Transalp huolto

musta käsi

Teetätin Honda Transalp 650 pyörääni huollon ajettu 22700km ja tehtiin normaali 12500 huolto. Meinasin lentää persuuksilleni kun huolto maksoi 250,- Ei säädetty venttiileitä eikä vaihdettu tulppia eikä ilman suodatinta. Ainakin musta tuntui kalliilta, olenko väärässä

5

2970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallis öljynvaihto!

    • Enska-setä

      normaali 12000 km huolto sisältää tulppien vaihdon, venttiilien välyksen tsekkauksen, öljynvaihdon ja öljyfiltterin vaihdon, kaasuttien synkronoinnin (ei uudessa mallissa tietenkään) ja koko joukon tarkastuksia, jotka voi tehdä itse. Jos tulppia ei vaihdettu eikä venttiileihin kajottu jää öljynvaihdolle aika kova hinta, kuten Erkkikin sanoi. Ei tuo ollut "normihuolto" toimenpiteiden puolesta.
      Venttiilien välysten tarkastus vaatii aika paljon puuhastelua Transalpissa ja jos säätää pitää, joutuu nokka-akselit irrottamaan. Olen nähnyt helpomminkin huollettavia moottoreita :) Jos huoltoliike on tarkastanut välykset, siitä tulee aika paljon työlaskutusta em. syystä.
      Vinkki: kannattaa aina pyytää ennakkoon kustannusarvio!

      • eskom

        "jos säätää pitää, joutuu nokka-akselit irrottamaan"
        Minulla on Transalp 650 vuodelta 03 ja siinä on venttiilinsäätönä perinteinen ruuvi mutterilukituksella. Ei siis tarvitse iroittaa nokka-akselia. Melkoisesti joutuu kuitenkin katteita irroittelemaan ennenkuin ruuveihin pääsee käsiksi. Vanha transu oli huomattavasti mukavampi huoltaa, siinä riitti tankin irroitus.


      • Enska-setä
        eskom kirjoitti:

        "jos säätää pitää, joutuu nokka-akselit irrottamaan"
        Minulla on Transalp 650 vuodelta 03 ja siinä on venttiilinsäätönä perinteinen ruuvi mutterilukituksella. Ei siis tarvitse iroittaa nokka-akselia. Melkoisesti joutuu kuitenkin katteita irroittelemaan ennenkuin ruuveihin pääsee käsiksi. Vanha transu oli huomattavasti mukavampi huoltaa, siinä riitti tankin irroitus.

        Tuo ajatus, että nokka-akselia pitää löysätä, on tullut Honda-myyjältä. Ihmettelin aikanaan venttiilien säätöön budjetoitua aikaa (niillähän on jokaiseen operaatiooon standardiajat) ja selitys oli, että tarkastus vie paljon aikaa ja jos paloja joudutaan vaihtamaan menee runsaasti enemmän. En viitsinyt koneen rakenteeseen kovin syvällisesti perehtyä, kun se tuntuu toimivan hienosti aina. Pitääpä tutustua asiaan. Uskon kuitenkin, että kyllä siinä puuhaa riittää.


      • musta käsi
        Enska-setä kirjoitti:

        Tuo ajatus, että nokka-akselia pitää löysätä, on tullut Honda-myyjältä. Ihmettelin aikanaan venttiilien säätöön budjetoitua aikaa (niillähän on jokaiseen operaatiooon standardiajat) ja selitys oli, että tarkastus vie paljon aikaa ja jos paloja joudutaan vaihtamaan menee runsaasti enemmän. En viitsinyt koneen rakenteeseen kovin syvällisesti perehtyä, kun se tuntuu toimivan hienosti aina. Pitääpä tutustua asiaan. Uskon kuitenkin, että kyllä siinä puuhaa riittää.

        huollon hinnan ja ehkä vähän korkeammankin hinnan jos venttiilit olisi todella säädetty ja esim ilmanpuhdistaja vaihdettu. Venttiilit ovat kuulemma liuskoilla? ja niitä ei tarvitse säätää jos ei kone kalkata. Kone minulla kyllä käy hienosti, ei siinä mitään. Työn osuus yli 3 tuntia, onko kyseessä valohoitoa vai onko tarkastuksille varattava niin paljon aikaa. Ketjut oli kiristetty ja kytkimen tyhjä säädetty. Muusta ei pysty sanoa. En viitsinyt huoltoliikkeessä asioista valittaa ja aloin tilannetta ajattelemaan oikeastaan vähän jälkeenpäin. Oma tekniikan tuntemus ja osaaminen puhdas nolla, joten olen asian tiimoilta muiden armoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45139
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      120
      25951
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      322
      15641
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      162
      10778
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9697
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9211
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      84
      8456
    8. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      7213
    9. 239
      6811
    10. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      219
      6463
    Aihe