Kestääkö avioliitto rakentamista?

Totuus...

Mies viettää vuosien illat ja viikonloput rakennuksella. Välillä sairaslomaa, kun loukkaa itseään. Kotona hän on kiukkuinen, väsynyt ja nälkäinen. Ja puhelimessa.

Lapset kasvavat ja isä jää etäiseksi. Vaimokaan ei enää jaksa kuunnella rakentamiseen itsekin kyllästyneen miehen valitusta ja syytöksiä siitä kuka halusi rakentaa itse.

Lopulta vaimo ottaa eron ja lapset. Mies heittää vasaran ikkunan läpi ja itkee lohduttomana kaakelipinojen keskellä. Puolivalmis talo menee myyntiin. Siitä ei paljoa saa, mutta lainaa riittää.

Mies tuntee elämänsä päättyvän, kun vuosien työn tulos menee pilkkahintaan uudelle omistajalle.

Meni vaimo, lapset, perhe-elämä, itsevarmuus, koti, auto ja rahat.

Jäi vain velkaa ja elatusmaksut maksettaviksi.

Kyllä itse rakentamalla säästää... ;)

166

9791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa no no no na

      Voihan siinä noinkin käydä, mutta saattaapi olla että silti suurin osa rakentaa talon valmiiksi, enemmän tai vähemmän tapelleena ja aloittaa siinä normaalin elämän.

      En ainakaan itse pelkäisi aloittaa sen takia, että joillakin on joskus tullut ero.

      ja tämä on myös totuus.

      • ja kyllä kestää

        on tehty sitä mukaa kun on ollut rahaa, ei ole tarvinnut ottaa lainaa. Itseämme varten kun tehdään niin totta kai sitä yhteen hiileen puhalletaan. On korjattu vanhaa ja tehty uutta laajennusta.


      • pink lady

        hirsimökki aikaiseksi,kyllä oli jo siinäkin kädenvääntöö.Nostan kyllä hattua joka pariskunnalle joka sen oman talon on saanut aikaseks,luulisin kyllä avioliitonkin kestävän.


    • gdgdfdgd

      Jos liitto ei kestä rakentamista, niin sen ei ole tarkoituskaan kestää muutoinkaan.

      • Ei muuta

        lisättävää.


      • oioioikku

        peesi, tosin kirvesmiehetkin oli töissä, ettei mies yksin koko taloa tehnyt =) mutta hyvin kesti ja entistä vahvempana suhde jatkuu (ja taas yksi syy arvostaa ja rakastaa miestään enemmän; ison työn teki perheensä hyväksi)

        Ja olihan se rankkaa, mulla kolme lasta ja vanha koti (plus lemmikit) hoidettavana, pienin oli ihan vauva, mies teki töitä ja raskalla kaiken muun ajan, mutta eihän se kestänyt kun vuoden ja paljon oltiin silti yhdessä (esim. raksalla voi koko perhekin puuhata)


      • abcdefg128
        oioioikku kirjoitti:

        peesi, tosin kirvesmiehetkin oli töissä, ettei mies yksin koko taloa tehnyt =) mutta hyvin kesti ja entistä vahvempana suhde jatkuu (ja taas yksi syy arvostaa ja rakastaa miestään enemmän; ison työn teki perheensä hyväksi)

        Ja olihan se rankkaa, mulla kolme lasta ja vanha koti (plus lemmikit) hoidettavana, pienin oli ihan vauva, mies teki töitä ja raskalla kaiken muun ajan, mutta eihän se kestänyt kun vuoden ja paljon oltiin silti yhdessä (esim. raksalla voi koko perhekin puuhata)

        Sehän on yhteinen projekti ja vain halusta ja kärsivällisyydestä kiinni, että kuinka paljon lapset tuossa voivat isin kanssa aikaa viettää...


      • hometalo
        oioioikku kirjoitti:

        peesi, tosin kirvesmiehetkin oli töissä, ettei mies yksin koko taloa tehnyt =) mutta hyvin kesti ja entistä vahvempana suhde jatkuu (ja taas yksi syy arvostaa ja rakastaa miestään enemmän; ison työn teki perheensä hyväksi)

        Ja olihan se rankkaa, mulla kolme lasta ja vanha koti (plus lemmikit) hoidettavana, pienin oli ihan vauva, mies teki töitä ja raskalla kaiken muun ajan, mutta eihän se kestänyt kun vuoden ja paljon oltiin silti yhdessä (esim. raksalla voi koko perhekin puuhata)

        Kestääkö suhde hometalossa asumista? On myös mielenkiintoinen kysymys. Tai näiden yhdistelmää, hometalo ja uuden rakentaminen.

        www.homeasunto.suntuubi.com


      • Booooooring

        näyttävät olevan samanlaisia kuin kaikki muukin näillä "kaikki-mulle-heti" -sukupolven jutut. Eipä siis ihme, etteivät ne kestä rakentamista eivätkä paljon muutakaan.


      • monetkaan
        Ei muuta kirjoitti:

        lisättävää.

        ihmiset eivät edes aloita sitä rakentamista, koska haluavat sen liiton kestävän ja voivan hyvin.

        rakentamisesessa meidän liitto kestäisi muttei kyllä varmasti voisi näin hyvin, kun että ostimme valmiina talon ja teemme puutarhatöitä sitten yhdessä.


      • teilläkin alkaa
        monetkaan kirjoitti:

        ihmiset eivät edes aloita sitä rakentamista, koska haluavat sen liiton kestävän ja voivan hyvin.

        rakentamisesessa meidän liitto kestäisi muttei kyllä varmasti voisi näin hyvin, kun että ostimme valmiina talon ja teemme puutarhatöitä sitten yhdessä.

        liiton koettelu, kun "valmiin talon" kosteusvauriot yms. paljastuvat. Mutta siihen saakka laittaa ihan rauhassa sitä puutarhaa.


      • vauvatar

        "Jos liitto ei kestä rakentamista, niin sen ei ole tarkoituskaan kestää muutoinkaan."

        Entäs ne lapset? Kyllä liitto kestää jos sitä hoitaa eikä tee sitä remonttia/taloa aina.
        Siitä olen samaa mieltä aloittajan kanssa,ettei pidä aloittaa mitään liian isoa projektia. Itse teemme isoa remppaa,mutta vaiheittain ja niin että vapaapäiviä mahtuu väliin. Palkkasimme myös remppamiehen tekemään vauva-aikana töitä,jotta saataisiin keskittyä perheeseen eikä omaisuuden kartuttamiseen.


      • likzuy

        Näin on


    • avioliitto jos

      ei rakentamista kestä.
      Muutenkin toi on melkosta legendaa että rakenna talo niin avioero on varmaa.
      Just kysyin vastaavalta että mikä sen fiilis on aiheesta niin sanoi asian olevan päinvastoin.
      Syynä tähän se että on paljon velkaa niin eroaminen tulisi liian kalliiksi, eli ei lyödäkkään heti pillejä pussiin kun ensimmäinen riita tulee.

      • rakentajan vaimo

        kyllä avioliiton pitää rakentaminen kestää, sehän on yhteen hiileen puhaltamista. Me rakensimme 20 vuotta sitten ison omakotitalon ja avioliittomme vain parani tällaisesta ponnistuksesta. Nyt sitten on vuorossa peruskorjaus ja taas olemme innolla yhdessä tekemässä.


    • aika paljon...

      Pari tuttua erosi talon valmistuttua. Ilmeisesti asia olikin niin päin, ettei suhde kestänyt kotona viihtyvää miestä (tai vaimo jäi vieraissa kiinni)...

      Nyt on Mäntsälässäkin muutama avioerotalo myynnissä. Yhdessä on vasta runko pystyssä. Uskollisimmat kestävät pihatöihin asti. Keskiverto eroaa jossain lattiavalujen jälkeen...

      • saa olla vaan kotona

        ja toinen rakentaa.Mikä näitä naisia vaivaa kun kaikki pitääs vaan miehen teherä ja antaa heille vaikka itte katotaan salattuja kun toinen yrittää tehdä perheen eteen.Naiset ei ota mitään vastuuta vaikka tasaarvoa olaan kyllä vaatimassa vaikka mieshän sitä tasaarvoa tarvitsisi.


      • rempatkaa eka sitä
        saa olla vaan kotona kirjoitti:

        ja toinen rakentaa.Mikä näitä naisia vaivaa kun kaikki pitääs vaan miehen teherä ja antaa heille vaikka itte katotaan salattuja kun toinen yrittää tehdä perheen eteen.Naiset ei ota mitään vastuuta vaikka tasaarvoa olaan kyllä vaatimassa vaikka mieshän sitä tasaarvoa tarvitsisi.

        No oisko kannattanu miettiä ne elämän arvot ennen ko alkaa rakentaa? Kai sä tiesit onko sun vaimos tekijä vai ei? Jos ei, niin kai te olitte miettyny, kuka tekee sen talon teille ja mitä se maksaa? Nimim. nainen remppaa 31, siippa tekee ruokaa :-D yhessä väännetään kun tarvis vaatii.


      • Sivusta seurannut
        saa olla vaan kotona kirjoitti:

        ja toinen rakentaa.Mikä näitä naisia vaivaa kun kaikki pitääs vaan miehen teherä ja antaa heille vaikka itte katotaan salattuja kun toinen yrittää tehdä perheen eteen.Naiset ei ota mitään vastuuta vaikka tasaarvoa olaan kyllä vaatimassa vaikka mieshän sitä tasaarvoa tarvitsisi.

        Älytöntä väittää, ettei naiset ota mitään vastuuta rakentamisesta kun miehet raataa raksalla! Kuka mahtaa olla se, joka pyörittää muun perheen arkea; hoitaa lapset, pesee pyykit, käy kaupassa, laittaa ruokaa, siivoaa, käyttää lapset harrastuksissa jne. Eiköhän se naisen näkökulmasta tarkoita yksinhuoltajaelämää vuoden verran? Paitsi että iltaisin tulee väsynyt, likainen ja kiukkuinen ukko kotiin vaatimaan aviovelvoitteiden hoitamista. Ei kyllä käy kateeks kummankaan rooli rakentamisessa!!!


      • ei lapsia, nainen 32
        saa olla vaan kotona kirjoitti:

        ja toinen rakentaa.Mikä näitä naisia vaivaa kun kaikki pitääs vaan miehen teherä ja antaa heille vaikka itte katotaan salattuja kun toinen yrittää tehdä perheen eteen.Naiset ei ota mitään vastuuta vaikka tasaarvoa olaan kyllä vaatimassa vaikka mieshän sitä tasaarvoa tarvitsisi.

        joko sulla on ämmä ihan perseestä, tai se huolehtii teidän yhteisistä lapsista, jotka unohdit mainita, tai oot provo...


      • Isänä tiiän.
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Älytöntä väittää, ettei naiset ota mitään vastuuta rakentamisesta kun miehet raataa raksalla! Kuka mahtaa olla se, joka pyörittää muun perheen arkea; hoitaa lapset, pesee pyykit, käy kaupassa, laittaa ruokaa, siivoaa, käyttää lapset harrastuksissa jne. Eiköhän se naisen näkökulmasta tarkoita yksinhuoltajaelämää vuoden verran? Paitsi että iltaisin tulee väsynyt, likainen ja kiukkuinen ukko kotiin vaatimaan aviovelvoitteiden hoitamista. Ei kyllä käy kateeks kummankaan rooli rakentamisessa!!!

        Toi väite et naiset ei muka ota vastuuta on taas tyypillistä perusuomalaisen juntti äijän ajattelutapaa mikä ainaki mua itteeni niin V########AA

        Kyllä ne naisetkin ottaa siinä rakennusvaiheessa vastuuta,äijät ei vaa sitä huomaa mitä kaikkea naiset siinä hoitavat. itte annan kyllä kunniaa myös naisille,olen itse elänyt 3 tyttölapsen kans yksinhuoltajana(mies). Kyllä,ja sen sanon kokeneena et ei se todellakaan ole helppoa olla siinä yksin lasten kans ja pyörittää arkea ja hoitaa lapset ja käyä kaupoil ja ymm ymm, mut pirskatti vieköö,mä onnistuin siinä.
        Ja itte ollaa kans rakennettu talo,ka mun vaimoni otti enemmän osaa rakennukseen ku mitä pyydin.Eli kyllä ne naisetkin se vastuunsa kantaa Te ette vaan osaa sitä arvostaa..


      • Yrittäjä38
        Isänä tiiän. kirjoitti:

        Toi väite et naiset ei muka ota vastuuta on taas tyypillistä perusuomalaisen juntti äijän ajattelutapaa mikä ainaki mua itteeni niin V########AA

        Kyllä ne naisetkin ottaa siinä rakennusvaiheessa vastuuta,äijät ei vaa sitä huomaa mitä kaikkea naiset siinä hoitavat. itte annan kyllä kunniaa myös naisille,olen itse elänyt 3 tyttölapsen kans yksinhuoltajana(mies). Kyllä,ja sen sanon kokeneena et ei se todellakaan ole helppoa olla siinä yksin lasten kans ja pyörittää arkea ja hoitaa lapset ja käyä kaupoil ja ymm ymm, mut pirskatti vieköö,mä onnistuin siinä.
        Ja itte ollaa kans rakennettu talo,ka mun vaimoni otti enemmän osaa rakennukseen ku mitä pyydin.Eli kyllä ne naisetkin se vastuunsa kantaa Te ette vaan osaa sitä arvostaa..

        hoiti koko rakennusprojektin! Ite hoidin maatyöt ja sen jälkeen kävin koko työmaalla ehkä 10-15 kertaa. Avioliitto voi hyvin ja talosta tuli ihan huippu! Kannattaa muistaa että kun rakentaa,niin raha ei ole kaikkikaikessa! Kannattaa myös vähän satsata elämän laatuun,eikä yrittää ite väsyneenä tehdä kaikkea...


      • Nainen!
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Älytöntä väittää, ettei naiset ota mitään vastuuta rakentamisesta kun miehet raataa raksalla! Kuka mahtaa olla se, joka pyörittää muun perheen arkea; hoitaa lapset, pesee pyykit, käy kaupassa, laittaa ruokaa, siivoaa, käyttää lapset harrastuksissa jne. Eiköhän se naisen näkökulmasta tarkoita yksinhuoltajaelämää vuoden verran? Paitsi että iltaisin tulee väsynyt, likainen ja kiukkuinen ukko kotiin vaatimaan aviovelvoitteiden hoitamista. Ei kyllä käy kateeks kummankaan rooli rakentamisessa!!!

        Nimität asiaa "yksinhuoltajuudeksi!!!! Kun mies tekee kotia eli perusturvaa perheelle !!

        Eikö hän ole yksin juuri jos kukaan koska sinä huollat vain arkea eli ruokaa ym mutta mies tekee jopa 40-70 vuotta koskevaa perusturva rakennetta teille ja ennekaikkea sinululle itsellesi.

        Siis ottaa vastuun teidän kokoperheen ja avioliittonne kestävyydestä ja turvasta koko elämänänne ajaksi. !!!

        Sinä kannat vain päivän ja ajasta joka on arkea mutta vikiset jo siitä että olet "yksinhouoltaja". Nainen on ihmeellinen kun hänestä tuntuu niin sen hän työntää valituksena miehen syyksi ja kimppuun.

        Miehestä kun "tuntuu" hän kantaa vastuun ja ei vikise.. Tätä hän vaan ei saa yleensä tehdä rauhassa.

        Minusta kun nainen haluaa saada sanomansa perille miehelle hänen tulisi viedä lapset hoitoon ja tulla tekemään rakennukselle joka toinen viikko ja kertoa miehelleen että nyt voi mennä lasten luo tai istumaan päivähoitokeinuun lasten kanssa sillä nyt lattait valaa vaimo ja laittaa kattotuolit kotiimme.


      • olet oikeassa
        saa olla vaan kotona kirjoitti:

        ja toinen rakentaa.Mikä näitä naisia vaivaa kun kaikki pitääs vaan miehen teherä ja antaa heille vaikka itte katotaan salattuja kun toinen yrittää tehdä perheen eteen.Naiset ei ota mitään vastuuta vaikka tasaarvoa olaan kyllä vaatimassa vaikka mieshän sitä tasaarvoa tarvitsisi.

        naisena olen ottanut osaa rakentamiseen, sillä jokaiselle kyllä löytyy raksalta
        sopivaa hommaa, mutta on niitä HIENOHELMOJA, jotka mieluummin hoitaa kynsiään ja meikkaa, kun ukko on kotia rakentamassa.

        Olet aivan oikeassa. Vastuuta ei ole naiset ottamassa, vaan leuhkivat sitten kun koti on viimeisenpäälle valmis.
        Olen huomanut, miten ne ovat siinävaiheessa alistamassa omia miehiään, kun pitäisi olla rauha ja rakkaus ja yhteisymmärrys.

        Nykyajan vaimot nuoret ovat aika vätyksiä.

        Hyvää kesää sinulle ja voimia lisää.
        Pidähän itsekunnioitus korkealla, vaikka toinen olisi mitä


      • ottavat
        saa olla vaan kotona kirjoitti:

        ja toinen rakentaa.Mikä näitä naisia vaivaa kun kaikki pitääs vaan miehen teherä ja antaa heille vaikka itte katotaan salattuja kun toinen yrittää tehdä perheen eteen.Naiset ei ota mitään vastuuta vaikka tasaarvoa olaan kyllä vaatimassa vaikka mieshän sitä tasaarvoa tarvitsisi.

        Meillä ainkin rakentaa molemmat. On ihan ukkojen oma vika kun ottavat laiskoja eukkoja.


      • ghfhgfg
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Älytöntä väittää, ettei naiset ota mitään vastuuta rakentamisesta kun miehet raataa raksalla! Kuka mahtaa olla se, joka pyörittää muun perheen arkea; hoitaa lapset, pesee pyykit, käy kaupassa, laittaa ruokaa, siivoaa, käyttää lapset harrastuksissa jne. Eiköhän se naisen näkökulmasta tarkoita yksinhuoltajaelämää vuoden verran? Paitsi että iltaisin tulee väsynyt, likainen ja kiukkuinen ukko kotiin vaatimaan aviovelvoitteiden hoitamista. Ei kyllä käy kateeks kummankaan rooli rakentamisessa!!!

        Rakentava miehenä voin sanoa, että suhteellisen puoliksi koihommat menee vaikka rakennetaakin. Ruokavalio on vain muuttunut hieman valmiinpiin ratkaisuihin ja päivittäistavaroiden hankinnassa käytetään enmmän miehen logiikkaa. Mitä tämä sitten tarkoittaa. Käytetään juoksevaa ruokalistaa kuten monissa työpaikkaruokaloissa. Tiedät tasan tarkkaan mitä ruokaa ensiviikolla on ja näin laaditaan ostoslista. Jonkun työpäivän jälkeen sitten käy kaupasta hakemassa seuraavan viikon ruat, niin ei sitten tarvitse joka päivä rampata lastenrattaiden kanssa lähi kaupassa.

        Niin ja mitä tulee pyykkäämiseen ja siivontaan... no niissä ei minultakaan montaa minuuttia mene. Ovat meinaan niin yksinkertaisia ja kevyitä asioita verrattuna esim. harkkomuuraukseen ja rakennustyömaan siivoukseen.

        Eli rakentaminen ei tarkoita yksinhuoltajuutta, silloin tällöin vain hieman joustoa.

        ps. Voihan sitä emäntä jättää ukon kotiin hoitamaan muksuja ja mennä vaikka itse siivoamaan rakennustyömaan kerran viikossa. Helpottaisi meinaan pirusti rakentamista, kun sotkun keskellä ei tarvitse rakentaa.


      • kysynpä vaan
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Älytöntä väittää, ettei naiset ota mitään vastuuta rakentamisesta kun miehet raataa raksalla! Kuka mahtaa olla se, joka pyörittää muun perheen arkea; hoitaa lapset, pesee pyykit, käy kaupassa, laittaa ruokaa, siivoaa, käyttää lapset harrastuksissa jne. Eiköhän se naisen näkökulmasta tarkoita yksinhuoltajaelämää vuoden verran? Paitsi että iltaisin tulee väsynyt, likainen ja kiukkuinen ukko kotiin vaatimaan aviovelvoitteiden hoitamista. Ei kyllä käy kateeks kummankaan rooli rakentamisessa!!!

        milloin naiset ovat naisia ja miehet miehiä? Nykypäivän naiset vaatii miehet tiskaamaan, luuttuaa lattiat, tekee ruuat, käy kaupassa ja jos kysyy naisilta hellyyttä, rakkautta lempeyttä joka ennen oli ilman muuta saatavana niin tämän päivän naiset kysyy oletko sitä ansainnut. jotenka ihmettelen milloin miehet tajuaa olla miehiä ja vaatia tasa- arvoa. Milloin nainen vaihtaa renkaat, tekee lumityöt, hoitaa pihan yms. Tuollaisessa perheessä nainen ei enää ole nainen vaan mies ja mies on joutunut naisen osaan. Miksi ihanoidaan tänä päivänä arvoja mitkä romuttaa koko yhteiskunnan. On aivan eriasia, jos nainen ja mies tekee kaikki kotityöt yhdessä niinkuin vanhana hyvänä aikana sukupolvet tekivät. He olivat yhdessä kunnes kuolema heidät erotti. Ei se olisi tänäpäivänäkään mahdottomuus kun vain asenteet ihmisillä muuttuisi toisen huomioon ottavaiseksi. Avioliitot kunniaan ja yhdessä eläminen ja yhdessä tekeminen kunniaan niin koko yhteiskunta voi paremmin.


      • raksaajarouva
        ottavat kirjoitti:

        Meillä ainkin rakentaa molemmat. On ihan ukkojen oma vika kun ottavat laiskoja eukkoja.

        En tajua noita edellisiä viestejä, siis miehiltä, jotka haukkuvat vaimojaan. Kyllä se vakka kantensa valitsee! On oma syy, jos ei ole ottanut itselleen sopivaa puolisoa. Minulla on ihana mies ja me rakennetaan meidän taloa yhdessä. Olen itse enemmän rakennuksella kuin hän käytännön syistä. Tykkään rakentaa ja nautin siitä, kun saan tehdä omin käsin. Minun mieheni ei koskaan alentuisi haukkumaan minua minnekään palstoille. Hän on hyvätapainen ja sivistynyt mies. Hän myös arvostaa sitä, että osaan rakentaa, hankin tarvikkeet rakennukselle ja minä kilpailutan hankinnat. Hän saa keskittyä enemmän uraansa ja minä menen mielelläni päivätyöni jälkeen illalla rakennukselle. Toki hänkin osallistuu oman jaksamisensa puitteissa rakentamiseen, mutta koska hänellä on isompi palkka kuin minulla, on parempi, että hän tekee niitä ylitöitä ja minä sillä aikaa rakennan. Kesälomalla ollaan sitten rakennuksella molemmat koko ajan.


    • Hohhoijjaaah

      Jopas osaat olla itseriittoinen ja kusipäinen vaimoke. Toivottavasti miehesi ottaa sinusta eron jo ennen talon valmistumista ja tuo síihen kauniin heilansa sinun sijasta. Ota vain lapset ja lähde kalppimaan. Tuskin miehesi enää edes ajattelee sinua.

    • Make60

      Kyllä se kestää mutta täytyy muistaa hoitaa sitä avioliittoa ja rakentaa omien voimavarojen mukaan ja olla myös perheen kanssa. Sitä taloa voi rakentaa vaikka viisivuotta niin ei tule tressiä. Eihän kenenkään fysiikka kestä sitä että ollaan päivät töissä ja illaalla raksalle klo22-24.00 saakka ja sitten jää perhe huomioimatta. Pitäisi tehdä vain viikolla kahtena iltava ja viikonloppuisin vain lauantaina niin jää aikaa perheellekkin. Monet hurahtaa siihen rakentamiseen etteivät huomaa kun muijja rupeaa vieraantumaaan. Elämässä pitää olla muutakin kuin se raekntaminen.

      • niko67

        Kenen hermot ja lompakko kestää 5 vuoden rakennusprojektia ?


      • Make60
        niko67 kirjoitti:

        Kenen hermot ja lompakko kestää 5 vuoden rakennusprojektia ?

        Siinä se järki piileekin että tehdään talo asuttavaan kuntoon tiukalla budjetilla ja päästään asumaan ja sen jälkeen rakennetaan ne puutuvat hommat niinkuin pihatyöt ja viimeistelyt kaikessa rauhassa loppuun niin ei tule tressiä rakentamisesta. Siinä hän ne hermot menee kun rakennetaan tai rakennutetaan talo heti valmiiksi ja on 300000 velkaa ja huomataan että rahaa ei jääkään paljon sen elämän nauttimiseen. Se talousnerojen hyvä neuvo että talouden nettotuloista ei asumiseen saa mennä kuin 1/3 niin jää rahaa elämiseekin kun elämä on muutakin kuin asuntolainan maksamista.


      • Itse rakentanut juuri
        niko67 kirjoitti:

        Kenen hermot ja lompakko kestää 5 vuoden rakennusprojektia ?

        hojo hojo..
        Ihan ekaks,kyllä se parisuhde kestää ja se liittokin...ja ihan tokaks,kun suunnittelut on tehty huolella ni ei tuu takapakkia ja kolmanneks ei siinä menny ko 2kk ku jo pääs muuttamaan.Sitä ennen oli kaikki luvat ja kaavat ja muu tilpehööri hoidettu,ja kun tilas elementti sydeemin ni pääs helepolla =) tosin oli ihan kivasti apujoukkojakin et ei tarvinnu yksin tehhä,ja yhressä lasten ja emännän kans tehtiin.
        tietty tuli sitä itte kyl tehtyy pitkää päivää,mut se korvattiin sit seuraavana päivänä puolisolle ja lapsille yhteisenä aikana.

        Rakennus rojekti takana,ja vaimo on tyytyväinen lopputulokseen,kuten miekin ja lapset myös =)

        Parisuhteessa pitää myös muistaa se et otetaan se toinenkin osapuoli huomioon,annetaa hellyyttä ja huomiota,osoitetaa et toinen on tärkee ja et hänestä todella välitetää ja rakastetaa.. toi mitä kirjotin voipi olla joillekkin miehille vaikeeta,mut ei me sen huonompia olla ku naisetkaan..

        se on itsestä kiinni kuinka haluaa hoitaa parisuhdettaan ja ottaa osaa yhteisen perheen hyvinvointiin ja tekee sen eteen työtä.

        ei se parisuhde hoitamatta kasva,sitä vois verrata ihan hyvin kukkaan joka on ruukussa..jos ei muista kastella se kuivuu,näin se menee parisuhteessakin ja avioliitossakin. Jos ei nähdä yhessä vaivaa yhteisen tulevaisuuden eteen ja hoideta parisuhdetta niin sekin kuivuu.

        parisuhteessa ehkä vaikeimmat asiat on KESKUSTELEMINEN ja KUUNTELEMINEN.


        Hoivatkaa ja hoitakaa sillä syntyy tulosta,osoittakaa toisillenne aika ajoin että Hän on tärkeä sinulle. pienet sanat,teot,hailt ja hymy. ei ne vaikeita oo!!

        Nimim: 5 henkisen perheen Isä.


      • Isä myöskin.
        Itse rakentanut juuri kirjoitti:

        hojo hojo..
        Ihan ekaks,kyllä se parisuhde kestää ja se liittokin...ja ihan tokaks,kun suunnittelut on tehty huolella ni ei tuu takapakkia ja kolmanneks ei siinä menny ko 2kk ku jo pääs muuttamaan.Sitä ennen oli kaikki luvat ja kaavat ja muu tilpehööri hoidettu,ja kun tilas elementti sydeemin ni pääs helepolla =) tosin oli ihan kivasti apujoukkojakin et ei tarvinnu yksin tehhä,ja yhressä lasten ja emännän kans tehtiin.
        tietty tuli sitä itte kyl tehtyy pitkää päivää,mut se korvattiin sit seuraavana päivänä puolisolle ja lapsille yhteisenä aikana.

        Rakennus rojekti takana,ja vaimo on tyytyväinen lopputulokseen,kuten miekin ja lapset myös =)

        Parisuhteessa pitää myös muistaa se et otetaan se toinenkin osapuoli huomioon,annetaa hellyyttä ja huomiota,osoitetaa et toinen on tärkee ja et hänestä todella välitetää ja rakastetaa.. toi mitä kirjotin voipi olla joillekkin miehille vaikeeta,mut ei me sen huonompia olla ku naisetkaan..

        se on itsestä kiinni kuinka haluaa hoitaa parisuhdettaan ja ottaa osaa yhteisen perheen hyvinvointiin ja tekee sen eteen työtä.

        ei se parisuhde hoitamatta kasva,sitä vois verrata ihan hyvin kukkaan joka on ruukussa..jos ei muista kastella se kuivuu,näin se menee parisuhteessakin ja avioliitossakin. Jos ei nähdä yhessä vaivaa yhteisen tulevaisuuden eteen ja hoideta parisuhdetta niin sekin kuivuu.

        parisuhteessa ehkä vaikeimmat asiat on KESKUSTELEMINEN ja KUUNTELEMINEN.


        Hoivatkaa ja hoitakaa sillä syntyy tulosta,osoittakaa toisillenne aika ajoin että Hän on tärkeä sinulle. pienet sanat,teot,hailt ja hymy. ei ne vaikeita oo!!

        Nimim: 5 henkisen perheen Isä.

        Hyvä.onhan meitä muitakin jokka aattelee ku sie kirjotit.
        se o tosi et ei se kestä josei sitä hoivaa ja hoira.
        meil o 4 lasta ja ollaa vaimon kans onnellisii ja tyytyväisii elämään juuri nyt.
        on ollu ylä ja alamäkee,mut mitää sellast ei oo tullunna etee mistä ei ois toinen toista tukien etiäppäi mentynnä ja se mitä kerroit keskustelu ja kuunteleminen...

        ne o ne just!!

        ja toise huomioimine ja arvostamine ja se et se osottaa avoimesti et välittää!!


      • vielä naimisissa
        niko67 kirjoitti:

        Kenen hermot ja lompakko kestää 5 vuoden rakennusprojektia ?

        lainaa otettiin ja itse silti tehtiin mitä pystyttiin (siis tehdään edelleenkin)raskasta on ainakin miehellä ollut, itse en ressaa niin paljon yleensäkään asioista.tämähän on väliaikainen projekti, ja koko ajan tulee valmista.pitää vaan osata nauttia jo tehdystä eikä aina valittaa.kaikilla se on samanlaista jotka rakentaa.kituuttamista.mutta elääkin pitää!!kyllä se talo odottaa vaikka välillä käy kylpylässä löhöolemässä.


      • 72
        Make60 kirjoitti:

        Siinä se järki piileekin että tehdään talo asuttavaan kuntoon tiukalla budjetilla ja päästään asumaan ja sen jälkeen rakennetaan ne puutuvat hommat niinkuin pihatyöt ja viimeistelyt kaikessa rauhassa loppuun niin ei tule tressiä rakentamisesta. Siinä hän ne hermot menee kun rakennetaan tai rakennutetaan talo heti valmiiksi ja on 300000 velkaa ja huomataan että rahaa ei jääkään paljon sen elämän nauttimiseen. Se talousnerojen hyvä neuvo että talouden nettotuloista ei asumiseen saa mennä kuin 1/3 niin jää rahaa elämiseekin kun elämä on muutakin kuin asuntolainan maksamista.

        Siinä piilee järki kun asutaan keskeneräisessä talossa vuosikaudet,kaikki on vähän sinnepäin ja niitä kuuluisia jalkalistoja ei saada koskaan paikalleen. Siinä vaimo ja lapset miettivät romukasojen yli hyppiessään että oliko tämä sen kaiken arvoista. Ja tosiasihan on se että siihen keskeneräisyyteen ja epämääräisyyteen tottuu silmä,valitettavasti. Ja kun sissän on päästy muuttamaan niin yleensä se miehenkin rakentamisen into vaan kummasti laantuu,kun ei ole pakko. Vai mistäköhän nämä kaikki suomalaiset keskeneräiset omakotitaloprojektit
        johtuvat ? Ja tuosta budejetoinnista sen verran että kun tavoitteet talossa vastaa omaa tulotasoa ,ei tarvitse hirttää itseään kiinni siihen lainaan loppuiäksi.
        Ja vielä kerran. Kaikki eivät voi säästää ns.omantyön osuudessa jos ei ole taitoa tehdä itse. Siinä sitä sitten nyherretään ja jälki on sen mukaista.


      • jos tolla menolla

        tekee että 2 iltaa ja lauantai.


      • kukka-maria26v.
        Isä myöskin. kirjoitti:

        Hyvä.onhan meitä muitakin jokka aattelee ku sie kirjotit.
        se o tosi et ei se kestä josei sitä hoivaa ja hoira.
        meil o 4 lasta ja ollaa vaimon kans onnellisii ja tyytyväisii elämään juuri nyt.
        on ollu ylä ja alamäkee,mut mitää sellast ei oo tullunna etee mistä ei ois toinen toista tukien etiäppäi mentynnä ja se mitä kerroit keskustelu ja kuunteleminen...

        ne o ne just!!

        ja toise huomioimine ja arvostamine ja se et se osottaa avoimesti et välittää!!

        Tuommoisen miehen minäkin haluan.


    • Make60

      Toineen tapa on että ostaa talin 150000€ avaimet kätteen kaupalla niin ei pakljon rakentaminen väsytä ja nykyjään saa valmistaloja jopa halvemmalla jos ei tyytyy 120 neliöön mutta jso haluaa 300 neliötä niin kyllä rahaa palaa. Jos on 200000euroa laittaa taloon niin kannattaa ostaa tali niin ei hirveästi rasita.

    • tuleva rakentaja

      Totta kai se kestää koska kuka sellaseen liittoon on mennyt ettei pieniä eri mielisyyksiä vois sopia ;)

      Mutta sitten vakavasti, kuka on sanonut ettei vaimo voisi olla mukana rakentamassa? Tai lapset iästä tietysti riippuen! Nykyään noi turvallisuusmääräykset on niin kovat että hommat pitää omalla talotyömaallakin oikeastaan olla kunnossa, joten hyvin sinne voi muutkin tulla ettei miehen tarvii yksin rakentaa.

      Suurin mielipaha rakentajalle varmaan tulee ammattitaidottomuuden seurauksina. Kuten vaikka joku mitätön bitumikermi unohtuu seinän alta tai muovimatot kupruilee ja sitten vaimo tulee valittaan viereen, ihan kun ei tarpeeks tuttais muutenkin purkaa niitä.

      Jos ero tulee rakentamisen takia niin varmaan osa syynä on jumiutunut rooliajattelu, että mies painaa pitkää päivää töissä ja vaimo hoitaa kotiasiat, kuka sitä jaksaa sitten hoitaa läheisyys tarpeitaan ja etäännytään turhaa toisista. Vaimo vaan työmaalle ja pientä flirttiä mukaan höyläämiseen niin eiköhän se siitä lähde ;)

    • Talon omistaja

      Miksi valitat siitä, jos taloanne rakentava miehesi on nälkäinen? Onko se jokin puute hänessä, joka puurtaa sinunkin ihraperseen edestä? Mene itseesi ja häpeä!

      Mistä tiedät ettei miehesi heitä vasaraa sinun onttoon päähäsi ikkunan sijasta ja naura remakasti päälle? Mielestäni olisit sen ansainnut. Miehelläsi on vielä elämä edessään - uuden naisen kanssa. Sinunlainen uusavuton naikkonen jää köyhyysloukkuun ja yksinhuoltajaksi. Syytä siitä itseäsi.

      • pientä rajaa

        neuvoisin sinua nyt kyllä käyttämään asiallisempaa puhetapaa! jos olet suoraselkäinen,tulet esiin omalla nimelläsi etkä piiloudu nimimerkkisi taakse!!Nyt häpeä!!


      • taas aukoo?

        hyvähän sun on täällä haukkua ja arvostella kun ei voi piiloutua nimimerkin taakse. se taas kielii siitä, että oikeassa maailmassa sulla ei ole selkärankaa sanoa kenellekään yhtään mitään. ota itseäs niskasta kiinni, kasva aikuiseksi ja HÄPEÄ!


    • Vaimo itsekin!

      Vaimolle vinkki: mene miehen avuksi, niin alat ymmärtämään miestäsi. Rakentaminen vaatii vaimoilta muutakin kuin nalkuttamista. Kanna kortesi kekoon. Itse olin kaikki vapaa-ajat raksalla kahden pienen lapsen kanssa. Usko tai älä, kukaan ei loukkaantunut vakavasti. Mitä nyt pieniä naarmuja, mutta nehän kuuluu elämään. En tosin muutenkaan ole sormi keskellä kämmentä tyyppiä. Työ kuin työ onnistuu ja jos ei onnistu, niin opetellaan. Nyt asuttu 3 vuotta yhdessä rakennetussa talossa, eikä kumpikaan ole tuonut ero papereita. Tosin kumpikin arvostaa toista eikä vaadi ns. omaa aikaa joka viikonloppu. Tämän päivän trendi tuntuu olevan jatkuva ruikutus, odotetaan vaan et mulle kaikki, heti, just nyt ilman vaivan näköä. Ei muuta kun asennetta muuttamaan. Ja vielä tiedoksi, minä kolmivuorotyössä ja mieheni ns. normaali päivätyössä ilman saikkua.

      • peksi67

        Mistä te päättellitte, että tuossa vaimo oli kirjoittajana - minä pidin tuota sen miehen tekstinä?


      • lukihärö
        peksi67 kirjoitti:

        Mistä te päättellitte, että tuossa vaimo oli kirjoittajana - minä pidin tuota sen miehen tekstinä?

        Aivan. Mieshän tuon on itse kirjoittanut, mutta ei näyttänyt kaikille innokkaille sovinisteille aukeavan tuo aloittajan teksti... :-(


      • Äimistynyt

        Kukaan ei ikinä kehtaisi käyttää tuollaisia ilmaisuja face-to-face -keskustelussa. Kertoo jotain ihmisestä, jos arvostelee toista tuollaisilla alatyylisillä nimityksillä.


    • raksaaja

      Ongelmia oli ennen rakentamista ja ongelmia on rakentamisen jälkeenkin. Erona aikaisempaan on muutama "kadonnut" vuosi elämästä. Kuitenkin perhekin on kasvanut rakentamisen lomassa yms. joten kaipa elämääkin oli siinäkin välissä.

      Ja ystävistä tosi ystävät säilyy yhteyskatkonkin yli. Kaikkia ei voi talkoisiinkaan pakottaa. ;-)

      Luultavasti rakentaminen olisi ollut omatoimisena valtavan paljon helpompaa jos sinä aikana ei olisi ollut naimisissa muiden asioiden kanssa.

      Suhteen korjaamiseksi rakentamista en suosittele. Sama arki odottaa kun raksaus loppuu.

    • levyseppä-hitsaaja

      Kestää tai pitäisi kestää, itsekäs pitää tuossa tilanteessa akan olla jos lähtee. Jos olisi rahaa ylipäätään alkaa rakentamaan, niin menisin kyllä itsekin miehen kanssa rakentamaan, tykkään fyysisestä työstä. Kyllä meillä naisillakin työkalut käsissä pysyy, jos vaan on haluja.

    • 2 taloa ainakin

      Meillä ja ollaan entistä ehompia,jos ei kestä niin eipä kestäisi muutenkaan,hyvää kesää sekä mukavia työpäiviä!

    • sfdasaf

      Aika heikosti menee jos ei talon rakennusta kestä.

    • Niinhän siinä melko usein käy ja silloinkin kun ostaa omakotitalon. Toisella osapuolella ei riitä ymmärrystä miehelle että mies tosiaankin tekee kaikkensa perheen eteen. Näin kävi minullekkin. Talo myynnissä ja velat päällä. kivahan se on olla kun on perseaukinen koditon, perhe menetetty ja exä porskuttaa uuden miehen kanssa lähettelemällä tekstiviestejä vinoillakseen toisen köyhyydestä ja ahdingosta.;) Kuule voin sanoa että tästä suosta vielä noustaan ja varmasti sinä myös jotenka älä heitä toivoasi kun et ole ainoa.=)

      • haahhah

        kehtaa joku edes kysyä tollasta netissä:D. Minäkin olisin pahalla päällä, jos nainen nalkuttaa kokoajan, ja ei tajua tasapuolisuutta. Mies paiskii töitä varmaan ensin muuten, sitten vapaa-aika rakennuksella, mitä sä vaimoke teet kotona???
        eikös se oo niin että sä hoidat kodin ja kokkaat, kun mies tienaa ja rakentaa teille yhteistä uuttaa pesää.. kehtaakkin nalkutta, kato peiliin ja mieti sieltä vastauksia. Pöllö:D.


    • talon rakentaminen

      Jos rakentaa omaa taloan kuin iisakin kirkkoa ei ole ihme että muija ja lapset lähtee. Itse rakensin omakotitalon 7 kuukaudessa, apuna vain talkooporukkaa silloin tällöin ja sähkö-ja putkimiehet. Lisäksi meillä myös vaimo osallistui töihin joskus, lähinnä siivoten tiloja ja lopussa myös avusti maalauksissa ja tapetoinneissa. Ei pidä ryhtyä urakkaan jota ei osaa ja jaksa tehdä loppuun kohtuuajassa. Lopuksi vielä vastaus kysymykseen "kestääkö avioliitto rakentamista", kyllä ainakin meillä ja se vain vahvistui yhteisistä ponnistuksista.

      • kestää ja kestää

        Kaksi taloa itse mukana rakentamassa ja yhden talon rakennuttanut "avaimet käteen" -systeemillä. Hyvin on kestänyt liitto. Jos on kestääkseen niin kyllä se kestää. Siinähän punnitaan sitä henkistäkin puolta, joten ei muuta kuin tonttia hankkimaan ja rakennusluvat vetämään.


      • nuor emäntä

        niin meillä rakennettiin navetta 2000neliö ja kyl se koville otti mut kyls iitä selvii kun aattelee et kylse siitä helpottaa


      • rakennettiin

        taloa 9kk ja saman ajan odotin meidän kuopusta, ei tullut mitään ongelmia, siitä on aikaa 25v ja vieläkin joskus naureskellaan mieheni kanssa, että kummallakin oli oma projekti, autoimme toisiamme kykyjemme mukaan.


      • haluan teille

        toivottaa ja kodillenne Jumalan siunausta, Kiitos taivaan Isälle, että antoi teille voimia ja rakkautta toisillenne.

        Hyvää ja kaunista kesää teidän perheelle, toivottaa eräs vaan


      • Pretty lady
        rakennettiin kirjoitti:

        taloa 9kk ja saman ajan odotin meidän kuopusta, ei tullut mitään ongelmia, siitä on aikaa 25v ja vieläkin joskus naureskellaan mieheni kanssa, että kummallakin oli oma projekti, autoimme toisiamme kykyjemme mukaan.

        Kiva kuulla että kaikki meni hyvin, meillä nyt aivan sama homma, mutta vasta aloitellaan kummatkin projekteja.. tosin en kyllä ole ollut huolissani asioista, eikohän me selvitä... ja samaa mieltä kuin sä , autellaan toinen toisiamme =) ...


    • veljekset

      jukolassa ensin tehtiin talo ja sit hommattiin akka! PERRKELE!!

      • ak72

        Kyllä kesti talon rakentamisen ja pari muutakin kriisiä(ja isoa sellaista) ja ihan yhtä aikaa. Nyt kun kaikki on takana päin, voi kaikkea vaan muistella että miten sitä jaksoi. Kyllä ihmisellä on valtavat voimavarat tiukan paikan tullen,kun vain tahtoa riittää. Miettikää minkälaisista kriiseistä ihmiset tuolla maailmalla selviävät.Siinä tuntuu jonkun talon rakennus aika kevyeltä kamalta.


    • On se rakentaminen rasittavaa kun sita itse ammattitaidottomana tekee ilman hyvaa rahotusta...

      Vanhempani rakensivat heidan talonsa 2 vuotta kun olin 10-12 vuotias ei siina ollut paljoa halua auttaa kaikkea lapsen vapaa aikaa kun sita leikkia vaan halusi. Siina oli sukulaiset ja ystavat mukana lukuisia iltoja ja viikonloppuja avussa ja ihme etta viela ymparilla ovat.

      Molemmat vanhemmat tekivat kahta tyota talon rakentamisen ajan ja vuosia sen jalkeen. Kylla siina oppi olemaan ihan hissukseen kun he kotiin tulivat illalla toiden jalkeen ennenkuin talolle menivat illaksi (ja joskus yoksi), kun heidan pinna oli niin kirealla. Melkein he erosivatkin, mutta onneksi siina vuosien mittaan oppivat elamaan yhdessa.

      Nyt heidan ruumiit ovat niin heikossa kunnossa siita raakista jonka he molemmat laittoivat itsensa lapi vuosien ajan etta ei kylla tule itselleni hinkua alkaa rakentaa taloa ihan hevilla, ellei ole riittavasti rahaa alunalkaen & riittavasti apua.

    • emma

      Me ollaan oltu yhdessä aviomieheni kanssa 26 vuotta.Mieheni tekee työkseen kirvesmiehen hommia ja vielä siinä ohella omaakin rakennellut.Nyt on jo kolmas oma tekemä talo ja viimeinen,sillä muutimme kotiseudulle takaisin.Rakkautta on riittänyt,on tietenkin ollut myös ylä-ja alamäkiä niinkuin varmasti jokaisella josssain elämänvaiheessa.Mutta tuohon kysymykseesi vielä: Joku oli joskus mieheltäni kysynyt,että miksiköhän usea talon rakentaja eroaa usein jo talon rakennus vaiheessa tai heti,kun se on valmis.Mieheni vastasi siihen,että jos avioliitto kestää talon rakentamisen,niin silloin se kestää mitä vaan.Hyvin usein ,varsinkin näillä ensimmäistä omaa taloaan rakentavilla on alussa hurja rakennus into ja tietoa aika vähän.Ei osata kysyä tarjouksia,vaan otetaan kaikki siitä lähimmästä k-raudasta tms..Budjetit alkavat heittää pikkuhiljaa,rakennus into laantuu,rakennus junnaa alkutekijöissään,pinna kiristyy ym.ta.Aviokriisin ainekset koossa!

      • kuuluukin...

        kestääkö suhde taloon otetun velan maksun?


      • lähes eläke-iällä...

        Ollaan oltu naimisissa 33 vuotta. Meillä pieni omakotitalo, rakennettu -78. Molemmilla ikää "viittä vaille" 60.

        Lapset lähteneet jo aikaa sitten maailmalle. Mies tekee (haluu tehdä) kaiken vielä itse (kun on "tee se itse mies) ja pysyy se vasara minunkin kädessä.

        Kohta asuttu puolivuotta sirkkeleiden, sahanpurujen, naulapyssyn panelikasojen ym.. porakoneiden keskellä.

        Kärsivällisyyttä kysyy.

        Mies tuumaa "kaikki kuuluu vain asiaan" Molemmat lisäks käymme koko päivä työssä. Molemmat ollaan välillä hyvinkin "äkkipikaisia" mutta hyvin on selvitty eteenpäin kun "ilma on puhdistunut".

        Ei oo eroa joutanut ajattelemaan mutta ah, kuinka alkaa olla kaunista uudet valkoiset väliovet, wc uusittu, uudet vaaleat panelit seinissä , tapetit, uusia komeroita (peiliovilla), muitakin uusia ideoita toteutettu. Huonekalujakin uusittu.

        Kesän aikana suunnitelmissa täydellinen ikkuna remontti, ulko-ovineen.( Kova koetos edessä)

        Koti kuin "silmänsä pessyt" Ukko ansaitsisi kyllä kymmenen pistettä ja papukaija merkin. Arvostan todella tuota miestä, mihin lähtisin... ja jos lähtisin, häviäisin kyllä..."kaupoissa".

        Tarkotus ois elellä sitten eläkkeellä uudessa saneeratussa kodissa jos Luoja suo elin päiviä... Näin meillä...mukavaa rakentamista kaikille. .


      • ihanaa kuulla
        lähes eläke-iällä... kirjoitti:

        Ollaan oltu naimisissa 33 vuotta. Meillä pieni omakotitalo, rakennettu -78. Molemmilla ikää "viittä vaille" 60.

        Lapset lähteneet jo aikaa sitten maailmalle. Mies tekee (haluu tehdä) kaiken vielä itse (kun on "tee se itse mies) ja pysyy se vasara minunkin kädessä.

        Kohta asuttu puolivuotta sirkkeleiden, sahanpurujen, naulapyssyn panelikasojen ym.. porakoneiden keskellä.

        Kärsivällisyyttä kysyy.

        Mies tuumaa "kaikki kuuluu vain asiaan" Molemmat lisäks käymme koko päivä työssä. Molemmat ollaan välillä hyvinkin "äkkipikaisia" mutta hyvin on selvitty eteenpäin kun "ilma on puhdistunut".

        Ei oo eroa joutanut ajattelemaan mutta ah, kuinka alkaa olla kaunista uudet valkoiset väliovet, wc uusittu, uudet vaaleat panelit seinissä , tapetit, uusia komeroita (peiliovilla), muitakin uusia ideoita toteutettu. Huonekalujakin uusittu.

        Kesän aikana suunnitelmissa täydellinen ikkuna remontti, ulko-ovineen.( Kova koetos edessä)

        Koti kuin "silmänsä pessyt" Ukko ansaitsisi kyllä kymmenen pistettä ja papukaija merkin. Arvostan todella tuota miestä, mihin lähtisin... ja jos lähtisin, häviäisin kyllä..."kaupoissa".

        Tarkotus ois elellä sitten eläkkeellä uudessa saneeratussa kodissa jos Luoja suo elin päiviä... Näin meillä...mukavaa rakentamista kaikille. .

        Taivaan Isä teidän liittoanne vahvistakoon ja lujittakoon teitä toisiinne.
        Niin se on, kun on asiat muuten kohdallaan.

        Kaunista kesää teille , tv yksi vaan


      • raskasta on
        kuuluukin... kirjoitti:

        kestääkö suhde taloon otetun velan maksun?

        kyllä joka kuukausi kuristaa kurkkua kun laskuista pitäisi selvitä, arvonnassa tärkeimmät menee edelle mm.sähkölaitos, autoverot, talolaina ja visa! maksetaan sitten loput kun rahaatulee lisää:) pääasia että homma pysyy hanskassa!


    • valitettavasti

      meillä kesti liitto, mut lujilla oltiin. kyllä rakentaminen on niin kova juttu, että siinä
      avioliitto punnitaan. joo jos ei ole harrastusmieltä ja taitoa, niin näitä valmistaloja kantsuu miettiä..

    • mie---

      jättää mie yksin rakentamaan, vaimo ei ansaitse taloa...

      evvk tuommoiset vaimot

      • niinhän se on

        tiedän, mitä ajattelet. on se niin väärin, niin väärin


    • 2 taloa 2 eroa...

      Rakensin 2 taloa ja erosin 2 kertaa. Eka talon jälkeen voitin noin 20000e erossa itselleni mutta toisessa avioliitossa oli 6 henkeä ja 2:n eron jälkeen minä jouduin maksamaan elatusapuja 5 lapsesta 650e/kk:ssa. En saanut tavata lapsiani, kun he olivat pieniä. Toisen eron jälkeen maksan elatusapuja vieläkin nyt 4 lapsesta n. 500e/kk vielä noin 50000e yhteensä vuoteen 2023 saakka. Huh huh huu! Nyt saan tavata kaikkia 5 lastani, joista 2 pienintä rakastaa minua ja minä heitä. Kaksi vanhinta, erityisesti tyttäreni ei halua tavata. Keskimmäinen miettii vielä... Olen sitä mieltä, että meitä miehiä ei kohdella tasapuolisesti langettamalla taloudellinen rasite, elatusapu maksettavaksi. Ja vaikka en koe tehneeni mitään rikosta, joudun automaattisesti ulosottoon, jos en maksa elatusapuja kelalle. Seuraavissa vaaleissa äänestän taas itseäni päättäjäksi ja teen esityksiä joissa vapautetaan kaikki suomen elatusvelvolliset rangaistuksestaan maksaa tai joutua ulosottoon. Itse olen selvinnyt ottamalla pankkilainaa elatusapujen maksuun. Nyt riittää jo tämä miehille koston mahdollisuus. Suomi on jo siihen valmis että kela voi tukea lapsiperheitä suoraan eikä miehiä tarvitse silloin myöskään syyllistää.

      • yhteiset lapset

        Älä märmätä iso mies. Ota laina, maksa lastesi elatus kertakorvauksena vaimollesi ja anna olla jos et tule toimeen. Et sinä vaimoasi elätä, vaan ihan omia lapsiasi, otat osaa heidän kuluihinsa; ruokaan, asumiseen, harrastuksiin, vaatteisiin, sähköön, ajokorttiin, matkoihin, koulutukseen yms.
        Miksi miesten olisi päästävä elatusvelvollisuudestaan? Pakkoko niitä pentuja on holtittomasti maailmaan vääntää jos ei ole varaa?


    • missäviiraaaa

      En ymmärrä miksi jengi vielä rakentaa alusta loppuun kun valmiin tönön saa loppuen lopuksi halvemmalla.

      • Dark Moon

        En myöskään ymmärrä niitä jotka rakentavat itse alusta loppuun. Minä ja vaimoni teimme hyvän ratkaisun kun ostimme avaimetkäteen talon. Eihän siinä nyt ihan kaikkea saa mitä olisi toivonut olevan. Itsellä oli kriteerinä puulämmitteinen sauna ja takka vaimolla oli iso kodinhoitohuone ja takka. (tokihan niitä oli aluksi enemmän mutta pitää osata karsia joitakin pois)

        Noh takka saatiin! KHH on mutta ei kovinkaan iso ja saunakin löytyy tosin sähkökäyttöinen! Joskus pitää jostain hieman joustaa niin saa hyvän ja helpon ratkaisun!

        Ja jos hintaa katsoo niin ei sitä kyllä pitkästä tavarasta kannata taloa rakentaa nykypäivän materiaali kustannuksilla! Maapohjan laittelin kuntoon isäukon kaivurilla ja vaimoni avustuksella sen jälkeen talotehdas hoiti lopun ja ei mennyt kun 50 arkipäivää!

        Nyt kaksivuotta asuttu ja rakkaus kukkii! Lapsi tulossa syksyllä yhteiseen kotiimme ja uutta taloa suunnittelemassa!


      • pakettiratkaisu oksettaa
        Dark Moon kirjoitti:

        En myöskään ymmärrä niitä jotka rakentavat itse alusta loppuun. Minä ja vaimoni teimme hyvän ratkaisun kun ostimme avaimetkäteen talon. Eihän siinä nyt ihan kaikkea saa mitä olisi toivonut olevan. Itsellä oli kriteerinä puulämmitteinen sauna ja takka vaimolla oli iso kodinhoitohuone ja takka. (tokihan niitä oli aluksi enemmän mutta pitää osata karsia joitakin pois)

        Noh takka saatiin! KHH on mutta ei kovinkaan iso ja saunakin löytyy tosin sähkökäyttöinen! Joskus pitää jostain hieman joustaa niin saa hyvän ja helpon ratkaisun!

        Ja jos hintaa katsoo niin ei sitä kyllä pitkästä tavarasta kannata taloa rakentaa nykypäivän materiaali kustannuksilla! Maapohjan laittelin kuntoon isäukon kaivurilla ja vaimoni avustuksella sen jälkeen talotehdas hoiti lopun ja ei mennyt kun 50 arkipäivää!

        Nyt kaksivuotta asuttu ja rakkaus kukkii! Lapsi tulossa syksyllä yhteiseen kotiimme ja uutta taloa suunnittelemassa!

        Minä halusin sellaisen talon, joka ei ole pakettiratkaisu. Minusta pakettitalot ovat oksettavia ja on surullista, kun kulkee kylän raittia, jossa kaikki talot ovat samanlaisia mauttomia pakettiratkaisuja. Toki joku niistä tykkää ja tehkoon itselleen sellaisen, mutta minä en sallaista halua. Halusin, että minulle piirretään minun suunnitelmien mukaan oma talo ja sellainen siitä myös sitten tuli kuin halusin. Valmiita pakettiratkaisuja ei ollut sellaista olemassakaan kuin minä halusin. Pakettiratkaisut eivät olisi istuneet tontillemme, sillä on väärä järjestys valita ensin mieluinen talo ja sitten alkaa etsiä tonttia. Siitä syystä ensin oli tontti ja sen jälkeen sitten alettiin suunnitella, millainen talo siihen sopii. Ei se ole hankalaa tehdä kokonaan itse taloa, kun on rahaa ostaa laadukkaita materiaalia eikä hanki mitään vinoon sahattuja tikkuisia lautoja. Halusin komeaa kiveä ja yksilöllisyyttä.


      • pakettien suhteen
        pakettiratkaisu oksettaa kirjoitti:

        Minä halusin sellaisen talon, joka ei ole pakettiratkaisu. Minusta pakettitalot ovat oksettavia ja on surullista, kun kulkee kylän raittia, jossa kaikki talot ovat samanlaisia mauttomia pakettiratkaisuja. Toki joku niistä tykkää ja tehkoon itselleen sellaisen, mutta minä en sallaista halua. Halusin, että minulle piirretään minun suunnitelmien mukaan oma talo ja sellainen siitä myös sitten tuli kuin halusin. Valmiita pakettiratkaisuja ei ollut sellaista olemassakaan kuin minä halusin. Pakettiratkaisut eivät olisi istuneet tontillemme, sillä on väärä järjestys valita ensin mieluinen talo ja sitten alkaa etsiä tonttia. Siitä syystä ensin oli tontti ja sen jälkeen sitten alettiin suunnitella, millainen talo siihen sopii. Ei se ole hankalaa tehdä kokonaan itse taloa, kun on rahaa ostaa laadukkaita materiaalia eikä hanki mitään vinoon sahattuja tikkuisia lautoja. Halusin komeaa kiveä ja yksilöllisyyttä.

        kai tiesit että paketteja saa juuri sellaisena kuin haluaa? Kukaan ei pakota ottamaan sitä esitteessä olevaa.


      • se sama vastaaja
        pakettien suhteen kirjoitti:

        kai tiesit että paketteja saa juuri sellaisena kuin haluaa? Kukaan ei pakota ottamaan sitä esitteessä olevaa.

        Kävin monella talopakettivalmistajalla ja sellaista taloa kuin minun tontilleni sopii ja minä haluan, ei ollut heillä myydä ja lisäksi heidän varustelunsa ei kelvanneet minulle. Sitä varten on suunnittelijoita, että jokainen saa mieleisensä ja siksi piirrätimme talomme oman maun mukaan. En ole ollenkaan hakoteillä. Otin asioista selvää ja päädyin tekemään sellaisen kuin haluan enkä ota sellaista kuin on tarjolla.


    • 2 taloa 2 eroa...

      Rakensin 2 taloa ja erosin 2 kertaa. Eka talon jälkeen voitin noin 20000e erossa itselleni mutta elatusapuja 3 lapsesta menee kymmenkertainen määrä enkä saanut edes tavata lapsiani, kun he olivat pieniä. Toisen eron jälkeen maksan elatusapuja vieläkin nyt 4 lapsesta n. 500e/kk noin 50000e yhteensä vuoteen 2023 saakka. Huh huh huu! Nyt saan tavata kaikkia 5 lastani, joista 2 pienintä rakastaa minua ja minä heitä. Kaksi vanhinta, erityisesti tyttäreni ei halua tavata. Keskimmäinen miettii vielä... Olen sitä mieltä, että meitä miehiä ei kohdella tasapuolisesti langettamalla taloudellinen rasite, elatusapu maksettavaksi. Ja vaikka en koe tehneeni mitään rikosta, joudun automaattisesti ulosottoon, jos en maksa elatus apuja kelalle. Seuraavissa vaaleissa äänestän taas itseäni päättäjäksi ja teen esityksiä joissa vapautan kaikki suomen elatusvelvolliset rangaistuksestaan maksaa tai joutua ulosottoon. Itse olen selvinnyt ottamalla pankkilainaa elatusapujen maksuun.

      • haluan sinulle sanoa

        Paljon jaksamisia sinulle ja kaikkea hyvää eläämääsi, vaikka olet joutunut KALTOINKOHDELLUKSI ,kuten niin monet miehet tänäpäivänä.

        Olen nainen, mutta sanon, että naisia puolustetaan ja miehiä sorsitaan.

        VOIMIA SINULLE PALJON JA KAUNISTA KESÄÄ JOKATAPAUKSESSA.


    • kestää

      se. Paska mäihä ollu :(

    • myjuhani

      Rakensin 2 taloa ja erosin 2 kertaa. Eka talon jälkeen voitin noin 20000e erossa itselleni mutta elatusapuja 3 lapsesta menee kymmenkertainen määrä enkä saanut edes tavata lapsiani, kun he olivat pieniä. Toisen eron jälkeen maksan elatusapuja vieläkin nyt 4 lapsesta n. 500e/kk noin 50000e yhteensä vuoteen 2023 saakka. Huh huh huu! Nyt saan tavata kaikkia 5 lastani, joista 2 pienintä rakastaa minua ja minä heitä. Kaksi vanhinta, erityisesti tyttäreni ei halua tavata. Keskimmäinen miettii vielä... Olen sitä mieltä, että meitä miehiä ei kohdella tasapuolisesti langettamalla taloudellinen rasite, elatusapu maksettavaksi. Ja vaikka en koe tehneeni mitään rikosta, joudun automaattisesti ulosottoon, jos en maksa elatus apuja kelalle. Seuraavissa vaaleissa äänestän taas itseäni päättäjäksi ja teen esityksiä joissa vapautan kaikki suomen elatusvelvolliset rangaistuksestaan maksaa tai joutua ulosottoon. Itse olen selvinnyt ottamalla pankkilainaa elatusapujen maksuun.

      • Nutturatäti 1

        500 e/kk neljästä lapsesta on mielestäsi paljon ja vääryyttä sinua kohtaan?? Meinaatko ettei mukuloidesi elämiseen sitten menisi rahaa jos he asuisivat sinun luonasi? Kenen sitten kuuluisi mielestäsi maksaa lastesi ruoat ja vaatteet?

        Oletko ylipäänsä sitä mieltä että sinulla on oikeus siittää maailmaan kakaroita vaimojesi ja veronmaksajien elätettäväksi, ilman että sinun tarvitsee heistä huolehtia edes rahallisesti?

        Vai eikö mieleesi ole juolahtanut, etteivät ne maksamasi rahat mene Kelalle vaan niille kakaroillesi? Siis oletko kusipäinen vai pelkästään tyhmä?


    • kestää

      se. Paska tsäkä ollu :(

    • tytöt keinottelee.

      Jo tarha-iässä. ja se jatkuu kohdusta-hautaan. tytöt ei niinkään sexy.sä yms. pidä.mutta pitää saada niille tytökavereille näytettäväksi mies ja talo-velka. vieläkin etsivät komen AAA.n miehiä. suistuvat, ainakin pelkäävät köyhyyteen, mutta kun keinottelee ns. tyhmän miehen siihen viereen, kenelle jakaa toiveitaan, ja harjoittelee voihkimaan orggua oikealla ajoituksella.. niin velka-nälkä elämä voi alkaa.. myöhemmin huomatakseen,ettei se kivaa ollutkaaan.. onnea matkaan mok..

    • tytöt keinottelee.

      Jo tarha-iässä. ja se jatkuu kohdusta-hautaan. tytöt ei niinkään sexy.sä yms. pidä.mutta pitää saada niille tytökavereille näytettäväksi mies ja talo-velka. vieläkin etsivät komen AAA.n miehiä. asunto-auto-ammatti. nämä tyttö-hupakot suistuvat, ainakin pelkäävät köyhyyteen, mutta kun keinottelee ns. tyhmän miehen siihen viereen, kenelle jakaa toiveitaan, ja harjoittelee voihkimaan orggua oikealla ajoituksella.. niin velka-nälkä elämä voi alkaa.. myöhemmin huomatakseen,ettei se kivaa ollutkaaan.. onnea matkaan mok..

      • myjuhani

        Ja ravit jatkuu... osa 2/3 ... Toisen talon tein hyvän uskoen sen lopullisuuteen, kun olihan sitä rahaakin edellisen myynnistä. No taas tuli ero mutta olin viisaampi. Erosin kun asuntojen hinnat olivat korkeimmillaan 2007 ja Ostin oman remontoitavan omakotitalon. Olihan se kontrasti jättää uusi ja muuttaa n. 50 vuotta vanhempaan. Edelleen olen sitä mieltä että työnteko kannattaa. Vuokraan omakotitaloani ja saan kivasti tuloja, joilla peitän sopivasti nuo elatusavut. Muutin toiseen kaupunkiin ja aloitin uuden elämän lähempänä lapsia, joihin yhteyteni katkaistiin vastoin tahtoani. Olen pyytänyt heitä luokseni käymään...


      • vali!
        myjuhani kirjoitti:

        Ja ravit jatkuu... osa 2/3 ... Toisen talon tein hyvän uskoen sen lopullisuuteen, kun olihan sitä rahaakin edellisen myynnistä. No taas tuli ero mutta olin viisaampi. Erosin kun asuntojen hinnat olivat korkeimmillaan 2007 ja Ostin oman remontoitavan omakotitalon. Olihan se kontrasti jättää uusi ja muuttaa n. 50 vuotta vanhempaan. Edelleen olen sitä mieltä että työnteko kannattaa. Vuokraan omakotitaloani ja saan kivasti tuloja, joilla peitän sopivasti nuo elatusavut. Muutin toiseen kaupunkiin ja aloitin uuden elämän lähempänä lapsia, joihin yhteyteni katkaistiin vastoin tahtoani. Olen pyytänyt heitä luokseni käymään...

        Ensin valitat miten rankkaa on maksaa elatusmaksuja, että ihan lainaan pitää tukeutua. Ja nyt kerrot, että kuittaat elatusmaksut vuokratuloilla. En jaksa uskoa ettei sinussa ole mitään vikaa. Mitä exillesi jäi eron jälkeen? Ei ainakaan taloa, vaan yh:n arki. Eiköhän sinulla paremmin mene, miehet kun perinteisesti arvostavat enemmän sitä omaa aikaa tms.


    • nainen.

      Kannattaa maksaa rakentamisesta ja jättää se osaajille, kunhan tutkii ensin kenelle että jälki olisi hyvää.

      • hirsi

        rakensin viime kesänä talon,käsin vestetty hirsi eestistä,itse tehden,aloitus 4/08,asumaan 07/08,mistä pirusta aikaa tehdä monta vuotta,kun kunnon hirsi talo hetkessä pystyssä,ja eikun asumaan,ei riitoja,eroja,ym koko suvun rääkkiä


      • myjuhani

        Ensimmäisen talon rakentamisesta on pian 20 vuotta ja toisen 7 vuotta. Kokemukseni mukaan, jota minulla ei kummankaan talon rakennuksen yhteydessä ollut, ON TEHTÄVÄ USEIN PÄIVITETTÄVÄ PAPERI: avioehto, testamentti tai muu kirjallinen sopimus kahden henkilön "erilleen joutumisen" varalta kahtena kappaleena ja molempien allekirjoittamana ja 2 henkilön todistamana. Se sisältää esimerkiksi seuraavaa: Minä rakennan niin sinä hoidat kodin ja lapset tai toisin päin (tai jotain ihan muuta... voidaan myös tarkentaa myöhemmin tai muuttaa). Kun sopimuksia tehdään paikallisesti, jokaista perhettä tulisi valtionkin kunnioittaa, eikä määrätä lailla, että jos joudutte eroon toisistanne tulee toisen maksaa 130e x lasten lukumäärä/ joka kuukausi sille, jonka luona lapsi pitää osoitettaan vähän enemmän (Kotipaikkakunta, jossa on kirjoilla ja käy kouluaan). Moni mies miettii tälläkin hetkellä kuinka tiukkaa on elää ulosotossa tai sen pelossa jos elatusapujen maksu häiriintyy työttömyyden lomautusten tai uuden perheen perustamisen takia. Rakkaus toiseen ihmiseen ei pelasta talouttasi, kuin naiselta. Miehet herätkää nyt ihmeessä jo tekemään jotakin, mistä olisi oikeasti hyötyä- ehdotuksia...!!!???


      • raha raha...
        myjuhani kirjoitti:

        Ensimmäisen talon rakentamisesta on pian 20 vuotta ja toisen 7 vuotta. Kokemukseni mukaan, jota minulla ei kummankaan talon rakennuksen yhteydessä ollut, ON TEHTÄVÄ USEIN PÄIVITETTÄVÄ PAPERI: avioehto, testamentti tai muu kirjallinen sopimus kahden henkilön "erilleen joutumisen" varalta kahtena kappaleena ja molempien allekirjoittamana ja 2 henkilön todistamana. Se sisältää esimerkiksi seuraavaa: Minä rakennan niin sinä hoidat kodin ja lapset tai toisin päin (tai jotain ihan muuta... voidaan myös tarkentaa myöhemmin tai muuttaa). Kun sopimuksia tehdään paikallisesti, jokaista perhettä tulisi valtionkin kunnioittaa, eikä määrätä lailla, että jos joudutte eroon toisistanne tulee toisen maksaa 130e x lasten lukumäärä/ joka kuukausi sille, jonka luona lapsi pitää osoitettaan vähän enemmän (Kotipaikkakunta, jossa on kirjoilla ja käy kouluaan). Moni mies miettii tälläkin hetkellä kuinka tiukkaa on elää ulosotossa tai sen pelossa jos elatusapujen maksu häiriintyy työttömyyden lomautusten tai uuden perheen perustamisen takia. Rakkaus toiseen ihmiseen ei pelasta talouttasi, kuin naiselta. Miehet herätkää nyt ihmeessä jo tekemään jotakin, mistä olisi oikeasti hyötyä- ehdotuksia...!!!???

        Luuletko, että tuo 130e/kk on jotenkin paljo lapsesta? Jos lapset jäävät äidille, joutuu hän rahoittamaan isompaa asuntoa, kuin mitä hänellä olisi, jos hän olisi lapseton.

        Mitä tiukkaa sinulla muka on? Sanoit, että rahoitat elatusmaksut omakotitalon vuokratuloilla.

        Kirjoitat niin kuin raha ja materia olisi sinulle maailman tärkein asia. Muista, ettet sitä rahaa taivaaseen saa mukaan, kun päiväsi ovat ohi. Varmaan sinäkin olet unohtanut rakennuksien ajaksi parisuhteesi hoidon. Tai mistä minä tiedän, kun et kerro suhteistasi mitään, puhut vain rahasta. Minä olen miehelleni sanonut etten halua, että rakennamme taloa. Onneksi mieheni on samaa mieltä. Minulle riittää vallan mainiosti kerrostalo- tai rivitaloasunto. Mieheni luultavasti haluaa joskus omakotitaloon, sekin sopii minulle, mutta me ostammekin sitten valmiin. Meillä ei ole minkäänlaista kokemusta talon rakentamisesta, joten säästö ei taitaisi edes olla kovin suuri, kun joutuisimme työmiehet siihen palkkaamaan.


    • 8 vuotta "uudessa" kodis

      Olin raskaana, toista lasta odotin. Asuttiin anopilla reilut 3 kk, kunnes marraskuussa muutettiin vihdoin valmiiseen kotiin. Joulukuussa syntyi kuopus. Eli rakentamisen aikoina vajaassa kahdessa vuodessa hoidin esikoista raskaana, ku ukko rakensi taloa illat ja päivät töissä. Anopin kans hyvät välit edelleen, vaikka heidän nurkissa pyörittiin kesä ja syksy. Nyt 8 vuosi menossa kodissa, nyttemmin naimisissa. Hyvin menee edelleen ja joka kesä rakennellaan jotain pientä kivaa pihalle ja laitellaan kesken eräisiä pikkujuttuja kuntoon. En pelännyt eroa enkä usko, et pelkästään rakentamisesta ero aiheutus. Meki niin vähä nähtiin ja onnellisia edelleen ollaan nyt jo kouluikäisten lasten kans. Mies muutenki tykkää ite kaikenlaista rakentaa ja laitella. Ei se rakkaus uuteen kotiin kaadu.

    • Vaimo ei!

      Rakentaminen on miehen tapa kantaa vastuu perheen turvasta ja kodista. Avioliitto ymmärtää sen ja siksi se kestää.

      Nykyajan naiset ja vaimot ei kestä koska siinä tulisi kantaa vastuu ja jakaa taakka mihen kanssa.
      Naisen luontainen tapa reagoida mieheen ja avioliittoon on aivan toisenlainen sillä hän tarvitsee kaikkea muuta kuin jatkumoa avioliitolle. Hän tarvitsee huomiota, hoivaa, hellimistä, "hyväksyntää",uutta henkilökohtaista materiaalia, aikaa, valtaa, kiukkuilutilaa, omaa aikaa, matkoja, koulutusta, "tasa-arvoa", rahaa, ym ym pientä.

      Koska rakentaminen on todellista ajankäyttöä ja pitkäntahtäimen tavoite aidolle hyvinvoinnille on siihen lähes mahdoton sovittaa sitä alitavaa täydellisyysilluusioita naisen toiveista sekä sitä kyvyttömyyttä tehdä rakennus töitä sekä kantaa vastuu kohtuu kitinöillä.

      Avioliitto on vain sijaiskärsijä , ja kaatuu täten mihen työpanoksen jakamiseen ja kyllä aviovaimot nykyään osaa odottaa sen että talo on valmis ja voi rahastaa sen eroissa kun alkaa etsimään sitä hellyyttä sitten raksna ulkopuolelta.

      Aviovaimot tulisi ensikisi kouluttaa käsitämään rakennusprojektin todellisuus ja tehdä muutama talo miehille "jaettavaksi" ehkä se sitten kestäisi paremmin se liitto?

    • Näin tais käydä minulle.

      Rakennusaika voi olla tosi hyvää,mukavaa ja tietenkin haastavaa.Rahaa on kun vaan pankkiin ilmoittaa valmiusasteesta.Mutta sitten kun lainarahat loppuu ja sisustushommat ovat vaiheessa.Itse jouduin ottaamaan ns.pikalainaa että sain kattolistat,ovien kahvat,ovien lukot yms.Niihin uppoaa yllättävän paljon rahaa.
      Oli hienoa muuttaa uuteen taloon mutta sitten kaikki alkoikin yllättää.No lainan lyhennykset oli tietenkin ok mutta kun tuli tehtyä sähköllä tomiva lämmitys niin huh,huh.Tein kahta työtä että sain velat ja kulut maksettua.Siinähän tuli tietenkin laiminlyötyä niin lapset kuin avopuoliskokin.Voisin kumminkin sanoa että jos laskukone pysyy kädessä ja suhde on vakaalla pohjalla niin antaa palaa!

    • nyt on tilaa

      tuli käytyä töissä 10h joka arki pv.ilman lomia talonrakennus siihen ja kaikki ammattityöt tein itse. ja tätä ei akka kestänyt otti lapset ja lähti. olis pitänyt tehdä vielä vanhassa huushollissa koti töitä, mut ei oikein jaksanu rakennus töiden lomassa. koti äiti kun oli. mut ei mitään, nyt on isukilla ja kun muksut tulee, on tilaa, eikä oo kukaan nalkuttamassa.

    • tikkuaski

      että elämä opettaa - niin toiselle kuin itselleenkin...

      ja jokainen saa käsittää miten haluaa.. :p

    • Muistuipa mieleen

      Eräs mies rakensi taloa, uurasti ja ahkeroi. Lopulta huhki itselleen sydänkohtauksen. Sinne tuupertui rakennustyömaalleen, leski jäi yksin puolivalmiin talon ja velkojen kanssa.

      • Kuningasmuuli

        Kannattaisi hoitaa vakuutusasiat ja testamentit kuntoon.

        Voihan se mies/nainen kuolla aivoinfarktiin 2 päivää muuton jälkeenkin. Ei se siihen rakentamiseen sinänsä liity.


    • eetu-setä

      yritä ymmärtää miestäs.....tekee taloa teille...oon tehny 2 taloa meille et tiiä mitä se on .......miehes antaa kaikkensa teidän kotinne vuoksi...yritä ymmärtää häntä ja vilauta karvapäätä välillä,,nin miehestä tulee enerkiaa hemmetin paljonenmän..............miehes varmaan tekee teille pesän jossa olette onnelsia KOKO VÄKI

    • Haudan kaivaja

      akka viepi tuhkatkin pesästä mennessään.

    • riihitonttuilija

      jos taloa lähetään yleensäkään rakentaan niin se on yhteinen hanke ja unelma ja myös projekti joka kirjoittajalta on unohtunut,eli vaimo mukana samalla mitalla osallistumassa

      • metsänkeiju

        jos mies on se kirvesmies, joka osaa kaiken ja nainen ei käsistään kätevä, niin ei kestä, ikuisesti saa kuulla kuka talon rakensi, mutta se unohtuu, että maksu meni vaimon tililtä, että onneksi on vielä lakia suomessa, johon voi vielä vedota....


      • neljä taloa takana

        sekä rakentaen että remontoiden... Ensimmäinen tehtiin alusta loppuun itse, mukana 3 pientä lasta, töistä raksalle ja yöllä kaaduttiin sänkyyn että aamulla taas jaksoi. Velkaa oli 90-luvun laman alussa enemmän kuin sielu sietää ajatella, tosin nykyisiin lainasummiin, mistä puhutaan, murto-osa. Välillä syötiin puuroa ja venytettiin pennejä, vaatteet tehtiin itse, hiukset leikattiin itse jne. Seuraava ostettiin entisöitäväksi, lapsia oli jo 4. Sitten vielä yksi 50-lukulainen, joka rempattiina ja viimeisin, uusi, alusta loppuun itse tehty. Perhe on rakentamisen aikana kasvanut ja vahvistunut, pikku vastoinkäymisille osataan nauraa ja suhteuttaa asiat oikeisiin mittakaavoihin, ei kaadu meidän perheen maailma pikkumurheisiin. Liitto on vahvistunut, vaikka on välillä myrkynnytkin oikein täyslaidallisilla ;) Kun molemmat ja myös lapset osallistuvat ja yhdessä tehdään omaa kotia, ja muistetaan, että joskus tulee se hetki, että tästä ehditään nauttia, niin kyllä pärjää. 30 vuotta on yhdessä rämmitty, pettäminen ei ole tullut mieleenkään, ja vielä on haaveissa, josko ennen eläkeikää se yksi ja viimeinen tehtäisiin.


    • Toisin kävi

      Tällä tuntemallani omakotitalon rakentajalla oli onneksi nainen joka ymmärsi ja helpotti rahentamisen kovia aikoja. Ei tarvinnut valittaa vaimolle vaan iloita onnistuneesta projektista ymmärtäväisen naisen kanssa. Kun tapasi keskustellakseen vuorilaudoituksesta tai räystäskouruista samalla sai maistuvaiset kesämansikat suukon ja hymyn kera. Nyt talo on ollut valmis neljä vuotta, on koti, vaimo ja yhteiset lapset. Onni kukoistaa ja elämä hymyilee. Taloprojektin jälkeen miehellä on ollut keskutejuja istutuksista ja nurmikoista. On syöty toinenkin litra mansikoita ja juotu muutama shampanja. Ei elämä kaadu talonrakentamiseen, eikä siihen että ajatuksissa rakennustelineillä on toinen nainen. Ei muuttaakseen sinne taloon kanssasi vaan antaakseen sinulle voimia ja uskoa.....

    • japaninseppo

      Ammatit on muuten keksitty sitä varten ettei tarvi kaikkea tehdä itse vaan voi erikoistua johonkin asiaan. Kannattaako mitään tietämättömän todella tehdä niinkin vaikeaa ja monimutkaista asiaa kuin talon rakentaminen?

    • Pitkäpinna

      Kyllä se kestää jos asiat tehdään niin kuin pitää tehdä. Vaimo myös mukaan rakennukselle ja vasara käteen. Jos toinen tekee virheen niin siitä ei saa alkaa nalkuttamaan. Kumpikin tekee varmaankin parhaan kykynsä mukaan ja jos toinen on parempi toisessa työssä niin siitä ne rajat muodostuu. Kumpikin tekee oman spesiaalinsa.

      Me saatiin juuri valmiiksi pitkä peruskorjauspriojekti ja nyt onnellisina katsotaan työmme tulosta. Hyvin pian huomattiin kummankin omat alat ja sovinnolla annettiin paremman tehdä se. Minäkin miehenä annoin vaimon tehdä miehen työtä koska hän oli siinä parempi. Miksi minun oli pitänyt tehdä sutta ja sekundaa kun toinen osasi sen homman paremmin. Muistakaa myös kehua toisen saavutuksia. Se nyt tulee kyllä luonnostaankin kun näkee priimaa työnjälkeä harrastelijalta.

      Vasarat käteen ja raja-aitoja kumoon.

      • kele käteen

        Voi elämän elämä *haukottelee*
        Kyllä on nyky akat voihin upotettu :D
        Ja tuossa aikaisemmassa mainittu reilu 600€/k elarin maksaminen
        *HUH* tähä talouteen tulee tasan 1 lapsilisän verran elaria
        ja sillähän ei liki 17-wee teini elele hevon*vttua tänä pvänä.
        isällä kuitenkin riittää fyget joka pväiseen kaljan lipittämiseen :o/
        sit täällä inistään jostain f*kin talonrakennuskriisistä :D
        pitäis sit hiilaa persaus helpommille vesille jos ei kuuppa
        kestä! Aivot käteen-kesää vain teille!


      • Talontilhi
        kele käteen kirjoitti:

        Voi elämän elämä *haukottelee*
        Kyllä on nyky akat voihin upotettu :D
        Ja tuossa aikaisemmassa mainittu reilu 600€/k elarin maksaminen
        *HUH* tähä talouteen tulee tasan 1 lapsilisän verran elaria
        ja sillähän ei liki 17-wee teini elele hevon*vttua tänä pvänä.
        isällä kuitenkin riittää fyget joka pväiseen kaljan lipittämiseen :o/
        sit täällä inistään jostain f*kin talonrakennuskriisistä :D
        pitäis sit hiilaa persaus helpommille vesille jos ei kuuppa
        kestä! Aivot käteen-kesää vain teille!

        Kun alkaa rakentaa taloa homma on melkein sama kuin olisi yrittäjä sanotaanko vaikka taksi-alalla itse ajoin vieraan taksia 7-vuotta ennen kuin Lääninhallitus oli suostuvainen antamaan oman luvan no sinä aikana kerkesi mennä terveys ja vaimo ottaa avio eronkin koska joutui työni vuoksi hoitamaan lapsia kotona vapaat meni nukkuessa jos sattui joskus olemaan kaksi päivää sellaista kuukauteen. nykyään on oma taksi ja ex vaimo älyää ettei alalla ole helppoa olla edes yrittäjänä ollaan nykyisellään hyvät kaverit. Kyllä siinä luulisi akan nyt kestävän jos mies on puolisen vuotta omalla rakennuksella työssä ja tekee lapsille ja vaimolle oman talon jossa tilaa asua akkaa työmaalle tuskin tarvitaan muuta kun sinne asuntovaunu parakkiin kahvia keittämään koska tuskin edes tietää koko työmaasta esim. mikä on betonimylly.No naisia vähättelemättä ja arvostelematta sen paremmin sattaa joku nainen jopa voimissaan voittaa miehenkin,ja olla vaikka apuna luomassa hiekkaa myllyyn ja kärrätä betonia valutyömaalle. Uskoisin kuitenkin jotta useat nyky naiset ovat siksi hentoisia varreltaan,ettei heistä oikein ole rakennukselle.
        Tänä päivänä useasti miespuoleisetkin ovat sellaisia ytimen nävertäjiä joille vaan tietokone on tuttu juttu jopa ruuvimeisseli on outo kapine sellainen ytimen nävertäjä kun alkaa taloa rakentamaan niin siinä lähtee varmasti sellanen vaimo lätkimään mikä ei ole koskaan aikaisemmin kuullutkaan betomassasta saatikka Tontin raivaamisesta. Olisi hauskaa nähdä samalla se avioi mies siellä myllyn äärellä joka on aiemmin istunut vaan koulussa ja tietokoneella puku päällä.
        Kenties ehken voinut käydä paikallisella Luxus kuntosalilla huippuverkkareissaan golf seuran kavereideb kanssa kuntopyöräillemässä joka viikko sen jälkeen tietenkin sivistyneesti kaljalle ja kotiin sen herrasperheestä bongatun vaimon viereen jonka kanssa on vietetty ne appi-ukon maksamat häät lyhyen kaavan mukaan paikallisessa kirkossa.


      • Öz
        Talontilhi kirjoitti:

        Kun alkaa rakentaa taloa homma on melkein sama kuin olisi yrittäjä sanotaanko vaikka taksi-alalla itse ajoin vieraan taksia 7-vuotta ennen kuin Lääninhallitus oli suostuvainen antamaan oman luvan no sinä aikana kerkesi mennä terveys ja vaimo ottaa avio eronkin koska joutui työni vuoksi hoitamaan lapsia kotona vapaat meni nukkuessa jos sattui joskus olemaan kaksi päivää sellaista kuukauteen. nykyään on oma taksi ja ex vaimo älyää ettei alalla ole helppoa olla edes yrittäjänä ollaan nykyisellään hyvät kaverit. Kyllä siinä luulisi akan nyt kestävän jos mies on puolisen vuotta omalla rakennuksella työssä ja tekee lapsille ja vaimolle oman talon jossa tilaa asua akkaa työmaalle tuskin tarvitaan muuta kun sinne asuntovaunu parakkiin kahvia keittämään koska tuskin edes tietää koko työmaasta esim. mikä on betonimylly.No naisia vähättelemättä ja arvostelematta sen paremmin sattaa joku nainen jopa voimissaan voittaa miehenkin,ja olla vaikka apuna luomassa hiekkaa myllyyn ja kärrätä betonia valutyömaalle. Uskoisin kuitenkin jotta useat nyky naiset ovat siksi hentoisia varreltaan,ettei heistä oikein ole rakennukselle.
        Tänä päivänä useasti miespuoleisetkin ovat sellaisia ytimen nävertäjiä joille vaan tietokone on tuttu juttu jopa ruuvimeisseli on outo kapine sellainen ytimen nävertäjä kun alkaa taloa rakentamaan niin siinä lähtee varmasti sellanen vaimo lätkimään mikä ei ole koskaan aikaisemmin kuullutkaan betomassasta saatikka Tontin raivaamisesta. Olisi hauskaa nähdä samalla se avioi mies siellä myllyn äärellä joka on aiemmin istunut vaan koulussa ja tietokoneella puku päällä.
        Kenties ehken voinut käydä paikallisella Luxus kuntosalilla huippuverkkareissaan golf seuran kavereideb kanssa kuntopyöräillemässä joka viikko sen jälkeen tietenkin sivistyneesti kaljalle ja kotiin sen herrasperheestä bongatun vaimon viereen jonka kanssa on vietetty ne appi-ukon maksamat häät lyhyen kaavan mukaan paikallisessa kirkossa.

        Älkää tuhlatko yhteistä elämää....


    • ratkaisu...

      Sitä voi kullan kanssa vaikka istua piknikillä sillä välin ja katsella kodin pystytystä. Ei siihen monta tuntia mene.

      • vai rakentaja!

        Ei ku nyt puhutaan vaan oikeista taloista.jätetään nuo saatanan ale parakit rauhaan.


    • on

      talo avioeroa vaille valmis.

    • ja kestää

      meillä on jo toki tehty sitä kolmatta vuotta ja keskusteltu asiat halki ja puhki kun on ruvennu vituttaan. nyt ollaan loppusuoralla ja tähän projektiin mahtui yksi vauvakin vielä lisää. sovittu on ettei enää näin suurta projektia tehdä mutta kovan työn on mies jaksanut yksin tehdä.kiitos siitä.

    • Raksa-aatu

      Olisikohan kannattanu miettiä rakentamiseen ammattilaista ,jos ei yhtä taloa saa aikaseksi ilman perheen onnen rikkomista.Kannattas ottaa vaikkapa yksi ammattilainen työmaalle jos ei itellä riitä tietotaito..sen palkkakulujahan kai voi vähentää verotuksessa .Yksikään rakennus ei ole perheonnen veroinen,joten kannattas varmaan ostaa valmis talo tai ottaa tosiaan ammattilaisia raksalle jos ei omat rahkeet riitä .Ite oon vuosien saatossa rakentanu jo 4 taloa perheonnen kärsimättä ja taas meinaan alkaa suunitteleen uutta ilman että perheonni kärsii... ;-D)

    • turha edes kuvitella

      Ei kestä ennemmin tai myöhemmin liitto hajoaa taloudellisiin, henkilösuhdekemia ongelmiin,lastenhoito riitoihin ym.Näin se menee!

      • talon rakentajan muija

        Me olemme rakentaneet jo 3 taloa yhdessä, 3 lasta on myös. Olemme koko perhe olleet yhdessä rakennustyömailla ja se on vain kasvattanut meitä lisää yhteen. Hyvä liitto ei rakennustyömaahan kaadu. Jos kaatuu, kaatuisi ilman talon rakentamistakin.


    • Rakentaja vaimo

      Jos liitto talon rakentamista ei kestä, joutaa loppumaan koko juttu :)) Projekti vie aikaa..ja hermoja mutta senhän tietää kun siihen leikkiin ryhtyy. Luulen ,tuo kuvaus ei ihan pidä paikkaansa...hiukan ontuva keskustelun avaus...ei realistista.

    • Raksaleski

      Kylläpä se taitaa olla asenteesta kiinni. Ja siitä tahdosta olla yhdessä myös vaikeina hetkinä.
      Meillä on päätetty selvitä ja yksi mikä varmasti auttaa asiaa on se, että meillä on selvä työnjako. Mies VAIN rakentaa ja minä hoidan lapset, kodin ja kaiken muun. Kun hän väsyneenä tulee raksalta kotiin, niin häntä ei odota kotona uusi savotta. Ja olen myös päättänyt olla naputtamatta oikeastaan mistään.
      Ja minä en käy raksalla, kun vasta sitten kun alkaa minun "työt" eli sisustusmateriaalien valinta. Ja tosi harvoin, kun mieheni pyytää, käyn keittelemässä kahvia ja viemässä tuoretta pullaa. Sekin osittain pitää välimme hyvänä, kun en joka päivä aja sinne naputtamaan.
      Ja mitä noihin lasten ja isän väleihin tulee niin ei meillä ainakaan ole ollut mitään merkkiä etääntymisestä. Pitäähän iskä kuitenkin niitä vapaapäiviäkin ja lomilla käydään ihan niin kuin ennenkin. Perhe on kuitenkin etusijalla. Mitäs sillä uudella hienolla talolla tekee, jos sinne ei muuta onnellinen hyvinvoiva perhe.
      Voishan sitä tietty helpomallakin päästä, mutta miehelleni oli alusta asti selvää rakentaa talo itse kustannus ja ego syistä. Kyllähän siinä tärkeimpänä taitaa olla tää äijä asenne "ei se ole mies eikä mikään, mikä ei perheelleen taloa rakenna". Ja onhan siinä jotain tosi viehättävää, että mieheni on valmis tekemään valtavan työn, jotta me tytöt saadaan asua fiinisti.

      Ihanaa raksa kesää kaikille!!!

      • trrbll

        aloimme seurustella juuri kun mieheni rakennusprojekti oli alkamassa, että alusta asti olen ollut mukana vaikkei rakentaminen olekaan minun juttuni, mutta kaikesta huolimatta mukana olen matkannut, ja voitte vain kuvitella sitä ymmärtämisen määrää! kuinka paljon on joutunut ymmärtämään, ymmärtämään etc. etc. kun mies on väsynyt, kun ei ole yhteistä aikaa, kun toinen on kipeä ja kireä.... mutta täällä sitä yhdessä silti elämää eletään ja suunnitellaan ja kyllä, niin totta on kaikkien sanoma; jos suhteenne kestää tämän, kestää se aika paljon!! tätä on nyt jatkunut reilut 2 vuotta ja jatkuu edelleen varmasti vuoden ainakin... vaikka välillä turhauttaa, niin tiedän että kaikki normalisoituu ja aikamme "seurustella" koittaa vielä :)

        tsemppiä kaikille ja muistakaa ymmärtää toisianne ja puhukaa ja sopikaa että edes YHDEN illan viikossa vietätte yhdessä jolloin ette rakenna - muuta kuin ehkä suhdettanne. meillä toimi!!


    • sinkku raksa ukko

      olen sinkku 33v raksa työmailla työskenteleva mies, mutta kyllä mä uskon että avioliitto kestää rakennus projektin, kummankin kumppani pitää vaan olla kärsivällinen ja puhaltaa yhteen hiileen, ei oo helppoa olla nainen ja hoitaa kotia,lapsia jne,mutta ei oo myöskään helppoa olla mies kun oman talonrakennus projektin ääressä ahertaa.parisuhdetta kun hoitaa oikeen niin aito rakkaus kestää mitä vain ja vahvistaa parisuhdetta. omantaloni myin pois koska kihlattuni lähti toisen miehen matkaan. mutta silti aijon vielä elämäni aikana rakentaan vielä talon. Totta se on että kyllä naiset ottaa vastuuta ja paljonkin,mutta sitä ei vaan kaikki miehet huomaan eikä osaa arvostaa.

    • juusoppijutska

      Yhdessä vaimon kanssa rakennettiin oma talo ja kyllä suhde sen kesti, ei tehnyt tiukkaakaan. Pääsääntöisesti itse tehtiin paketin pystytyksen jälkeen kaikki. Kirvesmiestä ei ollut. Sukulaisia ja tuttuja oli apuna silloin tällöin. Tietenkin suhdetta täytyy hoitaa koko ajan riippumatta siitä rakennetaanko vai ei. Mikäli suhteesta ei pidä huolta niin se romahtaa ennemmin tai myöhemmin, mutta rakentamisen kaltaisen puristuksen aikana luultavasti ennemmin. Onneksi meillä ei vielä siinä vaiheessa ollut lapsia niin, että pystyttiin molemmat olemaan raksalla. Olihan se yhteistä aikaa ja tekemistä sekin. Välillä oli toki hermot tiukalla ja väsy ja riitojakin, mutta se on elämää sellainen.
      Rakennuspäiväkirja löytyy osoitteesta:

      www.katajistot.net

      jos jotakuta kiinnostaa. Lykkyä pyttyyn vaan kaikille rakentaville pareille ja muistakaa pitää itsestänne ja suhteestanne huolta!

      • raksalla mukana

        Meillä rakentamiseen meni reilu 3 vuotta, ainoastaan sähkö- ja putkityöt teetettiin vieraalla.. Suhde kesti tuon ajan ihan hyvin, mitä nyt välillä tuli erimielisyyttä, mut tuleehan sit muutenki!! Itse olin apuna raksalla harkkoja kannellen, laastia tekien, siivoillen, maalaillen yms. yms. Lapsille tarpeeksi tekemistä ja nekin viihtyy (= Jos suhde voi muutenki hyvin, ei rakentaminen sitä horjuta -päin vastoin! Yhteinen projekti hitsaa parin vielä tiiviimmin yhteen!


    • ullevi

      kuulostaa tutulta. Olen seurannut hyvin läheltä, kun uhalla ja vimmalla aletaan rakentaa omaa taloa....hälytyskellot eivät vain missään vaiheessa soi. (Tässä tapauksessa) epävakaassa ja alkoholiin taipuvaisessa parisuhteesessa, on kuin huojuvalle maalle rakentaisi tulevaa pesäänsä.
      Viinaa kului raksan ohella, raivokohtauksissa rikottuja paikkoja uudella työmaalla, henkisiä romahduksia, huonoja pikatyömiehiä, ammattitaidottomuutta...
      Kuka selväjärkinen haluaa riskeerata kaiken rakentamisen vuoksi.
      Vaikka olisit henkisesti vakaa ja parisuhde jees, en suosittele ottamaan suurinta riskiä: perhe menee alta!

      • järkis

        Minä, jos koskaan ei ota riskiä, niin mitään ei myöskään saa. Järkinainen turvautuu ammattitaitosiin apumiehiin, veikkaan et kalliimmaksi tulee ammattitaidoton puuhamies. Rakennuslupa saatiin 2 viikkoa sitten, sokkeli on jo paikallaan, kiitos siitä ahkerille miehille. Talo toimitetaan kesä-heinäkuun vaihteessa. Aika on rahaa. Nyt nopeesti sisään muutetaan puol valmiiseen taloon, ja sit rakennetaan yläkerta "itse", eikä ole, kun elämä aikaa. Itse keskityn pihahommiin, ja mieskin pääseen toteuttamaan itseään, et voi kertoa kaikelle kansalle, kuinka on itse rakentanut. En antanut miehen rakentaa koko taloa. Kestääkö suhde tätäkään, sitä ei kukaan tiedä, kyl me viel väännetään sitä yläkertaa. Mut olen ajatellut et selvitään ehjänä perheenä.


    • ULLEVI

      KUULOSTAA TUTULTA. HYVIN LÄHELTÄ SEURANNEENA OLEN NÄHNYT KUN UHALLA JA VIMMALLA ALETAAN RAKENTAA OMAA TALOA.
      SEURASI ALKOHOLISMIA, HERMOROMAHDUKSIA, RIKOTTUJA PAIKKOJA UUDELLA TYÖMAALLA, EPÄPÄTEVIÄ PIKATYÖMIEHIÄ, AMMATTITAIDOTTOMUUTTA...
      AIVAN LIIKAA KAUHEUKSIA!
      EROSIVAT MUUTAMA VUOSI VALMISTUMISEN JÄLKEEN, PIHAA EI LAITETTU KOSKAAN LOPPUUN JA SISÄTÖITÄKIN OSITTAIN JÄI KESKEN. PERHE HAJOSI.
      ÄLKÄÄ OTTAKO RISKIÄ ITSE RAKENTAMALLA, JOS VÄHÄNKÄÄN EPÄILETTE VOIMAVAROJANNE, SIINÄ VOI YLLÄTTYÄ, VAIKKA OLISI KUINKA HENKISESTI JA FYYSISESTI KUNNOSSA.
      ÄLKÄÄ OTTAKO SILLOIN SUURINTA RISKIÄ: PERHE MENEE ALTA!

    • Ero!

      Erohan se tuli!! Onneksi sain myytyä talon paketin pois tontineen.

    • gagevon

      Sillä jos parisuhde toimii kunnolla,kyllä se aina yhden talonrakentamisen kestää Oman taloni rakensin ns, pitkästä puusta,alusta loppuun ".asuttavaan kuntoon",reilussa puolessa vuodessa,ja vielä talvella.asuin viikot tontilla matkailuvaunussa ja vkl,kävin tapaamassa perhettä.ei sitä viitsinyt työpäivän jälkeen enää ajaa lähes sataa kilometriä silloiseen kotiin vantaalle,kun rak,työm,sijaitsi karjaalla Nyt asuttu uud,talossa 11vuotta.ja ollaan edelleen aviol...et silleen!!!

      • rakkaus voittaa kaiken

        Meidän suvussa on jo monta taloa tehty pitkästä tavarasta tolleen ihan itse eikä kukaan ole eronnut. Kuolema ja vanhuus ovat sitten erottaneet lopulta, mutta rakentaminen ei ole ollut syy. Tosin meidän suvussa myös naiset ovat osallistuneet rakentamiseen ja asuneet siellä rakennuksella myös.


    • yh-äippä44

      Nyt osittain keskeneräinen talo myynnissä johon muutimme v. 2006, mies lähti jo vuosi sitten uuden naisen luokse 20 v avioliitto tuomittiin avioeroon ja viime vuonna työmiehet tekivät vielä saunaa yms. valmiiksi.
      Ei kestänyt rakennusajan paineita vaan katsoi parhaimmaksi mennä uuden naisen valmiiseen vanhempaan ok-taloon missä ei rakentamisen tai kuulemma remppa huoliakaan.
      Eipä maksa elareita vaan kaupunki maksanut nekin kolmesta lapsesta, nekin loppuvat syksyllä joten haettava ne käräjäoikeuden kautta sitten ellei taloa myyty sitä ennen, vaikea myydä vajaa 300 000 taloa.

    • Huomioon

      Rakentaminen on "taloudellisesta ahneudesta ja vain raha markkinarvomaailmasta johtuen" suurimalle osalle ihmisiä täydellinen ylimitoitettu hanke.

      Taustalla on rahamarkkinat sekä finanssipolitiikka eli pankkien ja rahalaistosten voiton tavoittelu ja on kolme asiaa mistä revitään yli kaiken inhimillisyyden kustannuksella. (yksilöst,perheestä,perusturvasta).

      1: Ruoka

      2: Asuminen (koidit)

      3: Terveys /ikääntyminen.

      Kaikistä näistä on tehty markkintalouden alistamia ylikansallisia rahan ja voiton tavoittelun yhtiöitettyjä kasvottomia mustia aukkoja.


      Tämän seurauksenakin on rakennusala kasvanut suureksi kuplaksi ja tavalliset perheet sekä noraamaalit perusyksiköt (perheet/avioliitot) ovat onnettomassa talutusnuorassa ja heitä ei ole koulutettu tyytymään kohtuuteen tai perustasoon vaan suhteet uhrataan ja lapset sekä muu inhimillinen elämä tälle markkinahysterialle suurina velkoina ja kauheana yliyrittämisenä.

      Mikä yliopisto alkaisi kouluttamaan johdonmukaisesti kohtuutta sovitettuan elämän perusarvoihin turvaksi niin lapsille kuin ihmisille ja perheille yleensä?

      Egonomistit ja oikeustieteelliset ym rakentavat kaiken rahaan ja mikään oikeus ei aja perhearvoja vaan vain yksilöoikeutta rahan tarpeisiin.

      Näkemys olisi kokemus joka kannataisi soveltaa sillä elämä on elämistä varten joka työllistää sinänsä.

    • me, myself and i

      Mies rakensi, minä hoidin kodin ja lapset sekä ns. kirjalliset työt. Palvelin ja rakastin väsynyttä miestäni, joka kesken raksakiireiden löysi uuden naisen. Jätti minut yksin lasten ja raksan kanssa. Rakensin ystävien avulla talon valmiiksi ja nyt se on kotimme. Miestä ei ole lähdön jälkeen näkynyt... Ei kestä tavata lapsia eikä nähdä valmista taloa. Onneksi suomalainen nainen on tehty sisusta, kestävyydestä ja raudasta!

    • poksispoks

      kyllähän se kestää rakentamisen samallalailla kun minkä tahansa. Minä olin raskaana 6kk:lla kun alettiin puita kaatamaan ja hommissa olin siinä kuin isäntäkin, jolla oli oma päivätyö. Kotiin tultuaan syötiin ja sen jälkeen touhuttiin kahdestaan yöhön asti. Kahden pintaan yöllä painuttiin maate. Kun vauva syntyi, sama homma jatkui edelleen. Kahdestaan nosteltiin h...tin painavia harkkoja sisään suojaan ja siitä yläkertaan (rappusia ei vielä ollut) tikapuita pitkin ja välillä ilman niitäkin. Päivisin oli tietty muutakin porukkaa, mutta kaikki mitä voitiin, tehtiin itse. Koko prokkiksen ajan tuli jatkuvasti mutkia matkaan ja aina sai olla tappelemassa jos millon mistäkin asiasta kateellista naapuria myöten.
      Kun yhdessä tekee, niin kyllä se kestää.

    • hjd35

      Suomalainen nainen on niin poispilattu ja päästään sekaisin ettei pysty huolehtimaan perheestä sillä aikaa kun mies tekee perheelle niinkin suurta asiaa kuin yhteistä taloa. Tämä on suominaiselta todella naurettava esitys.

      • rakkaus voittaa kaiken

        Olen nainen ja rakennan meidän taloa siinä missä mieskin. Minun voimillani ei isot liimapuupalkit korkeuksiin nouse, mutta teen niitä töitä, joihin fyysinen voimani pystyy.

        Tilastojen mukaan noin puolet avioliitoista hajoaa ja puolet eivät eroa. No kaikki eroajat eivät ole talon rakentajia ja erotilastoissa on myös niitä, jotka ovat olleet monta kertaa naimisissa ja monta kertaa eronneet esim. tyyliin Nykänen...


      • perheen isä

        Kyllä se kuulkaas on syytä myös meissä miehissäkin..Nyt olis aika alkaa ajattelemaan enemmän myös itteesä ennenko ruetaa naisia syytteleen..

        Siihen riitaan tarvitaan aina kaks,yksin on aika hankalaa rueta riiteleen ja huuteleen..
        Ja eroonkin tarvitaan aina kaks..syystä tai toisesta..

        parisuhteessakin siihen parisuhteen hoitamiseen TARVITAAN aina molemmat osapuolet,jos toinen vain haluaa hoitaa sitä omalta puoleltaan ni ei se sillon onnistu..siihen tarvitaan molempien panostus.

        Toisen osapuolen huomioonottaminen,tunteista puhuminen,keskusteleminen,kuunteleminen ja arvostus parisuhteessa on aika kimurantti juttu,sen eteen pitää tosissaan panostaa.

        Ja tällasessa projektissa kuin oma talo,siinä on todella paljon asioita joita olisi syytä tarkkaan miettiä ja keskustella.ja se työnjako pitäs myös hoitaa molemmin puolin,Tiedän mistä puhun itse rakentaneena.
        Se verottaa molempien voimavaroja,mutta siinä on miehillä tekemistä et tuetaan sen kaiken keskellä myös sitä puolisoa,,puolison hyvinvointi ja jaksaminen on myös miehen asia varsinkin rakennushankkeen keskellä.
        Aina ei ajatella et on lapset ja monia muita juttuja joita nainen hoitaa siinä samalla aikaa,kun mies on raksalla omaa perheen tulevaisuutta rakentamassa..

        rakennus projekti on aina perheen YHTEINEN projekti,siinä ei eritellä miesten ja naisten osioita..

        meillä se suju vaimoni kanssa ihanasti ku ennen alkua jo suunniteltiin ja käytiin kaikki sydeemit läpitte.Ja annankin kiitokset omalle vaimolleni siitä miten ihanasti hän oli kaikessa mukana,ja todella tuki mua sillon ku oli raskas päivä takana..

        Yhteisistä hetkistäkin pitää osata kaiken keskellä nauttia,pikku halittelut ja hellittelyt,ne tekee päivästä paremman ja ainaki ittelle tulee aina ilonen mieli ku toinen kaiken kiireen ja hälinän keskellä pikasen halin antaa..

        Ihanaa olla omassa talossa jossa molemmat on ollu mukana tekemässä..


    • Isättömät

      Vastustin talon itserakentamista tietäen, että hanke on raskas ja aikaavievä töiden ohella tehtynä. Rakentamisen aloittamisesta on 9 vuotta ja olemme asuneet työmaalla 4 vuotta. Ensimmäisten 5 vuoden aikana mies oli raksalla kaikki vapaa-ajat, kävi vain pesulla ja nukkumassa kotona. Ruuat piti viedä raksalle. Olin parhaani mukaan raksalla itsekin mutta arjen pyörittämiseltä ei paljon jäänyt aikaa. Lapset alkoivat oireilla masennuksilla, koulupoissaoloilla ja näpistyksillä. Jouduin vähentämään raksahommia ja keskittymään enemmän lapsiin. Olin heille sekä äiti että isä. Lapset vieraantuivat isästään eivätkä osaa vieläkään keskustella isänsä kanssa. Lapset ovat aikuistuneet ja muuttaneet kotoa eivätkä halua nähdä isäänsä. Asumme tilavassa mutta vieläkin keskeneräisessä talossa mieheni kanssa kahden. Miehen terveys meni rakentaessa, on nyt työkyvyttömyyseläkkeellä ja rakentaminen vaivalloista. Itse rakentelen joskus mutta minulla jää kovin vähän aikaa töiden jälkeen puhumattakaan siitä, että joudun edelleen pyörittämään arkea yksin.
      Velat ovat isot ja tulot romahti miehen jäädessä pois työelämästä. Rahat menee velkoihin ja elämiseen. Oliko tämä hanke sen arvoinen? Miehen terveys mennyt, isä-lapset-suhde mennyt, rahatilanne surkea ja omakin terveys on alkanut reistailemaan. Rahaa ei riitä miehen eikä itseni terveydenhoitoon. Työssä pitäisi jaksaa käydä, että tulisimme edes joten kuten toimeen. Mieluimmin myisin talon mutta keskeneräisenä siitä ei saa hyvää hintaa.
      Tämä on vain yhden perheen kohtalo. Onneksi täältä on saanut lukea myös hyvin menneistä rakennushankkeista. Kehotan rakentamista harkitsevia miettimään tarkoin miten elämänsä rakentamisen aikana järjestää. Joillakin talo on valmistunut muutamassa kuukaudessa. Vuodenkin kestää kuka vain vaikka päällään seisten. Yli kahden vuoden rupeama voi alkaa jo viedä voimia.

      Palstan ylläpitäjälle toivomus: siivotkaa asiattomat toisia haukkuvien viestit täältä pois. Niitä ei halua kukaan lukea.

    • suhde kestä!

      hei! Meillä suhde kesti rakentamisen,muttei sitä rakentamisen jälkeistä väsymystä joka tuli kun stressi loppu ja alko takaisin maksu! Se tulee monilla hieman viiveellä. n.3-6kk muuton jälkeen. Mukava oli saada talo valmiiksi ja vielä itse rakensin ja sen jälkeen tulikin ero. n.vuosi ehdittiin asua.

    • Onnellinen lapsi

      Olen 80-luvun lapsi, ja meillä vanhemmat aloittivat rakentamisen juuri laman kynnyksellä - siis pahin aika! Onneksi kotimme ei ollut kaukana, joten poissaoloa ei paljoa tullut.

      Talo meni muutaman vuoden päästä myyntiin kun ei ollut varaa pitää. Hetken asuntoja katseltuaan isä päätti ryhtyä vielä toisen talon rakentamiseen. Sekin onneksi vain kivenheiton päässä kodista.

      Äidin ja isän välit ovat pysyneet hyvinä, vaikka kyllä heidän liittonsa varmasti on ollut koetuksella.

      Itse en aio uskaltautua rakentamaan omakotitaloa. Olen nähnyt ettei laina vähene vaikka itse olisi rakentanut. Porhot kusettaa. Suurempi syy on vielä tuo, että haluan säästää avioliittoni, vaikka minulla onkin hyvä esimerkki.

    • rakkaus voittaa kaiken

      Meillä rakentamiseen osallistuu sekä mies että nainen ja eipä olla raksaamisesta riidelty kertaakaan. Kumpikin nauttii siitä, että saa tehdä omin käsin ja oman työn jälki näkyy.

    • Täti maalta

      Jos ja kun oman talon haluaa, vähän käytettyjä tai melkein valmiita taloja on myynnissä pilvin pimein, kuten voidaan huomata jo tästä viestiketjustakin. Remontoida ja viimeistellä voi sitä taloa sitten sen verran, että pääsee vähän rakentamisen makuun ja tuntuu siten kenties vielä omemmalta. Ja on nopeammin valmista eikä hermot mene koko perheeltä. Velkaa ei tule sen enempää kuin itse rakentamisessakaan - hinnat on nyt melko kohdallaan, kun tinkimisen varaakin taitaa olla näinä aikoina aika mukavasti. Ja näkee millainen se talo ja piha on, eikä vain kuvista tarvitse arvailla mitä siitä kenties joskus eläkepäivien kynnyksellä tulee.

      Ettehän te autojannekaan itse rakenna kun ette osaa, miksi joka ukon pitäisi täydellistä taloa rakentamaan kyetä? Ja saa vielä nalkutukset lisäbonuksena.

      • Yhdessä nakertajat

        Ensimmäistä taloamme kun alettiin rakentamaan niin meitä oli kolme tuttua nuorta pariskuntaa jotka aloitimme rakentamaan samaan aikaan samalle alueelle , näillä kahdella muulle rakentaminen kävi niin suhteen päälle että he erosivat 1/2 vuoden välein niin että yksi talo jäi kesken sekä toinen pari erosi heti talon valmistumisen jälkeen , meillä sitävastoin se projekti tuntui vain vahvistavan suhdettamme alkutaipaleita . Olemme rakentaneet 34 vuoden aikana yhdessä 3 omaa taloa ja yhden isomman kesämökin lisärakennuksineen saareen sekä pojan talon rakentamisessa oltiin mukana alusta loppuun , oikeastaan kerran meillä on tullut isompaa sanomista rakennusprojektimme aikana ja se johtui vain siitä etten antanut raskaana olevan vaimoni kiivetä telineille kun maalasin taloa , muutoin olemme jakaneet aina rakentamisen ilot ja surut yhdessä hyvässä yhteishengessä . Minulle nämä rakennushommat alkavat riittää mutta vaimo päätti että ennekuin hän eläkkeelle jää niin yksi kesämökki tehdään vielä vanhuudenpäivien iloksi sillähän sai aikanaan ostettua upean merenrantatontin sopivaan hintaan , näin hallitus on päättänyt ja siihen päätökseen minulla ei ole valitusoikeutta !


    • niitä

      valmistaloja, avaimet käteen periaatteella. Valinnan varaa on nykyään. Ei tarvitse riskeerata avioliittoaan, eikä terveyttään.

      • touhua

        taas, rakenna talo vaikka ennen avioliittoa niin ei tuu ylläreitä sit. Tai toinen vaihtoehto on että palkkaa ammattilaisen tekemään sen talon puolestasi. Mut eihän semmoinen sovi ku tietotaito maksaa. Kaikenmaailman velliperseet sit ite yrittämäs ja itkemäs kun kestää 5 vuotta talon tekeminen ja muija lihoo ja nalkuttaa!

        blah, ehkä vähän suoraa tekstiä mut oikeesti, järki käteen!


    • rouveli84

      meillä ainaki kesti. riideltiin paljon vähemmän rakennusaikana. enkä minä kokenut että me ei oltas saatu olla yhdessä. paljon olin minäki töissä sielä .se on yhteinen rojekti ja se on ihmisistä kiinni. jotkuhan ovat niin lapsellisia että saavat joka asiasta riidan. me ainakin säästettiin paljon rahaa, mistään ei tarvinut luopua suhteesta. arvostan miestäni todella paljon ku itse jaksoi iltatöinä, oman työn ohella rakentaa meille unelmakodin. mieheni on kirvesmies ja luulenpa et se on ammattilaiselle helpompaa tuo rakentaminen ku jollekki joka sitä pakosta tekee. mieheni teki talon ihan intoa täynnä. se oli hänen yksi haaveensa. ja lisää rakentamista on tehty sen jälkeen. on liitereitä tehty ja ulkosaunaa. eikä vieläkään tee mieli yhtään erota tai tapella ilmanaikoisista. elämä on ihanaa!

      • Kemar

        Se on luja avioliitto joka rakentamisen kestää.


    • ???

      talo 12 vuotta sitten. Olimme 22- ja 26- vuotiaita ja yhdessä oli oltu kuusi vuotta. Rakennettiin sikäli hyvään saumaan ettei ollut vielä lapsia. Toisaalta haittana oli taloustaantuma, jolloin töiden riittävyys olivat uhkana.

      Parisuhdeongelmia ei meillä ilmennyt. Kumpikin teki raksalla kaiken vapaa-ajan hulluna töitä. Rakentamiseen meni puolitoista vuotta. Itse tehtiin kaikki muut paitsi sähkö- ja putkityöt sekä hirsikehikon laittoivat timpurit pystyyn, mutta kaikissa noissakin vaiheissa toimimme "apureina" niin paljon kuin suinkin.

      Tuskin kaikilla pareilla parisuhde rakentamiseen kaatuu...tuohonkin pitää asennoitua oikealla tavalla. Jos on jo lapsia tehtynä on luonnollista, ettei toinen pääse raksalle niin paljon mukaan. Tai voihan sitä vaihtaa osia välillä. Ellei sitten toinen osapuoli ole sitä mieltä, että vain hän osaa tehdä nämä hommat paremmin.

    • rakentaa taloa

      Niin hermo menis.mutta kun rakentaa kerralla valmiiksi niin ei menny hermo ja tulos hyvä ja avioliitto kukoistaa!!!

    • aina syyttää

      Jos haluaa vaimon niin hänen kanssaan pitää viettää aikaa ja jos on lapsia niin niitten kanssa pitää olla ja jos haluaa rakentaa talon niin sitä pitää rakentaa, kaikkea kohtuullisesti ja olisi ehkä pitänyt antaa aikaa niille jotka merkitsevät jotain, talohan on materiaalia ja nytkin sen näit että on myynnissä ja ei ole mitään jäljellä. Ois pitäny pistää asiat tärkeys järjestykseen koska ihmissuhteet ei itsestään kestä vaan niitten eteen pitää tehä työtä, piste. Olen pahoillani että näin kävi.

    • ...

      Jaapa jaaa... Oisko kuitenkin kyse selkärangasta, molemmilla osapuolilla?! Ken leikkiin ryhtyy....
      Itse olen rakennuksilla työskennellyt 13v ja olen kyllä monenlaisia nähnyt.
      Oma mielipiteeni on: molempien täytyy joustaa ja antaa myöden, jos pieniin kompromisseihin ei pysty, täytyy katsoa peiliin.
      Aikansa kutakin.
      Tosi rakkaus kestää, sekunda ei!
      Sori, niin se mun mielestäni menee.....

    • heh hehe

      Jos avioliiton on solminut... on varmaan sitten jäänyt huomaamatta pointti "niin vastoin kuin myötäkäymisissä..." Mies tekee töitä perheensä hyvinvoinnin eteen, haloo!!!! jos avioliitto tuohon kaatuu, niin sitten eivät kyseiset ihmiset tiedä mikä avioliitto on. sori nyt vain.

    • Eukko Ennustaja

      Kaikki rakentaneet eroavat

    • mulla kaiken

      ton kesti, vaan eo sitten enää vieraissa hyppäämistä, se oli jo liikaa..

    • Sivusta seurannut

      Kaverille kävi juuri noin.
      Vaimokulta oli innokas "apuri" rakennuksella, kävi istuttamassa lupiineja tulevan kukkapenkin paikalle, kun edes sokkelia ei vielä ollut valettu ja siitä alkoi ensimmäinen riita, kaivinkoneen tiellä kun olivat, lupiinit, siis rikkaruohot.
      Myöhemmin kävi ilmi, että vaimokulta oli siitä lähtien huorannut tasaiseen tahtiin ja jäi kiinni vähän ennen kuin talo valmistui.
      Olihan miesparka väsynytkin hurjan rankan päivän päälle, eikä varmaan aina jaksanut, joten vaimo katsoi parhaaksi käydä vieraissa.
      Siitä notkosta ei noustu, vaikka yritys oli kova.
      Talo meni myyntiin lähes valmiina.
      Nyt kumpikin asuu vuokraslummissa ja lapset itkevät joka kerta mennessään uuden talonsa ohi, varsinkin jos heidän huoneessaan näkyy toinen lapsi.
      Lapset tietysti joutuivat äidille, jolla ei heille riitä aikaa työltä ja halujensa tyydyttämiseltä. Sekin tosin saattaa olla hänelle ansio, näin kauempaa katsoen. Se verran hurjaa on meno.
      Jaksamista sinulle. Tiedän tasan tarkkaan, mitä olet joutunut kokemaan. Ei käy kateeksi.

      • Talonrakennusta lukenut.

        En tiedä kestääkö avioliitto ok-talon rakentamista, mutta aika simppeleitä rakentaa loppupeleis kun vauhtiin pääsee ja piirustuksia oppii lukeen, hyvä ois olla ainakin yks kaveri jeesaamas tai kantelemas lautoi, yksin voi olla hankalaa. Tsemppii kaikille tee-se-itse miehille!



        T rakentaja


    • Naimaton kaupunkilainen

      En oikein ymmärrä suomalaisten avioparien vimmaa rakentaa omia taloja. Tämä maa tursuaa taloja jo nyt, ja niistä kyllä varmasti löytyy jokaiselle jotain, kun vaan vaivautuu etsimään. Vai vallitseeko meillä edelleen vanhan ajan ajattelu, joissa jokainen haluaisi olla uudisraivaajahenkinen "koskemattoman korven raivaaja", koska sitä pidetään jotenkin hienona?

      Tuntuu olevan jonkinlainen kunnia-asia, että rakennetaan ITSE. Miksi ihmeessä? Ja kenen taidot siihen lopulta riittävät. Ymmärrän että rakennusten ammattilainen rakentaa omansa, mutta että vaikkapa joku toimihenkilö/akateeminen lukuihminen rupeisi karskisti rakentamaan. Joopa joo...

      Sitten vielä ihmetellään, että tulee avioeroja, kun samanaikaisesti rakennetaan, hankitaan lapset, paiskitaan hulluna töitä jne. Itse en suostu moiseen, kun toivottavasti aikanaan löydän puolison.

      Käyttäkää tervettä järkeä, ihmiset!

      • raksaaja

        1) kunnon työmiehiä ei ollut saatavana
        2) työmiehet järkyttävän kalliita, Nuukian insinöörillä ei ollut varaa
        3) tietääpähän sitten minkälainen talo on, ei tarvitse ostaa sikaa säkissä
        4) tulee mieluinen
        5) vaihtelua arkeen


    • rakennettu on

      Ikävä kuulla tilanteestasi ja koska kertomasi on niin valitettavan yleistä, että haluaisin rakennusalan ammattilaisena tuoda siihen uuden näkökulman.

      Nykyaikainen rakentaminen on niin monimutkaista monen asiantuntijan yhteistyötä, että valitettavasti entisaikojen talkoomeiniki tai hartiapankki ajattelu ei ole enää varteen otettava toimintatapa. Pyytäkää ihmiset kun rakennushankkeeseen ryhdytte arvio, että paljonko tosiasiassa voitte omalla työllänne rakennuskuluihin vaikuttaa. 10% on useimiten maksimi. Ja sekin tarkoittaa jo melkoista työtaakkaa tekijälleen. Nykyaikaisiin menetelmiin kuuluu myös se, että niitä ei kaikkia ihan yliyön opi ja siinä tulee niitä hankaluuksia.

      Kehottaisin kaikkia omankotirakentajia alkuunsa arvioimaan kustannukset sillä perusteella, että ammattilaiset tekee työt alusta loppuun. Jos sitten pystyy jotain hoitamaan itse on se vaan plussaa budjettiin. Rakentajien kannattaa muistaa myös se että se oma koti elämän suurimpana sijoituksena kannattaa toteuttaa mahdollisimman hyvin, koska silloin se säilyttää arvonsa myös tulevaisuudessa.

      Rakentaminen on iso hanke kenelle tahansa ja siitä selviää parhaiten tekemällä mahdollisimman realistiset suunnitelmat, rakennusajan asuminen ja perheen hyvinvointi huomioon ottaen.

      Toivotan tsemppiä ja onnistuneita rakennusprojekteja kaikille omaa kotiaan suunnitteleville ja rakentaville!

    • vaimon asenne

      vinossa muutenkin. Tukea se mies olisi tarvinnut, eikä irvailua. Teittekö yhdessä mitään? Aika raakaa naisen taholta.
      Toinen asia on se velan päälle eläminen. Jos kaikki on velaksi, eihän semmoinen tule kestämään. Talon velan ymmärrän kohtuuteen asti. Muut mahdolliset tai ylisuuri laina ovat kestämätön yhdistelmä.
      Ohi on, mutta aika ikävä maku sivullisellekin jäi. Ei kaikki ongelmat yksin miehen syytä olleet. Perhe mukaan touhuun ja liitto kukoistaisi.

    • PL+

      Tuollainen avioliitto ei kestä rakentamista, eikä olisi kestänyt mitään muutakaan. "Mies viettää vuosien illat..." Mitä hittoa se mies siellä yksin tuhtaa? Olisihan hän voinut pyytää sinne välillä apua, joku kaveri, lankomies, isä, appiukko, veli... vaimo. Jos ei muuta niin, vaikka siistimään paikkoja, ruokaa tekemään tai jotain. Eikös rakentamisen pitäisi olla perheen yhteinen projekti? Kukin tehköön sen mitä osaa ja jaksaa. Välillä pidetään vapaata perheen kanssa, eikä ajatellakkaan rakentamista. Ja ennen kaikkea jo ennen rakentamisen aloittamista, siitä talosta haaveiltaessa päätetään yhdessä millainen tehdään ja miten se toteutetaan, ei tehdä pilvilinnaa, vaan tunnustetaan omat voimavarat ja resurssit. Ja kun oikein vituttaa ja tekisi päästää täyslaidallinen saastaa suustaan toisen päälle, niin muistetaan, että siinä edessä on maailman rakkain ihminen, jolle tuli aikoinaan luvattua kaikenlaista yhteen mentäessä. Pidetään niistä lupauksista ainakin tärkeimmät, tai sitten ei ole mitään syytä enää jatkaa niin liittoa kuin rakentamistakaan.

      • mää en ymmärrä

        Ton ruoan ja tarjoilujen järjestämistä mää en oikein ymmärrä. Menee aikaa hukkaan ja olo vetämättömäksi, varsinkin jos raksalle saa houkuteltua vieraita, ei missään nimessä kannata hukata aikaa syömiseen.


    • mimosa..

      voi jee mitä kirjoittelua... me aloitimme 1,5 vuotta sitten taloprojektimme kahden lapsen kanssa ja kolmas oli masussani.... kolmen koiran kera, sovittiin että kaikki muu jätetään hoitamatta vuoden verran, siis kaverit hoidettiin naamakirjan kautta =), ruoka oli puolivalmista , pyykit hoidettiin yhdessä, ruokaa tehtiin vuorotellen isoja määriä. vuorotellen, yhdessä , yksin vuorotellen ja taas yksin ja taas yhdessä , näin rakennettiin talo jossa nyt asumme =). ja tosiaan minä vaimona olin auttamassa kattohommissa, runkohommissa, kylppärin kaheja muuraamassa, kaikessa tarkoissa hommissa misssä miehellä ei ollut pinnaa tehä!
      välillä riideltiin ja tuuletettiin mielipiteitä ja sitten pidettiin taukoa raksaamisesta ja painuttiin mökille koko perhe koko projektia karkuun...... lapset oli mukana kittaamassa, kokeilemassa maalamista, siis mukana raksalla, kun talo saatiin lämpöiseksi niin pienen telkun kanssa katsoivat pikkukakkosta kun minä kittasin seiniä ja maalailin seiniä.

      rakkaat ihmiset kun aloitatte yhdessä raksaamaan niin kyllä te naiset voitte unohtaa sen ylimääräisen häsäämisen sen ruuan kanssa ja ylimääräisen seurustelun ystävien kanssa. kyllä ystävät jaksaa odottaa sitä aikaa kun talo on valmis. mutta se mies ei jaksa yksin sitä taloa rakentaa vaikka kuinka haluis. kyllä sillä naisellakin vasara pysyy kourassa, ois syytä ainakin opetella pitämään

      • jouluksi kotiin

        mekin ollaan just rakentamassa omaa taloa ja ihan hyvin on mennyt tähän asti. Viime syksy ja talvi raivattiin tonttia ja pilkottiin puita. Huhtikuun puolessavälissä valettiin perustukset ja nyt on talo ulkoapäin valmis. Sisällä on väliseinät valmiina ja kaikki raskaimmat hommat siis tehtynä.

        Meillä on kolme lasta. 7v, 1v9kk ja nuorin on 9kk.
        Mies oli vasta kesälomalla ja vietti raksalla koko lomansa. Ihan hyvä niin sai paljon aikaiseksi. Nyt se on töissä ja illat raksalla.

        Minä pääasiassa hoidan kodin ja lapset ja ruuat. Viikonloppuisin tietenkin teen raksalle työmiehille ruuat että jaksavat siellä tehdä hommia.
        Noin kerran viikossa vien lapset mummulaan ja käyn raksalla siivoamassa... noin pari-kolme tuntia. Olisin mielelläni enemmänkin raksalla mutta tuo pienin on just siinä iässä että vierastaa tosi paljon. Joten ei viitsi jättää kovin kauaksi aikaa hoitoon.

        Me ei olla vielä pahemmin riidelty. Minä oon välillä itkeskelly ku ei oo muuta elämää ku tämä koti ja lapset. Ja parisuhdekin on aika jäissä koska ehditään toisille sanomaan vaan hyvää yötä ja huomenta.
        Mutta sitten tulee parempi päivä kun ei niin paljo ärsytä kaikki. Marras-joulukuun vaihteessa ois muutto, ellei mitään yllättävää ilmene. Toivottavasti kestetään siihen asti.

        Mies ei ole koko aikana pitänyt päivääkään lomaa, eikä ole ollut päivääkään poissa raksalta. Yhdessä emme ole käyneet missään ainakaan vuoteen.
        Olen miehelle siitä sanonutkin että pakko meidän on pitää vapaapäivä ja tehdä jotain kivaa. Ei sitä muuten jaksa...mutta mies kuulemma aikoo vaan jaksaa ja tehä sen talon valmiiksi. Että saapa nähdä.....

        No, ennen ku koko taloprojekti alkoi niin sovittiin että ei sitte erota vaikka tuntuis kuinka pahalta. Että tehään se talo ja muutetaan ja sitte aletaan elämään taas sitä elämää... eihän tää oo ku yks vuosi vaan.

        Mimosa: minkä ikäiset lapset sulla on? Oispa kiva ku meilläki ois nuo nuorimmaiset vähä vanhempia ni voisivat olla aina mukana. Mutta kyllä me suunniteltiin jo semmosta että laitetaan alakerrasta yks makkari jo kuntoon että laitetaan sinne telkkari ja jotai leluja, että lapset saa siellä leikkiä jos minäki pääsisin sitte vaikka maalailemaan seiniä :)


      • Pekka O
        jouluksi kotiin kirjoitti:

        mekin ollaan just rakentamassa omaa taloa ja ihan hyvin on mennyt tähän asti. Viime syksy ja talvi raivattiin tonttia ja pilkottiin puita. Huhtikuun puolessavälissä valettiin perustukset ja nyt on talo ulkoapäin valmis. Sisällä on väliseinät valmiina ja kaikki raskaimmat hommat siis tehtynä.

        Meillä on kolme lasta. 7v, 1v9kk ja nuorin on 9kk.
        Mies oli vasta kesälomalla ja vietti raksalla koko lomansa. Ihan hyvä niin sai paljon aikaiseksi. Nyt se on töissä ja illat raksalla.

        Minä pääasiassa hoidan kodin ja lapset ja ruuat. Viikonloppuisin tietenkin teen raksalle työmiehille ruuat että jaksavat siellä tehdä hommia.
        Noin kerran viikossa vien lapset mummulaan ja käyn raksalla siivoamassa... noin pari-kolme tuntia. Olisin mielelläni enemmänkin raksalla mutta tuo pienin on just siinä iässä että vierastaa tosi paljon. Joten ei viitsi jättää kovin kauaksi aikaa hoitoon.

        Me ei olla vielä pahemmin riidelty. Minä oon välillä itkeskelly ku ei oo muuta elämää ku tämä koti ja lapset. Ja parisuhdekin on aika jäissä koska ehditään toisille sanomaan vaan hyvää yötä ja huomenta.
        Mutta sitten tulee parempi päivä kun ei niin paljo ärsytä kaikki. Marras-joulukuun vaihteessa ois muutto, ellei mitään yllättävää ilmene. Toivottavasti kestetään siihen asti.

        Mies ei ole koko aikana pitänyt päivääkään lomaa, eikä ole ollut päivääkään poissa raksalta. Yhdessä emme ole käyneet missään ainakaan vuoteen.
        Olen miehelle siitä sanonutkin että pakko meidän on pitää vapaapäivä ja tehdä jotain kivaa. Ei sitä muuten jaksa...mutta mies kuulemma aikoo vaan jaksaa ja tehä sen talon valmiiksi. Että saapa nähdä.....

        No, ennen ku koko taloprojekti alkoi niin sovittiin että ei sitte erota vaikka tuntuis kuinka pahalta. Että tehään se talo ja muutetaan ja sitte aletaan elämään taas sitä elämää... eihän tää oo ku yks vuosi vaan.

        Mimosa: minkä ikäiset lapset sulla on? Oispa kiva ku meilläki ois nuo nuorimmaiset vähä vanhempia ni voisivat olla aina mukana. Mutta kyllä me suunniteltiin jo semmosta että laitetaan alakerrasta yks makkari jo kuntoon että laitetaan sinne telkkari ja jotai leluja, että lapset saa siellä leikkiä jos minäki pääsisin sitte vaikka maalailemaan seiniä :)

        hyviä pointteja. Lapsia on täälläkin pari kappaletta. Olen ajatellut n 175m2 talon rakentamista yksin, talkooporukan joskus auttaessa.Tontti on valmiina, mutta arvelluttaa hieman, kuinka paljon tavaran raahaamista paikasta toiseen ajan saatossa tulee, ja ennenkaikkea kilometrejä. En nimittäin nykyajan City-ihmisenä omista autoa tahi ajokorttia. Onkohan rautakaupoilla/rakennusliikkeillä mahdollisuutta toimittaa rakennustarvikkeita ja rakennustavaraa tontille maksusta? Tietenkin sukulaisia ja ystäviä voi pyytää apuun, mutta tällöin olisi riippuvainen heidän aikatauluistaan, eikä joka pv kehtaisi olla kyytiä pyytämässä. Matkaakin n 9.5km kaupungin keskustasta rakennukselle. Mielipiteitä??


    • jos itse vasaroi

      joo kannattaa ostaa valmista jossa nainen sitoutuu maksuihin muuten ne luistelee ja käyvät vieraissa kokemusta on

      • Pekkaoooo

        Niin heittäkäähän vielä mielipiteitänne vaatiiko se auton hankinnan?


    • Anonyymi

      Normaali vässykän tarina.
      Jatkoa:
      Nössö alkaa juomaan ja muuttaa äitille asumaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe