Vittumaisen ojan kämppä

gg-10

Muistaako joku missä suomi-leffassa on Vittumaisen ojan kämppä?

38

12736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elokuva oli Risto Jarvan ohjaama Jäniksen vuosi perustuen Arto Paasilinnan samannimiseen romaaniin.

    • Bybi

      Risto Jarvan ohjaamassa Jäniksen vuodessa mainostoimittaja Kaarlo Vatanen viettää aikaa Vittumaisenojan kämpällä. Sinne tulee jetsettiseurue helikopterilla ihailemaan "erakon" elämää ja italialaisnainen haluaa viedä poromiehen Roomaan tai ainakin ottaa hänen jäniksensä, mutta luopuu ideasta jäniksen paskottua pöydällä kaikkien keittoihin.

      Arto Paasilinnan kirjoista Jäniksen vuosi on paras ja kestää vieläkin lukemisen.

      • Toinen lukemisen arvoinen Paasilinna on Onnellinen mies, muuta eivät pääse lähellekään.


      • gg-10
        norMix kirjoitti:

        Toinen lukemisen arvoinen Paasilinna on Onnellinen mies, muuta eivät pääse lähellekään.

        Nyt sen muistan, joo Jäniksen vuosi. Ja Onnellinen mies on toinen mestariteos jota on hekoteltu. Muistuu mieleen siltainsinööri Jaatinen ja rovasti Roivas. jee..


      • gg-10 kirjoitti:

        Nyt sen muistan, joo Jäniksen vuosi. Ja Onnellinen mies on toinen mestariteos jota on hekoteltu. Muistuu mieleen siltainsinööri Jaatinen ja rovasti Roivas. jee..

        Otsikon aiheeseen liittyen muistellaan vielä pastori Roivaan kuolemattomia sanoja sanoja piispa Huhtiselle tämän erotettua hänet pastorin virasta:

        - Olet sinä vittumainen mies Huhtinen!

        Vaan kuinka mies, jolla on kaksi vaimoa, voi olla onnellinen? Tätä jäämme pohtimaan...


      • gg-10
        norMix kirjoitti:

        Otsikon aiheeseen liittyen muistellaan vielä pastori Roivaan kuolemattomia sanoja sanoja piispa Huhtiselle tämän erotettua hänet pastorin virasta:

        - Olet sinä vittumainen mies Huhtinen!

        Vaan kuinka mies, jolla on kaksi vaimoa, voi olla onnellinen? Tätä jäämme pohtimaan...

        Huvittavana kohtana elokuvasta saman itsekin muistan. Taisi olla niin, että rovastilla oli vain pari vuotta eläkeikään. Ei antanut periksi Huhtinen. Kuuluisat sanat lausuttuaan rovasti käänsi kylkeään, samassa sairaalahuoneessa kun makasivat.

        Lopussa asettamasi kysymys lienee liian vaikea tavallisen miehen ratkaistavaksi. Mutta eikös se mennyt niin, että vuoroviikoin asunnon kummassakin siivessä, eli siis kummankin vaimon luona. Simppeliä


      • gg-10 kirjoitti:

        Huvittavana kohtana elokuvasta saman itsekin muistan. Taisi olla niin, että rovastilla oli vain pari vuotta eläkeikään. Ei antanut periksi Huhtinen. Kuuluisat sanat lausuttuaan rovasti käänsi kylkeään, samassa sairaalahuoneessa kun makasivat.

        Lopussa asettamasi kysymys lienee liian vaikea tavallisen miehen ratkaistavaksi. Mutta eikös se mennyt niin, että vuoroviikoin asunnon kummassakin siivessä, eli siis kummankin vaimon luona. Simppeliä

        ja ehkä tietyissä kulttuureissa vois ollakin, missä nainen on koulutettu nöyräksi ja palvelemaan miestään. Niinkuin tietty asia kuuluis ollakin! :)

        Vaan suomalainen nainen ei suostu jakaan mitään- ei edes miestä ainakaan Onnellisessa miehessä kuvatulla tavalla. Kissatappelu olis päällä alta aikayksikön ja siinä sivussa sais mieskin osansa. Mutta jos mies on varattu, niin toiseksi naiseksi suomalainen nainen kyllä suostuu vaikka loppuelämäkseen. Ajatushan on, että kohtahan mies edellisen jättää. Joskus jopa saattaa jättääkin.


      • varmaan
        norMix kirjoitti:

        ja ehkä tietyissä kulttuureissa vois ollakin, missä nainen on koulutettu nöyräksi ja palvelemaan miestään. Niinkuin tietty asia kuuluis ollakin! :)

        Vaan suomalainen nainen ei suostu jakaan mitään- ei edes miestä ainakaan Onnellisessa miehessä kuvatulla tavalla. Kissatappelu olis päällä alta aikayksikön ja siinä sivussa sais mieskin osansa. Mutta jos mies on varattu, niin toiseksi naiseksi suomalainen nainen kyllä suostuu vaikka loppuelämäkseen. Ajatushan on, että kohtahan mies edellisen jättää. Joskus jopa saattaa jättääkin.

        sinun ohellasi haaveili olevansa tuo onnellinen mies. Eihän siitä varmaan muutoin olis kirjoittanut. Hyvä kirja oli kuten muutkin alkuajan Paasilinnan kirjat. Uudemmista en enää ole niinkään tykännyt.
        Mites on norMix. Suostuisko mies jakamaan naisen? Sellainen ei tulis varmaan missään nimessä kysymykseenkään. Taitais tulla rumihia.
        Jos nainen on varattu, niin toiseksi mieheksi suomalainen mies kyllä suostuu, ja jos nainen jättää entisen miehensä , niin tätä toistakin miestä lakkaa kiinnostamasta tämä nainen. Tehtävä on loppuun suoritettu, ja taas lähdetään pyydystämään uutta varattua naista.


      • varmaan kirjoitti:

        sinun ohellasi haaveili olevansa tuo onnellinen mies. Eihän siitä varmaan muutoin olis kirjoittanut. Hyvä kirja oli kuten muutkin alkuajan Paasilinnan kirjat. Uudemmista en enää ole niinkään tykännyt.
        Mites on norMix. Suostuisko mies jakamaan naisen? Sellainen ei tulis varmaan missään nimessä kysymykseenkään. Taitais tulla rumihia.
        Jos nainen on varattu, niin toiseksi mieheksi suomalainen mies kyllä suostuu, ja jos nainen jättää entisen miehensä , niin tätä toistakin miestä lakkaa kiinnostamasta tämä nainen. Tehtävä on loppuun suoritettu, ja taas lähdetään pyydystämään uutta varattua naista.

        Ei tuo Paasilinna ainakaan kovin onnelliselta iltalehtien lööpeissä viimeaikoina ole näyttänyt. Ja hänen kirjallisista saavutuksistaan olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä. Ideat alkavat olla nykyään vähissä ja kaava sitä samaa kun aina ennenkin. Muutama välivuosi vois tehdä miehelle hyvää.

        En kuule suostus naista jakamaan enkä edes toiseksi mieheksi alkamaan. Siitä ei synny muuta kuin jatkuvia ristiriitoja ja pahaa mieltä.


      • Arto onkin
        norMix kirjoitti:

        Ei tuo Paasilinna ainakaan kovin onnelliselta iltalehtien lööpeissä viimeaikoina ole näyttänyt. Ja hänen kirjallisista saavutuksistaan olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä. Ideat alkavat olla nykyään vähissä ja kaava sitä samaa kun aina ennenkin. Muutama välivuosi vois tehdä miehelle hyvää.

        En kuule suostus naista jakamaan enkä edes toiseksi mieheksi alkamaan. Siitä ei synny muuta kuin jatkuvia ristiriitoja ja pahaa mieltä.

        niin pettynyt kun se onnellisen miehen rooli ei toteutunutkaan.
        Älähän sano. Minkäs teet jos satut tulisesti rakastumaan varattuun naiseen :)


    • jänöemo

      Muistaako sitä vastoin kukaan, mitä tuo oli ruotsiksi tekstityksessä?
      Muistan sen ikäni, siinä luki "Fittigabäckens stuga"

      • Bybi

        Minulla on se elokuva vanhalla vhs-nauhalla josakin itsenauhoitettujen joukossa. Täytyy kaivaa esiin ja tarkistaa tuo ruotsinkielinen puoli. Fittigabäckens...

        Risto Jarva oli lupaava ohjaaja mutta kuoli auto-onnettomuudessa verraten nuorena. Muistatteko muita hänen teoksiaan? "Mies, joka ei koskaan sanonut ei" ja "Loma" olivat niitä Litja-komedioita. Sitten Jarvalla oli joku vakava yhteiskunnallinen pätkä kaivinkonekuljettajasta mutta nimeä en muista.


      • Bybi kirjoitti:

        Minulla on se elokuva vanhalla vhs-nauhalla josakin itsenauhoitettujen joukossa. Täytyy kaivaa esiin ja tarkistaa tuo ruotsinkielinen puoli. Fittigabäckens...

        Risto Jarva oli lupaava ohjaaja mutta kuoli auto-onnettomuudessa verraten nuorena. Muistatteko muita hänen teoksiaan? "Mies, joka ei koskaan sanonut ei" ja "Loma" olivat niitä Litja-komedioita. Sitten Jarvalla oli joku vakava yhteiskunnallinen pätkä kaivinkonekuljettajasta mutta nimeä en muista.

        oli tämä hakemasi kaivurikuskileffa. Muita Jarvan leffoja oli mm. Työmiehen päiväkirja, Bensaa suonissa sekä yhteistyössä Speden kanssa X-Paroni.

        Sääli, että Jarvan nousujohteinen ura katkesi yllättäen!


    • jahudi...

      Jäniksen vuosi

      Mahtava roolisuoritus Litjan Antilta ja tietysti jänikseltä.

    • Aarre

      Antti Litja oli pääroolissa. Siellä Vittumaisenojan (siis ei Vittumaisen ojan; suomenkielen kurssi, lyhyt oppimäärä) kämpälläkin seikkailivat.

      • gg-10

        Kiitos. Tuota tärkeää tietoa en ollut rekisteröinyt.


    • sivupersooNaNa

      Ja oikeita ;=) Paasilinnaan on kiva lukea,
      ei todella tylsää tekstiä;=)

      • gg-10

        Vatsauksia tuli kivasti. Lisäksi tiedän nyt Vittumaisenojan olevan todellisuutta. Epäilemättä eräänä päivänä suuntaan tutkimusretkeni tähän kohteeseen. Lisäksi muutkin kiehtovat kohteet jäivät houkuttelemaan satunnaista matkaajaa.


    • Tuomari N

      Elokuvasta Jäniksen vuosi.

    • Missä elokuvassa oli "Itikkaharjun saatana" :D

    • N40+

      Miten mä olen aina muistanut että siinä luki "vittumaisen ajan kämppä tai mökki!

      No mutta kuitenkin - Jäniksen Vuosi oli kyseessä ja pääesiintyjä Antti Litja.

      Rok rok

    • namukki

      Sehän oli se mikäsenyt oli missä litja kanteli kesyä jänistä

    • osoittaa taas kerran

      inhimillisen pienuutensa.

      Kyllä koollla on väliä, - silloin kun puhutaan sielusta, ihmisen todellisesta luonteesta,
      kypsyyden määrästä.

      Vanhentuuhan se raakilekin.

      Mutta parhaimmat meistä kypsyvät ensin, saavat kehityksensä kokonaan valmiiksi.

    • aris63

      Elokuva oli Jäiksen vuosi risto jarvan ohjaama. Antti Litja pääosissa.Tehty arto paasilinnan kirjan pohjalta.Vuonna 1977,Jarva kuoli täman elokuvan ensiillasta palatessaan.eli sillai

    • 4+5

      Kestää taas ennen kuin se jää taaemmalle.

    • Alla Trudilutzkaja

      :-)

    • Korpikommunisti

      "Vittumaisenojan kämppä" on Kemijoen Peskihaarassa lähellä UKK:n kansallispuiston kaakkoiskulmaa.

    • Jäniksen vuosi kirjan 1 parhaista teksteissä on tämä. Älä vapise isän maa vaikka poikasi horjuu.

    • Anonyymi

      jäniksen vuosi mutta tietääkö kukaan missä sijaitsee vittumaisen oja?

    • Anonyymi

      Jäniksen vuosi

    • Anonyymi

      Jäniksen vuosi

    • Anonyymi

      Jäniksen vuosi

    • Anonyymi

      Jäniksen vuosi

    • Anonyymi

      Jäniksen vuosi antti litja

    • Anonyymi

      Mut sa teit mun elamasta vittumaisen

    • Anonyymi

      kiertelin kalareissulla lapissa 80-luvun loppupuolella ja yövyin savukosken vintiläkairassa puron varressa olevalla porokämpällä.
      kämpällä oli ruutuvihko johon kulkijat oli raapustelleet kuka mitäkin.
      vihkossa mainittiin myös jäniksen vuosi elokuvaa kuvatun siellä. hain syksyllä videovuokraamosta filmin ja tuttu kämppähän se siellä.
      vieläköhän kämppä on pystyssä?

    • Anonyymi

      Jäniksen vuosi

    • Anonyymi

      Jäniksen vuosi elokuvassa.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe