Onkohan missään kunnolisia ohjeita miten Garminiin saisi omia karttoja. Minulla on kyllä maastokarttoja sähköisenä, mutta ne ovat OziExplorer formaatissa, eli on kuvatiedosto ja sitten siihen koordinaattitiedosto.
Millä ohjelmilla (mielellään erittäin halvoilla) voisi tehdä Garminin ymmärtämiä karttoja? Netistä olen yrittänyt etsiä mutta ei löydy kunnon ohjeita.
Omat kartat Garminiin
5
2405
Vastaukset
Luin www.openstreetmap.org -sivustion wikistä (englanniksi) että ainakin sen sivuston karttoja voisi ladata Garminin navigaattoreihin. Ne kartat ovat tosin keskeneräisiä ja sopivatko ne geokätköilyyn? Ensin siis muunnosohjelmalla garminin omaan img-muotoon ja sitten siirto usb-kaapelilla sisään. En ole vielä ehtinyt kokeilla, kun on tuo laite vielä niin uusi.
- Kartat garminiin, kaitim
Nyt latasin karttoja openstreetmap.org-sivustolta Garmin Etrex legend Hcx-laitteeseen. Ne toimivat. Tein näin. JOSM-editorilla valitaan alue, se voi olla useamman kunnan tai maakunnan kokoinen. Tallennetaan osm-muotoon. Sitten mkgmap-ohjelmalla muunnetaan Garminin img-muotoon. Se on komentorivipohjainen java ohjelma. Siirto garminiin tehdään kopioimalla komentokehotteessa. Varmuuskopioi ensin entinen img-tiedosto talteen, jotta voit palauttaa laitteen ennalleen. Kopioinnissa siis vaihdetaan tiedostonimet oikeiksi. Jos muistikortilla on tilaa, varmuuskopioinnin voi tehdä myös muistikortille. Ohjeet englanniksi löytyvät openstreetmap.org sivuston wikistä.
- Garminiin
Kartat garminiin, kaitim kirjoitti:
Nyt latasin karttoja openstreetmap.org-sivustolta Garmin Etrex legend Hcx-laitteeseen. Ne toimivat. Tein näin. JOSM-editorilla valitaan alue, se voi olla useamman kunnan tai maakunnan kokoinen. Tallennetaan osm-muotoon. Sitten mkgmap-ohjelmalla muunnetaan Garminin img-muotoon. Se on komentorivipohjainen java ohjelma. Siirto garminiin tehdään kopioimalla komentokehotteessa. Varmuuskopioi ensin entinen img-tiedosto talteen, jotta voit palauttaa laitteen ennalleen. Kopioinnissa siis vaihdetaan tiedostonimet oikeiksi. Jos muistikortilla on tilaa, varmuuskopioinnin voi tehdä myös muistikortille. Ohjeet englanniksi löytyvät openstreetmap.org sivuston wikistä.
Osoitteesta www.polkupyöräily.net/osm saa Garminiin sopivan SUomen kartan. Se on tosin keskeneräinen, maaseutua puuttuu paöjon, mutta suuret kaupungit on suht. hyvin kartoitettu. Minäkin päivitän karttaa omassa kotikylässäni viikoittain. Pävitys tapahtuu www.openstreetmap.org -sivuston kautta.
- pukkaa..
Noilla ohjeilla alkuun:
http://www.geopainting.com/en/
http://www.geopainting.com/en/Howto.html
http://freegeographytools.com/2008/make-your-own-topo-maps-for-a-garmin-gps-unit
http://www.gpsfiledepot.com/tutorials/how-to-create-garmin-topo-maps/
http://epsg4253.wordpress.com/2009/03/06/diy-garmin-routable-map-from-openstreetmap-data/
http://wildsong.biz/index.php?title=Making_your_own_Garmin_GPS_maps
http://www.gpsfiledepot.com/tutorials/
http://translate.google.fi/translate_s?hl=fi&q=How To Create Garmin Topo Maps&um=1&ie=UTF-8&sl=fi&tl=en&tq=How To Create Garmin Topo Maps&ei=fPw6SpfYAoH6-AbsuLm0DA&sa=X&oi=clir_tip&ct=search_link&resnum=11- Karttoja kaipaava
Onko onnistunut kyseisillä ohjeilla karttojen teko? Eli kannattaako itsekkin ruveta yrittämään? Haluttaisi saada kartat garmin quest 2:een
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75703
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381