Graduahdistus kokemuksia?

mellanella.

Ahdistaa, kaikki kurssit olleet jo pitkään käytyinä, mutta gradunteko ahdistaa ja masentaa niin paljon, että mistään ei tule mitään... Alakaan ei kiinnosta, mutta pakko se gradu nyt on tehdä, kun on näin paljon aikaa mennyt jo tähän tutkintoon... eniten masentaa se, että opiskelen kahdeksatta vuotta (!!) eikä gradu vielä edes aluillaan .. :( Tulee jo aika synkät ajatukset.

Minkälaisia/minkä asteisia graduahdistuksia teillä on/on ollut?

16

4230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maist :)

      Jouduin erinäisistä syistä jättämään opiskelut kesken siinä vaiheessa, kun oli gradu ja parikymmentä opintoviikkoa jäljellä. Lopulta olin työelämässä, mutta valmistumattomuus kiusasi jossain muodossa joka ikinen päivä. Hävetti, varsinkin kun monella muulla alalla (en sano, millä, jottei tule riitaa) koko opiskelu ja varsinkin gradu ovat itkettävän helppoja, ja luonnollisesti luultiin, että olin laiska ja/tai tyhmä, kun en saanut itseäni maisteriksi asti.

      Elelin välitilassa viitisen vuotta, kun olin kuitenkin päässyt haluamiini töihin, eikä tuntunut olevan kiirettä mihinkään. Lopulta sain työpaikan, joka oli otettava vastaan puolen vuoden kuluttua - maisterina. Otin yhteyttä ohjaajaan, tein suunnitelman sekä gradulle että muille opinnoille ja omistauduin täysin projektilleni. En sallinut itselleni mitään huvittelua (joku tietysti tahtoo inttää, että "kyllä joskus on päästävä viihteelle", mutta ei, ei niin ole), vaan se iso palkinto, "aikuinen elämä", oli siellä puolen vuoden päässä, eikä vetelehtimiseen ollut niin tiukalla aikataululla yhtään aikaa.

      Gradun tekoon meni 4 kuukautta, mutta vetelehtimiseen ja gradun (ja oman saamattomuuden) inhoamiseen oli mennyt vuosia. Lopetin vuosia kestäneen tupakanpolton samalla tavalla: ensin kertakaikkinen päätös ja sen jälkeen tinkimätöntä työtä, vaikka kuinka tekisi mieli päinvastaista.

      Älä synkkiä mieti. Minä valmistuin tasan 10 vuodessa. Suurimman osan työstä sinäkin olet jo tehnyt. :)

      • poikkeava neuvo

        Minulle tuo ettei mikään huvittelu ollut sallittua oli ahdistava juttu. Tuntui että kaikki elämä on gradu ja mitään muuta elämää ei saanut olla. Se on ihan tajuttoman ahdistavaa, varsinkin jos oma gradun aihe tai koko ala ei innosta. Tässä tapauksessa ajatelman kääntäminen toisin on ollut helpottavaa: Muu elämä on todellakin sallittua, osa muusta elämästä on jopa tärkeämpää ja ensisijaisempaa kuin gradu, gradu on vain pelkkä opinnäytetyö. Silti gradua saa tehtyä kun ajoittaa päivään/viikkoon työajat gradulle ja vapaa-ajat muulle elämälle.


    • mutta älä käytä

      ahdistusta verukkeena sille, ettet tee gradua.
      Tekemättömät työt ahdistavat tunnetusti enemmän kuin niiden tekeminen.
      Oletko käynyt graduseminaarin? Ellet, niin ota huomispäivänä selvää, vieläkö ehdit ilmoittautua syksyllä alkavaan seminaariin.
      Tässä vaiheessa ei kannata miettiä ollenkaan sitä, kiinnostaako ala vai ei. Kun kaikki muut opinnot ovat kerran valmiina, niin tee se gradu, hae maisterin paperit ja ala sitten miettiä, mikä kiinnostaa ja mikä ei.
      Kaksi itse koettua asiaa:
      - Mitä nopeammin valmistut, sitä parempi kaikille.
      - Gradu valmistuu vain tekemällä. Eli koneen ääreen ja kirjoittamaan. Muita keinoja ei ole, eikä niiden miettimiseen kannata haaskata kallista aikaa.

      Muitakin neuvoja minulla olisi, mutta aloita näillä. Et joudu katumaan.

    • jo selvinnyt

      Varmaan yksi tärkeimpiä asioita, joita opin gradua tehdessä, oli se, että gradu todellakin valmistuu vain tekemällä. Ei niin, että aloitan sen / jatkan sitä huomenna tai ensi viikolla tai... vaan tekemällä sitä tänään. Vaikka vain jotain tajunnanvirtatekstiä aluksi, mutta edes jotain, jota voi sitten alkaa työstää eteenpäin.
      Gradun kanssa tuli elettyä kaksi ja puoli vuotta, josta reilu vuosi sitä vältellen...kun ahdisti niin. Mutta pakon edessä se sitten alkoi syntyä, eipä olisi muuten valmis vieläkään. Kyllä siinä on todella paljon työtä, mutta päivä kerrallaan, vaikka väkisin vääntämällä se valmistuu.
      Tsemppiä kaikile graduilijoille!

    • Maisa044885

      Tuttua. vastaukset ovat järkevä ja oi niin tosia jokainen sana. Tuo yksi nainen, vautsi, sain potkua. Minulla oli samankaltainen tuntemus, päätin vain että nyt! Vaikka syvällä oli epäilys ettei minusta ole siihen. PÖTYÄ. Ongelma on juuri tekemättömyys, aloitat vain tekemään niin huomaat VARMASTI että kaikki synkät ajatuksesi kaikkoavat. TÄMÄ on varmasti totta. ALOITA.

      • pelottavaa

        Jos teet gradun valmiiksi ja saat loppututkintotodistuksen, niin joudut pois alma materin turvallisesta sylistä. Sinusta tulee aikuinen, jonka tulee aivan itse kohdata elämän kovat tosiasiat ja huolehtia itsestään, ilman että kukaan on paapomassa.

        Siksi kannattaa jättää gradu keskentekoiseksi, että voi selitellä itselleen, että kyllä minä muuten, mutta kun on vielä se gradukin kesken...


    • maij@

      Itselläni on gradun aihe ollut haettuna puolisen vuotta. Alkupyrähdyksen (johdantoluku muuta löpinää) jälkeen en ole saanut moneen kuukauteen mitään aikaiseksi, koska en osaa päättää, miten haluaisin edetä. Ahdistus vaan kasvaa kasvamistaan eikä sillä näytä loppua tulevan... Tähän astisella koulu-uralla on aina ollut joku, joka toimii päälle päsmärinä ja hoputtaa tekemään. Nyt kun on oma tahti, ei tahtia tunnu löytyvän lainkaan. Ahdistavinta on ehkä se, että olen aina pitänyt itseäni tunnollisena opiskelijana ja saanut kaiken aina ajallaan tehtyä. Nyt ei asia enää olekaan niin ja alkaa kauhistuttaa. Ahistaa ahistaa ahistaa...

      • mutta älä käytä

        sinäkään sitä verukkeenasi.
        Onko sinulla jo paljon lähteitä kasassa? Ellei ole, ala etsiä niitä heti tänään. Voit aluksi etsiä vaikka netistä, myöhemmin tietysti kirjastoista.
        Jos sinulla on jo lähteitä, ala lueskella niitä ja kirjoita kiinnostavat kohdat muistiin lähdetietoineen. Senkin voit aloittaa jo tänään.
        Kyllä se punainen lanka alkaa erottua hiljalleen - mutta ei taatusti sillä, että synkistelet itseksesi tekemättä mitään.
        Onko sinulla jokin tutkimuskysymys? Jos on, etsi vastauksia siihen. Sehän voi tietysti vaihtua tutkimuksen edetessä, mutta on mielestäni välttämätön lähtökohta.
        Voit myös tehdä gradusi sähköisen pohjan valmiiksi yms.
        Kirjoitapa tänään yksi sivu tekstiä, samoin huomenna. Syksyllä sinulla on gradu kasassa.


      • Me yhdessä
        mutta älä käytä kirjoitti:

        sinäkään sitä verukkeenasi.
        Onko sinulla jo paljon lähteitä kasassa? Ellei ole, ala etsiä niitä heti tänään. Voit aluksi etsiä vaikka netistä, myöhemmin tietysti kirjastoista.
        Jos sinulla on jo lähteitä, ala lueskella niitä ja kirjoita kiinnostavat kohdat muistiin lähdetietoineen. Senkin voit aloittaa jo tänään.
        Kyllä se punainen lanka alkaa erottua hiljalleen - mutta ei taatusti sillä, että synkistelet itseksesi tekemättä mitään.
        Onko sinulla jokin tutkimuskysymys? Jos on, etsi vastauksia siihen. Sehän voi tietysti vaihtua tutkimuksen edetessä, mutta on mielestäni välttämätön lähtökohta.
        Voit myös tehdä gradusi sähköisen pohjan valmiiksi yms.
        Kirjoitapa tänään yksi sivu tekstiä, samoin huomenna. Syksyllä sinulla on gradu kasassa.

        Lueskelin näitä. Koskettaa ihan, miten sydämellisiä ihmiset ovat ja eettisesti toimivia. Rohkaisevat kanssakulkijaansa. Tämänkaltaiset lukukokemukset antavat kummasti iloa ja valoa elämään.

        Samaa myös teille jokaiselle! :-)


      • aggh
        Me yhdessä kirjoitti:

        Lueskelin näitä. Koskettaa ihan, miten sydämellisiä ihmiset ovat ja eettisesti toimivia. Rohkaisevat kanssakulkijaansa. Tämänkaltaiset lukukokemukset antavat kummasti iloa ja valoa elämään.

        Samaa myös teille jokaiselle! :-)

        Itselläkin opinnot venähtäneet jo 10 vuoden mittaisiksi, käytännössä en ole viiteen vuoteen suorittannut kuin pari kurssia ja nyt kirjoittautunut takaisin koulun penkille. Ahdistaa ahdistaa ja usko on loppunut jo miljoona kertaa. Itsetuntokin ihan sökönä ollut jo vuosia. Sukulaisille ja kavereille yleinen vitsin aihe, varsinkin kun en ole oman alani töissä.
        Pointti on, että ihanaa huomata etten sentään ole ainoa.


      • mutta älä käytä
        aggh kirjoitti:

        Itselläkin opinnot venähtäneet jo 10 vuoden mittaisiksi, käytännössä en ole viiteen vuoteen suorittannut kuin pari kurssia ja nyt kirjoittautunut takaisin koulun penkille. Ahdistaa ahdistaa ja usko on loppunut jo miljoona kertaa. Itsetuntokin ihan sökönä ollut jo vuosia. Sukulaisille ja kavereille yleinen vitsin aihe, varsinkin kun en ole oman alani töissä.
        Pointti on, että ihanaa huomata etten sentään ole ainoa.

        uudelleen käynnistyneille opinnoillesi.

        Nyt vain unohdat venähtämiset, uskon loppumiset, huonon itsetunnon, ahdistukset ja sukulaisten vitsit. Ne eivät auta millään tavoin opintojasi eteenpäin.

        Keskity siihen, mitä olet tekemässä. Tee tehtävät ajoissa ja ohjeiden mukaan, hae kirjat ja lue ne, ilmoittaudu tentteihin ja mene niihin, älä lähde kesken pois vaan kirjoita kaikki, mitä suinkin muistat.

        Käytä aikaa opintojesi suunnitteluun vaikka laitoksesi amanuenssin kanssa. Opinnot venyvät helposti jopa vuodella, jos ei huomaa ilmoittautua ajoissa jollekin pakolliselle kurssille tai tenttiin.

        Varaa tietyt vapaa-ajat (melko vähäiset), jolloin teet jotakin ihan muuta. Huolehdi kunnostasi.

        Kohtalotovereitasi eli ikuisia ylioppilaita on pilvin pimein. Et kuitenkaan halunne jäädä lopullisesti heidän joukkoonsa. Älä siis käytä heitäkään verukkeenasi, vaan etene sinnikkäästi omaa opintopolkuasi, jonka päässä odottaa valmistuminen. Niin tein minäkin.


    • Nainen 49v.

      Itse olen aikuisopiskelija, joka on opiskellut reilu kuusi vuotta. Olen gradua vaille valmis, siitäkin on yli puolet tehtynä. Aloitin gradun tosin jo alkuvuonna, töiden ohella. Kesällä sain aika vähän aikaan, sillä toivuin työstressistä. Mutta kyllä sekin stressasi, kun ajattelin gradua. En saanut oikein muuta aikaan kuin luin kirjallisuutta. Nyt syksyllä minulla on ollut toinen täysipäiväinen opiskeluprojekti, joka vie liikaa aikaa ja turhauttaa, mutta gradukin etenee pikku hiljaa.

      Itse olen kokenut hyväksi sen, että kun en jaksa kirjoittaa tai ei ole ideoita, luen kirjallisuutta. Sitä on joka tapauksessa luettava, sillä kuten yhden tutkimusoppaan nimikin sanoo "tutki ja kirjoita".

      Ei kannata tehdä liian isoa numeroa siitä, jos välillä rentoutuu eikä saa jonain päivänä aikaan. Ottaa vain ne työpäivät ja päättää, että nyt teen jotain, jos en muuta, luen tutkimuskirjallisuutta tai graduoppaita. Näillä olen pärjännyt ja halullani valmistua ja sisukkuudellani.

      Toivottavasti tästä oli jotain apua.

    • Nainen 49v.

      Jaha, löysinkin neljän vuoden takaisin tekstin. Mainostettiin tuossa "sivussa", en olisi uskonut. Huomasin vasta kirjoitettuani äsken. No, ehkä joku tämän vielä tänäkin päivänä lukee. :D

      • lukee kyllä

        Lukee, ja tämä auttoi roimasti.. "Loppurutistus" jäljellä ja pitäisi äkkiä tehdä viimeiset korjaukset. Mitähän tuo loppurutistuskin ajallisesti meinaa.. Miksi juuri nyt on sellainen hyytymisvaihe?? Juuri nyt, kun pitäisi vielä käydä läpi ja lisätä tarkennuksia... pitäis vaan saada voimaa jostain että parikymmentä sivua vielä jaksais kattoa.. Graduun on nyt mennyt vuosi, ehkä tämä jatkuva ahdistus vaatii "vasta" nyt verojaan.


      • Nainen 49v.
        lukee kyllä kirjoitti:

        Lukee, ja tämä auttoi roimasti.. "Loppurutistus" jäljellä ja pitäisi äkkiä tehdä viimeiset korjaukset. Mitähän tuo loppurutistuskin ajallisesti meinaa.. Miksi juuri nyt on sellainen hyytymisvaihe?? Juuri nyt, kun pitäisi vielä käydä läpi ja lisätä tarkennuksia... pitäis vaan saada voimaa jostain että parikymmentä sivua vielä jaksais kattoa.. Graduun on nyt mennyt vuosi, ehkä tämä jatkuva ahdistus vaatii "vasta" nyt verojaan.

        Hmm, itselläni ainakin tähän aikaan vuodesta aina voimat vähissä ja lomaa vain odottelen. Luulen, että tämä sinun kulunut vuotesi vaatii veronsa, kuten itsekin arvelet.

        Vaikea arvioida kauanko loppurutistus vie. Sehän riippuu ihan työtahdistasi, jaksamisestasi, tarkennusten määrästä ym. Mutta jos sinulla on vain 20 sivun korjaaminen edessä, se ei ole iso juttu. Tee ensin jotain, mistä piristyt. Yritä sen jälkeen motivoida itseäsi niillä keinoin, jolla ennenkin olet onnistunut. Sittenhän se on vihdoin takana ja voit palkita itsesi jollain.

        Maali on lähellä, voimia!


    • mies 86

      Gradun teko voi helposti alkaa ahdistamaan jos sen yrittää tehdä liian nopeasti (esim. alle vuodessa niinkuin itselleni kävi). Oma graduni on tosin keskimääräistä laajempi ja on nyt jo paisunut arviolta 120 sivun pituiseksi ja sanoja on jo yli 50000. Gradussa rasittavaa on myös se, että se tuntuu jatkuvasti jarruttavan sivuaineopintojani laskentatoimessa vaikka minun oikeastaan pitäisi niihin panostaa enemmän.

      Englannin kielen graduni on kuluneen vuoden 2013 aikana syönyt hermojani varsinkin syksyllä kun tajusin joutuvani kiihdyttämään tahtia samalla kun jouduin tekemään siihen aika paljon muutoksia. Nyt se on kuitenkin loppusuoralla ja melkein valmis lähetettäväksi eteenpäin arvioitavaksi. Sitten vain odotan tuloksia enkä jaksa välittää liikaa minkä arvosanan saan siitä enää tässä vaiheessa.

      Uskon että myös ihmiset omassa lähiympäristössänikin ovat huomanneet miten gradun tekeminen on muiden hoidettavien asioiden ohella syönyt minua íhmisenä ja saanut minut tuntemaan ahdistusta. Gradussa on tietenkin se että jos ei itse ole sellaista joutunut tekemään niin mistäpä sitä tietää mitä kaikkea se pitää sisällään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe