JOSM-editorilla valitaan alue, se voi olla useamman kunnan tai maakunnan kokoinen. Tallennetaan osm-muotoon. Sitten mkgmap-ohjelmalla muunnetaan Garminin img-muotoon. Se on komentorivipohjainen java ohjelma. Siirto garminiin tehdään kopioimalla komentokehotteessa. Varmuuskopioi ensin entinen img-tiedosto talteen, jotta voit palauttaa laitteen ennalleen. Kopioinnissa siis vaihdetaan tiedostonimet oikeiksi. Jos muistikortilla on tilaa, varmuuskopioinnin voi tehdä myös muistikortille. Ohjeet englanniksi löytyvät openstreetmap.org sivuston wikistä.

        Osoitteesta www.polkupyöräily.net/osm saa Garminiin sopivan SUomen kartan. Se on tosin keskeneräinen, maaseutua puuttuu paöjon, mutta suuret kaupungit on suht. hyvin kartoitettu. Minäkin päivitän karttaa omassa kotikylässäni viikoittain. Pävitys tapahtuu www.openstreetmap.org -sivuston kautta.


      • Karttoja kaipaava

        Onko onnistunut kyseisillä ohjeilla karttojen teko? Eli kannattaako itsekkin ruveta yrittämään? Haluttaisi saada kartat garmin quest 2:een


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe