eron jälkeen

saatu perintö

Onko ex-puolisolla oikeus minulle mahdollisesti tulevaan perintöön jos ositus tehdään sen jälkeen, kun avioero on astunut voimaan?

9

1467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos olette jo eronneet

      ennen kuin olet saanut perinnön. Nimittäin osituspäiväksi katsotaan sen päivän tilanne, milloin erohakemus on rekisteröity käräjä oikeudessa eli erohakemus on jätetty. Esim. jos erohakemus on jätetty 1.6 ja rekisteröity samana päivänä oikeudessa, niin jos vaikka sinä saat 2.6 lotosta täysosuman, niin tulevalla ex puolisolla ei ole oikeutta lottovoittoosi.

      Mutta itsestäsi on kiinni se haluako miksi haluat osituspäivän, mutta yleensä velvollisuudet ja haluamiset päättyy tuohon eron hakupäivään.

      • jälkeen

        Siis exällä on oikeus puoleen minulle mahd. tulevasta perinnöstä, koska häntä ei ole suljettu erillisellä maininnalla pois avioeron sattuessa? 1. erohakemuksen aikaan mitään tällaista ehtoa ei ole perunkirjoituksessa mainittu ja nyt se on kait myöhäistä tehdä??


      • jättänyt
        jälkeen kirjoitti:

        Siis exällä on oikeus puoleen minulle mahd. tulevasta perinnöstä, koska häntä ei ole suljettu erillisellä maininnalla pois avioeron sattuessa? 1. erohakemuksen aikaan mitään tällaista ehtoa ei ole perunkirjoituksessa mainittu ja nyt se on kait myöhäistä tehdä??

        erohakemuksen sisään ennen kuin olet saanut perinnön, niin silloin tulevalla ex puolisolla ei ole oikeutta perintöön. Mutta on myös olemassa kohtuullistamispykälä, johon vetoamalla voit saada perintösi itsellesi. Nimittäin ositus ei saa olla kohtuuton toisen kannalta. Toinen johon voit vedota, niin sanot, että ilmoitat verottajalle tästä perinnöstä, että puoliso on siitä puolet vienyt vaikka ei ole mitään sen eteen tehnyt, niin hänelle rapsahtaa lahjavero. Nimittäin aikoinaan itse kysyin verottajalta tätä juttua omalla kohdalla.


      • nix nax
        jättänyt kirjoitti:

        erohakemuksen sisään ennen kuin olet saanut perinnön, niin silloin tulevalla ex puolisolla ei ole oikeutta perintöön. Mutta on myös olemassa kohtuullistamispykälä, johon vetoamalla voit saada perintösi itsellesi. Nimittäin ositus ei saa olla kohtuuton toisen kannalta. Toinen johon voit vedota, niin sanot, että ilmoitat verottajalle tästä perinnöstä, että puoliso on siitä puolet vienyt vaikka ei ole mitään sen eteen tehnyt, niin hänelle rapsahtaa lahjavero. Nimittäin aikoinaan itse kysyin verottajalta tätä juttua omalla kohdalla.

        >>Toinen johon voit vedota, niin sanot, että ilmoitat verottajalle tästä perinnöstä, että puoliso on siitä puolet vienyt vaikka ei ole mitään sen eteen tehnyt, niin hänelle rapsahtaa lahjavero.


      • jälkeen
        jättänyt kirjoitti:

        erohakemuksen sisään ennen kuin olet saanut perinnön, niin silloin tulevalla ex puolisolla ei ole oikeutta perintöön. Mutta on myös olemassa kohtuullistamispykälä, johon vetoamalla voit saada perintösi itsellesi. Nimittäin ositus ei saa olla kohtuuton toisen kannalta. Toinen johon voit vedota, niin sanot, että ilmoitat verottajalle tästä perinnöstä, että puoliso on siitä puolet vienyt vaikka ei ole mitään sen eteen tehnyt, niin hänelle rapsahtaa lahjavero. Nimittäin aikoinaan itse kysyin verottajalta tätä juttua omalla kohdalla.

        Avioero astunut voimaan 8.5.09, en ole saanut perintöosuuttani vielä, saaattaa mennä vielä vuosia siihen, eikä osuuteni ole kovin suuri, eikä koskaan tiedä muutenkaan miten elämässä käy, kuka täällä on saamassa ja mitä... kuitenkin tilanne on mennyt sellaiseksi, että ositus on tulossa joko exän kanssa yht.ymmärryksessä tai pesänjakajan kautta, siksi tätä asiaa kyselin. Kiitos vastauksista(:


      • nix nax
        jälkeen kirjoitti:

        Avioero astunut voimaan 8.5.09, en ole saanut perintöosuuttani vielä, saaattaa mennä vielä vuosia siihen, eikä osuuteni ole kovin suuri, eikä koskaan tiedä muutenkaan miten elämässä käy, kuka täällä on saamassa ja mitä... kuitenkin tilanne on mennyt sellaiseksi, että ositus on tulossa joko exän kanssa yht.ymmärryksessä tai pesänjakajan kautta, siksi tätä asiaa kyselin. Kiitos vastauksista(:

        >>Avioero astunut voimaan 8.5.09>en ole saanut perintöosuuttani vielä, saaattaa mennä vielä vuosia siihen


      • jälkeen
        nix nax kirjoitti:

        >>Avioero astunut voimaan 8.5.09>en ole saanut perintöosuuttani vielä, saaattaa mennä vielä vuosia siihen

        Kyseessä on osuuteni jakamattomaan kuolinpesään, entiseen kotiini, jossa äiti asuu, isä kuollut vuosia sitten. Äiti omistaa puolet, loput me viisi sisarusta ja kesämökki, jossa sama jako.


    • Sinun tapauksessasi ON

      Exsälläsi on oikeus tuohon perintöön koskapa isäsi kuollessa te olitte vielä onnellisesti naimisissa. Ja perinnössä ei ole ollut pois sulkevaa osaa puolisosi varalle.

      Jonakin päivänä jahka äitisi kuolee ja perintö laukeaa maksuun, saa exsäsi pesästä vielä hänelle kuuluvan summan rahaa.

      • osuus perikuntaan

        Perintöosuus isän perikuntaan lasketaan ap kysyjän varallisuuteen laskettaessa kummankin nettovarallisuutta (varat miinus velat). Jos varat ei mene tasan, rikkaampi maksaa köyhemmälle tasinkoa. Siihen ei tuleva äidin kuolema vaikuta mitenkään, eikä exä jää odottelemaan mahdollista tulevaa pesänjakoa.

        Esim. pariskunta, jolla yhteinen omakotitalo 200 ja yhteistä asuntolainaa 100

        Alkuperäisen varat (AP)
        Osuus omakotitaloon (50%) 100
        rahaa tilillä 20
        osuus perinnöstä (osituksen aikainen arvo) 30
        velat asuntolaina -50
        Yhteensä 100

        ex-puoliso
        osuus omakotitaloon (50%) 100
        rahaa tilillä 10
        auto 30
        velat asuntolaina -50
        autolaina -10
        Yhteensä 80

        Esimerkissä AP maksaa esim. käteisvaroistaan tasinkona 10 , jolloin molempien nettovarat ovat tasan. (ap: 100-10 = 90, ex: 80 10 = 90).
        Eli siis KAIKKI omaisuus lasketaan yhteen ja siitä vähennetään velat henkilökohtaisesti ja sitten vasta maksellaan tasingot köyhemmälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      653
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe