Onko vanhoillisille vaikeaa?

acimlai nen

Onko vanhoillislestadiolaisista vaikeaa ymmärtää sitä että heidän opetustensa kritisoiminen avoimella keskustelupalstalla ei ole sama asia kuin vanhoillislestadiolaisten tuomitseminen hengellisessä mielessä? Minusta vaikuttaa siltä.
Monet kriitikot puolustavat sitä minkä he kokevat oikeaksi ja kritisoivat sitä minkä he kokevat vääräksi.
Mutta kun keskustelua käydään vanhoillislestadiolaisten kanssa, niin vanhoillislestadiolaiset kokevat kritiikin koskevan heitä itseään, ja niinpä he ryhtyvät myös puolustamaan ITSEÄÄN samalla kun ovat kyseenalaistavia tai hyökkääviä toisia keskustelijoita kohtaan (eikä toisten keskustelijoiden argumentteja kohtaan)
Fokus pitäisi pitää niissä ASIOISSA joista keskustellaan.

4

966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • acimla inen

Tämä tuli väärälle palstalle. Piti viedä vanhoillisuus palstalle. Siirtäisitkö, Admata? poistat tämän kommenttini ;)

• Jumalan Poika

....mutta siteeraampahan vain, että hullut puolustavat harhojaan.... He vaalivat ja suojelevat sitä kuin viimeistä maailman munaa joka on vaarassa rikkoutua.
        Ensimmäinen muutos jonka Jumalan Poika koskaan koki oli näennäinen ero Isästä ja siksi ihmisellä on valtava alitajuinen pelko muutosta kohtaan.

Ja niin, heiltä voi kysyä; olisitko mielummin onnellinen vaiko oikeassa?

• onnellisuuden illuusio

Kun tarpeeksi lyödään niin sitä oppii hyökkämään jo ennen iskua. Minä ainakin olen onnellinen tässä kaikessa opin ja uskon harhassa. Yksi elämä ja mitään en uskomalla menetä mutta uskomatta jättämällä saatankin..kun ei tiedä. Mieluummin siis elän ja olen onnellinen vaikka sitten olisikin illuusioita vain. Elämä alkoi hymyillä kun tein parannuksen muutama vuosi sitten. Sitä ennen paskassa samoilin melko pitkään. Kuinka moni vetää kännit kun kaipaa hauskaa elämäänsä? Minä menen seuroihin, ei tule edes krapulaa.

• ex-lestis

Onhanse vaikeaa,kun omaa oppia kyseenalaistetaan.Kysymys on huonosta itsetunnosta.Vanhoilliset ovat niin aivopestyjä,että kun heidän oppia kritisoidaan niin he kokevat olonsa uhatuksi.Vaikka kritikiissä tuodaan eriävä mielipide liikkeen toiminnasta eikä suinkaan henkilön arvostelusta.Tiedän sen omasta kokemuksesta ollessani tässä liikkeessä ja päästyäni siitä pois pitkällisen prosessin läpikäyneenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      6282
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4744
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      41
      3304
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      62
      3141
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      360
      1760
    6. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      11
      1578
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      72
      1408
    8. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1368
    9. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      241
      1318
    10. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      83
      1229
    Aihe