Suurena hunajan ystävänä katselin tänään prismaa jossa mietittiin mehiläisten katoa.
Nehän ovat kuolleet ja kadonneet jo vuosia, mutta kova tulevaisuuden näky jos sitä ei saada kuriin.
Olen oikeastaan onnellinen siitä että olen tämän ikäinen, niin pahalta tuntuu tulevaisuus, meidän ikäluokka on saanut nauttia elämästä ja luonnosta, mehiläisistä ja perhosista, kukkaniityistä
Mitä jää nuorempien ja lasten käsiin.
Työttömyyden lisäksi, ei mitään.
Toisaalta ehkä tämä hetki saa ihmiset tajuamaan mitä ollaan menettämässä. Ja miettimään ratkaisuja, oikeasti.
Niin ainakin toivon.
Mehiläiset katoavat!
50
846
Vastaukset
historiamme.
Katsoin myös kyseisen ohjelman ja ajattelin että näinkö se alkaa, maaliman loppu..ensin katoaa mehiläiset, ja sitä kautta ruokamme..- Meriläinen
mietiskellyt maailmanloppuakin viime aikoina.
Tosin yhä olen sitä mieltä että se tulee jokaiselle kuitenkin ajallaan.
Minkä ihminen voi itselleen, asiat mietityttää.
No omalta osaltani teen kaiken mitä pystyn maailman eteen, ja nautin luonnosta.
- HTZA
kun Pohjolassa lämpö lisääntyy, siirtyvät etelän hetelmät tänne, ja mukanaan tulevat myrkkyjäkestävät pörriäiset.
- Meriläinen
niitä jotka ovat tappajia, kun ihmisen kimppuun pääsevät.
Siinäkin ihminen syyllinen kun alkaa luonnon pörriäisiä muuttamaan, muka paremmaksi. - mehiläisiä?
Meriläinen kirjoitti:
niitä jotka ovat tappajia, kun ihmisen kimppuun pääsevät.
Siinäkin ihminen syyllinen kun alkaa luonnon pörriäisiä muuttamaan, muka paremmaksi.Vai mistä pörriäisistä ihmiset ovat tekemässä tappajia?!
Kerro äkkiä mistä löydän luotettavaa tietoa tuollaisesta manipuloinnista. - HTZA
mehiläisiä? kirjoitti:
Vai mistä pörriäisistä ihmiset ovat tekemässä tappajia?!
Kerro äkkiä mistä löydän luotettavaa tietoa tuollaisesta manipuloinnista.Killerbees.
KVG
- henri|
henäsirkkojakaan ei ole näkynyt pitkään aikaan, ja peltopyytkin on hävinneet jonnekkin.
Ennenvanhaan oli sellaisia tultikkurasian mittaisia hepokatteja, ja peltopyyt tuli talvella pihaan syömään.
Enää ei näe kuin fasaaneja.- henri|
hepokatti ei ole heinäsirkka, enkämää tahdo erottaa sinisorsaa heinäsorsastakaan.
- Meriläinen
kävin pihan tutkimassa niinkuin joka kevät teen ja touhuttiin siinä kaikessa rauhassa kun fasaani pariskunta käveli vähän matkan päästä.
Upeita lintuja mutta ikävän äänisiä varsinkin siinä makuuhuoneen alapuolella kun haluaisi nukkua.
Nyt töihin hyvää illan jatkoa. - Meriläinen
henri| kirjoitti:
hepokatti ei ole heinäsirkka, enkämää tahdo erottaa sinisorsaa heinäsorsastakaan.
selviä virheittä :D)
- ihmisille
ruokaa riittää, etteivät nälkään kuole, mehiläisistä viis.
- asian ydin
onkin, pölyttäjien häviäminen maapallolta aiheuttaa täydellisen kadon.
Mitä siitä seuraa? - Meriläinen
eivät ole pölyttämässä meidän kasveja, ei myöskään tule kohta ruokaa.
Kiinassa joutuivat ihmiset pölyttämään päärynä puita kun mehiläiset olivat kokonaan kadonneet, kaipasivat kovasti takaisin. Ihmiselle se homma on paljon työläämpää.
Pitäisi arvostaa jokaista oliota maapallolla, kaikki pienimmätkin on tarpeellisia. - ja porkkanoita
Meriläinen kirjoitti:
eivät ole pölyttämässä meidän kasveja, ei myöskään tule kohta ruokaa.
Kiinassa joutuivat ihmiset pölyttämään päärynä puita kun mehiläiset olivat kokonaan kadonneet, kaipasivat kovasti takaisin. Ihmiselle se homma on paljon työläämpää.
Pitäisi arvostaa jokaista oliota maapallolla, kaikki pienimmätkin on tarpeellisia.tarvitse pölyttää.
- ja porkkanat
ja porkkanoita kirjoitti:
tarvitse pölyttää.
ei lisäänny porkkanoista, vaan kaksivuotinen porkkana kukkii toisena vuotenaan ja tuottaa porkkanan siemeniä.
Sitä en tiedä, missä määrin porkkanan kukkien hedelmöitys tarvitsee hyönteispölytystä, mutta eikö se melkien kaikilla kasveilla ole tarpeen, toisilla siitä täysin riippuvainen, toisilla vähemmän. - HTZA
asian ydin kirjoitti:
onkin, pölyttäjien häviäminen maapallolta aiheuttaa täydellisen kadon.
Mitä siitä seuraa?enemmistö, tärkeistä, kasveista on tuulipölytteisiä.
Hunajaa tekevät tarvitsevat kukkivia kasveja.
Ja niitä pölyttävät muutkin lentävät, koppakuoriaiset, pistiäiset jne.
- Siperian unikko
Olikohan se prisma uusinta viime vuodelta. Muistan katsoneeni viime kesänä tv:stä ohjelma samasta aiheesta.
Pihassamme on ollut aina valtavasti kimalaisia. Toissa vuonna kimalaisten määrä oli selvästi pienempi, ja viime vuonna pihassani ei näkynyt enää montaakaan, mutta nyt niitä näyttää olevan selvästi enemmän. Jotain tautiakin on epäilty, muistaakseni sienitaudista on puhuttu. Mehiläiset kärsivät saasteista ja vastustuskyky heikkenee. Epidemiat laantuvat, kun kanta pienenee.- Meriläinen
uusinta.
Olen onnellinen puolestasi kimalaiskannan elpymisestä.
Kaikki luonto kärsii saasteista, ei yksinään ihminen. Ihminen vain on ainoa saastuttaja maapallon eläimistä.
seurannut mehiläisten kannasta, mutta täällä ainakin tuntuu niitä riittävän, näinä parina päivänä ovat pörränneet mahottomasti. Perhosiakin lentelee värikkäästi pitkin pihapiiriä:)
.
.- Meriläinen
tosi ihania, mutta minä ikäväkseni en ole nähnyt niitä paljoakaan tänä kesänä vielä.
- näkynyt
alkukeväästä näin kaksi mehiläistä, yksi ampiaiskunigatar tuli sitten ja yritti tehdä pesää parvekkeelle. Kärpäsiäkään ei ole ollut liiemmälti, ja perhosia en ole nähnyt vielä ainuttakaan.
Koko toukokuu on ollut täällä lämmin ja puolukatkin kukkivat jo.Vieläkin on 20 astetta lämmintä ja aurinko alkaa laskea.
Jokin on vialla kun ei ole edes kärpäsiä.- saa ihmisille
sanoa hyvästi!
Näin se vain on. Ja sitten nämä vain tuumivat, mitäpä se haittaa. Eivätpä ole pörräämässä siinä kun grillailen patiolla.
Kun pölyttäjiä ei ole, kukat kukkivat turhaan. Kasvi mikä ei pölyty, ei myöskään siemennä. Kuvitelkaapa että kaikki hyönteispölytteiset kasvit lakkaavat kasvattamasta siemeniä. Lajit katoavat, ihmiset ja eläimet jäävät ruuatta.
Minä täältä Siperian laidalta olen ollut monta kesää huolissani mehiläiskadosta. Apilapelto mikä ennen heinäkuussa kuhisi mustanaan iloisia mehiläisiä, niin autio ja tyhjä nyt.
Kimalaiset mitä tapaa, jotenkin vaivaisina kömmiskelevät. Viime vuonna laskin yhteensä kimalaisia ja mehiläisiä 7 kappaletta. Ja asun sentään korvessa, maalla.
Kadon syyksi epäillään hyönteismyrkkyä, jota käytetään erityisesti geenimanipuloiduilla viljelmillä, mutta myös suomen maataloudessa ja kauppapuutarhoissa, nimi oli jotain iillä alkavaa, imodatsimine tai jotain sinne päin vaikeaa. - nämä hyönteiset,
saa ihmisille kirjoitti:
sanoa hyvästi!
Näin se vain on. Ja sitten nämä vain tuumivat, mitäpä se haittaa. Eivätpä ole pörräämässä siinä kun grillailen patiolla.
Kun pölyttäjiä ei ole, kukat kukkivat turhaan. Kasvi mikä ei pölyty, ei myöskään siemennä. Kuvitelkaapa että kaikki hyönteispölytteiset kasvit lakkaavat kasvattamasta siemeniä. Lajit katoavat, ihmiset ja eläimet jäävät ruuatta.
Minä täältä Siperian laidalta olen ollut monta kesää huolissani mehiläiskadosta. Apilapelto mikä ennen heinäkuussa kuhisi mustanaan iloisia mehiläisiä, niin autio ja tyhjä nyt.
Kimalaiset mitä tapaa, jotenkin vaivaisina kömmiskelevät. Viime vuonna laskin yhteensä kimalaisia ja mehiläisiä 7 kappaletta. Ja asun sentään korvessa, maalla.
Kadon syyksi epäillään hyönteismyrkkyä, jota käytetään erityisesti geenimanipuloiduilla viljelmillä, mutta myös suomen maataloudessa ja kauppapuutarhoissa, nimi oli jotain iillä alkavaa, imodatsimine tai jotain sinne päin vaikeaa.mehiläiset ja kimalaiset oiken lisääntyvät. Syksyllähän ne ovat aivan tokkurassa, mutta mitä niille talven aikana tapahtuu?
- Meriläinen
paljon kärpäsiä näkynyt. Ikkunan takana kyllä ampiainen ja mehiläinen silloin tällöin käy kurkkimassa.
Luulen että samat yksilöt :) - Meriläinen
saa ihmisille kirjoitti:
sanoa hyvästi!
Kadon syyksi epäillään hyönteismyrkkyä, jota käytetään erityisesti geenimanipuloiduilla viljelmillä, mutta myös suomen maataloudessa ja kauppapuutarhoissa, nimi oli jotain iillä alkavaa, imodatsimine tai jotain sinne päin vaikeaa.se huolettaa, mistä ruokaa ilman pölyttäjiä?
- HTZA
nämä hyönteiset, kirjoitti:
mehiläiset ja kimalaiset oiken lisääntyvät. Syksyllähän ne ovat aivan tokkurassa, mutta mitä niille talven aikana tapahtuu?
ne kuolevat kaikki.
Ja kuningatar on laittanut Spermaa jemmaan jo kesällä.
Joten horros kun päättyy, niin ei kun munimaan.
Ihmistytöt tekevät samoin, alkavat keväällä "munimaan" innoissaan ja katuvat aamulla.
Olisi kiva tietää montako mukia olisi pakkasessa, seuraavana keväänä, jos laittaisivat Sperman talteen?
Spermantalletuslaki tekisi ihmeitä, ei olisi pankilla puutetta.
Vessassa olisi pari pitkoa kertakäyttömukeja, ja olisi tytön helppo sanoa: "mmmä shaa nniilllä, lhaki kiettä, sojjy, kääng vshassa". - ööööhhhöööö
HTZA kirjoitti:
ne kuolevat kaikki.
Ja kuningatar on laittanut Spermaa jemmaan jo kesällä.
Joten horros kun päättyy, niin ei kun munimaan.
Ihmistytöt tekevät samoin, alkavat keväällä "munimaan" innoissaan ja katuvat aamulla.
Olisi kiva tietää montako mukia olisi pakkasessa, seuraavana keväänä, jos laittaisivat Sperman talteen?
Spermantalletuslaki tekisi ihmeitä, ei olisi pankilla puutetta.
Vessassa olisi pari pitkoa kertakäyttömukeja, ja olisi tytön helppo sanoa: "mmmä shaa nniilllä, lhaki kiettä, sojjy, kääng vshassa".Taas sinä vitsin väänsit, hehhhehhhehheee
- ollenkaan.
Ei mehiläist, hunajaiset kuole sukupuuttoon. Sanoi prisma mitä tahansa.
Katsojaluvuista on kyse, ei todellisuudesta.
Voi meitä viiskymppisiä, joita vedetään nenästä.- Siperian laidalta
Hyvin pyyhkii vaan, vaikka mitä tapahtuu. Biologian ja ekologian tiedot siinä, että tunnistaa korkeintaan viskisiepon.
Ei huolta mitään, sanoo nämä besserwisserit. Maailman johtavat tiedemiehet saavat sanoa mitä tahansa, nämä tanelit tietävät aina paremmin. Mistä heille lie se viisaus kertynyt, varmaan Salattujen elämien ahkerasta seuraamisesta. - Meriläinen
noin, mutta en usko. Olen keskustellut mehiläiskasvattajien kanssa meillä suomessa, hätä on aito.
- Hölynpölyä
Empä oo huomannu pörriäisten vähenemistä.. Sais vähetäkkin vähän, haitalle asti pyörivät asunnon edessä ja takana pörräämässä.. Milloin puserolla tai housuilla kävelemässä ja millaisen kasan olen pelastanut niitä sisältä. Oven kun aukaisee, niin varmaan joku ehtii puikata sisälle..
Olen vain niin armelias, etten tapa vaan otan pyhkeen sisään ja vien ulos, josta ne lähtevät oitis lentämään..- Meriläinen
kesään, ja minua ei ole haitanneet. Kukkakärpäsiäkin olen kaivannut, niiden paikallaan lentämistä on hienoa seurata, eivätkä ihmiselle tee mitään pahaa.
mutta kehityksen suunta ei lupaa hyvää:
Vasta kun viimeinen puu on kaadettu
Vasta kun viimeinen joki on myrkytetty
Vasta kun viimeinen kala on pyydetty
Vasta silloin te tajuatte ettei rahaa voi syödä
- Cree-intiaanien ennustus- Meriläinen
ovat viisaita ja ymmärtävät luonnon arvon.
heiltä on monta hyvää neuvoa, valkoisen miehen ja naisen pitäisi kuunnella. - susa51
Meriläinen kirjoitti:
heiltä on monta hyvää neuvoa, valkoisen miehen ja naisen pitäisi kuunnella.Intiaanien oppeja pitäisikin meidän lukea, ymmärtäisimme paremmin luonnosta, kaikesta tärkeästä yleensäkin.
Olen itse huomannut tänä kesänä jo paljon mehiläisiä, ovat pörränneet kedon kukissa ja pihallamme.
Perhosia olen ilokseni päässyt ihailemaan jo myöskin ja eri lajeja.
Siispä, olen optimisti ja päättelen etteivät ne mihinkään ole katoamassa.
Kärpäsiä ei ole paljon ollut lentelemässä maalla vielä, täällä kaupungissahan niitä ei niin paljon pörräilekään.
Heinäsirkkojen aikahan onkin vasta keskikesällä;))
Mihin on muuten sammakot kadonneet, ne iki-ihanat rupisammakot..
Edellisenä kesänä niitä riitti ihan pyörätielle asti istuskelemaan.. Meriläinen kirjoitti:
heiltä on monta hyvää neuvoa, valkoisen miehen ja naisen pitäisi kuunnella.ja muuta alkuperäiskansat osasivat elää luonnon ehdoilla ja luontoa kunnioittaen, kunnes valkoinen mies riisti sen heiltä. Valkoiselle luonto on pelkkää puu- ja viljelyspeltoa, kaatopaikkaa ja raaka-ainelähdettä. Hintana näennäisen elintason kasvusta on äärimmilleen kuormitettu luonto, jonka luontaiset lämmönsäätömekanismit ovat pettämässä. Lopullisen hinnan parin sukupolven mielettömyydestä tulevat maksamaan lapsemme ja lapsenlapsemme.
- -.---.----.
Mökiltä pääsi ennen kävelleb hillapaikoille. Metät kuivattiin, sinne meni hillat. Pellolla ojanpenkoilla oli mesimarjaa poimittavaksi myyntiin asti. Nyt Kaikki on salaojitettu, ei mesimarjaa. Omassa metikössä oli sammakoita ja kaikenlaisia valkovuokkoja. Naapuri veti kanavan viereen, ei ole sammakoita eikä enää moniakaan kasveja. Mehiläisiäkin oli, ei ole enään niittyjä mistä syödä, ei siis mehiläisiäkään. Lintuja oli paljon, laittoivat 40 hehtaaria potulle, ei pottupellolle voi pesiä, se niistä linnuista.
Tokikin tilalle on tullut eroosio. Pekkot pölisevät niin, että pihalla ei tuulisella säällä oikein viitsi olla. Myös pieniä pyörremyrskyjä näkyy useamman kerran kesällä. Hah, joessa oli aikoinaan luontainen kalakanta. Sitten vesiklosetit yleistyivät ja yläjuoksulta kuivattiin suo, ne niistä kaloista. Tokikin nyt on vedenpuhdistamo ja turveyhtiö istuttaa kirjolohta korvaukseski kadonneesta kalastosta. yt on siis tupakintumpeilla kasvatettua kirjolohta harjuksen ja taimenen sijaan.
Naapurit ajavat rekoittain lannoitteita pelloilleen, Minä joudun laittamaan vedenpuhdistusjärjestelmän, koska on kraanavesi ja sitä kuluu alle kymmenen kuutiota vuodessa. Saastuttaahan ei saa.
Maa ei enää ole omavarainen maidon suhteen. sitä tuodaan ruotsista. Toki naapurit sitten vievät siemenperunoita venäjälle, kreikkaan, espanjaan, ties minne. Juon kyllä maitoa, mutta perunoita en juurikaan syö.
Vaan kaikki on tapahtunut muutamissa kymmenissä vuodissa. Jotenkin hirvittää, mitä tapahtuu seuraavan vaikkapa sadan vuoden sisällä. En ole mikään viherpiipertäjä, enkä kummonenkaan erämies. Mutta kun muutoksen näkee kun kattoo ikkunasta ulos.
Minkäpä minä sille voin. Joka asiassa aina syyllistetään yksityistalouksia, olkoon sitten energian kulutus tai saatuminen. Nyt kun metsäyhtiöt lopettivat paperitehtaitaan, maassa on pitkästä aikaa energian kulutus laskenut. Vasta oli telkkarissa, että Jyväskylään saatiin jätevedenpuhdistamo vasta kaheksankymmenluvulla. Siihen asti tavara oli laskettu suoraan järveen.
Mietin aikoinani pikään, että pitäisi ostaa mökkitontti jostain Lievestuoreelta, Kauniit maisemat ja halvat tontit. Mutta haju oli kaamea. Kuulemani mukaan tehdas oli ostellut rannat ja nyt kun piippuihin on ollut pakko laittaa filtterit, se myy niitä tontteja "käypään" hintaan.
Pian parempi pysytellä kaupungissa. Täällä on sähköjunat, kaasubussit, katalysaattoriautot, toimiva jätteenkäsittely jne. Aikoinaan oli parempi asua maalla, siellä oli puhtaampaa, ei ole välttämättä enää. En tiedä, mitä kaikkia kemikaaleja pelloille ajetaan nykyisin. Mutta määrät ovat valtavia. Maasta kun pitää saada satoa. Se ei ehdi itse uusiutua ja sitä pitää mm lannoittaa jatkuvasti. Ennen oli ainakin lehmänlantaa mitä saattoi ajaa pelloille. Nyt ei vaan ole missään lehmiä...
Hmm, alan tulemaan joptenkin pahantuuliseksi. menen tupakille. Pian kai se kielletään tupakointi omalla pihalla.
=DW=- Siperian laidalta
kaikessa tuossa mitä sanoit.
Tuokin eroosio-juttu, kun tehomaataloudessa samalla pellolla viljellään viljaa iätkaiket apulannalla, maaperästä tulee yhtä kuollutta höttöä, joka lentää joka tuulen mukaan.
Hyvän ruokaisan, hedelmällisen mullan erottaa jo ulkonäöstä. Se on muhevaa, täynnä madonreikiä. Luomuviljely kasvattaa maan hedelmällisyyttä, mutta MTK on ministeri Anttilan kaltaisten jurmuniskojen käskypoika, luomuviljelyä ei toden teolla edes yritetä lisätä.
Anttilan, jonka mielestä jonkun Saimaan ranta-asukin oikeus pyytää keväälläkin verkolla kalaa on tärkeämpi kuin kuuttien henki ja ainutlaatuisen Saimaan norppa-kannan säilyminen.
Perustellaan ammattikalastajien tappioilla: mutta he eivät pyydä keväisin verkoilla vaan rysillä, joihin kuutit ei käy!
Anttilan kaltaisille luonto on ainoastaan riistämistä varten ja elukoiden hyvinvointi ei paina mitään.
- Pinju'shina
Hei, hyvää päivää ja mehiläisistä:
http://jannehaarni.wordpress.com/category/mehilaiset/
... !- Meriläinen
mielenkiintoinen linkki.Kiitos.
mielenkiintoinen ohjelma ja tänään tulee uusintana. Pitää katsoa se uudestaan kun eilen meni melkein puolet ohi suun tai silmän.
- HTZA
on katoamassa.
Sille ei voi mitään.
Öljyä, malmeja, metsästysmaita, Hirviä, Karhuja, Susia, tarvitaan.
Esimerkkinä ovat Hirvet tms. niitä on aina valtio säädellyt koska ne ovat määrätyn luokan etuoikeus.
Jos niitä käsiteltäisiin kuten rattijuoppoja, olisi ne ammuttu loppuun jo ajat sitten.
Sen verran ne ovat tappaneet ihmisiä.
Keski-Eurooppalainen omistus ja oikeus on hiipimässä tännekin.
Älkää myykö enää metsää, säästäkää se. Raivatkaa se risuista puhtaaksi, niin on tulevan tappajaturistin helppo ampua, mitä siellä sitten onkin.
Metsästysretken hinnaksi voi laittaa 70000€ majoituksineen ja ruokineen.
Lähitulevaisuudessa se saattaa olla halpakin hinta.
Unohtakaa Mehiläiset ja Perhoset, paitsi jos on joku harvinaisuus, sinne voi järjestää, ulkomaiselle yliopistolle viikon retken, 250000€, omin eväin.- Meriläinen
olemaan kylmä ja välittämättä luonnon pienimmistä.
Mitä sitten jos se tai tämä katoaa, meillähän ei elämää enää kauan ole verrattuna lapsiin jotka tänään syntyvät ja elävät kahdeksankymppisiksi, niin jos elävät ellei tule maailmanloppu tai suuri pula ruoasta mikä myös on maailmanloppu. Ai niin ja koska minulla ei ole lapsia niin eihän sen pitäisi minua koskettaa, mutta kun...
Itse olen pikkutytöstä asti seurannut muurahaisia ja niiden elämää.
Pistiäisiä ja muurahaisleijonia, ihaillut perhosia ja yhdessä asunnossa minulla oli kotiampiainen. Se kiersi joka päivä parvekkeen kukat ja kun ovi oli auki kiersi tarkastamasssa sisällä viherkasvit, niiden ympärillä pörrättyään meni takaisin ulos ovesta, joka päivä oli sama kierros. Ja kun eräänä kylmänä sateisena päivänä oli ovi kiinni niin sinne tuli oven taakse pörisemään, avasin oven ja laskin tekemään kierroksensa.
Että tälläinen suhde minulla on pörisijöihin, ne ovat tärkeitä joka yksilö minulle, tylsää olisi elämäni ollut ilman niitä
- kawe
ystävä. Näin jonkin samankaltaisen jutun aiemmin mehiläisistä, tilanne on ilmeisesti aika laaja ongelma. Olen myös nähnyt *pölyttäjiä lainattavan, se oli jotenkin hauskan näköistä ja loistava idea. Ne mehiläiset tuotiin omissa pikku pömpeleissä sinne marjaviljelmän reunaan hoitivat homman ja molemmat hyötyivät. pölytys - hunaja akselilla
- Meriläinen
hyvä juttu kun niitä pystyy viemään paikasta toiseen.
Samaa mietin siinä eilisesssä ohjelmasssa jossa käsin pölyttivät, miksi eivät vaikka vuokranneet jostain pölyttäjiä kun itse sen vaikeasti tekivät.
Eihän se ole halpaa pitää työvoimaakaan sellaiseen, ja mikä homma. HUH.
luin ensin että "meriläiset katoawat" ;=)
mutt katoawat nekin :=/
torjunta aineet ja niiiden liikakäyttö/wäärinkäyttö :=/
owat pahempia luonnontuhoajia kuin autoilu jota werotetaan raskaammin?
kokomustat tykkäis ihmisistä mehiläisinä :=)
raatawat nälkäpalkalla itsensä hengiltä ruokapalkalla :=)
ja 30 päiwässä tjn
mitä jää nuorelle sukupolwelle?
welkaa saasteita jne :=)
http://www.youtube.com/watch?v=eQhIRzvGNxY- Meriläinen
oikeat ja aidot meriläiset ovat katoavaa perinnettä.
Oli tuo musiikki sen verran raskasta ettei tainnut seteleillä olla sen kanssa mitään tekemistä :)). Kun oikein paljon euroja laittaa se painaa ja tuleehan siitäkin summaa.
- ibiza*
Alkukesästä ihmettelin ja kannoin huolta vadelma ja mansikkasadosta puutarhassani... Missään ei näkynyt kimalaisia saatikka mehiläisiä tai muita "pölyttäjiä"... Vadelman kukinta-aikaan kävi kuitenkin kova kuhina pensaissa... Nyt notkuvat oksat kasvavista marjoista... Liekö hyönteiset olleet kylmää karussa tai muuten lakossa...
Hillasato jäänee tänä vuonna heikoksi... Syynä halla ja kylmien, tuulisten säiden aiheuttama "pölyttäjäkato"... Aina noita kuitenkin omiksi tarpeiksi löytää, ja sehän onkin aina riittänyt!!! :)- Meriläinen
viikonloppuna oli puhetta pienestä mustikkasadosta johtuen pölyttäjien puutteesta.
Mutta silloinhan oli kylmääkin kun mustikka kukki ja kohmeisia mehiläisiä.
Pieniä ja onnettomia raakileita oli siellä ja täällä.
Yleensä mitä mahtavinta mustikka aluetta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311021
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452473- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6916