Onko seuraava vaihe jo leikkaus?

sasu82

Olen käynyt magneettikuvissa pesäke löydettiin ja kirurgiaan on erittäin hyvät mahdollisuudet! Kävin myös jo video-eeg:ssä ja siellä oli tullut kohtauksia!
onko leikaus seuraava vaihe?
vai onko muitakin tutkimuksia vielä ennen sitä?

7

742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epikriisistä

Tekstistäsi päätellen kirurgia olisi seuraava vaihe. Minullakin magneettikuvaukset olivat ennen syväelektrodirekisteröiintiä, jolloin tuli kymmeniä kohtauksia päivittäin.

Syvärekisteröinti oli minulla viimeinen tutkimus ennen kirurgiaa.

• yksi tutkimus

oli minulla ennen leikkausta eli WADA. Sen tulosten perusteella leikkaus voitiin tehdä. Siinä nukutetaan aivopuoliskot vuorotellen (kerran kumpikin), jonka aikana tehdään mm. muistikokeita. Tällä tutkimuksella saa selville myös sen, kummalla puolella puhekeskus sijaitsee. Oli muuten erittäin mielenkiintoinen tutkimus. :)

• yksi tutkimus kirjoitti:

oli minulla ennen leikkausta eli WADA. Sen tulosten perusteella leikkaus voitiin tehdä. Siinä nukutetaan aivopuoliskot vuorotellen (kerran kumpikin), jonka aikana tehdään mm. muistikokeita. Tällä tutkimuksella saa selville myös sen, kummalla puolella puhekeskus sijaitsee. Oli muuten erittäin mielenkiintoinen tutkimus. :)

Mulle tehdään joku funktionaalinen magneettikuvaus.
        Siinä kai laitetaan vereen jotain ainetta!
        Onko teille tehty sellaisia kuvauksia kenellekkään?
        Minkälainen olo siitä aineesta tulee?

Mitä kaikkia tutkimuksia se vastaa?

• sasu82 kirjoitti:

kummempia tuntemuksia tehnyt, jos vaan suoni löytyy sovinnolla.
        Varjoaineella vaan saadaan tarkemmin esille kuvattava kohde.

• Leija22
        sasu82 kirjoitti:

Minulle on tehty 90-luvun puolenvälin paikkeilla kyseinen tutkimus. Kun luin viestiketjua, tuntuu, että tutkimusmenetelmät ovat kehittyneet siitä ilmeisesti paljonkin. Esim. minulle ei ole koskaan tehty video-eeg:tä eikä WADA-tutkimusta, joka varmaan olisi ollut hödyllinen minunkin tapauksessani. Funktionaalinen (toiminnallinen) magneettikuvaus tehtiin nimen oman puhekeskukseni paikallistamiseksi. Leikkaukseen ei lähdetty, koska tutkimus osoitti verisuonikasvaimeni olevan liian lähellä puhekeskusta. Asiaa olisi auttanut, jos puhekeskus olisi osittain ollut myös oikealla puolella, mutta näin ei ollut (olen selvästi oikeakätinen). Leikkauksen seurauksena olisi saattanut tulla dysfasia. Nykyään selviän melko tuhdilla lääkehoidolla, joten asia ei ole ollut viime aikoina tapeetilla.

Muuten FMRI oli melkein samanlainen kuin tavallinenkin tutkimus ja olo tuntui ihan normaalilta ennen ja jälkeen tutkimuksen . Omalla kohdallani haluttiin siis saada selville puhekeskuksen sijainti. Tutkimuksen aikana minulle annettiin erilaisia kehotuksia, esim. pyydettiin miettimään K-kirjainta ja muistaakseni yleensäkin konsonantteja. Tuntui aika "jännältä", että aivoistani voidaan saada selville puheeseen liittyviä juttuja, kun ajattelen jotain tiettyä asiaa. En todellakaan usko ajatustenlukuun; sitä vaan ihmettelee, että aivotoiminta on aika merkillinen, tai sitten siinä ei ole mitään merkillistä.
        Nämä kokemukset siis 90-luvulta.

• Leija22 kirjoitti:

Minulle on tehty 90-luvun puolenvälin paikkeilla kyseinen tutkimus. Kun luin viestiketjua, tuntuu, että tutkimusmenetelmät ovat kehittyneet siitä ilmeisesti paljonkin. Esim. minulle ei ole koskaan tehty video-eeg:tä eikä WADA-tutkimusta, joka varmaan olisi ollut hödyllinen minunkin tapauksessani. Funktionaalinen (toiminnallinen) magneettikuvaus tehtiin nimen oman puhekeskukseni paikallistamiseksi. Leikkaukseen ei lähdetty, koska tutkimus osoitti verisuonikasvaimeni olevan liian lähellä puhekeskusta. Asiaa olisi auttanut, jos puhekeskus olisi osittain ollut myös oikealla puolella, mutta näin ei ollut (olen selvästi oikeakätinen). Leikkauksen seurauksena olisi saattanut tulla dysfasia. Nykyään selviän melko tuhdilla lääkehoidolla, joten asia ei ole ollut viime aikoina tapeetilla.

Muuten FMRI oli melkein samanlainen kuin tavallinenkin tutkimus ja olo tuntui ihan normaalilta ennen ja jälkeen tutkimuksen . Omalla kohdallani haluttiin siis saada selville puhekeskuksen sijainti. Tutkimuksen aikana minulle annettiin erilaisia kehotuksia, esim. pyydettiin miettimään K-kirjainta ja muistaakseni yleensäkin konsonantteja. Tuntui aika "jännältä", että aivoistani voidaan saada selville puheeseen liittyviä juttuja, kun ajattelen jotain tiettyä asiaa. En todellakaan usko ajatustenlukuun; sitä vaan ihmettelee, että aivotoiminta on aika merkillinen, tai sitten siinä ei ole mitään merkillistä.
        Nämä kokemukset siis 90-luvulta.

Minulla löydettiin magneettikuvauksissa hippocampus vasemmalla puolella!
        Ja video-eeg:ssä oli tullut kohtauksia toistuvasti!
        Melkein kaikki tulee nukkuessa tai päiväunilla.
        Mutta kyllä päivälläkin niitä tulee joskus.
        Kyllä ne silloin siellä video-eeg:ssä antoi yhden kuvan ja lauseen mitkä minun piti muistaa!

Aina kun mulla tulee kohtaus niin mä en itse tiedä sen jälkeen et mulla on ollut kohtaus!
        Ainoostaan sitten tiedän jos olen satuttanut itseäni jotenkin vaikka potkaissut varpaat turvoksiin. Tai sitten joku kertoo minulle sen jälkeen päin!

Mietinkin tässä kanssa et katsoiskohan ne siellä fMRI tutkimuksessa minultakin sitä missä se puhekeskus sijaitsee?

Tarviiko välttämättä tehdä sitä WADA tutkimusta jos tiedetään jo,
        että muisti on huono kun on hippocampus?
        Vai tehdäänköhän se nykyään kaikille?

• aivopuoliskoissa
        sasu82 kirjoitti:

Minulla löydettiin magneettikuvauksissa hippocampus vasemmalla puolella!
        Ja video-eeg:ssä oli tullut kohtauksia toistuvasti!
        Melkein kaikki tulee nukkuessa tai päiväunilla.
        Mutta kyllä päivälläkin niitä tulee joskus.
        Kyllä ne silloin siellä video-eeg:ssä antoi yhden kuvan ja lauseen mitkä minun piti muistaa!

Aina kun mulla tulee kohtaus niin mä en itse tiedä sen jälkeen et mulla on ollut kohtaus!
        Ainoostaan sitten tiedän jos olen satuttanut itseäni jotenkin vaikka potkaissut varpaat turvoksiin. Tai sitten joku kertoo minulle sen jälkeen päin!

Mietinkin tässä kanssa et katsoiskohan ne siellä fMRI tutkimuksessa minultakin sitä missä se puhekeskus sijaitsee?

Tarviiko välttämättä tehdä sitä WADA tutkimusta jos tiedetään jo,
        että muisti on huono kun on hippocampus?
        Vai tehdäänköhän se nykyään kaikille?

on hippocampus. WADA-testillä todennetaan puhekeskuksen sijainti, joka pääsääntöisesti on vasemmalla puolella, mutta ei aina. Lähinnä vasenkätisillä se ilmeisesti on oikealla. WADA:lla testataan myös muistin toimivuutta eli onko muisti tarpeeksi hyvä ns. terveellä puolella, jotta leikkaus voidaan sen puolesta tehdä. Sen tiedon saa nukuttamalla aivopuolisko, jossa kohtauspesäke sijaitsee. Silloin siis toimii ainoastaan terve puoli.

WADA tehdään tietääkseni kaikille leikkaukseen meneville (leikataan, jos WADA on ok).

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      436
      3151
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      82
      2413
    3. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      116
      1878
    4. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      195
      1565
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      27
      1533
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      77
      1522
    7. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1475
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1398
    9. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1391
    10. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      80
      1317
    Aihe