Mitä mieltä ootte? Äsken tuossa leikittiin minä ja 3-vuotias poikamme ja vauva 3kk katseli puuhia sitteristä käsin. Hömpötettiin siinä jotain ja olin muka lähtevinäni ajamaan häntä takaa, jolloin hän naurussaan ja innostuksissaan ei huomannut mihin suuntaan lähti ja kompastuessaan tavallaan peruutti vauhdikkaasti suoraan sitterissä istuvan vauvan syliin. Siis isoveli peruutti pylly edellä vauvan syliin. Sitteri tietty antaa jonkin verran periksi, mutta kolmivuotias on kuitenkin jo melkein 15-kiloinen ja aikas vauhdikkaasti vauvan päälle istahti. :(
Näin itse tilanteen heti, mihin se kehittyy ja ehdin saamaan pojan käsistä kiinni siten, että sain hänet salamannopeasti kiskaistua takasin seisomaan, mutta tilanne tapahtui niin nopeasti, että en ole ihan varma sainko käsistä kiinni tarpeeksi aikaisin, jotta tömähdys vauvan syliin ei olisi ollut niin kova. Siis että sainko pienennettyä tömähdystä, vai ehtikö hän mennä siihen koko painollaan.
Vauva alkoi tietysti heti itkeä sellaista säikähtänyttä voimakasta itkua, joka sylissä pikku hiljaa laantui. Sitten kun itku vähän rauhoittui, annoin lohduksi vielä tissiä, johon sitten rauhottui kokonaan. Hymyäkin tuli ja sen jälkeen vauva on vaikuttanut ihan "normaalilta". Siis ei arista mahaansa, vaan hymyilee, nauraa jne.
Nyt kuitenkin mielessäni alkoi kauhukuvat muodostua, että mitä jos onkin kuitenkin jotain sisäisiä vammoja, joita ei ulospäin huomaa.. :O
Onko kellään kokemusta samantapaisesta perheessä, jossa on useampia lapsia? Pitäiskö tässä lähteä näyttämään vauvaa ensiapuun, vai miten? Ensin ajattelin, että näitä muksahduksia ja tömähdyksiähän lapsille aina tulee ja vauvat ovat onneksi vielä niin "joustavia", mutta toisaalta en pääse ajatuksesta eroon, että vauvat on myös kovin hauraita ja elimistö on pieni jne. Ajattelin, että soitan tuohon päivystykseen ja kysyn sieltä, mutta kertokaa nyt ensin mielipiteenne olenko turhaan huolissani! :)
3v kaatui/istui vauvan 3kk
6
2787
Vastaukset
- että...
Soitat esim. neuvolaan, joka ei kylläkään enää ole auki. Itse en jäisi tänne nettiin kyselemään näinkin vakavaa asiaa, jossa seuraukset VOI olla vakavat...siis jos jotain kuitenkin on vioittunut.
- vaan soitin heti
Jep.. pakkohan mun oli heti soittaa.. kyllä mä tiesin itekin, että netistä kyseleminen on huono idea.. No joo.. sanoivat ensiavussa, että tarkkailla ja jos vauva vaikuttaa normaalilta, niin tuskinpa mitään on käynyt. Toisaalta sitten pitkän keskustelun jälkeen, kun ääneni sen verran värähti, ilmeisesti ajatteli, että varmistetaan asia ja sanoi, että jos haluan oman mielenrauhani kannalta tulla näyttämään, niin antoi ajan. Ja sinnepä sitten tästä lähdetään. Ei kuulemma lääkärikään voi muuta tehdä kuin päällepäin tutkia, mutta onpahan sitten enemmän tietoa, että tarviiko lähettää lastenpolille ultrattavaksi tms.
- hyvä...
vaan soitin heti kirjoitti:
Jep.. pakkohan mun oli heti soittaa.. kyllä mä tiesin itekin, että netistä kyseleminen on huono idea.. No joo.. sanoivat ensiavussa, että tarkkailla ja jos vauva vaikuttaa normaalilta, niin tuskinpa mitään on käynyt. Toisaalta sitten pitkän keskustelun jälkeen, kun ääneni sen verran värähti, ilmeisesti ajatteli, että varmistetaan asia ja sanoi, että jos haluan oman mielenrauhani kannalta tulla näyttämään, niin antoi ajan. Ja sinnepä sitten tästä lähdetään. Ei kuulemma lääkärikään voi muuta tehdä kuin päällepäin tutkia, mutta onpahan sitten enemmän tietoa, että tarviiko lähettää lastenpolille ultrattavaksi tms.
ettet jäänyt tänne kyselemään, vaan tajusit varmistaa asian oikeasta paikasta. Kumpa kaikki muutkin osaisivat hakea apua oikeasta paikasta. Ja varsinkin kun kyseessä on pieni lapsi. Toivottavasti ei mitään vakavaa ole havaittavissa.
- ap..
Aattelin vielä tulla kirjoittamaan, että siellä eilisellä ensi-apu-käynnillä ei vauvassa ilmennyt mitään hälyyttävää. Lääkäri teki kyllä tosi tarkkaa työtä, pointsit hänelle! (kerrankin tk:n päivystyksessä tunsi saavansa oikeasti apua, eikä jonkun kandin olankohautuksia (anteeksi, mutta välillä tuntuu näinkin olevan...) Tutki, tunnusteli ja kuunteli erittäin tarkkaan joka puolelta, käänteli ja väänteli vauvaa, mutta hänen mielestään kaikki oli kunnossa. Kehoitti toki vielä tarkkailemaan ja kuulostelemaan, jos menee kivuliaaksi/tuskaiseksi, niin sitten takaisin, mutta onni onnettomuudessa, kaikki on hyvin! :) Mielen lohdutukseksi lääkäri jaksoi vielä lopuksi heittää huulta vauvalle, että aloittele ne painiharjoitukset isonveikan kanssa sitten vasta vähän vanhempana! Oli huojentunut mieli sitten ajella kotiin kun tiesi, että onneksi selvittiin säikähdyksellä. Ja tästä eteenpäin vauva saakin seurata toisten leikkejä vähän kauempaa. Ettei istu ihan myrskyn silmässä... :)
- mukava,
kuulla, että kaikki oli hyvin, ja että sinäkin sait mielenrauhan tuon asian suhteen:) Ja se, että tk:n päivystyksessä oli asiansa osaava lääkäri paikalla. Monta kolhua on varmasti teilläkin vielä edessä, mutta onneksi niistä usein selvitään pelkällä äidin sydäntä kylmäävällä säikähdyksellä. Hyvää kesää teille!
- Anonyymi
Istu sinä aikuisena vauvan syliin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1727173
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes682951- 562218
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se671405Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3651346- 561284
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l191219Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171030Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791000Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384998